fïTim TAFEL Rodrigo Reyes: Nicaragua eerbiedigt godsdienstvrijheid dagpuzzel Duitse hervormde bond volgt slecht katholieke voorbeeld KORTE METTEN Paus komt op voor veroordeelde Franse priesters Brazilië kerk wereld lezers CD boeken aFi 6 KERKEN WERELD LEIDSE COURANT VRIJDAG 3 DECEMBER 1982 PAGINA 141 ■EC De regering van Nicaragua heeft tegenover de voorzitter van de Amerikaanse bis schoppenconferentie toegege ven, dat zij in haar betrekkin gen met de r. k. kerk fouten heeft gemaakt en dat er mo menten zijn geweest van spanning tussen haar en som mige bisschoppen in Nicara gua. Dit schrijft Rodrigo Rey es, secretaris-generaal van de Sandinistische regering in zijn briefwisseling met aartsbis schop Roach van St.-Paul in Minneapolis. Reyes merkt te gelijkertijd op, dat die fouten op zichzelf staan en niet voortvloeien uit het rege ringsbeleid. Dat is er juist op gericht de godsdienstvrijheid te eerbiedigen. De brief van Reyes was een antwoord op het schrijven, waarin aartsbisschop Roach namens de Amerikaanse bis schoppen protesteerde tegen de aanvallen van de regering van Nicaragua op kerkelijke leiders en instellingen. Deze aanvallen hadden volgens Roach geleid tot een conflict tussen kerk en staat en schade toegebracht aan het beeld, dat de wereld van Nicaragua heeft. Zonder op die incidenten in te gaan constateert Reyes, dat die ogenblikken van spanning ontstonden ondanks het feit, dat de regering van Nicaragua uit was op een dialoog met de bisschoppen. Hij voegt eraan toe, dat die spanning de kerk van Nicaragua niet heeft ver hinderd positief bij te dragen tot het revolutionaire proces. In zijn brief belooft aartsbis schop Roach, dat de Ameri kaanse bisschoppen zullen blijven aandringen op onder handelingen als de enige weg om conflicten in Latijns-Ame- rika tot een oplossing te bren gen. De aartsbisschop erkent, dat de houding en de daden van andere regeringen, met name die van de Verenigde Staten, hebben bijgedragen tot de spanningen in Nicaragua. Nicaragua heeft de Verenigde Staten ervan beschuldigd de Sandinistische regering te willen omverwerpen, onder meer door steun te geven aan het verzet tegen de Sandinis ten. Amerika beschuldigt Ni caragua ervan het marxisme in Latijns-Amerika te bevor deren. Rodrigo Reyes heeft namens de regering van Nica ragua de Amerikaanse bis schoppen voor een bezoek uit genodigd. Aartsbisschop Roach heeft daarop geant woord, dat zij daaraan graag gevolg willen geven maar dan wel in overleg met de bis schoppen van Nicaragua.' De Hervormde Bond in de Evangelische Kerk van West- -Duitsland, die het verzet te gen de kernbewapening tot geloofszaak heeft gemaakt, volgt daarmee een slecht ka tholiek voorbeeld. Aldus bis schop Eduard Lohse, voorzit ter van de Raad der Evangeli sche Kerk in Duitsland. Met dat slechte voorbeeld zei bisschop Lohse de vroegere herderlijke brieven van de katholieke bisschoppen te be doelen, waarin zij aan het kerkvolk voorschreven hoe het politiek moest denken. De evangelische bisschop zei dit in een interview met de in Stuttgart verschijnende „Evangelische Kommentare". In hetzelfde interview ver klaarde bisschop Lohse aller minst pessimistisch te zijn over de toekomst van het evangelie. Hij wees erop, dat de religie steeds meer aan ac tualiteit wint, hoewel het le denbestand van de kerk te rugloopt. Tegenover deze te genstrijdige ontwikkelingen is het volgens bisschop Lohse noodzakelijk, dat een proces op gang wordt gebracht tot herstructurering van de kerk. De vraag daarbij is hoe de kerk haar structuur zodanig moet inrichten, dat men bij het kleiner worden van de kerkelijke gemeenschap de openheid naar de wereld be houdt. De nieuwe religie botst weliswaar niet op tegen de kerkmuren, maar het is vol gens bisschop Lohse wel zo, dat veel predikanten en ker kelijke medewerkers niet we ten hoe zij met de buitenker kelijke religiositeit moeten omgaan. De commissie voor de dia loog tussen anglicanen en rooms-katholieken (ARCIC II) zal behalve aan de „sola fide"-kwestie ook aandacht besteden aan het vraagstuk van de intercommunie voor. gemengd gehuwden. De com missie maakte dit tijdens een persconferentie bekend. Tij dens het nationale pastorale congres dat in mei 1980 in Li verpool werd gehouden, werd de rooms-katholieke bisschop pen gevraagd te bezien, of niet-katholieke partners en hun verwanten bij speciale gelegenheden als het huwe lijk, doop, vormsel en soortge lijke gebeurtenissen de com munie zouden kunnen ont vangen. De bisschoppen even wel meenden, dat het de oe cumene kon schaden als de communie, het symbool van de bereikte eenheid, zou wor den gebruikt als middel om de eenheid te bereiken en leg den het verzoek naast zich neer. Het nieuwe onderzoek binnen de anglicaans/rooms- -katholieke commissie kan, naar men verwacht, de voor bode van een verandering zijn, temeer omdat er duide lijk al een praktijk van inter- gegroeid. Welingelichte kringen in het Vaticaan verwachten, dat de afkondiging van het nieu we kerkelijk recht opnieuw wordt uitgesteld. Werd aan vankelijk verwacht, dat die afkondiging eind 1982 zou zijn en later weer januari 1983, nu wordt rekening gehouden met een afkondiging op Pinkste ren 1983. Het nieuwe uitstel is een gevolg van het feit, dat de kardinalen, die vorige week in Rome bijeen waren, een commissie hebben ingesteld om de tekst van het nieuwe kerkelijk recht, die al sinds februari klaar ligt, nog eens onder de loep te nemen. De enige kardinaal van Au stralië, Sir James Freeman, aartsbisschop van Sydney, heeft het Vaticaan schriftelijk gevraagd hem van zijn amb ten te ontheffen. Kardinaal Freeman is op 19 november vijfenzeventig jaar geworden en heeft daarmee de leeftijds grens voor het uitoefenen van zijn ambt bereikt. De kardi naal werd in 1971 tot aartsbis schop van Sydney benoemd als opvolger van kardinaal Gilroy. Paus Joannes Paulus II is van mening, dat de twee Franse priesters, die on langs in Brazilië tot tien en vijftien jaar gevange nisstraf zijn veroordeeld, voor de hoogste militaire rechtbank moeten wor den vrijgesproken. De paus heeft dit laten weten in een brief aan kardi naal Paulo Evaristo Arns. Hierin uitte de paus de overtuiging, dat de Fran se geestelijken Aristides Camio en Fransisco Gou- riou zijns inziens geen en kel moment de grenzen van het pastorale werk hebben overtreden. De inmenging van de paus in deze affaire wordt door Brazi liaanse kerkelijke kringen ook uitgelegd als een pauselij ke ondersteuning aan de Bra ziliaanse bisschoppen, die al geruime tijd in conflict leven met de burgerlijke autoritei ten. De twee Franse priesters werden in juli door een mili taire rechtbank in de plaats Belem tot lange gevangenis straffen veroordeeld, omdat zij vorig jaar dertien landar beiders zouden hebben aange zet tot gewapend verzet tegen een machtige grootgrondbe zitter. De Braziliaanse bisschoppen conferentie heeft in het re cente verleden meermalen la ten weten, dat haars inziens de Franse priesters onschul dig zijn en dat in feite het so ciale werk van de kerk met haar uitgesproken voorkeur voor de armen in de beklaag denbank staat. Het proces voor de hoogste militaire rechtbank is gisteren begon nen met een uitvoerig relaas van de aanklager, die op basis van de omstreden wet op de nationale veiligheid pleitte voor handhaving van de straf tegen de twee Franse pries ters. Opvanghuis in Lelystad Binnenkort zal met financië le steun van verscheidene kerken in Lelystad een op vanghuis worden geopend waar mensen die in nood verkeren, ongeacht welke le vensovertuiging zij zijn toe gedaan, tijdelijk kunnen wor den gehuisvest. Het initiatief is uitgegaan van een groep van vijf gezin nen die elkaar al vier jaar lang wekelijks ontmoeten om zich te bezinnen op bijbel en samenleving. In samenwer king met gemeentelijke maatschappelijke instellin gen, kerken en een christelij ke woningbouwvereniging is een complex tot stand geko men van vijf eengezinswo ningen met daaraan vast een zesde extra grote woning met drie woon-slaapkamers voor de opvang en een grote ont moetingsruimte waar de gas ten en de vijf opvanggezin- nen elkaar kunnen ontmoe ten. De vijf opvanggezinnen ontvangen behalve financiële bijdragen uit de plaatselijke kerken ook giften van parti culieren. Marcos hard tegen „rebellerende" priesters De Filippijnse president, Fer dinand Marcos, heeft gisteren een hard standpunt ingeno men tegenover priesters die worden beschuldigd van on dermijnende en opstandige activiteit. In zijn tot nog toe openhartigste verklaring over het probleem van de groeiende confrontatie tussen kerk en regering, wees hij een verzoek om vrijlating van een „rebellenpriester" af. Marcos zei, dat per geval zal worden bekeken of zulke „radicale" geestelijken wor den vrijgelaten, eerder dan ze allemaal onder de hoede te stellen van de kerkelijke au toriteiten. van die prachtige bomen fï strijdt tegen de natuur. R. Reinderhoff, DEN HAAG JE Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten. Fascisme en werkloosheid Minister Deetman wil bij het onderwijs wijzen op het gevaar van fascisme, en de opkomst daarvan. Terecht, maar de re gering moet zelf ook wat doen tegen oorzaken van het fascis tisch denken. Het toelatingsbe leid moet drastisch aangepakt worden: grenzen sluiten voor meer buitenlanders, die zich hier willen vestigen en de reeds aanwezige buitenlanders wijzen op de Nederlandse wet ten, die ook voor hen gelden, zoals het slachten van dieren; geen martelingen! Stuur de buitenlanders, die zonder werk zijn naar hun eigen land en gebruik ontwikkelingshulp om betrokkenen in het land. van herkomst te ondersteu nen. Het gezwel fascisme kwijnt dan wel weg. De werk loosheid zou een stuk kleiner zijn wanneer een echtpaar geen dubbele salarissen heeft. De regering doet daar natuur lijk niets aan, want dan zijn verschillende lieden van het kabinet de pineut! Zoals me vrouw Smit-Kroes, wiens man voorgedragen is als directeur materieel-voorziening van de PTT. Schandaliger is niet mo- gelijk. P. de Jong, DEN HAAG Wilhelmina- monument (3) Het idee om van de Grote Kerk een Wilhelmina-monu- ment te maken vind ik uiter mate aan te bevelen. Men kan een uitgebreide tentoonstelling organiseren met als middel punt een borst- of standbeeld van de koningin. Het publiek kan rustig binnen alles bekij ken, daarentegen staat men in het ontwerp van Prof. van Eyk in de wind, het voortdu rend omhoog kijken bezorgt je een stijve nek. Bovendien wordt het glas op den duur on duidelijk door regen, sneeuw,, luchtvervuiling, herfstblade ren en de uitwerpselen van vogels. Terwijl glas uiterst kwetsbaar is voor vandalen, anti-koningsgezinden en bal dadige jeugd die er steentjes tegen aan kunnen gooien, om maar een paar voorbeelden te Ook het weghalen Schwietert (4) das De zaak Schwietert blijft de mensen bezighouden. Als tv- presentator vond ik hem goed.| Maar hoe kan een mens zo lie- gen? Men had er goed aan ge-;zjCh daan tevoren na te gaan watLem( er allemaal van waar was. Hetvan zou te gek zijn als hij nu ookhjeic gedurende twee jaar een fikse^erg uitkering krijgt, zoals in deze^g n krant stond. Daar moet de re-j^p gering dan ook maar op bezui-^,ste nigen. Mt E. de Ruiter, DEN HAAG "In fi op E mini ,gew< Brieven van Jezus? rf," ulle Onder de Nieuw-Testamenti-1 sche apocriefen is d garus-legende niet de minstl] fantasierijke. Auteurs als Hen-j necke, Meyboom en Bakels da-L teren het verhaal op 250300 'Ir- r n. Chr. en de oudste bron isr*^ Eusebius: Koning Abgar van Edessa is ernstig ziek en stuurt Tl 1 een boodschap aan Jezus van Nazareth of Hij wil komen om hem te genezen. Jezus ant- "J0 zal sturen. Na de Hemelvaart SCI reist Judas Thaddeus naarlhee: Edessa, geneest de koning en met christianiseert de bevolking, ijjgj-, Legenden en apocriefe verha-EcV len hebben een lang leven: Ja- kob Lorber (f 1864) in hetjêeVl boekje dat voor ons ligt eenllijkl „schrijvende profeet Gods" ge- mer noemd, kreeg door „goddelijke mer inspiratie" kennis van meer- j n dere brieven van Abgar aan, ...i Jezus en omgekeerd, een in-r spiratie die volgens de inleider Am R. E. van Eupen onomstotelijk Jlucl vaststaat. Iedereen die ook Ult« maar enigszins thuis is in de! hermeneutiek van het Nieuwe Testament en zich met de apo-igr^j criefen heeft bezig gehouden,,jjcer proeft uit deze z.g. Lorber- openbaringen de Duits-ge- lstej kleurde esoterie van de vorige jgeb'r eeuw, mede-erfenis van hetjconc verwarde pantheïsme a la Ja- cob Böhm. Men leze slechts iecht wat Jezus in de mond wordt jste]c gelegd over het ontstaan van het heelal (pag. 34). Daarom beschouwen wij dit boekje eer der als een bijdrage tot de do cumentatie van de esoterisch- piëtistische stromingen uit de vorige eeuw dan als enig stu diemateriaal voor de kennis] van de N.T.-apogriefen, laatjg^ staan als geestelijke lectuur. Eri ouc is al verwarring genoeg. 'maa Jacob Lorber: „Brieven van nes, Jezus en Abgarus" vertaald zo t door F. H. J. Pas. Uitgave der Ankh Hermes bv, Deventer. Airl Prijs 15.-. steil Stamppot boerenkool met groene erwten kwark met mandarijnen vegetarisch Als u met z'n tweeën bent, dan heeft u het volgende i dig: 150 g groene erwten, 6 dl v ter, zout, 750 gr boerenkool met stronk (of 450 g vers ge sneden of diepvries boeren kool); 0,5 tot 1 kg aardappe len, 35 g boter, ketjap of ta- mari, sambal; 1 ei, 30 g suiker, 225 g kwark, 1 dl melk of karne melk, 2 mandarijnen. Een vegetarische stamppot van boerenkool met groene erwten zal voor de niet-vege tariërs wel even wennen zijn, maar u schaadt er uw gezond heid zeker niet mee! De erw ten moeten vanavond al keer worden gewassen en on der het water worden wegge zet. Kook ze morgen in dat weekwater met zout gaar in circa anderhalf uur. In het overblijvende kookwater van de erwten (vitaminerijk) kan de stamppot worden gekookt (indien nodig aangevuld met water). Doe er eerst de aardap pelen in en leg daarop de voorgekookte en daarna klein gesneden boerenkool stronk (óf de versgeneden boe renkool zo uit de zak öf de eerst in kokend water ontdooi de diepvries-boerenkool). Re ken een kooktijd van circa vijf-en-twintig minuten. Schenk het water van de gare aardappelen en boerenkool in een schaal en stamp alles dan fijn. Voeg de boter of margari ne toe en zo veel v kooknat als nodig is. Warm de stamppot met de groene ten nog even goed door. Voeg naar smaak zout, ketjap of ta- mari en sambal toe. Maak het dessert in de tijd dat de aardappelen en boerenkool staan de koken. Splits het ei, roer het geel schuimig en sla het wit stijf, beide met de helft van de suiker. Verdun de kwark met de melk of karne melk en roer dit door het ei geel, schep er vervolgens luch tig het wit door en een in stukken gesneden mandarijn. Garneer met de parten van de andere mandarijn. JEANNE SUSKE EN WISKE HET BRETOENSE BROERTJE Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende dagen raad plege men „Uit", de gratis wekelijkse bij lage van deze krant. 12.15, 14.00, 15.45. 17.30, 19.15, 21.00. to. vanaf 14.00. LE PARIS III: Playgirl (18); 12.30, 14.15, 16.00, kunstagenda Vrijdag 3 december singel 20 tel. 857800) 20.30 HOT Dansfestival: Aspiranten Nederlands Dans Theater. Appeltheater (Duin, DEN HAAG APOLLO I (Spul- ook 16.30. APOLLO II: Stripes (al); r (12); 14.00. 19.00, 21.30. in love (al); 14.00. 19.15, 21.45. 471656): E.T. (al); 14.00, 19.00, 21.15. rn. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BA- ---- - (16j. yr za 24.00. CINEAC I: The French connection deel 2 (16); za. 00.15. CINEAC 2: A midsummer night's sexcomedy (16); za. 00.15. Ï6.Ö0."19.00, 21.30. CINEAC I (Bui- «CINEAC 3: She (16); za. 00.15. Voorschoten: za dr. Meijer tel. 249: zo dr. Platteel tel. 5417. Warmond Voorhout: Dr. Walenkamp, tel. hout: Dr. Van Ronnen tel. 02285- 02523. Katwijk aan Zee: dr. Tim- 24004 Katwijk Rijns puinhoop (Try out-voorsteling Caba- II: The thing (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC III: Grease II (al); 14.00. The road warrior (16); 18.45. 21.30. DU MIDI (De Carpentierstraat 141. tel. 855770): Heibel op de hoofdweg t bewogen (Harlekijn Dans) 814251) 19.30 Gitaaravond o.l.v. An tonio Pereira Arias. Theater PePijn (Nieuwe Schoolstraat 23 tel. 460354) 20.30 Cabaret Purper. Poppenthea ter Guido van Deth (Nassau Dillen- burgstraat 6 tel.280208) 20.30 Ruim- i een tiener (18); melodrama 50-er jaren (16); EUROCINEMA: De prille lusten ran een tiener (18); za. 24.02. ODEON I: Hot rock (16); 01717-4354): Smokey and the band- Sjimmie en het zwaard van Krijnf zt bioscopen 20.30. A cat on a hot tin roof (16) di. 20.30. Imitation of life (16); wo. 20.30. «METROPOLE I: E.T. (al); t/m v 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE II: Van de koele meren des doods (16); 14.00. 18.45, 21.30. METRO- Le cocq d'Armandville, tel. 15613. Alkemade - Rijnsaterwoude Lei- muiden: Dr. Van Dongen, tel. 01713- 2511. Alphon: Voor de praktijken! van Stehouwer, Van Gemeren, Plag, Visser, Varkevisser, Van Engelen en 1 Zikel: za Dr. Engelen tel. 21915, zo Dr. Visser tel. 22088. Voor de praktij- 1 ken van Boss, Eradus, Van Der Steen, Hetzberger 72364. Hazerswoude - Koudekerk: »Al£ Dr. Uhlenbeck, tel. 01728-9281. Zet, Langeraar Nieuwveen - Ter Aar - toes Woubrugge: Dr. Van Sprang, tel. mar 01722-2811. Nieuwkoop - Noorden: l.- Dr. Sanders tel. 01725-1555. "ier aragdlaan 308, Leiden. APOTHEKEN Leiden - Leiderdorp - Oegstgeest - Voorschoten: Apo theek Zuid West in Leiden en Apo theek Beker in Oegstgeest. Leid- schendam: Dam apotheek Damlaan 41, tel. 274238. Alphen: Apotheek Herenhof. Katwijk: Apotheek Sloot haak, tel. 01718-20400. Noordwij- kerhout: za geopend van 9-13. u. en geist (16); 14.30, 19.00, 21.15. ook 16.45. LIDO II: Van de koele meren des doods (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. ook 16.45. LIDO III: Summer Lovers (al); 19.00, 21.15. do., vr.. ma., dl. ook 14.30. LIDO IV: Smaak Cheese Chongs nice dreams (16.); 14.30. 19.00, 21.15. zo. 14.30. 16.45, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Tiroler blondjes op het liefdespad (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15. 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Meisjes om van te smullen (16); 14.30. 19.00, 21.15, zo. ook 16.45. 01720-20800): Van de koele i des doods (16); 13.30, 18.30, 21.15. the west (12); do., vr.. ma., di. 13.30, 18.30, 21.15. wo. 18.45, 21.15. za. 18.30, 21.15. zo. 16.15, 18.45, 21.15. EUROCINEMA III: Poltergeist (16); 13.30, 18.45. 21.15. zo. 13.45, 16.15, 21.00. ZO. 13.45, 16.15, 18.45, 21.00. IV: Class of 1984 (16); z POLE IV: Les uns et les autres (al); 14.00, 20.00. METROPOLE V: Que- relle (16); 14.00. 18.45, 21.30. ODEON I (Herengracht 13, tel. 462400): Diva (16); 14.00, 19.00, ARTSEN Leiden: Wijk 1: Boerha- dienstverlening tel. 213546, zo dr. Crul tel. 142888. Wijk 2: Binnenstad-zuid, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. ODE- Tuinstadwijk, Professorenwijk. de ON IV: Monty Python live at the Holly- Waard, za dr. Van Luijk, tel. 122522, wood bowl (al); 13.45, 18.45, 21.15. zo dr. Van Gent, tel. 122538. Wijk 3: - - - - Mors, Haagwegkwartier. Zuidwest, za Van Rijn, tel. 210797, zo dr. Boer tel. 310420. Voor de praktijkgebieden van Groeneveld, Van Leeuwen, Mey er, Reinders, Tan, Van Tol: za. J. Reinders, tel. 760947, spreekuur 11.00 tot 11.30 uur aan huis In WIJKVERPLEGING BOLLENSTREEK Sa8senheim - Warmond - Lisse - Beekbrug: Zanting-Bos, tel. 02520- 29060. Noordwijkerhout -Voorhout antwoordapparaat tel. 02520-16217. Leidschendam: Leidschendamse Kruisvereniging tel. 070-455300. 16.30. LE PARIS I (Kettingstraat 12-b, 656402): Het vrolijke sex pen sion (18); 12.00, 13.45, 15.30, 17.15, 19.00, 20.45. zo. vanaf 13.45. LE PARIS II: Bruisende brunettes (18); Frencken tel. 070-2711110. Oplossing •jajeiupuiM f -J9do|J9!A e lopejadsap z lampadxa i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 14