Nederlandse
Tuinbouw
Vakbeurs in
teken energie
besparing
l-
De vernieuwingsdrang van Alan Laurillard,
winnaar Boy Edgarprijs Nederlandse jazz
Vader prinses Diana verkoopt kunstschatten
Residentie Orkest
onder Lombard
bood opwindend
Bouw-Mee-concert
NST
LeDSE COURANT
WOENSDAG IS DECEMBER 1982 PAGINA 13
R-schrijver mag
n land niet in
au
6
rlURG De Oostduitse schrijver Joachim
el (63), die naar eigen zeggen op bevel van
oriteiten in Oost-Berlijn zijn bijna verlo-
treisvisum wilde verlengen, heeft dinsdag
oestemming gekregen de DDR binnen te
Seyppel, die geroyeerd is als lid van de
uitse schrijversbond, was in 1979 op een
met een geldigheidsduur van drie jaar
de Bondsrepubliek gereisd, waar hij in
urg woont.Tegenover het Westduitse pers-
i DPA verklaarde Seyppel, dat de Oost-
grensbeambten hem niet wilden doorla-
eggend dat hij zich tot de permanente ver-
ivoordiging van de DDR in Bonn moet
en. Overigens heeft de schrijver een geldi-
)R-pas.
ILLEGAAL KOPIEREN VAN
SPEELFILMS NIET BESTRAFT
ALMELO - De 49-jarige H. J. de V. uit Enschede, die
ervan wordt verdacht illegaal speelfilms te hebben ge-
kopiëerd en verhandeld, krijgt geen straf opgelegd. De
rechtbank in Almelo verklaarde de officier van justitie,
die twee weken geleden vijftienduizend gulden boete
en drie maanden voorwaardelijke gevangenisstraf had
geëist, niet ontvankelijk. In haar vonnis zegt de recht
bank, dat de zaak niet binnen een redelijke termijn is
aangebracht. Het politie-onderzoek werd op 19 decem
ber 1980 afgesloten. Daarna heeft geen onderzoek meer
plaatsgevonden. Het verweer van de officier dat de
zaak door een beslagkwestie een jaar werd vertraagd,
verwierp de rechtbank. De man wordt ervan verdacht
2.000 illegale video-kopieën van speelfilms te hebben
gemaakt en verkocht. Hiermee zou een bedrag van
140.000 gulden zijn gemoeid. Verder zou de man films
in de handel hebben gebracht, waarvan elders illegale
kopieën waren gemaakt.
Onverantwoord op kunst te
bezuinigen
AMSTERDAM - Het is onverantwoord op kunst te bezui
nigen. Dit stelt de Amsterdamse Kunstraad in een advies
voor de kunstbegroting van de gemeente Amsterdam. Is
bezuinigen politiek evenwel onvermijdelijk, dan zal daar
voor een aantal normen een rol moeten spelen. In de eers
te plaats moet er een evenwichtige verhouding blijven tus
sen de kredieten voor „de kunst zelf", de kunstproduktie
en de kredieten voor het verspreiden en afnemen van
kunst. Activiteiten of instellingen die in het kunstbestel
uniek zijn moeten gespaard blijven, desnoods ten koste van
onderdelen van dat bestel, die sterker vertegenwoordigd
zijn. Verder moet op langere termijn een aantal maatrege
len worden getroffen om te voorkomen dat het kunstaan
bod verder wordt afgebroken. Ook vindt de Amsterdamse
kunstraad dat een aantal grote kunstinstellingen met een
vast bedrag per jaar zelf een beleid moet kunnen ontwik
kelen. Dus geen subsidie naar behoefte.
Nederlandse
documentaire
wint Italiaanse
prijs
AMSTERDAM De
Nederlandse film „Sal
Santen Rebel" van Ru-
dolf van den Berg heeft
op het Festival dei Popoli
in het Italiaanse Florence
de eerste prijs in de cate
gorie documentaires ge
wonnen. Eerder dit jaar
werd deze film tijdens de
Nederlandse filmdagen
in Utrecht bekroond met
een Gouden Kalf voor de
beste documentaire uit
eigen land.
B;jnlon
'&chtig
Liszt-
nfonie
ims Philharmonlsch Orkest
Amerikaanse dirigent James
n werken van Mozart en Liszt
Jewerking van de fluitist Ray-
te rc^elnoye. de tenor Vinson Cole
te d Groot Omroepmannenkoor.
'en an- Ro,,erdam
ngeb
(ve
i officiële presentatie als
irigent van het Residen-
•kest bracht Jean Marti-
juni 1974 de Faust-sym-
van Frans Liszt, een
'eldigend en turbulent
Nog voor zijn officiële
P itatie als vast dirigent
j iet Rotterdams Philhar-
^Jch Orkest - de benoe-
gaat in op 1 september
bracht de Amerikaan
Conlon gisteravond in
telen deze grootse symfo-
hij maakte daarmee een
cende beurt. Dit werk
ijn drie „Charakterbil-
,n.l. Faust, Gretchen en
sjstopheles, stelt aan de
renden hoge eisen. Con-
ie uit het hoofd dirigeer-
ek nog niet al zijn inten-
kunnen verwezenlijken,
u jg niet volledig greep op
dat omvangrijke ensemble,
eefsjtoch wist hij de muzikale
eertssie aan te duiden, de
delli ing op te voeren. Het is
E ijk, dat hij meer tijd zal
krijgen om zich te
bewijzen, doch met
vajJ&eergave heeft hij aange-
weg hij met het or-
aan^il bewandelen. Niet al-
lAVfret orkest, maar gezien
ldus'ctie ook het publiek, wil
graag op deze weg vol-
T)e verwachtingen zijn
j gespannen. Aan deze
Liszt aan Berlioz opge-
Faust-symfonie werd
meegewerkt door een
loot van Conlon, de te-
>n Cole en het Groot
•mannenkoor.
ilofluitist van het
Raymond Delnoye,
jaar .geleden in dienst
jet Rotterdamse Orkest
aan dankt hij het feit,
deze week niet minder
'ijfmaal het eerste fluit-
v jfft van Mozart mag ver
gif Een jubileum-mara-
^elnoye heeft niet alleen
liten als orkestlid, ook
list heeft hij zich vele
onderscheiden. In deze
kon en kan men geriie-
ijft [ran zijn voortreffelijke
L'ek en vooral van zijn
ilachtige toonvorming.
ADR. HAGER
38 r
kunst en
kunstenaars
nnuseum Paleis het
heeft op een veiling van
L [tie's Londen voor 178.400
^!n twee antieke tapijten
^ajjlht. De aankoop was mo-
w met ftnancie*e steun van
jjjjfffiereniging Rembrandt. De
$P'len, met het wapen en
jigram van stadhouder
I lm III als koning van En-
I ld, werden naar een ont-
i van Daniel Marot om-
ks 1695 in Brussel ver-
pigd. Marot was ook de
«rper van de interieurs
k tuinen van het Loo. De
feil maakten oorspronke-
leel uit van een serie van
tn exemplaren.
die van Oosten gaat in fe-
h a.s. een grote tournee
door Rusland. Hij zal
werken uitvoeren van
i, Franck, Messiaen en
He. Vóór zijn vertrek zal
igen Haagse organist eind
ari zijn Rusland program-
•ok in de Haagse Houtrust-
i i ten gehore brengen.
het oog op de Britse
lie, de serie lezingen in de
Ilse Kunstkring, wordt
lagavond a.s. (20.00 u.)
jtgezet door Dr. P. de
fed van de Virije Universi-
[van Amsterdam, die de
je van T.S. Eliot zal be
llen.
M, Bankastraat 76
Haag, exposeert t/m 9 ja-
werk van een twintigtal
"lavische naïeve schil-
Het is hoofdzakelijk af-
tig uit Kroatië en Servië
staat uit achterglasschil-
jen en werken op linnen
ird. Ook de Engelse die-
tilderes Sylvia Emmons
aan de tentoonstelling
EENRUM) Zijn vrouw
heeft er net de was opge
hangen, dus is het even
lastig een foto te maken
in het studeerkamertje
van de winnaar van de
Boy Edgarprijs. Maar met
enige omzichtigheid blij
ven de lakens buiten
beeld. Daar staat-ie: Alan
Laurillard (36), begiftigd
met de grote Nederlandse
jazz-prijs. Geboorteland:
Canada. Woonplaats: Een-
rum, Noord-Groningen.
Op 17 december ontvangt
hij in Amsterdam een
plastiek van Jan Wolkers
en een bedrag van vijfdui
zend gulden, beschikbaar
gesteld door het Buma-
fonds.
Het juryrapport is helder:
„Alan Laurillard is een be
scheiden en onderschat, maar
zeer invloedrijke figuur in de
Nederlandse jazz en geïmpro
viseerde muziek. Hij is een
goed saxofonist, en schrijft in
teressante, eigenzinnige en
frisse muziek. Deze kwalitei
ten stelt hij echter niet alleen
in dienst van een eigen carriè
re als instrumentalist en band
leider. maar gebruikt hij ook
voor het stimuleren van ta
lentvolle muzikanten en nieu
we groepen en yt>or het neer
zetten van nieuwe muzikale
stromingen. Vooral door zijn
toedoen is Groningen een
nieuw Mekka voor de Neder
landse jazz en geïmproviseerde
muziek aan het worden".
De winnaar zelf: „Vanaf mijn
negende heb ik aan muziek
gedaan, in m'n woonplaats
Vancouver, in een soort
schoolorkest. Harmonie en
fanfare, of hoe noemen jullie
dat hier. Eerst speelde ik twee
jaar hoorn, daarna ben ik
overgegaan op saxofoon. Toen
ik elf of twaalf was, speelde ik
in een rock 'n roll-bandje,
voor het eerst ook niet meer
van papier. We begonnen met
van de plaat -naspelen en met
improviseren. Vanaf die tijd
ben ik aan de studie gegaan en
speelde ik in allerlei groepjes:
rock 'n roll, blues, soul,
rhythm and blues. Toen ik
veertien was werd ik uitgeno
digd voor een stageband, een
dansorkest. Dat had een goede
leider, een oude beroepssaxo
fonist die werkte met arrange
menten in de stijl van Fletcher
Henderson. Dat heb ik een
jaar of drie, vier gedaan. Ook
heb ik nog in een soulband ge
speeld. Maar ik heb er nooit
aan gedacht beroeps te wor
den".
Schoonmaker
Inmiddels was Alan werktuig
bouwkunde gaan studeren.
Maar voordat hij zich inge
nieur kon noemen zwierf hij
twee jaar door Europa, waar
hij zijn Nederlandse vrouw
Paula ontmoette. Zij ging mee
naar Vancouver. Na het vol
tooien van zijn studie had
Alan geen zin om als werk
tuigbouwkundige te gaan wer
ken. zodat hij samen met Pau
la naar Europa ging. In het
voorjaar van 1972 vestigden zij
zich in Amsterdam.
„Ik moest toen beslissen wat
ik zou gaan doen. Ik ben toen
serieus met de muziek bezig
gegaan. Ik heb een piano en
een goede sax gekocht en ik
ben een beetje muziektheorie
gaan studeren. Ook ben ik in
Amsterdam in allerlei groepen
gaan spelen, zoals pop- en la-
tin-bands. Mijn eerste baan
was die van schoonmaker in
het buurtcentrum Oktopus.
Daar speelden toen ook veel
jazzgroepen. Het was voor mij
een ware schok om Willem
Breuker en De Volharding te
horen. Die hele stijl, die free
jazz, die kende ik helemaal
niet. Daar werd je in Canada
niet mee geconfronteerd. Ik
heb toen een beetje rondge
hangen, want zelf was ik nog
niet zo ver, hoewel ik wel in
teresse had in geïmproviseerde
muziek. Maar het was in die
tijd ook moeilijk er tussen te
komen. Drie jaar hebben we
in Amsterdam gewoond. Ik
heb toen niet veel aan jazz ge
daan. Wèl geoefend"
Leren
„In 1975 zijn we naar Eenrum
verhuisd. We wilden kinderen
en we woonden niet prettig. In
de Randstad konden we niks
vinden en dat was ook te duur.
Toen kregén we dit huis in
Eenrum aangeboden. Mijn
vrouw, die verpleegster is,
ging toen in Groningen wer
ken. En zelf moest ik natuur
lijk ook wat zoeken. Ik ben pi
anoles en saxofoonles gaan ge
ven. Ja, hier in huis. Ik merk
te ook wel dat er in de stad
Groningen niet veel aan de
hand was op jazz-gebied. Om
het uit te proberen ben ik toen
voor mezelf de eerste work
shop begonnen. Ik kreeg er
hele goeie mensen bij. De eers
te jaren deed ik het gratis,
maar toen de Stichting Jazz in
Groningen was opgericht en
subsidie kreeg, ging die mij
steunen".
Alan Laurillard ontwikkelde
tal van initiatieven, speelde in
een mainstream-kwartet en
beoefende free jazz, maakte
arrangementen voor de big
band van het Groningse con
servatorium, trad op als solist,
met een septet, een nonet, een
duo en een grote groep, het
„Improvised Music Ensemble".
,,Ik ben niet aan één stijl ge
bonden. Ik vind bop leuk,
maar free jazz ook. Ik zag me
zelf steeds leren, ervaring op
doen. Ik wilde graag weten
hoe het werkt in die stijlen. De
laatste jaren is in Groningen
duidelijk een jazz scene ont
staan. Er is een proces op gang
gezet".
Malaise
Twee jaar geleden richtte Alan
de Noodband op. Zelf speelt hij
daarin altsax, hoewel hij ei
genlijk de voorkeur geeft aan
zijn tenor. De Noodband is een
dubbelkwartet, met verder:
Frans Vermeerssen (altsax),
Gerard Ammerlaan (bas), Sy-
brand Hoeksema (bas), Bert
Kleijn (drums), Charles Huffs-
tadt (drums) en Greetje Bij
man (zang).
„Ik had het als groep opgezet,
als project, voor een bepaalde
termijn, óm in die muziekstijl
te werken. Het was de bedoe
ling maar een paar keer op te
treden, maar omdat het een
Alan Laurillard: „Ik ben niet aan éérn stijl gebonden"
succes was, hebben we beslo
ten verder te gaan. Er was niet
zoveel nieuws, er moest iets
anders gebeuren. Er was spra
ke van een malaise in de Ne
derlandse jazz. Voor mezelf
had ik het gevoel dat er een
nieuwe stroming moest ko
men. Toen ben ik dit maar een
beetje gaan proberen. De mu
ziek heeft te maken met de
nieuwe funk-richting in Ame
rika. Het is free funk, met
new wave muziek, met wat
punk en Afrikaanse ritmes.
Het is muziek die niet zo se
rieus bedoeld is. Het gaat om
het swingen, om de kracht die
er uit spreekt. Er hoort show
bij, het is visueel, niet intro
vert, recht-toe-recht-aan. We
treden tegenwoordig zo'n zes
keer per maand op, veel in
Dutsland, en dezer dagen
komt er een elpee van ons uit.
Door al zijn activiteiten en
een stipendium van WVC
kan Alan Laurillard nu rede
lijk van de muziek leven. „Ik
hoef niet altijd 's nachts weg.
maar ik heb het gezocht in or
ganiseren, leiding geven, ar
rangeren. dirigeren, compone
ren. En ik krijg behoorlijk
veel opdrachten. Door subsi
dies bestaan er hier in Neder
land goede mogelijkheden
voor de jazzmuzikant. Er is re
delijk veel geld voor, al staat
dat niet in verhouding tot dat
wat er voor de klassieke mu
ziek beschikbaar is. Maar toch
heb je in Nederland de beste
situatie in de wereld. In Ame
rika moet je bijvoorbeeld heel
goed zijn en heel sterk om van
jazz te kunnen leven. Dat zijn
er maar enkelen. Zelf heb ik
altijd heel weinig geld gehad
Een auto heb ik niet, maar ik
kan nu een bandrecorder ko
pen".
De toekomst?
„Als we over twee jaar-nog de
zelfde soort mnuziek zouden
maken.... Tja, ik weet het niet
precies. Ik kan het niet zo
overzien. Het belangrijkste is
jezelf steeds te vernieuwen. De
komende zomer gaan we met
vakantie naar Canada, maar
ik zou er niet willen wonen, al
vind ik de natuur heel mooi.
Maar ik wil ook niet oud wor
den in Èenrum. Ik wil nieuwe
dingen ervaren, ik zou in an
dere landen willen wonen".
BAREND STRANG
Foto: Engel Lameijer
LONDEN In Engeland
is bezorgdheid ontstaan
over de mate waarin graaf
Spencer, wiens ook niet
onbemiddelde dochter Di
ana als vrouw van kroon
prins Charles in een van 's
werelds rijkste families
introuwde, zich ontdoet
van kunstwerken om con
tant geld onder bereik te
hebben. Hoe hij het op an
dere wijze zou moeten
verkrijgen zegt men er
niet bij.
De graaf, wiens gezicht en
moeilijke gang vertrouwd
werden voor miljoenen televi
siekijkers toen hij zijn dochter
naar het altaar leidde, heeft
sinds een paar jaar in alle stilte
antiek zilver, 17e-eeuws meu
bilair, schilderijen van Sir An
thony van Dyck (Antonie van
Dijck), Joshua Reynolds, Gui-
do Reni, Andrea Sacchi en an
deren en twee massief gouden
emmers die drie eeuwen gele
den voor de hertog van Marl
borough werden gemaakt en
een mijoen dollar waard wa
ren, van de hand gedaan.
Het is niet ongewoon dat adel
lijke families in Engeland fa
miliebezit verkopen om aan
contanten te komen, maar de
omvang van graaf Spencers
verkopingen en het ontbreken
van informatie erover, hebben
tol° ongerustheid geleid. Ge
schat wordt dat de Spencers al
voor minstens 9 miljoen gul
den uit hun omvangrijke bezit
verkocht hebben, los van de
kunstwerken die zij tien jaar
geleden aan het rijk afstonden
in plaats van het betalen van
successierechten.
Ondervraagd over de verko
pingen zei Lord Spencer tegen
de Times dat hij wilde verze
keren dat zijn nazaten op het
voorvaderlijke landgoed Al-
thorpe in Northamptonshire
konden blijven wonen. Het in
terieur is geheel vernieuwd en
het huis ziet er volgens hem
uit als nooit tevoren. Hij zei
dat hij nog meer dan 500 schil
derijen had. alle schoonge
maakt en gerestaureerd. De
Tiriïes merkt evenwel op dat
contanten no
niet iedereen over de staat van
Althorpe tevreden is en dat in
een catalogus uit 1976 stond
dat er 717 schilderijen waren.
De krant stelt voor de verkoop
de huidige gravin Spencer
stiefmoeder van Diana ver
antwoordelijk. De 53-jarige
Raine Spencer is een dochter
van de succesrijke keukenmei
denromanschrijfster Barbara
Cartland en men vindt haar
niet helemaal passen in de fa
milie van de toekomstige ko
ningin van Engeland. De vori
ge gravin Spencer, Diana's
moeder die in de trouwstoet in
het rijtuig met prins Philip
r Shand-Kydd.
Residentie Orkest onder Alain Lombard
Solist: Raphaël Oleg, viool
RWA-zaal.
Dit was een waar feestconcert
gisteravond in de zeer goed
bezette PWA-zaal. Het Resi
dentie-Orkest onder leiding
van Alain Lombard speelde
met een bijna on-nederlandse
alertheid en felheid, het pu
bliek reageerde met gelijke
uitbun4igheid en in de pauze
zag men overal lachende ge
zichten bij de strijkjes en swin
gers, waarmee RO-leden ie
dereen vermaakten, terwijl de
dames-orkestleden met kleine,
fijne gebakjes rondliepen, die
natuurlijk gretig werden ver
kocht.
Inderdaad - het RO is volop in
de weer voor de bouw van de
eigen concertzaal. En deze
feestelijke Bouw-Mee concer
ten waarvan er nog drie vol
gen - (ook met muziek en ge
bak in de pauze), zijn even zo
vele schoten in de roos. Het
concert van 15 december is
uitverkocht, voor die van 16
en 17 december zijn nog enke
le plaatsen over. „Heerlijk,
zo'n avond met zo'n fijne
sfeer", zeiden burgemeester en
mevrouw Schols tegen ons. En
zo was het ook.
Het programma omvatte
slechts twee werken, maar dan
ook kolossale: Brahms' Viool
concert en Berlioz' Symphonie
Fantastique. De 23-jarige
Franse violist Raphaël Oleg
was de solist in Brahms en ei
genlijk had hij er nog niet de
leeftijd voor, al waren er soms
verrassend mooie passages
Maar hij had ook last van de
voor de viool onvoordelige a-
koestiek van de zaal, waardoor
de toon niet altijd mooi over
kwam. Hij speelde overigens
in het eerste deel niet de be
kende Joachim-cadens, maar
de nog moeilijkere van Kreis-
Ier.
En zoals Lombard de Sympho
nie Fantastique dirigeerde,
daarbij de typisch oververhitte
geest van Berlioz door alle de
len liet doorklinken, en zoals
het RO onmiddellijk op zijn
gebaar reageerde, dat was
adembenemend. Een echte
Franse visie hoorde men hier,
fel, bijtend, opzwepend furieus
naar de nachtmerrie van de
heksensabbath aan het slot.
Een Franse tv-ploeg, die van
Lombard in dit weekeinde een
reportage maakte, nam ook
deze Berlioz op. Zouden wij
deze Franse tv-film ook eens
kunnen beleven?
NOES KOKEE
VAN 1 TOT EN MET
5 FEBRUARI IN BLEISWIJK
BLEISWIJK De Neder
landse Tuinbouw Vak
beurs in de groenteveiling
van Bleiswijk, die volgend
jaar van 1 tot en met 5 fe
bruari gehouden wordt,
staat dit maal meer dan
ooit in het teken staan van
de energiebesparing. De
ruimte, die de vakbeurs
aan energiebesparings
maatregelen geeft, is on
geveer het dubbele van
wat in voorgaande jaren
gebruikelijk was.
De beurs wordt dit jaar voor
de tiende keer gehouden. Hoe
wel een dergelijk getal meestal
aanleiding is enige festivitei
ten te organiseren, hebben de
organisatoren daar dit jaar, ge
zien de slechte economische si
tuatie in de tuinbouw, vanaf
gezien.
Subsidies
De Nederlandse Tuinbouw
Vakbeurs richt zich met de
ruimte aan energiebesparing
op het sectorbeleid van de
overheid, dat voorziet in een
subsidiebijdrage van 270 mil
joen gulden voor energiebe
sparende investeringen (maxi
maal 25 procent van de aan te
brengen voorzieningen). Tuin
ders, die daarvan gebruik wil
len maken, krijgen een keur
van apparatuur aangeboden,
variërend van een kolenge-
stookte verwarmingsinstalla
tie, windmolens en rookga
sprocessors tot nieuwe ontwik
kelingen voor maximale licht-
toelating in de kassen. Ook to-
tal-energy-installaties en
warmtepompen krijgen van
het aan de tuinbouw leveren
de bedrijfsleven alle kans de
aandacht van de energiebe-
wuste tuinder te trekken.
Naast de zich steeds moderni
serende energiebesparende ap
paratuur speelt de procescom
puter een steeds belangrijke
rol bij de bedrijfsvoering. Voor
de regeling van het kasklimaat-
schakelen steeds meer tuin.--
ders over op deze computers,
die steeds meer functies over-
nemen. Zo bestaat nu de mo
gelijkheid het Co2-gehalte in
de kassen door de computer te-
laten regelen, evenals de wa-.
tervoorziening. Daarnaast zijn
er zogenaamde substraat-com*
puters te vinden op de beurs,
geheel gericht op het telen op.
substraten.
De substraatteelt krijgt overi
gens op deze beurs opnieuw
erg veel aandacht. Al meer
dan een vijfde van alle glas
groenten wordt op substraten
geteeld. De enige belemmering
voor een nog verdere uitbrei
ding vormt de slechte kwali
teit van het gietwater. De.
beurs laat verschillende moge
lijkheden tot verbetering daar
van zien.
Wisselinfiltratie
Zo is er ook een aantal stands
dat zich bezig houdt met de zo
genaamde eb- en vloedsyste
men. of wisselinfiltratie. Dit
op bepaalde tijden „onderdom
pelen" van de gewassen in
voedingrijke vloeistoffen zorgt
voor een zeer laag waterver -
brüik, tegen een hoog rende
ment.
Derde factor van de tuinbouw
die veel aandacht krijgt, is de
arbeidsbesparing. Volgens de
organisatoren van de Neder
landse tüinbouwvakbeurs staat
een minuut arbeid namelijk
gelijk aan een kubieke meter
aardgas. Transportbanden-
.vorkheftrucks en volautoma
tische verplaatsingsapparatuur
zijn op de beurs dan ook ruim
schoots voorhanden.
Tenslotte zijn er diverse stands
waar voorlichting kan worden
verkregen van onderzoeksin
stituten. proefstations, verze
keringsinstellingen en finan
ciën ngsban ken Zij staan er
om de tuinder te helpen bij
zijn beslissing over de voor
hem meest ideale besparings
mogelijkheden
De groentenveiling van Bleiswijk, waar van 1 tol en
met 5 rebruari de tiende Nederlandse Tuinbouw
Vakbeurs wordt gehouden.