Omwege 'e geschiedenis van ooddruftige Leidse vrouwen n meisjes „in bonen riezelig goed 10-jarig meisje erhaalt Shirley Temple- effect •EN AANGRIJPENDE BROCHURE VAN EEN OOTLEGGENDE WERKGROEP Nieuwe klap voor pekel en roest Rijnlands Mannenkoor verrassend muzikaal Litteris Sacrum brengt Shakespeare tot leven din het ■aadsli guide sten f 1500, de k olle>f ee vol jzing ;ties gavei londig Tol v; dat bl het r< 1 hij h 3t. Jai erken rok, ,diehei ent te oplo! ksitua •den Annie met Aileen Albert Finney en Carol Bur- lie: John Huston (alle leel- of eigenlijk le orphan Annie" een kleurrijke ge- biblio|denis. In 1924 be- in als strip (teke- Harold Gray), in de populairste on- de krantestrips in Amerika, in 1976 ebouwd tot theater- ical en in 1978 ge kocht door Columbia Pictures ter verfilming voor niet minder dan ne- genenhalf miljoen dollar. (En - tussen haakjes - dan was er ook nog de populaire, satirisch-eroti- sche parodie „Little Miss Annie Fanny" in Play boy.) En dan nu de kapi tale speelfilm. Nota bene de eerste musicalfilm van de 75-jarige oude rot John Huston die veertig jaar daarvoor zijn eerste „hardgekookte detecti ve" verfilmde met „The Maltese falcon". „Annie" is heel wat zoetsappi- ger. Het is het verhaal van het weesmieisje dat door een mil jardair die zijn image op wil vijzelen voor een weekje wördt uitgenodigd zijn luxe le ventje te delen. Ze weet die nurkse Daddy Warbucks zo te vermurwen dat hij (Pappie Oorlogswinstmaker is republi kein) niet alleen met tegenzin de democratische president Franklin Delano Roosevelt gaat bezoeken, maar Annie ook nog wil adopteren. Het sproetenkoppie Aileen Quinn dansend tussen de weesmeisjes. vondelingetje wil echter eerst weten of haar ouders mis schien nog leven en na Dad dy's advertentiecampagne staan er honderden valse gega digden voor de ouderrol op de stoep, inclusief de slechte broer van de bazin van An nie's weeshuis. Dan wordt de film een beetje spannend terwijl het daarvoor voornamelijk kleurrijk en hu moristisch is, met prima ge choreografeerde balletten, liedjes die beslist geen grote hits zullen worden en boven dien nog al eens overlopen van het weeë sentiment. De film is een goed gemaakt sprookje, visueel fraai geto< zet in het Amerika van de c sis en de New Deal. Albert Finney speelt wat ongemakke lijk de kale Daddy Warbucks, comedienne Carol Burnett is perfect als de drinkende wees- huismoeder en dan is er Annie zelf. Onbegrijpelijk hoe ze daar in Amerika uit kleine kinderen complete acteurs kunnen drillen. De tienjarige Aileen Quinn speelt alsof ze er al twintig jaar filmervaring op heeft zitten, zingt en danst verbluffend. Het zou bijna griezelig zijn als ze niet zo'n innemend open sproetenkop pie zou hebben: het Shirley Temple effect dus. De film duurt twee uur: voor kinderen rijkelijk lang lijkt me. BERT JANSMA Op mijn omwegen door stad en land I kom ik graag mensen tegen. U kunt I mij telefonisch of schriftelijk vertellen I wie u graag in deze rubriek zou willen I tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 I - 12 22 44 op toestel 10. door Ton Piclers LEIDSE COURANT VRIJDAG 17 DECEMBER 1982 PAGINA 5 Dezer dagen vroeg Wim Th. Aniba mij: „Bekijk je je auto wel eens van onderen? Hmm, wat?" De heer Aniba mag me dat best vragen, want hij is autoriteit, een bolleboos in de automobiel-business. Aan de Leidse Vondellaan is Aniba dirigerend potentaat van een doorkijk-prinsdom vol blin kende carrosserieën en acces soires, met gratis koffie als je op je beurt moet wachten. Een bepaald merk wordt door Wim Th. Aniba telg van een bekend horeca-ge- slacht, maar toch liever „dea ler" geworden en zijn con sorten gekoesterd en als het hoogste goed vereerd en ge sleten. „En met succes; ik mag niet mopperen". Welnu, een en ander neemt niet weg. dat de heer Aniba mij de vraag net zo goed niet had hoeven stellen, want ik ben één van de zeer weinige Ne derlanders die nooit, laat staan wekelijks, onder hun auto's kijken. Mij interesseert in het geheel niet hoe een auto er daar uitziet. Fout na tuurlijk, maar zo is het nu een keer. „Ga maar eens mee, dan laat ik je wat zien", zei Aniba, enigszins ontdaan, en bracht mij als een zondaar naar een duistere, door en door natte hal ook „straat" genaamd waar hij 't liefst ieders auto in de warme winterwat- ten zou willen leggen. In Aniba's straatje worden niet slechts der klanten wagens in no time gewassen, maar sinds kort spuit er een batterij van 24 krachtige stralen, elk met 10 atmosfeer druk, tegen de auto-onderkant. Binnen 2 minuten is het gedaan met de eventueel aanwezige pekel, de roest en andere ongerech tigheden. „Een uitzonderlijke bodem- reiniger, nietwaar? Je moet er maar opkomen. Wat? En alsof dat niet voldoende zou zijn, wordt er nog eens een tegen de roest beschermende hete-was-behandeling tegen aan gegooid. Het kost een kleinigheidje, een wissewas, maar je komt er als een ge rustgestelde automobilist vandaan. Doe er je voordeel mee, en tot ziens". Wim Th.Aniba heeft nog meer troeven en daarom beende hij snel weer weg. Supersnel; zoals dat hoort, aan de Von dellaan. Inderdaad, een fijn idee, zo'n bodembescher ming. De techniek staat voor niets. Nu kijk ik zéker nooit meer onder m'n auto. Ik her inner me niet, zelf ooit zo'n wasbeurt te hebben gehad. In deze duistere, natte hal wordt met geweld een einde gemaakt aan alle ongerech tigheden die een auto kun nen aankleven. In het mid den ziet men de platte krach tige stralenbundeling als 't, onder de auto werkzame, winterse ei van Columbus. LEIDEN Met de traditione le 'Intrada', waarbij de 130 le den van het Rijnlands Christe lijk Mannenkoor met een brandende kaars in de hand de Stadsgehoorzaal binnenko men en daarbij Wij hebben de kaarsen ontstoken", wel licht ten overvloede, zongen, nam de eerste van de twee concerten, die het koor in Lei den geeft, een aanvang. Naast het koor traden twee vocale solisten op, de Ameri kaanse sopraan Patsy Gilliland en Pieter van Egmond en een vijftal instrumentale solisten, die behalve de intermezzi ook de begeleiding verzorgden. Een eveneens traditioneel pro grammaonderdeel is de decla matie, dit jaar van gedichten van Nel Benschop, waarin on der meer de eenvoud van het Kerstfeest wordt benadrukt. Wat voor Leiden als de 'Kerst- show' bij uitstek kan worden gezien, bleek dit keer meer dan vorige jaren muzikaal in gevuld te zijn, zowel qua hoe veelheid authentiek klassieke stukken als qua zangtrant. De klank van het koor heeft evi dent aan muzikaliteit gewon nen. Dirigent Sander van Ma rion beijverde zich duidelijk de dynamiek zo genuanceerd en ook nog zo precies mogelijk te laten klinken en dat niet al leen in de werken van Gou nod, Mendelssohn en Saint- Saëns, maar ook wat al snel de meezingers uit volle borst worden: de geijkte Kerstliedjes en Negro Spirituals. Een lichte klank, wat. een hele klus is voor een koor van louter man nen en van deze omvang, goed ritmegevoel en flinke tempi vormden de meest prijzens waardige elementen. Tegelijk echter bleef door de keuze op zich van deze liedjes het sfeer element gehandhaafd en kwam de propvolle zaal door de daarin gebezigde samen zang ruimschoots aan haar trekken. De bas Pieter van Egmond liet een mooi ontwikkeld volume horen, waarmee hjj, op een in cidentele uitzondering na, ex pressief nog weinig doet. Het optreden van Patsy Gilliland was teleurstellend. Haar stem klonk slechts in het middenre- gister vol en daarboven meer dan eens vals en uiterst zwak of geknepen. Het concert wordt morgen in de Stadge- hoorzaal herhaald. Aanvang: 20.00. DIRK VOOREN thans in het zwoegen en ploeteren. Kamsters, duizen den spinsters, die honderden wevers aan het werk hielden. Allemaal voor het fijnste la ken een pak. Wiedsters en nopsters, die zich in de mid deleeuwen thuis uit de naad werkten om hun armoede op peil te kunnen houden. Textiel Eind vorige eeuw ook al kwamen de machines erbij was het niet veel anders. Toën was er nog heel wat textielindustrie in Leiden, en honderden vrouwen deden krek hetzelfde wat hun „voor-moederen" in de 15e, 16e en 17e eeuw deden. Al waren nu de fabrikanten de baas, en niet meer de drape- niers, de rijke kooplui van weleer. In 1889 werkten in de „Leidse textiel" 836 vrou wen: 4 waren er jonger dan 12 jaar, 237 tussen de 12 en 16, 353 tussen de 16 en 23 en 242 waren ouder. Twintig jaar later was hun aantal nog groter dan dat van de man nen in de textiel. Lang werken voor een scha mel loon. Men kan zich dat wel voorstellen. Elf uur op een dag; voor bijna vier keer zo weinig als een man bij ge lijke werkzaamheden ver diende: zes gulden in de week was het maximum voor Cecilia Booms, geboren De Water, drukster bij de Ka toenmaatschappij, oud 28 jaar, in 1890. Geen "sekre ten" in de zaal, wel op de plaats. „Daar waren geen deuren aan de privaten, wel waren mannen en vrouwen apart". Meneer Booms was sjouwer, maar door „zijn zwakke borst" kon hij het werk niet volhouden en ging toen melk slijten. Buurvrouw lette op de twee kinderen en kreeg daarvoor 40 cents in de week. Men vroeg, destijds, Cecilia: „Gaat er wel eens wat naar de Bank van Leening, als uw man weinig verdient?" „O ja; alleen bij hoogen nood". In andere „sectoren" werden bonen afgehaald. In massa's. Door moeder, huisvrouw, thuiswerkster. „Het was vaak wat je zou kunnen noemen „zenuwachtig werk", zegt de brochure; „met een enorme rommel en stank in huis". Want er werden uien schoon gemaakt en ook het lezen De Leidae vrouw in de fabriek. van erwten kon tot oogklach ten leiden. Vandaag de dag, na de Tweede Wereldoorlog, zijn er nog volop „vrouwen in Leiden" die nieuwe soor ten van thuiswerk op zich genomen hebben: admini stratief werk, micro-elektro- nica, inpakwerk, vouwwerk, het maken van buttons en speldjes en het inlijsten van dia-raampjes. Nog steeds zijn er vrouwen die lampekappen maken, ritsen inzetten en verstelwerk doen. Er worden thuishaaksters gevraagd. Conserven De conservenindustrie: een befaamd stempel op Leiden drukkend, meer dan een eeuw lang. Kinderarbeid: „Bij mijn moeder" vertelt een vrouw van 67 jaar „hebben we die sjalottenuit jes schoon zitten maken. In zo'n pakhuis in de Camp werden die grote balen ge haald en die mosten dan kop en staart en 't velletje eraf. En dan zaten wij als kind zijnde, een jaar of zes, zeven oud, daaraan". Een andere vrouw zei het in versvorm: „Iedereen hielp mee, kinde ren en ouden van dagen, wa ren de bonen klaar? Men laadde de zakken op de wa gen; men bracht ze naar de fabriek, vliegensvlug, en met een karrevracht vol kwam men weer terug". En dan de ouders die de „kinderhandjes" van school thuishielden, omdat de ver diensten van het thuiswerk zo hard nodig waren. Waar mee men een stevige boete riskeerde. Soms werd de boe te al op de fabriek betaald en afgetrokken van hetgeen verdiend werd („op het kan toor van Nieuwenhuizen", vertelde een 65-jarige vrouw over haar pa). Of je nou te gen uien kon of niet: de cen ten waren nodig, dus werden ze gehaald, „en de kopjes ge wassen". Kinderen, met de pest in en met een hekel aan het thuis werk, gingen niettemin bij de buren voor een paar snoep- centen werken: „Mijn buur vrouw haalde altijd bonen bij Tieleman en Dros, en als kind zijnde gingen we daar ook altijd zitten helpen. En als je de hele middag zo geze ten had kreeg je twee centen. Nou, je was al blij, als je twee centen kreeg". Nog één keer dan. Het relaas van een geïnterviewde 65-ja- rige Leidse vrouw; tekenend voor de gehele, opmerkelijke brochure van de Werkgroep: „Wij hadden een huiskamer van zes bij vier. Dat was alles ook. In de hoek stond een le dikant met twee kinderen, en aan het raam een kinder- ledikantje. In de voorkamer stonden twee bedden en een bedstee, daar lagen er ook vier in. Mijn moeder deed al les in de huiskamer, want al les moest wel om d'r heen zijn. De kinderen wassen deed ze ook in de huiskamer, in de kuip. Mijn moeder had dertien kinderen. En dan had ze anderhalf ons spek met zijn vijftienen en zette ze 's avonds een grote pan zo mid den op de tafel. We hadden dan pas twee sneeën brood gehad. Ze zei dan tegen de oudsten: „Als jullie een mooi boontje hebben dan gooi je het er maar in". Om een uur of negen zette ze die pan op en dan zei ze: „Nou jongens, als we om twaalf uur die bo nen afhebben, krijgen jullie nog een hap bonen". Nou, dat was feest, rinkeitje spek d'r bij, lepel spekvet en dan ging je maar weer naar bed". Bedeling Gesneden koek der dertiger jaren; al is het een herinne ring om bij te huilen. Het is toch echt zo geweest. Geen woord teveel. Nog veel meer van die toestanden in de uit gave van de Werkgroep Vrouwengeschiedenis. Een document om even stil bij te staan. Een nu 77-jarige: „We trouwden eigenlijk te arm om te trouwen; als ik het over mocht doen, dan zou ik het nooit meer doen, want je komt er nooit meer bovenop. Als je ging trouwen, moest je eruit". En dan nog: wij, in 1982, met onze meer dan 600.000 werklozen, wij zijn anonimi. Niemand herkent de zonder werk zittende als „vanzelfsprekend", of hij zou te vaak op een bankje bij een brugleuning gesignaleerd moeten worden. In het tijd vak na 1930 tot aan de we reldbrand was er de contro leerbare steun in natura. Daar waren liefdadigheid en bedeling. Je zag het aan de gratis rijwielbelastingplaatjes voor werklozen: een gat in het midden, zodat iedere „be deelde" herkend kon wor den. En je had de donker blauwe steunkleding. „De werklozen van toen waren getekend...", vertelt de bro chure. Van harte ter onthut sende lezing aanbevolen. Verkrijgbaar bij de meeste Leidse boek- en sigarenhan delaren, voor de stomme prijs van viereneenhalve gulden. Het heet dus: „Meisjes en Vrouwen in Leiden, Leven en Werken in Vroeger Tij den". Leids echtpaar wint NCRV-auto J..EIDEN Amateurtoneelvereniging Litteris Sacrum speelde gisteravond Shakespeares blijspel Twelfth Night. In Driekonin genavond, zoals de Nederlandse titel is, wordt een vrij simpel verhaal geraffineerd uitgewerkt: Viola spoelt na een schipbreuk in Illyrië aan. Als jongen neemt ze dienst bij hertog Orsino, die verliefd is op gravin Olivia. Die laatste wordt op de als bode dienstdoende Viola verliefd. Intussen wordt Olivia's protserige hofmeester Malvolio ertussen genomen door haar nar en hofda me en de baronnen Tobias en André. Als Viola's tweelingbroer Sebastiaan opduikt, is de verwarring groot, maar zijn komst biedt tevens de sleutel voor een gelukkige ontknoping: hij trouwt met Olivia, Viola met Orsino. Het Leidse echtpaar van Tol ontving gisteren de hoofdprijs van een puzzelaktie die door de NCRV en het Christelijk Jon geren Verbond was georganiseerd. CJV-vertegenwoordiger J. Erkelans en NCRV-bestuurslid T. Burger boden het in bejaar dencentrum Haagwijk wonende echtpaar een door de fabri kant beschikbaar gestelde splinternieuwe Renault 9 aan. Een verslag van de feestelijke gebeurtenis wordt volgende week donderdag om 21.45 uur op Nederland 2 uitgezonden. De heer en mevrouw Van Tol zijn gezien hun leeftijd, beiden zijn de tachtig reeds gepasseerd, niet van plan het automobiel zelf te behouden. Welk familielid er mee verblijd zal worden, daar was men gisteren nog niet uit. De puzzelaktie heeft ove rigens een bedrag van 913.000 gulden opgeleverd. Het geld zal besteed worden aan het werk voor Poolse vluchtelingen in Oostenrijk. Vorig jaar speelde De Appel dit stuk ook. Uit die voorstelling zijn elementen overgenomen. Daarnaast Zorgde de hand van re gisseur Kees Schutte voor een permanent boeiende vertolking van het bijna vierhonderd jaar oude stuk. Hij speelde zelf als Malvolino een van de glansrollen. Ook Marijke Heestermans- Buck als Viola leverde een uitstekende akteerprestatie. De prachtige kostuums, muziek en zang droegen bij tot een veelzij dige, verzorgde voorstelling. „Als dit op het toneel gespeeld zou worden, zou ik het een on waarschijnsel verzinsel vinden", zegt de nar op een gegeven mo ment. Van dat onwaarschijnlijke verzinsel heeft Shakespeare een goed stuk, en Litteris Sacrum een boeiende voorstelling we ten te maken. Morgen in De Muzenhof in Leiderdorp wordt de voorstelling om 20.15 uur voor de tweede maal gespeeld. MARIAN VAN NOORT. „nglwege de WerkeroeP angeuuwengeschiedenis Lei- kerkj (destijds opgericht geschiedenisstuden- hebben Anneke Lam- ;hts, Liane van der len, José van Schie en het zes van Steen „met Jchep hulp van vele ande- een boekje open- v°?ban over „Meisjes en jwen in Leiden; Le en Werken in Vroe- terind Tijden". Het is geen maai one brochure over >leemloze vrouwen rffibrden. Nee, de vrou- van de werkgroep „vrouwen, tot voor een vergeten groep kersje geschiedschrijving", door er uit het werkje ge °koi ien *s' ziJn ..vrouwen een geschiedenis". De ling wordt al ver- ift door „de beroemd- Leidse vrouw zelf": Mie, die vorige riv een groot aantal gif- irden op haar geweten Maar natuurlijk wa- er ook nog Leidse vrouwen van een ander slag. De werkgroep heeft zich, wat dit boekje be treft, bepaald tot de Leid se textielarbeidsters, thuiswerksters en vrou wen in de jaren '30. Dat waren jaren die ook nu nog bij heel wat meisjes van toen naschrijnen. De Werkgroep Vrouwenge schiedenis Leiden heeft diep- spittende arbeid verricht. Hier is dus geen Jantje van Leiden te vinden. Om tot een geheel te komen werden tientallen interviews met Leidse vrouwen èn mannen gehouden. De neerslag van die gesprekken werd verwe ven met een gedegen ge schiedkundig onderzoek naar de achtergronden van crisis tijd (en nu luidt de bel weer!), thuiswerk en textielindustrie. Wat de laatste categorie be treft, luidt er geen bel meer, want die tak van nijverheid is uit de stad verdreven. Ooit was de lakennijverheid de voornaamste poot van de Leidse economie en zelfs bloeiende welvaart. Maar het waren vrouwen die daar een groot aandeel in hadden, al

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 5