Amerika's nieuwste toeristische attractie e van Goethe, vrucht van enig nadenken en toeval" ven schieten te kort om dit mees terstuk van techniek en artisticiteit te omschrijven. Alles is even over weldigend, even groot en vaak ook even mooi. Dat het kitsch niet wordt overgeslagen is duidelijk, maar daarvoor is Epcot dan ook Amerikaans. Organisatie Het meest opvallende van dit vele hectaren beslaande nieuwe Disney- project is de vlekkeloze organisatie en de onwaarschijnlijke soepelheid waarmee de „diensten" verlopen. Vele tientallen jonge mensen, vaak werkstudenten uit de hele wereld, houden het terrein smetteloos. Zij zijn allen in aangepaste maar altijd vlekkeloos witte kostuums gesto ken en vegen elk stofje zwierig op. Daardoor krijgt het terrein een on gewoon aanzien, nog ongewoner dan alleen al door de futuristische architectuur, de fraaie bloempartij- en en niet te vergeten de veelvul dig aangebrachte fonteinen, die hoe kan het anders door een computer gestuurd worden. Flit send springen waterstraaltjes van het ene gat in de grond naar het andere, dat tientallen meters ver der gelegen kan zijn. Imponerend is een te zwak woord voor dit onge looflijk boeiende schouwspel. Epcot valt eigenlijk uiteen in twee delen, een uit zes, paviljoens be staand project dat een toekomstblik ontwikkelt en een rond een kunst matige lagune gegroepeerde we reldtentoonstelling, waar verschil lende landen hun eigen cultuur en nationale produkten tonen. Neder land is hier nog niet vertegenwoor digd, maar de kans is groot dat daarin verandering zal komen. Er is een stichting opgericht die indus triële sponsors zoekt voor een be drag van driehonderd miljoen gul den. Als de voortekenen niet be driegen zal nog dit jaar het geld be schikbaar zijn, waarna een begin kan worden gemaakt met het ont werpen van een Nederlands pavil joen. Ex-minister Jan Terlouw heeft toen hij nog iets te vertel len had toegezegd dat de over heid zal bijspringen. Het zou een goede zaak zijn, want ons land kan in de Verenigde Staten best wat vlagvertoon gebruiken en waar krijgt men de kans om zovele mil joenen vreemdelingen jaarlijks onze nationale trots (en onze ex portmarkt) te tonen? architectuur en veel waterpartijen ZATERDAG 8 JANUARI 1983 ORLANDO Honderd veer- ,ig miljoen mensen uit een jlordige honderd landen heb ben sinds de opening in 1971 iet Magic Kingdom van Dis- iieyworld in de Amerikaanse ;taat Florida bezocht. Walt Disney, de legendarische ont werper van strip- en teken filmfiguurtjes als Mickey VIouse en Donald Duck, heeft ieze gigantische speeltuin be lacht en uit de grond ge- Itampt. Magic Kingdom is een wereld van fantasie van onge kende omvang, waarin men iochten kan maken door de ungle, een formidabel spekta- tel van zingende poppen kan tien, alle Amerikaanse presi- lenten uit de historie in bijna evende gedaante kan aan- Jchouwen, ruimtereizen kan naken en om nog maar jen heel klein greepje uit de ;eweldige verscheidenheid te lóen op een vliegend tapijt loor de wereld kan reizen. Op in steenworp afstand van dit [igantische spektakelstuk is iu een nieuwe briljante ge- ichte van Walt Disney tot Pntwikkeling gekomen: Epcot, >fwel Experimental Prototype Community of Tomorrow. In iktober gingen de poorten voor dit nieuwe verbazing wekkende meesterstuk van nfermaak en educatie open. De i«tosten bedroegen 800 miljoen lollar, zo'n twee miljard gul len, waarvan driehonderd "biljoen van sponsors werd rerkregen. De verwachting is, "at dertien miljoen mensen }er jaar de tourniquets zullen eerste weken na de opening wa tt hoopvol: gans Amerika spreekt rer Epcot, dat bovendien door de „eristische voorlichters wordt ver- Tocht als de super-bezieningswaar- jigheid voor de groeiende stroom tezoekers uit alle mogelijke landen, /erbazingwekkend, dat is het enig jiiste woord voor Epcot. De bezoe ker voelt zich overdonderd door de "geweldige hoeveelheid informatie 'vie er wordt gegeven. Disney's filo- pfie was, dat hij mensen wilde fermaken en hun tegelijk wat wil le leren. „Opvoeden gaat het best 'Is het via de weg van spelen gaat", jO werd hij niet moe te zeggen. wordt iedereen en als hij dan nog wat opsteekt, is dat meegenomen. Daarom is Ep- 'pt, hoeveel men er ook kan leren, vii de allereerste plaats een giganti- che speeltuin, waar de geïnteres seerde bezoeker van de ene in de 'andere verbazing valt. Superlatie- Een monorail brengt de bezoekers naar Spaceship Earth, de namaak aardbol die centraal staat op Epcot. Showcase In dé „Handatlas der Anatomie des Menschen" van Spaltholtz staat op pagina 292 een intrige rend stukje zin, deze naad begrenst het os inbisivum, het tussenkaaksbeen van Goe the Goethe in een anato- mie-atlas? Ik wist dat hij dichter was, schrijver, minister van land bouw, staatsman, met Newton ru zie maakte over de aard der i-«. -t- kleuren en 150 jaar geleden is Paalman overleden. Maar nergens in de 'lozijnen herdenkingsartikelen las ik iets over het jotje van Goethe. I loethe (1749-1832) interesseerde 'Ich zoals een genie betaamt hor alles. Als student zwierf hij por Duitsland, studeerde rechten, •fcheikunde, alchemie en wat medi had een aardige hand van jïkenen en brak harten aan de lo onde band. In 1781, toen hij allang iferoemd was, nam hij les bij de S^iatoom Loder. Aan zijn be- Karl Gustav schrijft „Tot ons geluk hadden juist Ivee ongelukkigen het leven gela- in. Die hebben we uitgebeend en hun zondige vlees ontdaan", frie jaar later ontdekt hij bij de tens het tussenkaaksbeen. foethe is zielsgelukkig met zijn fotdekking. „Ik moet je zo snel fogelijk inlichten over een geluk it mij deelachtig is geworden. Ik 'b geen goud of zilver maar het tussenkaaksbeen bij de mens ge vonden", schrijft hij boezemvriend Herder. Aan boezemvriendin Char lotte von Stein: „Ik ben zo blij, ik voel het tot diep in mijn buik". Vanwaar die opwinding over een laten we wel wezen tamelijk onbenullig stukje bot? Goethe dacht ermee op het spoor te zijn van de Harmonia Naturae, de Har monie van de Natuur: „het eeuwige Ene dat zich veelvormig open baart". In Goethes tijd namelijk heerste Linnaeus in wetenschappelijke kringen met ijzeren hand. Alles wat leeft en bloeit had de Zweed in hokjes ingedeeld. Vinken blijven in zijn systeem vinken, mensen blij ven mensen, mieren mieren, nu, ffl Goethe (rechts) en Charlotte von Stein (links): „Ik heb een ontdekking ge daan die belangrijk is en mooi". vroeger en tot in alle eeuwigheid amen. Toch was het voor veel onderzoe kers duidelijk dat mensen en mens apen hinderlijk op elkaar lijken. Als je ze opensnijdt dan tref je de zelfde onderdelen aan. Toeval? Of zouden we familie van elkaar zijn? In die tijd durfde niemand het laat ste hardop te zeggen want de kerk hield niet van malle fratsen, zeker niet op dit gebied. Bovendien was er volgens alle anatomen wel dege lijk één verschil: mensapen hebben .0 Goethes botje (2) is alleen bij heel jonge kinderen duidelijk door een naad (17) afgegrensd van de rest van de bovenkaak. Met zijn vondst bewees Goethe dat mensapen en mensen meer met elkaar gemeen hebben dan men in Goethes dagen durfde of wilde geloven. een tussenkaaksbeen in de boven kaak en mensen niet. Ook Goethe vermoedde een „Ge heime Verwantschap" tussen mens en dier, die zouden op zijn minst een „oervorm" met elkaar gemeen hebben. „Na enig nadenken en bij toeval" ontdekte hij het tussen kaaksbeen bij de mens, schreef hij later. Dat „enig nadenken" was de volgende redenering. Als mens en dier dezelfde oervorm hebben, dan moet de mens ook een tussenkaaks been bezitten. Het toeval beschikte dat hij dit naging bij een overleden kind. Bij volwassenen is dat botje naadloos vergroeid met de boven kaak maar bij kinderen is het nog duidelijk te herkennen. Hij schreef er een tractaatje over en stuurde dat aan de toenmalige anatomie-groten der aarde. Blu- menbach liet zich overtuigen, maar Pieter Camper niet. De Leidse pro fessor schreef een vriendelijk brief je terug, maar bleef erbij dat de mens géén tussenkaaksbeen bezit. Toen deed Goethe iets doms, hij stopte zijn tractaatje in een la. Pas in 1831 werd de verhandeling „Zo wel mensen als dieren hebben een tussenkaaksbeen in de bovenkaak" gedrukt. Te laat. In 1784 zou zijn ontdekking nog een sensatie zijn geweest, 50 jaar later was de „Ge heime Verwantschap" tussen mens er dier allang een publiek geheim. N.-mand die toen op het botje van Goethe zat te wachten. Jammer, jammer. Het botje van Goethe is het enige dat van zijn na tuurwetenschappelijk werk over eind is gebleven. Tussen het rege ren en dichten door schreef hij vele folianten vol over houdt u vast mineralologie, osteologie, botanie, meteorologie en de kleu renleer. Dit werk heeft geen stand kunnen houden. „Hij was een van die aanvallers en veroveraars. Maar toen de nieuwe staat onder geregeld bestuur kwam groeiden de provinciale bestuurdertjes hem al gauw boven het hoofd", zei Vir- chow 50 jaar na de dood van Goe the. Goethe als bottendeskundige, er zit een navrant staartje aan dit ver haal. De dichter Schiller was na zijn dood door de ondankbare bur gers van Weimar in een massagraf geworpen. Twintig jaar later kreeg men spijt, misschien wel omdat een praalgraf van een groot Duits dich ter veel toeristen trekt Er was een klein probleempje. Wie zou uit het verzamelde gebeente van de heffe des volks de beenderen van Schil ler kunnen aanwijzen? Men dacht aan Goethe. Hii was de beste vriend van Schiller geweest, bo vendien had hij ook verstand van botten. Goethe liet de meest belo vende stoffelijke resten naar zijn werkkamer sturen. Na enig gestu- deer wees hii tenslotte een van de schedels als die van Schiller aan en schreef een gevoelig gedicht: „Wie ben ik om jou in de hand te hou den" enzovoort Maar Goethe had het mis. Op dit moment maken 23 schedels aanspraak op de enige echte schedel van Schiller te zijn. Na Goethes dood werden hij en naar men aannam Schiller in een dubbelgraf bijgezet exemplaren die in de communica tiegebouwen vragen beantwoorden van kinderen. Die kunnen voorts prachtige spelletjes met de elektro nische wereld spelen, In het pavil joen der verbeelding kunnen grote mensen dat ook! Schilderen met la serstralen bijvoorbeeld en spelen met kleuren. Hier ook vindt men een driedimensionale film, die de toeschouwer afwisselend laat schuddebuiken van het lachen en kippevel laat krijgen van het grie zelen. In elk geval zit hij letterlijk midden in het gebeuren op het wit te doek voor hem. De film neemt een belangrijke plaats in bij de technieken waar mee de Disneymensen hun publiek vermaken. Een paar jaar lang trok ken de filmers van de maatschappij de hele wereld door om imposante opnamen te maken, die door hun opmerkelijke techniek overdonde rend werken. Het 360 graden beeldscherm wordt druk gebruikt, zodat men voor, naast en achter zich kan waarnemen wat er ge beurt. Een andere techniek is die van de sprekende en zich bewegen de poppen, zoals die ook in Disney- World gebruikt worden. Er zijn verbazingwekkende resultaten mee behaald. Computers zorgen ervoor, dat de mannetjes en vrouwtjes, de kinderen en de dieren zich gedra gen als leefden ze. Niet alleen be wegen ze zich, maar de gezichten tonen zelfs emoties. Een traplopen- de president Lincoln kan men aan schouwen. En dat alles in hyper moderne expositieruimten, kermi sattracties (rijdende wagentjes en varende bootjes) en een reeks van theaters met zitplaatsen voor dui zend en meer toeschouwers, perfect van akoestiek en inrichting. Behalve de Future World is er dan nog de World Showcase, rond een kunstmatig aangelegde lagune ge groepeerde paviljoens gewijd aan verschillende landen als Canada, Frankrijk, China, Japan, Mexico en West-Duitsland. Nagebouwde stad jes met Engelse pubs, Franse res taurants, een Duitse Biergarten, de Chinese muur en Japanse pagoden, waarin al die landen hun allerbeste beentje voorzetten. Er is alles te koop maar nog veel meer te zien, zoals een prachtige film die China presenteert (met onder meer een blik in de verboden stad van Pe king) en een overweldigende boot tocht door de prachtige natuur van Mexico. Gigantische parkeerterreinen om zomen het Epcot-terrein. Met een verbluffend gemak worden de aan tallen auto's verwerkt, waarna de inzittenden met treintjes naar de hoofdingang worden vervoerd. Een monorail onderhoudt de verbin ding naar andere Disneyprojecten, dubbeldeksbussen en allerlei soor ten boten rijden en varen af en aan om de verbinding te onderhouden tussen de paviljoens. Informatie stands werken met computers en beeldschermen volgens het tele- textsysteem. Duizenden employés houden het gebeuren gaande. Merkwaardig op gewekte dames en heren, voorbeel dig beleefd, altijd opgewekt en la chend. Dat is de Disney-stijl: model gekleed en gekapt. Dik betaald ook. Maar toch kijkt een nuchtere Nederlander wel even op als hij ge confronteerd wordt met de volgen de scène. Een controleur spreekt een straatveger aan, kijkt eens goed en merkt dan op: als u morgen niet beter geschoren terugkomt, gaat u direct weer naar huis en hoeft u niet weer terug te komen. De knaap bloosde, hij had kennelijk vergeten drie of vier vlashaartjes weg te halen. Het liidt geen twijfel of de volgende dag kon hij de wat- jesproef vlekkeloos doorstaan. Dat is ook de Disney-world. De wereld van de toekomst. Discipline is er in elk geval, ook bij de bezoekers die gelaten en zonder te mopperen soms een half uur of langer in de rij staan om bij een van de attrac ties binnen te komen. K. L. KOOPMANS Een feest voor de kinderen: poseren met tekenfilm figuren. Wereld van morgen Future-world is de verzameltitel voor de zes gigantische paviljoens die de bezoeker confronteren met de wereld van morgen. Hier is de eenentwintigste eeuw al begonnen. Bijvoorbeeld in het Ruimteschip Aarde, een namaak wereldbol van zestig meter doorsnee, die 2800 toe schouwers tegelijk kan verwerken. Met treintjes reizen die 2800 toe schouwers langs de binnenwand van de bol omhoog, onderwijl van de ene verbazing in de andere val lend. Onderwerp van dit ruimte schip is de communicatie tussen de mensen door de eeuwen heen. Men ziet holbewoners de eerste rotste keningen maken, Leonardo da Vinei zijn eerste experimenten doen met een vliegtuig, men aan schouwt de eerste radio-uitzendin gen, het begin van de televisie, de uitvinding van de drukpers al les eindigend in een indrukwek kende apotheose van wereldtelevi sie, ruimteschepen en satelliet-ver bindingen. Andere paviljoens al lemaal gesponsord door grote Ame rikaanse ondernemingen laten onder meer zien de landbouw van de toekomst, het vervoer door de eeuwen heen, de energievoorzie ning en de wereld van de verbeel ding. In het landbouwpaviljoen kan men varend in een bootje zien hoe de moderne wetenschap woestijnen vruchtbaar kan maken, hoe de groei van allerlei voedingsproduk- ten kan worden versneld, kortom hoe techniek en wetenschap samen de honger uit de wereld kunnen verbannen als de mens maar de be reidheid, beter gezegd de wil heeft om gebruik te maken van de mid delen die hem ten dienste staan. Een dergelijke leerzame excursie wordt dan gelardeerd met een agri- cultüreel cabaret (zingende spruit jes en pratende bananen) en met een boerenmarkt waar letterlijk van alles op landbouwgebied te koop is. Het meest indrukwekkende pavil joen is gewijd aan de energie. Een wonderlijke tocht door de historie, waarbij voorwereldlijke dinosau russen echt ademen, vulkanen lava uitbraken (dat men zelfs kan rui ken) en moerassen de grondslag leggen voor de thans gebruikte or ganische brandstoffen. Het pavil joen heeft een vele honderden vierkante meters groot dak, dat ge heel voorzien is van zonnecellen, die gezamenlijk 70.000 watt energie opwekken, waarmee het gehele ge beuren in gang wordt gehouden. Kostelijk vooral is het vervoerspa- viljoen dat laat zien hoeveel moeite het heeft gekost het wiel uit te vin den, hoe het verkeer moeizaam kwam tot dat van vandaag de dag en met hoeveel ongemak dat ge paard gaat. Ook hier trouwens een blik in de toekomst: de computer ontwerpt een auto van de toe komst, robots zorgen voor de pro- duktie ervan. Robots Robots vindt men trouwens meer, zelfs sprekende en antwoordende

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1983 | | pagina 19