Gedreigde Nieuwe Komedie laakt toch nieuwe plannen Reusachtige graafmachines happen zich een weg door de bruinkool Overrompelende Turandot onder Von Kara jan NIEUWE PRODUKTIES VOOR TOEKOMST MET EEN VRAAGTEKEN £etdóc@oivumt DONDERDAG 13 JANUARI 1983 PAGINA 9 ister Brinkman wil één 1st voor het Noorden >JGEN Twee kleine orkesten voor de drie noordelijke es is niet de ideale oplossing. Mijn voorkeur gaat uit i groot orkest voor Groningen, Friesland en Drenthe. Of iplaats van dat orkest Groningen wordt is nog te bezien. Jt minister Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en "gisteravond in Groningen gezegd. Brinkman woonde i concert bij van het Noordelijk Philharmonisch Orkest, i Groningen en Drenthe. De minister verklaarde dat ;f onderweg is naar de subsidiegevers van de orkesten rland - gemeenten en provincies - waarin de mogelijk- i op de orkesten te bezuinigen op een rijtje worden ge- "kheden zijn volgens Brinkman om alle orkesten een ;ntage te laten inleveren, door kleinere orkesten te iwerken of door uit oogpunt van artistieke overwe- its een paar orkesten op peil te houden en door en- orkesten niet langer door het rijk te subsidiëren, an stelde dat hij nog geen besluit heeft genomen over de {ingen op de orkesten. Film huwelijk Rainier- Kelly Vonnis in Weense zaak „Jalousie de métier" WENEN De 43-jarige Oostenrijkse theateragent en filmproducent Werner Ploner is gisteren in Wenen ver oordeeld tot een gevangenisstraf van twee jaar wegens het uitlokken van zware mishandeling ten nadele van de toneelspeelster Isabell Weicken. Isabell, ster van de musical „Evita" in het Theater an der Wien, werd op 12 maart 1982 voor de deur van haar woning door een man in elkaar geslagen. De man bleek door Ploner te zijn gehuurd, omdat de agent-producent de rol van Evi ta in handen wilde spelen van zijn ex-vriendin, de to neelspeelster Vera Gutmann, die invalster van Weic ken was en na het uitvallen van deze inderdaad de rol overnam. Isabell Weicken liep onder meer een neus beenbreuk op. De man die de mishandeling toediende, een 28-jarige verhuisknecht, een tussenpersoon tussen hem en Ploner en een tweede medeplichtige, zijn al eerder tot gevangenisstraffen varierende van achttien maanden tot twee jaar veroordeeld. Kersjes verlaat 30-jarig APhO AMSTERDAM Het Amsterdams Philharmonisch Orkest (APhO) viert zijn 30-jarig bestaan op 14 en 15 februari vieren met twee concer ten in het Concertgebouw in de hoofdstad. Tijdens deze concerten zal Anton Kersjes afscheid nemen als chef-dirigent van het APhO. Wel blijft hij als vaste gastdirigent aan het orkest verbonden. Anton Kersjes leidde in 1952 de eerste re petitie van een klein ensemble dat is uitgegroeid tot het huidige APhO. Het programma voor deze concerten is door Kersjes zelf samengesteld en omvat het Te Deum van Diepen- brock en de Derde Symfonie van Saint-Saens). Multatuliprijs 1982 voor Brandt Corstius AMSTERDAM Het bestuur van de stich ting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Multatuliprijs 1982, een bedrag van 7000 gulden, toegekend aan Hugo Brandt Corstius. Hij krijgt de prijs voor zijn boek „Opperlandse Taal- en Letterkunde". Dr. Hugo Brandt Corstius (47) is onder meer buitengewoon hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Rotterdam. Brandt Corsti us is bekend onder tal van pseudoniemen: Piet Grijs, Battus, Jan Eter, Victor Baarn en andere. Verder schreef hij onder de na men drs. G. van Bueren en Stoker. Als „Jan Eter" maakte hij zich schuldig aan majesteitsschennis, maar tot vervolging kwam het niet. De grootste van alle reusachtige bruinkool-happers In de „kuil" bij Fortuna. De graaf machine kan per dag 200.000 kubieke meter grond verwerken. FORTUNA Zou de Ita liaanse filmregisseur Pier Paolo Pasolini nog geleefd hebben, dan had hij wel licht het verlaten en gro tendeels al afgebroken dorp Fortuna in West- Duitsland als lokatie ge kozen voor een van zijn films. Fortuna ligt ten westen van Keulen in een uitgestrekt gebied waar Rheinisches Braunkohlen- werke AG naar bruinkool graaft. Het is er doods en stil, alsof het leven er op gehouden is. Hier en daar ligt keurig bijeengeharkt puin op de plek waar ooit een woning gestaan heeft. Andere huizen staan er nog, maar zijn met een op merkelijke preciesie dichtgetimmerd. Het plaatsnaambord staat er nog. De sfeer is unhei misch. Maar een eind verderop, waar de voormalige dorpsstraat een bocht maakt, staan we aan de rand van een kuil van onwe zenlijke afmetingen. De wan den lopen etage-gewijs af. Op elke etage staan graafmachi nes, die maar iets minder hoog zijn dan de Domtoren in Utrecht maar die hun omvang verliezen in de uitgestrektheid van de kuil. De hier en daar langs de etages van de kuil kruipende mieren blijken mensen. Speldeknopjes. De kuil zelf heeft een omtrek van een paar kilometer en is op zijn laagst gelegen punt 350 meter diep. Verdwenen Het surrealistisch geworden Fortuna zal over een paar we ken verdwenen zijn, wanneer het langzaam happende reu- zenscheprad (in elke schep past een Volkswagen, vertelt een van de managers van het bedrijf trots) zijn werk gedaan heeft. Maar het nieuwe Fortu na staat er al: waar de bruin kool gewonnen is en de maat schappij de kuil keurig gedicht heeft, is een nieuw dorp verre zen. Foeren hebben een nieu we boederij gekregen die be paald niet onder doet voor hun vorige bezit, toen zij nog in het oude Fortuna woonden. Zonder leed is het zeker niet gegaan: zodra bekend wordt dat een dorp door de graafma chines van de bruinkoolmij- nen opgeslokt gaat worden, stoppen alle activiteiten. Bin nen een paar jaar verandert een actieve dorpsgemeenschap in een bijna kloosterachtige commune waar iedereen gela ten wacht op de dingen die ko men gaan. Het dorp raakt in verval. Geen winkelier die nog investeert, geen huiseige naar die zijn huis nog opknapt. Want de Rheinisches Braun- kohlenwerke AG heeft een heel belangrijke stelregel: ie dereen krijgt een mooi huis voor zijn oude onderkomen te rug. Vooral voor de ouderen zijn dat pijnlijke jaren, maar voor de jongere garde betekent de komst van de kolengraafma- chines het begin van een nieu we veelbelovende periode. Ze verkopen hun grond en een huis voor een goede prijs, leg gen er dikwijls zelf nog wat bij en kunnen een paar jaar later bogen op een fraai ogend nieuw onderkomen. De ge meente is bij dergelijke grote verhuisoperaties niet ontoe schietelijk: de gemeente is na melijk tevens aandeelhouder van de bruinkoolmaatschappij en ontvangt dus ook dividend. Daarvan wordt het nieuwe dorp, waarvan de feitelijke herbouw door de Braunkoh- lenwerke wordt betaald, ver fraaid. Zo maakt ieder op zijn eigen manier „fortuin" in For tuna. Van de boer tot en met de dorpswinkelier. Energieprijzen Ook de Duitse staat maakt min of meer „fortuin". De Rheini sches Braunkohlenwerke AG zorgt ervoor dat de Duitse energieprijzen aantrekkelijk blijven. Wolfgang Trees, die als onze woordvoerder en zegsman optreedt, legt uit hoe de bruinkool als brandstof voor de elektriciteitscentrales in de omgeving altijd nog goedkoper is dan kernenergie. Het verschil is weliswaar maar een paar pfennig per energie eenheid, aldus Trees, maar dat is voldoende om concurrerend te kunnen zijn. Dat alleen al is een opmerkelijk feit: om de bruinkool te kunnen winnen moeten dorpen verplaatst, we gen, spoorlijnen en zelfs ri vierbeddingen verlegd en bos sen opnieuw aangepland wor den. Toch maken die operaties maar twintig procent van de kosten uit Ter illustratie: sinds de Tweede Wereldoorlog zijn in het gebied waar bruin kool in de bodem zit, zeventig dorpen en gehuchten en 20.000 mensen verhuisd. Maar nogmaals, hoezeer dit ook tot de verbeelding spreekt, daarzin zitten de kosten niet. De meeste kosten zitten in de salarissen (er werken 17.000 mensen) en de voorzieningen die getroffen moeten worden om te vermijden dat het grondwaterpeil in het omlig gende gebied daalt Immers, bruinkool delven kan alleen maar als de kuil droog is. Daar zorgt een aantal super-pompen voor, maar die zorgen er gelijk voor dat de boeren in de om liggende landerijen geen wa tertekort krijgen. Een paar jaar De machines graven zich een weg door het landschap: een tocht die over een paar kilo meter een paar jaar duurt Aan de voorkant slokken de machines de grond en bruin kool op; via een ingenieus sy steem van transportbanden wordt de grond weer terugge legd, echter zodanig dat bo venop een vruchtbare laag löss komt De bruinkool zelf ver dwijnt via soortgelijke trans portbanden rechtstreeks in de elektriciteitscentrales. Aan de achterzijde van de ma chines krijgt het landschap langzaam maar zeker zijn oude vorm terug. Alsof er niets ge beurd is. Maar de inrichting verraadt de hand van de mens. Bomen staan te zeer in het gelid, wegen zijn te netjes, het mos tussen de klinkers ontbreekt nog, de schuren bij de nieuwe boerderij die meer van een villa weg heeft zijn nog te mooi. Het landschap is nog te gekunsteld, maar zeker is dat Fortuna leeft. En zo te zien, als nooit tevoren. ED FIGEE HAAG Laat nie- zich vergissen: De e Komedie is er nog En hoe. Het met op- g bedreigde toneel- ihap komt vandaag ™jiet de plannen voor |||rnende seizoen. Drie fpfe stukken zouden er ftptember '83 in pre- Imoeten gaan, waar- mogelijk een nieuw lands werk van Ton inbosch, terwijl Ger- amrij Brendan Be- „De gijzelaar" gaat ken. Een bekend- f g in afwachting van ■"hiinister Brinkman ■fVC maandag gaat ^en: Of het in Den ara zetelende gezel samen met de jfjovense groep Pro- opheffen om zodoen- er(p zijn bezuinigings- i.mg te komen, óf iqQen op de half febru- l^irschijnende nieuwe 'ei(svisie op de ontwik- fiiij van het totale to- enmbod door de Raad _e Kunst. 00iuwe Komedie heeft in <ei\ral de laatste maanden ""j de pakken neergeze- '*®ioewel we bijna dage- k Geconfronteerd worden 9rJrichtgevingen over ons 0^staan in negatieve zin, t daar geenszins in gaan »n" aldus het gezel- r „Vandaar ook dat wij, v»en goed functionerend ,ch{ezelschap betaamt, al 'agie tijd actief zijn met de Peter Schreiber: „Plannen goed genoeg". ontwikkeling van ons speel plan voor seizoen '83/84". Signalen Centraal in de theatervoorstel lingen van de Nieuwe Kome die voor volgend seizoen staat de steeds beperktere plaats van het individu: „Signalen uit allerlei richtingen geven aan dat er in ons land steeds min der ruimte overblijft voor in dividuele initiatieven. Wij ma ken ons dan ook kwaad over de overheidsmanipulaties die individuen en groepen indivi duen steeds meer in hun ont- f)looiingsmogelijkheden be- emmeren. Iets dat we nu al een half jaar dageliik zelf on dervinden. Onze kwaadheid wordt nog concreter op het moment dat we in de troonre- Gerrit Komrij: Bewerking van Brendan Behans „De gijze laar". de van september j.l. een totaal omndraaien van het begrip „solidariteit" horen. Onze ko ningin zei op Prinsjesdag „van langdurige werklozen wordt gevraagd solidair te blijven met een samenleving, die hen niet in staat stelt zich volledig te ontplooien". Lallend Eerste nieuwe stuk bij de Nieuwe Komedie wordt het door de jonge Engelse auteur Stephen Poliakoff (geboren 1952) geschreven „Favourite nights". Een stuk dat, aan de hand van een afgestudeerde vrouw die uit nood buiten landse zakenlieden begeleidt en lesgeeft, laat zien hoe men sen gedeformeerd raken door de maatschappelijke omstan digheden waarin ze verkeren. dre-thema" of een allereerste Nederlandse voorstelling van Rainer Werner Fassbinders „Der Müll, die Stadt und dei Tod" een stuk rond huizenspe culatie met in de hoofdrollen een jonge prostitué en een rij ke jood. Dat laatste toneelper sonage werd in Frankfurt des tijds oorzaak van een rel waar bij Fassbinder links-anti-semi- tisme werd verweten. Fassbin der verliet toen Frankfurt. De opvoeringsrechten van hel stuk trok hij in. De Nieuwe Komedie, die niet in het anti semitisme van het stuk gelooft, onderhandelt met Fassbinders erfgenamen over toestemming het hier alsnog te spelen. Begin mei gaat in het Theater aan de Haven „De weduwe- verbranding" van de Oosten rijker Jörg Graser in premiè re. Een stuk over huwelijk strouw in een kleinburgerlijk milieu, waarbij de vrouw het slachtoffer wordt. Dat stuk zou volgend seizoen doorgespeeld gaan worden en hetzelfde geldt voor de veelgeprezen solo van actrice Edda Barends „De liefdesgeschiedenis van de eeuw". Zakelijk directeur van de Nieuwe Komedie, Peter Schreiber, tenslotte: „We heb ben dit jaar zo'n goed seizoen gedraaid, en we geloven zo vast in de stijgende lijn van wat we doen, dat we gewoon op dezelfde voet wilden door werken. We hebben ons niets aangetrokken van wat zich al lemaal boven onze hoofden af speelt. Dat leek ons de enige manier. We vinden onze plan nen voor het nieuwe seizoen daarvoor bovendien goed ge noeg". BERT JANSMA vc neKirill Kondrashin in Jirtl981 niet plotseling was aayen, zou de Nederlandse nu weldra Puccini's Tu- j onder zijn muzikale lei lebben opgevoerd, met in het Concertgebouwor- joraaraan de Russische di al korte tijd vast was I ïden. Dat na zijn onver- overlijden de hele pro- ^a'werd geschrapt, gebeur- foiurlijk niet omdat geen or,het werk zou kunnen vJen maar omdat tijdens cjnge onderhandelingen ,aIe artistiek veeleisende dfashin het spook van de vrfigingen reeds had toege- itfL Er was nog maar één let getekend en het was 3ordeligst dat te annule- in)e productie zou al gauw 31iljoen hebben gekost, sld ündot [loeten en kunnen ons rtn met de digitale opna- aijn Turandot die Deutsche eriophon in mei 1981 in wil opnam en die eind vo- dir,is uitgebracht. Herbert larajan had bij de opna- ■diist zijn 73ste verjaardag i de rug en het was voor jrst dat hij zich aan Puc- Nzwanezang waagde. Om Qferijpen wat deze feiten Snen, moet u weten dat iCarajan zich sinds zijn ren in Ulm onafgebroken met Wagner als met phi heeft beziggehouden. jfOnd altijd dat hij hun jn niet uitputtend had voerd en dat hij het nog ^eter moest proberen. Na Js weer Butterfly, Bohè- Tosca leek hij niet aan •dot te durven beginnen. 3was hij achter de publie- J'el toch niet minder zelf- kerd en zelfingenomen "Gij altijd overkwam? tester over het symfonie- l die ook een meester 41 het theaterorkest kon *ond dat Puccini van alle I-componisten de door hem voorgeschreven orkestra le bezetting het volledigst en het origineelst gebruikte. Daarom zocht ik naar de bun del opstellen van Schallenberg die vóór de laatste wereldoor log in Leiden al muziekweten schap doceerde en tegenover geringschattende jongeren het genie van Puccini verdedigde. Ik zocht en vond de zin die ik mij herinnerde: „Wat de har monische verrijking betreft, de beschuldiging, dat Puccini zich gemakzuchtig vetmestte met de vondsten van anderen, is ernaast". „Daarna toonde Schallenberg aan hoe Puccini binnen het traditionele kader toch steeds naar vernieuwing streefde en in Turandot de vervulling gaf van wat hij in vroeger werk beloofde: een zelfstandiger orkestbehande ling maar in het blijvende be sef dat de melodie zélf het sterkste dramatische expres siemiddel is. Overrompelend In de waarlijk overrompelen de Turandot die nu uit platen of cassettes tot ons komt, be vestigt Von Karajan dit ten volle. Wat hij uitricht met de Wiener Philharmoniker, het Wiener Staatsopernchor, de Wiener Sëngerknaben is on weerstaanbaar en beslist niet alleen door de betovering van klank en coloriet maar óók en vooral door het ademend fra seren, de rake dosering van spanning en ontspanning, de onontkoombare dynamische climaxen. De uitbeelding van het Chine se sprookje over de keizers dochter die haar huwelijks kandidaten raadseltjes opgeeft en ze na hun foute antwoor den met wellust om het leven laat brengen, is enigszins an ders dan we gewend zijn. Von Karajan koos voor de titelrol de briljant zingende sopraan Katia RicciareÜi, jonger en minder hoogdramatisch dan Herbert von Karajan. gewoonlijk maar hier dan ook een verwend, wispelturig kind dat pas wijs wordt en inzicht krijgt als de onbekende Tarta- renprins haar ontdooit en indi rect leert wat liefde is. Domingo Deze partij van Kalaf wordt gezongen door de fameuze Placiao Domingo die in deze rol in 1969 naast Birgit Nilsson zijn opzienbarend debuut maakte in de arena van Vero na. Hij zingt thans niet alleen prachtig en zeker van toon maar ook met een indringende gevoelsintelligentie, vooral in de raadselscène in II maar ook in het onvergetelijke Tramon- tate o stelle in het begin van III. Jammer dat de Nederland se Opera er niet in slaagde hem voor de recente opvoerin gen van Fanciula del West naar ons land te halen, hoewel beide partijen best voor zo'n samenwerking hadden ge voeld. De rol van het Tartaarse sla vinnetje is door Von Karajan toevertrouwd aan Barbara Hendricks, een Amerikaanse met een bijzonder mooie stem en een sterk inlevingsvermo- Katla Fticciarelli. miiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiii Placido Domingo. NIEUWE KLASSIEKE PLATEN gen die debuteerde in Orfeo tijdens het Holland Festival 1976. Ik kan niet bepalen of de partij van Liü haar stem min der goed ligt of dat zij inciden teel minder bedrijfszeker was, maar ze blijft enigszins onder het hoge niveau van de beide anderen. Aparte vermelding verdienen de mandarijn van Siegmund Nimsgern, vocaal indrukwekkend, de bejaarde keizer van Piero de Palma die van zijn kleine rol een creatie maakt, de Tartarenkoning Ti- mur door de sonore bas Rug- gero Raimondi en het trio Ping, Pang, Pong dat hoopt bevrijd te worden van de ein deloze terechtstellingen en dat door Hornik, Zednik en Araiza heel karakteristiek wordt uit gebeeld. Decca Natu .rlijk is Turandot eerder opgenomen. Ook al schreed de opnametechniek voort, lief hebbers koesteren nog een oude Decca-registratie, niet vanwege dirigent Erede maar wèl vanwege Borkh (Turan dot), Tebaldi (Liü) en de pas overleden Del Monaco (Kalaf). Nog dierbaarder zal de Colum- bia-opname zijn uit de Scala onder Serafin met Callas (Tu randot), Schwarzkopf (Liü) en Fernandi (Kalaf). „Pas" acht jaar oud is de Decca-opname onder Mehta en er zullen nog wel opnamen te vinden zijn met Nilsson in de titelrol, bij voorbeeld die onder Leinsdorf op RCA en van Molinari-Pra- delli op Angel. Dat alles wordt historie door deze fantastische Turandot onder Von Karajan waarin alle menselijke senti menten - ook de humor - roy aal aan hun trekken komen. JOHN KASANDER Tweede première wordt „De gijzelaar" van de legendari sche Ier Brendan Behan, die behalve door zijn werk be faamd werd door zijn overma tig alcoholgebruik en het feit dat hij lallend voorstellingen van zijn eigen werk kwam verstoren. „De gijzelaar" van de Nieuwe Komedie is niet de hier bekende bewerking van de Engelse toneelmaakster Joan Little wood, maar een versie van Komrij die terug gaat naar het in het Ierse Gae lic geschreven origineel, geti teld „An Gial". Fassbinder? Verder wil de Nieuwe Kome- die kiezen tussen een nieuw stuk dat Ton Vorstenbosch zou moeten schrijven op het "Phè- Onderhandelingen over con troversieel stuk met Fassbin ders erfgenamen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 9