Dat dekselse Deersumer halfuurtje HHH Schijnmanoeuvres moeten helpen bij oplossing van Poolse crisis BINNENLAND/BUITENLAND LEIDSE COURANT WOENSDAG 22 DECEMBER 1982 PAGW DEERSUM Hoewel de computer het vallen van de duisternis niet ver ge noeg gevorderd acht om de zeven straatlantarens het bevel te mogen geven zichzelf aan te steken, pinkt op nummer 33 al het testbeeld van de tele visie door de vitrage. En ofschoon het gestrenge kerkje op de terp „pas in schemer ligt verschimd", zoals Staring gedicht zou hebben, laten zich aan de voorgevel van café „De Zwette" twee brandende lichtreclames en vier dito buitenlantarens tellen. Wel te duizend! Terwijl het Deersumer halfuurtje nog moet beginnen. Bij zoveel onachtzaamheid kan men het gestelde doel op voorhand vergeten. „We zijn begonnen met te zeg gen: we willen absoluut geen inbreuk maken op uw leefge woonten", had burgemeester Van der Meer eerder die dag slim gemonkeld. „Maar eigen lijk willen we wel degelijk in breken. O ja, alleen niet te snel, want dan gaan de men sen roepen: stop, niks ervan. Maar straks? Straks zie ik in elk huis een rood en een groen lampje. En ik zie de mensen opletten welk lampje brandt. We mogen nog zo'n idealis tisch volkje zijn, we blijven op de centen". Vooralsnog echter ontbreekt het systeem. Dus ziet iedereen die in café „De Zwette" de aanbieding nuttigt „Ham burger met patat en sla; f 8,25" zijn consumptie be schenen door een van de vol gende lichtbronnen: twaalf schemerlampen en een scheepslantaren met elektri sche peer aan de wand, twee grote lampen boven de stamta fel, vijf lampen en een indirec te verlichting boven de bar en twee schemerlampen boven de speelautomaten die van zich zelf ook het nodige licht ge ven. De meterkast bevindt zich open en bloot tussen heren- en damestoilet. Even de stoppen tellen. Zestien stuks. Zoveel zekeringen zijn er nodig om de energiedorst van café „De Zwette" conform de voor schriften van de brandweer te laven. „Het halfuurtje van Deersum", hoofdschudt burge meester Van der Meer. „Dan nemen de klanten snel een laatste warme hap, want ze weten dat het café om zeven uur sluit. In de keuken begin nen ze ondertussen alvast de boel af te wassen. Tegelijker tijd koelen de twee plaatselijke boeren hun tweeduizend liter El Bl LOI /oetl ïeft P si ten goi iclul »t st Izuc! jrloi and( j ziel melk. En in de tweeëndertig huisgezinnen van Deersum gaat de televisie op Sesam straat. Dat breekt ons de nek Om het Deersumer halfuurtje op te kunnen vangen, zouden we er eigenlijk tweehonderd grootvee-eenheden bij moeten hebben". Koeien, stieren, pinken, vaar zen het doet er niet toe, mits ze maar over een gezonde stoelgang beschikken. Burge meester Van der Meer meet zijn tekorten in mest. En om dat het geen haalbare kaart is het aantal zielen van Deersum met 200 grootvee-eenheden uit te breiden, zit hij in de nesten. Zijn probleem ligt als volgt. Deersum moet de eerste leef gemeenschap in Nederland wat heet?, ter wereld wor den die geheel op eigen kracht in zijn energiebehoefte kan voorzien. Duurzame, beheer- bare en beheersbare energie, volledig in eigen hand. De trefwoorden waarmee burge meester Van der Meer het idee er bij ieder die oren heeft, in probeert te hameren. Lukt het Deersumer project, dan is er voor zo'n anderhalf miljoen kleine dorpen overal ter we reld, verspreid over achterge bleven, afgelegen gebieden, plotsklaps uitzicht op het beet je welvaart en welzijn dat ze nu moeten ontberen. Bij ge brek aan duurzame, beheerba- re en beheersbare energie. Goed onthouden, jochie. Gasbel Deersum zelf, door een gulle Voorzienigheid tussen Sneek en Leeuwarden pal in het vet te lage midden van Friesland gepoot, ontbeert natuurlijk niets. De vlek met zijn 140 in woners maakt deel uit van de gemeente Rauwerderhem. „Op weg hierheen bent u waar schijnlijk langs die grote elek triciteitscentrale gekomen", schat burgemeester Van der Meer. „Bovendien zitten we hier op een enorme gasbel. U hebt misschien de vlam zien branden. We beschikken over allerlei vormen van energie tegen een zeer acceptabele kostprijs. Vijfentwintig cent per kilowattuur. Ik las net iets over een ziekenhuis ergens op Sumatra. Daar moet telkens tienduizend liter olie heen ge bracht worden. Om er te ko men, verstookt de tankwagen zelf al duizend liter. Dat jaagt de prijs van een kilowattuur op naar drie gulden vijftig. Ik bedoel maar. De installatie die we in Deersum willen bou wen, moet dus uiteindelijk op Sumatra komen staan. Het be lang ervan gaat Deersum ver te boven. Deersum is puur toe val". „Neem een gat, duizend werst ten noorden van Moskou". De gedachte doet burgemeester Van der Meer gloeien als had hij de energie toegediend ge kregen die om bij zijn eigen term te blijven gevangen zit in de koeievla van een groot- vee-eenheid. „Maar het mag ook ergens in Afrika zijn. Een kabel naar zo'n gat kost al gauw een paar miljoen gulden per kilometer. Onbetaalbaar, en dat zal het blijven. Al zet je in alle landen kerncentrales neer, dan nog zal het alle andere argumenten tegen zul ke centrales terzijde een eeuw duren voordat er overal ter wereld voor de mensen voldoende energie is om hun eigen voedsel te kunnen ver bouwen. Wat je dus nodig hebt, zijn installaties die op een eenvoudige manier blij vende energie kunnen leve ren. Oneindig beschikbaar, want uit plaatselijke bronnen geput. Dat willen we in Deer- De doodlopende dorpsstraat van Deersum. sum proberen en daarom is Deersum van mondiaal be lang". Het toeval. Waaraan dankt Deersum zo'n eervol ver schiet? Die terp waarop zelfs de grafzerken levensmoe bij elkaar kleumen. Aan het be gin van het enige dorpsstraatje dat op de koop toe doodloopt, onder het bleke schijnsel van de eerste der inmiddels ont brande lantarens, dit bord: „Het is verboden met wagens met een krommen of korten dissel harder dan stapvoets te rijden. Art. 68b APV". Kinde ren drukken zich de neuzen wit tegen het raam wanneer een vreemde auto zijns on danks in dit slop is geraakt en op een modderig karrespoor probeert te keren. De laatste collecte van het Koningin Wil- helmina Fonds heeft 340 gul den opgebracht; een tientje meer dan in 1981, vermeldt „De Stim fan Raerderhim" in fletse stencilletters. De Vrou wen Emancipatie Werkgroep belegt een thema-avond waar de videoband „Alie en Trien" wordt gedraaid,- maar voor dit evenement moet men wel naar Irnsum, vijftien kilometer ver derop. Zo'n dorp. De vlaggen aan de masten voor café en wegrestaurant „De Zwette" echter wapperen victorie in de straffe zuidoos ter die over het Sneekermeer aanboldert. Van die wind moet het komen en de mest doet de rest. Burgemeester Van der Meer vlooit in een turfdik dos sier naar het begin van het verhaal, naar een recent verle den toen Deersum er zo akelig vervallen bijlag dat het schreeuwde om een dorpsver nieuwingsplan. „Ze hadden er niet eens riolering. Alles loos de op de sloten achter de hui zen. Het verging er van de rat ten. Dus hebben we een straat- riolering aangelegd die loosde op de Deersumervaart, twee honderd meter buiten het dorp. Maar in wezen verplaat sen we daarmee alleen het probleem. Toen zijn we hier in huis gaan piekeren over een eenvoudige manier om zelf het afvalwater te reinigen, want voor aansluiting op een zuive ringsinstallatie lag Deersum te ver weg. We ontdekten dat er twee mogelijkheden waren: vergisting dan bleef er bio gas over en zelfreiniging door zuurstof. Voor dat laatste konden we windmolens ge bruiken om het water op te pompen en te beluchten". Nu wilde het toeval dat Pa- ques een ingezetene van de ge meente Rauwerderhem is. Pa- ques heeft een bedrijf in Balk en dat maakt weer deel uit van de multinational Holec, specialist op het gebied van krachtcentrales. „We hebben tegen elkaar gezegd: we moe ten eens met Paques gaan pra ten. Voor Paques is het oplos sen van het probleem een fluitje van een cent. Nou: toen we rond de tafel zaten, kwam Paques met zijn probleem. Ze hadden een theoretisch model ontwikkeld hoe je allerlei soorten energie in aanvulling op elkaar zou kunnen omzet ten in één vorm van energie. Water, wind, zon, aardwarmte, biogas, op zichzelf allemaal be kende dingen, maar dan in combinatie met elkaar, afhan kelijk van wat de natuur op een bepaalde plek te bieden had. Dat was het bijzondere. Paques-Holec zag in het model grote mogelijkheden voor ont wikkelingslanden, maar miste vlak bij huis tenminste de gelegenheid om de theorie aan de praktijk te toetsen. Efct was hun probleem. Toen heb ben we min of meer in een op welling gezegd: laten we een ruiltje maken. Jullie zorgen in Deersum voor de waterzuive-- ring en wij bieden Deersum aan als proefkonijn voor jullie energieproject. Zo is het geko- De bevolking reageerde geest driftig. Men hulde zich zelfs in T-shirts met de opdruk: „Deersumers met de kop in de wind". Burgemeester Van der Meer slaakt een zucht. „He laas. Toen Einstein met zijn formule voor de atoomsplit sing kwam, waren er ook nog niet de technische mogelijkhe den en hing er geen prijskaar tje aan. Ze dachten in Deer sum dat alles nu klaar en rond was. Maar de uitwerking van een theoretische formule naar de praktijk, da's andere koek. In zo'n ontwikkelingsland ligt het simpel. Daar zijn ze al blij als het peertje flikkert. Deer sum daarentegen, hoe klein en afgelegen ook, staat midden in de hoog ontwikkelde westerse wereld. En dat blijkt proble men te geven". Kernvraag: hoe kan de ener gievoorziening worden aange past aan de schommelingen in aanbod en behoefte? Burge meester Van der Meer rekent voor: „Deersum heeft per jaar tweehonderd vijftigduizend kilowattuur nodig. Drie wind molens kunnen, aangevuld met een installatie voor biogas, tweehonderd zevenendertig duizend kilowattuur leveren. Het dekt elkaar dus aardig en dat moet ook, want de opzet van de proef is dat zo'n ge meenschap geheel in zijn eigen energiebehoefte voorziet. Het dorp dient autarkisch te zijn, zoals het met een geleerd woord heet. Een gesloten huis houding, onafhankelijk van de buitenwereld". In de zomer kan dat vlekke loos. Bij het langzame lengen van de avonden echter, met de donkere dagen voor Kerstmis als diepste dal, autarkisch ge sproken, dan breekt het Deer sumer halfuurtje lelijk op. „Een plotselinge piek van honderd vijfentachtig kilo wattuur tegenover *een gemid delde afname, het hele etmaal door, van vijfenveertig kilo wattuur", wijst burgemeester Van der Meer op zijn grafiekje aan. „We kunnen het opwek ken, hoor. Maar dan moet het zeven meter per seconde waai en. Bij minder wind komt het biogas van de boeren te hulp. En dat is te weinig. Om te al len tijde het tekort te kunnen dekken, zouden we honderd tienduizend kilowattuur per jaar extra moeten hebben. Het biogas van tweehonderd groot vee-eenheden. Maar zoveel koeien kunnen er niet bij. Dus moeten we kopen van het energiebedrijf. Zo draait dat dekselse Deersumer halfuurtje heel onze fraaie opzet de nek om. Deersum is. vanwege die piek, niet bij machte onafhan kelijk in zijn energiebehoefte te voorzien". Burgemeerster Van der Meer recht de rug. „Maar als u vraagt: wat droom je?, dan zeg ik: in het laboratorium zijn ze al zo ver dat ze water kunnen splitsen in waterstof en zuur- volgens gebruiken als Lje stof voor ontploffingsmLpj. Wanneer je overal ter Fy door elektrolise van 1 over waterstof zou koih L beschikken, dan zoudenjan] ontwikkelingslanden nfece kunnen gaan draaien. IL} me, beheerbare en behj re energie. Zonder enon, vesteringen. Dan zijn f" met z'n allen uit". u~ Wegbereider Zo droomt burgemeesti der Meer boven zijn I] mer dossier. En daarom^ doorzetten. Want voor lise van water is stroon)An en van autarkische str|bb< wekking, in welke v van de wereld ook, moft sum het praktijkmodefe ja; den, de wegbereider, hfstr tende baken, de weiv hand. „Behalve op papi(_ er nog niets in DeMpj/ geeft hij in een momq ontwaken toe. „Maar I ven is dat we over gaan draaien. Ik denk! eens over om gewoon windmolens te begin maar te kijken waar w men. Stel je voor dat h^tsi maal meevalt. Door pietfetoi ring bijvoorbeeld. Inbrlring de leefgewoonten, ind fn< Het groene en het rode Als groen brandt, wete# gebruik de duurzame t die we zelf opwekken,! rood: nu zit ik op enen II we van buiten moeten I** Voor beide soorten eelZ schillend tarief. Groen" de mensen gevoelig vot® denk ik. Groen bespa^ de ochtend. Dan begint f' boer zijn melk wat vrot koelen en de andere wj^PA Dan bereiken we dat deen naar energie wat meejf1 het etmaal gespreid wdiljo< zijn we uit de problemd PIET SNi i oer WARSCHAU Polen heeft nog geen reden tot vreugde. Maandenlang had generaal Jaruzelski de indruk gewekt dat de staat van beleg zou wor den opgeheven en dat er een begin zou worden ge maakt met de democrati sche hervormingen die het verboden vakbond So lidariteit in zijn program ma had staan. Het jaar 1983 zou het jaar van de nationale verzoening wor den met het bezoek van de paus volgend jaar zo mer als godsdienstig hoog tepunt. Begrijpelijk dus dat de teleurstelling onder de Polen groot was toen bleek dat de opschorting van de staat van beleg zo als die onlangs door het regime werd aangekon digd, als gevolg van tal van uitzonderingsbepalin gen en nieuwe wetten niet veel meer is dan een was sen neus. Dit teleurstellende beleid heeft generaal Jaruzelski inmiddels een woedende brief opgele verd van de katHolieke kerk. Het kan niet anders of deze. brief, die door aartsbisschop Glemp persoonlijk is onderte kend en waarin het regime onder meer wordt beschuldigd van „psychologische terreur", is een zware tegenvaller voor de Poolse leider die zich maar al te goed realiseert dat hij zonder steun van de kerk geen enkele kans maakt op een na tionaal akkoord. De protestbrief van de bis- Lech Walesa. schoppen lijkt op het eerste ge zicht een aanwijzing dat de Poolse kerk afstand begint te nemen van de autoriteiten en zelfs bereid zou zijn om het be zoek van de paus volgend jaar niet door te laten gaan. Want hoe zou de paus op bezoek kunnen komen als He Polen Generaal Jaruzelski. nog steeds gebukt gaan onder het juk van het militaire regi me en nog steeds zwaar ge straft kunnen worden voor wat hier „sociale ongeregeld heden" worden genoemd. Vraag is echter of de brief van de bisschoppen wel betekent wat mon oo het eerste pezicht Aartsbisschop Glemp. denkt. Dezelfde vraag kan men zich stellen met betrek king tot andere Poolse gebeur tenissen, zoals bijvoorbeeld de bizarre autorit van Lech Wale sa vorige week donderdag. Waarschijnlijk zijn veel recen te Poolse ontwikkelingen veel pecomnlicporHer Han He eerste indruk doet vermoeden. De katholieke kerk in Polen is een prima functionerend poli tiek instituut. Natuurlijk is de kerk zeer verontwaardigd over de aanhoudende schen ding van de mensenrechten in Polen. Ze zou zich trouwens ook niet kunnen permitteren niet verontwaardigd te zijn want dan zou ze haar greep op het Poolse volk wel eens kun nen verliezen. Maar misschien vonden de bisschoppen ook wel dat ze zo kritisch moesten reageren omdat ze begrijpen hoe groot de druk is die op Ja ruzelski wordt uitgeoefend door de „bevriende buren" zo als het Kremlin en de andere communistische landen. Mis schien heeft Glemp wel ge dacht dat Jaruzelski zich tij dens zijn bezoek aan Moskou deze week beter tegen kritiek kan verdedigen als hij kan wijzen op het ernstige protest van tie Poolse kerk tegen de aanhoudende onderdrukking. Generaal Jaruzelski staat on der constante druk van het Westen en grote delen van de Poolse samenleving om zijn beloften in te lossen. Maar hij moet tevens rekening houden met de „bevriende buren" die allesbehalve blij ziin met de Poolse situatie. EigenlijK was het Kremlin vorig jaar al niet gelukkig met de staat van be leg omdat het in zekere zin toch een nederlaag was dat de macht van de communistische partij werd overgenomen door het leger. Nu wordt weliswaar de staat van beleg opgeschort, maar de militairen blijven de touwtjes in handen houden. Maar het meest wantrouwt het Kremlin nog Jaruzelski's plan nen om de grondwet te wijzi gen en de bevoegdheden van president, regering en parle ment uit te breiden als waar borg tegen machtsmisbruik van de communistische partij. Jaruzelski en de kerk zijn er varen genoeg om te weten dat voor deze plannen in ieder ge val stilzwijgende steun van het Kremlin nodig is. Uit alles blijkt dat ze op het moment ui terst onzeker zijn over de hou ding van de Russische partij leider Andropov. Ze voelen aan dat Andropov ongeduldig is dat de Poolse crisis nog steeds actueel is en ze vragen zich af of ze wel de kans krij gen naar een „Poolse oplos sing" te zoeken. Generaal Jaruzelski weet dat hij de kerk nodig heeft en is waarschiinliik ontzet over het toenemende bewijs dat het Oostblok betrokken was bij de moordaanslag op de paus. Hij weet ook dat hij de steun van de Poolse intellectuelen nodig heeft om de geplande grond wetswijzigingen uit te voeren. Tot dusver hebben zich bij het regime echter nog geen Polen van betekenis gemeld die heil zien zien in zijn plannen voor grondwetswijzigingen. Dit alles heeft volgens insiders tot gevolg dat Jaruzelski be gint in te zien dat hij Lech Walesa nog wel eens zou kun nen gebruiken om het door hem verlangde nationale ak koord te bereiken. Daarom was Walesa vorige week ook van huis gehaald. „We pro beerden hem tegen zichzelf te beschermen" zeiden de politie agenten die hem vorige week meenamen voor een auto-rit van negen uur om te voorko men dat hij een toespraak zou houden ter gelegenheid van de herdenking van de bloedige onlusten in Gdansk in 1970. „Hij had dezelfde toespraak op kerstavond kunnen houden en dan had hij rustig zijn gang kunnen gaan", aldus een advi seur van Jaruzelski. Maar een toespraak op zo'n emotionele dag had ernstige kunnen hebben voor ~V bruikbaarheid in de toq, Vreemd genoeg praat zelf alsof hij het met di lyse eens is. Op de pei rentie na zijn „arrestat hij in een vrolijke ste Niet alleen herhaalde op keer dat hij een di; vrede wilde en niet de aandrang voelde om d ring ten val te brengi verzekerde hij dat hem „het uur nadert we met de autoriteiten tafel zullen gaan zitt over de toekomst van te spreken". Op het moment is Soli helemaal verlamd, staat 24 uur per dag on waking en heeft geen kans met het verbodi verbond in contact te De ondergedoken Solidariteit zullen lijk geen beleidsverkl afleggen nu hun leide|' op vrije voeten is. Tor' heeft Walesa de nadrur op vreedzame oplc maar zich tot algemeh spraken beperkt. N weet of hij de kans k over de capaciteiten om een constructieve rol te gaan spelen. Tijdens een herdenking Gdansk vorige week dag vroeg de pastoor vigen om elkaar de schudden. Het was een gebaar dat werd gevolj een spontane aanheffi f ,het Poolse volkslied, deze momenten van en verzoening maar bewaard en gebruikt toekomst van dit plaagde land. HELLA^ ma; ir le,diA( ina lijk 1 Pr ïwl t, COPYRIGHT THE GUI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 12