■7UP „Eerste cassette 400 jaar Nederlandse muziek een succes, dus komt een tweede" m tBIS Restaureren van piano's vraagt vakmanschap en een warm hart sportprogramma POLEER IObL. MAATSCHAPPIJ OP SCHOOL. IN DE KRANT STAAT INFORMATIE. AFSCHEIDSCADEU VOORLOU VAN REES PIET VEENSTRA ENTHOUSIAST: Veranderende maatschappij als luchtige hlijspelkost zeepost KUNST LE3DSE COURANT WOENSDAG 14 APRIL 1982 PAGINA HILVERSUM Tijdens een druk bezochte bijeenkomst in het paviljoen van de Wisse loord-studio's in Hilversum ontving impresario Lou van Rees gistermiddag uit handen van André van Duin het eerste exemplaar van het dubbelal- bum „The album of the year". Daarop heeft een keur van Ne derlandse artiesten hoogtepun ten uit haar repertoire laten vastleggen bij wijze van eerbe toon aan Lou van Rees, die gis teren definitief een punt zette achter een belangrijk onder deel van zijn organisatie werk zaamheden. In het komende weekeinde zullen dezelfde artiesten die aan het dub- belalbum hebben meegewerkt, drie avonden lang in de Jaap Edenhal in Amsterdam een monsterconcert verzorgen, dat van 20.00 tot ca. 01.00 uur zal duren. De afscheidsconcer ten vinden plaats op vrijdag 16, za terdag 17 en zondag 18 april en zijn voor publiek toegankelijk. De ar tiesten zijn Spargo, Guys and Dolls, Lee Tower, Rita Reys, het trio Pim Jacobs, Willy en Willeke Alberti, The Blue Diamonds, Doris D. the Pins, de Margriet Eshuys band, Maywood, Mat Matthews, Anita Meyer en vele anderen. Omringd door talloze vertegen woordigers en vertegenwoordigsters van de vaderlandse amusementswe reld, luisterde de weliswaar grijze, maar nog immer vitaal ogende emi nentie van het vaderlandse impre sariaat, naar een ruim vijftien mi nuten lange, speciaal voor deze ge legenheid ontworpen, onnavolgbaar geestige conference van André van Duin, waarom Van Rees zo moest lachen dat het rechter glas uit zijn brilmontuur sprong. Namens Pho nogram, de maatschappij die het dubbelalbum produceerde, mocht André van Duin aan een van het la chen betraande Van Rees ook nog een gouden tulp aanbieden, als on derscheiding voor zijn grote ver diensten voor het Nederlandse amu sementsleven. In een kort dankwoord - „Wie durft er na Van'Duin nog zijn mond open te doen" - liet Van Rees weten dat hij weliswaar stopt met het organi seren van grote vedette-spectacles, maar dat men voor wat betreft het kleinere werk nog lang niet van hem af is. De man die sinds 1949 - het jaar waarin hij zijn organisatie activiteiten in ons land begon - 1960 concerten organiseerde en daarbij 24 miljoen gulden aan gages uitbe taalde, kreeg halverwege de zestiger jaren nog voor een appel en een ei de exclusieve rechten voor een op- i treden van de Beatles aangeboden. Rechten, die Van Rees echter wei gerde, omdat hij er toen geen brood in zag. Twintig jaar geleden advi seerde hij de komiek, dat hij er be- ,- l-. lüu news kreeg gistermiddag uit handen van André ter aan deed te stoppen, omdat hijin Van Duin (achter hoes) de Gouden Tulp. wegens dit land geen toekomst zou hebben, zijn verdiensten voor het amusementswezen. DEN HAAG Tot zijn eigen verbazing, maar ook tot zijn grote tevredenheid, bleek de belangstelling voor de cassette met 6 platen „400 jaar Nederlandse muziek" groter dan was verwacht. Piet Veenstra, artistiek direc teur van het Residentie-Orkest en de man die de mu ziek voor de platen uitzocht: „De oplage van de eerste cassette was 26.000 stuks. Op grond daarvan durfden we een tweede cassette aan die in november wordt uit gebracht. Als die een succes wordt, volgt wellicht een derde. Er is voldoende materiaal, al zijn er grenzen. Maar binnen die grenzen kunnen we nog lange tijd vooruit. Neem alleen de zeven symfonieën van Mat- thijs Vermeulen, de vele con certen van de Graaf van Was- senaer, wiens werk lange tijd aan Pergolesi werd toege schreven. Er is zo veel en er komt van hedendaagse compo nisten veel goed werk bij. De albums bereikten zelfs Ameri ka, Iran, Engeland, Duitsland, ze gingen de hele wereld over. Door deze cassettes wordt de belangstelling voor Nederland se muziek steeds verder op gang gebracht". Evenals de eerste cassette zal de tweede ook zes platen be vatten. met werk van Neder landse componisten, in chro nologische volgorde. Piet Veenstra: „Ik ga ervan uit. dat men met twee van die zes pla ten moeilijk zal hebben. Of men vindt de modernen niet mooi, of men is geen liefheb ber van vroege componisten. Maar dan houdt men altijd vier platen over waarvan het werk wel aanspreekt. En men heeft over het hele gebied kennis kunnen nemen van componisten, die men gewoon lijk overslaat". De opzet van het tweede al bum is gelijk aan die van het eerste. Veenstra: „Beschouw de tweede als een aanvulling. In de eerste cassette vond men de tweede symfonie van Ver meulen, we nemen nu zijn vierde symfonie, bijgenaamd Le Victoire. Vermeulen wilde in 1941 de overwinning op de Duitsers per symfonie aankon digen. Maar ook vroeg roman tisch werk wordt weer opge nomen, waar men met even veel plezier naar luistert als naar een symfonie van Schu mann. Zoals werk van Ver Piet Veenstra: „Uitzoeken van Nederlandse componist- ten een dagelijkse zorg". hulst; nauwelijks bekend maar erg de moeite waard." Het werk dat op de plaat ver schijnt wordt eerst in de con certzaal te luisteren gelegd. Veenstra: „Maar de opnamen worden in de studio gemaakt. Zo voorkom je gekuch uit de zaal op de plaat en mag de so list zich ongestraft vergissen. De plaatkwaliteit gaat er bo vendien op vooruit. certzaal min of meer bekend werd en al eerder op de plaat werd vastgelegd, is een bewus te keuze geweest. Men kan zich afvragen of we voor de plaat geen ander werk van de zelfde componist konden ne men; soms doen we dat, soms niet. Je ontkomt niet aan be paalde hoogtepunten als je in je plaatkeuze beperkt bent. Bo vendien: hoeveel werk van Nederlandse componisten kun je echt als bekend beschou wen? Vrijwel niets, zelfs niet als het eens op de plaat is ver schenen. De oplage van die Elaten is maar heel klein, oudt met een paar honderd op. En er is nog wat. De Amerikaanse omroepen zijn behoorlijke afnemers ge weest van onze cassette en* voor Amerika is alles nieuw; dat geldt voor elk omroepsta- tion in landen die wel eens werk van Nederlandse compo nisten willen uitzenden". Panorama Piet Veenstra wil werk van Nederlandse componisten niet overschatten, hij kent ook de beperkingen. „Door opnieuw 400 jaar Nederlandse muziek op de plaat te zetten, maak je het panorama helderder. Met het eerste album kreeg men een indruk. Wie kende compo nisten als Meder en Fodor, wie kende werkelijk, het werk van Diepenbrock, De Fesch, Ver hulst en anderen, van wie in feite alleen de naam als straat naam bekend was?" De tweede cassette, die per in tekening ongeveer 50 gulden gaat kosten, bevat onder meer werk van Sweelinck, Hac- quart, Christiaan Graaf, Die penbrock, Wagemans. De Fesch, Schuyt, Van Blancken- burg, Unico Graaf van Wasse- naer, Verhulst, Laman, Ver meulen. Anton van der Horst, Julius Röntgen, Johan Wilms. Van Gilse, Pijper, Otto Ketting en Ton de Leeuw. Piet Veenstra is met het uit zoeken, naast zijn werk als ar tistiek directeur van het Resi dentie Orkest, dagelijks bezig. „Het is al een kunst om aan partijen te komen, de muziek te lezen of te beluisteren. En om er achter te komen wie als Nederlandse componist kan worden beschouwd". „Een voorbeeld. Johan Willem Wilms is van oorsprong Duit ser, met de naam Johann Wil helm. Hij kwam op zijn negen tiende naar Nederland, kreeg de Nederlandse nationaliteit en hij veranderde zijn naam. Maar meer nog betekent het feit, dat hij zich indringend met het Nederlandse muziek leven van zijn tijd, het begin van de vorige eeuw bemoei de". Veenstra, met een lach op het gezicht: „Als de verhalen van sommige musicologen waar zijn, kunnen we over een poosje een hele stapel cassettes maken met werk van Beetho ven. Als Nederlandse compo nist dan. Volgens sommige musicologen is Beethoven in Zutphen geboren. Het zou grappig zijn, als dat waar was..." FRITS BROMBERG PLEUNI TOUW IN „ROSÉ" Potona productie* met „Rose" door Andrew Oavfe*. Vertaling: Nelljr b Regie: Adrian Brine. Met o.a.: Pleuni Touw, Trees van der Donck, Hugo li sers, Ellen Röhrman, Pim Vesmaer. Koninklijke Schouwburg, 13/4. He ling: 19/4. De Britse schrijver Andrew' Davies heeft een goed oor vooj tekenen des tijds. Een te goed oor eigenlijk. Want in zijn „Rose" heeft hij zo'n beetje alles verzameld dat de laatste j| de revue van de sociale actualiteit is gepasseerd: Verandering in opvoeding, vrouwenemancipatie, de erkenning dat een m bij scheiding ook wel recht op de kinderen, zou kunnen hebb het doorbreken van gevestigde man-vrouw gedragspatron sexuele openheid, sexuele vrijheid en ga zo maar door. Al die onderwerpen hebben hun geldigheid, sterker nog, Davies erover zegt is echt geen onzin, al lijkt hij te reageren een wat bij ons achterliggende provinciaal-Engelse situatie.] vies weet het bovendien binnen het kader van het blijspf houden, en ook dat is niet gering. Maar uiteraard blijft hel zo'n veelheid een aanstippen dat op den duur gaat irriten r. want je komt er nergens werkelijk verder dan alleen die (zin ge) vermelding. Pleuni Touw en Hugo Metsers namen het stuk in vrije produk ^ar en aangezien in die commerciële sector vaak met inhoudd|:- heel wat bottere bijlen wordt gehakt, valt er zeker niet te kl^ over hun keus. Davies schetst een veranderende maatscha; aan de hand van één centrale figuur, de onderwijzeres Rose, het toneelbeeld bepaalt: Zij roept de scènes op, haalt af en; 0*Pr een flash-back op en richt zich rechtstreeks tot het puW élar (soms op een al te ouwe-jongens-krentebrood-manier). n oit 1 Haar situatie is gecompliceerd: Op de school, waar ze lesgeel ze een buitenbeentje. Ze heeft bovendien ambities, die gedwj v. boomd worden door het verouderde systeem. Ze heeft hui lijksproblemen, raakt opeens gecharmeerd van een jonge, bej K>6t pende inspecteur van het onderwijs. Pleuni Touw speelt t en met verve als een leuke, frisse, intelligente flap-uit. Zij moet Jdo vooral hebben van een innemende, speelse charme; ik kan, voorstellen dat een completer actrice op z'n minst wat diepte zou kunnen suggereren. Davies maakt haar gelukkig alleen maar positief: Rose draaft wel degelijk door, en de ei tionele mangel waarin haar echtgenoot zit ontgaat haar te ei Hl C male. Een nadeel is dat Davies van dat karakter (gespeeld d jode Regisseur Adrian Brine enscèneerde rond Pleuni Touw een, rjei( fectvolle, lichte voorstelling, waarin Trees van der Donck i mooie rol als de moeder van Rose speelt. Tekstueel mooiste c is de romance in woorden die Pleuni Touw op de bank in café mag uitspelen tegenover Pim Vosmaer als de onderwij specteur. Het hele rollenspel van de aanstaande minnaar. minnares in gedragscodes op de speelse ontleedtafel. Erg aari ,Qrtl BERT JANS ïstei och Betaald voetbal EREDIVISIE MVV—NEC, PEC—Roda JC. FC TwenteFC Utrecht. De Graaf schapGo Ahead Eagles. FC Den HaagNAC. *)FeyenoordHaarlem. Willem II—AZ -67. *)Ajax—PSV. FC GroningenSparta. EERSTE DIVISIE EindhovenVeendam, SWFC VW, VitesseHeracles. *)Volen- damSC Amersfoort, Helmond SportFC Amsterdam. FC Den BoschSC Cambuur. Heerenveen Wageningen. Fortuna S.—Excelsior, TelstarDS '79. Op zondag. Betaald voetbal (2e Elftallen) Res. eredivisie PSVGA Eagles. NACExcelsior, FC Utrecht—Sparta. Roda JC—FC Groningen. AZ '67—Telstar. Feye- noordWillem II. Res. 1e divisie A •FC AmsterdamA|ax, Heracles—FC Den Haag. Veendam—Volendam, HaarlemPEC. SWHeerenveen. Res. 1e divisie B Fortuna S.Eindhoven. MWFC Den Bosch. De GraafschapVitesse. WageningenHelmond Sport, DS '79—NEC. Amateurs HOOFDKLASSE A Unitas—VUC. Elinkwljk—DHC. RCHAFC, XerxesDe Musschen. HilversumNeptunus, DWVEDO. RVCZeeburgia. West II EERSTE KLASSE B RoodenburgVIOS. Papendrecht Hermes-DVS. HIONLugdunum, CVV—Westlandia, UVSWilhelmus. OvermaasHOV. Nieuwenhoorn DCV. TWEEDE KLASSA A VFCHVV, Verburch—FC Llsse. RKDEOSJC. Texas/DHB—Blauw Zwart. DHL—VELO, LENS—Slie- drecht. DERDE KLASSE A Quick (H)—Rijswijk. ADO—UDO, Ce- leritas—VVSB. Tonegido—LOWS, Vredenburch—HBS. LFCOranje plein. DERDE KLASSE B Oliveo—Den Hoorn. De Postduiven DSO. DFCSchiplulden. RFC—PDK. DelfiaDHZ, HMSH—EDS. VIERDE KLASSE A Scheveningen—Archipel. Hlllegom— VCS. Foreholte—Randstad Sport. Wassenaar—Teyllngen. GDSVan Nispen. ROAC '79—Concordia (H). VIERDE KLASSE B Alphen—DOSR, Meerburg—Altlor. VTL—RKAVV. SVLV—MMO. DO- COS— Bernardus. WP—SJZ. wijk, St. Volharden—ADS. VIERDE KLASSE D SVDP—Schiebroek. BEC—Delft. BMT—Spoorwijk. SCR—ASB. ODB Tediro, BTCHillegersberg. Zaterdagvoetbal EERSTE KLASSE A Spakenburg—Vitesse (D). DTS '35— WHC. NSW—Barendrecht. Rljns- burgsë Boys—DOVO. IJmulden— Noordwijk, Spijkenlsse—SSS. Kozak ken Boys—Bernekom. EERSTE KLASSE B GVVV—Volendam, Oranje Nassau DETO. RCL—Blauw Wit '34. Zwart Wit '28IJsselmeervogels, ACV— Quick Boys. OWIOS—WOG, DOBK—Nw. Lekkerland. TWEEDE KLASSE A RWH—Altena. SSC '55—Oranje Wit. SHOPiershil, Heerjansdam— Bruse Boys. Good Luck—WHS. AZW—Roda Boys. TWEEDE KLASSE B Ter LeedePPSC. De Zwerver LYRA, Be Fair—DOTO. ASWH—Rljs- oord, 's-Gravenz. SV—Spirit. Zwalu wen VI.—Xerxes. TWEEDE KLASSE C SDCP—ZCFC, Nunspeet—Huizen. ZOB—Marken. NSCGeinoord. FC Llsse—CSW. HCSCSDVB. West II DERDE KLASSE A Jodan Boys—SVPTT, MW '27—ARC. Katwijk—Vlaardingen. Capelle—'s- Gravenzande. Die HagheDUNO, JAC—Excelsior (M). VIERDE KLASSE A Loosduinen—HPSV. SEV—Naaldwijk, SV '35Te Werve. Hoekse Boys DORR, DSO—KMD. DSVP—Monster. VIERDE KLASSE B Hazerw. BoysWDS. Woubrugge— Koudekerk. ROHDA '7S—TOGR. Randstad Sport—FC Maluku. Oegst- geest—WOR. DEVJO-HBSS. Regionale Jeugd KLASSE I ExcelsiorSparta. HOVDHC. UVS—SC Feyenoord. FC Lisse— VUC. Dat zoeken we even op. In de'Uit'bijlage. ^^ïatuurlijk^^ Met de volgende schepen kan zee post worden verzonden. De data. waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip ver- Australië ms ..Sydney Express" 22 april; Canada, ms „Atlantic Premier" 22 april; Israël ms „Nahost Klipper" 21 april; Japan ms „Tokyo Bay" 23 april; Ned. Antillen ms ..Cordillera Ex press" 22 april; Nieuw-Zeetand ms „Act 7" 20 april; Verenigde Staten van Amerika ms „Atlantic Saga" 19 april; Zuid Afrika (Rep.) ms „S.A. Wa terberg" 22 april. DOORZETTER HANS DUYF: AMSTERDAM „Het klimaat in ons bedrijf is ronduit bedroevend. Soms is het er te koud, de lucht is er altijd gortdroog. Er ger kan al niet. Maar er is één groot voordeel aan verbonden: piano's en vleugels die hier zijn ge restaureerd en dit klimaat konden verdragen, zullen het in de huizen waar ze terechtkomen, nooit slechter kunnen treffen". Aldus de 33-jarige door- drammer Hans D. Duyf, die vier jaar geleden in Amsterdam het bedrijf Cristofori op poten zette dat in veeleisende pianis tenkringen snel naam verwierf. „Door de wijze waarop wij restaureren, kunnen we de garantie geven dat een door ons gerestaureerde piano be stand is tegen centrale verwarming, zonder wa terbakjes en zo. Wij knap pen niet op, wij restaure ren. Met vakmanschap en een warm muzikaal hart", zegt Duyf. „En eind vol gend jaar hebben wij een eigen Cristofori-piano in produktie". Dat laatste is tevens een snel bereikt hoogtepunt in de car rière van Duyf, die aanvanke lijk psychologie studeerde, te recht kwam in bewegingen van opstandige kunstenaars en toen voorzichtig om zich heen begon te kijken naar een nette betrekking. Als zelfstandige eenheid en enigszins bekend met de kwalen van oude pia no's, kwam Hans op het idee een bedrijfje op te zetten, waarin piano's gerestaureerd konden worden. Hij begon met drie man hulp. Duyf: „Van het begin af wilde ik het beter doen dan andere restaurateurs. Ik dacht: de grootste ellende zit 'm in ge scheurde zangbodems. En uit gesleten stemgaten. En ik vond ook, dat ik meteen moest beginnen met topmensen, van wie de vakmanschap niet in twijfel hoeft te worden getrok ken". Een en ander leidde ertoe, dat Duyf zelf pianosnaren ging maken, op zoek ging naar bruikbare materialen, een goe de meubelmaker aantrok, een muzikale technicus en ande ren, die van piano's wisten. Zijn droogtechniek bleef basis. Historisch Bovendien begreep Duyf, dat de vraag naar goede, histori sche instrumenten groeiende was. „Ga maar na; er wordt steeds meer werk uitgevoerd op instrumenten uit de tijd waarin de composities ontston den. Dat betreft blaas- en strij kinstrumenten, maar ook pia no's en vleugels. Er zijn men sen die jarenlang spelen op in strumenten die scheuren ver tonen en dat niet horen. Maar wat een verschil in toon, wan neer dat instrument bij ons is gerestaureerd. Dat horen ze het wel degelijk". Duyf en zijn inmiddels zes me- aan Steinway's en Bechsteins, maar hebben ook veel oudere instrumenten onder handen: twee Hammerklavieren uit Beethovens tijd, een pianola en andere curieuze instrumen ten. Duyf: „Ik kan me voor stellen dat iemand voor een paar honderd gulden een cla- vecimbel op de kop tikt en dan schrikt van de resatauratiekos- ten. De kans is dan groot, dat de eigenaar er zelf wat aan gaat rommelen en dat gaat me dan aan het hart. Een oor spronkelijk goed instrument slecht opknappen zou gewoon niet mogen. Ik heb daarom de regel ingesteld dat ik me over al wil laten ontbieden voor ad vies, tegen vergoeding van de reiskosten en vijftig gulden. Of ik er een dag mee kwijt ben of een half uur, dat maakt dan geen verschil. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat historische instrumenten worden ver ziekt. Iets anders: sommige instru menten hebben we in eigen dewerkers zijn vooral bezig beheer. Als ik aanvoel dat ie- Hans Duyf, gewoon een eigen bedrijf begonnen. mand belangstelling toont voor een Hammerklavier van mij, dan gaat het mij eerst om de bestemming, dan om de prijs. Als ik iemand tref die al leen belangstelling heeft voor de handelswaarde, dan ver koop ik niet. Tegen geen enkel bod, hoe hoog ook". De instrumenten die het ruime bedrijf van Duyf aan de Am sterdamse Prinsengracht wor den binnengebracht, kunnen rekenen op een helse behan deling. Scheurtjes worden na enige tijd scheuren en nerven die op scheuren staan, sprin gen door het droge klimaat spontaan open. Duyf: „Je kunt beter te voren de zwakke plekken opsporen en ze be handelen: Een eenmaal behan delde en gelijmde scheur gaat niet meer open; daar geef ik garantie op". Dat Duyf die garantie kan ge ven, bewijzen de geopende in strumenten, in volgorde van binnenkomst opgesteld. De zangbodem van de eerste vleu gel, onlangs binnengebracht, vertoont nog maar één scheur. De laatste heeft er verscheide ne, maar volledig opgevuld, met de grootst mogelijke preci sie. Duyf: „Het hout waarmee we opvullen is even dik als de dikte van de zangbodem; we werken niet voor het uiterlijk, al moet een piano of vleugel na restauratie ook voor het oog als nieuw zijn. Overigens durf ik te stellen, dat een ge restaureerde vleugel beter kan zijn dan een nieuw instru ment. En de kosten van res tauratie zijn een klein gedekte niet". Pianoforte Vinger op de zere plek. c moet kosten". De duizenden onderdelen een piano bevat, worden w nodig grondig aangepakt, ter in een tempo waaraan vorm van haast ontbi Duyf: „Alles heeft zijn tij dig. En de mensen met werk, moeten onze werks aanvoelen. Via een Duits blad heb ik gezocht naar strumentmakers, maar kreeg van die echt grondige specialisten zoek. Die zouden zich heel gauw ongelukkig en ik me met hen. Techni was niets op ze aan te merl Vy Maar ze hadden muzikaal g - interesse en dan horen zeJ jpnie es te aans Duyf gaf zijn bedrijf de n; jjte: van de Italiaan Cristoforii |exa wordt beschouwd als de vinder van de piano(fö- voorloper van de moderne' lS6e no of vleugel, het instrui 6agc dat het clavecimbel zou op £ng gen. Het clavecimbel br j|jn« tonen voort op één ster j met het hamer-klavier zacht en hard (piano - f< lr< worden gespeeld. De „Mol vleugel" en het Hammet ïld vier beginnen weer in ijn belangstelling te komen, Duyf heeft zijn handen,, ,as aan restauraties. „Maar we hebben nu zo'!® materiaal en vakkennis, '&UU we een eigen merk aanduri H d In Italië staat het enige %ar pese bedrijf dat handgebou) piano's maakt. Ze zijn duur, naar onze mening duur. Eind volgend jaar be nen we met de productiely J, eigen handgemaakte pia' die wat vorm en klank bet worden gemaakt naar smaak van de opdrachtge Het moeten kwalitatief top Van c strumenten worden die ^SH betaalbaar zijn. Techn rneril hebben we alles in de to |n ook de garantie op scheu an V£ voor de droge warmte ipa centrale verwarming b raniui niemand meer bang te zijjfc FRITS BROMB® kv Ihudd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 10