Adriaan houden het circus voor gezien Bassie en finale uit. En daarom had André avond aan avond een volle tent". Nullijn „In het begin van dit seizoen be droegen de dagkosten van ons cir cus vijfentwintig mille. Reken dus maar uit, wat je verliest, als je nog geen duizend kaarten hebt ver kocht. En dan praat ik nog niet eens over de dagen, waarop de tent niet kon worden opgebouwd, om dat het terrein was ondergelopen. Dat is ook regelmatig gebeurd. Op zo'n dag stonk je er dus mooi voor een kwart ton in. En daar hoefde je echt niks voor te doen". „En daarna kwam er weer een pe riode van veertien dagen met tem peraturen rond de dertig graden. Ik gun het iedere Nederlander, maar voor elk circus is een dag met zon een doodklap. Na zo'n hittegolf duurt het maanden voordat je weer op de nullijn zit". Broeder Bassie, sinds enige weken ook directeur af, valt hem kraaiend bij. Een beurtzang voor twee ont goochelde clowns, die hun wel vaartsbuiken meer dan vol hebben van het klatergoud. „Ik voel er niks voor om Hazes een trap na te geven. Daar is hij ook een te goeie artiest voor. Dat neemt overigens niet weg dat ik vanaf het prille begin een groot vraagteken heb gezet achter zijn optreden in het circus. Daar komt namelijk meer voor kijken dan voor een showtje in een disco. Het publiek dat van circus houdt komt trou wens nooit in een disco. En omge keerd. Voor mij was het dan ook nauwelijks een verrassing, dat An dré linea recta de mist inging. Dat had Joop zelfs kunnen bedenken. Maar die gokte weer eens op het verkeerde paard. Die dacht nog steeds, dat hij de wijsheid in pacht had". Uitgehinnikt Hazes, de brulboei met tremolo, ging derhalve al in Arnhem af door een zijdeur met achterlating van een zo goed als failliete onderne ming. Een voorspelbare ontwikke ling, die dan ook door kenners lang tevoren in het vooruitzicht was ge steld. Voor achterblijvers Bassie en Adri- aan was het daarna een kwestie van kappen of kreperen. Ze kozen voor een hardhandige afslanking van het peperdure, overladen pro gramma. Het orkest, dat duizend gulden per dag opslokte, werd ver vangen door een slagwerker, die voortaan synchroon met een ge luidsband zijn trommels en bek kens beukt. De olifanten, die alleen al aan mest per dag een vuilniswa gen vol produceerden, kregen een enkele reis Italië. En datzelfde lot trof de twaalf paarden, die onder de rood-gele koepel van Joop van den Ende's Nationale Showcircus voorgoed uitgehinnikt waren. Hierbij tekent Bassie bedroefd aan: „Dat paardennummer was trou wens een aanfluiting vanwege de wijze, waarop ze door Alberto Alt- hoff gepresenteerd werden. Hij werd geïntroduceerd als een telg uit een roemrijk circusgeslacht. Maar evenzogoed joeg hij zijn paar- Neuzensyndroom Hij gooit er nog maar eens een hoog vibrerende schaterlach tegen aan en vervolgt honend: „Van den Ende heeft mij aangeboden het cir cus over te nemen voor vier en een halve ton. Die man heeft blijkbaar een rode-neuzensyndroom. Die denkt: Bassie laat zich in de piste door zijn broer regelmatig voor gek zetten, dus daarbuiten zal-ie ook wel een zacht eitje zijn. Maar toe vallig heeft deze kleine clown geen gaatje in z'n kop. Die koopt niet te rug wat ie eerst aan meneer Van den Ende cadeau heeft gegeven. Zonder onze namen is het circus namelijk geen stuiver waard. Als dat nog niet tot meneer Van den Ende is doorgedrongen merkt hij het wel, als we aan het einde van deze tournee „dag" met onze hand jes zeggen en meneer niet eens meer zien staan. Op dat moment zal ook hij ontdekken, dat deze zaak staat of valt met onze aanwe zigheid". „Klopt", meent Adriaan, „ik heb Achter hem roept zijn vrouw: „Ba! sie, het is zover. Je wordt weer i de piste verwacht". Hij knikt en inspecteert nog eve gauw in een spiegel de stand va zijn dopneus. De witte schmink o zijn onderlip is uitgelopen, waai door het lijkt alsof hij zoeven i een slagroomwafel heeft gebeten. „Nog drie maanden", roept hij vel zaligd, „en dan is er voor Bassi geen circus meer. Weet je, dat i steeds harder ga lopen. Ik lij waarachtig wel op een paard, di de veilige stal ruikt". In een baaierd van kermende gi luiden struikelt hij even later c piste in, achtervolgd door tw< vadsige zeugen, die hun kraalogt in de marsepeinen huid op oneii dig hebben gezet. Vierhonderd Vlamingen beginnf spontaan op de houten plankiers stampen en scanderen zijn naai „Bassie, Bassie". „Zolang er Joop is, is er lever lijkt op dat moment een bede, d aan hem niet besteed is. LEO THURIN MECHELEN Nog verfoeien de leeuwinnen van dompteur Ton Dick Junior brullend hun gekooid bestaan en ontbloot Cesar zijn buitenmodel slag tanden in een kop, die uit een geplastificeerd pakje Samson- shag geknipt lijkt. Ook op deze vale zaterdagmiddag is Afrika weer ontwaakt in de luwte van de spoordijk, waar over treinstellen met het ge raas van ijzer op ijzer in de richting Brussel en Antwer pen ijlen. In zijn caravan, waar de mini- kroonluchters kristallen tranen met tuiten janken, geeft clown Bas sie opening van desastreuze zaken. Devoot op de knieën voor Coby, die zijn peenkleurige pruikje voor de tweede voorstelling fatsoeneert als er straks 400 Belgen in de tent zijn heeft Mechelen tenminste een eigen geldje opgeleverd roept hij boosaardig: „Toen Adri aan en ik drie jaar terug met Joop van den Ende aan dit circusavon- tuur begonnen hebben we tegen hem gezegd: Laten we er een gezel lig spulletje van maken. Vooral niet te groot. Want dat is onze stijl niet. Ons publiek verwacht geen superspektakel. Dat is al dik tevre den met een scheel rekenolifantje en een paar variéténummers. Ze komen immers om Bassie en Adri aan te zien. Laten we dat in vre desnaam niet vergeten". „Wat ik toen nog niet wist is het feit, dat Joop een grenzeloze ijdel tuit is. die goeie sier wil maken te genover hotemetoten. Als er weer een commissaris van politie tegen hem had gezegd: „Wat een schitte rend circus hebt U toch, meneer Van den Ende", glom hij als een kind, dat even op de schoot van Sinterklaas heeft mogen zitten. Maar wat koop ik daarvoor? Ik heb niks aan een commissaris met gou den lauwertakken op zijn pet. Ik moet het hebben van dat jongetje met die snottebel en van zijn moda le vader in zijn spijkerbroek. Dat zijn de mensen voor wie ik werk". „Het ergste, waar je mee gestraft kunt worden, heb ik achteraf ont dekt, is een compagnon, die als ar tiest mislukt is. Dat soort mensen probeert namelijk eigen falen te verdoezelen met grootheidswaan zin. Toen we begonnen met circus Bassie en Adriaan hadden we een begroting opgesteld van vier en een halve ton. Dat kapitaal zou dan door ons drieën gefourneerd wor den. Adriaan en ik waren dus ieder voor één derde deel mede-eigenaar van de zaak. Maar op het moment, dat we op reis gingen was er al voor 3,8 miljoen uitgegeven en za ten we opeens opgescheept met een kind, dat een gigantisch water hoofd had". Bassie, infniddels weer verrezen, rukt aan zijn clownsbroek, waarin naast zijn eigen tors nog ruim vol doende plaats is voor een stoet dwergen. „Wat gebeurt er", roept hij dreigend, „het eerste jaar draai den we kolossaal en werd er een winst gemaakt van negen en een halve ton. Maar daar tegenover stond een post van anderhalf mil joen gulden aan kosten, die Joop links en rechts gemaakt had. Die kocht wagens en betaalde er een prijs voor, die drie, vier keer hoger was dan wat ze waard waren. Wist hij veel. Joop kent de circuswereld niet en liet zich belazeren, waar hij ZATERDAG 31 JULI 1982 Tijdens een snelle inspectieronde over het terrein in een buitenwijk van Mechelen wijst Bassie vol wal ging naar het achterwiel van een tractor. De roze binnenband stulpt als een darm door een gapende wond in het rubberen zijvlak. „Moet je dat nou weer zien", ge biedt hij, wijzend naar een vracht wagen, „ze hebben niet eens de moeite genomen een dop te zoeken voor de benzinetank. Nee hoor, pleur maar een leeg conservenblik op de tuut. Doe maar net of je thuis bent bij Boltini. Laat de zaak maar verloederen". Hij schudt zijn intens verdrietige clownskop en roept: „Hier is een klapper in de showbusiness willens en wetens vermoord. Drie jaar ge leden was dit een schitterend mooi circus, waar alles tot in de kleinste details geregeld was. En kijk nou eens om je heen: het is een uitdra gerij geworden, een autokerkhof waar het ruikt naar verrotting". „Joop van den Ende heeft zich hier sinds eind april niet meer laten zien. Misschien durft hij mij niet meer onder ogen te komen. Hij weet immers donders goed, dat hij Bassie niet in de tang heeft. Ik ben financieel niet afhankelijk van hem zoals heel wat andere arties ten, die met hem gewerkt hebben. Een jongen als Jeroen Krabbé had hij volledig in zijn macht. En met hem kon hij naar hartelust mani puleren. Maar Bassie lacht hem vierkant in zijn gezicht uit en roept: Kom maar op als je durft, grote vent!". Roodgloeiend „Het is eeuwig jammer dat het z i gelopen is. Maar ik zal er toch ech geen boterham minder door eten I Drie weken geleden hebben we la i ten weten, dat Bassie en Adriaaii weer op de vrije markt zijn. Ei sindsdien heeft bij me thuis ii Vlaardingen de telefoon roodgloei: end gestaan. Nee, we gaan er strak i weer ouderwets tegenaan met onz eigen show. Zonder poespas en zon der flauwekul. Gewoon Bassie e i Adriaan, zoals het publiek oni kent. We werken wél met de mo dernste geluidsapparatuur en heh> ben straks ook een podium, dat w in no time overal kunnen opboi wen. Daar werken we over ee paar maanden al mee in het win keicentrum Babylon in Den Haaj En daarna gaan we er het hele lan mee door". „En uiteraard gaan we ook rusti door met ons televisiewerk. Onz s'erie wordt nu nog geproduceer door Van den Ende. Maar ik neer aan, dat de TROS niet ongenegen deze zaak voortaan rechtstreek met ons af te handelen. De aflevi ring, die een paar weken terug o de buis is geweest, werd bekeke door anderhalf miljoen mensen e kreeg een waardering van zevei vier tiende. Dat zijn getallen, dunl me, die voor een omroepverenigin interessant genoeg zijn om ook zor der meneer Van den Ende door I gaan met Bassie en Adriaan". Slagroomwafel ravan en dacht: Wat wordt er nou weer achter mijn rug bekok stoofd?". „Ik zat in die tijd regelmatig bij de kassa en daarom wist ik vrij nauw keurig wat ons boven het hoofd hing. Je merkte verduveld goed, dat het publiek steeds minder geld in de knip heeft. En wat er is wordt besteed aan eten, vakantie en het autootje". „Het eerste jaar betaalde een kwart van onze bezoekers met giro-be taalkaarten. Giroblauw hoort bij jou. Jaja, maar alleen, omdat je op de giro straffeloos een tijd rood kunt staan. Ook die tijd is duidelijk voorbij. Dit jaar hebben we drie kwart minder betaalkaarten gekre gen. Wat logisch is, want de men sen hebben ook geen geld rneer op hun girorekening". „Als je dat nu weet moet je tijdig maatregelen nemen en de tering naar de nering zetten. Daarom heb ik vorig jaar tegen Joop gezegd: „Laten we de zaak kleiner maken". Maar wat deed hij? Hij kocht een nieuwe tent, die met de facade mee vijf ton heeft gekost. En hij enga geerde André Hazes voor een be drag, dat hij ons niet aan de neus heeft gehangen. Maar dat liep ook in de tonnen". Klapper „Versta me goed: die beslissingen nam hij in zijn dooie eentje. Daar stonden Bassie en ik volledig bui den met de zweep de piste in. Een schandelijk gezicht. En een van zijn olifanten heeft hij met een ijzeren staaf dusdanig bewerkt dat het dier door een arts behandeld moest worden. Die man was voor ons cir cus een aanfluiting". De botte bijl ging ook in het perso neelsbestand. Niet twee koks, maar één. Geen acht chauffeurs, maar vier. Toen de circuskaravaan na die rigoureuze vermageringskuur weer wankelend op pad ging was het aantal medewerkers terugge bracht van 125 naar 60. De dagkos ten waren daarmee gezakt naar 12000 gulden. Walging pas vier dagen in een ziekenhui?1 gelegen om een fistel te laten weg-*1 nemen. In die tijd lag het circus plat. Dat was een strop van vie( maal twaalf mille. Maakt samer01 achtenveertig mille. Duur fisteltjé1 zou ik zo denken". pc „Mag ik daarom misschien eveiP' hartelijk lachen", snerpt Bassie ter zijde, „als ik de borden zie liggerM met „Joop van den Ende's National' le Showcircus" erop. Er is nu op*" dracht gegeven onze namen va?1 alle wagens af te halen en die bor» den er neer te hangen. Nou, zé' gaan hun gang maar. Mijn zeger1 hebben ze. Maar veel helpen zaj het niet. Want als we begin novem ber voorgoed vertrokken zijn is di circus ten dode opgeschreven". 3 een klapper in de show business willens en wetens kapot gemaakt" Clown in loondienst Broer Adriaan, die aan de andere kant van de tent zojuist de brand heeft gestoken in een wilde havan na met vuurspuwende pluim, ligt ondertussen ook al genoegzaam on der stoom. Hij heeft in augustus 1981 zijn directeurspet al aan de wilgen gehangen en opereert sinds dien als clown in loondienst. „Ik ben artiest", legt hij uit, „en ik heb in dit circus al vrij snel ge merkt, dat het me niet ligt de hele dag bezig te zijn met het oplossen van sociale problemen en het sus sen van ruzies. In die anderhalf jaar, waarin ik mede-eigenaar ben geweest had ik constant het gevoel, dat ik niks opbouwde, maar bezig was er voor te zorgen, dat er niks afgebroken werd. Je sjouwde je on gelukkig van 's morgens vroeg tot diep in de nacht. En als er dan ein delijk weer een dag voorbij was zat je met een katterig gevoel in je ca „Ga onder zulke omstandigheden maar eens proberen om een succes volle tournee te maken. We wisten tevoren dat we tweeduizend men sen in huis moesten hebben om al leen de dagkosten te kunnen beta len. Maar in de praktijk kwamen er 's middags tussen de vijf- en zes honderd bezoekers. En 's avonds zaten er hooguit driehonderd. Ik bedoel uiteraard betalende bezoe kers. Want Hazes heeft zeker veer tien dagen de illusie gehad, dat hij een publiekstrekker van jewelste was. Wat had Joop namelijk ge flikt: die wilde André en zichzelf voor een afgang behoeden en had royaal met vrijkaarten gestrooid. Met pakken tegelijk deelde hij ze bij stond. Zodoende bleven we maar in het rood staan en zaten we onze eigen investering op te eten". „Achteraf heb ik gedacht: Mis schien is dat ook wel de opzet van Joop geweest. Die wil waarschijn lijk geen winst maken en gebruikt het circus om de fiscus een loer te draaien. Kan toch. En op die ma nier waren wij voor twee derde aandeelhouder van een luchtballon, die elk moment uit elkaar kon ploffen". ten. We werden door Joop voor een voldongen feit gezet en hadden de keus: slikken of stikken. Bassie en Adriaan mochten alleen nog de middagvoorstellingen doen en An dré zou 's avonds de grote klapper maken". „Wat blijkt nu achteraf? Dat 1982 voor alle circussen in Nederland een rampjaar is. Ik weet niet wat er met het publiek aan de hand is. Maar een feit is.^dat de mensen en bloc weigeren om nog één cent uit te geven voor een circusvoorstel ling. Dat is niet alleen bij ons het geval. Maar dat gebeurt over de hele linie. De tenten blijven leeg. En wat je ook aan artiesten en beestenspul naar binnen jaagt, de mensen, die je zo broodnodig hebt zijn in geen velden of wegen te be kennen". Devoot op de knieën voor Coby, fatsoeneert.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 14