Nieuwe Komedie en Theater aan de Haven blijven bestaan r PROLOOG VERDWIJNT -TIEK r* Melchior mag niet op plaat met E. T. u Gelaarsde Kat ingelast TE ZIJN EN NIET TE ZIJN VOOR HAAGSE THEATERGEZELSCHAPPEN STUDIO SCARABEE NA VIJFTIEN JAAR OPGEHEVEN 1 tUNST Ccidecêowuvnt VRIJDAG 25 FEBRUARI 1983 FAGINA9 o Dominicus 70) overleden LKMAAR De schrijver Jq kminicus is gisteren op 70-ja-' »e leeftijd in zijn woonplaats Utmaar overleden. Domini- is, tot zijn pensioenering le- y ,ar geschiedenis en conrector \|n het Petrus Canisius Colle- in Alkmaar, verwierf voor bekendheid door de publi- tie van tientallen reisgidsen, n reisgidsen, onder meer in serie 'Portret van haal- in enorme oplagen. Binnen st verschijnt zijn laatste iek dat gaat over de Voge- in. Ook dit boek zal, zoals al jn boeken, worden uitgege- •n door Gottmer in Haarlem. Landgoed Tolstoi onder bescherming MOSKOU De Sowjet-auto- riteiten hebben noodmaatre- glen afgekondigd om het land goed van de schrijver Lev Tol stoi te behoeden voor de on dergang door chemische ver vuiling. Na jaren protesteren door bewonderaars van de 19e eeuwse auteur, gaf de regering een chemische fabriek die dicht bij het landgoed Jasnaja Poljana staat opdracht te stop pen met de produktie van de giftigste stoffen. Een serie tes ten wees uit dat de uitlaat van de fabrieken snel het bos aan tastte rond het groen-witte huis,dat elk jaar door duizen den mensen wordt bezocht. Noodband speelt in Theater a/d Haven DEN HAAG De Groningse jazz-funk-formatie Noodband speelt zondag 6 maart in het Theater aan de Haven. De le den spelen een mengeling van! Amerikaanse filnk, Engelse new wave en Afrikaanse rit mes in een eigen jasje. De groep ontstond als eenmalig project op initiatief van Alan Laurillard in het voorjaar van 1980. Het project beviel zo goed, dat men besloot als een permanente formatie door te gaan. Vrijwel alle composities zijn geschreven door Lauril lard, de Boy Edgar-prijswin- naar van 1982. Zuidafrikaanse auteur Brink onderscheiden KAAPSTAD De Afrikaans- -schrijvende Zuidafrikaanse schrijver André Brink, wiens werk in zijn land dikwijls is verboden, is gisteren op de Franse ambassade in Kaapstad onderscheiden met het Legi oen van Eer. De Franse am bassadeur, Francois Plaisant, reikte de versierselen uit, in naam van president Mitter rand. vanwege Brinks verta lingen van Franse boeken in het Afrikaans. De meeste boe ken van Brink gaan over ras senproblemen. DEN HAAG De Haagse Comedie geeft zondag 6 maart om 14.00 uur een ingelaste voorstelling van „De ge laarsde kat" naar Ludwig Tieck in de bewerking van Guido de Moor en Watze Tiesema. „De gelaarsde kat" is een sprookjesachtige satire op het to neelbedrijf, het toneel en het publiek. In deze geheel eigen en eigenzinnige bewerking (waarbij het stuk van een geheel nieuwe tekst werd voorzien) is een bekend toneelgezelschap erin ge slaagd een stuk in te studeren, dat veel gelijkenis vertoont met het ge lijknamige sprookje. Jules Royaards speelt de rol van de kat. Voorts spelen mee onder anderen Bas ten Baten burg, Gaston van Erven, Wim van den Heuvel en Sacco van der Made. De regie is van Guido de Moor. iEarth Wind Fire Earth Wind Fir© Powerlight, CBS. Het vakmanschap spreekt bij elk hoorbaar nootje op de el pee Powerlight van de Amerikaanse groep Earth Wind Fire. De langspeler, die als een gek de elpee-hitlijsten op [schiet, is prachtig gearrangeerd, fantasievol gecomponeerd |en subliem geproduceerd. Maurice White, die man achter jdeze zwarte band weet als producer/tekstschrijver/zanger ivan wanten. Op het album heeft hij een goed muzikaal evenwicht gevonden tussen de funky- en soulmuziek en de ballads. Als we even niet op de teksten letten (die gaan voornamelijk over liefdevolle relaties) en alleen de muziek [laten inwerken, dan blijft stilzitten heel moeilijk door de dansbaarheid van de composities. Er is prachtige samen zang te beluisteren (soms aantrekkelijk aangevuld door een [vrouwelijk achtergrondkoortje), die ondersteund wordt r blazers en hier en daar wat violen en piano. Het oude Earth Wind Fire-effect dus, maar dan toch weer heel -eatief gebruikt. Er zijn ook wat minder voor de handlig- jende instrumenten op Powerlight terug te horen zoals de [steeldrum in Side by Side. Een van de aardige grappen is 'ook de stemversnelling, die later bij de mixage met behulp van de bandrecorder kon plaatsvinden in The Speed Of Love. Maurice White zingt de ballads met een zachte, zui vere, warme stem. In Miracles krijgt hij daarbij steun van een spontaan zingend kinderkoor. Van Powerlight straalt de perfectie af. De enige aanmerking is misschien dat de tabla-drum-solo, die aan Side by Side geplakt lijkt te zijn en het instrumentale intermezzo na Straight From The He- art, dat alleen op de binnenhoes Mizar wordt genoemd, wat vreemd overkomen. Ze lijken er niet thuis te horen waar door de vraag rijst waarom ze op de plaat zijn gezet. John Watts )John Watt* The Iceberg Model, EMI. Psycholoog/tekstschrijver/muzikant John Watts is altijd geïnteresseerd geweest in de menselijke psyche. Hij heeft dat bij Fischer Z en later op zijn eerste solo-elpee One .More Twist meermalen verwoord in songs. Op zijn tweede Isolo-plaat gaat de Brit een stapje verder door van The Ice- Iberg Model een concept elpee te maken. In de tien songs, I die de langspeler vullen, vertelt Watts het verhaal van een J naamloze hoofdpersoon, die steeds meer moeite krijgt zijn leigen werkelijkheid in overeenstemming te brengen met Ide wereld waarin hij leeft. Het uiteindelijk resultaat is dat |hij gek wordt. De composities van de elpee zijn gebasseerd fop een toneelstuk, dat John schreef, waarin dit thema Jwordt behandeld. Zowel tekstueel als muzikaal heeft hij fhet verhaal prachtig verwerkt. Er is een aantal indruk- Iwekkende sfeerstukken ontstaan, die breed werden geor- Ikestreerd en waarin blazers een heel belangrijke rol spe llen. De nummers blijven echter herkenbaar als Fischer ZfJohn Watts-materiaal. Op The Iceberg Model illustreert de muziek het in de teksten verwerkte langzaam gele wor- den van de hoofdpersoon. De climax komt mjet het instru mentale titelnummer, dat is opgebouwd uit een thema, dat door alle muzikanten anders wordt geïnterpreteerd. John Watts levert met zijn twee solo-elpee een in alle opzichten heel sterke langspeler af, die niet mag worden gemist. Ellen Foley Ellen Foley Another Breath, Eplc/CBS. Ellen Foley, die met haar débuut-elpee Nightout nogal wat ^^^indruk maakte, kan op haar derde uitstapje nauwelijks [boeien. Dat komt voor een groot deel door een verkeerde 'liedjes-keus. Wanneer je zoals Ellen over een weinig plooi- bare stem beschikt, die zo hard is als bikkel dan moet je heel kieskeurig zijn met watje op de plaat zet. Voor Ellen Foley geldt dat wanneer het om harde en zeer snelle rock rol gaat, ze goed uit de bus komt. Waagt ze zich echter OcieCüaan ballads, dan heeft het meer te maken met een voJup- bioioftueus melodrama. Op Another Breath zijn beide terug te re gevtvinden en het resultaat moet duidelijk zijn. Bijkomend pro- in fatjbleem is echter dat de rock roll-nummers niet echt met eiie sl veel fantasie zijn geschreven, waardoor ze niet kunnen it 231 boeien. HANS PIËT Beslissing Brinkman nieuwe stimulans voor „Sugar and splce" (Adrlaan Adriaanse als punker met regisseur Bernard Göss) nu in try-out. foto: cees verkerk DEN HAAG - De heer Brinkman heeft gegeven en de heer Brinkman heeft genomen. De Haagse toneel groep Nieuwe Komedie heeft gisterenmorgen einde lijk zekerheid gekregen: Het ministerie van WVC zal de subsidiëring voortzetten. In tegenstelling tot wat de kamer woensdag j.l. gevraagd had, heeft minister Brinkman echter besloten de subsidie aan toneelgroep Proloog in Eindhoven per 1 september van dit jaar stop te zetten. Wat de Nieuwe Komedie betreft bete kent dit ook het behoud van het Theater aan de Ha ven (twee zalen), dat deels door de Nieuwe Komedie bespeeld werd en verder door medewerkers van dat gezelschap werd geprogrammeerd uit het grote aan bod van kleine theatergezelschappen, volksmuziek en jazz. Minister Brinkman was eerder van plan de rijksbijdragen aan zowel Nieuwe Komedie als Proloog, beide producenten van maatschappelijk geëngageerd en politiek theater, te beëindigen. Uit een oogpunt van kwaliteit heeft hij niet gekozen voor hal vering van de subsidies aan beide gezelschappen. Al drong de tweede kamer woensdag j.l. nog op gelijke behandeling aan. Brinkman heeft bij zijn besluit rekening gehouden met wat de Raad voor de Kunst in zijn integrale toneeladvies had neerge legd: Daarin heette het dat de artistieke ontwikkeling van Pro loog zorgen baarde. Met zijn keuze, meent de minister maxi maal tegemoet te zijn gekomen aan de wens van de Kamer. Toneelgroep Proloog maakte gisteren bekend bij de Raad van State in beroep te gaan tegen de beslissing van minister Brink man. Proloog verwijst naar eerdere aanvallen op het gezel schap sinds de groep tien jaar geleden koos voor „een verbinte nis met onderdrukte groeperingen", plaatst de minister in de rij van „bedompte Brabantse politici" en stelt nogal ongenuan ceerd in z'n verontwaardiging: „Als de minister Proloog subsi die onthoudt is dat een keuze tegen de vredesbeweging, de vrouwenbeweging, de vakbeweging, de anti-kernbeweging, te- gelï jongeren- en meiden groepen De heel wat gelukkiger Nieuwe Komedie werd gisteren over stroomd met felicitatie-tëléfoontjes en ziet de beslissing als een extra stimulans voor het werk aan de première van het stuk „Sugar and spice", waarvan tot en met zaterdag a.s. de eerste try-outs in het Theater aan de Haven te zien zijn. Adri Boon, laatste man van vaste kern: „Geen huilverhalen". DEN HAAG - Studio Scarabee in Den Haag wordt op geheven. Dit zogenoemde laboratoriumtheater van een beeldend kunstenaars-collectief heeft vijftien jaar bestaan. De laatste man van de vaste kern, Adri Boon, die van het begin af met Raf Thunnissen tot de drij vende krachten behoorde, is ontslagen. Het bestuur is er niet in geklaagd bij het ministerie van WVC subsidie te krijgen voor de vaste kern. De laatste tijd bestond die kern die uit Boon, Martin Zweegman en Job Andrea. Stu dio Scarabee liet zijn laatste produkt „Plus echo", gebaseerd op een verhaal van Jorge Luis Borges en met o.a. Henk van Ul- sen, Lou Landré en Bas ten Batenburg, vorig jaar zien en ho ren in het Haags Gemeentemuseum. Adri Boon meldde gisteren persoonlijk de opheffing van Scara^ bee: „Ik heb geen behoefte aan huilverhalen. Wij zijn geen po litieke groep, dus ik zie ons ook geen ondersteuning op kamer- niveau krijgen". Niettemin een trieste zaak, want Scarabee was een groep die buiten alle vakjes in het Nederlandse theaterbestel viel en op een onvergelijkbare manier disciplines als muziek, film, litera tuur en beeldende kunst in theaterprojecten wist te verenigen. Daarvoor kreeg Scarabee internationaal grote waardering, het geen tot uiting kwam in herhaaldelijke toernees en voorstellin gen in het buitenland: Zeven van de negen produkties die Sca rabee bracht werden getoond in Frankrijk, Zwitserland, Joego slavië, Belgie, West-Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. Enkele werden tevens gebruikt voor televisieprodukties zowel in Nederland als in West-Duitsland. De beeldende kunstenaars van Scarabee maakten hun theater op basis van projectsubsidies van CRM, nu WVC, terwijl de huur van de studio aan de Willemstraat door de gemeente Den Haag op zich werd genomen. Den Haag had inmiddels laten dit met ingang van '74 in het kader van de bezuinigingen niet meer te kunnen, en dat maakte, met het uitblijven van rijks subsidie, Boons beslissing onvermijdelijk. Hoogtepunten in het werk van Scarabeé waren de samenwerking met dichter Luce- bert, componist Bruno Maderna en de Zangeres zonder Naam in „Poppetgom" (1969), met componist Otto Ketting en dichter Bert Schierbeek in „Dummies" (1974), en „Havana Jojo" (1976) waarbij filmbeelden, tv-geluiden en theater werden verenigd. Beeldende kunst en theater In Scarabee's „Perfldla": Verleden tijd. v** LA -i ,*i KA I. altijdr ~v~ 'v 4ET 4v^, V-k \*4 - L,....». V*» -I La n r* x jL^\XVv>_ iSfieven en foto van Marx geveild jiantePNDEN Bij Christie's in Londen zijn gisteren brieven madö een foto van Karl Marx geveild: de brieven zouden de zonnetste zijn die de communistische filosoof zou hebben oeioKschreven; de foto is genomen in 1878 en in 1883 naar /73. e vrouw van Marx' dokter gestuurd, twee maanden voor in dood. pn van de laatste door Marx ondertekende brieven is <BL. Bkocht door restauranthouder Tony Ryan, die de brief an zijn klanten wil laten zien, vermoedelijk om de eetlust fïË~riP te wekken. De brief is gedateerd 6 januari 1883. sn, 3 Johnny Halliday gescheiden PARIJS De Franse rock *n rollzanger Johnny Halli day is woensdag na een hu welijk van vijftien maan den gescheiden van de 24-ja- rige mannequin Elizabeth, „Babette", Etienne. Het hu welijk duurde eigenlijk korter want vorig jaar fe bruari maakten beiden de voorlopige scheiding be kend. Halliday, die van Ne derlandse afkomst is, was eerder zestien jaar, met val len en opstaan, getrouwd met zangeres Sylvie Vartan. Geruchten over een nieuw huwelijk met de actrice Nathalie Baye sprak hij gisteren tegen. öe Graaf: „Kunstenaars moeten 7,6 min inleveren i in ef naars dat een beroep op de regeling doet met 200 zal toenemen km IEN HAAG Staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) zet tot 3650. Al|-*r 1 maart het mes in de Beeldende Kunstenaarsregeling De Graaf wil de verhoging van de normbedragen voor onge- ma* BKR). Hij wil 7,6 miljoen gulden op de uitkeringen aan kunste- huwden boven de 35 laten vervallen de de vrijlating van inkom- oideffcars bezuinigingen. Dat komt overeen met het bedrag dat de sten uit verkopen buiten de BKR om beperken. Ook inkomsten IKR-uitgaven dit jaar zullen stijgen, omdat het aantal kunste- uit andere arbeid worden slechts zeer ten dele toegestaan. DEN HAAG De Ameri kaanse filmmaatschappij MCA, die de film E.T. uit brengt, vindt het niet goed dat de Rotterdamse Melchior van 10 zingt over een droom van het buitenaardse wezen tje. Althans niet op de plaat, die Telstar uit Weert in de handel heeft gebracht, met de beeltenis van E.T. De Weertse platenmaat schappij is het maar gedeelte lijk met MCA eens. Bert Sal- den van Telstar: „We hebben de beeltenis van E.T. van de hoes gehaald en vervangen door deze tekst: „Helaas mo gen wij de E.T.-figuur niet afdrukken. Melchior's droom uitbeelden is in strijd met de droomwereld van Steven S". Salden: „De twee initialen zijn vervangen door dollarte kens, als een speelse toeval ligheid. Verder gaan we niet, heeft geëist dat de plaat uit de handel moest worden ge nomen. We riskeren er een E.T., wettelijk beschermd. rechtzaak mee. rffaar dat hebben we er wel voor over, te meer, omdat wij van me ning zijn dat MCA een derge lijk verbod in Nederland niet kan instellen". RICHARD GERE Het raakt steeds meer in de mode nieuwe films vóór de première-datum in de bioscoop te laten zien. Het Amerikaanse pre-view systeem dus. Dat geldt ook voor „An officer and a gentleman" met in de hoofd rollen Richard Gere en Debra Winger, te zien in het CA- L YPSO-thea ter zondagmid dag a.s. om 16.15 uur. De film betekent het eerste succes op eigen benen van acteur Ri chard Gere Eerder leek hij een tweedehands-Travolta te worden met rollen die Travol ta eerder geweigerd bad („Bloodbrothers American Gigolo"). Gere krijgt nu alle kans als een eenzelvige jongen in een officiersopleiding. Emo ties zijn weer „in", heet het. Tussen Gere en tegenspeelster Debra Winger liggen de tra nen voortdurend in de buurt. Maar de meeste oplaaiende momenten zijn voor Lou Gos- set Jr. Oscar-nominatiedie een typisch Amerikaans soort drillende bullebak van een sergeant neerzet. Het soort rol waar je met de VVDM maar in marstempo omheen moet lo pen. EDWARD FOX De Britse acteur Edward Fox, privé een beminlijk mens, krijgt in de film nogal eens ijs koude rollen toegeschoven. Hij was de .jakhals", de scherp schutter die De Gaulle be dreigde in de verfilming van Frederick Forsythe's boek. In Ghandivalt weer zo'n kille figuur te zien van Fox: Gene raal Dyer, de man die een massa ongewapende proteste rende Indiërs liet neerschieten in Amritsar. Driehonderd do den en duizend gewonden. De man verklaarde later voor de goeverneur van Indië: „Ik voelde me bedreigd, ik zou het nu weer doen". Fox privé is anders. Tijdens de opnames voor de film in India werd hij zo geschokt door de armoede die hij zag dat hij zijn gehele gage (165.000 gulden) schonk aan Moeder Teresa, Nobel prijswinnares voor de vrede en beschermengel voor de ar men van Calcutta. CARY GRANT Ex-acteur Cary Grant, 78 jaar oud, reist voornamelijk als goodwill-ambassadeur voor zijn cosmetica-huis Fabergé door de wereld. Af en toe wil hij nog wel eens via een inter view aan zijn filmdagen herin nerd worden. Maar niet teveel alstublieft, getuige zijn woor den in het Britse blad Photo- vaak naar films om eerlijk te zijn. Ik heb veertig jaar in het filmbedrijf gezeten. Ik hoef al leen maar de némen op de af fiches te kijken om te weten hoe het afloopt. Het leven is veel interessanter. Vroeger vond ik dat helaas niet. Ik ben de film dankbaar, zonder film zou ik nooit iets verdiend heb ben. maar ik heb pas laat in m'n leven ontdekt dat het le ven meer te bieden heeft dan film". Voor zulke ontdekkin gen schijn je eerst oud te moe ten zijn geworden Cary Grant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 9