Music 200 speelt dwars tegen bezuinigingen in opera „Aap" van Peter Schat •eekt nog steeds sterk aan Lomy Schneider werd slachtoffer an moordend vak sï Enrico IV: verrassende afronding van Shakespeare-trilogie LEIDSE COURANT VRIJDAG 4 JUNI 1982 PAGINA 9 lentie-Orkest naar Mozartfeest beleids- de plan- IpnwnnriG Het Residentie-Orkest r leiding van Nikola us Har- wee concerten in het Mozart- Vt Beierse stad Wtlrzburg. De n dij deyjn 0p ii en 12 juni en vinden 'olgens plaats in de Kaisersaal nz (een van Europa's fraaiste •iizen) en in de Hochschule für I beide concerten wordt het- |[ozart-programma gespeeld: 1 Der Schauspieldirektor, Sym- 3/ 550 en KV 201 en het Viool- |V 219 met als solist Thomas J Een andere groep musici van 9 is dan nog bezig met de bege- i Britten's opera The turn of the screw, waarvan de eerste voorstellin gen inmiddels plaats hebben gevonden. Na de laatste voorstelling van deze opera blijft het RO tot begin juli druk bezig met repetities en opnamen voor het pla- tenalbum „400 jaar Nederlandse muziek nr. 2". Ook vindt de laatste week van juni nog een serie van tien kamermu ziekconcerten plaats, voornamelijk in bejaardentehuizen. Als bekend geeft het RO op 17 juni in het kader van het Hol land Festival een volledige uitvoering v an Grieg's toneelmuziek bij Ibsens Peer Gynt o.l.v. de Noorse dirigent Per Drei- Oude meesters onder de hamer in Amsterdam AMSTERDAM Het wordt druk in de veilingzalen van Sotheby Mak van Waay, Nes 73 Amsterdam. Op 15, 16 en 17 juni is er een veiling van schilderijen en tekeningen van oude meesters. Er zijn enkele bijzonder fraaie stillevens bij, o.a. van Jan van Kessel I, en daarnaast werken van Drooghsloot, Bakhuysen en Beerstraten, maar ook van 19e-eeuwers als Israels, Leickert en Mauve en moderne kunstenaars als Alechinsky, Ber- serik, Kamerlingh Onnes en Lucebert. Dinsdagmiddag 15 juni komen oude tekeningen onder de hamer van o.a. Wicaart, De Beyer en Pronck. Op dinsdagavond 15 juni komt een collectie grafiek in veiling van C.H. Hodges, de Engelse meester die in ons land werkte een aan wie het Frans Halsmuseum te Haarlem momenteel een tentoonstelling wijdt. Deze col lectie, plm. 150 gravures naar schilderijen van belangrijke tijdgenoten als Reynolds en Romney, werd tussen 1913 en 1920 gevormd door Bernard Houthakker, geïnspireerd door zijn grote belngstelling voor de Neder landse geschiedenis van vóór en na de z.g. Franse Tijd. Van Vrijdag 18 juni t/m donderdag 1 juli zullen enkele duizenden nummers onder de ha mer komen van Chinees, Japans en Europees porselein, glas en kristal, Mrs. Williams Hope. gravure van zilver en juwelen, tapijten, klokken, meubelen enz. Kijkdagen voor alle C.H. Hodges naar een schilderij veilingen zijn van vrijdag 11 t/m zondag 13 juni in de gebouwen Rokin van Sir Joshua Reynolds. 102 en Nes 75. 1985 Europees Muziekjaar ROME De Raad van Europa en de EG hebben besloten 1985 uit te roepen tot het „Europese Jaar van de Muziek" Dit ter ge legenheid van de 300ste geboor tedag van Johann Sebastian Bach, Friedrich Handel en Giu seppe Scarlatti. Voorzitter van het comité voor het Europese Muziekjaar is de ex-president van West-Duitsland Walter Scheel.In het Europese Muziek jaar zullen initatieven worden ontplooid om muziekbeoefening aan te moedigen „ongeacht het genre", muziekopleiding te ver beteren en werken van jonge componisten te verbreiden. In het voorjaar van 1983 zal in Ve netië een voortbereidende con ferentie worden gehouden. Stockhausenprojekt Kon. Conservatorium DEN HAAG Van 27 oktober tot 2 december wordt in het Konink lijk Conservatorium in Den Haag een Stockhausen-projekt verwe zenlijkt. Het is opgezet in samen werking met het Residentie-Or kest, de gemeente Den Haag en de Eduard van Beinum Stichting. Het wordt geleid door de componist Karlheinz Stochhausen zelf, die bijgestaan wordt door elf vaste medewerkers die optreden in con certen en van wier er ook een aan tal als docent fungeren. Het pro- {'ekt is bedoeld voor hen die zien in corte tijd grondig in het werk van Stockhausen willen verdiepen. Het is ook ondergebracht in het lespro gramma. )AM Het was te A/nl at -AaP van ^e" 'VO* ia het succes van de op het Dorstellingen, juist an het 3e^e(len' zou worden Dat gebeurt nu in ekpn 0 tent °P dezelfde eKen n bijna dezelfde be- excur- ,gje en aankleding. scha- Vlaamse counterte- Vandersteene, die tal van |e Chinese monnik an hier voldeed, is ver- lie met tor de Amerikaanse ewerkt vin Earl Brown, die vies van Peter Pears nicros- rtenor ontwikkelde, rd met nerkwaardig, zilver- n met mgeluid kon hij de weef. de monnik een in- onaards karakter Aap verslaat de Knekelgeest. Een strip-opera van Peter Schat. Nederlandse Operastichting. Dirigent: Ed Spanjaard. Regie: Anne-Marie Prins. Decor en costuums: Floris Guntenaar. Orkest: Vijl blazers van het Nederlands Bla zersensemble, aangevuld met vijf strijkers, een klaveciniste en een slagwer ker. Vijl vocale solisten: Wouter Goedhart, tenor (Aap), Meivin Earl Brown, countertenor (Hsuan-Tsang), Marianne Blok, coloratuursopraan (Knekel geest), Max van Weegberg, bariton (Zwijntje), Joep Bröchele, bas-bariton (Sandy). Mimegroep van apen en monsters. Bewegingstraining: Phoa Yan Tiong. Een tent achter het stadspark Frankendael, Middenweg, Amsterdam. Volgende opvoerinen 5, 6, ('a middags) en 7, 9 en 10 juni ('a avonda). Het kostelijke stuk handhaaft zich bij wederzien en weder horen volledig. Het is geba seerd op een populaire Chine se roman uit de zestiende eeuw, waar ongeveer een jaar later een Chinees stripverhaal aan werd ontleend. Het gaat over een pelgrimstocht, tevens boetedoening, van vier hove lingen van de Chinese keizer. die vindt dat zijn volk is ont aard in een bende vechtersba zen en ruziezoekers, en die hii daarom wat beschaving wil bijbrengen met behulp van heilige geschriften van de Boeddha uit India. De monnik Hsuan-Tsang gaat met Aap, Zwijntje, Sandy en het Paard op zoek naar die ge schriften, maar raakt in een r- onherbergzaam gebied slaags met de Knekelgeest en haar trawanten. In een gevecht weet Aap haar te treffen, maar dat is in strijd met de leer van de geweldloosheid van Boed dha, en deze god stuurt uit de hemel het bevel Aap weg te sturen. De andere pelgrims blijven nu alleen achter en lo pen in een nederlaag. Aap moet worden teruggehaald om ze te redden en het mogelijk te maken dat ze verder gaan op hun tocht. Deze uiterst bewegelijke han-, deling met vermommingen en persoonsverwisselingen, met magie en illusie, met veel pot sierlijke mimiek en opwinden de gevechten, krijgt reliëf door een even bewegelijke muziek. Het compositorische uitgangs punt waren de losse snaren van de viool, omdat deze vier- toons-groep het typerende ele ment is van de klassieke Chi nese tonaliteit, de pentatoniek. Het muzikale hoogtepunt valt gelukkig samen met het dra matische hoogtepunt' als de nobele Aap de boze Knekel geest en haar demonen uit roeit. Gelukkig steekt er veel ironie in de wijsheid van dit tot klinken gebrachte stripver haal, want aan het eind van alle avonturen blijken de ge zochte geschriften zo leeg te zijn als de losse snaren van een viool.... JOHN KASANDER ■appen van Falstaff blijft Shakespeare's tekst De Shakespeare-serie van het Collettivo di Parma heeft het Haagse publiek een goede gelegenheid gege ven iets van het hedendaag se Italiaanse theater te proe ven. In drie voorstellingen werd de ontwikkeling ge schetst van een groep die, na te zijn begonnen in het agit prop theater, eindigde bij een levendig repertoire-to neel. De voorstellingen, Hamlet, Macbeth en Henry IV werden binnen drie jaar gemaakt. In de ontwikkeling van de groep via deze drie voorstellingen zijn twee lijnen aan te geven. De eerste is die van het om gaan met de tekst. Bij de Ham let behield men de komplete tekst, maar voegde er veel kommentaar aan toe. Van Macbeth werd alleen het bruikbare overgehouden en de rest was eigen tekst. Henry IV blijft nog veel gehavender over. Alleen het plot en voor namelijk de grappen van Fal staff blijven overeind. Een tweede lijn is te vinden in het gebruik van theatrale stijl middelen. De Hamlet had bij Henry IV deel I en II, door het Collet tivo di Parma. Hot-theater. Herha ling vanavond. wijze van spreken nog op straat gespeeld kunnen wor den. Er werd niets gedaan met licht of geluid, kostuums ga ven niet de indruk met zorg gekozen te zijn, de mise-en- scène was chaotisch. In Mac beth werd het licht „ontdekt": de akteurs schakelden het tij dens het spelen in en uit, ver anderden kleur en richting van de spots. Ook in kostume ring en gebruik van het speel vlak kwam al een duidelijker stilering naar voren. In Henry IV werd stevig gebruik ge maakt van licht en geluid. Spelers droegen bijna continu microfoons, kostuums en speelstijl kregen een grotere betekenis. In dit stuk spelen twee ver haallijnen naast elkaar: het vrolijke nachtleven van Fal staff en zijn vrienden, onder wie de jonge troonopvolger, en aan de andere kant de gebeur tenissen op politiek niveau, het gevecht rond de troonop volging. De groep benadrukte duidelijk de eerste lijn, en koos daarvoor een zeer realistische speelstijl. Lange scènes in een kroeg gaven je het gevoel dat je zelf ook in het café zat. Tegenover die ongedwongen, 'speelse' manier van akteren staan de scènes rond de ko ning. Daarvoor gebruikte men het Japanse Kabuki-theater, een spectaculaire, maar sterk gestileerde theatervorm. Als de twee verhaallijnen elkaar kruisen, de jonge prins moet vechten voor zijn troon opvolging zien we hoe de vrienden via cassetterecorder les krijgen in stokvechten. Zo mate hij meer te maken krijgt met het machtssysteem. Aan het eind staat hij in de Japanse koningsmantel en rekent af met zijn verleden door Falstaff weg te sturen. Ondanks de taalbarrière werd dankzij deze stilering het thema van de voorstelling duidelijk ge noeg: de tegenstelling kroeg paleis; doe ik wat ik wil, of neem ik mijn plaats in in het machtssysteem. TON VAN DE LANGKRUIS p i jet er zo langzamer- ian wennen, dat de ïlden uit je jeugd [jaren dertig niet éuwige leven heb- [Jary Cooper, Clark i, John Wayne zijn leer en van Johnny duller, die nu 77 is iviens gezondheid ie wensen overlaat, al een necrologie reven. Maar het j verontrustend als ]t de ontdekking jdat zoveel filmac- en actrices, die aan- Blijk jonger zijn dan bent plotseling ko- te overlijden. Ster- 1/flWie je als kindsterre- ixUüiebt gekend zoals die Wood „The .i^iiJe of 42 street" luUNze week Romy ïider, die op 43-jari- acht ftftijd overleden. Ivan ui res mei filmster-zijn nu inder- week <#o'n slopend en moor- prijzei^ak Wie ooit bij een ♦name aanwezig was, loeiofalat het uiterst vermoei- 384 i en vooral het wachten fen gereed is voor een le scène slopend kan hdigheden een rol gaan moet je wel tot de ie komen dat de kaars Romy Schneider met Karl-Heinz Böhm In haar Sissy-periode. Romy Schneider, dochter van Magda Schneider en Wolf Albach-Retty, twee po pulaire sterren uit de voor oorlogse UFA-periode, werd al op 14-jarige leeftijd voor de camera's geworpen en maakte vooral carrière met de drie „Sissy"-films. Maar Romy wilde meer. Ze wilde van het suikerzoete image af, dat de Duitse filmindustrie haar probeerde op te leggen. Ze zocht het in Italië Bo- cacchio '70 in Amerika Good neighbor Sam, What's new, pussycat en Triple cross maar vooral in Frankrijk met „Les choses de la vie" en vele andere films. Haar pri- vé-leven was om het zacht uit te drukken nogal storm achtig met een affaire met Alain Delon en Romy stond voortdurend in het nieuws. Soms, zoals vorig jaar op tra gische wijze toen haar zoon David door een noodlottig ongeval om het leven kwam, vaak ook als slachtoffer van de schandaalpers. Romy stond bekend als „een har de". Curt Jürgens zei tijdens de opnamen van de James Bond-film „The spy who lo ved me" over haar Ze is een voortreffelijk actrice, maar uiterst moeilijk om mee te werken. Ze dramt maar door." Tot het laatste moment heeft ze dat met een ijzeren zelfdis cipline, ondanks haar per soonlijk leed gedaan. Dat dit slopend is, beseft ie dereen. In het verre verleden heeft dat filmacteurs en actrices al het leven gekost. Max Linder en Lya de Putti uit de perio de van de zwijgende film zijn daar de eerste voorbeelden van. De dood van Marylin Monroe, James Dean en Montgomery Clift zijn meer recente voorbeelden, maar de laatste maanden lijkt het wel of de spanning te groot wordt. Eind vorig jaar kwa men William Holden met wijlen Peter Finch een van de hoofdrolspelers uit „Net work" en Nathalie Wood op dramatische wijze om het leven, John Belushi overleed aan een overdosis heroïne en ook de oorspronkelijke In specteur Clouseau Peter Sel lers, die al een flinke waar schuwing had gehad door een hartinfarct overleefde een tweede aanval niet. Som migen werden ongeneeslijk ziek, zoals Steve McQueen, maar ze bleven doorwerken tot het bittere einde. Het is niet alles rozengeur en maneschijn wat zich voor de camera afspeelt. Het is een inderdaad verwoestend be staan en Romy Schneider is er tot nog toe het laatste slachtoffer van geworden. MILO Machteld Miechels: „Bedrijven die concerten sponsoren, daar moeten de mensen maar aan wennen. Zolang er musici mee aan het werk blijven en de muziek ermee gediend is vind ik dat het moet kunnen". DEN HAAG Behalve fluitiste in het kamermu- ziek-ensemble Argentum, docente aan de Haagse Stedelijke Muziekschool en huisvrouw, is Mach teld Miechels (33) de drij vende kracht achter „Mu sic 200". Die stichting heeft in minder dan een jaar tijd het bedrijfsleven warm kunnen maken voor financiële bijdragen aan concerten klassieke en avant-garde muziek, die door kamermuziek- ensembles in het hele land worden gegeven, bijvoorbeeld in musea, bij tentoonstellingen en voor het bedrijfsleven. Dwars tegen de bezuinigings drift van CRM in, zijn de eerste succesvolle concer ten al achter de rug en is de agenda praktisch vol geboekt. „Het loopt nu al als een gek", zegt Mach teld zelf. Ze maakt werk dagen van vijftien uur, maar: „Dit eerste jaar spe len we al quitte. Waar hoor je dat meer? Dat is toch grandioos!" Verschraling Bedrijven die concerten spon soreren, dat is niet nieuw. Drie jaar geleden nog werd de stichting Sponsoring the Arts opgericht, bedoeld om musici en sponsorbedrijven met el kaar in contact te brengen. Waarom dan ook nog Music 200? Machteld: „Omdat het we reldniveau van de Nederland se kamermuziek door de be zuinigingen in het geding komt. Momenteel is er de ten dens voornamelijk werken uit te voeren van de allerbekend ste componisten, want dat trekt veel publiek en dat brengt dus meestal genoeg geld in het laatje. Het grote Eubliek komt echter niet naar amermuziek en modernere composities. Om nu te voor komen dat ze in deze tijd in de verdrukking komen en er een artistieke verschraling onstaat, is er Music 200. Die kan beter helpen dan Sponso ring the Arts, omdat die stich ting voornamelijk werkt met grote orkesten, dure projec ten, dikke budgets en veel minder met kleine ensem bles". Machteld komt daarentegen al een heel eind met een laag budget en hoeft bijvoorbeeld ook geen kantoor te houden. Music 200 houdt musici aan het werk die niet in een groot orkest spelen en laat hen dank zij de sponsorgelden van het bedrijfsleven, meer ver dienen. Bovendien kan Mach teld de omvang van een en semble aanpassen aan de hoogte van het sponsorbedrag en tegelijkertijd een heel goed concert garanderen, „omdat de beste Nederlandse kamer- muziek-musici meewerken". „Iedereen is blij dat er wat nieuws gebeurt. De sfeer tij dens de repetities is dan ook fantastisch. Ik krijg niet al leen steeds telefoontjes van musici die mee willen doen, maar ook reacties uit het bui tenland". Bicentennial Omdat muzieksponsoring door het bedrijfsleven in Amerika een heel gewone zaak is. begon Machteld een jaar geleden met zich te infor meren bij managers van mul- ti-nationale ondernemingen in New York. Terug in Ne derland schotelde ze enkele honderden Amerikaanse en Nederlandse bedrijven con certprogramma's voor in het kader van Bicentennial (de viering van tweehonderd jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en de VS). Op die manier had ze de tijd mee en inderdaad kreeg ze van een tiental vooral Amerikaanse banken en oliemaatschappijen sponsor gelden los. varieërend van vijfhonderd tot tienduizend gulden. Goed voor tot nog toe in totaal negen concer ten. Enkele zijn al achter de rug, de andere volgen in de komende zes weken in Am sterdam, waarvan het succes volle marathon-concert vorige week in het Amsterdamse So- nesta-hotel het eerste was. Tot de ongeveer zestig musici waar Music 200 momenteel over beshikt behoren veel do centen van conservatoria en vaak bekende leden van verschillende orkesten zoals het Residentie-. A'dams Phil- harmonisch, Nederlands Ka mer- en Omroeporkest. Het „artistiek comité" wordt ge vormd door Willem Noske (ex-concertmeester Residen tie-Orkest), fluitist Frans Ves- ter, Frits Knuf (uitgever mu sicologie) en Jan Wolff, op richter van het Amsterdamse muziekcafé „De IJsbreker" en ex-hoornist van het Con certgebouworkest. Machteld is zelf een van de zestig musici, maar vooral coördinator en fund-raiser of liever gezegd: duizendpoot en duivelskunstenaar, die naast de repetities en het geven van eigen concerten, in het land de sponsors zoekt, de ensem bles samenstelt en de admini stratie voert. Of: „Binnen een week 65 bedrijven benaderen en niet meer dan duizend gul den loskrijgen. Of: „Een paar dagen voor het concert voor Mobil Oil in de Oude Kerk in Delfshaven enkele weken ge leden hoorde ik dat er mu- zieklessenaars met lampjes moesten komen vanwege de slechte verlichting in die kerk. Maar waar haal je die een paar dagen van tevoren vandaan?" Zonder ervaring onderhande len met managers in een lijd dat het kunstbeleid met forse bezuinigingen te kampen heeft, en tegelijkertijd een reeks concerten uit de grond stampen, mag een prestatie heten. „Misschien dat het allemaal zo goed gaat omdat ik me niet als een manager of impresario opstel. Ik breng mijn voorstel len niet zakelijk, maar met een bepaald enthousiasme vanuit mijn betrokkenheid als musicus". Machteld bena drukt dat ze dit werk niet zou redden zonder hulp van haar echtgenoot Jorge Caryevsc- hki, met wie zij de program ma's samenstelt. Niet netjes „Veel Nederlanders vinden het sponsoren van serieuze muziek niet netjes", zegt Machteld. Het steekt haar dat het vermelden van de namen van de bedrijven op de affi ches en programma's voor zichtig en subtiel moet gebeu ren. omdat het publiek anders nogal boos reageert. „Zeker nu met die anti-Amerikaanse sfeer in ons land. Ik zeg nu al tegen de mensen dat Music 200 niet slaat op de Bicenten nial, maar gewoon tweehon derd concerten betekent". Ook na de Bicentennial gaat Music 200 verder. Er zijn goe de vooruitzichten en nieuwe aanbiedingen. „We willen spelen op openingen van ten toonstellingen moderne kunst met muziek die daarbij past. Dan heeft het publiek ab stract en concreet bijeen. Denk verder aan muziek bij theater-, film- en video-uit voeringen. Verder hebben we ideeën voor '85. het Bach- Hündel-Scarlatti-iaar. projec ten rond vooral onbekende Nederlandse componisten en natuurlijk spelen we als be drijven iets te vieren hebben", aldus Machteld. HENK ENGELENBURG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 9