Nelleke Burg geen
politieke zangeres jn
Controverse rond „nationalistisch
toneelstuk in Joegoslavië
la
René Correljé
in prima vorm
Edwin Chaudron
schaatskampioen
van Alkemade
Redelijke resultaten
Edward Maasdijk
J Adres
£eidóe
KUNST
CetdaeGoma/ni
MAANDAG 7 MAART 1983 PAG
Grootscheepse
alcoholcontrole
in regio Leiden
STREEK Bij een alcohol
controle in vijf plaatsen zijn
afgelopen weekeinde 910 au
to's gecontroleerd. In totaal
moesten 147 mensen blazen.
Uiteindelijk werden er drie
processen verbaal uitgedeeld.
De controles waren in Lisse
(210 voertuigen), Noordwijker-
hout (99), Rijnsburg en Oegst-
geest (325) en Nieuwveen
(276).
Try-out van Freek de Jonge bleek „mythe"
BERGEN OP ZOOM Ruim 1100 mensen uit Bergen op Zoom en omge
ving zijn flink bij de neus genomen door de zich als organisator van culture
le manifestaties uitgevende Bergenaar R.D. Al die mensen hebben de afgelo
pen week een kaart gekocht voor een try-out van de nieuwe show „De My
the" van Freek de Jonge. Dat optreden zou op 23 maart plaatsvinden. Vrij
dag bleek echter dat Freek de Jonge noch diens managementbureau ooit het
plan hebben gehad de 23ste naar Bergen op Zoom te komen. Freek de Jonge
staat die dag in de Amsterdamse Stadsschouwburg bij de opening van de
Boekenweek. Bij de VVV, die de kaartjes verkocht en de gemeente, die de
schouwburg van Bergen op Zoom beschikbaar stelde, is men zeer verbolgen
over de werkwijze van D. De VVV zal alle mensen die een kaart gekocht
hebben volgende week hun geld terug geven. De recette is namelijk nog in
het bezit van de VVV. Gemeente en VVV hebben laten weten een schade
claim tegen D. te zullen indienen. Volgens de organisator is er een fout ge
maakt en was het de bedoeling de try-out op 23 maart 1984 in Bergen op
Zoom te houden. Enkelen van zijn medewerkers zouden zich tijdens zijn va
kantie in het jaartal vergist hebben. Het managementbureau van Freek de
Jonge neemt deze verklaring met een grote korrel zout. Het bureau beraadt
zich over de vraag of er stappen tegen D. moeten worden genomen.
Multatulimuseum in
huurstaking
LEIDEN Het Multatulimuseum in
Amsterdam is vanaf zaterdag in huursta
king gegaan. Op de jaarvergadering van
het Multatuligenootschap in Leiden is op
voorstel van uitgever Geert van Oor
schot hiertoe een motie aangenomen. Ei
genaar gemeente Amsterdam van het
museumpand in de Korsjespoortsteeg
krijgt geen huur meer overgemaakt. Het
bestuur van het genootschap stelde op de
jaarvergadering dat het museum jaarlijks
meer aan de gemeente betaalt, dan de
gemeente zelf aan ondersteuning geeft.
Zo is Amsterdam in feite jarenlang ge
subsidieerd door het Multatulimuseum,
merkte het bestuur op.De gemeente Am
sterdam was zaterdag niet bereikbaar
voor commentaar.
Toonkunstenaarsbond protesteert
tegen afnemen WWV van jongeren
AMSTERDAM Het hoofdbestuur van de Nederlandse Toonkun
stenaarsbond (NTB) heeft in een brief aan staatssecretaris De Graaf
van Sociale Zaken geprotesteerd tegen het plan jongeren van jonger
dan 23 jaar het recht op WWV-uitkering te ontnemen. Vele jonge
kunstenaars zijn door het ontbreken van enig overheidsbeleid op
het gebied van tal van uitvoerende kunsten in veel gevallen aange
wezen op uitkeringen van sociale diensten en instellingen. Zij zijn
dat omdat de overheid de verrichtingen van amusements- en ande
re kunstenaars niet als een maatschappelijk noodzakelijke activiteit
beschouwd. Als gevolg daarvan biedt het uitoefenen van het kun-
stenaarsberoep nauwelijks enige bestaansbasis buiten het uiterst
commerciële circuit, aldus de bond. Uitvoerende kunstenaars die
geen overheidssubsidie ontvangen, zijn aangewezen op sociale on
dersteuning. Wanneer deze steun in de vorm van WWV-uitkering
zou wegvallen en het levenspeil zou dalen naar het niveau van een
bijstandsuitkering zal de regering daar wel beter van worden, maar
het gaat ten koste van schade die elders wordt aangericht, aldus de
NTB aan het adres van de staatssecretaris.
Slaapkamer
brandt uit
DE ZILK Bij een t
een woning aan de Zilk
weg is zaterdagmidd
slaapkamer uitgebran<
zaak is waarschijnli,
elektrische deken gew
kortsluiting maakte. I
woner van het huis wil
slapen en had de dek
aangezet om het bed
verwarmen. Om één ut
te de deken door kort
in brand en al snel sloi
vlammen uit de ram
brandweer uit Noord
hout had de brand in t
nuten onder controle.
REEKS TRY-OUT VOORSTELLINGEN TWEEDE ONE-WOMAN SHOW
LOENEN Nelleke Burg
is druk doende met haar
tweede one-woman show.
Bijna elke avond is ze op
pad om in de meest uit
eenlopende gemeenten
proefvoorstellingen te ge
ven van het nieuwe, nog
titelloze programma, dat
ze met pianist Pieter de
Bruin brengt. „Het is ge
woon een afwisselend
amusementsprogramma,
meer entertainment dan
cabaret. Er zitten een paar
nieuwe en heel mooie
liedjes in, maar ook liedjes
die ik bij Haagse Bluf en
in de Rode Haan heb ge
zongen. Ook weer imita
ties van Jasperina de
Jong, een persiflage op
Lee Towers, op José, de
ex-Luv-zangeres. Ik dans.
Er zitten wat conferences
in. Zo komt er een tekst
in voor, dat je als artiest
een ongelukkige jeugd ge
had moet hebben om suc
cesvol te kunnen zijn".
Aldus een merkbaar ver
moeide Nelleke Burg in
Loenen.
Toch praat ze langer dan voor
af afgesproken was over haar
jongste show. „Ik weet niet of
ik teveel moet verklappen,
want dan is de verrassing mis
schien weg. Er is geen thema,
geen doorlopend verhaal. Het
zijn losse ideeën, die door mid
del van gesproken tussenteks-
tjes aan elkaar zijn geplakt. De
teksten hebben een kritische
inslag, ze zijn ironisch, een
beetje cynisch zelfs".
Spot
„Er komt een nummer in
voor, dat er bijna geen taboes
meer zijn in Nederland. Er is
een gesproken tekst over Ikea,
waar alle jonge mensen hun
meubels gekocht moeten heb
ben. Daar wordt een beetje de
spot mee gedreven. Na de pau
ze hebben we onderwerpen,
die met het vrouwzijn te ma
ken hebben, maar je kunt niet
stellen dat ze feministisch
zijn".
„De show is heel sober aange
kleed, er is haast geen decor,
er staat een stoel en een kruk,
de kostumering is ook sober.
Het programma duurt drie
kwartier voor en drie kwartier
na de pauze. Nee, ik vind het
niet slopend, maar altijd heer
lijk. Vooral als het aanslaat:
dan hebben de mensen het
leuk gevonden, ik heb het
leuk gevonden en dan ga je
moe, maar met een voldaan
gevoel naar huis".
„Er zijn mensen die mij alleen
van de Rode Haan en Haagse
Bluf kennen en wanneer ze op
de show afkomen, dan ver
wachten ze een politiek getint
programma. Ja, die mensen
worden dan teleurgesteld. Ik
ben wel in dat hokje gestopt,
maar ik ben geen politieke
zangeres. Ik sta er natuurlijk
wel achter, wat ik bijvoorbeeld
voor de VARA in de Rode
Haan doe, maar daarom hoef
ik nog geen politieke zangeres
te zijn, dat wil ik absoluut ook
niet".
Theater voorop
„Theater heeft voor mij altijd
voorop gestaan. Ik heb expres
niet voor een politiek theater
programma gekozen, omdat ik
niet zo politiek geëngageerd
ben, maar net als iedereen die
regelmatig zijn krantje leest.
Ik ben op mijn manier kritisch
en geëngageerd op wat er zoal
om me heen gebeurt, maar ik
richt me in het programma
niet op politieke figuren en si
tuaties".
„Ik ben nog steeds aan het
zoeken, welke richting ik in
het theatervak op zal gaan. Dit
is nu pas het tweede solo-pro
gramma, wat ik doe. Ja, in dat
tv-stuk „De wereld van Guy
de Maupassant" heb ik ook
meegespeeld. Ik zou best weer
wat voor tv willen doen, maar
er zijn nog geen aanbiedin
gen".
„Een heleboel facetten van het
vak vind ik leuk. Gesproken
teksten tot hun recht laten ko
men en het zingen van een
lied hebben mijn voorkeur.
Een conference, dat is ontzet
tend moeilijk, daar werk ik
het hardste aan. Zingen, dat
ligt me heel goed. Daar heb ik
niet zoveel problemen mee.
Maar juist de dingen, waar ik
een beetje moeite mee heb,
daar wil ik mij het meest op
toeleggen".
„Ik vind het enig om te type
ren. Wat Koot en Bie bijvoor
beeld doen. Ik heb nog nooit
van de betrokkenen, die ik
geïmiteerd heb, gemerkt dat ze
er nijdig om zijn geworden. Ze
worden door mij ook nooit
echt persoonlijk aangevallen.
Daar houd ik niet van. Wel
om het verschijnsel als zodanig
te kakken te zetten".
Dit keer werkt ze met teksten
van onder meer Hans Dorres-
Nelleke Burg: „Besloot al
leen te gaan werken".
tijn, Hessel van der Wal en
Flip Broekman. Zou ze niet
met zelf-geschreven materiaal
willen optreden?
„Alle ideeën zijn van mezelf.
Maar zelf teksten schrijven, ja
dat is toch een ander vak.
Daar moet je talent voor heb
ben. Dat ontbreekt helaas nog
bij mij. Jan Boerstoel en Ro
bert Long bijvoorbeeld weten
met een paar zinnen zoveel te
zeggen. Ik kan wel iets op pa
pier zetten en laten rijmen,
maar dat heeft nog te weinig
kwaliteit".
„Het kost een heleboel tijd en
energie om zo'n programma in
elkaar te zetten. Men denkt
wel eens, dat doe je zo. Maar
soms ben je er wel een jaar
mee bezig. Voordat er aan zo'n
idee vorm is gegeven, wordt er
uitgebreid over gepraat, her
schreven en bijgeschaafd. Het
vergt veel overleg, voordat het
eindresultaat tot beider vol
doening is, van de tekstschrij
ver en van mij".
„Jack Gadellaa doet een hele
boel voor de begeleiding. Ik
heb ditmaal met zo weinig mo
gelijk mensen aan het pro
gramma gewerkt. Bij de vorige
show heb ik teveel adviezen
gekregen van diverse vrien
den uit het vak, zoals van Ton
Lutz, Helmert woudenberg,
Freek de Jonge. Op het laatst
wist ik niet meer, naar wie ik
luisteren moest. Ik ben nu ge
woon van mezelf uitgegaan en
ik merk, dat de reakties van
het publiek beter zijn dan in
mijn eerste solo-programma".
„Als het mislukt, want dan?
Ja, dat weet ik niet. In deze
tijd mag je niet meer op je bek
vallen. Want als dat gebeurt,
willen de theaters je niet meer
hebben. Je moet in deze moei
lijke tijden echt met een heel
goed programma komen. Voor
dit seizoen kunnen we heel
veel try-outs geven. Dan pro
beren we het volgend seizoen
in elk geval tot januari er mee
door te gaan".
Mijn vak
„Ik heb echt iets over me van:
ik wil het theater in en mijn
vak uitoefenen. Al zou ik bij
wijze van spreken het voor
niks moeten doen. Om naar de
Kleinkunst Academie in Am
sterdam te gaan, was een be
wuste keuze. Ik was altijd al
bezig met zingen en toneelspe
len. Toen ik nog in 's-Herto-
genbosch woonde, zat ik al op
toneelcursussen en op ama
teurverenigingen en heb ik in
bandjes gezongen".
„Ik heb het geluk gehad om
na de Kleinkunst Academie
meteen bij Robert Long te be
ginnen in „En dat is twee".
Zo'n start is bijna voor nie
mand weggelegd. Een hoop.
die van de academie komen,
moeten zelf groepjes formeren
om aan de bak te komen. En
dat is dubbel zo hard werken".
„Toen ik in het stagejaar van
de academie zat, deed ik audi
ties voor „De engel van Am
sterdam", een musical van
Jasperina de Jong. Dat rolletje
bleek niet voor mij weggelegd
te zijn. Maar ze heeft blijkbaar
contact opgenomen met Ro
bert Long, want ze wist dat hij
iemand zoch voor zijn nieuwe
show. Toen heeft hij via de
academie contact'met mij ge
zocht".
Dit optreden met Robert Long
heeft haar in 1976 de Pisuisse-
prijs opgeleverd. Later kreeg
ze van de Stichting Conamus
de Zilveren Harp uitgereikt.
„Het is leuk zo'n prijs, op dat
momeht sta je in alle kranten,
heb je veel publiciteit, maar je
kunt niet zeggen, dat dan met
een alle deuren voor je open
gaan. Als je in dit vak wat wilt
bereiken, moet je een heleboel
dingen zelf ondernemen en
moet je keihard werken".
Swingpop
Voordat Nelleke Burg in 1980
besloot om met een eigen show
te komen, heeft ze nog een sei
zoen bij Rients Gratama ge
werkt en heeft ze kindertele
visie gedaan.
„Ik ben tot het besluit geko
men om alleen te werken,
toen ik in die musical „Swing
pop" van Seth Gaaikema zat.
Ik voelde me daar helemaal
niet in thuis. Dat was zo op
pervlakkig werk. Ik had het
gevoel, dat er een beetje mis
bruik werd gemaakt van al
dat talent van mensen als Syl
via de Leur en Leen Jonge-
waard".
„Als je dan zoiets tweehonderd
keer moet spelen, al die opper
vlakkige typetjes, dat is af
schuwelijk. Als ik dat mijn
hele leven moet doen, werd ik
alleen maar ongelukkig op" het
podium, dacht ik. Ik vond het
toen een uitdaging om met een
eigen show te komen. En nu
nog. Een hele avond alleen op
het toneel is het moeilijkste*
wat er is. Je moet het publiek
steeds blijven boeien. Dat is
een hele klus, maar ook een
geweldig experiment".
MAX SMITH
LEIDEN Het afgelopen
weekeinde heeft René
Correljé wederom aange
toond prima in vorm te
zijn. Tijdens een vier
kamp, ditmaal georgani
seerd door de Zoetermeer-
se zwemvereniging WVZ,
won de Zijl/LGB-er alle
drie de nummers waarop
hij uitkwam. Hij won de
100 m vlinderslag zowel
bij de jongens onder 16
jaar als bij de heren. Zijn
tijden waren respektieve-
lijk 1.04.4 en 1.03.8 (nieuw
persoonlijk rekord).
Op de 100 m schoolslag had hij
aan 1.12.5 genoeg voor de uit
eindelijke overwinning. Bij de
meisjes onder de 14 jaar lever
de twee clubgenoten van Cor
reljé ook goede prestaties. Mi
reille Correljé won de 200 m
wisselslag in 2.39.1 en Jolanda
Laterveer won de 100 m vlin
derslag in 1.11. Beide meisjes
verbeterden op de genoemde
afstanden hun persoonlijke re
kord. Mireille Correljé zwom
op de 100 vlinder 1.13.9 (twee
de plaats) en Jolanda Later
veer legde de 200 wissel af in
2.39.2 (tweede plaats).
Yvonne Laterveer, het zusje
van Jolanda, had ook een goe
de dag. Zij won bij de meisjes
onder de 10 jaar zowel de 50 m
vrijeslag (37.2) als de 100 m
schoolslag (1.43.2). Het laatste
Zijl/LBG-lid dat een afstand
won was Ingrid van Veen. Op
de 100 m vrijeslag meisjes on-
OP VIERKAMP IN ZOETERM
der de 12 zwom zij 1.11.1, een
tijd die behalve een eerste
plaats ook een persoonlijk re
kord betekende.
Na drie van de vier ontmoe
tingen staat de Zijl/LBG op
een eerste plaats in de vier
kamp. Dit mede door het goe
de zwemmen van de volgende
Leidenaars: 50 vrij m.o. 10 3.
Sabine van Nimwegen 38.6: 50
vrij j.o. 10 3.Laurens van
Kampen 36.3: 100 vrij m.o. 12
2. Pauli Venekamp 1.11.9: 100
vrij j.o. 12 3. Marco Kerkvliet
1.13.1: 200 wissel j.o. 14 2. Bob
van der Staak 2.36.8 3. Leon
Luyten 2.45.5: 100 rug j.o. 12 2.
Marijn Busscher 1.26.1: 100
vlinder j.o. 14 3. Edo den Boef
1.22.3.
De kring Gouwe-Rijnstreek
organiseerde gisteren in Woer
den lange bana wedstrijden.
De afgevaardiging van de
twee Leidse zwemverenigin
gen LZ '86 en de Zijl/LGB
kwam daar met wisselend suc
ces aan de start. Op de 400 m
wisselslag waren er eerste
plaatsen weggelegd vo<
rin van der Linden (L!
via Bakker (LZ) en J
Laterveer (Zijl/LBG). Zi
nen respectievelijk bij
mes (5.50.3), meisjes on
(5.33.9) en bij de meisjes
de 14 (5.39.3). Bij de j.
onder de 10 jaar blever
rens van Kampen en 1
Ligtvoet hun leeftijdsgi
ruim voor. De twee Zijl
ers werden eerste en t
in 6.06.0 en 6.27.2. De
afstand die verzwommer
was de 400 m vrijeslag
jongens en heren. Bij d
gens onder de 16 sleepte
bert van der Leede in 4.5
overwinning uit het
Wat andere tijden zijn:
Arkenauw (LZ) 5.58.8; 1
van Beukering (Zijl) (.22,
nald Thierry (LZ) 5.58.3
tijn Busscher (Zijl) 5.58.!
Willemsen (LZ) 5.21.2;
Luyten (Zijl) 5.03.0; i
Mulder (LZ) 5.00.0; I
Harkes (Zijl) 5.01.3;
Bouwmeester (Zijl) 4.49.3
ALKEMADE De gisteroch
tend op de Haagse „Uithof"
gehouden lange baan kampi
oenschappen van IJsvereni
ging „Alkemade" hadden een
spannend verloop. Bij de he
ren onttroonde Edwin Chau
dron Gerard Ganzevles, die
vier jaar lang clubkampioen is
geweest. Gerard won de vijf
honderd meter in 44 seconden;
Edwin deed er 44.3 seconden
over. De 1500 meter werd ech
ter gewonnen door Edwin in 2
min. 13.1 sec.; Gerard deed er
2 min. 14.3 sec. over. Dit laat
ste bezorgde Edwin in het
eindklassement precies 0.1
punt meer. De derde en vierde
plaats bij de heren moesten,
ook na veel spanning, worden
gedeeld door Jan Rodewijk en
Cees Vernooy.
Bij de dames was Astrid van
Velzen op zowel de vijfhon
derd als de vijftienhonderd
meter haar concurrenten de
baas met respectievelijk 53.6
seconden en 2 min. 50.7 sec.
Astrid werd dus de nieuwe
kampioene met Petra van der
Voorn als tweede en Christa
Bakker als derde.
Overige uitslagen: junioren C
meisjes: 1. Simone Velzeboer,
2. Anja van der Poel en 3.
Matjan Vlasveld; junioren C
jongens: 1. Vincent van der
Hoorn, 2. Jan van der Meer, 3.
Michel Koedam; junior
meisjes: 1. Monique j
boer, 2. Heidy Olijerhoi
Mariëlle van der Meer; j
ren D jongens: 1. Arnol
der Poel, 2. Guus Olijei
3. Mark Velzeboer.
Ter afsluiting van eei-
slaagd schaatsseizoen o
seert IJsvereniging „AU
enigingskoppelwedstrijd 1
ereprijzen en andere geP
heidsprijsjes. De koppelsr
den door de wedstrijdcoL
sie samengesteld om vos
der een zo leuk mogj
wedstrijd te krijgen, na
koppelwedstrijd een kort
gezellig samenzijn. Li<
bers kunnen zich nog op
bij mevrouw Bep var
Poel. telefoon 0171732(
Van onze zwemmedewerker
LEIDEN Bij de Nederland
se winterkampioenschappen
voor senioren verschenen
slechts weinig Leidenaars aan
de start. De enige die uitkwam
op een persoonlijk nummer
was de Zijl/LGB-er Edward
Maasdijk. Ondanks een niet
optimale voorbereiding in ver
band met een door de Sporta-
cademie georganiseerde win
tersportvakantie was zijn pres
tatie op de 100 meter vlinder
slag toch nog redelijk te noe
men. Na zich in de series met
58.24 voor de finales gepfej
te hebben, werd hij ter
tweede achter Gérard de
in een tijd van 55.79. Het
andere nummer waaroj
Leidenaars aan de start
schenen was de 4x100
vrije slag estafette.
Zijl/LGB kwartet Hans I
Reinier Haasnoot, Mare
Belkum en Edward Ma
legde deze afstand af
nieuwe kringrekord tijc
3.39.36. Zij eindigden hier
in de totaalrangschikkii
een vijfde plaats.
Zelfs oud-minister van buitenlandse zaken Josip Vrhovec, een
Kroaat, bemoeide zich met het toneelstuk „Duivenravijn". Hij on
derkende in het stuk „nationalisme dat mogelijk nog sterker ge
richt is tegen de Serven dan de Kroaten".
BELGRADO In Joego
slavië is een hevige con
troverse ontstaan naar
aanleiding van een toneel
stuk waarin tegenstellin
gen tussen Kroaten en
Serven een belangrijke
plaats innemen. Voor de
Bond van Communisten
in Joegoslavië, de een
heidspartij in de staat
waarin veel nationalitei
ten met elkaar samenle
ven, bestaat het thema of
ficieel niet meer sinds de
overwinning op buiten
en binnenlandse tegen
standers en het ontstaan
van het nieuwe Joegosla
vië aan het eind van de
Tweede Wereldoorlog.
Maar 38 jaar later, drie jaar na
de dood van „vader des vader
lands" Josip Broz Tito heeft
het taboe van het sluimerende
nationalisme to' een theater-
-schandaal van,de eerste orde
geleid. Het toneel van de con
troverse is al lang niet meer de
schouwbure. maar de multi-
-nationale staat als geheel.
Aanleiding hiertoe vormt het
stuk „Golubnjaca" (Duivenra
vijn) van de toneelschrijver
Jovan Radulovic, dat vanaf 10.
oktober 1982 twee maanden
achtereen in het Servische
Volkstheater in Novi Sad, de
hoofdstad van de autonome
provincie Vojvodina, voor uit
verkochte zalen is opgevoerd.
Het behandelt de geschiedenis
van de verwaarloosde Servi
sche jongen Micuka, die in de
jaren '60 in de buurt van Bu-
kovica in het Kroatische Dal-
matie opgroeit. In dit bergach
tige gebied leven al eeuwen
lang Serven en Kroaten met
elkaar samen of in „aparte"
dorpen. In de Tweede Wereld
oorlog hadden de fascistische
Kroatische Ustasji, wier onaf
hankelijke staat Kroatië de ze
gen had van Hitier, Serven
vermoord en ze in het zoge
noemde duivenravijn gewor
pen. Micuka, die het in het le
ven niet heeft getroffen, ziet
in de Kroatische dorpskinde
ren zijn slachtoffers. Hij dreigt
hen in het ravijn te gooien als
ze niet willen toegeven: „Ik
ben een Ustasia".
Terwijl de „Duivenravijn"
voor de tegenstanders de af
grond van het nationalisme is,
zien de voorstanders er een
vredesduif uit opstijgen die op
roept tot naastenliefde. Onder
druk van de partij is het stuk
van de theateragenda van
Novi Sad afgevoerd. De Bond
van Communisten in de
hoofdstad van Vojvodina had
het stuk scherp bekritiseerd
omdat er uitspraken in voor
kwamen die de nationalisti
sche haat tussen „Serven en
Kroaten opstoken, vereeuwi
gen en op de jongere generatie
overdragen". De massabewe
ging „Socialistische alliantie"
meende dat „alles tevoren was
gearrangeerd door de verenig
de internationale en binnen
landse reactie met het doel
fundamentele verworvenhe
den van de revolutie, van
broederschap en eenheid ka
pot te maken". Oud-minister
van buitenlandse zaken Josip
Vrhovec, een Kroaat, onder
kende in het stuk „nationalis
me dat mogelijk nog sterker
gericht is tegen de Serven dan
de Kroaten". Waarnemers in
Belgrado merken op dat de
laatste tiid in Joegoslavië nau
welijks nog een politieke rede
wordt gehouden, waarin „Go
lubnjaca" niet wordt genoemd,
desnoods in een bijzin. Maar
ook de voorstanders van het
stuk hebben hun actie nog niet
opgegeven. Een groep van 14
critici uit heel Joegoslavië
wees er op, dat het toneelstuk
„uitgesproken anti-nationalis
tisch" is. Uit protest tegen ver
wijdering van het stuk van de
agenda leverden verscheidene
toneelspelers in Novi Sad hun
partijkaart in.
Een studenten-
-theatergezelschap in Belgrado
liet het oog vallen op het
„Duivenravijn" en had veel
succes op een kort geleden ge
houden toneelwedstrijd in het
Sloweense Nova Gorica. Nadat
de zaal langdurig had geap-
plaudiseerd, beoordeelde de
jury het stuk als de beste bij
drage wat tot luide instem
ming van de toeschouwers
leidde. De in Belgrado ver
schijnende krant „Politika"
moest toegeven, dat „al eerder
toneelstukken verboden zijn,
maar nooit tevoren toonden
theater-gangers zoveel hard
nekkigheid en solidariteit als
bii Golubniaca".
De kleine moeite van het aanbrengen
van een nieuwe abonnee voor deze
krant wordt nu graag beloond met een
replica van het vertederende
schepseltje ET, uit de gelijknamige
film.
van de Leidse Courant
Adres
Postcode/Plaats_
Betaald wordt per maand (met automatische afschrijvi
per kwartaal
I Stuur een ET naar:
I Naam.
Postcode/Plaats_
Telefoon.
Stuur deze bon in open envelop - geen postzegel plakke
I naar: Leidse Courant, antwoordnummer 232,
2500 VG Den Haag