V TTiTT IcHIQII Voordelig kopen Goede vakhandelaar kent geen zenuwen Met Vivitar het onderste uit de kan Het beste van het goede voor Foto-Film en video vindt u bij Foto N. v.d. Horst B.V. N.v.d. HORST bv l'UiJ'fj'i AVO-DOET Vivitar t#" iFOTOEFlwaivffleol Doka zo goedkoop of zo duur als de portemonnee toelaat e YNIDVd Alle moderne systemen voorradig o.a.: £861 isru6I 6epjapuoQ PORTABLE RECORDERS: Sony portable recorder F1 JVC VHS mini- cassette HR-C3 Canon VR 10 2495.- 2495.- 2895.- 1795.- HOME RECORDERS: Sony SL 6E 1695, Sony SL 9E 3395, Akai VS 2 incl. 2095, afstandsbed. Nieuw JVC HR 7655 stereo- 3295, 8 uur VHS Philips 2023 2095, Philips VR 2223 Bauer set camera- recorder-tuner 4995.- Alle mogelijke toebehoren, statieven, dolly's, verlichting, koffers enz. Zeer concurerend met alle audio- en videobanden. De grootste ervaring (sinds 1940) als beeld- en geluids registratie specialist. FOTO Doezastraat 22-24, tel. 071-124702/143657 FOTIEK Vijf Meiplein 9, tel. 071-765935, Leiden STUDIO Diamantplein 5, tel. 071-764717, Leiden FOTO-FILM-VIDEO-GELUID minder kansen op sociaal kontakt, werk, vervoer, vorming, wonen, studieenz. wat écht nodig is Vraag informatie, word lid: L AVO-Nederland, antwoordnr. 201, 3800 VB Amersfoort Tel.033-63 5214. M,BnaniMHumjBIi zolang da voorraad «trekt. Prijzen ind. BTW. De TRS-80 Model III microcomputer werkt met de krach tige ÖASIC Model III programmeertaal. Het geheugen kan I uitgebreid worden tot 48 K. Ruime keus van software I verkrijgbaar. 260-1062 LEIDEN, Haarlemmerstraat 299, tel. (071) 146880 tot oe oeste ter niscn ge Vivitar objectieven voor kleinbeeld spiegelreflexcamera's behoren tot de beste ter wereld mede dankzij de inbreng van Opcon, het befaam de team optische ontwerpers dat ook instrumenten voor NASA ontwerpt. Voor Vivitar kwamen zij met het eerste flat-field zoomobjectief met macro bereik 1:2 enliet eerste zoomobjectief met continue macro-instelbereik nisch geen ruimte. Die voorsprong is terug te vinden o.a. in de befaamde Series 1® zoomobjectieven: F 3.5/70- 210 mm M F en F 2.8-3.5/28-90 mm MF. En ook in het eerste door Vivitar ontwikkelde Series 1® tele-spiegelobjectief met een revolutionair nieuw lenselement van kunststof; een geweldenaar van F 4.5/450 mm met een superlicht gewicht van 1200 gram. Een speciaal voor dit objectief ontworpen „matched multiplier" verdubbelt de brandpuntsafstand tot liefst F 9.0/900 mm. Vivitar is ook sterk in bijzonder nauwkeurige produk- tietechnieken. Mede door de wereldwijde afzet kunnen de prijzen relatief laag worden gehouden. Bekijk ,xr C;i de Vivitar objectieven eens goed ...sA TypfSCh VlVltar: 5jaar garantie 01 VNIOVd £861 l9UI6ï SepjapuoQ Donderdag 19 mei 1983 iil-ldlOlOJj PAGINA 11 De klanten druppelen als bij af spraak één voor één binnen, le veren filmrolletjes in, halen afge werkt materiaal op of komen met kleine rampjes. Een vrouw: „Ik zag het bloeb gelijk, hij is links handig, m'n man, en hij draaide de film mooi de verkeerde kant op. En met kracht hoor! Nou is hij er helemaal uit. Is er nog wat te redden?" De camera, met film, verdwijnt in een zwarte zak met uitsparin gen voor de handen. Hafo-filiaal- houder J. Smit aan de Haagse Fahrenheitstraat haalt het mis handelde negatief uit de camera, stopt het in een doosje en geeft de vrouw de camera terug. „We zul len zien". De vrouw vertrekt in berusting. Smit: „Een rustige houding van de verkoper wekt rust op. Ik had ook kunnen zeggen: „Nou, dat was ook een stomme streek, de film zal wel verpest zijn". De re actie van die vrouw zou heel an ders zijn geweest. Ik word niet boos, niet zenuwachtig. Niet meer. Al staan er twintig mensen in de zaak en lopen er een paar weg, ik kan toch niet meer doen dan één klant tegelijk helpen En Uitzoeken Elke foto- en filmzaak kent de vaste klanten, de gemakkelijke en de moeilijke. Smit: „Er zijn ook mensen die maar niet kun nen begrijpen dat ze foto's terug kunnen geven, waarvoor niet be taald hoeft te worden". Deze uit spraak wordt onmiddellijk bewe zen. Een man heeft een film met 36 foto-negatieven afgegeven en krijgt nu dertig goede foto's in handen. Hij zoekt de beste uit, betaalt die en de overige gaan in een map. Maar de klant begrijpt het niet goed en lijkt zich schul dig te voelen aan oplichterij. Smit: „Dat is het niet. Het is erg tijdrovend als iemand aangeeft van welke negatieven hij een af druk wil. In de fabriek is het veel eenvoudiger, als in één keer alles wordt afgedrukt. De foto's die de klant niet wil, gaan terug naar de fabriek, waar het zilver wordt teruggewonnen. Voor ons is het uiteindelijk goedkoper en de klant kan zich meer opnamen permitteren". V eranderingen Zowel bij klant als bij de appara tuur zijn veranderingen te con stateren. Smit: „De klanten wor den ongeduldiger, willen snel een eenvoudig antwoord op een inge wikkelde vraag. En dat houdt verband met de apparatuur, waarin steeds meer elektronica is verwerkt. De mensen kunnen maar niet goed begrijpen, dat een automatische camera echt alles zelf regelt. Dat twee batterijtjes zorgen voor een infra-rood- straaltje, waarmee de afstand tot het onderwerp wordt gemeten en de camera zich daarop instelt. Nog afgezien van automatische sluitertijd en diafragma-instel ling". „Wat dat betreft zijn de super platte disc-camera's van Kodak ideaal, zeker het toestel met inge bouwde flitser, die flitst als er niet genoeg licht is. Die flitser gaat vijf jaar mee, ongeacht het aantal flitsen. Daarna gaat de ca mera terug naar de fabriek voor twee nieuwe cellen en kan weer vijf jaar probleemloos worden ge fotografeerd. Echt probleemloos, er kan niets fout gaan". J. Smit: „Ik kan niet meer doen dan één klant tegelijk helpen" Volgens de heer P. A. Witmans zijn het vrijwel nooit apparatuur- gekken die lid worden van een fotoclub. Werk fotoclubs doet niet onder voor dat van vakfotografen „De serieuze amateurfotograaf doet qua vakbeheersing veelal niet onder voor een vakfotograaf. Het verschil zit hem in het feit dat een amateur niet gebonden is aan op drachten en zo kan fotograferen wat hij wil. Je ziet het zelfs gebeu ren dat sommige beroepsfotogra fen lid zijn van een fotoclub, waar mee wel iets gezegd is over het ar tistieke niveau". De heer P. A. Witmans kan het weten: hij is voorzitter van de Voorburgse Fo tokring en penningmeester van het rayon Zuid-Holland van de Bond van Nederlandse Amateur Fotografen Verenigingen (BNAFV). Wie wordt nu in het algemeen lid van een fotoclub? De heer Wit mans: „Meestal zijn dat mensen die ontdekt hebben dat je met een fo tocamera behalve het vastleggen van verjaardagen en vakantieperi kelen ook de mogelijkheid hebt je creatief te uiten". Volgens Wit mans is het idee dat op een foto club vooral apparatuurgekken zit ten beslist onjuist: „De apparaten zijn redelijk ondergeschikt aan het werk. Iedereen is vooral bezeten om goede foto's te maken. Natuur lijk worden wel eens nieuwe tech nische ontwikkelingen besproken en uitgetest, maar dat is beslist niet de hoofdmoot. De meeste fotoclubs hebben trouwens niet eens een ei gen donkere kamer. Dat doen de mensen allemaal thuis. Wat ze meebrengen zijn foto's of dia's die een a twee keer per maand wor den besproken". Veel fotoclubs or ganiseren bovendien een jaarlijkse foto-expositie waardoor ook de buitenwacht een indruk kan krij gen van het reilen en zeilen van de vereniging. Volgens Witmans hoeven de men sen die geïnteresseerd zijn om lid te worden van een fotoclub beslist geen drempelvrees te hebben, want vrijwel elke club heeft een soort mentor die nieuwe leden op vangt en eventueel technisch kan bijspijkeren. Op een enkele uitzon dering na staan de meeste vereni gingen open voor nieuwe leden. Het lidmaatschap kost ongeveer 20 gulden per kwartaal. Daarvoor ontvangt men dan tevens het „Bondsbulletin", het mededelin genblad van de BNAFV, de over koepelende organisatie waarbij vrijwel elke fotoclub is aangeslo ten. Was het in vervlogen tijden nog mogelijk om via een fotoclub goed koper aan materiaal te komen, te genwoordig is de concurrentie in deze sector zo groot dat fotoclubs hier niet meer tegen op kunnen. Wel interessant is de goedkope ap- paratuurverzekering tegen nieuw- waarde, die ieder lid kan afsluiten bij de BNAFV. Bij de bond kan men overigens ook informeren waar in een bepaalde gemeente een fotoclub is gevestigd. Het adres: Bureau Fotobond BNAFV, Laan van Meerdervoort 396, 2563 BC Den Haag, tel. 070-639424. TTTTTTTTTTTT' De donkere kamer (doka) kan zo goedkoop of zo duur ingericht worden als de portemonnee dat toelaat. Wie aan deze hobby wil beginnen doet er goed aan appara tuur te kopen die naderhand voor uitbreiding vatbaar is. Bij een ver grotingsapparaat, bijvoorbeeld is het erg handig als deze in de toe komst uitgebreid kan worden met een kleurenmengkop, waarmee la ter kleurvergrotingen gemaakt kunnen worden. De prijzen van deze vergroters variëren van 400 tot enkele duizenden guldens. Het prijsverschil zit vooral in de stabi liteit en het bedieningscomfort. De beeldkwaliteit wordt grotendeels bepaald door het vergrotingsobjec tief. Prijzen hiervan vanaf 100 tot enkele honderden guldens. Allereerst moeten de negatieven ontwikkeld worden. Dit gebeurt in een ontwikkeltank van ongeveer 60 gulden. Êen thermometer van pak-weg 15 gulden is zeer belang rijk om de temperatuur in de ga ten te houden. Voorts zijn voor het afdrukken van zwart-witfoto's drie ontwikkelschalen nodig. De prijzen hangen af van de maxi maal te gebruiken papiermaat. Voor foto's van 13 X 18 zijn er schaaltjes van ongeveer 5 gulden, voor 50 x 60 kost een schaal al snel 50 gulden, om de uitersten maar eens te noemen. Bovendien zijn tangen nodig om het papier uit de schalen te krijgen, prijzen vanaf 3 tot 4 gulden. Een scherpsteller is ook een apparaat dat beslist niet mag ontbreken, prijs circa 40 gul den. Een dokaverlichting in de goedkoopste oplossing een geel groen gekleurde lamp in een ge wone lampfitting, prijs 10 a 15 gul den is het laatste noodzakelijke attribuut dat aangeschaft moet worden. In principe kan men met deze spullen al aan de slag, aangeno men dat men de chemicaliën (20 tot 30 gulden) en het fotopapier ook heeft aangeschaft. Wie het echter wat comfortabeler wil kan de aanschaf overwegen van een dokatimer van ongeveer 250 gul den, een apparaat dat niet alleen de belichtingstijd bepaalt, maar deze na een druk op de knop ook daadwerkelijk uitvoert tot op tien den van seconden nauwkeurig. Het kan ook goedkoper, een scha- kelklok is er al vanaf 80 gulden. Dan moet men wel zelf de belich- hierbij de eerder genoemde kleu renmengkop. De prijs is afhanke lijk van het merk van de vergroter en ligt tussen 400 en 900 gulden. Een goedkoper maar minder effi ciënt alternatief is een set van kunststoffilters waarmee de kleur- correcties verricht kunnen wor den. Deze sets kosten ongeveer 60 gulden. Verder is een ontwikkel- drum onontbeerlijk. Afhankelijk van de maat gaat die 50 tot 150 gulden kosten. Deze drum moet met de hand heen en weer worden gerold tijdens het ontwikkelen. Wil men dit automatisch doen dan is er een rollerapparaat voor 200 gulden. Veel mooier echter is een „colorprocessor". Groot probleem is «tamelijk het constant houden van de temperatuur van de chemi caliën. In de colorprocessors wordt een ontwikkeldrum geplaatst die vervolgens door de machine wordt rondgedraaid. Bovendien passen er de flessen van de chemicaliën in. Alles wordt met een thermostaat en een verwarmingselement op de juiste temperatuur gehouden. De prijzen van deze apparaten liggen tamelijk hoog: 600 tot 1800 gulden. Ook zeer aan te bevelen is een co- loranalyzer, die in zeer korte tijd een redelijke indicatie geeft van de uit te voeren kleurcorrectie. Van een amateurversie tot een semi-professionele uitvoering lo pen de prijzen van deze meetin strumenten uiteen van 400 tot 1500 gulden. Het belangrijkste apparaat in de donkere kamer is ontegenzeglijk de vergroter. Vooral op de aan schaf van het objectief moet niet al te veel bezuinigd worden. Een dure camera-uitrusting verdient immers ook een hoogwaardig objectief.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 21