Wina Born kookt over van strijdlust tegen vervlakking Politie: pers liep ons niet voor de voeten Uw Gasbedrijf adviseeitnr ALS U NIET VAN KERSTBOMEN HOUDT, EET U AL DIE LEKKERE VERSIERINGEN VAN JAMIN GEWOON OR Protest bij première „Kind voor altijd te lub yis tri IN ZAAK VAN DER VALK Kan het niet wat minder? BINNENLAND LEIDSE COURANT DINSDAG 21 DECEMBER 1982 PAGINÏÏJI Prinses Juliana werd bij de bin nenkomst van het Utrechtse Jaar beurs Congres centrum gecon fronteerd met de protesten van de monstranten. UTRECHT „Het is wrang dat de overheid nu net veel gehandicapten zware besnoei ingen oplegt, bezuinigingen, waardoor ook de zorg wordt gehandicapt". Jan Vrijman zei dat gisteren in Utrecht bij de première van de film „Kind voor altijd?" naar aanleiding van protesten die vertegen woordigers van gezinsvervan gende tehuizen daar lieten ho ren tegen de forse verhoging van de eigen bijdrage voor mensen die in AWBZ-voorzie- ningen wonen. De door Ton Vriens geregisseerde en door Vrijman geproduceerde film laat juist zien, hoe dank zij deze voorzieningen zwakzinni gen zelfstandiger kunnen le ven. Volgens de demonstran ten gaan bewoners van gezins vervangende tehuizen die in een sociale werkplaats werken er door de bezuinigingsmaat regelen in hun netto-maandin komen 15 tot 45 procent op achteruit. De directeur-generaal van de volksgezondheid, J. van Lon den, deelde mee, dat een spe ciale werkgroep gaat bekijken wat de consequenties voor de gehandicapten zijn van diverse bezuinigingsmaatregelen die de regering in petto heeft. De werkgroep zal daarbij speciaal aandacht besteden aan de vraag, of gehandicapten niet teveel worden getroffen door een opeenhoping van maatre gelen van verschillende minis teries. De film „Kind voor altijd?" is gemaakt in opdracht van de nationale commissie voor het internationaal jaar van gehan dicapten 1981. Ruim duizend mensen woonden de première bij: geestelijk gehandicapten, ouders, hulpverleners, politici en ook prinses Juliana, die als oud-erevoorzitster van de na tionale commissie van voorzit ter L. B. J. Stuyt het officiële verslag van de werkzaamhe den van de nationale commis sie aangeboden kreeg. Negen jaar geleden heeft Jan Vrij man de nog steeds roule rende film „Een andere kijk op zwakzinnigheid" ge maakt. „Voor altijd een kind?" is daar min of meer een ver- aar volg op. Deze film b hoe ouders die hun g< gehandicapt kind thuis houden dat nu ook vak >FIA nen met hulp van buit titie derzijds toont de film, rzoek als dat onmogelijk i aans meer voor iedere zwak r me de inrichting de enigtiteren sing hoeft te zijn, dankin geleid wonen" in gewon jus zen en gezinsvervange irtelk huizen, projecten, die liaan een grotere zelfstan ns eei ook een grotere kans (bleke gratie in de samenleviift in den. ime c lgare lijk zi )U tu $n< 3EN lerlai 'arar anvr iers fhan andsi [oek I ling ens de en i b ens istiti )rak ond lanvr AMSTERDAM Zo maar een diner ergens in Ne derland. Centraal staat de aardappel, aan tafel zitten de genodigden. Prijswin naars, aardappeleters, een handvol culinaire journa listen en een deskundige jury. Aangezien een waar eetfestijn niet alleen uit een bloemige pieper kan bestaan, staat ganzelever op het menu. Mooi roze rood gebraden, niet te gaar dus. „Verrukkelijk, heerlijk, heel lekker", de disgenoten genieten. Van een echte deskundige mag iets anders worden ver wacht dan dergelijke cli chés. Wina Born staat op en vergelijkt het gerecht met de roze-rode dijtjes van een geëmotioneerde nimf. Je moet er maar op komen. De gastronomen klappen, de organisatoren kijken tevreden rond. Wina heeft het ijs gebro ken. Hun actie tegen de aardappelmoeheid kan niet meer kapot. Wie Wina Born weet te strik ken is verzekerd van succes. Nederlands vleesgeworden keukenprinses heeft altijd wel iets verrassends in petto. Toch neemt ze lang niet alles aan. Fabrikanten van instant-saus, smeltjus en pakjes soep klop pen tevergeefs aan de deur in de Amsterdamse Van Bree- straat. Ze zouden de kruisrid der contra de vervlakking te gen zich in het harnas jagen. En Nederland is aan vervlak king op eet- en drinkgebied onderhevig. De frikadellencul- tuur viert hoogtij, de flessen wijn a raison van drie-voor een-tientje vliegen de super markten uit. Aangezien de Kerst zich bij uitstek leent tot enige bezin ning is het tijdstip daar om even stil te staan bij hetgeen we dagelijks naar binnen wer ken. Wina Bom heeft over de vaderlandse eetcultuur, voor zover daarvan overigens spra ke is, zo haar eigen ideeën. „Wat voor betekenis men ook aan Kerstmis hecht, het is en blijft een féést, en een feest moet gevierd worden en bij vieren hoort eten en drinken", aldus Wina Bom. „Een vreetfestijn? Ach, dat is een erfenis van de oude Ger manen. Die aten tien dagen lang. Voor mij hoeft dat niet. We zijn in feite een raar volk. De kranten puilen uit. Het stuk wild moet op tafel ko men. Aan de andere kant heersen schuldgevoelens. Er zijn er, die alleen maar boe renkool eten. Wij zijn zo wei nig een volk van de gulden middenweg. Dan bedoel ik feestelijk eten met matigheid. Allemaal lekkere kleine din getjes. Wat oestertjes, als het kan een fles champagne. Ik heb liever iets verfijnds dan een heleboel. Ja ik ben een mens van het compromis. Leg „Ik heb nu eenm^! 1 e het image' van de dure troe Wina Born werkt aan haar zoveelste kookboek Prioriteit „Of dat nog kan in deze tijd? Het ligt er maar aan waaraan je je geld wilt uitgeven. Een kwestie van prioriteit. Dus zeg ik, dan maar een krat fris drank minder en in plaats van dat nieuwe bloesje een fles champagne en wat oesters. Het is tenslotte maar één keer Kerstmis". „Ondanks het feit dat we een stap terug moeten doen is het mogelijk om op kwaliteit te letten. Laatst was ik nog bij de slager, en wat hoorde ik? „Sla ger, ik wil een stukje vlees. Wat voor vlees mevrouw? Maakt niet uit slager, als het maar gauw klaar is". Moet je in Frankrijk en België komen. Landen die qua levensstan daard met Nederland te verge lijken zijn. Daar zoeken de vrouwen het vlees echt uit. Ik ben in Turkije geweest. Niet bepaald een rijk land. De arme mensen zoeken naar de beste aubergines, tomaten en ga zo maar door. Ze willen het beste voor hun geld. Wij zijn veel te gemakkelijk. Hier vind je de meest afgrijselijke hambur gers, waar van alles doorheen gedraaid wordt. Maar we slik ken het". „In mijn receptuur leg ik steeds de nadruk op kwaliteit. En dat hoeft niet exclusief te zijn. Ik schrijf al vierentwintig jaar lang voor Margriet, vijf recepten per week. Dat is toch geen exclusieve aangelegen heid. Voor mij is dat het plat form van modaal Nederland". Wina Born schrijft niet alleen over zalm en kaviaar. Dat ver geet men wel eens. „Ik heb nu eenmaal dat image van de dure troel. Maar wie mijn re cepten in Margriet leest, weet wel beter. Ik kijk wel degelijk naar de financiële mogelijkhe den. Daarnaast houd ik reke ning met het gezin met kinde ren. Ten derde de afwisseling en daarna het genot, het ple zier dat men aan eten beleeft. Ook zoiets. Wij eten om ons broze lichaam in stand te hou den. Het genieten op zich is nooit gecultiveerd. Dat ligt aan onze volksaard. Daar moeten we niet Calvijn, maar onszelf de schuld van geven. De leer van Calvijn paste als een dek seltje op ons potje. Daarom hebben we zijn leer uit vrije wil aangenomen. In de Latijn se landen weet men wel wat genieten is. In de Italiaanse trattoria, het restaurantje op de hoek, genieten ze van goe de goedkope dingen. Het is een grote misvatting dat een goede levenskunstenaar van alles het beste moet hebben. Hij weet van alles het beste te maken, en dat is heel wat an ders". Restaurants Dat Nederland niet kritisch is op eet- en drinkgebied blijkt volgens Wina Born nog eens overduidelijk uit hetgeen de restaurants ons voorschotelen. „Je hebt de top, de meelopers en daarna een hele tijd niets. Dan komt het bistrootje en tenslotte de Chinees. Maar een Nederlands restaurant, geënt op onze eigen culinaire tradi tie, die er wel degelijk is, vind je hier niet". „In de negentiende eeuw werd hier goed gekookt. Misschien wat zwaar voor nu, maar wel goed. Dat is op een of andere manier weggevallen. Neder land heeft de neiging om alles wat het land zelf heeft, af te vallen. Omdat we altijd zeer internationaal georiënteerd zijn geweest, kennen we hier weinig chauvinisme. Dat heeft ook zijn schaduwkanten. Wol die in Tilburg werd gemaakt, verkocht men als Engelse tweed". „Wat eten en drinken betreft, we willen wel maar er is te weinig kritisch vermogen. De restaurants van de midden klasse hebben te veel naar de top gekeken. En die top is Frans. Dat is overal zo, alleen Italië vormt een uitzondering. Maar om op het kritisch ver mogen terug te komen. Op een gegeven moment was de nou velle cuisine in Frankrijk in de mode. Een leuk verschijn sel, maar dat werd hier met enorm veel overdrijving over genomen. Je kon geen groente meer eten in een toprestaurant of het was door de mousse mo len gehaald. Baby voer. Wat moet ik daarmee. Ik heb toch tanden. En dat waaiertje van dunne plakjes vlees. Leuk voor één keer. Ik dacht, kun nen jullie zelf nou niets ver zinnen? Lichter, minder meel, okee, maar het is een misvat ting dat de nouvelle cuisine een dieetkeuken is. Van geen enkele keuken word je lichter. Onzin. Het was goed geweest als we op onze eigen traditie hadden voortgeborduurd". Schelvis „En wat deed de middenklas se? Die imiteerde de toprestau rants. Dat heeft een zeker pu bliek afgeschrikt. Die mensen willen niet drie peultjes met een paar doorzichtige plakjes vlees. Dat publiek wil wat an ders. Juist die restaurants zou den zich moeten toeleggen op de goede Nederlandse traditie. Niet de zalm, maar goede schelvis, niet een vieze dikke meelsaus, maar wat boter. Kortom, degelijke kwaliteit en vooral niet boven, je macht grijpen. Nu zou het onjuist zijn om alleen de restaurants de schuld te geven. Het publiek, is daar in eerste instantie debet aan. Fagel in Ouwerkerk heeft het met ouderwets Nederlands eten geprobeerd. Hij raakte het aan de straatstenen niet kwijt". Is Wina Bom dan een roepen de in de nationale eetwoestijn? Niet helemaal. „Het feit dat wij hier geen eetcultuur ken nen, brengt met zich mee dat mijn taak nog lang niet ten einde is. Aan de andere kant zijn er wel wat vage ergernis sen. Je wilt uiteindelijk au sé- rieux worden genomen. Soms vraag ik me af, of het wel zin heeft. Maar als het publiek wat kritischer wordt, dan ko men de goede produkten er vanzelf. Ik geloof niet dat de reclame de mensen maar van alles wijs kan maken. Neem de grote vooruitgang met het brood. Voor een deel het werk van de helaas overleden Ger- da Brautigam. Het brood is veel beter geworden en Japie is uit de STER verdwenen. Het brood bewijst dat het kan. Wel moet worden gezegd, dat over het brood het warme- bakkersyndroom is gekomen. Terug naar de gezellige bakke rij. Je ziet dat het genots-idee hier wordt achtergesteld ten opzichte van morele principes. iVpisch Nederlands. In Frankrijk gaat men ook te keer tegen de bio-industrie, maar vanuit een ander stand punt. Hier is het meer een principiële kwestie, in Frank rijk omdat produkten dan lek kerder smaken. Genot blijft hier vooralsnog een vreemde zaak". Wina Bom schuwt het genot niet. Daarvan getuigen haar vijftig boeken en talloze eet- verhalen. Een aantal boeken gaat over wijn. Voorlichting over betaalbare kwaliteit voert de boventoon. Want er wordt wat gerommeld in dit kikker land. „Er is inderdaad veel troep in de handel. Drie fles sen voor een tientje, dat kan niets zijn. Goede wijn maken vergt veel tijd en aandacht en dat werk moet nu eenmaal be: taald worden. Maar voor een redelijke prijs zijn heel redelij ke wijnen in de handel. Tus sen de zes en tiengulden is uitstekende wijn te koop. Een Rhönewijn of een Rioja. Een Bourgogne voor acht gulden kan natuurlijk niet". Slijters Veel wijn wordt in de super markt aan de man gebracht. Een doorn in het oog van de slijters. „De slijters hebben op een ongelooflijke manier de boot gemist. 'Dertig jaar gele den hebben ze zich niet op wijn, maar op gedistilleerd toegelegd. De delicatessenza ken en de grote kruideniers hebben zich op de wijn gewor pen. Nog niet zo lang geleden realiseerden de slijters zich dat. Ze dachten, o jee. Dat heeft tot gevolg dat ze nu een paar passen achter lopen. In de supermarkt kan men goede wijn kopen. Zeker. Maar het is schandalig dat ze soms de naam van een grote wijn ver basteren. Wijn heeft een ro mantisch image en dat lokt uit tot romantische naamgeving. De reclame misbruikt overi gens niet alleen de wijn. Het publiek wordt ook door zeep poeder misleid. Heus, ondanks alle beloften, er zijn vlekken die ik niet uit mijn tafelkleed kan verwijderen. Voor een deel laat het publiek zich mis leiden. Iedereen die over wijn schrijft in Nederland probeert het kritisch vermogen van de consument te verbeteren. Het publiek hoeft zich niet in de luren te laten leggen door een mooie naam. Men moet goed kijken wat er op het etiket staat". Onlangs nog probeerde de commercie Wina Born te strikken om reclame te maken voor iets dat voor wijn moest doorgaan. „Een spotje voor de STER. Een of andere buikwijn waar de onwaarheid met dik ke stralen vanaf liep. Aan zoi ets doe ik natuurlijk niet mee. Ik wijs trouwens de hele in dustriële voeding af. Al ben ik niet tegen goede conserven. Maar dan als noodsprong. Zelf gebruik ik alleen verse pro dukten. Al dat instant-gedoe is ook schandelijk duur. Snel kookrijst, snelkookmacaroni, niet alleen duurder maar ook minder smaakvol. Als we het toch over bezuinigen hebben, dan moet men daar eens naar kijken. En dat bedoel ik nu met: het ligt er maar aan waaraan je je geld wilt uitge ven". „Het heeft allemaal met ver vlakking te maken. Niet al leen het eten, je ziet het overal om je heen. Ook in het onder wijs werkt de vervlakking door. Met multiple choice maak je de taal kapot. Met het taalgebruik is het ook )e Ni gesteld. Alleen al dat eur gon. Elke keer hoor een nieuwe kreet. Ac overdrijf ik wel in mijn bruik. Die roze-rode di ;e^ n Het wordt me soms genomen dat ik lyriscp drijf. Voor mij is dat peller vé plezier. Om de me Q prikkelen". Wina Bom prikkelt zerspubliek voortdure'e mi kritisch te blijven. Oerst i het oog op de komend laag. dagen. Als we vragen r betaalbaar maar kw3 hoogstaand kerstmenuen ze ogenblikkelijk de ge S uit haar koksmuts. „Nèn zij te beginnen een pan m^aar bouillon. Als eerste zou ik zeggen een leuf_' voorgerechtje. Een met gekookte mosselei avocado met een slaaen v mosselen gevuld. Dan h bouillon. Een niet al t gvel soepje met wat groen den, balletjes, een sti maat en wat papril<ie* e hoofdgerecht, eei bout van Texels lamsv gevulde kalfsborst, mi niet van dat witte slajeforj vlees. De bouillon kof weer te pas als basis saus. Inkoken en wat bij of room. Als tussenbet. 1 wat kaas. Van rauwe ncJ voorbeeld. Dan het Maak zelf wat ijs van tenpuree met suiker slagroom. Wat koff snoepjes na. Heel geze de wijn niet te vergete sillion of een Rhone v; gulden per fles. Nie goedkope kiezen. Of Dan heb je het meest je geld. Ik wens L V urea ieuw nam aast idier ihtei oorlc oude ud MBU g. d chtkc Vervolg voorpagina DEN BOSCH „De pers heeft ons in het algemeen gesproken in de ontvoe ringszaak van Van der Valk niet voor de voeten gelopen". Dat zegt adju dant J. Harmsen, de man die in het district Den Bosch van de rijkspolitie is belast met de voorlich ting en dus ook de man die in de ontvoeringszaak de voorlichting voor zijn rekening nam. „Het merendeel van de jour nalisten had er begrip voor dat ik op bepaalde momen ten heel weinig kon zeggen. Slechts een paar journalisten vonden dat de hoofdofficier van justitie een te groot stempel drukte op de pers voorlichting". Jan Harmsen huldigt het standpunt dat de politie zo open mogelijk moet zijn. „De pers heeft daar recht op". Voorschriften van het ministerie van justitie be palen echter dat bij zaken als deze de meedeelzaamheid tot een minimum moet worden beperkt. „Mijn persoonlijke opvattingen waren best te combineren met die voor schriften. Bij ons heeft na melijk steeds voorop gestaan de veiligheid van mevrouw Van der Valk. Dat hield zon der meer in dat wij terug houdend moesten zijn met het doen van mededelingen". Het is de afgelopen week en kele malen gebeurd dat de familie Van der Valk mede delingen deed die de politie binnenskamers wilde hou den. „Er zijn een paar mis verstanden geweest tussen mij en Joep van de Nieuwen- huyzen, de woordvoerder van de familie. Ik begrijp dat wel. Meestal werden die din gen per ongeluk verteld. Tot meningsverschillen heeft het overigens nooit geleid". In de vele krantenartikelen werden ook feiten genoemd die noch door de politie wa ren verteld noch door de fa milie. „Een aantal daarvan was volkomen onjuist. Pure duimzuigerij. Andere daar entegen klopten precies. Ik vond dat heel beangstigend", aldus Harmsen. De door de ontvoerders ge ëiste terugtrekking van de persmensen uit het motel Nuland en de daaraan ge koppelde terughoudendheid in de berichtgeving heeft voor Jan Harmsen niet veel uitgemaakt. „Ik kreeg even veel telefoontjes. Ook voor het onderzoek heeft het wei nig of niets uitgemaakt, maar wel, denken wij, voor de vei ligheid van mevrouw Van der Valk, alhoewel het na tuurlijk moelijk is om achter af te bepalen in welke mate". ADVERTENTIE Vervelend, die hoge gasrekening. Maar er bestaat een apparaat, waarmee u het gasverbruik van uw C.V.- ketel beperkt. Belangstelling? Informeert u eens bij uw Gasbedrijf..Ook voor de subsidie. licatio van de in VEGIN samenwerkende Gasbedrijven I V Dit is een publicatie van de in VEGIN s; iral t ,Stul rd a eidin eeti dio- Jeugdbende mishandelt homofielen AMSTERDAM damsé jeugdpolitie hee gelopen week elf jonge leeftijd van 15 tot en jaar aangehouden wegi Q0gj handeling en beroving mofielen. De jongelui er een gewoonte van. gemaakt homofieler iSHI] knuppels in elkaar te spkun^ sommige gevallen was ke van zware misha Het politie-onderzoek op gang toen enkele geleden een vrach chauffeur die bezig w den te voeren door ee jongens met stokken e pels ernstig werd misl Het slachtoffer liep meer een verbrijzelde op en vermoedelijk zal beroep niet meer kun oefenen. Hij deed aan de politie. ADVERTENTIE Jamin versiert de Kerstdagen met het lekkerste lekkers. Van kransjes tot kerstballen. Van klokken tot banketstaven. En van ijstaarten tot bonbons. Zijn dat geen leuke boodschappen? DE LEUKE BOODSCHAPPEN HAAL JE BIJ JAMIN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 10