Freek kickt als goeroe af met kijkvolk „Wat ben ik blij met Freek op de buis' ERSTMIS 1982 PAGINA 5 e trek oostwaarts naar de Indiase goeroe, waar alle wijsheid van daan heet te komen, kunnen we voorlopig even afremmen. Hij zelf zal in ons midden verschijnen in hoogsteigen persoon, in de ge daante van Freek de Jonge op oudejaarsa vond op de IKON-tv. Als men in hem een cabaretier-met-een-boodschap wil zien, wel hij komt met een boodschap. Hij noemt die „De openbaring" en wil zich zelfs tot hen richten die daar geen boodschap aan denken te hebben. Freek de Jonge: „Dit wordt de opzet van mijn tv-programma, dat ik speciaal voor de IKON-kijkers en alle andere Nederlanders schreef. Voor hen die heil en heling zoeken. Dat wil ik vooraf wel even onder woorden brengen als een journalist daarom vraagt, maar dan blijft het een droog betoog. Als ik dan toch een kleinkunstenaar ben, dan moet ik van die dorheid iets sappigs maken, zodat het gepruimd kan worden. In die tv-voor- stelling ga ik de goeroe uithangen, ga ik als goeroe gekleed. Met dit ene grote verschil: een goeroe heeft discipelen die aan zijn lip pen hangen. Hij hoeft niet achter zijn leer lingen aan. Het minste wat hij zegt is waar voor die mensen. Ten aanzien van mijn uit spraken wordt gerede twijfel gekoesterd. Te recht. Men kan niet voorzichtig en kritisch genoeg zijn tegenwoordig. Toch denk ik, dat ik de mensen wat te zeggen heb. Daarom maak ik er een elektronisch openbaar optre den van, het laten zien van een mens die het midden houdt tussen een charlatan en een wijsneus, van wie ik hoop dat de kijkers op zeker moment zullen zeggen: „Hé, dat klinkt een beetje als een openbaring". Hij heeft weet van de kritiek vooraf op zijn tv-optreden op oudejaarsavond. Kritiek vooral uit protestants-christelijke kring. Noemt die niet helemaal terecht. Hij springt te vrij met de bijbel om en heet daarenboven cru in zijn mond. Wat dit laatste betreft, zegt hij inderdaad die naam te hebben. Hij heeft daar ook een verklaring voor. In de tijd van „Neerlands Hoop" samen met Bram Ver meulen stond hij met tientallen jongeren te gelijk te dringen voor de poorten van het walhalla van de kleinkunst. Behalve talent had je daar ook een grote mond voor nodig. Bovendien was er in de jaren zestig ook al een hoop mis in de samenleving. En dat wil de Freek wel even gezegd hebben. Hij nam het op voor de rolstoelrijders, de nodeloze verkeersdoden zonder tal en voor de meisjes voor wie in het leven geen andere rol bleek weggelegd dan het opschroeven van deksels op jampotjes, waarin Bram hem overigens danig bijviel. Freek is er nooit klaar mee en daar gaat en ging elk programma van hem over dat hij van de hoge bestem ming, die de Schepper voor heeft met de mens, niets tot zeer weinig ziet waargemaakt in de samenleving. Dit schrijnende aspect van deze wereld kan naar zijn mening niet scherp genoeg onder woorden worden ge bracht. Maar dan voegt hij hier onmiddellijk twee dingen aan toe. Ten eerste noemt hij zich een kind van de power-flowertyd uit de jaren zestig, toen de bloem gold als net sym bool van de naastenliefde die als een vlam- mende kracht door de wereld diende te gaan. En ten tweede wijst hij er op, dat hij sinds hij op de solotoer is veel milder in zijn oordeel en zijn woordkeus is geworden. Hij I et lot en het welzijn van IKON-directeur dominee Wim Koole ligt in zekere zin in handen van Freek de Jonge. Als die in zijn tv-show op oude jaarsavond christelijk Nederland tegen de haren instrijkt, dan gaat hij onaanraakbaar vrijuit, terwijl Koole mogelijk een verzoek kan bereiken op te stappen. Freek hiernaar gevraagd: „Dan kan hij on- middellijk bij mij in de kost komen". Dominee Wim Koole: „Dat wij hier bij de IKON het erover eens werden Freek te vra gen voor onze oudejaarsavond, dat doet me nog elke dag deugd. Ik weet nu al dat het een prachtige avond wordt. Op 2 januari zien we wel weer. Nu ik Freek in ons programma heb, is niets in staat mijn vreugde te versto ren, zelfs niet kritiek bij het begin van het 2 jaar". Wat ziet dominee Koole méér in Freek dan in iedere andere artiest? Niet dat Freek een domineeszoon is. Zegt hij: „Ik ben dominee en vader van zonen en- derhalve uitstekend in staat tot een oordeel over de zwakke zij den van domineeszonen". Zijn kijk op Freek wordt bepaald door wat volgens hem wezenlijk de kleinkunstenaar De Jonge tekent. De meeste artiesten wer ken vanuit een eigen zienswijze. Daaruit ontstaan reeksen nummers, die avondvul lend aaneen worden gevlochten. Freek daar entegen valt op door zijn zijnswijze. Hij ver zint niet wat hij brengt. Hij is wat hij zegt. Daarmee maakt hij meer dan een program ma. Zijn waarmerk van echtheid brengt hij al jaren onder woorden: „Zo zou ik uren door kunnen gaan". Een tot spreken geroe pene kent nooit tekort aan tekst. Dominee Koole: „Een kerkelijke uitzending op oudejaarsavond, die ons volgens het zend- schema toevalt, komt zo zelden voor, dat ik nergens kan terugvallen op traditie. We heb ben dan bovendien het hoogtij van Kerstmis achter de rug. Wat moet ik met zo'n IKON- uur op oud en nieuw? Toen de naam Freek viel, barstte de kritiek al los. In dit verband dook al spoedig de term „goddeloze spotter" op. Maar een jaar of wat geleden rond Kerst mis bracht ik in het IKON-programma ver zen en gedichten van bekende mensen als Michel van der Plas, Lennaert Nijgh, Jan begrijpt overigens best, dat hem die oude kritiek nog steeds wordt nagedragen. Bijbels Beter dan wie ook weet Freek, dat hij met een rebelse natuur is toegerust. Hij werkt er elke dag aan daar zachtzinniger mee om te springen. Maar de kritiek op de bijbelse kant in zijn kleinkunst deelt hij niet. Die doet het voorkomen alsof hij de bijbel plukhaart om hier en daar wat scherpe teksten op te die pen teneinde zijn persoonlijk betoog kracht te kunnen bijzetten. Zo werkt hij niet. Hij staat daar en kan niet anders. Bij hem thuis werd dagelijks bijbel gelezen. Hij kan de Schrift dromen. Kent daardoor alle wel en wee van de mens, dat uitverkoren volkje. Het spreken in bijbelse termen is hem met de paplepel ingegoten. Zo komen stukjes bij belse geschiedenis terecht in de taal die hij gebruikt als hem persoonlijk iets van het hart moet. Dit noemt hij geen vrijmoedig ge bruik van de bijbel, maar een zijns ondanks hanteren van de wijsheid die in de bijbel in zo ruime mate voorhanden is. Freek: „Daar kun je uren over praten, maar daar maak je geen tv-programma mee, dat bestemd is voor het kijkvolk, dit volk van kijkers. Die moet je niet te laag aanslaan. En daarom, dat naïeve van de flower-powertijd ben ik wel zo'n beetje kwijt. Het geweld van de Rote Armee Fraktion en de Rode Briga des ligt mij al helemaal niet. Dit soort poli tiek engagement met politiek links leidt tot verderfelijke extremen. Ik zal mijn oriënta tie ergens anders moeten zoeken. Ik stel mij voor ogen een mystiek inzicht tot stand te brengen. Hele horden westerlingen verdwij nen in oostelijke richting om de wijsheid te halen die hier ook te vinden is. Ze willen het alleen niet zien. In die zin wil ik in mijn tv- programma een goeroe zijn om er samen naar te kijken. Maar dat moet ik dan wel op een heel ironische manier oppakken, anders luisteren ze niet naar je. Als er kerkeraden en kerkgenootschappen zijn die het moeilijk hebben met mij, denk ik en hoop ik dat ze zich vergissen. Waar ze kritiek hebben op de IKON zelf, daar deel ik die in veel opzich ten. Ik vind de programmering van de IKON te horizontaal, te aards gebonden, te veel toegespitst op maatschappelijke ver schijnselen. En dit dan ook nog vaak in een alledaagse taal die ver afstaat van de men sen, die bij de IKON bevestiging zoeken van hun religieuze heilsverwachtingen. Als in terkerkelijke zendgemachtigde moet de IKON een omroep zijn, die vertroosting brengt, geborgenheid in de bijbel. Dan blijft er voor de christen nog genoeg gelegenheid om over de dingen na te denken. Daarnaast moet er bij de IKON ook ruimte zijn voor discussie over juist al die zaken waarover de Evangelische Omroep al met grote regelmaat het laatste woord denkt te kunnen spreken". Verslaving Freek vervolgt: „Typerend voor deze tijd is de verslaving, niet alleen aan drugs. Ik be doel de verslaving aan het willen vergeten van het leed en de ellende elke dag op de tv: wekelijks duizenden stervenden. Wij willen daaraan ontsnappen. Samen met het kijk volk op oudejaarsavond wil ik gaan afkicken van deze verslaving. Daarvoor zullen we eerst zelf onze verslaving moeten bekennen. Dit zal de kijker en mij naar de behoefte voeren van die verslaving af te raken. Er zal iets anders voor moeten komen. Ik heb geen uitgesproken alternatief voor ogen. Letter lijk zal ik aan het eind van mijn show zeg gen: „Alles is er en ik hoop dat alles blijft". Daarin liggen de mogelijkheden op een nieuw inzicht. Ik hoef niks nieuws te verzin nen. Alles is al in de schepping aanwezig. We zijn hier alleen vergeten en hebben ver leerd te doen waar de oosterse goeroe zich mee bezighoudt: het transcendente, dat wil zeggen het meditatieve contact met de oor sprong van al het geschapene. Die behoefte ligt in het eigenste-ik van iedere mens, maar in het Westen hebben we ons met onze dy- IKON-DIRECTEUR DOMINEE WIM KOOLE: Blokker en dat slag mensen, die op mijn ver zoek speciaal voor ons een programma schreven. Dit land was nadien wekenlang te klein om alle kritiek daarop te bevatten. Het gonsde ervan. En wat krijg ik nu onlangs on der ogen? Een sterk rechtsgezind kerkblad, dat mij destijds te vuur en te zwaard be streed, plaatste op de voorpagina het gedicht dat het zoveel jaar geleden naar de hel ver wees, mitsgaders de auteur ervan. Ik heb hieruit geleerd, dat je je niet moet laten be perken in de vorm waarin je de dingen aan snijdt. Dat ze Freek als cru beschouwen lijkt mij een vooroordeel. Misschien was hij dat vroeger. Oudjaar biedt de avond van het sentiment, gezelligheid met oliebollen en ge makkelijk amusement. Het ligt meer op het terrein van de kerk voor de peper en het zout te zorgen. Er zijn meer predikanten, die aan een dienst op oudjaarsavond geen zin volle bestemming kunnen geven. Toch wordt het beleefd als een bijzondere avond. Je zou er inspiratie uit kunnen putten voor wat de mens bezig houdt. Daaraan beant woordt een optreden van Freek de Jonge. Elk programma van hem gaat uit van le vensvragen. Hij repeteerde wat droog in za len om zijn teksten uit te proberen, maar op die avond komt hij direct, live, op het scherm, omdat hij zichzelf dan ook het sterkst vindt". Komeet Bij de IKON, en niet alleen daar, wordt Freek de Jonge gezien als een komeet van een kleinkunstenaar, weliswaar in bepaalde kringen omstreden, maar toch een die heel dicht bij het IKON-idee staat. Een man ook die zijn nek uit durft te steken. Samen met Bram leidde hij de WK-actie Argentinië en hij liep ook voorop bij de grote vredesde monstratie. Veel artiesten met een groot pu bliek worden afhankelijk van datzelfde pu bliek. Freek niet. Die blijft zijn eigen weg gaan. Dominee Koole ziet in hem een waar heidszoeker, een man die even scherp als on bevangen reageert. Even kwetsbaar durft hij zich opstellen in het religieuze stroomgebied. Bij zijn wezen hoort, dat hij zich naar twee kanten openstelt. De Messiaanse gedachte vindt men bij hem even nadrukkelijk ver woord als hetgeen de nieuwe goeroes te mel den hebben. En daarbij spreekt hij dan ook nog eens mensen aan die buiten welke kerk ook staan. Dominee Koole: „Een ander element, dat mij in zijn werk aanspreekt, heeft te maken met wat hij in zijn voorstellingen zegt en doet. Dat vloeit direct voort uit zijn eigen bestaan. Ik zag laatst in een optreden van Koot en Bie de eerste in een scene bezig met het na snuffelen van overlijdensadvertenties. Uit de redactie van de tekst leidde hij af hoe die mensen aan hun eind gekomen waren. Koot trok daar dan een vies koppie bij. Freek zou bij dit soort werk zichzelf veel meer betrok ken hebben. Freek ziet niet alleen anderen sterven, hij sterft in zijn voorstelling zelf ook duizend doden. Hij geeft zich veel sterker bloot. Daarbij werkt hij in zijn optreden dwaasheid en tragiek door elkaar heen. Dat Freek de Jonge: spreken in bijbelse termen is hem met de paplepel ingegoten. namische levensstijl daarvan losgemaakt. Vandaar dat we nu elders gaan zoeken wat ook hier volop verkrijgbaar is. Daar wou ik het over gaan hebben op oudejaarsavond. En daar zit hem nou net de moeilijkheid. Ik had eens een Engelse acteur op visite, die mij vroeg waar mijn shows over gaan. Ik leg het hem uit en neem hem mee naar het theater. Zegt hij na afloop, dat het wel ging waar ik over verteld had, maar dat ik het publiek op een heel andere manier had ingepakt en voor me had ingenomen. Hij had gelijk. Ik breng niks nieuws. Ik giet het alleen in een vorm waar ik kennelijk mensen mee pak. In de „Mars"-show, waar ik nog mee door het land trek, heb ik stukken, tekst voor oude jaarsavond uitgeprobeerd. Mensen, die nu zeggen, dat ze dus niet de hele „Mars" heb ben gezien, kunnen in februari bij de VPRO- tv terecht, want die zendt deze show dan uit. En wie de „Mars" eerder heeft gezien kan op oudejaarsavond zijn schade alsnog inhalen. Zo komt niemand wat te kort. Ik zou me an ders schamen. Ik moet mijn publiek ertoe verleiden naar me te luisteren. Juist dan pikken ze die dingen op waar ze eerst niet van wilden weten. Mijn beroep is en blijft een kwetsbaar beroep. Er bestaat voor mij geen enkele reden om waar dan ook triom fantelijk over te doen. Ja, ik spot met ernsti ge zaken, maar ik bezit niet van nature een zalvende geest. Ik ben wel iemand die zalf strijkt in wonden. Dat schrijnt misschien, maar helpt vervolgens de zaak vooruit. In mijn voorstellingen ben ik bezig als een dia mantslijper. Voortdurend aan het werk de glans van de facetten te verhogen. Hij is pas tevreden als die edelsteen alzijdig glinstert. Ook als dat op oudejaarsavond mislukt, ik ben niet uit op een hetze in christelijk Ne derland. Geen heibel, maar heil. Heibel zou strijdig zijn aan mijn programma van het sa men zoeken naar vertroosting. Ik weet, dat de IKON-directeur onder een zekere druk staat op mij censuur toe te passen. Hij denkt er niet aan. Mensen, die dat wel wensen, houd ik de volgende parabel voor: „Een moeder zei eens tegen haar kinderen: van avond komt tante eten, maar jullie mogen niets over haar grote neus zeggen. Wel tien keer zei die moeder dat. Toen die moeder aan tafel voor tante pap opschepte, zei zij: nu zal ik ook nog een beetje suiker in uw neus doen". TON OLIEMULLER IKON-directeur dominee Wim Koole: „Nu ik Freek in ons programma heb is niets in staat mijn vreugde te verstoren". is zijn manier van bestaan. Hij valt met die dingen samen". Om zijn betoog te staven illustreert dominee Koole zijn woorden met teksten uit de voor stelling „De tragiek", zoals: „Als je maar wilt, zit je goed, willen moet je, niets zijn, zeg nooit: ik ben". Hij verbindt het christen-zijn niet alleen met belijden, maar ook met lijden en verwijst daarbij naar Zuidamerikaanse toestanden. Hij stelt zichzelf daarbij ter dis cussie. Hij klaagt zijn publiek niet aan, maar zichzelf, zoals zijn financiële adoptie van het Derde-Wereldkind, dat, voor een tientje per week, weldoorvoed speelt met het uitgemer gelde kind dat nog niet geadopteerd is. Zo'n vèrhaal komt zo zwaarwegend, zo schrijnend over, dat men ervoor zou willen vluchten. Toch bindt en boeit Freek zijn publiek, om dat hij dit alles in bevrijdende piasserij ver pakt. Daarom ziet dominee Koole in Freek een uniek mens, voorzover ieder mens dat al niet is. Inpakken Dominee Koole: „Ik wil hem niet overschat ten. Ik heb hem ook gezien in de Denkbeeld- gesprekken op de NOS-tv als gespreksleider. |Daar is hij niet de ideale man voor. Hij staat te zeer open voor anderen en laat zich dan in de tang nemen, inpakken door argumenten, waarop hij onvoldoende verweer in huis heeft. Niet dat hem dit dwars zit. Voor dit soort werk weet hij zich niet gebouwd. Voelt hij zich niet op zijn gemak. Maar in zijn ei gen werk gooit hij zich in de golven. Een rij ke ervaring om dat te zien. Dat moet je on dergaan. Toch zegt een van de critici op mijn keus voor Freek op oudejaarsavond tegen me: „Ik heb die man nog nooit bezig ge hoord". Ja, waar praten we dan nog over. Toch krijg ik meer van dat soort telefoontjes binnen bij de IKON. Voor ons hier is Freek geen onbekende. Wij weten heel goed waar voor hij staat. Het idee om Freek te kiezen ontstond in een redactieberaad. Daar was re gisseur Jop Pannekoek ook bij. Die doet de regie. Toen wij het Freek vroegen deed hij gelijk mee. Speciaal voor de IKON schreef hij een nieuw en oorspronkelijk programma, terwijl hij het toch druk genoeg heeft met zijn „Mars" en het voorbereiden van zijn film met Jos Stelling. Wij laten hem in de inhoud helemaal vrij. Zijn kracht is zijn vrij heidszin. Ik bewonder zijn spirituele macht- in samenhang met zijn grote onbevangen heid. Daar stel ik geen grenzen aan. Ik kwam bij hem om nog een paar zaken door te praten. Hij had toen net een groot stuk tekst gereed. Over de rest heb ik met Freek gepraat in een heel open communicatie. Ik heb geen angst voor die tv-uitzending. Freek gaat dingen doen die passen bij de kerkelijke omroep IKON. Hij is van huis uit groot ge groeid met de bijbel. Daarnaast is hij bekom merd om mens en wereld. Angst voor oude jaarsavond zou een slechte raadgever zijn voor de kerkelijke tv die IKON is. De bete kenis van het geloof houdt Freek diepgaand bezig. Heel intens is hij daarmee in de weer, een sterke onderstroom in al wat hij doet en zegt. Hij legt de bijbel niet uit in die directe zin waarin dominees dat doen. Net als in de bijbel spreekt hij in parabels, in gelijkenis sen. Waar dit in de bijbel gebeurt, levert dit stof voor discussies en overwegingen. Op die toer werkt Freek ook, niet als methodiek, maar vanuit zijn wezen, zijn manier van zijn. Zijn taalgebruik is doorspekt met echo's uit de bijbel. Ik herinner me een prachtige tekst uit zijn „Tragiek": „Het leven is geen lolletje, dat zie je aan Gods Zoon, ook hij ontkwam niet aan zijn lot. Het gaat zoals het gaat, wie de wereld wil verbeteren wordt gekruisigd vroeg of laat". En direct gaat hij dan verder met een grap. Hij vindt dat noodzakelijk om de aandacht van het publiek vast te houden. Met de bijbel alleen pak je ze niet. Wat ben ik als IKON-man hartstikke blij om zo'n man op oudejaarsavond op de buis te heb ben". TON OLIEMULLER I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 19