TAFEL Zuidafrikaanse kerken wijzen regeringsbeleid af kerk wereld Paus: bidt voor Midden-Amerika KTïïTl 3 CeidóeSourttf Duidelijk signaal 3 Marx na 100 jaar nog steeds teken van hoop en tegenspraak ACHTERGROND ftüdóeSoiwa/nt maandag 14 maart 1983 Agca betreurt aanslag op paus Het Turkse dagblad Hurriyet heeft gis teren een brief gepubliceerd van Meh- met Ali Agca, de Turk die in mei 1981 een aanslag pleegde op paus Johannes Paulus II. Agca uitte in de brief zijn spijt en prees de paus voor zijn „grote humaniteit". Een reproductie toonde een nette, handgeschreven brief die was gedateerd 21 februari 1983. Agca, die in Rome levenslange gevangenis straf uitzit, schreef erin, dat als hij in het openbaar mocht spreken hij „de tragedie van terrorisme en het terro rist-zijn zou uitleggen". Hij zou „mijn echte bewondering uitspreken voor de paus en zijn grote menselijkheid. Ook zou ik graag mijn spijt uiten". Poolse pausmobiel van '79 gesloopt De speciale auto die door paus Johannes Paulus II werd gebruikt toen hij in 1979 zijn geboorteland Polen bezocht, is ge sloopt. Dit berichtte dezer dagen het weekblad Tworczosc Robotnica in War schau. Volgens het tijdschrift hadden een Poolse ballingenorganisatie in de Verenigde Staten en het klooster van Jasna Gora in Czestochowa een bod op de auto gedaan om hem als aandenken te bewaren, maar had de bouwer, een fa briek in Warschau, opdracht gekregen hem te slopen. Dit is vervolgens door een nachtploeg gedaan. De wagen kostte indertijd 2,5 miljoen zloty. In wat voor voertuig de paus nu zal worden rondge reden bij zijn bezoek in juni aanstaande is niet bekend. Kardinaal Glemp kust bij het binnenkomen van zijn titelkerk het kruis, dat hem wordt voorge houden door pastoor Vincenzo Paglia. Kardinaal Glemp neemt bezit van Romeinse titelkerk De primaat van de Poolse kerkprovincie, kardinaal Jozef Glemp van Warschau, heeft gisteren in Rome bezit genomen van de Romeinse titelkerk die hem bij zijn recente kardinaalsbenoeming is toegewezen. In de Santa Maria in Trastevere. een van de oudste kerken van de Italiaanse hoofdstad, hekelde de kardinaal „het kwaad in het hart van de mens, dat zich verspreidt in de samenleving, zoals men heeft kunnen zien tijdens de reis van de paus in Midden-Amerika". Glemp zei dat de mens ertoe in staat was de wezenlijke principes van broederschap en rechtvaardigheid en de persoon lijke waardigheid te schenden. De mis tijdens welke de kardinaal zijn eeuwenoude titelkerk in bezit nam, werd bijgewoond door 5.000 Italiaanse en Poolse gelo vigen, kardinaal Franciszek Macharski van Krakow en de pauselijke vertegenwoordiger, mgr. Achille Sil- vestrini van het staatssecretariaat. Verkuylvoor zending onder de joden Ook aan de joden moet het evangelie verkondigd wor den, aldus dr. J. Verkuyl, emeritus-hoogleraar aan de VU. Hij zei dit zaterdag tij dens een bijeenkomst voor studenten te Utrecht. Ver kuyl baseerde zich op een on derscheid tussen de schep pingsopenbaring en de heil sopenbaring. In het eerste ge val geldt dat God ook gedul dig is ten opzichte van de niet-christelijke religies. Maar daarin is niet het heil te verwoorden. Het christe lijk geloof kan en mag daar niet bij aansluiten, aldus Ver kuyl. die de uniciteit (uniek- -zijn) van het christelijk ge loof benadrukte. De dialoog van christenen met niet-c- hristenen is volgens hem hard nodig, maar mag niet tegen het getuigenis worden uitgespeeld. De dialoog is naar zijn mening nodig om vooroordelen weg te nemen; om te komen tot sociale, poli tieke en economische samen werking; en tenslotte ook om te getuigen. In het gesprek met de ander zal het getuige nis dat Jezus de Heer is en dat het christelijk geloof uniek is, duidelijk naar voren moeten komen. In Zuid-Afrika hebben de Raad van Kerken (SACC), de rooms-katholieke kerk en, met uitzondering van de ne- derduits-gereformeerde ker ken, de protestantse kerken in een gemeenschappelijke verklaring het beleid van de regering afgewezen. In deze tijd van nationale crisis, zo schrijven ze, moeten wij ons volk de weg van verzoening en rddding tonen. De gehele natie moet weten dat de ma nier waarop onze maatschap pij is opgebouwd, niet in over eenstemming is met de wil van God. Wij betreuren dat de scheidslijnen in ons land verdiept zijn door maatrege len die in strijd met de leer van Jezus Christus zijn. De verklaring, waarvan de tekst is verspreid door de zendings organisatie van de Westduitse EKD te Frankfort aan de Main, is ondertekend door de rooms-katholieke kerk, de anglicaanse kerk, de presby teriaanse kerk, de methodis- tenkerk, de herrnhutters, de hervormd-presbyteriaanse kerk, de congregationalisii- sche kerk en de Raad van Kerken. In de eerste plaats hebben de leiders van ons land, kerklei ders niet uitgezonderd, ver zuimd de bevolking bij te brengen hoe noodzakelijk goede betrekkingen tussen de rassen zijn. Negatieve opvat tingen en gebruiken in ons volk worden gevoed door pro paganda, die dit kwaadaardig systeem verheerlijkt. In de tweede plaats komt het parlement binnenkort voor de laatste maal in deze samen stelling bijeen. Wij zijn echter van mening dat de nieuwe structuur (de zogenaamde presidentenraad) een listig sy steem is om de apartheid nog meer te versterken. Onze „de mocratie" is gebaseerd op zelfzucht en zich verheven voelen boven anderen. De verwerkelijking van het Rijk Gods wordt hierdoor ver traagd en wij gaan onvermij delijk af op vernietiging en chaos. In de derde plaats woedt er aan de grenzen van ons land een burgeroorlog die reeds onmetelijke vormen heeft aangenomen. Wij pleiten voor onmiddellijke beëindiging van het gewapend conflict door een nationale vergade ring bijeen te roepen. De pre sidentenraad kan niet als re presentatief gelden. In de vierde plaats constate ren wij dat het groeiende wantrouwen in de maatschap pij een gevolg van het geweld is. De mensen beginnen te vrezen voor hun eigen veilig heid, voor de veiligheid van het land en voor het voortbe staan van de kerk. Hoe meer bloed er vergoten wordt, hoe langer een oplossing via de onderhandelingstafel uitge steld wordt.ln de laatste plaats roepen wij de inwoners van Zuid-Afrika mee te bou wen aan een samenleving die niet op militair geweld berust. Als christenen zijn wij ver plicht te streven naar een ge zamenlijk standpunt van de kerken over de situtie in ons land, zonder daarbij de nood zaak van een nationale verga dering uit het oog te verlie zen. Als kerkleiders verplich ten wij ons ook tot een ge meenschappelijke pelgrims tocht, waarin wij door gebed, vasten en „een ervaring in de woestijn", zoals Jezus ook zelf heeft meegemaakt, naar de wil van de Heilige Geest vra gen. Zoals verwacht heeft paus Jo hannes Paulus II zijn eerste optreden in het openbaar na terugkeer uit Centraal-Ame- rika benut om nog eens de aandacht op die Tanden te vestigen, aldus meldt onze correspondent in Romme Cees Manders. Gisteren bij het Angelus-ge- bed riep hij de wereld op om te bidden voor Midden-Ame rika „waar zoveel spanningen zijn, waar zoveel geleden wordt en waar zoveel slacht offers zijn gevallen." De paus zei dat hij daar voor al had geprobeerd de liefde te brengen die de armen en zij die lijden in de Kerk kunnen vinden. „Die liefde schreeuwt om rechtvaardigheid en vrede voor de Middenamerikaanse maatschappij." Op de incidenten die zijn reis volgens het oordeel van de Italiaanse, pers zo „uniek en dramatisch" hadden gemaakt, ging de paus niet in. Hij dank te sïechts de gelovigen (vooral die in Rome en Italië) die hem op zijn reis met hun ge beden hadden begeleid. Het diocees Rome had de paus gisteren op het St. Pieters plein een groot feest bereid, „een manifestatie van dank en blijdschap", zo schreef kar dinaal Poletti op de geelom- rande aanplakbiljetten die overal in de stad waren aan gebracht. Ongeveer 25.000 mensen (overigens veel min der dan bij een normaal An gelus in de zomer) waren naar het plein gekomen. Zij ver maakten de paus met zangko ren en vooral met spandoeken waarop teksten als: „Welkom thuis moedige apostel", of „Welkom reizende pastoor, apostel van de vrede" en der gelijke. Toeval was dat juist op dat moment het programma van zijn volgende buitenlandse reis, die naar Polen van 16 tot en met 22 juni, bekend werd gemaakt. De paus zal, zo bleek, in zijn geboorteland alle plaatsen die iets voor hem betekenen gaan bezoeken, be halve Dantzig, de bakermat van Solidariteit. Kerken op Cuba worden niet onderdrukt Na een reis van tien dagen over het eiland Cuba te heb ben gemaakt, is een delegatie van de Raad van Kerken in Groot-Brittannië tot de con clusie gekomen, dat de ker ken daar niet worden onder drukt. Van christenvervol ging is al helemaal geen spra ke, verklaarde de anglicaan se bisschop van Ripon, David Young. Wel is het zo, dat christenen geen lid kunnen worden van de communistische partij, terwijl godsdienstoefeningen alleen mogen worden gehou den in daarvoor bestemde ruimten, niet in particuliere woningen. Niemand onder vindt echter hinder als hij thuis niet-openbare bijbelstu dieclubs huisvesting verleent. De indruk bestaat, dat het aantal kerkleden thans, klei ner is dan voor de revolutie, maar ook vroeger waren de Cubanen al geen grote kerk gangers, aldus het rapport. Young is bij de presentatie van het rapport nog ingegaan op de verschillen, die er be staan tussen de houding van de rooms-katholieke kerk en de protestantse Kerkeh ten opzichte van het regiem. Ter wijl de rk kerk zich zo ver mogelijk verwijderd houdt van de marxistische regering, zijn de protestanten veel meer bereid geschilpunten uit de weg te ruimen en te komen tot een inniger sa menwerking met het regiem- -Castro. TOCH nog onverwachts heeft de Franse regering ding van Francois Mitterrand gisteren haar nedef*e gemeenteraadsverkiezingen kunnen beperken. D die de regerende socialisten en communisten in[ laatste instantie ondervond, komt in grootte ong%s een met wat een regerende coalitie in normale on k den in Frankrijk ondervindt bij tussentijdse verk^e Het verlies werd beperkt dank zij het feit daf"" kiezers in de tweede ronde massaal opkwamen o komen dat de partij van de neo-gaullist Jacques een absolute meerderheid zou afstevenen. De Frj^ ders gaven daarmee gehoor aan de vele oproe] linkse leiders om alsnog in het stemlokaal te verse dat zij het in de eerste ronde hadden laten afwetei daarmee een signaal aan de linkse regering, dat lijkheid niets te wensen over laat, N De Fransen stonden bij deze verkiezingen voor n lijke keuze. Dat het verlies van de socialisten bepT bleven, is in niet onaanzienlijke mate te danken gi1 de extreme wijze waarop de gaullistenleider O heeft opgesteld. Hij bood voor de politiek van Mittf kennelijk afschrikwekkend alternatief. li: Er is in de Franse politiek na het aantreden van als president een vergaande polarisering opgetre[j door de economische malaise is de positie van liiH dien erg kwetsbaar geworden. Het is niet aanneme linkse arbeiders in de toekomst opnieuw bereid ;ic een signaal aan de regering te geven dat zij welis0: de bedoelingen van haar opstelling tevreden zijn- leurgesteld zijn over de resultaten van het beleid.. ,pl de linkse regering moet de komende tijd nog voorheen bereid zijn haar utopische dromen te bep economische realiteit die de linkse regering rauw is gevallen, dwingt haar er toe. De Franse socialist echter vanouds moeite met een gematigde opstellir veel meer dan hun sociaal-democratische tegenl andere Westeuropese landen, een sterke anti-kapi voorhoederol wensen in te nemen. De uitspraak v; zers wijst er nu juist op, dat zij vanuit het centrum wensen te worden. De socialistische partij wordt ii vraagd zijn progressieve aspiraties op te geven en z diepen in de werking van het kapitalistische systee steem, dat de partij altijd verafschuwd heeft. Nietl zen uitspraken van verscheidene socialistische vo erop dat zij tot ingrijpende veranderingen in hun bereid zijn. Het uitoefenen van de macht heeft kei gevolg gehad dat het realiteitsbesef van de Franse is vergroot. Dat kan alleen maar gunstig zijn voor Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 20.00 uur. zaterdags en 15.00 uur, telefoonnr. 071-122248 en uw krant wordt nog de nabezorgd. Slavink met knolselderij en aardappelen havermoutkoekjes Voor twee hebt u nodig: 2 slavinken, 30 g margarine, mespunt bloem, paprikapoe der, 1 lepel tomatenketchup, aroma; 500 g knolselderij, 1 flinke ui, 1 lepel olie, paar plakjes ontbijtspek, 1 dl water, 1 ap pel (golden delicious), zout; 0,5-1 kg aardappelen; 2 dl melk, 25 g ha vermout, 1 ei, 25 g suiker, kaneel, 30 g bloem, margarine, suiker. Bak de sla vinken in ruim een kwartier bruin met schuinlig- gend deksel. Keer het vlees regelmatig zodat het egaal van kleur wordt. Maak 'de jus af als de sla vin ken uit de pan zijn met even meegebakken bloem, weinig water, paprikapoeder, tomaten-ketchup en aroma. Snijd de knolselderij in plak ken van een centimeter, schil ze en spoel ze af. Verdeel de plakken op een schone plank in gelijke reepjes. Bak de grof- gesneden ui met reepjes spek in de olie lichtbruin, bak ver volgens al omscheppende de knolselderij mee. Doe er na twee minuten water bij met blokjes appel en kook de groente gaar in krap tien mi nuten. Schep er zo nodig zout door en strooi er fijngeknipt selderijblad over. Strooi de havermout in de aan de kook gebrachte melk en laat die een paar minuten zacht doorkoken. Laat de dik ke pap bijna koud worden. Splits het ei, roer het geel schuimig met de suiker en voeg dan bloem en kaneel toe. Boer dit mengsel door de ha vermoutpap, voeg extra melk toe als het al te dik wordt. Klop het eiwit stijf en schep het door de havermoutmassa. Laat in de koekepan een stuk je margarine warm worden, doe er drie schepjes beslag in en bak de koekjes niet al te vlug bruin. Keer ze pas als de bovenkant opdroogt, want dan zijn ze binnenin gaar. Bak de tweede kant vlugger. Geef ze warm met suiker. JEANNE UITDAGING VOOR DEMOCRATIE EN KERK De vorige eeuw, tijdens de eerste industriële revolutie, toen stoommachines op grote schaal handenarbeid gingen vervangen, waren de meeste arbeiders de „geketenden" van het opkomende liberalis tische grootkapitalisme. Hon gerlonen, slechte behuizing, krankzinnig lange werkda gen, ook voor vrouwen en kinderen: dat was toen het onontkoombare lot van de werkende mens. Charitatieve instellingen pro beerden hier en daar dat lot wel enigszins te verzachten maar die bedeling was een gunst. Enig recht op sociale zekerheid en bijstand bestond niet. De kerk, volgens een eeuwenoude traditie staande aan de kant van de gevestigde orde, wist in die tijd niet veel meer te doen dan er op te wij zen dat berusting in het aard se tranendal in het hierna maals overvloedig beloond zou worden. In Marx trad een man naar voren, die een wetenschappe lijk onderbouwd systeem ont worpen zei te hebben dat de „verworpenen der aarde" niet alleen van hun ketenen zou bevrijden, maar zelfs aan de macht zou brengen. Marx vol stond niet met vage theorieën zoals zovele andere sociale hervormers. Hij had ook een blauwdruk op zak, die via de weg van klassenstrijd en overname van de produktie- middelen een eind zou maken aan de „Verelendung" van de arbeidersklasse en de nieuwe orde van de dictatuur van het proletariaat zou vestigen. Wij weten nu dat Marx zich op belangrijke punten heeft vergist. Zijn blijvende ver dienste ligt echter in het feit dat hij miljoenen mensen in een uitzichtloos bestaan een teken van hoop heeft gege ven, in brede kring ander soortige sociale aanpassings processen heeft bevorderd, zo niet afgedwongen en wat En gels noemde, de wet van de primaire levensbehoeften heeft ontdekt. Anno 1983 komt de „ontdek- Misbruikt, king" van die wet vreemd op ons over. Het is toch vanzelf sprekend zeggen wij nu, dat mensen behoefte hebben aan TRIER Op veel plaatsen in de wereld wordt het feit herdacht dat vandaag pre cies honderd jaar geleden Karl Marx werd geboren. Gisteren gebeurde dit onder meer in het Westduitse Trier, zijn geboortestad. De christen-democraat Bernard Vogel ging in op de beteke nis van Marx, die hij be schreef als de man die de aanzet gaf tot de revolutio naire beweging. Daar kon men ook na een restauraie het geboortehuis van Marx bezoeken. In China werden lovende woorden aan zijn adres ge richt door de Chinese partij leider Hu Yaobang. In Maastricht is vandaag een symbolische plaquette ont huld, die aan Marx herin nert. Marx bezocht ver scheidene malen Maas tricht. Onze redacteur Loek Leij- endekker gaat in onder staande beschouwing' in op de ideeën van Marx, die Karl Marx nog altijd van een grote ac tualiteit zijn. Met name stelt hij zich de vraag of er aan de strijd tussen marxisten en christenen een eind zal komen. eten, drinken, huisvesting, kleding, onderwijs en gezond heidszorg en dat daarin voor zien moet worden. Is dat zo vanzelfsprekend? Waarom is dan 100 jaar na de dood van Marx het grootste deel van de wereldbevolking nog van die primaire levensbehoeften verstoken? Omdat in de gel dende wereldeconomische krachtsverhoudingen nog steeds het primaatschap geldt van de op winst gerichte pro- duktie. Honger, armoe en onrecht zullen, zoals Marx voorzag, al leen verdwijnen als de pro- duktiemiddelen en het totale maatschappelijk bestel ook gericht worden op de bevredi ging van primaire levensbe hoeften. En zolang dat niet gebeurt zal Marx in grote de len van de wereld een bron van inspiratie blijven en voor de koppigsten onder het liberalistische kapitalisme een beangstigende ideeënwe reld, die men te vuur en te zwaard zal blijven bestrijden. Marx is ook medeverantwoor delijk voor de verstikkende dictatuur van het communis me in de Sovjet-Unie en an dere Oostbloklanden. Maar wie daar eenzijdig de nadruk op legt handelt als iemand die van het christendom niet meer weet te vertellen dan dat het ook de inquisitie heeft voortgebracht. Marx heeft niet kunnen voor zien in welke mate Lenin en Stalin zijn leer zouden cor rumperen. Marx was er heilig van overtuigd dat er een nieuwe mens en een nieuwe orde zouden ontstaan als eerst maar de privé-eigendom zou worden afgeschaft en daar mee hebzucht en geldings drang van de aarde zouden zijn verdwenen. Lenin en Stalin hebben in dat utopisme nooit geloofd. Daarom vestig den zij in plaats van de dicta tuur van het proletariaat de politiestaat van de dictatuur van de partij. Daarom ook zijn er onder Sta lin meer mensen vermoord dan onder welke andere dic tator in de wereldgeschiedenis ook. Daarom bestaat er nu in Rusland een. meer rigide klas- senstelsel dan ooit tevoren. Daarom is de produktie van de boeren op hun kleine stuk jes privé-grond hoger dan van de grote staatsbedrijven. Marx, Lenin en Stalin geloof den niet in God, laat staan in de erfzonde, die voor christe nen verklaart waarom de mens niet handelt zoals hij zou moeten handelen. Diezelf de „gebrokenheid" zit ook in de Sovjetmens. Er is een im mens politie-apparaat voor nodig om diens proletarisch bewustzijn onder controle te houden. Verdienste De leer van Marx, c.q. onder delen daarvan, hebben wel een gunstige uitwerking ge had in de westerse industrie landen. Dat is vooral de histo rische verdienste geweest van de sociaal-democratische par tijen. Zij hebben bij de strijd voor de emancipatie van de arbeidende klasse niet geko zen voor geweld en revolutie maar voor de parlementaire weg van geleidelijke hervor mingen. Dank zij een gedisci plineerde aanhang, democra tisch leiderschap en sterke vakbonden is hier via het al gemeen kiesrecht in een hal ve eeuw een maatschappelijke orde gevestigd kunnen wor den, waarin de scherpste te genstellingen tussen arm en rijk wezenlijk zijn afgevlakt, iedereen in zijn primaire le vensbehoeften kan voorzien en de sociaal zwakkeren recht op hulp hebben. Waar gaan we heen met onze samenleving? Hoe overleven we de wereldwijde economi sche crisis? 't Zijn vragen, die Noord en Zuid, Oost en West in gelijke mate bezighouden maar de antwoorden, als we die al hebben, staan haaks op elkaar zoals het Marxisme- Leninisme enerzijds en par lementaire democratie en christendom anderzijds. Het is ook een vrije maat- Uitdaging schappij. Iedereen mag er te gen rebelleren. Als zo'n pro test hem of haar voor de rech ter brengt wordt er desge vraagd nog voor gratis rechts bijstand gezorgd. Ideaal? Nog lang niet, maar beter dan de maatschappelijke structuren en ontwikkelingsprocessen die Marx heeft aanbevolen. Marx blijft niettemin actueel. De honger en armoede in de wereld hebben in de Derde Wereld tal van conflicthaar den doen ontstaan waar Mar xisten, democraten en kapita listen over de ruggen van de bevolking heen hun onderlin ge machtstrijd uitvechten. In de rijke landen zelf roepen structurele veranderingen in het arbeidsproces en in inter menselijke verhoudingen in dringende vragen op over het functioneren van de parle mentaire democratie. In zijn zeer lezenswaardige studie over „de kernbegrip pen van het Marxisme/Leni nisme" (uitgave J. H. Kok te Kampen) wijst prof. dr. Ver kuyl op de brede discussies, die zowel bij marxisten als on der christenen gaande zijn over de authentieke intenties en wezenskenmerken van hun ideologie en geloofsover tuiging. Christenen en mar xisten hebben een heel duide lijk punt van overeenstem ming, constateert hij, het is beiden te doen om overvloe diger gerechtigheid. Verwijzende naar de „radicale eisen", die in de Bergrede be sloten liggen, signaleert hij dat er voor christenen een diepe eenheid dient te bestaan tussen godsdienst en sociaal- ethisch en politiek handelen. Het marxisme kent eveneens die samenhang tussen theorie en praktijk. Door de onderlin ge levensbeschouwelijke ver schillen en de methodieken van communisten kan Ver kuyl in het Leninisme/Mar xisme voor christenen echter niet meer dan een „uitdaging" zien om zelf consequent te blijven ijveren voor „over vloediger" gerechtigheid. Zo'n zelfde radicale opstelling bepleit hij ook tegenover het tot rechts totalitarisme ver worden liberalistisch kapita lisme. Met Marx zegt hij wel: onze strijd begint met de voorziening in de eerste le vensbehoeften van arme lan den. Christendom en Marxis me zijn al meer dan honderd jaar in een verbitterde strijd gewikkeld. De kreet „Gods dienst is opium voor het volk" is Marx nooit vergeven. Het heulen van kerkelijke leiders met de machtigen en rijken heeft in het andere kamp blij vende littekens en geloofsaf val veroorzaakt. Maar mis schien komt er toch nog eens •een theologie der bevrijding waarin een gelouterd chris tendom en een vernieuwd Marxisme omwille van „over vloediger gerechtigheid" een gezamenlijke marsroute kun nen ontwerpen. LOEK LEIJENDEKKER DE BILT-KNMI gelopen nacht is lucht tot ons land do] gen, afkomstig van van Biscaje. De vd grenzing van de luch zaakt bewolking in F van ons land, waarl storingen af en toe r len veroorzaken. Elc het wisselend bewoU ook een bui mogelijk De luchtdrukverscK onze omgeving worj ner en morgen zal ei weinig wind zijn. Ii van deze week zijn a veranderingen in hel verwachten. De ten blijft op een niveau maal is voor deze tijd jaar: dicht bij de 10 de middag. De regi blijven klein, al is no) bui mogelijk. De Bilt Eelde Innsbruck rw.be» Klagenfurt onbew. Kopenhagen l.bew. Spilt onbew. Stockholm zw bew. Wenen onbew. ZUrlch Casablanca zw.bew. Las Palmaa onbew Beiroet onbew. Tel A onbev GRATIS ELKE WOENSDJ BIJLAGE BIJ UW KRANT INFORMATIE OVER FILMS THEATER. RECREATIE,EXP< EN EEN COMPLETE AGEI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 2