childerij Picasso n Haaksbergen tettingsbotsing kost twee mensen leven Paul Citroen, geboren tekenaar, op 86-jarige leeftijd overleden Jfi iderwi js Alkemade fweert ziehtegen uinigings- jrstellen ÏST/BINNENLAND CeidaeSouocwt DONDERDAG 17 MAART 1983 PAGINA 7 UFFEUR VRACHTAUTO STOPTE VOOR MIST 'DORP/ZOETER- Het ernstig pgeluk dat gister- in even na achten in mist plaatsvond op teg A 12 tusen Noot- »n Zoetermeer, heeft bekend is gewor- •t leven gekost aan twee mensen. Het zijn de 57-jarige mevrouw M. van Domburg-Koning uit Den Haag, die ter plaatse over leed, en haar 79-jarige stadgenote mevrouw A.J. van Delden-Plante, die enkele uren na het onge val overleed in het West- eindeziekenhuis. De slachtoffers zaten bij elkaar in de auto. Twee mensen be vinden zich volgens de Zoeter- meerse politie nog in levensge vaar. Daarnaast liggen er nog vier gewonden in Westeinde- ziekenhuis in Den Haag, het Diaconessenhuis Voorburg en St. Antoniushove in Leid- schendam. De politie gaat er van uit dat een veewagen, bestuurd door een 30-jarige man uit Ede, de directe aanleiding is geweest tot de kettingbotsing. Deze remde plotseling af en stopte nadat hij zoals hij later tegen over de politie verklaarde schrok van een plotseling op doemende mistbank. De rijks politie liet na het ongeluk de chauffeur van deze wagen weer wegrijden, omdat men er vanuit ging dat hij niets met het ongeluk te maken had. Drie personenwagens tracht ten de stilstaande veewagen te ontwijken en botsten hierdoor op elkaar. Door die botsing ontstond veertig meter verder een andere kettingbotsing, waarbij ongeveer twintig wa gens betrokken waren en waarbij ook de dode en ge wonden vielen. Dit ongeluk op zijn beurt veroorzaakte dichter naar Nootdorp kleinere ket tingsbotsingen, waarbij nog eens twaalf en vijf wagens be trokken waren. Daar bleven de gevolgen beperkt tot mate riele schade. De politie van Zoetermeer zegt het overigens opvallend ge vonden te hebben dat ondanks de mist. die als belangrijkse oorzaak van het ongeluk wordt gezien, de mensen ook na het ongeval hard bleven rijden. Op de andere rijbaan in de richting van Den Haag raasde het verkeer tijdens de hulpverlening door met snel heden, die onder die omstan digheden „onverantwoord" worden genoemd. ADE De gezamenlijke besturen, hoofden en ouder- igen van het bijzonder kleuter- en lager onderwijs in endsveen hebben zich in een brief aan B en W van Al- verbaasd en teleurgesteld getoond over de door het col- resenteerde bezuinigingsvoorstellen. Vooral het feit dat irstellen zonder enige vorm van overleg zijn gepresen- de bestuurders in het verkeerde keelgat geschoten. linigen op allerlei „randvoorzieningen" komt hen nogal voor. Vooral omdat Alkemade, als een van de weinige en in Nederland, het zonder schoolbegeleidingsdienst Hen, en een zeer laag „bedrag per leerling" uitgekeerd 2$aan de Alkemadese scholen er niet bepaald rooskleurig olgens de briefschrijvers mag in geen geval bezuinigd p(Mop de schoolartsendienst en het spraakonderwijs. Ver- ng van het vakonderwijs en besparingen op schoolvor- mogen slechts aan de orde komen als alle andere 'leden uitgeput zijn. Tegen de bezuinigingen op school- irging, streekmuziekschool. extra exploitatievergoeding ijfjaarlijkse afrekening, de culturele vorming en de van het schoolzwemmen zullen geen „oorlogen" ont- 'orden. in de Veense schoolbesturen, hoofden en oudervereni- Jat in Alkemade „al zo weinig aan cultuur gedaan Zij herinneren eraan dat het schoolzwemmen in een tadium al teruggebracht is van zes naar drie klassen. Tot _»n zij B en W mee dat zij graag met het college willen jen over de bezuinigingen op het onderwijsvlak. niet voor reizen _AAG De aandacht van het Cultureel Jongeren Pas- ÈJP) blijft volledig gericht op het bijeenbrengen van jon- j 1 de kunsten. Verbreding van activiteiten in samenwer kt een reisorganisatie gaat niet door, aldus de Federatie giftebureaus van het CJP. De federatie heeft inmiddels bestuur, nadat het oude was afgetreden. Dit gebeurde federatie plannen voor samenwerking met een reisor- had verworpen. Het CJP zal uitsluitend gericht zijn op van de podiumkunsten, de beeldende kunst, films, usuele kunsten, literatuur enzovoorts, inclusief onder- Ide faciliteiten. WASSENAAR Paul Ci troen „de grootste schilder van de Oostdor- perweg in Wassenaar, om dat er maar één schilder woont, en dat ben ik" is zondag op 86-jarige leef tijd overleden. Dat is gis teren bekend geworden op de dag van zijn begra fenis die in alle stilte in Wassenaar heeft plaatsge vonden. Was aan zijn heengaan eerder bekendheid gegeven, de be langstelling voor de ter aarde bestelling zou ongekend groot zijn geweest. Duizenden heeft Citroen geportretteerd en vrienden waren dat, die Ci troen hebben gekend als een uiterst beminnelijk mens vol zelfspot en kritiek op de maat schappij die de laatste jaren steeds milder werd. Alleen op de wijze waarop in deze tijd te kenles wordt gegeven was zijn kritiek minder zacht: „Zij die nog van niets van tekenen we ten, beginnen met zich kritisch op te stellen. Nog steeds geef ik me de moeite het wezenlij ke van de kunst van het teke nen te begrijpen en aan te voe len". Citroen was tijdens die uitspraak net tachtig gewor den. Paul Roelof Citroen is 15 de cember 1896 in Berlijn gebo ren. Hij studeerde er aan de Kunstschool, maakte deel uit van de Berlijnse Dada-groep rond Richard Hulsenbleck. Daarna studeerde hij aan het Bauhaus in Weimar, bij prof. Itten, waar ook Klee, Kadin- sky, Schlemmer, Moholy-Nagy en Feiniger leraar waren. In 1927 vestigde Citroen zich in Amsterdam; in 1933 richtte hij er met Charles Roelofsz „De nieuwe kunstschool" op en twee jaar later werd hij le raar aan de Koninklijke Aca- Paul Citroen in een karakteristieke houding bezig aan een portret. demie voor Beeldende Kuns ten in Den Haag. Citroen tekende en schilderde niet alleen, hij kon zich vak fotograaf noemen en hij publi ceerde regelmatig over beel dende kunst, met de kantteke ning dat hij graag beter had le ren schrijven. „Maar wat wil je. Ik heb niet voor niets zo'n zevenduizend portretten ge maakt. Dat doe je niet, als je geen geboren tekenaar bent". Niettemin verschenen van Ci troen ook publicaties als Pallet (1931), Jacob Bendien (1940), De tekenaar Henk Hartog (1947), Kunsttestament (1952), Introvertissimo (1956), Notities van een schilder (1966), Adam's en Eva's, een album li tho's over de Damjeugd (1971), Portretten (1974) en retrospec tieve fotografie (1978). In 1950 is Paul Citroen de Ja cob Marisprijs toegekend, het geen zich herhaalde in 1956. De Haagse Kunstkring be noemde Citroen in 1978 tot erelid. Te jong Op grond van wat hij kort voor zijn heengaan opmerkte, is Citroen op te jonge leeftijd overleden. Volgens een hel derziende had hij ongeveer veertig moeten worden, maar dat lag hem niet zo, hij had dat erg onaangenaam gevonden, omdat hij nog zo veel te leren en te tekenen had. Citroen vond dat hij tenminste hon derdvijftig zou moeten worden om de groten die hij bewon derde, enigszins te kunnen be naderen. Maar ook dat laatste heeft hij gerelativeerd, wetende dat hij niet beter kon dan hij deed. zich klein voelend bij de reu zen die hem voorgingen. Ci troen wist van zichzelf wat hij waard was, deelde met gulle hand portretten uit, waar hij soms een bedrag voor vroeg en soms niet, afhankelijk van de genegenheid die hij voor de geportretteerde voelde. Citroen dichtte zichzelf geen persoonlijke waarde toe. On langs zei hij; „Ik geloof niet dat ik grimmiger word of juist milder. Wel ga ik steeds meer relativeren. Ik denk vaker na over de dood en over het ont staan van de mens als natuur- produkt. De een brengt de an der voort, we zijn afhankelijk van wat de natuur in je gede poneerd heeft. Ik heb mezelf niet gemaakt, ik ben gemaakt door alle generaties voor me". Tot het laatst Het overlijden van Citroen zal voor velen als een verrassing zijn gekomen. Hoewel de Was- senaarse tekenaar zich steeds meer aan huis gebonden voel de „het atelier in Kasteel Duinrell wordt me te ver weg" bleef hij tekenen. Portret ten, maar ook landschappen. En wie voor hem model stond, al die duizenden, hebben mee kunnen leven met de lijfelijk heid waarmee hij zijn kunst aanpakte, mompelend in zich zelf en steeds dieper bij zijn werk betrokken. Citroen was geen man van de ivoren toren, maar in de eerste plaats de man die zijn vak verstond en het vermogen bezat portretten te maken die niet met alle ge weld moesten „lijken". Citroen legde karakters vast die kunst liefhebbers boeiden; dat het model zich bovendien kon herkennen, was voor Citroen bijzaak. Hij maakte nogal wat zelfport retten. onder het motto: „Zelf portretten zijn vaak het aller beste werk van schilders en tekenaars, het lijkt wel of ze met zichzelf het meest ver trouwd zijn, met wie ze geen rekening hoeven te houden, zoals soms met opdrachtge vers. En de uiterlijke gelijke nis komt er ook niet zo opaan". Met gerichte hand diepte hij bij deze woorden on langs een zelfportret op, grin nikend en met alle spot die hij over zichzelf op kon brengen: „Kijk, precies Rembrandt". FRITS BROMBERG twee jaar beheerst een schilderij het leven van de sbergse restauranthouder A.H.J. Kok. Het is niet aar een schilderij. Het valt alleen al door zijn for- op: 2 meter en 16 cm hoog, en 1 meter en 57 cm Op het doek staat de danseres-spionne Mata Hari eeld. De ook nog voor het moderne mannenoog ekkelijke. dame, die als Margaretha Geertruida op 7-8-1876 in Leeuwarden werd geboren en op -1917 als spionne voor de Duitsers bij Parijs werd ht gesteld, staat er in volle glorie op. Haar lichaam n of meer bekleed met een met parels bezet kos- Aan haar voeten verrijzen drie slangen, die ge- otiseerd lijken door de dansende bewegingen van leesteres. Linksooder gloeit een vuurpot. Op de rgrond staan pilaren van waarschijnlijk een tem- liet alleen de voorstelling, maar ook de maker van erkgeniet internationale bekendheid. De exploi- van restaurant De Krul in het hartje van Haaks- 7i is er langzamerhand steeds meer van overtuigd ikt dat het om een vroegere Picasso gaat. Hij zou kerk hebben gemaakt in 1905, op het breukvlak ijn blauwe en rose periode. De restauranthouder iets over het opmerkelijke doek, een tip van de oplichtend. IJSBERGEN „Het érij hing in de zaak. Hn pogingen de her- i van het werk te fhalen, kreeg ik op egeven moment ie- aan de bel die zegt: „bat over dat en dat jerij, van die en die 1 ingen, en in die en rjijl. Dat is me veer- a dagen geleden te aangeboden. Met an- woorden: het schil- 5jfas al bijna verkocht "net hier nog hing", t restauranthouder l H.J. Kok uit ibergen. nd, waar eens het schil- 'e,an mogelijk Pablo Pi- -|1881-1973) hing, wordt tdekt door een grote foto van de danseres. Het doek van twee meter zes tien hoog bij een meter zeve nenvijftig breed ligt veilig in de kluis van de plaatselijke AMRO-bank. Zelfs de verslaggever Krijgt het werk, waarop de danseres- spionne Mata Hari staat afge beeld, ook na enig aandringen niet te zien en moet genoegen nemen met de kleurenfoto van de mogelijke Picasso. „De bank is geen museum", zegt Kok resoluut. „U krijgt een schitterende foto". Zeker wil de restauranthouder niet bij zijn bezit poseren. Gekscherend: „Ik ben ge trouwd hè. En dan mag je niet met andere vrouwen worden gezien". In volle ernst: „Zo'n foto zou het schilderij geen recht doen. Het doet Pablo geen recht. Ik ben er gewoon erg zuinig mee". Steeds meer is Anton Kok er van overtuigd geraakt, dat het doek een originele Picasso is. Ook is hij bij zijn naspeurin gen in zijn mening gesterkt, dat de levensgroot afgebeelde dame de Nederlandse danse res-spionne Mata Hari is. Deze als Margaretha Geertruida Zelle in Leeuwarden geboren vrouw, maakte rond de eeuw wisseling in Parijs furore als danseres. De restauranthouder kocht het werk in 1980. Hij wil niet ont hullen waar precies en voor welke prijs. Kok wil kwijt, dat hij het bemachtigde in een meubelzaak, „hier een kilome ter of vijftig vandaan". „Het hing daar al een jaar of tien. Ik vond het vreemd, dat het maar bleef hangen, terwijl het tóch uitstekend was ge schilderd. Het werk was in die zaak slecht verlicht. De schoonheid van dit schilderij schuilt juist in het licht", zegt Kok met overtuiging. Myste rieuze donkere tinten, bruinen met blauwe gloed, overheer sen, blijkt ook op de kleuren foto. Voordat het in een meu belzaak belandde, moet het volgens de naspeuringen zo'n vier tot vijf jaar in wat hij noemt „een bric-a-brac win keltje" in Den Haag hebben gehangen. Daar loopt het spoor dood. De dame die het zaakje beheerde, is niet meer op te sporen. Alleen om het spoor terug te volgen heeft Kok publiciteit gezocht, zegt hij. Naspeuringen „Het allerverstandigste is mis schien je mond te houden, maar ik heb niets te verber gen". Zijn naspeuringen is Kok begonnen, nadat een Friese gast aan een Mata Hari deskundige in Leeuwarden een foto van he schilderij liet zien. Deze expert beweerde bij hoog en bij laag, dat het nooit de danseres-spionne kon zijn. De neus was te spits, de vin gers te lang. Later kwam Kok erachter, dat dat juist een tic van Picasso was. Aanvankelijk dacht Kok te maken te hebben met een Paul Frans Namur, maar naarmate zijn onderzoek vor derde, raakte hij er steeds meer van overtuigd, dat het een Picasso is. Alles wijst erop, vindt de restauranthouder. Stijl en tijd. Bovendien moeten Mata Hari en Picasso elkaar in 1905 ontmoet hebben in de Pa- rijse salon van Gravin de Greffulhe. Gedeeltelijke ontcijfering van de naam met behulp van in- frarood-fotografie en röntge napparatuur maakte het pren tje compleet. Voor Kok zijn er weinig twijfels meer over, ook al omdat experts de zaak „vreemd vinden, maar zeker niet voor onmogelijk" houden. De restauranthouder heeft wel begrip voor de aarzeling van de deskundigen. „Voordat iets niet voor 200 procent bewezen is nemen ze aan dat het om een vervalsing gaat. Daar heb ben ze natuurlijk gelijk aan. Maar ik zal alle pogingen in het werk stellen om bewezen te krijgen dat het om een Pi casso gaat. Als de wetenschap, zoals laatst, veertig Rem- brandts weet af te keuren, moet er ook een Picasso goed te keuren zijn". Dat het Mata Hari is, daarvan is Kok voor meer dan 100 pro cent overtuigd. Hij weet zich gesteund door de biograaf van de danseres-spionne Sam Waagenaar, die zich vanaf 1951 met de handel en wandel van de exotische Frieafn bezig houdt. Meesterwerk Kok is er ook zeker van, dat hij een meesterwerk in han den heeft. „Picasso had de ei genschap om tussen zijn ver schillende perioden in een opus magnum te maken. Waar zit het opus magnum tussen de blauwe en rose periode? Dat is er niet. Klaar", zegt Kok triomfantelijk. Dat Picasso of een latere eige naar de handtekening heeft willen laten verdwijnen, kan Kok zich heel goed indenken. „Mata Hari kreeg als spionne de schuld van de dood van duizenden Franse soldaten in de schoenen geschoven. Vlak voor haar door wilde niemand, ook oude en invloedrijke vrienden niet, iets meer met haar te maken hebben. Van de oude vriendenkring was niets meer over. Het is heel begrjj- pelijk dat Pablo, als het het schilderij omstreeks 1917 nog in zijn bezit zou hebben, de signatuur wegwerkt. Picasso is in 1973 overleden. Wanneer ze toen zo ver waren geweest al nu, had ik het hem kunnen vragen". „Eventuele kopers zullen toen hebben gedacht: wat haal ik nu in huis, een levensgroot portret van een verachtelijke en verguisde spionne. Als op het schilderij een fraaie en anonieme dame had gestaan, was het anders geweest. Nie mand wilde zich meer met haar identificeren. Dat was het moment dat de kwast over de signatuur werd gehaald". Spoor Kok blijft met steun van des kundigen het spoor terugvol gen en rust niet voordat het schilderij als een echte Picasso is erkend. „De waarheid moet boven water komen. Ik vind dat de wetenschap een kans moet hebben. Zonder haar redden we het toch niet". Er wordt aan gewerkt, zegt Kok, maar voorlopig wil geen enke le deskundige er in het open baar zijn vingers aan branden. „Vreemd, maar zeker niet on mogelijk". LO REIZEVOORT Restauranthouder Kok: ..Schilderij met Mata Hari moet van Piacasso zijn". Liefdadigheid voor de eigen portemonnee LOS ANGELES De 40-jari- ge Amerikaanse Dorothy Woods heeft gisteren voor een rechtbank in Los Angeles be kend dat zij zich schuldig heeft gemaakt aan valsheid in ge schrifte. meineed en misbruik van liefdadigheidsgelden. De vrouw, die op grote schaal geld inzamelde voor ..pleeg kinderen", blijkt vooral liefda digheid te hebben bedreven voor haar eigen portemonnee Van de naar schatting een mil joen gulden die zij bij elkaar bracht kocht zij onder meer auto's en zeven huizen. Van de 49 kinderen die de vrouw ten tonele voerde waren er zes van haarzelf. De overigen hadden andere eigen ouders hadden of bestonden helemaal niet. Boete voor weigeren bloedproef PIJNACKER Een 38-jari- ge horeca-exploitant uit Pijnacker is gisteren door de Haagse politierechter ver oordeeld tot een boete van drieduizend gulden. zes maanden voorwaardelijke rij-intrekking met een proeftijd van twee jaar. om dat hij weigerde een bloed proef te ondergaan toen de politie vermoedde dat hij met teveel drank op achter het stuur zat. De officier van justitie had vierduizend gul den boete met een voor waardelijke rij-ontzegging van zes maanden geëist. Buma onderzoekt kopieren bladmuziek AMSTERDAM De auteurs- rechtorganisatie Buma gaat in overleg met de Vereniging van Muziekhandelaren en -uitgevers een onderzoek in stellen naar de kopieerpraktijk bij muziekscholen, conservato ria en bibliotheken. Met het voortschrijden van de techni sche hulpmiddelen heeft ook het fotokopiëren van allerlei geschriften, waaronder blad muziek, een hoge vlucht geno men. aldus het blad van Bu- ma/Stemra. Het is de bedoe ling de wetgever aanbevelin gen te doen om de huidige re prorechtregeling voor muzie kuitgaven te wijzigen of aan te vullen. Ridderveld dicht bij titel LEIDEN Ridderveld is nog drie punten van de promotie verwijderd. De Alphense da mes hadden niet veel moeite met Leython 3 en wonnen met 3-1. Onderin is in de eerste klasse nog niets beslist. Uitge zonderd NOVO 3, dat de beide punten aan Leython 2 moest laten, behaalden alle staart- ploegen een punt. LUSV 2 deed dat tegen VCL. De Lissese ploeg schotelde LUSV een rommelig spelletje voor, dat dan ook in een 0-2 voorsprong voor VCL resul teerde: 7-15, 8-15. Pas in de derde set vond de thuisploeg een pasend antwoord: degelijk verdedigen en aanvallend sco ren: 15-13, 15-7. In Up Go pak te een punt van Orion in een duel, waarin de scheidsrechter alles goed vond: 2-2. Bij de heren handhaafde WVC zich aan kop. RVV volgt de Rijnsburgse ploeg met een ver- liespunt minder. Onderin zak te LUSV 2 dieper weg. Het meespelen van John Groen te gen SKC baatte de ploeg niet. De studentenderby werd met 3-0 gewonnen door SKC, bij wie Wim van der Laan zich als beste aanvaller ontpopte: 15-9, 15-11, 15-12 Vierde inbraak bij kapsalon ALPHEN AAN DEN RIJN Kapsalon Zandbergen in win kelcentrum Ridderhof in Al phen heeft vannacht voor de vierde keer binnen tien dagen inbrekers over de vloer gehad. Nadat dat gisternacht nog was gebeurd werd nu voor de vier de keer de winkelruit inge gooid of ingeslagen. Getuigen hebben gisteravond omstreeks elf uur drie jongelui zien weg rennen bij de kapsalon. Gister nacht werden zes föhns en een hoeveelheid cosmetica wegge nomen met een gezamenlijke waarde van 2000 gulden. Wat er vannacht ontvreemd is. is nog niet bekend. Ridderhof wordt momenteel geteisterd door een golf van inbraken Vorige week werd ook inge broken bij Albert Heijn, De- Bron en Hubo. Vaste klant LEIDEN De 47-jarige man zonder vaste woon- of verblijf plaats die al eerder onderdak kreeg bij de Leidse politie en daarna nog een nachtje bleef om een niet betaalde bekeu ring op die manier te vereffe nen. heeft afgelopen nacht weer bij de Hermandad gesla pen. De man werd enige tijd gele den slapend aangetroffen in het portaal van een flat aan de Kaiserstraat. Hem werd toen aangeboden om de nacht ver der op het bureau door te brengen. Voor de man is de politie waarschijnlijk zijn beste vriend. Bouwkeet uitgebrand ALPHEN AAN DEN RIJN Een bouwkeet aan de Wulver- "horst in Alphen van de firma Muwi uit Rotterdam is gister middag volledig uitgebrand. De brand ontstond door een defect in de butagaskachel. Toen de brandweer arriveerde was de keet al niet meer te redden. De schade bedraagt 7000 gulden. Oostduitse leger drooggelegd OOST-BERLIJN De Oost duitse militairen moeten het in de toekomst vrijwel zonder al cohol stellen. In kazernes, on derkomens en kampementen te velde is de verkoop of het consumeren van alcoholische dranken vanaf deze week ver boden. Verboden alcoholge bruik en „direct misbruik er van worden in "het belang van de verdere verhoging van de paraatheid en slagkracht en de versterking van het politiek- -morele niveau in onze strijd krachten niet geduld", aldus het blad van het Oostduitse le ger.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 7