sportuitslagen Hans Croiset: een schriklach om de eigen belachelijkheid is het klimaat van deze tijd Zelfzorg is nodig voor goede gezondheid URN HUIS IIT Winter make-up doet veel voor een vrouw TIENJARIG PUBLIEKSTHEATER VERLEGT ZIJN KOER Spelletjestijd IN EN OM HET HUIS KUNST LEIDSE COURANT VRIJDAG 17 SEPTEMBER 1982 PAGINjff Daar komen de meest creatie ve dingen uit te voorschijn. Ik houd alleen de controle of dat binnen het kader van het idee blijft. Stapt het daarbuiten, wat geregeld gebeurt, dan kijk ik weer hoe ver ik mee kan gaan. Nee, ik ben zelfs het te gendeel van een regie-dictator. Mise-en-scènes bereid ik nooit vooraf voor, ze ontstaan op de repetities. Tijdens een van de repetitieavonden van „Het Spaarvarken" heb ik de hele tijd in mijn stoel gezeten en heeft Petra Laseur dat onder deel geregisseerd. Dat noem ik ensemble-werk". „Tegenover de kwaliteit van onze acteurs en actrices moe ten er steeds betere regie-con cepten gezet worden, omdat die mensen steeds op een an dere manier binnenste buiten moeten worden gekeerd. Daarom hebben we ook gas tregisseurs aangetrokken. Wat Frits Marquardt hier teweeg brengt, dat is gewoon een pa leisrevolutie. Wat hij met „Mijnheer Puntila en zijn knecht Matti" verleden jaar heeft uitgehaald, daar bid en smeek ik om. Zoals hij Ibsen's „John Gabriël Borkman" dit seizoen voor ons aanpakt, daar ben ik echt dankbaar voor, dat ik in de gelegenheid word ge steld om zo iemand hier te krijgen". Ton Lutz doet dit seizoen geen enkele regie bij het Publieks- theater, wel bij Theater als gast in het stuk „Een sneeuw" van Willem Jan Otten. „Dat is een doelbewuste keuze: hij wil een tijd gaan spelen, na al die regies. Het was eerst de bedoe ling, dat er een regie-uitwisse ling met Theater zou plaats vinden, maar dat van Theater ATLETIEK Belangrijkste uitslagen Internationale wedstrijden in Rieti: Dames: Mijl: 1. Marlclca Pulca (Roe) 4.17.44 (wereldrecord): 2. Brigitte Kraus (Wdl) 4.25,93; 400 meter; 1. Jarmlla Kra- tochvilova (Tsj) 49,40 seconden; Heren: 100 meter: 1. Mei Lattany (Vst) 10,23 seconden 200 meter: 1. James Butler (Vst) 20,59 seconden; 2. Pletro Mennea (Ita) 20.79 seconden 400 meter; 1. Mike Paul (Tri) 45.01 seconden; 2. Gerson Sauza-Andrade (Bra) 45,21; 3. Walter McCoy (Vst) 45,25; 4. Harald Schmld (Wdl) 46,33 800 meter: 1. Hans-Peter Ferner (Wdl) 1.47,56 5000 meter: 1. Wodajo Bultl (Eth) 13.07.29; 2. Antonio Leltao (Por) 13.07,70; 3. Alberto Cova (Ita) 13 13.71 Discus: 1. Imrlch Bugar (Tsj) 66.54 Hoog: 1. Janusz Trezeplzur (Pol) 2.24 Polsstok: 1. Jean-Michel Bellot (Fra) 5.65 meter; 2. Atanas Tarev (Bul) 5,50 meter; 3. Thierry Vigneron (Fra) 5.50 DAMMEN Derde wedstrijd Nederland - Sovjet- Unie In Schevenlngen: 9-11. De gede tailleerde uitslagen: Nederland - Sov jet-Unie Cierc - Gantwarg 1-1, ,Wiersma-Mlt- janskl 2-0 Baljakin-1-, IPalmer - Wlrni (0-1), Bies-Wikman 1-1, Bastl- aannet-Tsjegoljev 1-1, Stokkel-Tsji- pes 1-1, Van den Borst-Davidov 1-1, Scholma-Mogiljanskl 1-1 Heus- d^ns-Tsiezov 0-? AMSTERDAM Hans Croiset heeft momenteel zijn handen vol aan de re petities van „Het Spaar varken" van Eugène La- biche in een bewèrking van Botho Strauss. In deze sociale komedie gaat het om een aantal kleinbur gerlijke provincialen. Tij dens een uit de hand gelo pen clubreisje naar Parijs toont elkeen zijn ware, al lerminst fatsoenlijk ge zicht. Het stuk gaat 2 ok tober in première. Hans Croiset: „Het heeft jaren lang prima gefunctioneerd, dan zie ik een behoefte komen aan moderner repertoire. Van af het moment, dat we ons meer bezig gingen houden met actuelere stukken, toen begon het te verschuiven naar het repertoire van het komende seizoen, waarvan wij vinden, dat het een goed beeld geeft van de wijze, waarop wij door willen werken. Het vorig jaar en het komende seizoen is voor mij een overgang naar een nieuw Publiekstheater. Lukt dat niet, dan moeten we weer de bakens gaan verzet ten. Binrten een jaar of twee moeten we het weten. Moeilijk „We hebben destijds ingecal culeerd. dat het het eerste jaar moeilijk zou zijn om vaste voet in Amsterdam te krijgen. Ik had voor mezelf berekend, dat hft wel ongeveer een jaar of twee, drie zou duren, maar aan het begin van het tweede seizoen, met „Iwanow", toen is het echt gaan lopen. Verder terugblikken, dat vind ik heel moeilijk, daar ben ik heel slecht in. Er is zoveel ge beurd". Wanneer ik enkele punten aanstip, zoals de komst van Ton Lutz in 1974, de Tsje- chow-cyclus die het Publieks theater heeft uitgebracht, gro te successen als „Electra", Vondels „Lucifer", „Antigo ne", waarvoor Hans Croiset de Louis d'Or heeft gekregen, re ageert hij enthousiast: „Als je me zo op weg helpt, kan ik da genlang daarover met je van gedachten wisselen. Ik heb thuis stapels materiaal liggen over de jongste theater-ont wikkelingen, maar dan moe ten we een afspraak maken voor een andere keer. Zo vlak aan het nieuwe seizoen word je volledig opgeslokt door je werk". Homogene groep Dan als bij het uitspreken van een binnenvallende gedachte: „Grote veranderingen binnen de groep zijn er nooit geweest, behalve dat Eric Schneider naar De Appel is gegaan en weer is teruggekomen en dat Josee Ruiter anderhalf seizoen geleden wegging. Met zo'n ho mogene groep is het alleen daarom al zinvol om je na tien jaar te beraden: hoe moet het nu verder? Je moet dan niet aan continueren denken, dat is veel gevaarlijker. Vooral in deze tijd. Want zodra er maar enige onzekerheid binnen de gezelschappen zou bestaan, dan zou er wel een of andere hyena op de loer liggen om alle subsidies weg te halen. We zijn nu in een ombouwproces bezig naar een nieuw Pu bliekstheater toe en dat kost evenveel tijd als in onze begin periode. We willen met een moderner repertoire uitko men". Risico Een nieuwe koers houdt het risico in van een terugloop van bezoekers met als mogelijk ge volg, dat de subsidiënten nog minder toeschietelijk zullen worden. „Om die reden opge ven, dat kan ik niet. Als door onze inzet blijkt, dat het toneel levensvatbaar blijft en we krij gen de middelen niet van de overheid, dan halen we het wel ergens vandaan. Wij schreeuwen niet zo gauW moord en brand, want we heb ben al jaren in de ellende ge zeten. Vanaf het eerste jaar al. We waren oorspronkelijk een overgangsgezelschap, dat maar één jaar zou bestaan. We had den een subsidie, dat was lach wekkend. Het was misschien een vijfde van wat Centrum toen kreeg. Dat het totale be drag zo groot is, komt omdat we twee miljoen inkomsten hebben. Als de subsidie blijft teruglopen, dan ga je je afvra gen: kunnen we nog wel func tioneren?" „De ambitie om in de Amster damse Stadsschouwburg te spelen, houdt ook in, om hem vol te krijgen. Als je je ideeën omtrent toneel niet aanpast aan dit gebouw, dan vind ik het niet eerlijk ten opzichte van je subsidiënten en tegen over het publiek. Als ik ineens vind, dat er volstrekt experi menteel gespeeld moet wor den, dan mag ik niet in de Stadsschouwburg spelen. Die is bedoeld om publiek te trek ken. Alleen de formule daar voor, die we tot nu toe hebben gehanteerd, vind ik overleefd. Onzeker En ik denk juist, dat deze tijd, waarin alles zo aan het schui ven is en waarin toch bijna ie dereen heel erg onzeker de toekomst inkijkt - en vooral een stad als Amsterdam - vraagt óm een progressief theater, dat inspringt op die Bij Uitgeverij Gezondheids- nieuws BV 't Harde Neder land is een vernieuwde en geheel bijgesteld boek ver schenen van A. Vogel, krui- denkundige, die de mensen een reeks adviezen geeft om zich gezond te houden en zich van allerlei kwalen af te helpen. Vogel (het predicaat dr. mag hij niet meer voeren omdat hij geen arts is) geeft in de dikke pil „De Kleine Dokter" indicaties en krui denvoorschriften bij hoofd pijn, hoe hoge bloeddruk te voorkomen en in de hand te houden en wat een mens maar teisteren kan als ver stopping, keelpijn of insec tenbeten. De medicamenten van de Zwitserse natuurge nezer, die in bepaalde geval len zeker verlichting geven, hebben een goede naam; hij selecteert mede uit het rijk der homeopatie maar gaat wel een beetje ver door bij voorbeeld een extract van verse bijvoetplanten „een van de weinige middelen te gen hystero epilepsie, een vorm van vallende ziekte die samenhangt met een func tiestoornis van de eierstok ken". te noemen. Natuurgeneeswijze is een vorm van ziekte genezen die zo oud is als de wereld. Won den van kruisridders werden al behandeld door monniken, die mossen verzamelden waarvan ze compressen maakten met een genezende werking. Later zouden daar in schimmels, waarin „peni cilline" voorkwam, blijken te zitten. Maar het lijkt erop alsóf het gebruik van beken de aftreksels van planten, die hun waarde in de gezond heidszorg bewezen hebben, verward wordt met een nieu we term: „zelfmedicatie". De Nefarma (Nederlandse Asso ciatie van de Farmaceutische Industrie) spreekt in dit ver band liever van „zelfzorg", die een essentiële bijdrage vormt voor een goede ge zondheid. In deze zelfzorg spelen medi camenten voor eenvoudige kwaaltjes, (die men in VS grote waarde toekent en „home medicines" noemt) ook in het oog van de artsen een rol van betekenis. De zelfzorg neemt in Nederland tien procent van het totale geneesmiddelen verbruik voor haar rekening; dit komt neer op 230 miljoen gulden. Nefarma doelt hiermee op de circa 500 a 600 geneesmidde len, die door het Pharmaceu- tisch College geregistreerd zijn als bijvoorbeeld aspirine, aspro etc. Onlangs werd het gebruik in aantallen van pijnstillende tabletten per hoofd van de bevolking per jaar nagegaan; daaruit bleek het volgende: circa 20 eenhe den per jaar in ons land te gen België 50, West-Duits- land 30, Zweden 73, Zwitser land 23 en Italië 32 eenhe den. Deze middelen zijn ge registreerd en voorzien van een bijsluiter. Mensvriendelijk De rage van zelfmedicatie door middel van alternatieve geneeswijzen neemt de laat ste jaren hand over hand toe. Er verschijnen talloze boe ken, die een bron van infor matie vormen voor brede la gen van de bevolking over vuist weg enkele auteurs: Holzer, Hulke, Lon, Stenway, Mellie Uyldert, Aalster, Bos. Daarnaast kan men het ver schijnsel waarnemen, dat los van deze „standaardwerken" nieuw op de markt komen: darmreinigingsextracten, hoestdranken, pillen voor ex tra voeding, pillen voor bete re darmwerking, tabletten te gen spataderen en hartzwak te, sleutelbloem- en oesterpil- len. Het is moeilijk deze trend niet in verband te zien met de bezuinigingsdrift op medi sche hulp, geknibbel van zie kenfondsen op uitkeringen en verbod om bepaalde ge neesmiddelen in het zieken fondspakket op te nemen. Een rol spelen ook de over volle wachtkamers van over belaste artsen, die minder af kerig zijn dan vroeger als pa tiënten zelf meer verant woording nemen. „Het mon dig zijn van de patiënt" wordt gepropageerd door me dia en reclame. Scène uit „Iwanov" onzekerheden en waar je met een levendige, speelse theater vorm tegenover moet gaan staan". „Als theaterman kan ik niet inspelen op de vaak gehoorde kreet, dat de mensen in deze gruwelijke tijden 's avonds als ze uitgaan, vermaakt willen worden. (-) 's Avonds moet de gene, die naar een schouwburg gaat, waar ik iets in de leiding te maken heb, uitgeduid krij gen waarom die wereld zo on dragelijke trekken vertoont. Dat mag best, en graag zelfs, amuserend, zie „Revisor", zie „Iwanow", zie „Majoor Barba ra", zie „Bedrog", zie op zeld zaam niveau „Woolf". Ik doe maar een keus". „Dat sommige acteurs vinden, dat ik te overheersend ben, ja dat zal wel. Ik wacht op het moment, dat ik tegengespro ken word. Ik denk, dat ik door overheersend te zijn, het meest losmaak bij anderen. Een an dere functie heb ik niet. Ik speel praktisch nooit, zij doen dat: een man of twaalf, en daar ben je de hele dag mee bezig. Dat overheersende, dat is bij de repetities niet zo, mis schien wel in het beleid. Op de repetities ben ik zelf geregeld te zwak tegen het geweld van acteurs. Maar dat is dan een heel goed evenwicht. De me ningen van de dames en heren zijn niet mis te verstaan. Ik heb liever mensen, die zo hun mond open doen en die zeg gen, waar ze het niet mee eens Zijn, of die je versterken in je visie. Dan werkt het pas. Ensemblewerk is mijn doel stelling. Ik start juist met een heel duidelijk idee en laat het dan open voor andere sugges ties. In de hoop dat anderen dat op hun manier invullen AMSTERDAM „Wat ik met dit gezelschap wil, is h< verschijnsel toneel hier in de Stadsschouwburg een ela j teruggeven, dat ik als basis zie voor een door nieman te voorspellen ontwikkeling". Het is alweer tien jaar ge leden, dat Hans Croiset deze woorden sprak op de eeHbalt te bijeenkomst van het pas opgerichte Publiekstheatef'm~ in Amsterdam. Nieuw elan, en „geen individuele mooie rollen, een harmonische voorstelling, op die wijze wilde h< iatf' Publiekstheater conform zijn naam het grote publie e- d voor het toneel terugveroveren. Zowel het terugwinne^ van het vertrouwen van het publiek als het uitdrage van de ideële uitgangspunten vonden plaats door mid del van het vertolken van overwegend klassieke stuk ken, waarvan de probleemstelling is geactualiseerc „Medea", „Hamlet", „De kersentuin" zijn daar enkel p geslaagde voorbeelden van. Na enkele seizoenen kwam bij hoofdzakelijk de spelei de wens naar voren om de uitgangspunten te verru men. Men wilde meer eigentijdse stukken vertolken e ook blijspelen moesten het repertoire wat verluchter In mei van dit jaar zei Hans Croiset in een toespraa onder meer: „Het negende Publiekstheater-jaar hee:101 ons zelf niet op alle plekken, die voldoening geschon vr ken, die wij onszelf wensten. Het wordt tijd voor ee w herbezinning". Over deze herbezinning, over het Publiekstheater e over hemzelf gaat het bijstaand vraaggesprek met Har Croiset, de oprichter en artistiek leider van het „eerst an(L toneelgezelschap" van Nederland. )raj^ if, n strekkers. Zijn strijdbaar i kc is haast spreekwoordqunt. maar raakt Hans Croiset keer moegestreden? „Ik heb een theater-beze heid, die krijg je bij mij er onder. Dat is heel gevaar want dan kunnen ze wel denken: nou, dat maakt ijd uit, want die douwt toch door. Haal er maar een joen af. Er zijn natuu grenzen, maar ik ben voc pig nog bij lange na niet nwse gestreden. MAX SM bij ons ging niet door. Ton Lutz stelt er prijs op om als speler Frits Marquardt mee te maken in „John Gabriël Bork man" en daarna om die grote rol te vertolken in „Uber allen Gipfeln ist Ruh" van Thomas Bernhard, die wij onder regie van Karst Woudstra uitbren gen". Er breken moeilijke tijden aan: de bezoekersaantallen lo pen terug, subsidiegevers hak ken met de botte bijl, schouw burgdirecties lonken nog bege riger naar geheide publiek- 8CHAKEN Interzénetoernooi: Van der Wiel (Ned)-Sax (Hon) 1-0. Rodriguez (Phl- bQulnleros (Arg) 1-0, Beljavski (Sov- )-Tal (Sov) 1-0, Christiansen (VS) - Kasparov (Sov) 0-1, Garcia (CubbGel- ler (Sov) afg, Andersson (Zwe)-Murey (Isr) atg, Gheorghiu (Roe)-Vellmirovic (JS) afg, De stand: 1. Garcia 5 1/2 pnt en 1 afg.partlj2. Kasparov 5 pnt 3. Andersson 4 1/2 pnt(1), 4. Beljavski 4 1/2 pnt. 5. Tal 4 1/2 pnt, 6. Gheorg hiu en Geiler 3 pnt (1)8. Rodriguez 3 pnt 9. Velimirovic 2 1/2 pnt(2), 10. Christiansen en Sax 2 1/2 pnt. 12. Murey 2 pnt (1). 13. Van der Wiel 1 1/2 pnt (1). 14. Quinteros 1 pnt WIELRENNEN Zevende etappe Ronde van de Toe komst (Voreppe - Siant-Trivier-Sur- Molgnans): 1. Olaf Ludwig (Odl) 188 km in 4.39.42 (gem. snelh. 40.329 km/uur), 2. Eric Dall'Armelllna (Fra) z.t., 3. Pascal Jules (Fra) z.t., 4. Viktor Schramer (Zwi) z.t„ 5. Eric Bonnet (Fra) z.t., 6. Pavel Mougltsky (Sov) z.t., 7. Claude Moreau (Fra) z.t., 8. Ni kolai Kasjakov (Sov) z.t., 9. Jacques Mario Kummer (Odl) z.t., 14. I que Arnaud (Fra) op 6.13. Algemeen klassement: 1. Greg^wii mond (VS) 21.14.26, 2. Robert dw (Gbr) op 7.15, 3. Raymond ^Q] (Fra) op 8.08, 4. Rafael Acevedo op 9.26, 5. Cristobal Perez (Co'° 10.10, 6. Luis Herrelra (Col) op 1aan 7. José Alfonso Lopez (Col) op 1 8. Moroslav Sykora (Tsj) op 11.! Falk Boden (Odl) op 11.41, 10. Varguez (Por) op 12.05, 20. Jo I (Ned) op 14.42. 85. Jacques van 22.44.00, 90. Leon Nevels 22.5 92. Peter Hoondert 23.03.2593. van Weer 23.19.17, 97. Armand et~gj Muiken 24.10.51. ZEILEN race Finn Cup bij Medembllk: ij I Ganahl (Zwi), 2. Wolfgang Gerz (cksei 3. Terry Nielson (Can), 4. Mark mens (Can), 5. Don Nordqulst I 6. Cobkowlak (Pol) 7. Tony I (Zwe). 8. Juan Maegll (Uru) 9. van der Ploeg (Spa), 10. H*s M BlasTka (Poll )ene FA 1-2 1-0 id en 'gnj ipelt 5JSchi fceru' Israel veel delen in extracten, poeders en zalven zitten. Hoe de com positie in zijn geheel werkt kan men niet beoordelen. Al leen erkende geneesmiddelen en pijnstillers vallen onder de Registratieplicht. Van ge registreerde geneesmiddelen is bekend, welke bijwerkin gen kunnnen ontstaan. Ze hebben een langdurige pro cedure doorlopen voordat ze in het farmaceutisch reperto rium zijn opgenomen. Dit is niet het geval met „alterna tieve middelen", die niet ge registreerd hoeven te wor den. Wanneer men echter meent door zelfmedicatie ne gatieve gevolgen te hebben ondervonden, staat wel de weg open om een klacht in te A. Vogel met! jongste uitgaJ van zijn boek! dienen bij de Regionale 1^1 specteur van de Volks zondheid, die in elke prov cie te vinden is. Wij noen dit „repressief toezichV'. I voorgeschreven medicami ten staan ter beoordeling i het publiek. Ze kunnen r pen of niet helpen". R. Plaat, hoofd van de afl ling Voorlichting van Neff ma: „Wij zijn sterk voor c? trole op alternatieve gene middelen en patiëntenvoi lichting door middel van I sluiters, waarop staat meld dat men bijvoorb^, na een week een arts ral pleegt als het middel n. helpt". Zelfmedicatie ml zich „gezond" ontwikkeleif TINV FRANC Straks zitten we weer rond het vuur: spelletjestijd, vooral als er kleine (of grotere) kin deren in de buurt zijn. Onder redactie van Leon Vié en Marianne Niederer kwam een unieke gids voor spelle tjes uit: „Spellenwijzer 82-83" met informatie over ruim honderdtachtig spellen, van oude klassieke familie- (haas en schildpad), doe-en-denk tot de allernieuwste elektro nische spellen. Er is voor elke leeftijdsgroep keus en menig ouder zal het ogenblik zegenen dat hij dit boekje voor de luttele som van 2,50 gekocht heeft, als het op woensdag-, zaterdag- of dagmiddag pijpestelen rei of een ziek kind moet den bezig gehouden. kinderen onder elkaar k\ nen door de deskundige leg in het boekje (rijk ge ill treerd met kleurplaatjes) nieuwe spelletjes leren len. Ooit gehoord van V ik veel?" of van „Leve\ weg"? of „Struggle" of „Een reis door de Benelux Het gidsje is zo doordat de uitgave was van de spellenfabrikan ten: Jumbo, MB, De nieuwe modekleuren bruisen door de maquillages, die elk voor zich hun charme hebben. Er zijn dit seizoen veel kleuren, veel gedurfde paletten om het gezicht fris als lentedauw door de winter te slepen, want zegt u zelf, te gen november-december ver dwijnt het flatterend bruin of moet u het doen met uw ei gen teint, dat in dit jaargetij de wel wat mag worden op gehaald. Dit doet de make up. Met een brede scala van stoutmoedige modetinten moet de make-up wel in het kielzog mee en dit doet ze ook. Alle merken komen met boeiende kleuren en con trastwerkingen. Verstandig van Lancóme dat ze de pro- dukten in twee lijnen heeft ondergebracht. Op de eerste f>laats „Fortissimo" met vio- etkleurige Douceur Carmen en goud-beige Douceur Champagne en violette wim permascara voor een „blik die men nooit vergeet" als uit een dramatische Italiaanse Opera (de maquillage heet dan ook „Opera Fantasti- que"), de rode mond en de hervonden „tache de beauté"; daarnaast „pianissomo", ge ïnspireerd op de zoet gevoois- de prima donna met roze ge tinte ogen, oranje lippen en een blos van verlegenheid. Helena Rubenstein brengt het fonkelnieuw koperkleu rig goud „Golden Glaze" zo wel voor wangen, ogen, lip pen als voor décolleté-accen ten. Elke man heeft iets van de „goudzoeker" en voor wie maakt de vrouw zich mooi? Antic gold brown dus op de oogleden, of rijk jadegroen of misschien lichtpaars met gouden tikkeltjes hier en daar. De lipstick is roodbruin of „Baroque" met een zweem van blauw door het diepe rood. Losse poeder „Translu cent light" geeft een warme blozende teint. Revlon gaat terug naar Japan voor de make-up „Imperial Silks, (tinten van de neve lachtige handschilderijen op zijde, kleuren als Imperial Croms voor lipstick en Gol den Silk Imperial Apricot op de ogen met een vleugje goud of de flirtkleuren die passen bij de neonachtige tinten, die we dit jaar in een stortvloed over ons heen zullen krijgen. Elk huis heeft zijn eigen op vatting om te passen bij de nieuwe mode: ze hebben ech ter een ding gemeen: een ma gisch gezicht maken, dat door geraffineerd gebruik van cos metica aansluit bij de gedra matiseerde mode. TINY FRANCIS Maar wie maakt uit wie mondig is? Nefarma ziet dan ook duidelijk onderscheid tussen de geregistreerde mid delen voor zelfzorg en de me dicamenten voor zelfmedica tie die opduiken op beurzen en op het televisiescherm, waarvan sommige de consu ment geruststellen door het predikaat: „Goedgekeurd door de Keuringsdienst van Waren". Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezond heid hierover: „Goedkeuring van de Keuringsdienst van Waren is een woordenspel. Een keuringsdienst, die niet uit medici bestaat, kan hoog stens nagaan welke bestand-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 14