ka' Verzorgingsstaat p ordt ontmanteld weer voor de ouderen moeten Jongeren zullen gaan zorgen ZATERDAG 21 MEI 1983 waHOVEN De ontman tel van de verzorgingsstaat '8 aih de begeleiding van de m^lot het graf, staat voor de maclX .9 ,rauiOver tien jaar is de dis- VOj over de aantasting van at o^rven rechten verstomd, rgin|egi omdat er geen geld nwajis om al die rechten te let 4ren- Begrippen als i bef werk", passende ar- welfninimumloon en sociale terdieringen als ww, wao en verdwijnen geruisloos let woordenboek. Zelfs ~"~",oord vakantie staat ter mdie' 5org^esten tegen die rigoureuze ?t at zullen steeds zwakker wor- miordat de politiek aan bete- n ml verliest. Bovendien zijn ndt.degenen, die pal staan voor ian hisarmen" in de maatschap- et i<iendeels van het tapijt ver- >son j. Want in de samenleving >ut 1^90 is geen plaats meer voor verv|>te sector: de sociaal en en. fiappelijk werkers, de op- r» sotrkers, de buurt- en club- k erfers en de „gogen" (psycho- gravipedagogen, agogen, enzo- irna De mondige samenleving n dje bemoeizuchtige dames en havjamelijk helemaal niet meer Kortom, de mensen zullen te kqoeten leren voor zichzelf te bei Vadertje Staat, die alles t kan. verdwijnt. Men zal an opiet meer voor alle zorgen slanQlemen, van welke aard dan d hej de overheid kunnen aan- de bfi. De nieuwe samenleving mirtaan uit mondige, flexibele ag vf. kron p ruoodschap verkondigt hoofd Waatica A. M. van Beek (53) luurfe medische dienst van de gd Viilips in Eindhoven al jaren ar rm den lande. Hij ontvouwde iamekomstvisie destijds op een ns feke bijeenkomst van be- watsen. Meestal zijn dat slaap- kende vertoningen, maar :ten,r werd er ademloos geluis- iar de aan een rolstoel ge- de inleider. PSTlt sloeg erg aan", herinnert „Ik word sindsdien overal i^|d. Ik voldoe graag aan die ien. omdat ik er heilig van ^rj gd ben, dat we in een beslis- Sse van de geschiedenis zijn Door de oprukkende tech- vant\ we op weg naar een nieu- n v4tschappij. Dat zal met veel in gekraak gepaard gaan. Ik in ganser harte, dat we kans dik ien de problemen op een ?d kè manier op te lossen. Ik ben an /pang. dat men denkt, dat de r en theden alleen door het voe- nd ®en oorlog opgelost kun- rden. Wat dat betreft ben ik s /jelgestemd 'h een doemdenker? ?3k: „In het geheel niet. De k biedt ons fantastische mo- iden. Een ander arbeidse- Koaajt jn verschiet. Helaas ee J^tisen, zo heeft de geschiede- sletezen vaak bang voor ver- gen. Ze weten niet hoe ze I in moeten spelen. Boven- r is lit de politiek op alle fron- Dein hobbelt altijd achter de lOefean. Helaas, van de overheid en niets te verwachten. De ind it zullen zelf een nieuwe ?r v^oeten aangeven". ns (e Er /sheid troef 1 ee/1;en met hem in het kantoor geen medische dienst van Phi- iberheid is troef. In zijn ek C/fner js geen bloemetje of vorm van versiering te ont- paaie Gesprekken met collega's via de intercom gevoerd. aar leldere taal. Op 6k, al 32 jaar in dienst van jen Ahovense multinational, ver eer z'ch even gemakkelijk in ait. ft-oel als een dartele tiener n ol. Vanaf z'n zeventiende hij al in een rolstoel. „Po- gt hij kortaf. „Daar was ieda<lweinig tegen te doen Je kaf- die handicaP r'Jdt hij tilometer per jaar. Voor z'n et houden van lezingen en 1 V7S1ioedanigheid als voorzitter Nederlandse Gehandicap- het overkoepelend orgaan ^(■organisaties van gehandi- ^^tlij is tachtig uur per week et be voor z n werkgever- de e onJ'1'?5 en voor zi->n hobby: Verkrr6er voor gehandicapten, an alf1 combineren van wejk j^plisering) en hobby kwam jgj teen afgeronde maatschap- eehafP de Pr°PPe"- kraacend vanuh de huidige, pe- ,t js7Conomische situatie en de vis Jctrekkend naar de toe- iatisc"st er een maatschappij uit j nvj die hemelsbreed verschilt iterd PVidige' in ocPus'e: de voortschrijdende >enk maar bovenal het op de liep £ornen van hoogwaardige ris kJ>le tegen een betaalbare ujt jrengt onherroepelijk de fting van de verzorgings- ER VI _C „Vroeger werden de ouderen door de jonge generatie verzorgd. Die zorg voor de ouderen zullen we opnieuv moeten oppikken op het moment, dat we minder geld krijgen en meer tijd". produceren. Op het ogenblik doen ze in Europa en Amerika precies hetzelfde". „We moeten mee, anders verliezen we de concurrentieslag. Als we de werkgelegenheid kunstmatig in stand willen houden door de auto matisering tegen te houden, zijn we binnen tien jaar afgebrand. Dit land zal mee moeten. De crisis is in de grond geen economische of mo netaire. maar een structurele crisis, omdat we aan het automatiseren zijn. Minder mensen zullen in staat zijn meer te produceren". „Een voorbeeld. Vorig jaar was er bij Philips een produktiviteitsstij- ging van negen a tien procent, ter wijl de omzet met drie procent toe nam. Er zit dus een gat tussen van zes procent, die gelukkig door na tuurlijk verloop kon worden opge vangen. We kunnen in principe de hele produktie verveelvoudigen met de helft van het aantal mede werkers. En dat geldt voor vrijwel alle bedrijven. Er tekent zich met andere woorden een heel nieuwe samenleving af, een maatschappij waarin een relatief klein deel van de bevolking nog in loondienst ar beid zal verrichten, een onevenre dig groot aantal mensen zal dat type werk niet meer doen. Dat is onontkoombaar. In die nieuwe orde komt veel tijd beschikbaar. Het begrip vrije tijd is in dit ver band misplaatst, omdat je dat ge bruikt in relatie tot gebonden tijd. Het principe zal straks zijn: je le vert inkomen in en je krijgt er tijd voor terug. Want één ding is duide lijk: we kunnen niet meer op de zelfde voet doorgaan. Dat is voor degenen die in loondienst werken niet meer op te brengen". Bejaardenzorg „Het inleveren van loon voor tijd heeft evenwel geweldige gevolgen voor het functioneren van de sa menleving en dat wordt nog te weinig beseft. Zaken die de over heid heeft overgenomen, zullen weer door de burgers moeten wor den opgepikt. Een voorbeeld: de bejaardenzorg. Vroeger werden de ouderen door de jonge generatie verzorgd. Die zorg voor de ouderen zullen we opnieuw moeten oppik ken op het moment, dat we minder geld krijgen en meer tijd. Want waarom zitten die oudjes in een be jaarden- of verzorgingstehuis? Niet omdat ze daarom hebben gevraagd, maar simpel, doordat de jongeren geen tijd meer hadden". Dergelijke uitspraken zullen niet overal in dank worden aangeno men. Van Beek: „Dat klopt, negentig procent van de mensen wil er niet aan. En toch is er geen ontkomen aan. De voorzieningen worden van een veel lager niveau. De verzor gingsstaat heeft de langste tijd ge had. Niet alleen de rijksoverheid zal taken moeten afstoten. Hetzelf de geldt voor de gemeente en pro vincie. De buurt of het dorp zal de eigen taken op zich nemen, zoals de vuilverwerking, de regeling van het verkeer, het buurt- en club huiswerk en het opvangen van zie ken en hulpbehoevenden". Professionele hulpverlening heeft dus z'n langste tijd gehad Van Beek: „Inderdaad. Waarom heeft het maatschappelijk en cultu reel werk zich ontwikkeld? Omdat de mensen geen tijd meer hadden! Daarom werd het overgelaten aan professionele krachten. Vroeger hadden de mensen ook problemen, die werden echter op een andere manier opgelost. Dat gebeurde in familie- of gezinsverband. Of in de buurt. Het club- en buurthuiswerk idem dito. Jongelui hadden vroeger toch geen cultureel werker nodig om zich te vermaken9 Kom nou! De jeugd is altijd inventief en speels genoeg geweest om zichzelf bezig te houden! Daar hebben ze helemaal geen welzijnswerkers voor nodig". Maar dat is in tegenspraak met de deskundigen, die zeggen dat je een kuddedier wordt. Van Beek: „Onzin. Er is helemaal geen reden voor doemdenken. Het gevaar is echter aanwezig dat het een zichzelf vervullende profetie wordt. In de nieuwe orde hebben we juist mondige, flexibele mensen nodig. Juist de mondige mens, die geleerd heeft voor zichzelf te zor gen, heeft de toekomst. Zeker, het zal voor een heleboel mensen niet meevallen om over te schakelen. We zijn te verwend geweest, waar door velen niet meer in staat zijn op eigen benen te staan. De andere kant van de medaille is echter dat in de nieuwe maatschappij een he leboel creativiteit, die door tijdge brek verloren is gegaan, naar bo ven kan komen borrelen". Terug naar de techniek, die straks eveneens een enorm stempel op de maatschappij zal drukken. Computer Wat kunnen we op technisch ge bied in de komende jaren allemaal verwachten? Van Beek: „We staan aan de voora vond van geweldige veranderin gen. Automatisering was tot voor kort een dure zaak. Moet je nu eens kijken. Een computer kostte tien jaar geleden vijftien miljoen gul den, op het ogenblik koop je zo'n ding voor honderdtwintig duizend gulden. Een elektronische reken machine kostte tien jaar terug vijf tienduizend gulden, nu haal je zo'n ding bij V en D voor zes tientjes en dat ding is nog beter ook. Er zijn momenteel dertigduizend Neder landers met een kleine huiscompu ter. Kosten: vijftien- tot veertigdui zend gulden. Straks koop je zo'n computer voor een habbekrats. Over vijf, zes jaar heeft elk huisge zin zo'n ding. Via de computer doet moeder de vrouw straks bood schappen Flauwekul? Vergeet het maar. Bij sommige benzinestations hoef je niet meer te betalen of een cheque uit te schrijven. Je stopt je kaartje in de computer en het ..ge tankte" bedrag wordt automatisch van je bankrekening afgeschre ven". Medianota De met veel tam-tam aangekondige medianota noemt Van Beek in het licht van de voortschrijdende tech niek een lachertje, een hoop kabaal om niets. „De overheid staat met de handen in de lucht. Ze probeert op een krampachtige manier de ont wikkelingen tegen te houden. Ze willen precies bepalen wat er al dan niet op het beeldscherm mag verschijnen. Belachelijk. Een han dige knaap van zestien jaar zet voor tweehonderd gulden een zen der in elkaar. Voor alle duidelijk heid: twintig jaar geleden kostte dat tienduizenden guldens. En wat gebeurt er nu? De politie pakt de zender af, geeft een boete en spreekt de jongeman vermanend toe. Flauwekul. Als het een jongen met een beetje pit is, gaat-ie de vol gende dag naar V en D. koopt voor een paar honderd gulden onderde len en is een dag later weer in de lucht. En dan kan het circus op nieuw beginnen. Weer de politie er naar toe, weer een boete, weer een paar vermanende woorden. Maar er komt een moment dat ze de hele politiemacht moeten laten uitruk ken om de clandestiene zenders op te sporen. Ik denk dat men zich be ter met andere, belangrijker zaken kan bezighouden. Dit is struisvo gelpolitiek". Ziektebeeld Ook in het onderwijs en de gezond heidszorg zal het de komende jaren „spoken". Aan de status van lera ren en doktoren zal flink worden geknabbeld. „Straks kun je je eigen ziektebeeld bepalen via de compu ter. Diezelfde computer zegt precies welke medicijnen je moet gebrui ken. Onzin, zegt u. Nou, op dit mo ment hebben al drie miljoen Ame rikanen een mini-computertje in huis ter bewaking van de gezond heid. Tachtig procent van de ziek tebeelden is immers van niet-speci- alistische aard. Zo'n computer kan de diagnose stellen en de medica menten voorschrijven. Het stellen van een diagnose is immers niets meer dan het verzamelen van de symptomen. Die worden in de com puter gestopt en hup, die vertelt precies wat de patiënt mankeert en wat hij moet doen om weer beter te worden". „Het klassikaal onderwijs is even eens ten dode opgeschreven. Het onderwijs wordt straks via de com puter gegeven. Een soort Teleac, maar dan nader en beter uitge werkt". Ambacht Er verdwijnt dus een heleboel werk, maar daar komt iets anders voor in de plaats. Het ambacht zal bijvoorbeeld in ere worden her steld. „Het ambacht komt terug. Kleine, ambachtelijke bedrijven j hebben de toekomst. Zo voorspel I ik, dat de confectie-industrie terug komt. Als maatindustne. Over tien jaar roep je op je scherm alle moge lijke stoffen op. Dan kies je. zeg nummer 325. Je meet vervolgens je eigen maten op, dat toets je in en dat gaat naar het atelier. De com puter haalt daar de stoffen te voor schijn en naait het spul aan el- Talenten Ruim baan dus in de nieuwe sa menleving, waarvan de contouren zich reeds beginnen af te tekenen, voor de in iedere mens aanwezige creativiteit. De talenten hoeven niet langer onder de korenmaat te worden gezet, daar ons hele socia- le-voorzieningensysteem met al z'n ingebouwde regels en beperkingen (een werkloze of arbeidsongeschik te mag immers niet - aan het ar beidsproces deelnemen) wordt af gebouwd. Van Beek: „De creativiteit, vaar digheid en kennis die vrijwel ieder mens bezit, moeten worden benut. Ieder individu heeft een bepaalde gave. De één is technisch, nou, die gaat straks auto's repareren, een ander gaat meubels maken, een derde gaat verhalen schrijven Nummer vier gaat kleding maken en nummer vijf gaat groente en fruit telen, niet alleen voor zich zelf, ook voor z'n buurman en overbuurman En die handige buurman verbouwt op zijn beurt de woning van de groenteteler. Een automonteur repareert de auto's voor de hele buurt. Want het is toch te gek dat een doorsmeerbeurt in de garage een paar honderd gul den kost, terwijl een pienter buur jongetje het voor 25 gulden doet In die maatschappij is een basisinko men onvermijdelijk en is er geen verschil tussen zwart en wit werk. Degene, die een hele dag in het zonnetje wil gaan liggen, prima, maar die moet wel genoegen ne men met een laag bestedingsni veau. Het basisinkomen is immers net genoeg om in leven te blijven Anderen die willen werken krijgen automatisch een hoger bestedings niveau. Aan de burger de keus" KEES VAN OOSTEN Belasting en premies Laten we eerst de feiten op een rij tje zetten. Van de veertien miljoen Nederlanders verrichten nog drie en een half miljoen mensen tradi tionele arbeid. Dat betekent, dat tien en een half miljoen Nederlan ders geen werk hebben en derhal ve geen belasting en premies afdra gen. Tot die grote groep behoren bejaarden, ww'ers, kinderen, wao'ers, wwv'ers, studenten, ge handicapten, bijstandsmoeders en huisvrouwen. Van Beek: „Een steeds kleiner wordende groep moet het opbren gen voor almaar meer niet-actie- ven. Dat is frustrerend, zowel voor de werkenden als voor de niet- werkenden. Daarom is een radicale ommekeer in ons denken over ar beid noodzakelijk. Anders loopt het spaak, daar kan niemand omheen. Om het stelsel in stand te kunnen houden wordt op een krampachtige manier gesnoeid in de uitkeringen. Het doet zich in één keer voor, om dat men tien jaar geleden niet wil de luisteren. Er moest en zou meer geproduceerd en geconsumeerd worden. Nu moeten de reddings boeien worden uitgegooid om de drenkeling te redden". Ruilhandel Van Beek zet het begrip arbeid vervolgens in een historisch pers- A. M.van Beek: ..Door de oprukkende techniek zijn we op weg naar een nieuwe maatschappij. Dat zal met veel gepiep en gekraak gepaard gaan. Ik hoop van ganser harte, dat we kans zullen zien de problemen op een vredige manier op te lossen". pectief. „Een paar honderd jaar geleden was werk anders gestruc tureerd. Toen werkte men voor zichzelf. Men maakte produkten, die men voor het eigen levenson derhoud nodig had. Slechts een paar procent was bestemd voor ruilhandel". „In ons huidige systeem produceert men niet meer voor zichzelf, maar voor de markt. In ons bedrijf bij voorbeeld produceren duizenden medewerkers televisietoestellen, niet voor zichzelf, maar voor ande ren. Dat heeft een aantal conse quenties, zoals standaardisering en centralisatie. In zo'n systeem past het prestatieprincipe. De arbeider moet optimaal presteren, anders kost hij te veel. Gehandicapten, en nu kom ik op mijn werk in de Ge handicaptenraad, vallen uit de boot, omdat ze niet voor honderd procent kunnen produceren". Door de voortschrijdende automati sering en robotisering zal er echter in de visie van Van Beek een sa menleving te voorschijn komen die, hoe tegenstrijdig het ook klinkt in een tijdperk met ongekende technische mogelijkheden, in veel opzichten lijkt op de maatschappij van onze grootouders. Is de automatisering een bedreiging of een uitdaging? Een vriend of een vijand? Van Beek: „Of je nu vóór of tégen automatisering bent, het maakt niet uit. Dat proces is niet tegen te hou den. De Japanse industrie is door een heel bewuste politiek helemaal geënt op geautomatiseerde en gero botiseerde produktieprocessen. Daardoor kunnen ze beneden de Europese en Amerikaanse kostprijs staat met zich mee. Dat proces kan op vreedzame manier worden be geleid, al zal het met geknars der tanden gepaard gaan".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 21