reuzenbeeld symbool van gekwelde rechtvaardigheid lechanisme van de corruptie helder .erpakt in muziek Qeid&iQowiarit l Economisch wel en wee Zwanezang van Gewestelijk Orkest dagpuzzel ETNENLAND/BUITENLAND MAANDAG 14 MAART 1983 PAGINA 9 tO ontneemt Halsema Haenen hun programma 'ERSUM De KRO heeft besloten te »n met het radioprogramma ,,Nu hoor ik ók". De leiding van de radiodienst kwam besluit, omdat dit wekelijks op Hilversum ïoren satirische liedjesprogramma afgelo- rijdag te kwetsend werd, aldus Jan van hoofd van de KRO-persdienst. Het pro- ■yna werd gepresenteerd door Frans Halse- "h Paul Haenen, welke laatste vooral nogal ver de schreef ging. Met deze freelance -erkers wordt een regeling getroffen, al- KRO. Woensdag zal de omroep met hen Enige tijd geleden waren er ook al moei den over de inhoud. De programmaleiding daarop met beide presentatoren gespro- folgens Van Gooi, was voor de leiding, na izending van afgelopen vrijdag „de maat Amerikaanse filmprijs voor Britse regisseur HOLLYWOOD De Brit- se filmregisseur Richard Attenborough is zaterdag door het Regisseursgilde van Amerika uitgeroepen tot beste filmregisseur voor Gandhi" uit 1982. Het staat nu vrijwel vast dat de vroegere acteur Attenbo rough een Amerikaanse „Oscar" voor de beste regie van een buitenlandse film te wachten staat. Marvin Chomsky werd onderschei den voor zijn regie van „Inside the Third Reich" op de televisie. Taylor en Burton beroepshalve herenigd NEW YORK Elizabeth Taylor en Richard Burton, het acteur- spaar dat twee keer met elkaar getrouwd is geweest, worden be roepshalve en duur betaald herenigd op de planken in New York. Taylor en Burton gaan de hoofdrollen spelen in Noel Co wards „Private Lives", waarvan de première begin mei plaats heeft. Gevraagd of het waar is dat het paar een honorarium van 70.000 dollar per week per hoofd krijgt, antwoordde producer Zev Bufman: „Dat is wel ongeveer waar, ja".Richard Burton en Eli zabeth Taylor worden voor 3.250.000 dollar verzekerd. Opzn kop voorZorba DETROIT De ac teur Anthony Quinn, ook alweer 67, voelt zich nog jong ge noeg om voor de dansende Griek Zor- ba te spelen. Maar om zich jong te hou den moet de acteur, die af en toe last heeft van een onwil lig lijf, wat oefenin gen doen. Daartoe gaat hij van tijd tot tijd op z'n hoofd staan, waarna hij weer zijn wervelende gang gaat. Werkgroep rapporteert over orkestenbestel DEN HAAG Een landelijke werkgroep zal minis ter Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) rapporteren over het orkestenbestel. De werkgroep zal dat doen onder voorzitterschap van W.J. Sutherland uit Amsterdam, de secretaris van de Rijkscommissie van advies voor bouw van schouwburgen en concertzalen. De bewindsman heeft aangekondigd de werkgroep binnenkort in te stellen. De Tweede Kamer had er om gevraagd bij de behandeling van de voorstellen tot bezuiniging op de kunsten, onder andere door een nieuw orkes tenbestel in te voeren. In de werkgroep zitten onder anderen de musicus Reinbert de Leeuw van het Ge nootschap vap Nederlandse Componisten. Ben van der Meer, directeur van het Residentie-Orkest in Den Haag, dirigent Lucas Vis en Jan van Vlijmen, directeur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. LEIDEN, vrijdag 11 maart: aardappelen 24-25, andijvie 160-270, snijbonen 1320-1400, boerenkool 17-55, prei 35-78, rabarber 130-225, spinazie 90- 130, stoofsla 70, spruiten A 97- 107, B 150-161, D 145-210. champignons 47-109, uien 5-21, waspeen 33-43, winterpeen 23- 26, witlof 165-260, knolselderij 21-36, sla 36-54, raapstelen 20- 30, radijs 43-75, selderij 54-56, paprika p.st. 82. 1NINGIN ONTHULT MONUMENT AAN EERSTE VERZETSGROEP lpm^ii ^RDINGEN Het ïtaste rechtvaardig- ievoel, de woede, de Toop van het verraad pijn tijdens de ge- Jbischap, dat zijn vol gde Vlaardingse kuns- 5r Leen Droppert de «rt mm Amsterdam 112.00 52,50 m <9.20 r 93.00 r pref 92.50 242.50 141,00 47,00 46.50 39.00 38.00 266.00 126.70 52,60 49.70 93,90 93.40 244,00 138,50 103,00 137,50 39,50 38.50 266,00 249.30 185.00 203.00 elementen die terug zijn te vinden in het Geuzen- monument in Vlaardin- gen, dat zaterdag door Koningin Beatrix werd onthuld. Het herdenkingsmonument aan de eerste georganiseerde verzetsgroep in ons land be staat uit een enigszins ge schonden figuur in een cirkel, die stapt in de richting van achttien zwarte stroken. De stroken staan voor de vijftien leden van de Geuzengroep die na verraad in maart 1941 als eersten, samen met drie febru aristakers, door de Duitsers werden gefusilleerd. In de loop der jaren zouden er nog acht volgen, 54 verzetsstrijders van de Geuzen vonden de dood in de Duitse concentra tiekampen. Het verhinderde de Geuzen niet tot het einde van de oorlog actief te zijn. Volgens kunstenaar Leen Droppert, die bij het uitbreken van de oorlog als tienjarig jon getje de bombardementen op Rotterdam zag gebeuren, is het de pure verontwaardiging van bepaalde mensen in het Nieu we Waterweggebied geweest, die de stoot gaf tot de oprich ting van de Geuzen. Droppert: „De mensen waren gekwetst in hun rechtvaardigheidsge voel. Wat ze toen zagen gebeu ren, daar zeiden ze van: dit kan niet, dit mag niet. Ze wa ren hevig verontwaardigd. Al in mei 1940 werden daarop de eerste Geuzenberichten ver spreid, waarin werd opgeroe pen tot verzet. Ze waren daar mee de eerste verzetsgroep in Nederland". De Geuzen bestonden voor een belangrijk deel uit leden van de Vlaardingse wandel- sportvereniging „Flardinga", die op een van hun wandel tochten de ruïnes van de ge bombardeerde havenstad za gen en van die tocht hevig ge schrokken terugkwamen. Zij zouden bij de activiteiten van de Geuzen een belangrijke rol spelen. De man die verantwoordelijk was voor de pamfletten waar aan de geuzen later hun naam zouden ontlenen was de leraar Bernard IJzerdraad. Geïnspi reerd door de Watergeuzen noemde hij de pamfletten „Geuzenberichten", waarin werd opgeroepen tot passief en actief verzet tegen de Duitsers. De blaadjes circuleerden vrije lijk in Vlaardingen. Maassluis, Maasland en Schiedam, nog geen twee maanden nadat de eerste Duitsers voet op Neder landse bodem zetten. De tekst die te lezen valt op het monument in Vlaardingen is ook afkomstig uit een van de Geuzenberichten, en vrij wel zeker geschreven door IJ zerdraad. Hij luidt: „Verzet te gen den vijand geschiedt steeds op den juisten tijd". IJ zerdraad was een van de vijf tien Geuzen die nog geen jaar na de inval van de Duitsers de dood vonden voor het vuurpe loton. Spanning Het beeld vj van Leen Droppert straalt volgens een voormalig lid van de groep, de inmiddels 64-jarige Vlaardinger P. Nieuwstraten, een spanning uit die symbolisch is voor de spanning waaronder de leden van de groep leefden. De heer Nieuwstraten zat in het comi- tié dat moest beslissen over de verschillende ontwerpen die voor het monument waren in gediend. De heer Nieuwstraten: „Wij zijn erg tevreden over het mo nument. Vanaf het eerste mo ment dat ik het zag sprong de vonk over. Dat beeld is met name zo belangrijk omdat het met heel weinig middelen mensen die de oorlog niet heb ben meegemaakt, een heel verhaal vertelt. Ik denk daar bij vooral aan de jeugd en aan de komende generaties, die zo worden herinnerd aan iets dat nooit meer mag gebeuren". De heer Nieuwstraten, die vanaf het begin van de oorlog al deel uitmaakte van de Geu zen, hield zich bij de eerste ar- restatiegolf schuil en ontkwam daarmee aan een zekere dood. In 1942, toen samenwerking was gezocht met de Haagse il legale verzetsbeweging „Ne derland en Oranje viel door infiltratie in die groep van de landverrader Van der Waals niet meer aan arrestatie te ont komen. De heer Nieuwstraten werd met zo'n twintig andere Geuzen vervoerd naar Duits land, waar hij uiteindelijk be landde in het concentratie kamp Buchenwald. Tegen het einde van de oorlog werd hij door de Nazi's voor vele hon derden kilojmeters, op de vlucht voor de aanstormende bevrijdingstroepen, op sleep touw genomen. De gevolgen van deze beleve nissen zijn ook bij de heer Nieuwstraten, zoals bij vele andere, verzetsstrijders en fe bruaristakers, niet uitgeble ven. Door lichamelijke en psy chische factoren moest hij het werken vijftien jaar geleden opgeven. Momenteel gaat hij de scholen langs om zijn ver haal, min of meer als waar schuwing, te vertellen. De heer Nieuwstraten: „Er zijn leraren die mij vragen eens mijn verhaal te vertellen om dat ze Centrumpartij-aanhan gers in hun klas hebben. Als ik dan mijn verhaal vertel merk je toch dat ze er daarna heel anders tegenaan kijken. Niet allemaal, maar de mees ten wel. Ik zie dat momenteel als mijn belangrijkste taak: waarschuwen. Daarom ben ik ook zo blij met dit beeld: het vertelt wat gebeurd is, geeft een waarschuwing". KOOS VAN WEES Koningin Beatrix onthulde dit weekeinde in Vlaardingen het Geuzenmonument, ter herinnering aan de eerste georganiseerde verzetsgroep in ons land, die vooral actief was in het Waterweggebied. HAAGSE COMEDIE SPEELT ,GOED". "h intelligent mens wil- Pti wetens instrument van een verderfelijke ng als het nationaal-so- e en zich toch nog zon- I e veel geestelijk wring- Ljot de „goede mensen" Inhoud en thema van het laatste toneelstuk nptse toneelschrijver Ce- }naylor, dit weekeinde in re bij de Haagse Come- 4' lijkt nog steeds, dat. er roweren valt, wanneer wij Iwelijkheden van het a Ttijk kunnen onderzoe- ch) het resultaat van de ledge complexiteit van de j samenleving en niet Big als een samenzwe- in misdadigers en psy- |n". Een tekst van Tay- de Haagse Comedie als in de tekstuitgave van zet. En professor Hal- ylors hoofdpersoon, is Haagse Comedie met „Goed" van C.P.Taylor. Vertaling: Gerrit Kouwe- naar. Regie: Eddy Habbema. Decor: Harry Wich. Muzikale adviezen: Jur- riaan Andrieaaen. Arrangementen: Bert Nicodem. Met: Guido de Moor, Trina Snijders, Guusje Eybers, Lies Franken, Wim van Rooij, Kees van Lier en Jules Rooyaards. Koninklijke Schouwburg, 12/3. Herhalingen: 18,19, 20, 23, 24 en 26/3. geen misdadiger. Hij is een wat wereldvreemde literatuur- professor die dan toch maar eindigt als boodschappenjon gen van Eichmann en in het diepste geheim naar Ausch witz wordt gestuurd om daar een rapport op te stellen over een „Endlösung" voor de over volle kampen. „Zo menswaar dig mogelijk" nota bene. We kennen het. vervolg. Taylors stuk is geen realistische duik in de geschiedenis, maar een verbeelding van hoe een rede lijk normaal mens gecorrum peerd kan worden. Taylor ge bruikt daarvoor uitersten: Hal der, professor en Goethe-spe- cialist, met een jood als beste vriend, een doodzieke moeder die hem inspireert tot een ro man waarin hij op morele gronden voor euthanasie pleit. Die roman valt in de smaak bij de nazi's en levert hem eerst een „humanitair" adviseurs- schap, daarna het uniform van SS-officier op. Halder wordt langzamerhand en zichtbaar ingekapseld, een gehoorzaam en gezagsgetrouw burger, die al die kleine nare dingen die hem dwars zitten inslikt, steeds waardevrijer raakt en het bezit van zijn maatschap pelijke positie en het bescher men van zijn eigen, kleine'ge luk als houvast kiest. Muziek speelt een grote rol op de belangrijkste momenten in Haiders leven. Vandaar dat in de opvallend sobere regie van Eddy Habbema nauwelijks een decor in de gebruikelijke zin te zien is. Alleen een dreigen de lichtkoker (met reminiscen ties aan een schoorsteen) hangt boven de hoofden van de acteurs. Muziek en acteurs zélf zijn het decor: via de groep musici óp het toneel aanwezig en de acteurs zicht baar op de achtergrond. Zij worden als in een soort schim menspel opgeroepen binnen de niet-realistisch opgebouwde handeling, net zoals Halder in zijn hoofd te muziek oproept wanneer het om belangrijke beslissingen gaat. Herinnerin gen ingekapseld in het verdoe zelende en verkeerde senti ment van de muziek. Die knappe, kunstmatige verbeel ding levert een soort episch theater, dat je weliswaar niet bij de keel grijpt, maar via goed spel (én goed muzikaal Guido de Moor als professor Halder wachtend op de op drachten van Eichmann (Eric van Ingen) in „Goed". werk van de acteurs) uiterma te helder dat corrumperende mechanisme duidelijk maakt. Met Guido de Moor in een de handeling overheersende hoofdrol, nergens als „schurk", maar voortdurend ongelukkig kijkend, als een slachtofferachtige slappe intel lectueel die zich in een al te nadrukkelijk uitgeschreeuwd einde pontificaal in het SS- uniform laat hijsen. De moeite meer dan waard. BERT JANSMA KE EN WISKE HET BRETOENSE BROERTJE Aan de Platschelpenbank 9 is onlangs de Video-studio „Bureau Swaak" gevestigd. De vestiging van Blokker, winkel in huishoudelijke, luxe artikelen en speelgoed is ver plaatst van de Kopermolen 25 naar de Kopermolen 35. De kapsalon „Happy Hair aan de Kopermolen 8 is on langs overgenomen en onder de naam' „Kapsalon Doffer- hoff" voortgezet. Aan de Arendshorst 53 is het zakenadres gevestigd van de Coöp Ver. „De Eendracht u.a.". Aan de Toermalijnstraat 20 is het reclameadvies- en mar ketingbureau „Marketingburo ID" (eig. J. P. van Kan) geves tigd. Aan de Onyxhof is het ad ministratie- en software bu reau Bonnet (eig. V. D. Bon net) gevestigd. De groothandel in rund- en varkensslachtprodukten „Ed- luma Slachtprodukten b.v." aan de Vondellaan 76 is opge heven. Aan Stokkermans Chroom- industrie b.v., gevestigd aan de Rooseveltstraat 8 is definitief surséance van betaling ver leend voor de duur van ander half jaar, ingaande 8-11-82. De praktijk van de huisarts H. de Jong is verplaatst van de Hooigracht 61 naar het Noord- eindeplein 4a. De amb. handel in bloemen en planten van P. van der Heyden aan de Lammen- schansweg 313 is opgeheven. Aan het Abr. Kuyperplein 1 is „I.T.S.-International Tra ding Services", groothandel in levensmiddelen, kleding, meu belen en techn. app. (eig. J. E. Hoeffelman) gevestigd. De kleinhandel in zonwe ringen en bouwwanden van R. van Rooyen aan de Tasman straat 52 is uit Leiden naar el ders verplaatst. Op het terrein van de Groe- noordhallen aan de Willem de Zwijgerlaan 2 is de gebak- en oliebollenkraam van F. v/d Houten gevestigd. De koffieshop „De Groe- noord" aan de Musschen- broekstraat 19 is opgeheven. De koffietent „De Valk" (eig. H. Ham) aan de Rijnsbur- gersingel 54a is onlangs over genomen en voortgezet door S. Viele. De markthandel in textiel tevens het Leidse filmver- huurbedrijf van P. J. M. Leu- ne aan de Oude Herengracht 21/21a is opgeheven. Aan de Haven 7 is het assu rantiekantoor Kempen en van den Bos, bemidd. bij het tot stand komen van verzekerin gen, firtancieringen e.d. geves tigd. Aan de Nieuwe Rijn 62 is de groothandel in optische artike len „Wirbi b.v. i.o." gevestigd. Aan de Haarlemmerstraat 309 is de videotheek „Voom- Voom" geopend. Het café-restaurant tevens zalencentrum „De Bierdeghel" (,,'t Parlement") aan de Nieu we Rijn 52 is gesloten. In een eerder leeggekomen winkelruimte aan de Lange Mare 90 is de winkel in vlees e.d. „De Witte Prijzenslager" gevestigd. Concert in de Oude Kerk van Rijs wijk door het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Hollend onder leiding van David Porcelijn, met medewerking van Piet Honigh, klarinet. Ouverture Figero's Bruiloft, het Klarinetconcert en de Haffnersymfonie van W.A. Mo zart en de zgn. Kindersymfonie van Leopold Mozart. Het Gewestelijk Orkest heeft in de afgeladen Oude Kerk van Rijswijk een van zijn laat ste eigen concerten gegeven. Na een aantal malen De Mat- theus en Johannes met koren uit de omgeving en ook nog wat schoolconcerten is het voor dit ensemble straks voor bij, want dan is er geen geld en dus ook geen toekomst meer. Dan staan er 37 musici op straat, van wie een aantal weinig kans maakt om elders nog aan de slag te komen. Het mag dan ook dapper heten, dat zij zich voor eigen verant woording nog hebben durven wijden aan muziek van vader en zoon Mozart. Een tamelijk riskante onderneming, want hoe goed deze muziek *ook al tijd aanslaat, zij vergt het ui terste. W A. Mozart eist immers niet alleen een natuurlijke muzika liteit, maar ook accuratesse, overleg en, vooral, discipline. Dan is het pas mogelijk, die voor Mozart zo typerende, zwierige, geste tot in de details uit te werken. Het mag dan wel zo zijn dat het Gewestelijk Orkest geen eerste klas musici telt, een enkele remplacant daargelaten, dirigent Porcelijn had toch op zijn minst de idee kunnen benaderen. Hij rea geerde niet alert genoeg, waar door de begeleiding in Mozarts klarinetconcert nogal log uit viel en solist Piet Honigh hem weieens moest manen. Overi gens, Honigh maakte er geen paradestuk van, maar eerlijke, warme muziek. Vader Mozarts Kindersymfonie kan dan wat oppervlakkig en grofstoffelijk klinken, de Haffnersymfonie van diens zoon daarentegen bevat naast vele momenten van pure verrukking ook diepmenselijke dramatiek. Dat zou toch een mooie zwanezang hebben kunnen zijn. Maar he laas, deze vertolking miste op bouw en dus ook een vanzelf sprekende afwikkeling, zowel in haar geheel, als in de delen. Het had zo mooi gekund in die prachtig gerestaureerde Oude Kerk, waarin de nagalm ove rigens iets te lang is voor een heel orkest. LUC. KNöDLER Horizontaal: 1 oude taal. 8 meubel stuk; 9 Amsterdams Peil (afk.)-. 11 ernstig; 12 paardeslee; 13 Europeaan; 15 land in Azië; 17 eetlust; 18 een maal; 19 televisie (afk 20 titel (afk.); 21 stad In Duitsland; 23 dlchtbehaar- de huid van sommige dieren; 25 wreedaard (tig.); 26 stad in Algeri|e; 27 titel (afk.); 28 huisdier; 30 Japans bordspel; 31 vogel; 33 openhartig. Verticaal: 1 kapgebint; 2 Ned. Spoor wegen (afk 3 krachtig; 4 trechter vormig sleepnet, 5 spelleiding; 6 In loco (ter plaatse) (afk.); 7 vreemde taal; 10 mannelijk beroep; 12 poging tot moord; 14 waterkant; 16 exploi tant van schepen; 21 scharnier. 22 raamvormlge opening; 23 pootaard- appel; 24 vis; 29 vlaktemaat; 31 mu zieknoot; 32 laatstleden (afk.). II 2C :iw IC '9JB 62 :*eous *2 Uejod ZZ U®>|0| 22 :.ie|Ui| 12 Uepej 9i usaoo n :6eisuae 2i 'jegjod oi :s*jni i :*h 9 :e<6dj g :jo* f *J81S C S N 2 Tueds i X(l|jej|nj zz :|9J8uj ie ;o6 0C Te* 82 "J| LZ ;UBJO 92 :ojeu 92 :s|ed ZZ IZ "sa 02 "A l 61 :suee 81 N®Jt zl :*bji si :joon gi 'Je 2i :6ja u "d v 6 :|dO|S 8 T®|J*subs l :|BB|uozfJOH 6uisso|do

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 9