j)rie denderende dagen SEA JAZZ: ben je gebleven! Tesswaar LEIDSE COURANT MAANDAG 19 JULI 1982 PAGINA 9 DEN HAAG „Tess, waar ben je gebleven en Christi neik ben hier om tien uur weer terug". Kreten met een ondertoon van wanhoop op een schoolbord in de hal van het Haagse Congresgebouw. Verdoolden tussen de tegen de 35.000 bezoekers (een nieuw record) op het zeven de North Sea Jazz Festival. Ze kwamen, behalve uit Ne derland, van heinde en ver: Amerika, Duitsland, Noor wegen, Engeland en Frank rijk. De bewoners van het Staten kwartier hebben wel ge merkt dat er een jazzfestival in het Nederlands Congres gebouw werd gehouden. De straten stonden vol met vreemde" auto's en de wind verspreidde tot zondagoch tend vier uur tot jazzklanken ver in de wijk. De muziek hield mensen echter niet al leen uit hun slaap, maar was ook een inspiratiebron voor een kunstenares, die zondag ochtend onder de luifel van het gebouw op een gigantisch zwart-plastic doek wat jazz- figuren schilderde en het daarna een paar uur tentoon stelde. Lezen in lift Met de komst van de mu ziek-lief hebbers bood het koele Nederlands Congresge bouw een kleurrijk spekta kel. Af en toe kwam even de gedachten op of de (vooral vrouwelijke) bezoekers mis schien waren gekomen om bekeken te worden inplaats van zelf te kijken. De kle ding varieerde van spijker broeken met T-shirts tot prachtige avondjurken, hoe wel zomerkleding overheer ste. De North Sea Jazz Festi val-T-shirts gingen overigens net als de tassen als warme broodjes over de toonbank. Heel wat mensen leken geïn teresseerd in een blijvende herinnering aan deze zeven de aflevering van het festijn. Vermoeiend was het ook. Drie dagen lang door het Ne derlands Congresgebouw slenteren van de Carrousel- zaal naar het dak-terras en van de Toneelzaal naar Stu dio 2000 gaat je niet in de koude kleren zitten. Laat in de nacht trof je dan ook heel bezoekers uitgeput en amechtig op de trappen van het gebouw of slapend op de banken. Wie er geen last van had, was een liftbediende, die op een stoeltje rustig een boek lezend, de mensen om hoog expedieerde. Eetfestijn Dat jazz-muziek de eetlust opwekt, is misschien wat overdreven, toch liegen de cijfers er niet om. Volgens chef-kok Jan-Willem Pal- senberg werden er 7.000 ha ringen, 15.000 saté's, 50.000 broodjes, 1200 glazen whis key, 1500 frisse zomerscho- tels en 3000 hamburgers ver kocht en werden er 120 va ten bier aangeslagen. De vele standjes hadden het druk, soms heel erg druk. Een standhoudster 's nachts om twaalf uur:„Meneer, ik zou wel eens even willen zitten, ik heb geen voeten meer over". Een opruimdienst zorgde voor de resten saté, stukken brood met hafing en andere etenswaren en lege drank flesjes zodat het Congresge bouw niet binnen de kortste keren één groot vuilnisvat werd. Toch leek het onver mijdelijk dat zaterdagnacht de trappen een wat onver zorgde indruk maakten, toen er koffie en andere drank overheen waren gegaan van naar we mogen aannemen zéér vermoeide festival-gan gers en het kunstwerk op de overloop tussen de PW A-zaal en de Toneelzaal volledig was ingebouwd door lege flesjes en andere rommel. De volgende dag was alles ech ter weer brandschoon. De schoonmaakdienst maak te deel uit van de meer dan zeshonderd mensen, belast met het geluid, de bewaking en andere zaken. Tussen de sjouwers en regelaars viel ook nog jazz te genieten. Zo liep John Clayton nog laat met zijn eigen instrument te zeulen. Hoewel een bas sjou wen geen sinecure is, bleef Clayton lachen. Mét al die anderen op North Sea Jazz numero zeven. HANS PIËT Quartet: „We remember Paul" Het publiek: Moe maar tevreden Recordaantal van tegen de 35.000 bezoekers HAAG Waar te nen? Bij het smette- f,vitte pak van Benny man, die fantastische 'i lo van geweldenaar 'Carter, bij de gedis- erde uitsmijter-op- rjd Machito en zijn 3 orkest, of bij de in craquelé van 83- Sippie Wallace? Met sigalm van drie den ude dagen North Sea Festival nog in de heb je even moeite lanken weer even in 'erbale gareel te zet- dagen en vele kilo- s jazz, wandelend de zalen van het jiresgebouw waar je hden aflegt die meni- immer je zou benij- ?}jwaar je een overdaad Pjrgaat die alsmaar niet e! schaden. Waar de ■>lete geschiedenis van ^azz even onderdak gekregen, waar je ~k ve ontdekkingen waar je Monumenten Muziek kan zien en je die kan zien wan- l. Een festival waar- i'ieder met een eigen 'p tepunt thuis komt. confererend over je in wee met mede-be- ïrs kom je .tot de ont- jk ing dat zij een héél Jr festival hebben ge- dan jij. 0 incert van het Superstar et maakt je zelfs in de uurtjes van de maandag- nse herinnering nog al arm. Een combinatie van talenten uit de jazz. De ienale techniek van ettist Freddie Hubbard, "^nist Joe Henderson, pia- .enny Barron, de kleine ner Tony Williams, die n en voeten op een mi- u?e manier aan het houdt in zijn drumsolo, t vette basgeluid van de Ron Carter. Zijn solo is lenemend muzikaal: ;le, driedubbele noten, l hij zelfs met zijn lin- nd de snaren aan het krijgt. Het quintet zulke knappe arrange- in en sluit zo hecht rond 's aaneen dat je onmid- op zoek gaat naar een van dit vijftal in een van atenzaken in het Con- bouw. Helaas is die er niet. We moeten het nog met de dubbelelpee die ird in 1980 in Scheve- i opnam. Gilberto: De frêle Bra ise is goed voor een volle •zaal, zelfs als de tot Big Band uitgegroeide asters van Tony Nolte haar staan. Niet dat ,slechte muzikanten in zitten, maar een trek- nee dat niet. Des te vaardiger, want ook Gil- is eigenlijk helemaal superstar. Uitstraling ze nauwelijks en haar is technisch ook geen t. Zodra ze een sprong vijf noten hoger moet heeft ze moeite zuiver ven. Ze is voor het pu- tiog altijd de Astrud die jd op de golf van bossa gestuwd door ex-echt- Joaquin Gilberto en de )n van Stan Getz een publiek voor de jazz Met dat uitgestreken letje van volmaakte on- I toen een meisje om in kken. Opwindend is ze P het podium van het esgebouw, veel minder, kestleider Tony Noltes voor de openingsnum- (Smoke gets in your 83-jarige Sippie Wallace: Blues in craquelé Foto's: MILAN KONVALINKA composities van weleer: „We take five". Prima werk. En daartussen ligt nog veel meer: De merkwaardige com binatie van trompettist Lester Bowie met een aantal gospel zangers. Bowie, nog altijd ge huld in zijn witte doktersjas, werd bekend als avantgardist, is dat ook nu, maar is even la ter terug in zijn begindagen als rhythm en blues-muzikant. Zijn vrouw en schoonzuster zingen net als weleer mee, en ze krijgen steun van een enor me vleesberg onder de naam David Peaston. Peaston pro beert de Pavarötti van de soul te zijn, maar in zijn enthou siasme (elke uithaal wordt met gejuich begroet) kan hij zijn hoge noten niet altijd hoog ge noeg optrekken. Het hindert niets, want grappenmaker Bo wie lijmt alles aan elkaar. Daartusseridoor ontdek je pri ma jazz van de enthousiaste neo-boppende Joegoslaven Markovic en Gut, sta je ver steld van de belangstelling voor onze eigen Barrelhouse Blues Band, maak je nog even een stukje Sun Ra mee: De merkwaardige band-leider met zijn eigen mythologie die zegt dat de zwarte Amerika nen aan een ruimtereis bezig zijn en maar voor even op aar de geland zijn. Het nummer dat ik zie heet „Halloween" en is dan ook een muzikaal stukje bangmakerij met veel grieze leffecten. Het kan niet op tijdens het North Sea Festival. Of: het kón niet op. Want het is weer voorbij. De storm is óver. En hopelijk steekt hij volgend jaar weer op. Er zullen wel weer subsidieproblemen opdoemen, maar een ding is zeker: Paul Acket verdient alle steun. Want Den Haag zonder North Sea Jazz, dat kan toch eigen lijk al niet meer? BERT JANSMA Bennie Goodman: Een tukje voor de King of Swing eyes) helpt nauwelijks. Geluk kig komt trompettist Dizzy Gillespie metzijn onnavolg baar bolle wangen de boel op peppen. Opvallend is overi gens dat Nolte een jongedame acher de conga's heeft. Op een festival waarin de vrouwen toch al een stevige' rol meebla- zen. Rosa King liet zich al ver gezellen van een aantal vrou welijke blazers, de big band van Mulligan telde er vrijdags ook al een. Emancipatie, ook in de jazz. Heintje Davids .Sippie's Nog een vrouw. Ze is 83 jaar oud, zingt de blues en heet Sippie Wallace. Een Heintje Davids van de jazz, met een stem waarin de tijd uiteraard stevig meekraakt. Ze moet het podium op geholpen worden, ze zou eigenlijk hele maal niet meer moeten zingen, maar wat een ontroering maakt ze dos. In haar bor deaux-rode jurk met een pas send hoedje op, is ze niet van het podium te krijgen en ze brengt de stampvolle zaal tot enorm enthousiasme met haar simpele blueswerk: Oma die zingt van vrouwen die het al lemaal in hun eentje moeten opknappen, van mannen die het op een vrolijke manier moeilijk hebben met het leven. Portretjes in craquelé, levende historie, begeleid door een band (met o.a. Doc Cheatham, Dick Hyman en Major Holley) die zich aanpast en dok klinkt als van rond de eeuwwisseling. Tukje van Benny Wat een verschil als je dan' Benny Goodman ziet optre den. Hij is tien jaar jonger en staat twee concerten lang op het podium van de uitver kochte Prins Willem Alexan- der-zaal. Hoewel, staan is een groot woord, want Goodman brengt het grootste deel van zijn optreden zittend door. En geeft met gulle hand beurten aan zijn begeleiders, Scott Ha milton op sax en Warren Va- ché op trompet. Zij spelen de boel vol, terwijl Benny Good man zich in de schaduw terug trekt. Wanneer bassist Phil Flanagan een solonummer speelt, legt Goodman zijn oog verblindend gepoetste schoe nen op een stoel, maar dan Soul-jazz van zangeres Martha Reeves Salsa-ritmes van de vorige avond nog in de oren. Want het orkest van de New Yorkse „Latijnse" Amerikaan Ray Barretto is zaterdags de ideale uismijter geweest. Maraces, claves, conga's en timbales: Opzwepende ritmes waarbij niemand stil kan blijven. Prima Brubeck Acket heeft voor de zondags een dergelijke uitsmijter: Het salsa-orkest van Machito. Ge boren als Frank Raul Grillo, zoon van een Cubéanse siga renmaker, is Machito eigenlijk de eerste man in de salsa-tra ditie. In en na de oorlog toen de salsa nog geen salsa heette, maar je sprak van de Afro-Cu- ban Sound had hij in New York al eigen orkesten en anno nu ishij een inmiddels gedistingeerde orkestleider die alleen nog de touwtjes en een stel rumba-ballen in handen houdt. Het ritmische werk komt van zijn zoon, Mario Grillo op de timbales. Het maakt niet uit. Mario houdt de traditie hoog genoeg. Daarvoor heeft Dave Brubeck twee con certen gegeven. Grijs en ma ger, is hij nog altijd een muzi kant van grote klasse. Met zoon Chris op de basgitaar, Randy Jones op drums en Bill Smith op klarinet (met veel echowerk) geeft hij een heer lijk ontspannen concert zonder show maar met des te meer muziek. Hoogtepunt een num mer getiteld „We remember Paul". Uiteraard gewijd aan de nagedachtenis van wijlen saxofonist Paul Desmond. Bru- becks hoekige stijl, zijn aanpak tussen bijna klassiek en swing in, is altijd origineel. Zijn zoon komt met een heerlijk num mer op de bastrombone en sa men met Smith spelen ze een nummer uit de serie populaire Ray Barretto: Salsa-uitsmijter Modern werk van CarlasBley, speelt Flanagan nèt z'n slotak koord. Je ziet Goodman wat teleurgesteld achterom kijken. Hij zegt iets als: Knul, kan je niet nóg een nummertje spe len? Jawel baas, zegt Flana gan. Hij zet zich weer aan de bas, en Goodman legt zijn an dere been ook op de stoel en gaat achterover geleund tegen de vleugel verder in retraite. De schijnwerper gaat boven hem uit, hij doet zijn ogen dicht en het murmelende, tweeduizendman sterke pu- i van de vele jazz-vrouwen bliek denkt even hetzelfde: Zal de King of Swing een tuk je gaan doen? Het komt er net niet van. Uitsmijter Wie nu naar Benny Goodman kijkt, kijkt tegelijkertijd naar het verleden: Hetzelfde nostal gische effect als waarmee Hol- lywoodbazen oude showster ren nog even de benen laten heffen. Je weet dat het niet perfect is, maar dwars door zo'n optreden heen, schijnt de naglans van hoe het geweest is. Moet je dan teleurgesteld zijn? Ja en nee. Benny Good man speelt een handvol solo's, even licht de dansende klari- nettoon van weleer op, in „Sing, sing, sing" doet drum mer Mel Lewis de solo van Gene Krupa dunnetjes over en Goodman is weer even de Goodman vain toen. Dat is zon dag, voor een verlaggever de moeizaamste dag van het festi val. Je hebt een ,jetlag"-effect van de vorige nacht als het zeer laat is geworden en je vanuit je bed rechtstreeks fes- tivalwaarts moet omdat het zondags nu eenmaal al 's mid dags begint. De beroepskijkers zijn die dag dan ook al vanuit de verte te herkennen: Wallen onder de ogen en een wat sjokkende gang. Zelf word ik die ochtend wakker met de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 9