POP-TIE Adèle Bloemendaal:doe niets meer waar ik niet helemaal ach ter sta Acht miljoen bezoekers voor de Flevohof KUNST/BUITENLAND LEIDSE COURANT VRIJDAG 6 AUGUSTUS 1982 PAG[T Zomermuziek- avond met veel variatie Klaas Jan Mulder, afkom stig uit Kampen, kan bij het Haagse publiek,altijd op een goede belangstel ling rekenen. Dat was ook gisteravond het geval bij het orgelconcert in de Ab dijkerk te Loosduinen en het was duidelijk, dat de concertgever zich graag liet inspireren door zoveel aanwezigen. Ook het Reichner-orgel van deze kerk ligt hem goed en deze twee elementen be paalden het karakter van deze zomermuziekavond. Klaas Jan Mulder is de orga nist die de voorkeur geeft aan compositorisch kleingoed, aan een programma met een veel zijdigheid aan keuze uit meer dere eeuwen en verschillende stijlen. Zo ook nu: acht compo nisten en zestien onderdelen plus een improvisatie. Zijn voorkeur gaat uit naar werkjes met een virtuoze en effectrijke inslag, daarin heeft hij zich als het ware gespecialiseerd, daar in ook is hij zeer bedreven. Een fors deel van het orgelpu- bliek weet dat te waarderen en waarom ook niet. Het is ontspannend en afwisselend, geen zware kost maar licht verteerbaar. En dat is op een zomeravond niet te versma den. Een opsomming van de com ponisten: Pachelbel, Loeillet, Handel, C. Ph. E. Bach, Krebs, Beethoven, Lemmens en Young. Mulder laat in zijn vertolkingen graag het muzi kale hart spreken, waarbij men kan constateren dat de hartslag niet altijd even gelijk matig is. Wel boeiend deze wij ze van musiceren, want Klaas Mulder gelooft in de muziek, gelooft in zijn boodschap om muzikale blijheid over te bren gen op zijn toehoorders. En ondanks het feit, dat hij een veelgevraagd organist is leed zijn spel gisteravond niet aan vervlakking. Zoals gebruike lijk werd het concert afgeslo ten met een improvisatie, hij preludieerde ditmaal over de melodie van „Wie maar de goede God laat zorgen". ADR. HAGER Orgelbespeling door Klaas Jan Mul der op het Reichner-orgel van de Abdijkerk te Loosduinen. kunst en kunstenaars Frits van Eeden exposeert van 8 t/m 26 augustus schilde rijen, beelden en tekeningen in Galerie Pulchri Studio, Lange Voorhout 15 Den Haag. MET SOLO-PROGRAMMA IN DILIGENTIA AMSTERDAM „Het is niet m'n bedoeling iemand na te trappen, zeker de mensen niet van de Seniorenshow. Maar in de elf jaar-waarin ik voor tele visie heb gewerkt heb ik te vaak dingen moeten doen waar ik niet achter stond. Ge woon, omdat ik het geld nodig had. Opeens vond ik, dat dat moest zijn afgelopen. Ik weet niet meer naar aanleiding van wat. Het besluit nam ik in mei vorig jaar toen me werd ge vraagd mee te doen in een tv- serie die in januari van dit jaar zou worden uitgezonden. Ik voel me niet aggressief tegen over de mensen met wie ik werkte. Het besluit om niet meer mee te doen; dat kun je aggressief noemen-. Maar wat ik dan wel moest... Toen ik die beslissing nam, was ik brode loos en toen ik me afvroeg wat ik dan zou kunnen doen, dacht ik aan een solo-programma, met liedjes en monologen, con ferences die ik zelf wilde schrijven". Aldus Adèle Bloe mendaal, die zaterdag in Dili- gentia in Den Haag laat zien waar zij dan wèl achter staat. De actrice/zangeres is daarna met haar persoonlijke keus deze maand nog drie zaterdag avonden te beluisteren, 14, 21 en 28 augustus. Dan trekt zij het land en België in. „Ik zou willen dat de uitvoeringen in Diligentia als try-outs konden worden gezien. Ik heb het pro gramma nog maar één keer kunnen doen, in Enkhuizen, voor een heel gemêleerd pu bliek. Er zal nog wel wat aan moeten worden veranderd, in gekort en aangevuld. Ik zie wel". Opmerkelijk in het nieuwe solo-programma van Adèle is de manier waarop zij haar pu bliek toezingt. Of spreekt. Er gaat op sommige momenten dreiging van haar uit, met een ongemene felheid. „Maar er zijn heel wat nummers waar om gewoon keihard kan wor den gelachen. Het is mijn be doeling, mensen aan het la chen te maken. Maar op mijn manier, relativerend. Zo heb ik een heel opgeruimd num mer over een nucleaire ramp. Als je daarnaar hebt geluisterd krijg je heel sterk het gevoel niet alléén het slachtoffer te zijn geworden. Je gaat er im mers gezellig met z'n allen aan". De kijk van deze ras-Amster-. damse op de dagelijkse gebeur tenissen is humoristisch. Maar tegelijkertijd ook wrang en cy nisch. „Met relativeren bedoel ik een humoristisch standpunt ten opzichte van een serieus gegeven. Neem deze regels maar uit een liedje: „Lelijk heid als 't zeldzaam was, de vraag ernaar was groot". Maar misschien gebruik ik het woord relativeren verkeerd. Boerstoel relativeert ook, als hij het in een liedje heeft over dictatuur. Hij zet vraagtekens bij iemands standpunt, als de situatie verandert, als je in een' dictatuur komt te leven. Zal ik 'm even doen?" Zij is onmiddellijk bereid het liedje even te doen, zoals zij ook later een nummer zal doen, zonder een spoor van aarzeling of angst omdat de entourage van haar keuken in niets lijkt op een fraai aange kleed theater. De tekst van Boerstoel is Adèle op het lijf geschreven. Zij spreekt haar publiek vragend toe; wie zal ook dapper zijn als het echt moeilijk wordt? En, hoe zal zij zichzelf houden? Met deze vraag trekt zij alle verant woordelijkheid naar zichzelf toe, het mes op eigen keel. De titel van haar programma „Adèle's keus" slaat niet op een keuze van de cabaretière uit oud werk, maar op de keu ze die zij maakt zonder invloe den van anderen. „In die keus was ik natuurlijk helemaal vrij toen ik besloot de teksten voor verbindende monologen zelf te schrijven. Nee, ik heb dat nooit eerder gedaan. Nu moest ik wel; ik ben echt uit nood zelf gaan schrijven. Als je een tekstschrijver zo iets v vraagt, ben je duizend gulden kwijt voor een paar minuten. Dat kan ik niet betalen". Het besluit om zelf te gaan schrijven, is goed uitgevallen. Een ijzersterk nummer is de monoloog waarin Adèle Bloe mendaal zich aan de zandbak zet, als een van de moeders die op hun kinderen moeten let ten. Zij ziet hoe haar kind, dat stumpertje, wordt aangevallen door een veel en veel grotere kleuter, een bloedzuchtige ke rel eigenlijk; het plastic schep je wordt in haar ogen een roestvrij stalen zwaard en zij staat doodsangsten uit voor haar kleine kindje. Een simpe le uitroep van een andere Adèle Bloemendaal met één van haar zes lawaaiige Sia mezen. moeder maakt daar een einde aan. Maar, vraagt Adèle zich af, wie was nu eigenlijk zo moordzuchtig: dat grote kind in worsteling met dat van haar, of zij zelf? Een zandbak scène die de cabaretière naar het lijkt moeiteloos tot in beeld brengt. Het thema doet een beetie aan werk van Carmiggelt lijken. Adèle schrikt daar van. „Ik wil niet op iemand lijken", mompelt ze vaag. Maar ze geeft toe dat' geestverwant schap kan leiden tot gelijke in zichten. „Ik ben een liefheb ber van Carmiggelt, Elsschot en Nescio. Ja, die drie horen in hetzelfde rijtje thuis. Als ik schrijf zal die geestverwant schap misschien duidelijk wor den. Al zal ik die klasse zeker niet halen. Maar het is wel waar dat ik altijd goed was in opstellen schrijven. En brie ven; die schrijf ik graag. Mis schien had ik eerder zelf teks ten moeten en kunnen schrij ven en kom ik er nu pas ach ter dat ik het kan. Nu ja, dat moet het publiek maar uitma ken." Twee derde van „Adèle's keus" bestaat uit nieuw werk, met grote zorg samengesteld. „Er komt een stuk persoonlij ke tederheid in voor,, maar ook aggressie, emotie, levens ervaring en mildheid. Per soonlijk heb ik alles wel gehad wat je in het leven kan over komen; jalouzie, doodgaan, het moederschap, noem maar op. Dat maakt je rustiger. Daar wil ik het in m'n solo-pro gramma over hebben. Maar ik weet, hoe afstandelijk je moet staan tegenover emotie. Je wordt heel gauw larmoyant en dan werkt het niet meer. Emo tie? Daar mag je maar héél erg weinig van gebruiken. Niet meer dan dat hele pietsie beet je". De cabaretière wijst met duim en wijsvinger aan hoe veel. Tussen de vingertoppen zit maar heel weinig ruimte, na enige aarzeling zelfs hele maal geen. Verzet Er zit veel verzet in de hou ding van Adèle Bloemendaal, maar nooit voor lange tijd. Milde spot, boosheid en aarze ling wisselen elkaar in rap tempo af. Zij heeft geen vrede met de Nederlandse mentali teit die wil rubriceren. „Ze hebben me destijds heel kwa lijk genomen dat ik „Waar kom je vandaan, Daan?" heb gezongen; dat paste niet bij mij. Het werd nog een karna- valskraker ook. De Engelse mentaliteit is anders; in Enge land kun je Shakespeare doen en de volgende avond met een veer tussen je billen optreden. Noemand kijkt daar vreemd van op. In Nederland is het óf óf; in Engeland èn èn. En zo hoort het, eigenlijk. Ik wil geen Staphorster mentaliteit; ik zal daar ook nooit optre den". In „Adèle's keus" zullen alle mogelijkheden die de cabare tière heeft, aan de orde ko men. „Behalve dans. Daar leent het programma zich niet voor. Jammer". Wel zal blij ken dat Adèle alsnog zangles heeft genomen en zich dage lijks onderwerpt aan oefenin gen. „Het is een schande dat ik geen noot kan lezen. Maar het is ook een schande dat bijna alle acteurs zich zo slecht be wegen. Ik heb een getraind lijf, van m'n tenen tot m'n hoofd. En als ik dit moet doen (been snel omhoog) dan kan ik dat. Alleen m'n gezicht kan ik niet trainen". De overweging dat met yoga ook gezichtsspieren kunnen worden geoefend, zet Adèle Bloemendaal aan het denken. Haar gezicht dwaalt af, ont spant en achter de spiedende ogen wordt de gedachte zicht baar: „Hee, dat zou ook nog kunnen." FRITS BROMBERG Kampeerders met de VVV tijdig onder de luifel Kampeerders op de Veluwe die willen voorkomen, dat een dag fietsen of lopen, ein digt met een gedwongen trek tocht langs verschillende kampeerterreinen om een plaatsje voor de tent te be machtigen, moeten eerst nog even bij de VVV langsgaan. De VVV-kantoren geven ook deze maand nog informatie over beschikbare kampeer- ruimte op de Veluwe. Van uur tot uur houden zij per ge bied de stand bij. Ook na slui tingstijd wordt deze service gegeven. Bovendien verstrekt de VVV ook een plattegrond, opdat in het betrokken gebied snel de weg naar de campings' kan worden gevonden. Wie beslist verzekerd wil zijn van een plaatsje, kandoor middel van het „VVV-kam- peerkompas" bij een van de 85 aangesloten kampeerbe- drijven in Overijssel en Gel derland reserveren. Dat is ook mogelijk op de dag van aan komst, tot zes uur 's avonds. De kampeerpas en de daarbij behorende informatie zijn gratis verkrijgbaar bij alle VVV-kantoren in deze gebie den. Expositie walvisjacht De geschiedenis van de jacht op het grootste zoogdier ter wereld, dé walvis, staat cen traal op een tentoonstelling in fnuseum ,,'t Houten Huis" in de Rijp (Noord-Holland). Tot en met 31 augustus dagelijks van 11 tot 17 uur; donderdags gesloten. 2000 Soorten zomerbloemen Ruim tweeduizend soorten eenjarige zomerbloemen zijn tot eind augustus te bewonde ren in de Summer Garden in Enkhuizen. Zondags van 13 tot 17 uur en de overige dagen van 9 tot 11 uur en van 13 tot 17 uur. Opnamen Wagnerfilm met wagneriaanse duur voltooid LONDEN - De opnamen voor de Britse mammoetfilm over Richard Wagner met Richard Burton in de titelrol zijn vol tooid. Het negen uur durende epos moet in februari '83 in pre mière gaan. De regisseur van het werk is Tony Palmer, enige tweevoudige winnaar van de Prix Italia (met films over de moderne Britse klassieke com ponisten Benjamin Britten en William Walton). „Wagner", ge maakt naar aanleiding van de 100ste verjaardag van het over lijden van de componist, heeft 6,5 miljoen pond sterling gekost, heeft de vorm van een politieke thriller, met versies voor bio scoop en televisie. Het is ook de eerste verfilmde Wagnerbiogra- fie die de zegen heeft van de fa milie in Bayreuth. In het script van Charles Wood (van „Help") is Wagner een revolutionair van zijn tijd. De Britse actrice Vanessa Redgrave speelt Wag ners tweede vrouw Cosima Liszt en Gemma Craven zijn eerste. Minna. „Wagner" een produktie van London Trust Cultural Productions en de Hongaarse Televisie (Magyar Televizio) is de vrucht van de omvangrijkste filmsamen- werking tussen Oost en West Europa. De meeste opnamen zijn op de oorspronkelijke plaat sen in Duitsland, Italië, Oosten rijk, Zwitserland en Hongarije gemaakt. Onder de lokaties zijn de grillige kastelen van koning Lodewijk II van Beieren, die Wagner aanbad en steunde, de Hofburg in Wenen en de plaat sen aan het Canal Grande in Venetië,-waar Wagner .Tristan und Isolde' schreef. Bijrollen in de film worden gespeeld door de grote drie van het Britse to neel Lord Laurence Olivier, Sir John Gielgud en Sir Ralph Ri chardson. Boete en jaar proeftijd voor Dean Martin BEVERLY HILLS - De Amerikaanse entertainer Dean Martin heeft gisteren een boete van 192 dollar en een proeftijd van een jaar gekregen wegens het in zijn laarsholster meedragen van een ge laden, aan het oog onttrokken dodelijk wapen. De 65-jarige Martin had tijdens de zitting geen verweer. Dean Martin prees de rechter die hem veroordeelde, Andrew Weisz, als „een groot magi straat". Het pistool stond wel op naam van de acteur en zanger, maar hij had geen vergunning om het op zijn persoon mee te dragen. Rechter Weisz zei dat hij ervan overtuigd was dat Martin met het wapen geen kwaad in de zin had gehad en hij vond het weer eens wat anders dat zijn rechtszaal zo stampvol was. Amerikaanse tekenfilm makers in staking HOLLYWOOD - Amerikaanse film-tekenaars, die van documentaires tot tekenfilms maken, zijn gisteren in staking gegaan uit protest tegen het feit dat veel van hun werk tegenwoordig in het buitenland wordt gedaan. Zij hebben de kijkers opgeroepen niet meer naar tekenfilms te kijken. Bud Hester, vertegenwoordiger van de 1.600 leden tellende vakbond van film-teke naars, zei dat een continue betoging zal wor den gehouden bij de studio's van Hanna-Bar- bera en dat vakbondsleiders naar de Disney-s- tudio's gaan om de tekenaars te bewegen zich bij de actie aan te sluiten. Ook bij vijf andere grote filmstudio's zal worden gedemonstreerd. Het besluit te gaan staken werd woensdag avond genomen nadat de vakbondsdelegatie het laatste bod van Hanna-Barbera had afge- houderij, de akkerbouw, de tuinbouwkassen en de cham pignonkwekerij komen er uit gebreid aan bod. Er is een kaasmakerij, een slagerij en een bakkerij. Agrarische ten toonstellingen worden afge wisseld met bijvoorbeeld een collectie boerenwagens. Kinderen mogen op de Flevo hof hun eigen pannekoeken bakken in het kinderdorp. Met hun ouders kunnen ze meedoen aan een echte vei ling. De jeugd kan verder creatief aan de slag met pot tenbakken en schilderen. Verder is er een kindertrein, een speeltuin, een kermis, een kinderboerderij, een „spartel- zwembad" en een indianen dorp met een hoop water en zand. Alle paviljoens zijn met elkaar verbonden door over dekte wandelgangen. Flevo hof is aangepast aan minder validen. Om de dreigende wildgroei aan kermisattracties wat terug te dringen, heeft de Flevohof onlangs behalve de Wereldtuinen en het Water landproject, ook een spoorlijn tje aangelegd waarmee ieder een (vooral ouderen) gemak kelijk alle uithoeken van het terrein kan bereiken. Alle attracties zijn bij de prijs inbegrepen. Entree: f 10 voor volwassenen en 12 voor kin deren van drie tot en met twaalf jaar. Na het eerste be zoek mag men gratis een keer terugkomen. Er is genoeg ge legenheid om wat te eten en te drinken. Zelf meegebrachte etenswaren nuttigen mag ook. De Flevohof is het hele jaar dagelijks vanaf 8.30 open. Het openbaar vervoer onderhoudt tot en met de maand septem ber speciale diensten met het park. Voor inlichtingen hier over: 03211-1514. Kermis-expositie in Heemstede „Een tik van de mallemolen" heet de kermis-tentoonstel- ling die tot en met 22 augustus plaatsheeft in 't Oude Slot in Heemstede. Te zien zijn ker- misattributen uit het begin van deze eeuw. Open: woens dags tot en met zondags van 14 tot 17 uur. Peilers kijken op eiland Neeltje Jans Op het werkeiland Neeltje Jans zijn peilers voor de stormvloedkering in Zeeland in aanbouw en dat is voor het ministerie van verkeer en waterstaat aanleiding om hierheen excursies te organi seren. Het eiland heeft een in formatiecentrum van waaruit het mooi uitkijken is op de werkzaamheden. Bezoekers kunnen er ook films bekijken die betrekking hebben op dit onderwerp. Het centrum blijft open tot 31 maart van het vol gend jaar. De toegangsprijs, inclusief een busrit over het eiland, bedraagt f 4,50. Geen verkeersproblemen verwacht dit weekeinde Het autoverkeer in Neder land, België en Frankrijk zal waarschijnlijk niet in files verzanden dit weekeinde. Al leen bij mooi weer zondag, moet gerekend worden op een trek naar de kust en de Velu we. Dat kan wel voor vertra gingen zorgen in de ochtend en de late avond. Hetzelfde geldt bij mooi weer voor de wegen richting Ardennen. Terugkerende vakantiegan gers in Duitsland, moeten wel rekening houden met een groot verkeersaanbod in noor delijke richting. De vakanties in Bremen, Berlijn en in de deelstaat Nedersachsen lopen namelijk ten einde. Het weer voor de vakantie landen: Benelux, Noord-Duitsland: perioden met zon en vrijwel overal droog; 24-30 graden. Frankrijk, Zuid-Duitsla) half tot zwaar bewolkt eni R genbuien. In het westen zonnig en droog; 21-26 den. V,se Alpengebied: veel bewolkt en plaatselijk regen. In de I vie len 20-25 graden; 0-graad$fgi veau 3100-3500 meter. fjge1 Spanje: in het noorden bewolking en plaatselijk Ir. en. In het zuiden meest tflva nig. Ongeveer 22 gradenftTO het noorden tot 30 graderüjdz< het zuiden. ce i Italië: in het noorden ver^ l derlijke bewolking met Lj weersbuien; 25 graden. In zuiden zonnig; 28-35. J Balkan, Griekenland: irtro zonnig, lokaal onweer; 25-lar Britse Eilanden: afnemefefcfe bewolking; zondag vrij nig; 22-27 graden. f' Denemarken: meest zoni 25-30 graden. Scandinavië en Finland:|Wb< het zuiden zonnig en wal ha 25-30 graden. In het noor tijdelijk meer bewolking \\Von lokale buien; 16-24 gradeni niiii Steve Winwood. r i Go-go's Jane, Belinda, Charlotte, Kathy en Gina, ofwel de da^ d Go-go's, hadden nog maar net de mogelijkheden van e \-c elektrische gitaar ontdekt toen ze hun eerste langspeelp^j, maakten: de zeer consistente Beauty The Beat, vol stéy}£ zestiger jaren bubble-gum popsongs a la de Chiffons. L in de laatste plaats tot hun eigen verbazing bereikte t plaat de eerste plaats van de Amerikaanse Elpee-top 20(.. werd platina. Vrij snel (te snel?) na deze opwindende ril? van gebeurtenissen is nu de, in een prachtige hoes gel ken, opvolger Vacation verschenen. Niet geproduce^04 door Steve Lillywhite zoals de geruchten de ronde decte maar wederom door Richard Gottehrer (onder meer00' kend van Joan Armatrading en Blondie). Opnieuw kPe* de luisteraar twaalf keer drie minuten klapkauwgom4eec voorgeschoteld die weer uitermate goed smaakt, maan d momenten dat je echt je vingers aflikt zijn dit keer spakt. zamer. Een opvallend gegeven is dat sommige nummers Vacation ruim drie jaar oud zijn waardoor de indruk <e n staat dat de elpee voor een deel bestaat uit materiaalei net niet sterk genoeg was voor de succesvolle debuutel| me Maar laten we ons troosten met de gedachte dat de mvan recente composities het duidelijk winnen van de oudtn, Progressie heet dat. De meest geslaagde voorbeelden iwa It's Everything But Partytime, I Think It's Me en Wong Away die de Go-go's begin dit jaar al in Leiden speeln toen ze in het voorprogramma van de Police stonden, secc zou me niet verbazen wanneer het titelnummer Vaca&n met behulp van die schitterende video voor de definitiütsp doorbraak van de Go-go's in de Lage Landen gaat zoras d NICO MOKV} in Steve Winwood Misschien had Steve Winwood beter twee jaar kun) in wachten met het uitbrengen van zijn nieuwe elpee Tallh. C Back To The Night. Niet dat de nieuwe schijf een sleqtigd plaat is daarvoor is Steve vakman genoeg hij lijkban leen wat té veel op de voorganger Arc Of A Diver. \ed€ een zo broodnodige muzikale afwisseling valt nauwel' iets te bespeuren. De songs liggen, op Valerie en Stillege The Game na, in the easy-listening sfeer en ondersteuijom wat dat betreft op voortreffelijke wijze de elpee-titel. Ste bouwt zijn nummers op rond toetsen-instrumenten. Tep a luisteren valt dan ook het typische, wat zweverige Vfitsc wood pianootje en synthesizer. Daarmee creëert hij pr^nig tig klinkende sfeerplaatjes. De synthesizer wordt overigen, ook gebruikt voor het ritme van de nummers. Daarre s hebben de songs dezelfde opbouw gekregen als op Aroe A Diver. De gitaar wordt slechts als begeleidingsinsfen ment gebruikt en speelt alleen op de nieuwe single Stiljnvo The Game een wat belangrijkere rol. Hoewel Steve Wiogt wood alle instrumenten zelf bespeelt, heeft hij voor bjen. songs de vocale hulp van Nicole Winwood ingeroepen, jiste geeft Big Girls Walk Away en Still In The Game een e*lat dimensie, waarbij bij het eerst genoemde nummer de toog druk niet wordt weggenomen dat alles is aangepast aamgre achtergrondvocalen en er wat aarzelend wordt gezongcht. De composities hebben overigens een wat strakkere strugrc tuur hebben dan op Arc Of A Diver en dat is alleen mnigd gunstig. Toch was het misschien beter geweest voor Ststop om twee jaar te wachten. Waarschijnlijk was er dan chti wat interessantere elpee uit de bus gerold. te i HANS F var ng |ie j Aan de poorten van de Flevo hof heeft begin deze week de acht miljoenste bezoeker sinds de opening van dit park in '71, een kaartje gekocht. Di rect na het behalen van deze mijlpaal, heeft de directie on der de arriverende bezoekers telkens het eerste binnenko mende gezin uit elke provin cie en uit Flevoland gekozen. De uiteindelijk twaalf uitver koren gezinnen kregen een volledig verzorgd gratis dagje- .uit op het 150 ha grote kijk en speelpark, gelegen aan 't Veluwemeer bij Biddinghui zen in Oostelijk Flevoland. Op 21 mei 1971 werden de poorten van de Flevohof offi cieel geopend. Flevohof is een recreatiepark, waar aandacht besteed wordt aan het werk van boer en tuinder. In de be ginjaren hebben vooral agra riërs de Flevohof bezocht, te genwoordig komen de meeste bezoekers uit de stad. De vee- Jonge koks in de Zuivelkeuken De Zuivelkeuken Leidschen- dam draait in de zomer op volle toeren met een zomer- programma voor jongeren. Zij kunnen kooklessen van twee uur volgen waarin het een en ander over boter, kaas en melk wordt verteld en ge rechten worden bereid. Wie de les met goed gevolg heeft doorlopen, krijgt na afloop een „echt koksdiploma" uitge reikt. Voor degenen die te laat waren met inschrijven zijn er na de vakantie nog mogelijkheden. Informeer bij de Zuivelkeuken: 070-272270. Acht miljoen bezoekers voor de Flevohof. Voor Zuid- Holland behoorde het echtpaar Van der Harst uit Sche- veningen tot de gelukkigen die in het zonnetje werden gezet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 10