finale van Pisuisse schrijft boek over groot actrice Rolverdeling ZATERDAG 2 OKTOBER 1 DE LA MARi Oktober 1933: de legendarische actrice Fien de la Mar bij haar twaall en een halt-jarig toneeljubileum in „Marie Louise". De musical Fien wordt geprodu ceerd door het impresariaat Gisle- bert Thierens in Amsterdam. De teksten werden geschreven door Eric Herfst en.Ivo de Wiis en de muziek is van Joop Stokkermans. De regie heeft Eric Herfst; choreo grafie: Lindsay Dolan; decor: Ad Werner; kostuums: Yan Tax; muzi kale leiding: Dirk Stuer. Behalve Jasperina de Jong spelen verder mee: Gerard Cox, Willy van Heesvelde. Rients Gratama, Louki Knol, Reina Boelens, Ruut Weiss- man, Doris Baaten, Marcel Maas, Lia Corvers, Jan Elbertse, Tanneke Hartsuiker, Bruun Kuyt en Antoi nette Stranger. Gerard Cox speelt de rollen van Piet Grossouw en Jan van Ees, mannen met wie Fien de la Mar getrouwd is geweest. Willy van Heesvelde (evenals Dirk Stuer een Belg zonder zachte G) speelt onder meer de rol van Nap de la Mar (Fiens vader en leermeester). Piet Grossouw was aannemer. Hij bouwde voor zijn vrouw het De la' Martheater, nu Nieuwe de la Mar- theater, in Amsterdam. De muziek wordt gespeeld door Alan Evans, een Amerikaanse pia- nist-organist-syn thesizerspeler, de bassist,Dirk van Gorp (Belg), door Jannie Wessing, die verschillende blaasinstrumenten bespeelt. Gita rist is Ruud Schrewelius en slag-, werker is Erik Rits, ook een Belg. Gislebert Thierens: „Fien is een ad hoc-produktie met voornamelijk mensen uit de cabaretwereld. Al leen Marcel Maas komt van de Maastrichtse toneelschool. Hij Gislebert zelf heeft het vak van impresario geleerd toen hij bij im presariaat John de Crane werkte. Hij studeerde dramaturgie en Ne derlands. Hij vertelt: Wim Sonne- veld heeft me dit vak ingesleept. Ik zag in die tijd alles wat los en vast zat op toneel- en cabaretgebied. Sonne veld vroeg: wil jij voor de klas gaan staan? Nee? Waarom stu deer jij dan Nederlands? Jij bent toch gek op theater? Nou, alléz dan. Een Amerikaanse toetsenman, ja. Hebben we officieel toestemming voor. Want omdat er zoveel werk loze muzikanten zijn mag je eigen lijk geen buitenlanders aantrekken. Maar we hebben kunnen aantonen dat er onder het grote Nederlandse aanbod geen goede toetsenspelers waren, die mee wilden werken aan zo'n zenuwslopend iets als een mu- Hoe komen Eric Herfst en Japerina de Jong aan de gegevens voor de musical Fien over het leven van de in 1965 overleden actrice Fien de la Mar? Zelf hebben zij Fien nauwelijks gekend en zij wisten bovendien ook niets van haar. Aanvankelijk werden zij bijgestaan door Ferd Sterneberg, éminence grise van het Nederlandse toneel en schrijver van verschillende boeken over schouwspelers en schouwtonelen. Via uitgeverij Unieboek kwamen Eric en Pien (koosnaam voor Jasperina) terecht bij Jenny van der Linden-Pisuisse in Joppe (gemeente Gorssel), een dochter van het in 1927 op het Amsterdamse Hembrandtsplein vermoorde artiestenpaar Jenny Gilliams en Jean-Louis Pisuisse. Op 5 oktober verschijnt het boek van Jenny Pisuisse over Fien bij Meulenhoff. Vanavond en morgen zijn er try-outs van de musical in de Arnhemse schouwburg. Eind van de maand, op 28 oktober, gaat Fien in Carré in première. ARNHEM „Mevrouw De JongMevrouw De Jong Mevrouw De Jooooong Fie- hieieien!". „Ja, wat is er". En dat laatste zegt Jasperina de Jong in antwoord op die uitroep „Fien". „Ach", zegt ze later in een theepauze tijdens de re petities in de Arnhemse schouw burg, „dat was die gekke Dirk weer. Geen mens noemt me me vrouw De Jong. Maar afgezien daarvan geloof ik dat ik op het ogenblik inderdaad sneller reageer op de naam Fien dan op mijn eigen naam". Een gebeurtenis tijdens de uitput tende repetities voor de musical over de legendarische Nederlandse actrice Fien de la Mar. Jasperina de Jong die Fien de la Mar speelt, lag even uit te rusten en de muzi kale leider, de Belg Dirk Stuer, wilde haar er weer bij hebben. Toeval of voorbeschikking? Fien de la Mar speelde samen met haar vader Nap de la Mar in het toneel stuk Pygmalion van Shaw. Na de oorlog ontstond op basis van dit stuk in Amerika de musical My Fair Lady. Jasperina de Jong speel de in My Fair Lady dezelfde rol als Fien in Pygmalion, namelijk die van het plat pratende achterbuurt- meisje. Jasperina nam de rol des tijds halverwege de 700 voorstellin gen in Nederland over van Mar griet de Groot, die in verwachting was. Op de „publieke" tribune zit Jenny van der Linden-Pisuisse, die op de „titelrol" van „Fien" de geschiede nis zal ingaan als degene, die de re search (het feitenonderzoek) deed. Eric Herfst en Jasperina de Jong heeft ze leren kennen doordat zij contact met haar zochten in ver band met haar boek over Fien de la Mar. Ze hebben met elkaar ge meen dat ze Fien geen van drieën persoonlijk gekend hebben. Is dat geen handicap bij het schrij ven van een boek over iemand? „Misschien wel, misschien niet. Ik elk geval schrijf je objectiever, om dat je niet al te emotioneel bij het onderwerp betrokken bent". Drama Dat was anders toen Jenny Pisuisse in 1977 bij Unieboek het boek „Jean-Louis Pisuisse, de vader van het Nederlandse cabaret" liet ver schijnen. Pas in 1977, omdat zij de tijd tussen 1927 en 1977 nodig had om afstand te kunnen nemen van si cal. Om de bezetting voor een musical rond te krijgen kom je in Nederland altijd terecht bij cabaret- mensen. Toneelspelers kunnen doorgaans niet zingen en hebben ook weinig dans in de benen Ook op het gebied van de techniek moest er voor Fien het nodige aan geschaft worden. De belichting is een ingewikkelde zaak, die niet meer door mensenhanden verricht kan worden. Buiten de normale theaterverlichtingen om sleept de produktie zelf ook nog negentig ei gen spots mee. Om dat allemaal te bedienen is een buitenlandse licht computer aangeschaft. Zo'n appa raat was in heel Nederland niet te vinden. Gislebert: „Het is onze duurste aankoop: kosten zeventig duizend gulden Jenny Pisuisse tussen Jasperina de Jong en Gerard Cox. Even uitblazen tijdens de repetitüï/d voor de musical „Fien" in de Arnhemse schouwburg. het drama, waardoor zij op zevenja rige leeftijd haar ouders verloor. Haar ouders werden op het Rem- brandtsplein doodgeschoten door Tjakko Kuiper, een Groningse te nor, die door Jenny Gilliams na een korte, maar hevige romance werd afgewezen en die gezongen had in het cabaret van Pisuisse, maar ook daar aan de kant was ge zet. Overigens is deze uiterst korte samenvatting te summier om een oordeel over Kuiper, Pisuisse en Gilliams te mogen vellen. In het boek over haar vader en in ver schillende andere boeken over het Nederlandse cabaret en toneel, on der meer „Het Spel en de Knik kers" van Wim lbo (Meulenhoff); „Brieven aan Jou", een bundel her inneringen van Wim lbo (Kosmos); „Liedjes en Herinneringen" van Willy Corsari (Leopold), is uitvoe rig over het tijdperk Pisuisse ge schreven. Maar zelfs in 1977 schreef Jenny Pisuisse in het voorwoord bij het boek over haar vader en moeder: „Over hun dood wil ik niet schrij ven. Ik begin en eindig met twee artikelen uit het Algemeen Han delsblad, respectievelijk van 27 no vember 1927 en van 1 december 1927; dat is voldoende. Om die dood te begrijpen, moet men weten hoe hun leven was. ,Om over dat leven te kunnen schrijven, was afstand nemen noodzakelijk. Daarom nu pas dit boek over Jean-Louis Pi suisse, vader van het Nederlandse cabaret, maar ook mijn vader". Jaartallen Diezelfde Jenny Pisuisse heeft dan nu een boek over een andere thea terberoemdheid, Fien de la Mar, geschreven. „Ik ben gek op biografieën", zegt ze. „Ik lees ze veel. Als je zelf bio grafieën moet schrijven, zijn jaar tallen belangrijk. Ik heb mezelf er op betrapt dat ik veel met jaartal len werk. Ook in mijn eigen dag boeken. Fien de la Mar heb ik niet persoonlijk gekend. Maar er zijn wel al boeken waarin gegevens over Fien te vinden zijn. Ik ben niet de eerste die over haar schrijft. Maar wel de eerste, die een boek over haar alleen maakt". Waar haalde ze, behalve uit al be staande boeken, de feiten voor haar boek vandaan? Jenny: „Je moet in archieven zoe ken. Vooral het Amsterdamse oude archief aan de Amstel heeft me een heel eind op streek geholpen. En dan natuurlijk het Nederlands Theater Instituut aan de Heren gracht. In beide instituten heb ik dagen gezeten, met recensies, foto's, programma's en kranteknipsels om me heen. En toen op pad met de bandrecorder om mensen te inter viewen. Mensen met wie Fien to neel speelde, met wie ze films ge maakt heeft". De naamlijst van mensen die op de een of andere manier behulpzaam zijn geweest bij het verstrekken van gegevens, beslaat dan ook een pagina. Bekende en minder beken de namen: Eugène Beeckman, ka pelmeester bij Nap de la Mar, de vader van Fien; Hetty Blok, Simon Carmiggelt, Willy Corsari, Andrea Domburg, Anne-Marie du Pon-van Ees. Hella Haasse, Eric Herfst. Jan Willem Hofstra, Wim lbo, Albert Mol, Ferd.Sterneberg en vele ande ren. Wie met Jenny Pisuisse praat moet steeds denken: waar ken ik die vrouw toch van. En na enige tijd heb je het: ze lijkt op Mary Dressel- huys. „Ja, ik schijn op haar te lij ken en ik praat nogal geaffecteerd en ook dat is een overeenkomst". Artiestenkind „Nee, het toneel is voor mij geslo ten gebleven. Dat gebeurt wel meer met artiestenkinderen. Vooral als de ouders beroemd zijn en uitste kend hun vak verstaan. Voor to neel was ik niet goed genoeg en voor cabaret ook niet. Ik had het allemaal wel graag gewild. Maar nu ben ik toch tevreden. Als ik zie wat er in en om het toneel allemaal ge beurt, had ik toch niet zo gehoe ven". Vlak na de oorlog heeft Jenny een jaar of vijf in de journalistiek geze ten. Columniste? „Ach, wel nee. Was het maar waar. Zo maar wat verhaaltjes. Ik wou dat ik een Tamar of een Ina van den Beugel was. Mensen zeiden wel eens, dat ik een boek over mijn va der zou moeten schrijven. In 1975 ben ik er dan eindelijk aan begon nen. En je zou kunnen spreken van een doorbraak toen dat boek in 1977 uitkwam. Goh, zeg, je kunt schrijven, zei men. Dat wist ik zelf allang, maar ie moet het een keer naar buiten kunnen brengen. En waarom ik in '75 pas die noodzake lijke afstand kon nemen, dat heeft inmiddels ook wel iets te maken met de rust die ik hier in het Oos ten vind". Hoe het ook zij. Het boek over haar vader bleek inderdaad een door braak van haarzelf als schrijfster. Want in 1978 begon zij aan het boek over Fien. Ferd. Sterneberg begeleidde Jaspe rina de Jong in haar rol van Fien, want Sterneberg heeft Fien de la Mar goed gekend. De omstandig heid dat er een musical in de maak is en tegelijkertijd een boek over dezelfde persoon geeft enige be kendheid aan beide activiteiten. Jenny's boek over Fien vond snel ler een uitgever dan het boek over haar vader. Het boek over Jean- Louis paste niet in de fondsen van de verschillende uitgevers (zeiden ze), die Jenny benaderde. Met Fien vérliep dat wat beter. Het boek is een co-produktie geworden tussen Jenny Pisuisse en Eric Herfst en Jasperina de Jong. Bezeten Het is toch een ontzettende klus, zo'n boek? Waarom begon Jenny op haar 58e nog aan dat karwei? „Ik ben altijd bezeten geweest van schrijven. Ik heb ook altijd ge schreven. Het werd alleen nooit ge publiceerd. Maar ik schreef me blind. Brieven? Ja, ook brieven. Veel mensen zijn de kunst van het briefschrijven verleerd. Maar ik cultiveer die kunst nog. Evenals het schrijven van gedichten. Ja, ik weet wat je zeggen wilt. Er is ook al een bekende schrijver geweest (zijn naam zal ik maar niet noe men) die zei: ach gedichten, die heeft iedereen in zijn jonge jaren gemaakt. Dat kan ik niet uitstaan; die arrogantie en die geringschat ting. Ik zal mezelf nooit schrijfster noemen. Hou het maar op publicis te. Want om je schrijfster te kun- die nen noemen, schijn je aan.bepaa T>£ normen te moeten voldoen. schijn je er soms wel een dag o j?' te moeten kunnen doen om te palen waar een komma moet stair; Als ik zoiets hoor, denk ik: zi< !a< nou wel, ik ben geen schrijf- want ik doe daar nooit een <!n, over". ten blii An „Jawel, maar iets anders dan, ik nu toe heb gedaan. Niet over th" ter. Daarvoor weet ik er te wei. van af. Zeker van het hedendaa [e toneel. Ze komén wel met verz !,e' ken in die richting bij me aarjkl pen, maar er gaat me te veel tijd* zitten. Wat ik voor Fien niet tusf' Amsterdam en hier heen en wj gereden heb Het nieuwe plan heeft iets, haarzelf te maken en met de log. „Er zijn ontzettend veel boe] over de oorlog geschreven. F dat is allemaal werk dat zover de gewone mensen afstaat. We ben de oorlog in Indië doo; bracht en voor een belangrijk in een Jappenkamp. Van wat e; Nederland gebeurde drong 1 niets tot Indië door. Pas na de log kreeg ons soort mensen sti bij beetje informatie over waf ei Nederland was gebeurd. Maar gekeerd wist men in Nederl: niets van het leven in Indië i logstijd". Dagboek 4; „Na de dood van mijn ouders I ik opgevoed door een zus van r vader. Zij, Hans heette ze, was r pleegmoeder. Terwijl ik in Ii^ zat, -hield zij in Nederland een c boek bij van de gebeurtenissen, i dagboek van Hans heb ik lang gelezen gelaten. Het was me ii jaren na de oorlog allemaal te e tioneel. Maar nu ben ik dat boek gaan lezen. En al lezende 1 inner ik me de dingen dié destL tegelijkertijd in Indië gebeurden) waarvan ik nooit geweten heb ze in feite samenvielen met gebei tenissen in Nederland. Al léze» in dat dagboek kan ik de verhdj van die twee werelden nu als legpuzzel in elkaar schuiven". Niet anekdotisch Jenny Pisuisse is in de vier jaarfi ze met Fien de la Mar bezig betrokken geraakt bij die maar zeer begaafde actrice. 5 haar keuze van informanten formatie zodanig te werk gegi dat haar een duidelijk, helder beS van de actrice werd overgeleva Informatie buiten de anekdotisifl sfeer. Haar boek komt uit in een s<l portretten van kunstenaars -I Meulenhoff. Vorig jaar verschel! al boeken over Willem Sandbé Josepha Mendels en Herman Krl bers. Dit jaar nog komt na Ff het vijfde boek in de serie i Dat gaat over de dichter J.C. il Schagen. Theun de Bries en Bert Aafjes staan ook op het progral ma. GÉ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 16