eweld in Assam laat engalese immigranten koud Zodra Chin A Sen zich bekeert, Bij weer welkom in Suriname [A IDENTIFICATIE VAN ZIJN VERMOORDE VROUW IEGON HIJ MET SMAAK TE ETEN" GA VAN SURINAAMSE PATRIOTTEN: ITENLAND CcicbcQotncmt MAANDAG 21 MAART 1983 PAGINA 9- HATI Het aantal dat in de Oostindia- eelstaat Assam is ge- bij de bloedige on- tussen Bengalese granten en de oor- ikelijke bevolking niet meer te tellen, elke dag worden er itoffers gevonden, dodencijfer dat door (gering van de deel- wordt geraamd op ligt waarschijnlijk hoger. taxichauffeur in de Assa- hoofdstad Gauhati zei jgedaan dat in de afgelo- weken meer dan 20.000 ;n waren vermoord, ter- ien zakenman het zelfs op 0 hield. Anderen wezen 3 cijfers als overdreven van sand, maar er zijn er maar ig die akkoord gaan met jfficiële dodencijfer van gering. In Nellie bijvoorbeeld, een groep dorpjes waar zich een van de ergste bloedbaden heeft voltrokken, zijn slechts 4.500 van de 7.000 inwoners aangekomen in de opvang kampen. Van 730 staat vast dat ze gedood zijn. De overi gen 1770 worden nog steeds vermist. Afgezien van het bloedbad in Nellie dat zowel in India zelf als in het buitenland veel ruchtbaarheid heeft gekregen, zijn nog meer bloedbaden aan gericht waarvan in de media geen melding is gemaakt, waarschijnlijk omdat ze plaats vonden in gebieden met slech te communicatiemogelijkhe den. In Panbari bijvoorbeeld, in het noordelijke district Lak- himpur, is naar men aanneemt een hele nederzetting met 1.200 Bengalese moslims uitge moord door Assamese moorde naars. In Khaibari en Gau- reshwar, vlakbij de heuvels van Bhutan, zijn minstens 900 Bengalese hindoes vermoord. Opluchting Maar wat veel schokkender is dan de enorme omvang van de moordpartijen is de ogen schijnlijke onverschilligheid van de bevolking, zelfs van de mensen die vrienden en fami lieleden hebben verloren. In het opvangkamp in Nellie pra ten de overlevenden over hun doden zonder ook maar enige emotie te tonen. Een man be schreef hoe hij zijn dochter uit zijn armen had gegooid voor de voeten van de aanvallers om zichzelf te redden. Er klonk geen schuldgevoel of wroeging in zijn stem, alleen maar opluchting dat hij zich zelf had weten te redden. De ogenschijnlijke ongevoelig heid waarmee de overleven den van Nellie praten over hun lot schokt zelfs de gehar de militairen van de Centrale Reservepolitie, die in het kamp zijn gestationeerd om de immigranten tegen nieuw ge weld te beschermen. Een mili tair vertelde met afschuw het verhaal van een man die kort nadat hij het in ontbinding verkerende lichaam dat uit een slootje was opgevist, had geïdentificeerd als zijn vrouw, met smaak aan zijn middage ten begon. Een mogelijke reden voor deze onverschilligheid is de algeme ne misère waarin de Bengalese immigranten leven. De mees ten hebben zich gevestigd in de lager gelegen gebieden van Assam en hun leven wordt jaarlijks ontregeld door de moessonregens waarbij hun hutten door het water worden weggespoeld en hun rijstvel den onder water komen te staan. Verdriet: luxe Minstens vier maanden per jaar drijven de immigranten rond in bootjes en houden ze zich in leven met het weinig eetbare dat ze aantreffen in de moerassen. Jaarlijks sterven e honderden als gevolg van on dervoeding, ziektes en slan genbeten en dood lijkt voo hen zo'n gewone gebeurtenis dat ze zich de luxe van ver driet niet kunnen permitteren. Op de vraag of ze van plan waren Assam te verlaten na het wrede geweld van de afge lopen weken, antwoordden de meeste immigranten ontken nend, hoewel enkelen zeiden dat ze zouden vertrekken als de regering hun elders land zou aanbieden. Opmerkelijk is dat er niemand van de duizenden islamitische immigranten na de recente massamoorden naar de aan grenzende deelstaat West-Ben- galen is gevlucht. Alleen Hin does met familieleden in Ben galen hebben daar hun toe vlucht gezocht. De veerkracht van de Benga lese immigranten heeft nieuw voedsel gegeven aan de angst van de oorspronkelijke bevol king, dat ze zullen worden Een Bengalese vrouw, die met haar kinderen na de moordpartijen in Assam een goed heenkomen heeft gezocht in een vluchtelingenkamp, is bezig een karig maal samen te stellen. „overspoeld" door de immi granten en uiteindelijk zullen worden gereduceerd tot een minderheid. Het gevolg daar van is dat de houding tegen over de immigranten alleen maar harder wordt, terwijl men na de recente massamoor den toch eigenlijk een terug keer van het gezond verstand had mogen verwachten. AJOY BOSE Copyright The Guardian Opnieuw gevechten in Assam NEW DELHI Aan de vooravond van een algemene 24-uurs- staking in de noordoostelijke Indiase deelstaat Assam zijn afge lopen weekeinde bij nieuwe gevechten tussen autochtone Assa- mezen en Bengaalse immigranten 32 mensen om het leven geko men. De autochtone hindoestaanse bevolking van Assam vreest te worden overvleugeld door islamitische immigranten uit Bangla- desj. Organisaties die uitwijzing van de Bengaalse immigranten eisen hebben voor vandaag een algemene staking uitgeroepen ip Assam. eiMEGEN „We pra- '^jniet goed wat op 8 de- r gebeurd is. Dat een betreurenswaar- incident. Maar waar p{om gaat is de revolutie riname. Volgens ons in Suriname nu pas 'lijk sprake van ver ruigen, een drasti- e'je verbetering ten goe- Aan het woord is ig van Muilier, de dvoerder van de Liga Surinaamse Patriot- Volgens tegenstan- van het bewind-Bou- Is de liga een mante- isatie van de Suri- nse ambassade. Van lier die enkele weken den nog in Suriname ïweest waar hij onder reren met Bouterse f|t gesproken, ontkent Is veel andere Surinamers en wij contacten op de issade, de officiële verte- ai oordiger van de Suri- ise regering. Wij zijn be- I niet de enige bezoekers. - rond van dat contact kan I and ons ergens van be- digen. Net zo min als het t- de Nederlanders een Ie is om op goede voet te met de burgemeester gemeente waar zij wo- het voor ons een schan- met de ambassade op voet te staan. Het is juist Óver de aanhang van is weing met zekerheid en. Tijdens het gesprek Van Muilier tussen de en tweeduizend sym- inten, van wie een paar rd tot de „harde kern" in. Gevraagd naar be lt voor deze stelling ver- hij naar de televisie-op- n van het congres van de pind januari in Amster- „Daar waren honderden n. Zet het beeld stil en ir tellen. Dat is toch egeven". Muilier, die in 1971 naar Ne derland kwam en in Nijmegen sociologie studeerde, in het Nijmeegse uitgeverijtje waar hij werkt. Van veiligheids maatregelen, zoals rond hun „tegenstanders" van de Raad voor de Bevrijding van Suri name, is bij de liga geen spra ke. Begin januari werd een an dere medewerker van de liga door tegenstanders in elkaar geslagen. Voelt Van Mullier zich dan niet bedreigd?. „Een beetje. Begin december heb ik moeten onderduiken, anders was ik nu dood ge weest. Maar de politie doet niets. Wij zijn arme jongens en worden niet beschermd, zoals de leden' van de bevrijdings- raad van Chin A Sen die alle medewerking krijgen van de Nederlandse politiek en de media. Maar dat is maar tijde lijk. Zodra Nederland de be trekkingen met Suriname weer aanhaalt, zullen de leden van de raad hun toevlucht ne men tot een soortgelijk poli tiek terrorisme als indertijd de Molukkers, in een uiterste po ging hun belangen in Surina me veilig te stellen. En daar worden de Nederlanders het slachtoffer van". „Anti-Suriname-hetze" De Liga van Surinaamse Pa triotten is volgens Van Mullier ontstaan „als reactie op de anti-Suriname-hetze die na de doden van acht december in Nederland is begonnen". Als een van de uitgangspunten van zijn beweging noemt hij het respecteren van de mens in het algemeen, de Surinamer in het bijzonder. Dat het huidi ge bewind in Paramaribo juist heeft getoond voor demens geen respect te hebben, doet schijnbaar niet veel ter zake. Is het voor jullie acceptabel dat deze militairen in Surina me de dienst uitmaken. Zo kun je het volk er altijd onder houden. tiek worden betrokken. Het is een goede zaak dat de burgers steeds meer met de militairen worden verweven, zodat er minder verschil komt tussen een militair en een militante burger. Je moet de militaire kant benadrukken om je te kunnen verzetten tegen een invasie van buitenaf. In het huidige Suriname worden meer dan ooit tevoren de be langen van de arbeiders be schermd. Ik geef maar een voorbeeld: bij een aantal be drijven zouden honderden mensen worden ontslagen. Dat is door de regering tegenge houden. De bedrijven zijn ge sommeerd de mensen in dienst te houden. Oh wee als je ze ontslaat, dan zal Suriname denken in de richting van na tionalisaties. Dat is een heel effectieve bescherming van de rechten van de arbeiders". Dat is gewoon chantage. De bedrijven hebben dan de keus tussen nationalisatie en een bedrijfsvoering die tegen alle economische wetten indruist. „Dan liever zo'n beleid dan een werkloosheid, die alleen maar tot criminaliteit leidt. Je moet een bedrijf runnen op het rendementsprincipe. Maar zodra op grond van politieke motieven wordt gedreigd met ontslag, en dat was hier het geval, dan is het legitiem als de overheid zegt dat die men sen niet op straat mogen wor den gezet. Ik geef toe, het is een paardemiddel. In andere situaties moet je zo'n conflict oplossen met behulp van de vakbonden..". Die zijn in Suriname mond dood gemaakt, hun voornaam ste leiders zijn vermoord. „De vakbonden in Suriname hebben nog nooit gedeugd. Dat bleek bijvoorbeeld bij de sta kingen van eind vorig jaar, die door de bedrijven werden ge ïnspireerd. De mensen zijn toen tegen de militairen opge zet. Diegenen die dat hebben georganiseerd zijn de grote misdadigers. Sommigen, zoals Chin A Sen en Haakmat, zijn de dans zijn ontsprongen. Chin A Sen heeft Horb, toen hij bij hem in de VS op bezoek was, opgestookt. Horb heeft daar ook met de CIA gesproken en is vervolgens met snode plan nen naar Suriname terugge stuurd. Maar dat was allemaal te veel voor die jongen met zijn beperkte vermogens. Wij zien daarom Chin A Sen als de moordenaar van Horb". En de overigen hebben op 8 december hun verdiende loon gekregen? „Nee. Ik zeg ook niet dat het doel alle middelen heiligt. Ik verklaar alleen waarom die tragische gebeurtenissen heb ben plaatsgevonden. De men sen die zijn doodgeschoten over martelingen weet ik niets zijn eigenlijk slachtof fer geworden van destabilisa tie door hogere machten". Mullier vertelt vervolgens het bekende verhaal over de „des tabiliserende" rol van Neder land en de Verenigde Staten, waarbij hij nu ook Indonesië noemt. „De eerste twee coup pogingen werden via de Creoolse en Hindoestaanse be volkingsgroep gespeeld. Nu heeft men alleen nog de Java nen over. Daar hebben Neder land en de VS de Indonesische ambassade voor nodig". Steun van de bevolking? Ondanks herhaald aandringen blijft Van Mullier vaag en ont wijkend over de steun van de bevolking voor Bouterse en de zijnen. „De steun voor de re volutie blijkt uit de daden van de revolutie en de voordelen die de bevolking daarvan heeft ondervonden. De steun aan de militairen leid ik af uit het feit dat het leven in Suri name zijn normale gang gaat en de afkeer van huurlinge nacties. Ik ben er pas nog ge weest. „Meneer het maakt mij niet uit wie er regeert, als ik maar mijn eten krijgt en kan werken", hebben veel mensen tegen mij gezegd". Waaruit volgens mij blijkt dat de revolutie de mensen niets kan schelen. Een andere zaak: Hoe moet het nu verder met Suriname? „We verkeren in een fase van de revolutie, waarin een volle dige controle op het land gebo den is, want anders gaat de re volutie kapot. De aasgieren en de jakhalzen liggen op de loer en zullen elke kans grijpen om de klok terug te draaien. Al leen door centralisatie, met een politieke eenheidspartij, kun je zoiets voorkomen. Het is toch flauwekul om in een land als Suriname, met dertig tot veertig procent analfabeten en een meerderheid van de bevolking op het platteland, een Europees parlementair stelsel in te voeren. Zo'n ker misachtig gedoe waarbij bij voorbeeld in Nederland de grootste partij niet eens in de regering komt, dat kan niet meer in Suriname. Onder de bevolking bestaat op tal van terreinen nog veel te veel on gelijkheid. We moeten in Suri name naar een eigen systeem en daarvoor is zo'n eenheid spartij noodzakelijk. Voor re volutionaire groepen zal er al tijd ruimte zijn. Maar niet-re- volutionaire groepen, die het land weer achteruit willen helpen, zullen we niet toe staan. Zoals ik zei: een goede controle op het land is de beste garantie om gebeurtenissen zo als op 8 december te voorkó men". Waarom gaan jullie Bouterse niet helpen in Suriname? „Zelf woon ik al sinds 1971 in Nederland. Ik heb hier mijn werk. Door middel van de liga maken we gebruik van onze aanwezigheid om de vijanden van de Surinaamse revolutie in Nederland te bestrijden. Verder doen we niets anders dan de banden met Suriname levendig houden, want alleen dan zal er ooit sprake kunnen zijn van remigratie. Wij zijn ook helemaal niet haatdra gend. Als een man als Chin A Sen zich bekeert en openlijk toegeeft dat ziin politiek mis lukt is en als hij meehelpt de negatieve stemming rond Su riname te keren, dan is ook hij weer welkom". JOS TIMMERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 9