Voorlopig geen menselijke klonen Ds. Roos: Nederlandse kerken hebben vertrouwen in Raad van Kerken Z-Afrika £e£dóc6ou/tof Kritiek op Rotterdamse diaconie Lesbische vrouwen niet getrouwd maar gezegend' BEROEPE ACHTERGROND OsidMOowumt VRIJDAG 18 MAART 1983 PAI «;iE Runcie wijst scheiding kerk-staat in Engeland af De aartsbisschop van Canterbury, Robert Runcie, heeft met be slistheid de eis van de politicus Tony Benn (Labour) van de hand gewezen, gaandeweg een eind te maken aan de banden tussen (Anglicaanse) Kerk en Staat in Groot-Brittannië. In een discussie met kerkelijke vertegenwoordigers uit Schot land verklaarde Runcie, dat het verwijt van Benn niet opging, dat Anglicaanse geestelijken door de regering kunnen worden beinvloed bij het politiek kleur bekennen. De stelling dat de Kerk van Engeland onder „beperkende omstandigheden" moet werken is volgens Runcie onhoudbaar. Tony Benn heeft de Kerk van Engeland kortgeleden in een rede opgeroepen tot meer betrokkenheid bij het politieke en sociale leven. Hij bekri tiseerde bij die gelegenheid haar functioneren als staatskerk. Runcie zei ook, nooit enig verwijt van premier Margaret That cher te hebben ontvangen naar aanleiding van zijn preek in juni vorig jaar bij de godsdienstoefening in de St. Paul bij het officië le eind van de Falkland-oorlog. Wel waren er aanvallen gevolgd van enkele conservatieve parlementsleden. NA BIJSTANDSUITKERING Er is kritiek gekomen op het besluit van de hervormde di aconie van Rotterdam-Cen trum, een eenmalige uitke ring van 65 gulden te geven aan mensen of gezinnen, die eerder in aanmerking zijn gekomen voor een eenmalige uitkering van het rijk voor „de echte minima". De kritiek is afkomstig van de Stichting voor Kerkelijk Sociale Arbeid te Rotterdam, waarbij zijn aangesloten de hervormde, doopsgezinde en remonstrantse gemeenten te Rotterdam. De hervormde diaconie maakt daarvan ook deel uit en komt nu tegen over de twee overige deelne mers te staan. Hoewel die twee partners dit sociale ge baar van de Hervormde dia conie hoog waarderen, heb ben zij twee bezwaren. In de eerste plaats kan een kerk zich niet permitteren haar hulp te beperken tot de eigen leden, aldus de doopsgezinde en remonstrantse partners. Naar hun mening dient de kerk, voor zover dat in haar vermogen ligt, alle minima te ondersteunen, ongeacht of zij lidmaat van een Kerk zijn of niet. In de tweede plaats richt de kritiek zich op het feit, dat de hervormde diaco nie zich beperkt tot mensen van enkele wijken in de bin nenstad. Wie elders in de stad woont komt niet voor een uitkering in aanmerking. „Niet alle Rotterdamse diaco nieën zijn even draagkrach tig als die van Rotterdam- -Centrum", voegen de brief schrijvers hieraan toe. Zij vinden dat het beter was ge weest als de maatregel intern van karakter was gebleven. De Raad van Kerken in Zuid- -Afrika (Engelse afkorting: SACC) geniet in hoge mate het vertrouwen van de Ne derlandse kerken. De onder linge relatie is er niet een van „manipulatieve afhankelijk heid", maar van gelijkwaar digheid en vertrouwen. Op die basis worden projekten van de SACC door Neder landse kerken gefinancierd. Dit verklaarde de praeses van de hervormde synode, ds. C.B. Roos, namens de Raad van Kerken in Nederland gisteren te Johannesburg voor de Eloff-commissie, die in op dracht van de Zuidafrikaanse regering een onderzoek in stelt naar de SACC. Het hoofd van de Zuidafrikaanse veilig heidsdienst, generaal Johan Coetzee, heeft kortgeleden voor de commissie de SACC ervan beschuldigd vanuit het buitenland te worden gemani puleerd. Hij pleitte ervoor de financiële hulp uit het buiten land aan de SACC te verbie den. De Zuidafrikaanse Raad van Kerken heeft zusterorganisa ties gevraagd voor de commis- sie-Eloff te getuigen. Namens de Raad van Kerken in Ne derland zijn ds. Roos en M. van den Heuvel van het Ge reformeerd Werelddiaconaat afgevaardigd. Ds. Roos wees er op dat de kerken in de gehele wereld op bijbelse gronden de apart heid in Zuid-Afrika afwijzen. Zij hebben volgens hem diep respect voor de wijze waarop de Zuidafrikaanse Raad van Kerken hieraan gestalte geeft. Hij noemde het tragisch dat Coetzee aan deze christelijke overtuiging geen aandacht heeft geschonken. „Hij doet het voorkomen alsof de SACC zich op politieke gronden te gen het apartheidsbeleid ver zet. Het is echter een geloofs- conflict dat vanzelfsprekend op maatschappelijk terrein doorwerkt", aldus ds. Roos. Coetzee is volgens hem voor bijgegaan aan de principiële keuze van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken. Ds. Roos vermoedt een machtsdenken bij de SACC, terwijl de Raad niet anders doet dan wat de Heer opdragen heeft. „Het gaat niet om macht, maar om dienst". Daar ligt volgens ds. Roos ook het wezenlijke verschil tussen de SACC en de verboden Zuidafrikaanse bevrijdingsbe weging ANC. Bijbels gezien is politiek al datgene wat God deed en doet om het leven te redden uit de chaos, de zonde en de totale vernietiging. Het christelijk geloof heeft zich al tijd weer zo met het gehele menselijke leven bezig te hou den: op zoek naar orde, ge rechtigheid en vrede voor alle mensen, zo zei ds. Roos. „Er is geen terrein van het le ven waarmee de kerk zich uit haar roeping niet zou mogen bezighouden". Daarom is het voor de Nederlandse kerken vanzelfsprekend dat de SACC zich bemoeit met „zaken die de Zuidafrikaanse samenle ving ten diepste raken en scheuren" en in voor de verdrukten. De Zuid afrikaanse Raad van Kerken stelt zich al vele jaren verzoe nend op en is bereid om tel kens opnieuw het gesprek aan te gaan. Anderzijds wil de Raad de slachtoffers van het apartheidssysteem, „degenen die geen helper hebben", bij staan, aldus Roos. Het is voor de Nederlandse kerken „vol strekt onbegrijpelijk dat de SACC in staat van beschuldi ging wordt gesteld, niet omdat hij dingen zou hebben nagela ten maar om de dingen die de SACC doet. „Als het de SACC wettelijk onmogelijk wordt gemaakt met geld van diako- naten uit het buiotenland zijn goede werk voort te zetten, dan zou dit de mensen in Ne derland bijzonder bitter stem men. Dit zou in ons land een storm van verontwaardiging doen opgaan," aldus ds. Roos. Hervormde kerk op de bres voor homofiele predikanten Homofiele predikanten wor den in Nederland steeds va ker wegens hun geaardheid gediscrimineerd. Kerkeraden en gemeenteleden zullen zich moeten afvragen „of wij als christenen op deze manier niet groot onrecht doen aan medemensen die buiten hun schuld anders zijn, maar als mens evenveel waard zijn als anderen, en net zoveel kwali teiten hebben voor het ambt van predikant". Dit schrijft het moderamen van de provinciale kerkver gadering van de hervormde kerk in Groningen in het mededelingenblad Kontakt. Aanleiding is een besluit van de wijkkerkeraad van de wijkgemeente Opwierde in Appingedam „om voortaan geen predikanten op de kan sel toe te laten, van wie be kend is dat zij homofiel zijn". Het besluit is enige tijd gele den met een kleine meerder heid van stemmen genomen. „Alle eeuwen door zijn er ho mofiele predikanten ge weest", schrijft het modera men in zijn commentaar. „Het verschil met vroeger is dat er tegenwoordig een gro tere openheid bestaat op dit terrein, zodat het nu bekend is als iemand homofiel is. Volgens het moderamen is Opwierde helaas niet de eni ge gemeente waar dit soort opvattingen heersen: „We horen allerlei trieste verha len van predikanten die ho mofiel zijn, al of niet samen wonend met een vaste vriend of vriendin, die om die reden geen beroep krijgen, hoewel ze goede, vaak heel goede, pastorale kwaliteiten heb ben". De bisschop van Groningen, mgr. B. Möller, heeft duidelijk afstand genomen van een in Groningen gesloten „huwe lijk" tussen twee vrouwen door een van zijn priesters. De inzegening van de homo fiele relatie tussen de twee vond vorige week vrijdag plaats en kreeg landelijk veel publiciteit. Volgens mgr.Möl- ler is er in dit geval geen sprake van een huwelijk, maar slechts van een zegen met een strikt privé-karakter. Verder wijst hij erop, dat alles wat lijkt op een huwelijksslui ting tussen twee mannen of vrouwen, binnen de rooms- katholieke kerk niet aan vaardbaar is. De priester, die de inzegening vorige week verrichtte, heeft zich bij de opvatting van zijn bisschop BISSCHOP MOLLEK VAN GRONINGEN: neergelegd. Tegen hem zijn geen maatregelen genomen. Namens mgr.Möller heeft het bisdom Groningen de navol gende verklaring uitgegeven: „Op vrijdag 11 maart heeft in de St.Jozef kerk te Groningen een gebeuren plaatsgevonden, dat in de publiciteit veelal een „lesbisch huwelijk" is ge noemd. Van een huwelijk kan men niet spreken. De rooms- katholieke kerk erkent alleen de blijvende verbintenis van een man en een vrouw als een huwelijk. Dit is door de betreffende priesters aan de vrouwen in kwestie duidelijk gezegd. Hij heeft met hen af gesproken dat hij hen de ze gen zou geven, die een privé- karakter zou dragen en bui ten de publiciteit zou blijven. De vorm, waarin deze zegen is gegeven, leek echter uiter lijk in verschillende opzichten op een huwelijkssluiting. Hiervoor is door de bisschop van Groningen geen machti ging gegeven. Ofschoon het gebeuren achter gesloten deu ren heeft plaatsgevonden, heeft het veel publiciteit ge kregen". „De huwelijkssluiting is voor rooms-katholieken een sacra mentele werkelijkheid. Daar om is het voor veel rooms-ka- tholieken kwetsend als een viering, die op een huwelijks sluiting lijkt, wordt gebruikt voor iets dat geen huwelijk is. Het schept bovendien ondui delijkheid. Homofielen heb ben evenveel recht op pasto rale zorg als andere gelovigen. Iedere viering echter, die lijkt op een huwelijkssluiting, een ambtelijke bevestiging of een inzegening van een homofiele vriendschap, is binnen de rooms-katholieke kerk niet aanvaardbaar. Dit geldt zowel voor een viering in het open baar, als voor een viering in besloten kring. De wens van mensen die in een homofiele relatie leven, om door de ge meenschap aanvaard te wor den, kan niet op deze wijze worden vervuld", zo luidt de verklaring. Voorts wordt opgemerkt dat er gesprekken zijn geweest tussen de bisschop van Gro ningen en de betreffende priester, pastor A.C.Heijmans. Deze heeft erkend dat zijn op treden bij dit gebeuren niet juist was. In enkele berichten is ook de naam van de pastor van Hoogezand genoemd. Hij staat echter geheel buiten de kwestie, aldus het bisdom. -pEI cht :iek i Bojk n h<^ verg 1 Kabinetsformatie in Bonn Er is alle aanleiding om met grote belangstelling de o kelingen in Bonn te volgen. Daar zijn gisteren de gen begonnen die moeten leiden tot een coalitie van Cl SU en FDP en een nieuw kabinet Kohl/Genscher. I 4. Kohl heeft al vol optimisme verklaard dat hij zijn 1 Dj voor Pasen aan de Bondsdag wil presenteren. De kabinetsformatie in Bonn kwam een beetje laat omdat de politieke leiders er de voorkeur aan gaven di staalverkiezingen in Sleeswijk-Holstein van afgelopei dag af te wachten. Want, zeiden de politici in Bonn, s p we de vervelende maatregelen die we moeten nemejp. voor de deelstaatverkiezingen zouden bekendmaken d dat de uitslag in die noordelijke deelstaat kunnen bei den. Op het eerste gezicht lijkt de kabinetsformatie in niet zo ingewikkelde zaak. CDU en CSU beheersen tieke krachtenveld, maar ze hebben terwille van verg van de stabiliteit de FDP nodig. En de FDP is een aangeslagen partij die weliswaar, waarschijnlijk mede volg van het kiesstelsel, toch nog 34 Bondsdagzetels wacht kon slepen, maar verder dat bleek in Slee Holstein alweer niet zo veel meer betekent. Maai vergisse zich niet: de FDP is in de coalitie niet alleen om de steun in de Bondsdag te vergroten, ze is voor de van Kohl ook van belang om de CSU en vooral haar Franz Josef Strauss af te stoppen. Weliswaar maakten en CSU woensdagavond bekend dat zij het op alle bel ke politieke punten eens waren geworden, maar zo vi lijk is de relatie tussen de CDU en haar Beierse zuster weer niet. In de Bonner politieke discussies draait op dit momei veel om de vraag of Strauss, die al boven de pensioenj tigde leeftijd is, naar het regeringscentrum aan de I terugkeren dan wel minister-president van Beieren z j? ven. Kohl en Genscher doen al het mogelijke om het 0 te verwezenlijken door Strauss niet de door hem bej posten (Buitenlandse Zaken of Financiën) aan te biede !w lijkt inderdaad beter dat Franz Josef Strauss in Mü1^ blijft. [h; ADVERTENTIE Op Vaderlandse Fietsvakantie. Dat is in zo'n dag of acht één rondje IJ'ssélmeer doen. We blijven dit jaar in eigen land. Onze Vaderlandse Fietsvakantie begint in Amsterdam. We gaan omhoog. Eerst langs al die havenstadjes. In Enkhuizen doen we d Drommedaris. In Medemblik het Stoommachine-museum j Na de Afsluitdijk bekijken we aardewerk inMakkum. We puffen uit op de „Leugenbank" van Hindeloopei We bezoeken in Lemmer het Buma-gemaal. Natuur geniete v we in reservaat Weerribben. Dan door de polder naarDron (Kijken of de Meerpaal er net zo uitziet als op de t.v.) We liggen aan het IJsselmeerstrandje van Muiderberg En bekijken het Muiderslot. In Amsterdam blijven we één dagje extra. Daar is zoveel te zien. We fietsen per dag nooit meer dan 60 km. Slapen hebben we vooruit geregeld. De fietsenvakman, de boekhandel, de VW' de ANWB en stichting: fiets!Postbus 7120, 1007JC Amsterdam, tel. 020-446993, hebben prima sug gesties en boekjes voor allerlei Vaderlandse Fietsvakantie Vakantie op de Fiets. Dan doe en zie je nog eens iets. Linzenkoekjes met sla blanke kwark vla met gember vegetarisch Voor twee personen hebt u nodigr: 250 g linzen, zout, 150 g aardappelen, 1 ui (knoflook), 15 g boter of plantenmargarine, peterse lie, 1 lepel citroensap, wor- cestersaus, tamari of ket jap asin, bloem, boter of plan tenmargarine; kropje sla, 2 lepels kwark, 1 lepel azijn, paar augur ken, zout, peper, zout, sui ker, 1 klein ei; 4 dl melk, 20 g maizena, 20 g suiker, 200 g kwark, paar bolletjes gember met wat siroop. Was vanavond de linzen en zet ze onder koud water weg. Kook ze morgen in dat water (zorg dat het twee centimeter hoog staat) gaar in ongeveer een half uur. Doe er als ze tien minuten koken zout en aard appelen bij. Snijd de ui (met de knoflook) zo fijn mogelijk en fruit deze groenten in de boter of marga rine lichtbruin en gaar. Giet de gare linzen en aardappelen af, stamp ze zo fijn mogelijk en bewaar het kooknat. Roer de gebakken ui met al het vet door de linzen. Vervolgens ook de fijngeknipte peterselie en het citroensap. Maak het mengsel pittig met worcester- saus, tamari of ketjap en laat het koud worden. Het kooknat is misschien nodig om de mas sa iets te verdunnen, maak er anders soep van. Prak de afgekoelde massa zo door elkaar dat de wat uitge droogde bovenkant er in ver dwijnt, vorm er acht platte koekjes van en haal die door bloem. Bak de linzenkoekjes in warme boter of margarine bruin en door en door warm. Was de sla voorzichtig, ze kneust gemakkelijk. Schep de blaadjes luchtig door een saus je van kwark, azijn, fijngesne den augurk, zout, peper en sui ker. Garneer met plakjes ei. Meng de kwark door een afge koelde blanke vla. samen met stukjes gember en zo veel van de siroop als dit toetje nodig heeft (proeven). JEANNE Vanaf 2 mei begint het centraal schriftelijk eindexamen voor de middelbare scholen. Het Grote Moment voor veel leerlingen, een tijd van spanning en zenu wen ook. Hoewel de kandidaten dan al het eerste deel van het eindexamen achter de rug hebben: het school onderzoek. Schoolon derzoek en het centrale examen leveren een cij fer op dat de leerling als resultaat van zijn schooltijd meekrijgt. In een serie artikelen wij den we aandacht aan het komende eindexa men en de vakken waarvan de vergaarde kennis wordt getoetst. Vandaag: biologie. De schrijver Ira Levin heeft in zijn boek „The Boys from Brasil" een huiveringwekkende plot: de beruchte kamparts dr. J. Mengele (nog steeds voortvluchtig - ergens in Zuid-Amerika) beschikt over een stukje huid van Hitler. Via kloneren maakt hij een stel baby's die later tot in het klein ste detail identiek aan de Führer zijn. En met al die Adolfjes moet het dan toch mogelijk zijn alsnog de wereld te vero veren. Het is maar een verhaaltje: kloneren is tot dusver al leen bij planten en padden gelukt; bij mensen zal het de eerste jaren nog niet ge lukken, en geen zinnig mens heeft trouwens be hoefte aan een menselijke blauwdruk. Een kloon is een lootje, een stek. Het is voortplanting zonder seks en zonder ou der. Op papier lijkt het een voudig, in de praktijk is het verschrikkelijk moeilijk. Alle cellen van het mense lijke lichaam hebben in de kern 46 chromosomen: hele lange, dunne sliertjes, waar in de erfelijkheid ligt ver pakt. Alleen de geslacht scellen, te weten de eicel van de vrouw en de zaadcel van de man, hebben maar de helft: 23 chromosomen. Als een zaadcel (met de er felijke boedel van de man) zich versmelt met de eicel (met de erfelijke boedel van de vrouw), dan ontstaat weer een cel met alle 46 chromosomen, met alle ei genschappen nu van pa plus ma. Deze cel gaat zich vermenigvuldigen, en ver menigvuldigen, tot er op den duur een complete mens is ontstaan. We heb ben het tot dusver gewoon over ouderwets bevruchten gehad. Bij kloneren nu geschiedt het volgende: uit een eicel wordt de kern met zijn 23 chromosomen gepeuterd, en daarmee dus ook alle erfe lijke informatie van de vrquw. Vervolgens neme men een willekeurige cel van een donor, en daar wippe men de kern uit, met de "volledige 46 chromoso men (dus het hele geneti sche pakket) van die donor. Die kern stopt men dan in' de leeggelepelde eicel die weer de baarmoeder ingaat en zich nu, volkomen over rompeld, keurig gaat split sen alsof zij bevnjcht is. Maar in deze „bevruchte" eicel zit uitsluitend de gene tische informatie van de donor, niet van de moeder. De mens die straks geboren wordt, lijkt als twee drup pels water op de donor. Hij is volstrekt identiek. En zo kun je, nogmaals tot dusver gelukkig alleen in theorie, een heleboel klonen maken van dezelfde figuur. Bij padden Het is uiteraard geen fluitje van een cent, zo'n stunt. Het is gepriegel op de vier kante micron. Omdat pad den hele grote cellen heb ben, wel 20 tot 40 keer zo groot als die van een mens, is kloneren tot dusver al leen daar gelukt. En ook het weer terugstoppen van de bedrogen eicel in de baarmoeder is een zeer de- likate operatie. Over de gevolgen van klo neren kun je eindeloos filo soferen. Je kunt, zoals Dr. Mengele, alsmaar Hitlertjes willen maken, maar ook alsmaar Cruijffjes. Je kunt een „volmaakte democra tie" fabriceren waarin ieder letterlijk gelijk is aan een ander, maar dat is allemaal science fiction. Enkele ja ren geleden kwam de Ame rikaanse journalist Rorvik met het sensationele ver haal, dat twee artsen een kloon hadden gemaakt van een oude miljonair. Dat verhaal werd terstond door deskundigen tegengespro ken, maar leidt zo'n hard nekkig eigen leven dat nog steeds tallozen denken dat er ergens op de aarde een menselijke kloon rondloopt. Een kloon is overigens heel wat anders dan wat men foutief reageerbuis-mens noemt. Hiervan stappen er al enkelen rond, zoals de Engelse Louise Brown. Maar dit betreft geen kloon, maar een buitenbaarmoe- derlijke bevruchting. Dan wordt een eicel uit een vrouw in een reageerbuis versmolten met een zaad cel, en dit geheel gaat weer de baarmoeder in. Deze be vruchting is dus geen kloon, maar een omwegge- tje, bedoeld om vrouwen te helpen die normaliter door een mankement aan bij voorbeeld de eierstok geen kinderen kunnen krijgen. We hebben ook hier dus niet te maken met een vrucht die ergens op een la boratoriumplank opgroeit in een potje tot de volle ne gen maanden voorbij zijn. Kloneren heeft enorm veel maatschappelijke, weten schappelijke, ethische, juri dische en godsdienstige complicaties, maar daarover een andere keer meer. De techniek is overigens een prima middel om bepaalde ziekten zoals kanker, te be studeren. En ook heb je bij klonen geen problemen met het afstoten van getrans planteerde organen. Veel bewolkii DE BILT (KNMI) I zal zich morgen niet vee 1, terwijl er bovendu af en toe regen zal valle wat sombere weertype veroorzaakt door een storing, die vanmorgei boven de Atlantische C lag. Een westelijke strc die in stand gehouden 1 door een gebied met ho| rometerstanden ten nooi ten van Spanje voert de ring via Zuid-Engelang onze omgeving. Hoewel de depressie 0 weg naar het oosten verder in betekenis af moet er toch op veel king gerekend wordei temperatuur blijft op on| hetzelfde niveau rond den, wat ongeveer norn voor de tijd van het jaar Wnt Mei I Eeld^ Eindhoven Den Helder Vlissingen Z.-Limburg Bordeaux mist Innsbruck Klagen furt Kopenhagen mist onbew. 23 12 onbew. 18 10 mist 3 1 gehbew. 12 111 Stockholm regen Beiroet Tel Aviv Tunis NEDERLANDSE HERVI DE KERK Toegelaten tot de evari bediening en beroepbi steld: C.J.de Jong, Van de W straat 146, 2203 JH Noon

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2