Hardhandige opmars van Australische film HflNSVlNK- Lokale concertzender voor Amsterdam BEKENDMAKING Tinpen soldaatjes op kunstveiling Warm pleidooi voor Gewestelijk Orkest „ROAD WARRIORS" EEN VAN INTERNATIONALE SUCCESSEN Australische cinema wil geen Hollywood- Zuid zijn :V- KLEDING UIT FINLAND originele ontwerpen prachtige natuurlijke materialen zoals: katoen-wol-zijde maten 38 t/m 46 DE PROVINCIALE WATERSTAAT IN ZUID-HOLLAND De provinciale waterstaat in Zuid-Holland maakt be kend, dat in de nacht van zondag 28 november 1982 op maandag 29 november 1982 en in de nacht van maandag 29 november 1982 op dinsdag 30 november 1982 tussen 00.30 en 06.00 uur de rijksweg Haagsche Schouw-Lelden en Waddingerplein te Leiden vanaf het kruispunt Haagsche Schouw tot de Waddinger- brug in de gemeente Leiden zal worden afgesloten voor doorgaand verkeer in verband met werkzaamhe den aan de in deze weg gelegen spoorwegovergang. Passage van de spoorwegovergang door voetgangers en (brom)fietsers is tijdens de afsluiting wel mogelijk. p KUNST LEIDEN LOOSE COURANTVRIIDAG 19 NOVEMBER 1982 PAGIt - haar zelfstandigheid, het haar opgedrongen huwelijk negeert. Australië had trouwens een oude band met film. Al in 1906 werd "The story of the Ned Kelly Gang" (de lotgevallen van de legendarische Australi sche bandiet) gemaakt, een film die een uur duurde, en door sommigen wordt be schouwd als de eerste „avond vullende speelfilm" ter we reld. Het nieuwe Australië probeerde zich af te zetten te gen een land als Canada met een vergelijkbare culturele si tuatie. „Canada" zei men Au stralië „doet het verkeerd. Daar maken ze films die exac te kopieën zijn van de Ameri- kaane film. Maar dan met minder financiële armslag uit gevoerd. Canada is wat de film betreft eigenlijk Hollywood- Noord." Wie naar regisseurs als Peter Weir kijkt, moet toe geven dat Australië en Holly wood een stevig stuk uit el kaar liggen. Weir haalde met „Galipoli" ook een stuk Au stralische geschiedenis voor zijn camera's. Hij verfilmde de tragische deelname van jonge Australische soldaten aan de mislukte invasie van Britse strijdkrachten in de Dardanel- len bij Turkije in 1915, tijdens de eerste wereldoorlog. Meer een persoonlijk verhaal van vriendschap en avontuur dan een echte „oorlogsfilm". Het was voor Weir, die aan de film verslaafd raakte toen hij tij dens een slaapverwekkende cruise met een aantal vrienden het gesloten tv-circuit van hun boot van amusement ging voorzien, nog een overwin ning: Hij kreeg de Australische muziekmagnaat Robert Stig- wood zo ver voor het eerst uit zijn persoonlijke fondsen een speelfilm te bekostigen. Het wachten blijft voorlopig op „Galipoli". Net zoals het wachten is op „The man from Snowy River" met Kirk Dou glas. De verfilming van een typisch Australische legende over een cowboy die de geva ren van de Australische „bush" bevecht. Je kan de Au stralische film die door de En gelse taal internationaler veel makkelijker aanspreekt en bo vendien commercieel aantrek kelijke Amerikaanse en Britse „sterren" kan inhuren, niet vergelijken met de Nederland se. Je kan hoogstens stellen dat een goede subsidie-politiek blijkbaar toch een cinema met een eigen karakter van de grond kan brengen. Al is het de vraag wat er met de succes- regisseurs gaat gebeuren. Au stralië mag dan geen Holly- wood-Zuid willen zijn, George Miller lijkt een regisserende Road Warrior die zijn enkele reis naar het Amerikaanse filmmekka al heeft laten af stempelen. BERT JANSMA Opening tennishal AARLANDERVEEN Bur- gemeester Paats verricht mor genmiddag om drie uur de of ficiële opening van de tennis hal van de tafeltennisvereni ging Spinmill. Na deze ope ning is er voor iedereen de ge legenheid om de hal, die eerste in gebruik was als fabriekshal door de leden van die vere niging omgebouwd werd tot tennishal, te bezichtigen. SEAN Sean Connery heeft hel9 druk de laatste tijd. Hij terug als James Bond in ver say never again" titel is méér toepasselijk), zijn werk in de Londem dio's als 007 nèt achter terwijl verderop in Lom UJ elegante Roger Moore bezig is aan zijn zesde creatie, „Octopussy". Mi zijn binnenkort meer C ry-rollen te verwachte Fred Zinnemans Five One Summer" mag hi film lang het pikhouweefaé wen als één uit een roma trio dat gezamenlijk de 1 sense Alpen beklimt, terw in „The Man with the l l' Lens" de filmcamera zei r< superreporter die olie T geheimagenten en oogvt dende dames op zijn pad Connery is co-auteur vi scenario naar een boel thrillerschrijver Len 1 ton. Dus hij heeft het all aan zichzelf te danken. KONINGIN Koningin Beatrix zal nai waarschijnlijkheid aan zijn bij de speciale pref van John Hustons film nie", op 20 november a het Cinerama Theater, dam. „Annie" is het v< r] van het weesmeisje dat r opgevangen door mil a Daddy Warbucks (1 O.W.-er dus eigenlijk), waarvoor Albert finney kaal heeft laten schere ',t opbrengst van de Nederig première (kaartjes veerti e den) gaat naar de ÜN. e aktie „kans voor een onder het motto „Annie wel een heel goede kans,)* al die andere kinderen k -;W. Albert Finney: Kaal „Annie" PETER In december komt wijlët ter Sellers' allerlaatste\e hoewelhet blijft oplette^ u merken) „The trail Pink Panther" in ro\ Blake Edwards heeft laatste, onaffe opnamen J met Sellers maakte tocA dig een film in elkaar I Inspecteur Clouseau verl mysterieus, Joanna Li („Purdey" uit De W/ff gaat als journaliste naam op zoek, ondervraagt mensen (o.a. David JVvVéI oude herinneringen om aan Sellers. En dat dus oude scènes uit Pink Panther-films. blijft overigens zoek. eind. Dus wie niet nog wat mét Sellers achter houden om straks met film wat bewaart Géld dus. Wat zou van gedacht hebben'. BERT AMSTERDAM Van 30 november t/m 10 decem ber zullen bij Kunstveilin gen Sotheby Mak van Waay, Rokin 102, te Am sterdam weer honderden kunstvoorwerpen (ca. 3500) onder de hamer ko men. Onder de rubriek Varia wordt een grote col lectie speelgoed geveild. TER AAR Een warm plei dooi werd gisteravond in de Ter Aarse gemeenteraad door het VVD-raadslid Nijweide ge houden voor het behoud van het Gewestelijk Orkest van Zuid-Holland. Door de bezui nigingen bij rijk, provincie en gemeenten staat het bestaan van dit professionele Zuid- Hollands Orkest op de tocht. Door de directie van het Ge westelijk Orkest is aan de di verse gemeenten, waaronder Ter Aar, verzocht om een bij drage van 0,40 per inwoner. Een vrij luttele bijdrage, zo vond Nijweide, als je bedenkt welk stuk cultuur je dan be houdt. Hij wees er op dat reeds 59 gemmeenten het goede voorbeeld hebben gegeven en deed een beroep op het college om zich daarbij aan te sluiten. Bij verlies van een orkest als dit zullen de mensen uit de re gio voortaan weer alleen naar de allergrootste steden moeten om een dergelijk stukje cul tuurbeleving te kunnen mee maken. Hierbij komen poppen on der de hamer van diverse makelij en een bijzonder grote collectie tinnen sol daten. Niet alleen zijn er losse tinnen soldaatjes, hele groepen infanterie, maar ook in tin uitge voerd, een aantal staf- kaartlezend militairen. Deze collectie speelgoed Van Deudekom sprak namens de PAK-fraktie uit volledig achter de woorden van Nijwei de te staan. CD A-er Van der Vliet meende daarentegen dat dergelijke subsidies juist niet meer moeten worden verleend en zeker niet wanneer dit in het verleden juist bij deze or ganisatie steeds was afgewe zen. Toen hij van voorzitter, burgemeester P. J. Verhoef, vernam dat de Welzijnsraad een negatief advies had afge geven, was het voor hem hele maal een bekeken zaak en suggereerde hij om afwijzend te besluiten. De voorzitter bleef echter bij het voorstel om de afdoening in handen van het college te stellen, doch liet reeds doorklinken dat dit vermoedelijk toch niet tot in williging van het verzoek van het Gewestelijk Orkest zou lei den. mede vanwege de schaar se financiële middelen. De raad besloot om het verlossen de woord inderdaad aan het college over te laten. zal op 9 december om 2.00 uur geveild worden. De veiling begint zoals ge woonlijk met een collectie schilderijen uit de 19de én 20ste eeuw op dinsdag 30 no-" vember. Hoogtepunt van de schilderijen is het werk van Ph. Sadée, „Visafslag". Zeer belangrijk is de collectie Europees ceramiek. (3 decem ber 10.30 uur). In deze rubriek komt de collectie Nederlands porselein en enkele stukken Delfts aardewerk uit de collec tie van Dr. en Mrs. Warren Baker, Michigan City, Indiana, U.S.A. onder de hamer. In deze Amerikaanse collectie treffen we fraai Weesper por selein aan: o.a. een trekpot, een theebus en diverse koppen en schotels, alle met een decor van chinoiserieën. Daarnaast is er Haags porse lein uit dezelfde eerder ge noemde collectie en produkten van M. O. L. en Amstël. Aan de Warren Baker collectie zijn inzendingen van andere eige naren toegevoegd, zoals twee Meissen serviesjes en enkele produkten uit Sèvres. Drie rode trekpotjes zijn er van De Milde en De Caluwe. Bij het Chinees en Japans por selein treft men twee opmer kelijke Chine-de-commande horlogestandaards (dinsdag 2 december). Onder de vierhon derd meubelen die op 10 de cember aan bod zullen komen (10.30 en 14.00 uur) behoren een vergulde Louis XVI arres- lede en een 18de eeuws maho niehouten kabinet, geheel met intarsia van bloemen en dra perieën tot de hoogtepunten. Kijkdagen: 26, 27 en 28 no vember, van 10.00 tot 16.00 uur. AMSTERDAM Als de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur er mee akkoord gaat, is vanaf zaterdagmiddag 19 februari uur in Amsterdam en in grote delen van omliggen de gemeenten 24 uur lang muziek te horen van een nieuwe radiozender: de lokale concertzen der Amsterdam. Het gaat die dag nog maar om een proefuitzen- ding, maar als alles volgens plan verloopt en daar ziet het momenteel naar uit en als de machtiging van het ministerie op tijd afkomt, begint de lokale concertzender Amsterdam dat zelfde jaar nog met de definitieve uitzendingen. De eerste tijd zal dat één etmaal per week zijn. Maar via tweemaal per week willen de initia tiefnemers geleidelijk aan naar een ononder broken uitzending van 24 uur per dag en zeven dagen van de week. De proefuitzending zal voornamelijk zijn ge wijd aan het Amsterdams Philharmonisch Or kest in verband met het dertigjarig jubileum dat dit orkest dan net achter de rug heeft. Het ligt trouwens in de bedoeling dat in de defini tieve uitzendingen van de concertzender het accent komt te liggen op Amsterdam. Niet al leen zullen Amsterdamse ensembles grote aan dacht krijgen in de uitzendingen maar ook an dere Nederlandse- en buitenlandse orkesten die in de Hoofdstad optreden. Op de concertzender zal niet alleen klassieke muziek te beluisteren zijn, maar ook geïrppro- viseerde muziek, jazz en volksmuziek, samen gevat onder het begrip serieuze muziek. Naast beroepsorkesten zullen ook goede amateuren sembles te horen zijn. Om een goede kwaliteit te waarborgen zal ter begeleiding van de pro- grammas een muziekraad van vijftien deskun digen in het leven worden geroepen. Behalve de aan- en afkondigingen zal er in de uitzendingen van de concertzender niet gespro ken worden. Alle programmagegevens van de concertzender zullen worden opgenomen in een maandelijks te verschijnen programmablad, waarop men zich kan abonneren. De advertenties die men voor dit blad wil verwerven, zullen één bron van imkomsten voor de concertzender vormen. De drie tot vier ton die de initiatiefnemers jaar lijks denken nodig te hebben voor de concert- zender, zullen voor een ander deel liit donaties moeten komen. Om de exploitatiekosten zo laag mogelijk te houden, zal gebruik worden ge maakt van een grote groep vrijwilligers onder toezicht van drie muziekdeskundigen.De pro- grammas van de concertzender zullen via de ether worden uitgezonden; zodat zij ook via de autoradio te beluisteren zijn. Daarnaast wil men ook gebruik maken van de kabel om een zo groot mogelijk bereik te hebben. Wie het een paar jaar ge leden over De Australi sche Film had, kon bij kenners meewarige blik ken ontmoeten. Australië, een continent met een handjevol cultureel on dermaatse tegenvoeters. Ach, een televisie-filmpje op z'n tijd, maar een film industrie, Dé Australische Film? Een lachertje toch? Niettemin draait nu al enige weken een hard handige Australisch su perhit in de bioscopen, „The road warrior". Niet een film waar je als gewe tensvol adviseur pa, ma en de kinderen stante pede naar toe zou sturen, maar ondanks het fysieke ge weld in die postnucleaire woestijnsamenleving van „The road warrior", het is een knap gemaakte film. George Miller heet de regis seur. Hij scoorde met Warrior- voorloper „Mad Max" al een internationale hit en is inmid dels met open armen ontvang en door de meest succesvolle jonge Hollywoodfilmers Ste ven Spielberg, George Lucas en John Landis. Miller filmt één episode van Spielbergs produktie „The twilight zone". Maar een andere Australische topproduktie ligt nog altijd op de plank. „Galipoli" van regis seur Peter Weir. De film lijkt tussen de wal en het schip te recht te komen. De inmiddels opgeheven filmverhuurder Ci nema International Corpora tion had/de film al enige tijd „in huis", na de overgang van het „produkt" van die maat schappij naar de Amsterdamse bioscoopexploitant/ filmver huurder Tuschinski, is „Gali poli" meeverhuisd. Naar een andere plank. En dat terwijl de film internationaal ont vangen is als hét meesterwerk van de moderne Australische cinema. Mel Gibson rennend met een boodschap voor het inva sieleger in Peter Weirs „Galipoli". zou promoten dan affiches en folder zouden doen, vaste vorm aan onder eerste minis ter Gorton. Een televisie- en filmschool werd gesticht, een Nationaal Filmfonds opgericht (jaarlijks tien ipiljoen guldens) en Gorton liet uitdrukkelijk weten: „Er hoeven echt niet alleen hoogstaande, intellectu ele, kunstzinnig-mooie films gemaakt te worden". Een ver standige instelling die ruimte gaf om op de basis van een aantal doorsnee-werkjes of ge wone mislukkingen, een Au stralische Nouvelle Vague te bouwen. Met films als Peter Weirs „Picnic at Hanging Rock", dat hier op de televisie werd vertoond: De poging van een kostsschoolmeisje volwas sen te worden in de schijnhei lige, in Engels keurslijf gego ten, wereld van haar kost school, met een voortdurend voelbare erotische spanning en een mysterieuze verdwijning aan het slot. Met Gillian Ar- strongs „My brilliant career", het trieste verhaal van een vrouw die op zoek wil naar Met de Alto introduceerde Suzuki de wijze manier van autorijden. Een superzuinig, slim en sterk karretje dat doet wat-ie moet doen en méér heeft dan hij moet hebben: de Alto is meer-dan-Japans compleet. Biedt ruimte aan vier volwassenen en hun bagage. En zijn motor komt uit hetzelfde nest als de wereldkampioenen van de motorfiets. U kunt nog kiezen ook: driedeurs met neerklapbare achterbank f 9.999,-. Of voor f 1.000 meer de nog luxere vijfdeurs Alto FX met o.a. gescheiden neerklapbare rugleuningen. Als u 'm bij ons komt bekijken, wijst z'n neus al naar de uitgang voor een proefrit. SUZUKI. EEN RAAAZEND KNAP KARRETJE. Nimag Den Haag, Van Bleiswijkstraat 7,2582 KZ Den Haag. Tel. 070-552459/556828 (vlak achter Congresgebouw). Autobedrijf CA. Heemskerk, Stationsstraat 110,2712 HK Zoetermeer. Tel. 079-164869 Garagebedrijf De Gouden Leeuw, Veurseweg 180,2252 AG Voorschoten. Tel.: 01717-2814 Auto-Meer b.v., Hoge Rijndijk 4.2313 KJ Leiden. Tel. 071-125259/131867 Groote Eylandt Allereerst: Wat is zo typerend aan de Australische film. Zet je de films van Miller, „The Chant of Jimmy Blacksmith" van Fred Schepisi (over een hypopcriet racisme dat een Australische „aborigine" in een killer verandert), Weirs' „The last wave" (de gecivili seerde wereld gaat ten onder aan de geprovoceerde magie van die van de oorspronkelij ke bewoners van „Groote Ey landt"), op een rijtje dan zie je een enorme directheid in ver teltrant, een bijna fysiek fil men waar de energie van af spat, en een gebonden aan Au stralië. Hetzij aan de heden daagse problematiek van de samenleving daar, hetzij aan de korte wortels van de eigen historie, hetzij aan een bepaal de brute schoonheid van het landschap (Millers „Road war rior"). Technisch vaak niet Een van de Australische ,,aborigins" in Peter Weirs „Last Wave". perfect, maar geladen, krach tig- Subsidie-politiek De subsidiepolitiek van de Au stralische regering heeft de ei gen filmindustrie al vroeg op de been proberen te helpen. In 1968 nam het idee dat de film cultuur (met internationale mogelijkheden) het land beter Mel Gibson als „The Road Warrior"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 16