coMn SiemensVHS videorecorder 3 ETAGE'S VOL LUISTER EN KIJKPLEZIER DE KRANT BRENGT DE WERELD BIJU THUIS. Mens en dier Lieve smoeltjes 1895.- PHILIPS Slimme film »rrn Onderhoud Filmen kent eigen taal Spelen met licht in 't landschap 6 VNIOVd £861 !sm6I BppjspuoQ in kleurrijke aanbieding opname- en afspeelduur mogelijkheid om 12 kanalen in het geheugen vast te leggen tot 7 dagen vooruit te programmeren 24-uurs digitaal klok met apart digitaal aanduiding van de geprogrammeerde tijden 4-cijferig elektronisch telwerk met memory- functie automatisch terugspoelen mogelijkheid voor stil staand beeld kleur bruin/brons bxhxd 48x13x34 cm U betaalt maar de helft bij plaatsing en de andere helft in 6 mnd. zonder rente of kosten. Nooit voorrijkosten. Eigen technische dienst. Ook maandagmiddag geopend. Al was het alleen al om de service KLEUREN T.V. 56 cm 6216 UT Telefunken A.E.G. 39 voorkeurtoetsen. Af standbediening. Teletekst voorbereid. Stereo voorbereid. Bandrecorder-koptelefoon aan sluiting. Adviesprijs 2098.- OVERGAAUWPRIJS 1 498.- Meerprijs TELETEKST 300.- MADE BY JVC TELEFUNKEN VR 510 Portable videorecorder met 3 motoren. Weergaven TOSHIBA TOSHIBA BETAMAX VIDEORECORDER V9600 Frontloader, 12 voorkeurtoetsen, picture search, stilstaand beeld, beeld voor beeld. Adviesprijs 1998.- OVERGAAUWPRIJS 1399.- FK 500 video camera Met ingebouwde 39 mm monitor, 6x motor- zoom 1.4/12-72 mm) met macro instelling. Kompleet met netvoeding/acculader M50 Adviesprijs kompleet 4388.- a.aa OVERGAAUWPRIJS 3390a- Bijpassende tuner/timer 400.- SONY. SONY ICF 2001 Wereldontvanger FM/MG/LG/KG Digitale uitlezing van de ontvangst-frequentie. 6 FM voorkeurtoetsen. Autoscanning en ingebouwde SBB-set. Batterij en lichtnet. Adviesprijs 795.- OVERGAAUWPRIJS 679.- 66 cm kleurentelevisie kompleet met Teletekst, 32 voorkeuzetoetsen, af standbediening. Stereo voorbereid. Adviesprijs 2625.- OVERGAAUWPRIJS 2298.- AKAI Adviesprijs 1498.- aaq OVERGAAUWPRIJS 990. Ook leverbaar in pearl. 59x32x27 cm. Adviesprijs 528. OVERGAAUW PRIJS 348.- AIWA Aiwa CS 770 Jumbo radio-cassetterecorder. 4 golfbereiken. FM/AM/LG en Korte Golf. Cassetterecorder met Dolby ruisonderdruk- king. Bandkeuzeschakelaar. Automatische opname of handbediening. Ree. mute en soft- touch bediening. 2 ingebouwde 2-wegluid- sprekers. 2x7 Watt kontinu. 220-12 Volt accu. Adviesprijs 999.- OVERGAAUWPRIJS 399.- PHILIPS 26 CS 3270 66 cm kleurentelevisie. Afstanbediening Direkte kanaalkeuze van 99 kanalen Zenderzoeksysteem voor 90 voorkeur zenders. Muziek/spraakschakelaar Afm.: 51x76x46 cm. Adviesprijs 2295.- OVERGAAUWPRIJS 1898.- Service door eigen technische dienst Alles vakkundig geplaatst en afgesteld. Donderdagavond koopavond U zit er voor.... wij staan er achter BREESTRAAT 148, LEIDEN, TELEFOON 071-126862 CoKinnfikreatieve Verkrijgbaar bij Uw fotohandelaar. Voor vrdere inlichtingen; ImporUur TRINITY, Postbus 464, 3300 AL Pordfcht >j[!|jaU9| uee jo ej0Lueoxoq U03 £861 reu-i 61 fippjapuoQ Donderdag 19 mei 1983 PAGINA 5 Kodak heeft een slimme klein- beeldfilm in een slimme filmcas sette ontwikkeld. Zo slim zelfs dat de huidige generatie kleinbeeldca- mera's aangepast zal moeten wor den om optimaal deze vindingen te kunnen benutten. Op de nieu we filmcassette en de film zijn co des aangebracht die bij de ver werking in de ontwikkelcentrales verdergaande automatisering mo gelijk maken. Een perforatiecode mogelijk. Een bar-code (streepjes code) op de cassette vergemakke lijkt het sorteren in de centrale. De codes op de cassette zullen bij de nieuwe generatie kb-camera's de camera automatisch kunnen informeren over filmgevoelig heid, filmlengte en type film. De verwachting is dat binnenkort de eerste camera's zullen verschijnen die de Kodak-code van deze zoge naamde DX-films kunnen „le- Mensen vormen verreweg het meest gefotografeerde onderwerp. Kijk uw eigen foto-album er maar eens op na. Vol vakantie vierende mensen, groot en klein. Maar niet alleen de vakantie biedt kansen om mooie plaatjes te schieten van Dat kan elke dag, het hele jaar door. De meest sprekende foto's zijn die, waarop de gevoelens van de afgebeelde persoon zijn vastge legd. Het plezier in de ogen van spelende kinderen, de ingespan nen gezichten van sporters, kort om een lach en een traan spreken de kijkers aan. Wie de camera pa raat houdt heeft alle kans om deze gevoelens duidelijk vast te leggen. Welke camera dat is doet er niet toe, elk type is geschikt. Wie ech ter alle mogelijkheden van de fo tohobby ten volle wil benutten heeft het meest aan een spiegel reflexcamera met verwisselbare lenzen. Een telelens bijvoorbeeld geeft de mogelijkheid mensen van een afstand te fotograferen. Welke keuze u maakt hangt af van uw eigen smaak of voorkeur en ook van de sfeer die u in de foto wilt leggen. Beide manieren hebben zo hun eigen voor- en na delen. Bij een geposeerde foto hebt u meer invloed op de licht val. U kunt het model vragen om een bepaalde houding in te nemen ten opzichte van het licht; even tuele schaduwen zijn met een wit reflectiescherm op te lichten. Het voordeel van een ongeposeerde foto is dat deze meestal spontaner is en daarom vaak meer charme heeft. Na de mens is het dier het meest gefotografeerde onderwerp. Dat is niet zo verwonderlijk. Talloze mensen hebben een huisdier dat een deel van de familie is gewor den. Een hond, een poes of een kanariepietje zijn allemaal fotoge nieke onderwerpen. U kunt binnenshuis fotograferen, als er genoeg licht is, met dag licht. Is er onvoldoende licht dan kan een flitser uitkomst brengen. Buitenshuis is er het zonlicht, eventueel verzacht door de wol ken. Spelende honden komen mooi uit met een beetje tegenlicht. Er vormt zich dan een lichtstreep langs de contouren van de hon den. U zult zien dat wanneer u op de lichtval let, uw dierenfoto's be ter en mooier worden. En dat is waar het u per slot van rekening om te doen is. Veel mensen halen hun foto- of filmcamera pas uit de kast een dag voordat ze het apparaat nodig hebben. Soms zit zelfs de half vol le film van het vorig jaar er nog in. Wie met zo'n toestel lustig ver der fotografeert, loopt een levens grote kans louter mislukte opna men te produceren, prenten die nooit meer opnieuw gemaakt kunnen worden. Zeker wie niet wekelijks van de camera gebruik maakt, dient tijdig het toestel af te stoffen en na te gaan of alles nog functioneert zoals het hoort. Wie wel wekelijks fotografeert zal ex tra aandacht moeten besteden aan het schoonhouden van het inte rieur van de apparatuur. Van de filmpjes kunnen bij het transport namelijk kleine stukjes springen, die hinderlijke krassen kunnen veroorzaken. NNIINNNNIINIINNNINNIININNIIIIIubbibI n Meer nog dan bij fotograferen hebt spreken; dat is dan beeld- of film film de mogelijkheid herinneringen en belevenissen in de vorm van een beeldverhaal vast te leggen. Om een verhaal te kunnen vertellen zijn woorden en zinnen nodig, taal dus. Taal is ook nodig om in .beelden te kunnen taal. Professionele filmers maken altijd een uitgebreid draaiboek waarin precies beschreven staat hoe de opnamen moeten worden ge maakt. De bekendste filmterm is onge twijfeld de „close-up", die staat voor een dichtbijopname. Bijvoor beeld van een interessant detail of een gezicht. Dit vult dan het gehe le beeld. Gaat u wat verder weg met de ca mera zodat meer van de omgeving zichtbaar wordt, dan wordt dat een „medium shot" genoemd (shot is Engels voor opname). Laat de camera nog meer zien, bijvoor beeld een heel landschap of een gebouw, dan heet dat een „long shot", een opname dus vanaf een flinke afstand tot het onderwerp. Landschappen zijn altijd al een inspirerend motief geweest. Tallo ze schilderijen uit vroeger tijden zijn daar het bewijs van. Het voordeel van een onderwerp als landschappen is dat het met elk type camera vastgelegd kan wor den. Of men nu een pocketcamera of een spiegelreflex met verwis selbare lenzen heeft, het maakt niet uit. Het is natuurlijk wel zo dat een systeemcamera als de spiegelreflex meer mogelijkheden biedt. Een groothoeklens bijvoor beeld geeft de mogelijkheid om meer op de foto te krijgen dan met de normale lens. En een tele lens haalt boeiende details dich terbij net als een verrekijker. Vaak valt een bepaald landschap pas op wanneer het licht het een apart karakter geeft. De lichtval is dan ook bepalend voor de sfeer van een landschapsfoto. Let er maar eens op. Soms valt het licht van opzij in en vallen alle schadu wen naar één kant. Is het zonlicht meer diffuus geworden door een bedekte wolkenlucht, dan zijn de schaduwen vrijwel afwezig. Deze simpele verschillen geven foto's al een totaal ander aanzien. Het is leuk ook al die verlichtingsvor- men te ontdekken in de natuur. Het is eigenlijk spelen met licht. Dat kan betekenen, dat men even wacht tot een wolk, die voor de zon zit, weggetrokken is of dat men op een ander tijdstip terug gaat omdat de zon dan op een be tere plaats staat. Een bepaalde lichtval verdient wat extra aandacht. Dat is het te genlicht. Tegenlicht heeft een to taal ander karakter dan de andere soorten lichtval. De typische, in de kijkrichting lopende schadu wen verlevendigen het beeld. Fij ne lichtrandjes spelen rond de contouren van bijvoorbeeld bo- De zon hoeft bij tegenlichtopna- men niet altijd in beeld te zijn. Probeer hem eens achter een wolk of een boom te laten ver dwijnen. Met een beetje geluk ziet men dan prachtige zonnestralen verschijnen. Dat proberen houdt in feite een verandering van standpunt in, zo danig, dat de zon achter een berg of een boomtak verdwijnt. Samen met het licht is het standpunt be langrijk om een foto te doen sla gen. Voor je 't weet. zijn ze groot Kinderen zijn altijd een gewild motief geweest voor films. Geen wonder, want wie vyordt niet ver tederd door die lieve smoeltjes en die onmogelijke fratsen? Boven dien is het leuk om de jeugd van uw eigen kinderen vast te leggen voor later. Kinderen groeien zo snel, voor je het weet zijn ze groot. U kunt de belangrijkste ge beurtenissen filmen, zoals verjaar dagen, maar er zijn ook meer alle daagse momenten die het vastleg gen waard zijn. Houd daarom een met film geladen camera bij de hand zodat u geen moment hoeft te missen. Vaak gebeuren leuke dingen onverwacht en is snel rea geren noodzakelijk Het filmen van kinderen is niet moeilijk. Meestal gaan ze zo op in hun spel dat u ongestoord kunt filmen en mooie spontane beelden op kunt nemen. Vaak zult u bin nen of in de directe omgeving van uw woning filmen. Bijvoorbeeld wanneer de kinderen aan het te kenen zijn of aan het spelen in de zandbak. Kinderen zijn beweeglij ke onderwerpen, daarom is het verstandig om voldoende afstand te houden, de kinderen vallen dan niet zo snel buiten het beeld en u hoeft minder met de camera te bewegen, wat een onrustige film op zou leveren. Wilt u de op namen afwisselen met dichtbij-op namen, gebruik dan de zoomlens in de telestand. Niet alleen kinderen zijn een goed motief voor een film. De andere familieleden mogen ook wel eens op de film. Vaak is er een boeien de film te maken van het leven van oudere mensen. Opnamen van nu kunt u afwisselen met beelden uit hun jeugd. Daarvoor kunt u oude foto's gebruiken of misschien hebt u wel oude film beelden. Maak dan globaal een filmplan van de dingen die u wilt filmen. Wanneer u met geluid filmt kunt u ook een interview houden en uw „sterren" laten vertellen over vroeger. Eventueel gebruikt u hun favoriete muziek als achter grond. Daarmee kunt u verschil lende scènes vloeiend in elkaar laten overlopen. Ook dieren vormen een goed filmmotief. Uw hond of poes, de parkiet, de wilde dieren in een dierentuin of wildpark. Allemaal goede onderwerpen voor een mooie film. Voor dieren geldt echter dat ze nog beweeglijker zijn dan kinderen. Bovendien moeten ze vaak even wennen aan de snorrende camera. Maar al gauw zijn ze uw aanwezigheid vergeten. Net als bij filmen van kinderen is een goed standpunt belangrijk voor het slagen van uw film. En een goed standpunt betekent in dit geval meestal een laag stand punt. Zak dus zoveel mogelijk door de knieën en film de dieren op ooghoogte. Het filmen van die ren vraagt enig geduld, maar de aanhouder wint en zal zijn of haar geduld beloond zien met een mooie film waarvan nog lang ge noten kan worden. Want wie filmt bewaart het verleden en kan allerlei belevenissen steeds opnieuw meemaken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 18