Irtölë Liever een sint in de sarcofaag dan tien op het dak fiöidóeSoma/nt 1 f%^ Twee kapellen in één crypte pasouaie Gummi BUCCl vmcenz s Etas' (UAEE Zo annonceert men in Italië het heengaan van familieleden. uit veel Arabische motieven in deze architectuur. Toen zijn been deren op 7 mei 1087 met gejuich werden ingehaald, hadden Noor mannen het in Bari voor 't zeggen. Grieken hebben er hun sporen na gelaten, Romeinen en Zwaben, en soms (zeker als er een gerecht op tafel komt dat onmiskenbaar op paella lijkt) waant men zich wa rempel toch in Spanje, het land van onze Sinterklaas! Tien eeuwen geschiedenis drukken hun stempel op Bari's moederkerk, maar niettemin zeggen deskun digen is het een harmonisch ge heel geworden, mede dank zij de zuiverende restauratie in het begin van deze eeuw. De broéder domini caan, aan wie het dienstrooster de wacht in het poortgebouw heeft op gedragen, kan er geen woorden voor vinden. Hij spreekt alleen maar Italiaans en de taal van zijn moederkerk, Latijns. Nog enigszins doezelig na de siësta van één tot vier is Bari elke middag half be wusteloos, ook in de winter be waakt hij de standaard met an sichtkaarten, de rozenkransen en asbakken en velerlei andere souve nirs, die Sint-Nicolaas een warm hart toedragen en daarvan getui gen met een ontroerende hulpe loosheid. Er is niet veel moois bij. Tevergeefs probeert de pelgrim van nu een bestelling te plaatsen voor één of meer flesjes wonderwa- ter. Deze flaconnetjes zijn niet meer in de aanbieding. Sinds in 1087 te Myra het graf geopend is, waarbij rovers schier bedwelmd werden door het „Oleum S. Nico- lai", is er sprake geweest van ge heiligd vocht, dat op zou wellen uit de sarcofaag. Oude chroniqeurs ge wagen van een geneeskrachtig, „goddelijk parfum". Deze bron heeft zich ook in Bari niet onbe tuigd gelaten en nog niet zo lang geleden zou men jaarlijks 20.000 flesjes, gevuld met enkele druppels van dit elixer, aan pelgrimns heb ben uitgereikt. De paters dominicanen die hier Sint-Nicolaas' erfenis beheren, zou den tegenwoordig de winning be perkt zien tot een glas of twee, drie per jaar. Het wondervocht is een schaars artikel geworden te meer misschien, omdat een wetenschap pelijk onderzoek in 1925 het ge woon als gedestilleerd water om schreef. Niemand ontkomt in de scheme ring van deze oeroude kerk echter aan het gevoel, dat hier tussen spoor en hak van de Italiaanse laars toch iets bijzonders aan de hand is. Een bisschop uit Klein- Azië, overleden op 6 december 341, 342 of ÏÏ45 en dus reeds tot stof ver gaan toen men ruim zeven eeuwen later zijn skelet wilde ontvreem den. Heeft hij echt bestaan? Het antwoord verwaait in de wind boven de steegjes van oud-Bari. Het doet er weinig meer toe, of twee of drie bisschoppen model hebben ge staan voor deze legendarische fi guur. De rooms-katholieke kerk heeft hem in 1970 een toontje lager doen brevieren op de heiligenka lender. Hij mag best nog aanbeden worden, maar men is er niet meer toe verplicht. Mysterie Bari's basiliek en haar hoofdbewo ner ontlenen hun wijding echter aan een mysterie, waar feiten en regulaties weinig meer aan kunnen veranderen. Alles wat er te zien is tussen de zuilen met hun wonder baarlijke kapitelen en onder de ga lerijen, eeuwen geleden voor vrou wen gereserveerd zoals in een sy nagoge, maakt de indruk dat het voor eeuwig zal voortbestaan. Sint-Nicolaas, stijf als een modepop in zijn vitrine staande, kijkt met de grote, edele ogen zonder misprijzen naar het grafmonument voor Bona Sforza, gemalin van koning Sigis- mund II van Polen en laatste her togin van Bari. Toch ontwaart men op deze marmeren beeldengroep uit 1593 vrouwen, wier boezem ge heel onbedekt is, zodat zij de apsis een merkwaardig accent verlenen. Pal voor hun bevallige voeten staat een van de indrukwekkendste kunstwerken uit de Basilica di S. Nicolai, de stenen troon voor bis schop Elia, onder wiens leiding na 1087 mausoleum en kerk zijn ge bouwd. Schrikaanjagende, schier demonische figuren krommen zich onder deze zetel, als waren zij ver oordeeld tot deze dwangarbeid en een leeuw verslindt het zojuist af gebeten hoofd van een Apulische Quasimodo. De strijd tussen goed en kwaad, God en duivel? Een fantastische verbeeldingswe reld verenigt in deze kathedraal de geest van het christendom met die van de Oriënt. Langs een zilveren altaar van grote schoonheid, fres co's, inscripties als hiërogliefen, ar cades, een zandstenen kansel, enzo voort, en onder de barokke pracht van die plafondschilderingen uit de 17e eeuw, gewijd aan het leven van de Sint, voert de weg naar het ma gisch centrum van Bari, de crypte. Onderstut door 26 zuilen spannen de gewelven zich over het mauso leum voor Sint-Nicolaas. Ook hier geven de kapitelen wonderbaarlij ke schepselen te zien. Twee leeu wen die elkaar op een hoek tegen komen en de bezoeker samen met één kop aangrijnzen, bloemen en vogels, niet nader te determineren monsters, alles uitgevoerd in mar- Het mooiste was niet mooi genoeg voor deze onderaardse kapel, waar achter een roosterwerk van smeed ijzer dagelijks een mis wordt opge dragen. Om hét nog ingewikkelder te maken zijn er duidelijk ortho doxe invloeden waarneembaar ach ter deze omheining. Als aan de mo zaïekvloer genageld van spanning, zien veel pelgrims hier eindelijk waar zij voor gekomen zijn: het graf. De tombe doet dienst als altaar. Een venster laat de blik vrij op het inwendige, een klein schatkamertje met versierselen en muntstukken, behendig tussen de tralies doorge- worpen als offer der dankbaarheid. Hier zou men uren kunnen door brengen, starend naar die kostbare lamp in de vorm van een scheepke onder Jezus' hoede, met Sint-Nico laas aan boord. Dit werk van een goudsmid uit Milaan is pas in 1936 aan de collectie toegevoegd, maar hangt daar of het er altijd gehan gen heeft, met dat eeuwige vlam metje boven Sints hoofd en twee ankertjes tastend naar houvast. Vanuit Myra, thans het gehucht Demre in Turkije, worden nog al tijd afgunstige blikken geworpen op dit heiligdom. De nog bestaande tombe daar is leeg. Men heeft er in 1087 een stuk of vijf botten van St.- Nicolaas stiekem achtergehouden. Die staan nu te pronk in het mu seum van Antaliga, deels in zilver gezet. Maar wie reist er naar z verre kust voor dit schamele i tant als men weet dat bijna de hele goedheiligman in Bari op het ba zuingeschal der engelen wacht? Er hebben veel verhalen de ronde gedaan over dit soort affaires. In Varanggéville (Frankrijk, Lotha ringen) heeft men ooit opschudding verwekt met de bewering, als zou men daar een vingerkootje van de bisschop bemachtigd hebben. Dui zenden pelgrims stroomden toe en het plaatsje werd een druk bede vaartsoord. Misverstanden Sinterklaas is jarig, zingt men Nederland op de dag dat hij de laatste adem uitblies. Een van de vele misverstanden op een feest, dat even weinig te maken heeft met Bari's ongecompliceerde toe wijding als de vele nu doorgaans protestantse kerken, die naar hem zijn genoemd rondom de voormali ge Zuiderzee en aan onze rivieren. Niettemin is een afgevaardigde van Bari naar Amsterdam gereisd, toen het daar 25 jaar geleden was dat de DE Tommar^ -boutique e*. flOAUaiwumr MARIA «UAtE - 982^ romzwaard e kathedraal onderscheidt zich, als veel andere in Apulië, door n raadselachtige en soms bijna iiveringwekkende ornamentiek, omaans op z'n Apulisch, noemt en deze bouwstijl, met byzantijn elementen en de onmiskenbare vloed van een cultuur, waarin it kromzwaard domineerde. nt-Nicolaas' heiligdom eert ook idere goden dan de zijne, zo blijkt ZATERDAG 4 DECEMBER 1982 ir\ RI Een Sint-Nicolaas die t /eert uit Spanje afkomstig rijn, op een paard over de en rijdt en zich omringt t luidruchtige, kleine ne bedienden, zou in Puglia >ulië) terstond door de poli- worden ingerekend. Men ft daar niet de minste irdering voor pseudo-bis- 3 oppen, met een pluk wat- onder de kin. Zij zouden 1 smet werpen op de nage- htenis van de grote wel- ner die in Bari, de hoofd ei- 1 van dit Zuiditaliaanse ge- ;t, zijn laatste rustplaats ft betrokken. rijn al de inzet van een weerga- dodencultus, sinds koene zee- rders uit Apulië deze beenderen de Turken ontroofd hebben. Zij igden deze diefstal in Myra, r hij zijn bisschoppelijke waar- ïeid ten toon had gespreid. Deze ndarische gebeurtenis voltrok n het jaar 1087 en sindsdien i het pronkjuweel van de ze ihondend parochies in Italië, die onder de hoede van Sint-Nico- hebben gesteld. Pelgrims uit |l de wereld reppen zich naar de >emde „Basilica di S. Nicolai" daar neer te knielen voor zijn be. De kathedraal is speciaal iiiwd om dienst te doen als oor deze relikwieën k°-jakt zowel op gelovigen als onge- igen een onvergetelijke indruk, parochianen hebben er vrede 9 9,|e, dat zij op 6 december genoe- moetén nemen met een plech- ]b hoogmis in deze basiliek. Een lige leurt niet met cadeautjes, werk is hem uit handen geno- U door een boosaardig uitziend [je genaamd Befama, maar =t het gouden hart kwijt (b h pas op 6 januari van haar taak. ^„Jus blijft de sterfdag van Sirit- lken tolaas vrij van alles wat zweemt surprises en pepernoten. deze eerste week van iber lopen de bedevaartgangers laaii niet voor de voeten. In af- hting van het gewoel tussen 7 i, als de beroemde Sint-Ni- iasprocessie door de straten ;t en scheep gaat op honderden Tele-jartuigen, vervult Bari de dage plichten. In de oude haven- 1ik beschijnt de zon het gewrie- vjan weekdieren die uit hun pulp kruipen en de karren met i. periten en fruit van kleine ïgdoenden. n oud stadje aan de zee, parman- ussen de golven verrijzend op driehoekige kaap, wat is rder over te vertellen? Onder de irlandes van hun wasgoed vallen bewoners met de smalle deurtjes huis, het kale woonvertrekje ar de tv hun alles voortovert, t Italië te bieden heeft ïoonheid en elegantie. »i wat in mijn schoentje! De kin- =n in deze sloppen zien er naar dat zij best nuttigë Sinterklaas- leautjes kunnen gebruiken. Op pleintjes voor oeroude kerken of 'en de muren, waarop zwart ide plakkaten vermelden wit ingegaan tot een beter leven, ngen dozijnen werklozen rond. ckel en hamer, in rood krijt, v en woordeloos protest deze doolhof van straten, stegen, lintjes en trappen het oude hart n een industriestad met bijna een lf miljoen inwoners, op Napels de grootste in Zuid-Italië? elk belang kan in zo'n metropool g gehecht worden aan dat hand- J rol stof in een crypte? Een van de loze legenden over de bisschop rhaalt, dat hij elke onmatigheid ïuwde en reeds als zuigeling de >ederborst weigerde, zodra de ka- ïder een vastendag aanwees. eft stof tot overpeinzing in Sparona, in heel Apulië i »ard om de gedistingeerde v lpaleizen. ït-Nicolaas zoekt men tevergeefs de Via Sparona of op de Corso ttorio Emanuele II, die woelige ulevard tussen palmbomen en enbare gebouwen. Hij is achter bleven in die verloederde buurt- bij de armen en werklozen. Wie ar kans toe zag, heeft de vochtige lisjes en de stegen waar nooit 2 mt verlaten om de lift te nem appartementscom- Bari's hart blijft kloppen ze achterbuurt, met kerken die uitzien of ze langzaam verpul- in muren waarop de werklo- n hun agressie hebben overge- acht in het nieuwe spijkerschrift n de graffiti. Wie hier zoet is ijgt geen lekkers, wie stout is be en scooter en gaat op tassen- of. De klassieke strategie uit de „Roman Holiday" is dermate pulair, dat vreemdelingen op ar dè basiliek er soms voor waarschuwd worden. „Attenzio- pas op voor scooters met twee annen er op; de duozitter kan e slaagde greep doen naar hand- 1 schoudertas! Werkloosheid is een ernstig probleem in Zuid-Italië. irschijnlijk zou men daar ook aarne zien, dat deze heilige als arus aan zijn graf ontsteeg. Bari eter af met één Sint in een sar- lag dan tien in de lucht, zich rtreppend tussen televisie-an- ïes en schoorstenen. De stad eent haar glorie als wereldcen- n voor de Sint-Nicolaasverering wel uitsluitend aan diens stoffe- e resten. Ook na zijn dood blijft Sint-Nicolaas een weldoener en vredestichter. In het mausoleum te Bari heeft zich een oecumenisch wonder voltrokken. Voor het eerst nadat de rooms-katholieke en orthodoxe kerken in het jaar 1054 hun schisma beleefden, zijn ze hier, weer verenigd onder de mijter van de goedheiligman. In 1966 kreeg laatstgenoemde kerkformatie vergunning om in deze crypte een eigen kapel te bouwen en er diensten te houden volgens de orthodoxe liturgie. Op zo'n mirakel had men negen eeuwen moeten wachten. Het resultaat is, dat gelovigen van beide richtingen hier soms komen bidden voor de eenheid van hun kerken. De oosterse kapel is versierd met tal van ikonen. Het is bekend, dat deze gelovigen vanouds Sint-Nicolaas, vooral als patroon van zeevarenden, een warm hart toedragen. Grieken en Russen geven elkaar in dit opzicht weinig toe. Op Griekse schepen ontbreekt zelden een beeltenis van deze beschermheilige. Het zeevarende element wordt geïllustreerd door een wonderbaarlijke lamp, geschenk van pelgrims, in 1936 vervaardigd door de goudsmid A. Sordelli uit Milaan, in de vorm van een schip. Een Sint met twee gezichten, twee ankers en twee oliereservoirtjes, die tezamen voor één vlam zorgen, symboliseren het verlangen naar eenheid. I eerste Sint-Nicolaasintocht werd georganiseerd. Misschien ontkomt straks de bede- vaartstad ook niet helemaal aan folkloristische en commerciële be ïnvloeding, als in mei de processie weer wordt gehouden. De winke liers moeten er wel goed garen bij spinnen, als zoveel duizenden zich verdringen rond het beeld, dat nu nog in de vitrine staat en de gelovi gen aankijkt met grote, verwonder de ogen. Er wordt heel wat afgesold met deze goedheiligman. Men neemt hem op de schouders, temidden van een opgewonden menigte en op een zee van bloemen drijft hij naar de waterkant. De traditie wil, dat de geslaagde overtocht Myra- Bari dan wordt gereconstrueerd, maar men moet daartoe putten uit zeer onbetrouwbare bronnen. Er zouden drie schepen in het geding zijn geweest, met 47 opvarenden volgens de ene en 62 volgens de an dere ooggetuige. Ook twist men over de vraag hoeveel priesters er in dit gezelschap waren. Onderweg zou een hevige storm hebben ge woed, die pas tot bedaren kwam toen een flink aantal schepelingen bekende fragmenten van Sints res ten gestolen te hebben en hun sou venirs gedwee hadden ingeleverd. Woelige baren Dit alles valt moeilijk in beeld te brengen op een paar mooie dagen in mei. Vast staat, dat het beeld echt scheep gaat en omringd door honderden andere vaartuigen en kele dagen doorbrengt op de woeli ge baren. Zo houdt men te Bari de geschiedenis in ere, wat er ook van waar moge zijn. Alles is mogelijk voor hen die geloven. Reeds toen de bisschop nog rustig in Myra in zijn sarcofaag lag, heeft Willem de Veroveraar in 1066 een storm in Het Kanaal bezworen door hem aan te roepen. Dank zij de tussen komst van Sint-Nicolaas zou hij toen veilig in Engeland zijn aange komen. Bari viert het feest (voorafgegaan door een bijzondere mis en veel ge beden) volgend jaar van 7 tot 12 mei wederom met zeer veel ver toon. Wie er getuige van wil zijn hoede zich voor het losjes over de schouder of in de hand dragen van tassen, camera's enzovoort, want processie of geen processie het wild geraas van makkers op scooters duurt onverminderd voort. LEO J. LEEUWIS Een van de indrukwekkendste kunstwerken in de Basilica di S. Nicolai is deze zetel van de aarts bisschop Elia, daterend uit de tijd dat met de kerkbouw werd be gonnen: einde elfde eeuw. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 13