„Ik ben dood verklaard De sleutelhangers van de KRO en het belang van tv-amusement EX-GETUIGE VAN JEHOVA: LEIDSE COURANT ZATERDAG 15 MEI 1982 PA( Ex-Jehovagetuigen, verenigd in de Nederlandse Vereniging van Ontgoochelden, NVO, hebben de hulp ingeroepen van vijf advocaten voor een proces tegen de leiding van het Wachttorengenootschap. De NVO zegt te beschikken over tientallen verklarin gen van leden, die belastend zouden kunnen zijn voor de top van het Wachttorengenootschap. In de meeste verklaringen wordt gesproken van bedrog en intimidatie, die bij de slachtoffers van de sekte tot aanzienlijke geestelijke en financiële schade zouden hebben geleid. Verslaggever Gerard Croné had een gesprek met een ex-Jehovagetuige en volgde twee groepjes getuigen op hun zendingswerk. ARNHEM De stationcar stopt bij een rij flatgebouwen. Vijf ernstig kijkende, wat somber, maar uiterst netjes geklede mensen stappen uit, twee mannen, van wie een de aow- leeftijd al moet hebben bereikt en drie vrouwen, van wie er twee ook niet meer zo piepjong zijn. Eén ding hebben ze gevijven gemeen: de vastberaden zendelingsblik. Een laatste blik in de auto of ze alle pa pieren wel bij zich hebben en dan gaan ze. Twee groepjes Getuigen van Jehova, in hun aktentassen hun waarheid, die ze aan de man zullen trachten te brengen in deze nieuwe wijk in 't Gooi. Nette, al wat oudere mensen wo nen er voor het merendeel. De flats waren nogal duur, vandaar. Vraag is of zij, die al zoveel hebben mee gemaakt, nu zullen openstaan voor de „enige waarheid" die de getui gen uit hun bijbel hebben gehaald en met de Wachttoren trachten te slijten. Pottekijkers worden niet op prijs gesteld. Ellenlange discussies, ak koord, maar geen „controle" van een buitenstaander-journalist. Van een afstandje gezien valt de oogst trouwens toch niet mee. De „wer kers in de wijngaard" treffen een oogst aan die niet binnen te halen is. Het gaat er allemaal erg keurig aan toe, geen voeten tussen de deu ren van de ene kant en beleefde, maar besliste weigeringen aan de andere kant. Op de naar schatting honderd bezochte adressen wordt één Wachttoren gesleten. Er valt geen onvertogen woord. „Het is wel eens anders meneer, ze hebben de hond wel eens op ons af gestuurd en ook heb ik het meege maakt dat een boer met een riek klaar stond. Op het platteland ge beurt het nog wel dat kinderen met modder gooien", zegt de oudste ge tuige. Petitie De uitzending van VAR A-ombuds man op 12 april heeft heel wat ge moederen losgemaakt. De VARA kreeg enkele duizenden brieven binnen, waaronder enkele van ex- Jehova's, maar vele van mensen die zich bedreigd voelen door de wat agressieve wijze waarop de Je hova's hun leer aan de man bren gen. De subcommissie voor de sek ten van de Tweede Kamer heeft zelfs een petitie aangeboden gekre gen van een ex-Jehovagetuige uit Rotterdam, de heer N. Klein, die secretaris is van de Nederlandse Vereniging van Ontgoochelden. In deze petitie wordt gewaarschuwd tegen de geraffineerde praktijken van het Wachttorengenootschap. Er zijn zo'n 26.000 Getuigen van Jehova in ons land, die trouw hun zendingswerk verrichten. Het aantal Jehovagetuigen dat de beweging de rug toekeert groeit met de dag. Maar ze durven niets te ondernemen tegen de sekte, óf uit schaamte óf uit angst. „Deze mensen zijn door een geraf fineerde hersenspoeling en eenzij dige voorlichting van de wereld vervreemd. Door hun toetreding tot de sekte zijn zij al hun vrienden en kennissen kwijtgeraakt. Ze zijn alles kwijt en vinden nergens steun of begrip", zegt de petitie. Een van de ex-getuigen die wel wat durft te zeggen is mevrouw Van Uden uit Arnhem. Zij was elf jaar bij de sekte voor ze er uitstap te. Zij zegt: „Achteraf ben ik pas goed gaan beseffen welk een gru welijke organisatie dit in werke lijkheid is. De ervaring die mij het meest heeft aangegrepen en waar aan ik geestelijk en lichamelijk bij na geheel ten onder ben gegaan is wel de tijd die ik in de Wachttoren- organisatie hebt doorgebracht. Voor mij is het de meest geraffi neerde organisatie die ik ken. Ik durf dat rustig te stellen. Het punt is dat de doorsnee mens die de zaak alleen maar van de buitenkant waarneemt, dit nauwelijks kan ge loven omdat hij er geen weet van heeft en weinig beseft van wat er in werkelijkheid gaande is. Zelfs vele getuigen zijn zich daarvan niet bewust en dat maakt de zaak zo ge vaarlijk. Deze organisatie doet zich voor als een „engel des lichts" en als de stem van Jehova wekt zij voortdurend valse hoop zodat men in een spanningsveld raakt van ge weldige verwachtingen". Opstand „Argeloze mensen zoals ik er ook een was, oprecht naar houvast en waarheid zoekend, wordt op geraf fineerde wijze een systeem van vermeende waarheden om de hals gebonden. Waarheden, zogenaamd bewezen door aangepaste bijbeltek sten en verdraaide geschiedkundi ge feiten. Maar daar kom je pas la ter achter tenminste als je nog de moed en het vermogen hebt over-' gehouden om zelfstandig te denken en te onderzoeken. Het inconse quente is dat door de Jehova's ie dereen wordt aangemoedigd om zijn religie te toetsen en te onder zoeken, maar owee als je de moed hebt om de Wachttorenleer te gaan toetsen. Dat staat als het ware ge lijk met de opstand tegen Jehova". „Jehova openbaart toch alleen maar de waarheid en hij bedriegt zijn getuigen immers niet? De Wachttoren is het enige goddelijke kanaal waardoor de waarheid wordt geopenbaard! Heb dan niet het lef om daaraan te twijfelen! In werkelijkheid heeft het niets met Jehova te maken. Het zijn Wacht toren-waarheden die de geest en het denkvermogen zo beïnvloeden dat men verblind raakt en de reali teit van deze maatschappij niet meer kan bevatten en alles uit de duivel gaat verklaren". „Men wordt met deze vermeende waarheden zo kapot geslagen zonder dat je er erg in hebt dat er een dodelijke angst gaat groeien voor elke invloed van buitenaf. Buiten de organisatie heerst de dui vel die voortdurend op de loer ligt om je uit Jehova's organisatie weg te trekken: Elk programma via ra dio of televisie of stukje in de pers dat tegen Jehovagetuigen is ge richt, wordt door hen, zoals gebrui kelijk, met een bijbeltekst afge daan, zoals 1 Petrus 5: 8,9: „Wordt nuchter en waakzaam, uw tegen partij. de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende dat aan uw broederschap in de wereld het zelfde lijden wordt toegemeten". Als er weer iets negatiefs via de nieuwsmedia over de getuigen is bekend gemaakt zeggen ze: zie je wel hoe waarachtig de bijbel is! De duivel gaat weer rond als een brul lende leeuw om ons te verslinden. En dan moedigen ze elkaar weer aan: weerstaat hem, vast in het ge loof! En zo komt men er gewoon niet toe om de feiten eens eerlijk te bekijken, want men zit gevangen in een geestelijk concentratiekamp van spanning en angst. Buiten heerst de duivel!" Willoos „De angst voor de duivelse mach ten doet de groep aaneen klitten tot een goed te drillen organisatie die willoos de voorschriften volgt en klakkeloos elke instructie van de top accepteert. Men zit gevangen in een kunstig netwerk van leugens, een geestelijk concentratiekamp, waaruit men slechts door zeer grote strijd en inspanning kan ontsnap pen. Men wordt door de groep dood verklaard als men het ergens niet mee eens is". „Ik ben inderdaad dood verklaard. Mijn vrienden kwijt geraakt. De eerste tijd heb je helemaal geen le ven, je weet niet tot wie je je moet wenden. Iedereen binnen de orga nisatie is bang, bang voor het ar mageddon, waarop je levend zult verbranden als je Jehova niet trouw bent geweest". „Waarom ik er dan toch bij ben ge gaan? De mens zoekt. Ik zocht echt naar een houvast. Ik wilde weten waarom een mens op deze aarde is en, nog meer van dat soort vragen r m jrzi beantwoord hebben. Dan f"1 iemand aan de deur, die!00! subtiel overhaalt. In he! wordt er dan gezegd: u mat wone bijbel ook gebruiken, fPf zoetjesaan komen de eigenP0 er bij met „wetenschappelijk gevens. Dan ga je het aani? vinden. Ik was van huis uit lands hervormd, maar vanF31 loof bleef niets over. De an satan kwam er voor terug!?:.' nu veel geleerd. Eén dingr1" zeker, en dat zou ik iedereel Vl toeroepen: dit is een gruwer™ ganisatie, waarvoor ik iedejerJ waarschuwen". De subcommissie voor de van de Tweede Kamer stf^ onderzoek in naar de Getuirn\ Jehova. Er zijn er nu zo'n 2er Nederland, die trouw hi?Vl dingswerk verrichten. Dooi?11 koop van lectuur moeten?! land per jaar miljoenen bin?0r men, waarvan bijvoorbeeld0 men een nieuw hoofdr. wordt gebouwd. Mevrouw Van Uden: „In nisatie wordt je geleerd de r01 binnen te slepen, zelfs tea.v wil in. Dat is de algemene t Het wordt je ingepompt. EeP" vertegenwoordigersopleidinj Jj' je niet krijgen. Alleen het df totaal verkeerd". I6" GERARD I1 N Van verslaggever MONTREUX De scheiding tussen programmamakers en programmaverkopers ver vaagt af en toe op een merk waardige manier tijdens het Gouden Roos-festival in Mon treux. Zo kon je o.a. KRO-re- gisseur Fred Rombouts in de informatievakjes van alle deelnemers, televisiemensen en journalisten, een fraaie kleurenfolder met daarin een sleutelhanger van Mini en Maxi zien deponeren. De re gisseur als reclameman. Dat de programma's via allerlei kleinigheden gepushed wor den, doet soms overigens den ken aan de spiegeltjes en kraaltjes van het slaventijd perk. Het schijnt vroeger in Montreux nog erger geweest te zijn, maar aan De Franse tv met een Grand Stu- dio-pianle- tenserie met hier aan de toetsen Ray Charles. het medaillon van twee op elkaar passende zakspiegeltjes van de Zweden (The Make-up of a Presi dent), de pakken speelkaarten en lucifersdoosjes van de Britten (Dizzy Feet), plus het vele oogstre lende kleurenfoldermateriaal, valt niet af te leiden dat er in sommige landen niet eens geld genoeg is om behoorlijke eigen amusementspro- dukties te maken. En toch is dat zo. Het doet je allemaal wel eens twij felen aan het karakter van Mon» treux. Hoe serieus wordt het amu sement op de tv nu eigenlijk geno men? Weliswaar waren er eergiste ren televisiemakers van de Duitse ARD, de BBC, uit Joegoslavië, uit Waals België, Noorwegen en Zwit serland achter de tafel gaan zitten voor een samenspraak over „Euro pa op het tv-spitsuur", tegelijkertijd hoor je van vele gasten - journalis ten zowel als afgevaardigden van omroepen - dat ze Montreux zo'n beetje als een soort gewenningspe riode zien aan de echte vakantie die straks gaat komen. Terwijl je je bovendien niet aan de indruk kan onttrekken dat een aantal landen zo maar, hup een inzending uit de voorraad hebben geplukt. Soms ontbreekt informatie, of zijn er geen begeleiders. Bovendien laat een aantal omroepbazen wel even het gezicht zien (o.a. tijdens een boottocht met diner over het meer van Genève), maar verder blijven ze onzichtbaar. Laten we aanne men dat ze elders met hun collega's informatie uitwisselen en/of zaken doen, in elk geval blijkt eruit dat het gebodene op zichzelf hen ook niet al te bar veel te vertellen heeft Hoofdbrekens En is televisie-amusement eigenlijk belangriik genoeg om ervoor bij el kaar te komen en er je hoofd écht over te breken? Op die vraag geeft een rapport antwoord dat net door de Unesco is uitgegeven. Een sa menvatting van een onderzoek on der de titel „Drie weken televisie". Men heeft er voor tussen 5 en 26 november vorig jaar in zeven ver schillende landen (België, Canada, Bulgarije, Frankrijk, Japan, Honga rije en Italië) avondenlang televisie gekeken en is tot opvallende bevin dingen gekomen. Het kijkgedrag in die toch uiterst uiteenlopende lan den verschilt in feite miniem. Er blijken ongeschreven regels voor televisieprogrammering te bestaan, of het nu Bulgarije aangaat of Ja- Can. De aan actualiteit en nieuws estede percentages liggen tussen de 23 (Japan) en 35 (Italië). De aan dacht voor culturele programma's schommelt meestal rond de 20 pro cent, en als er in de hoevéélheid al „Aardbeienijs" noemden de Canadezen hun tv-kunstschaatsbijdrage met Toller Cranston. verschillen zijn (9 procent Italië, 20 procent Frankrijk, 15 procent Bel gië) dan blijkt er bij een vergelijk van de kijkdichtheidscijfers nauwe lijks verschil te bestaan (rond de 5 procent). Met andere woorden, meer of min der culturele programma's maken je televisie-avond in elk geval niet beter. Die culturele kijkers lijken een vaste, resistente groep te zijn. De conclusie van het rapport luidt dan ook ongeveer: wanneer blijkt dat 95 procent van de kijktijd in de huiskamer gaat naar niet-culturele programma s, getuigt het van onbe grip om niet te denken dat tv-amu sement geen stevige kluif zou zijn om aan te vatten en te verbeteren. Montreux lijkt daar voorlopig niet van terug te hebben: de mengvorm van een markt en informatieuit wisseling is nog te hybridisch, met andere woorden: de marktfunctie is te véél nodig om genoeg belangstel ling te krijgen van programmama kers, terwijl hij bovendien de breedheid van het aanbod binnen dat amusement zélf in de weg zit. De programma's lijken te veel op elkaar. De Franse televisie wijdde dan wel Cl een uur aan Michel Legrand te hele reeks klasse-pianisten K Grand Studio (o.a. Ray Cl'1 Legrand zelf en Rhoda Scott) die befaamde beelden van b< e' van die piano's tegenover elk ook geen uur tv. De Canav zochten het in de bij hen ze pulaire ijsshow: Olympisch 11 pioen kunstrijden Toller Cr^ai op een onzichtbare ijsvlakte kleurd ijs), een Magical M 1 Tour makend. Nogal zoetelijk"' te het ook „Strawberry Ice beienijs dus. Of dat het anW€ is, ik weet het niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 22