Marguerite Yourcenar: Sympathie voor alle leven 1 gekleurd gezien f 8 KADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT ZATERDAG 10 APRIL 1982 PAG KRO-tv is op de uitste kende gedachte gekomen om op Eerste Paasdag (Ned. I om 22.25 uur) een programma uit te zenden rond de grote Franse schrijfster Marguerite Yourcenar. Hoewel zij al 79 jaar oud is, heeft zij pas werkelijk bekendheid ge kregen in 1980, toen zij als eerste vrouw werd toege laten tot de Academie Fran^aise. Wie nu kennis neemt van haar werk en haar opvattingen hoéft er niet aan te twijfelen dat zij het belangrijkste person- nage is van dit literaire gezelschap. In tegenstelling tot de andere academiciens heeft Margue rite Yourcenar er nooit naar gestreefd om kandidaat te zijn voor de Academie Fran- caise die er vooral op uit is het prestige van de Franse taal en literatuur hoog te houden. Maar wat nog veel belangrijker is, zij streefde er niet naar om, zoals zoveel Franse schrijvers doen, haar eigen persoon in haar literai re werk te beklemtonen of via andere omwegen te be schrijven. De literatuur is Haar leven lang slechts een middel geweest en ook al heeft zij enkele onmiskenba re meesterwerken geschre ven, zij was er nooit op uit om die meesterwerken te schrijven. Het leven was voor haar altijd belangrijker dan de literatuur. „Ik heb nooit gevoeld dat het noodzakelijk was carrière te maken en ik heb dikwijls ge dacht dat als ik geen boeken geschreven zou hebben ik iets anders zou hebben kun nen doen of zelfs helemaal niets", verklaarde zij in een aantal vraaggesprekken met de Franse journalist Matt- hieu Galey aan wie zij uit voerig over haar leven en werk heeft verteld. Tegen Galey zei ze ook: „Ik heb een hekel aan de literai re gesprekken, het kunstma tige ervan. Ik heb ook nooit tot een bepaalde school be hoord. Het praten er over is vaak niet meer dan wind". Die meesterwerken zijn er toch gekomen, en ze zijn niet geschreven als doel op zich, maar het gevolg van de eis om aan de volheid van dat leven recht te doen. Daarbij kon zij een beroep doen op een zeer rijke levenserva ring. Vlaamse voorouders Marguerite Yourcenar, die van haar eigenlijke naam Marguerite de Crayencour heet, heeft Vlaamse voorou ders gehad en is in 1903 ge boren in Brussel. Kort daar na verhuisde zij naar Noord- Frankrijk, waar haar vader een landgoed bezat en waar zij als kind is opgegroeid. Een normale schooljeugd heeft zij niet gehad. Zij kreeg les onder meer in klassie ke talen van van haar va der, die als gefortuneerde oud-officier een groot lief hebber was van lezen. Zij heeft als autodidact haar le ven steeds verder verruimd, door te lezen, maar vooral ook door met open ogen de wereld om zich neen waar te nemen. Zij heeft veel ge reisd, daartoe in staat gesteld door een niet onbelangrijke erfenis, vooral door Italië en Griekenland, waar ze voor langere periodes woonde. Deze onschoolse opvoeding van Marguerite Yourcenar verklaart veel van de vrij heid en de natuurlijkheid van haar opvattingen. Hoe wel zij erg veel heeft gele zen, pretendeert zij geen in tellectueel te zijn. Zij wijst deze aanduiding af, omdat het leven van de intellectu eel te veel gebonden is aan een vaak door de mode geïn spireerd engagement en ge leid wordt door disciplines die vaak te kort doen aan het leven zelf. Een van haar belangrijkste ontdekkingen is ongetwijfeld de aanraking geweest met de klassieke wereld. Door het lezen van de schrijvers uit de Oudheid heeft zij als weini gen in onze cultuur, het hu manisme en de wijsheid van de Ouden leren kennen. Toch had het er in het begin alle schijn van dat zij lang zaam aan de weg zou opgaan van zoveel Franse schrijvers, voor wie het werk op de eer ste plaats komt en doel op zich is. Pas door haar verblijf in de Verenigde Staten, dat aanving aan de vooravond van de Tweede Wereldoor log, zou zij leren afstand te nemen van veel Europese, in het bijzonder Franse literaire conventies en voorkeuren. Zij zou vrijwel tien jaar lang niet schrijven. In 1951 publi ceerde zij haar belangrijkste boek, de Memoires Van Ha- drianus, de grote, kunstzinni ge Romeinse keizer wiens le ven kort na het begin van onze jaartelling zij op een be wonderenswaardige wijze construeerde door het lezen van dagboeken en de litera tuur van die tijd. Het is de indrukwekkende geschiede nis van een man die lang zaam stijgt naar de macht en de kennis van zichzelf, naar het evenwicht tenslotte waarin de kennismaking en liefde voor de eenvoudige Antinoos een grote rol speelt, vervolgens zijn val in de af grond beschrijft en het korte herstel dat vlak voor de dood daar op volgt. Marguerite Yourcenar geeft de voorkeur aan de histori sche romanvorm, omdat die haar in staat stelt een mens volledig te overzien. Engagement In dit werk komt ook het zeer speciale engagement tot uiting dat Marguerite Your cenar waarschijnlijk uniek maakt onder de Franse schrijfsters, en trouwens niet alleen onder hen. Dit enga gement is niet gebonden aan een speciale politieke partij, maar het is een engagement met het leven zelf. Op basis daarvan kiest zij overal stel ling tegen datgene wat de ontplooiing van het leven in de weg staat, hetzij door par tijschappen, ideologieën of godsdiensten. De basis van dit engagement is niettemin religieus, en wel in de eerste betekenis van het woord re ligie: datgene wat ons ver bindt: met het universum zoals het is en het worden zal, maar ook wat ons bindt aan elkaar en wat ons gevoe lig voor elke aantasting er van, maar daarentegen niet aan een bepaalde conventie, ingesleten manier van den ken of mode die op een be paald moment overheerst. Marguerite Yourcenar heeft een katholieke opvoeding ge noten. Wat haar daarvan is bijgebleven, is vooral de ken nismaking met de mystiek. Tegenover Matthieu Galey zei ze daarover: „Ik hou van de mystiek zoals die aanwe zig was in de kerkelijke fees ten en ceremonieën uit mijn jeugd. Het bijzondere van die ceremonieën was dat deelne ming daaraan voor iedereen mogelijk was. Op verstande lijk terrein is een dergelijk grote deelneming nooit mo gelijk. Maar waar ik ver van sta is wanneer deze gloed van bezieling die door de ce remonieën wordt opgewekt, omslaat in een groepschauvi- nisme, waarin aanmatiging de boventoon voert." Overigens betreurde zij dat dit mystieke element in de huidige katholieke eredienst vrijwel verdwenen is, ook al beschouwt zij zich niet lan ger als een traditionele gelo vige. „Ik voelde al vroeg in mijn jeugd dat de kerk van die tijd mij het woud, de weidsheid van het leven, verborg. Ik moest kiezen tus sen een stel dogma's en het al. Later heeft de bestude ring van de oosterse gods diensten mijn religieus ge voel sterk verruimd, maar door de bestudering daarvan heb ik ook de betekenis van het christendom van mijn jeugd beter leren begrijpen." Gevraagd door Matthieu de Galey wat de belangrijkste opgave van het leven is, ant woordt zij: „Ons vervolma ken is het belangrijkste doel in ons leven. Wat ons iedere dag weer te doen staat, is de onvolkomenheid van ons lot te doorgronden, de grenzen en gevaren die aan dat be staan verbonden zijn te aan vaarden. Wij moeten afzien van dogma's, klassen en ide ologieën, alles wat de men- Marguerite Yourcenar pas op latere leeftijd beroemd. sen onverzoenlijk maakt te genover elkaar en hen op den duur doodt, zoals de ge schiedenis voortdurend be wijst." Marguerite Yourcenar meent ook dat haar schrijverschap een bijdrage, hoe klein ook, aan de doorbreking van ide ologieën en conventies kan leveren. „Mijn werk is ge slaagd als hei een bijdrage le vert aan de helderheid van de lezer, hem vrijmaakt van angsten en vooroordelen. Als mijn boeken worden gelezen, zelfs als zij maar één mens bereiken, dan beschouw ik mij als nuttig. En aangezien ik geloof in de onbeperkte duur van alle stimulansen, zoals alles zich voortzet en terugkeert in een nieuwe vorm, kan dit nut zich ver genoeg in de tijd uitstrekken. Een boek kan vijftig jaar on gelezen blijven of tweedui zend jaar in een bibliotheek en op een dag open ik het en word ik getroffen door een regel waarvan het lijkt of die slechts geschreven is voor mij. In dat opzicht verschilt een schrijver niet van ieder ander menselijk wezen. Alles wat wij zeggen, alles wat wij doen, heeft zijn weerslag. Wij moeten proberen een wereld na te laten die een beetje schoner, een beetje mooier is dan zij was, zelfs als die we reld slechts een achtertuin is of een keuken." Het is niet te veel gezegd te denken dat Marguerite Yourcenar met haar werken daarin is geslaagd. Haar voornaamste boeken de Memoires van Hadrianus en Het hermetisch Zwart zijn in het Nederlands vertaald. Het KRO-programma biedt de mogelijkheid tot kennis making met een zeer hoog staande vrouw. PAUL VAN VELTHOVEN j na; Er bestaan vele vormen van interviews. Ook op tv, rri moeten wel verhelderend werken. Onthullen desnoods. N barend van wazigheid bleef maandag het vraaggesprek rk 's Sonja, die het Goed Nieuws van zich afschoof, en Freek »mmei ge, die goed nieuws over uitverkochte zalen naar zich to«am 111 Sonja lachte haar faalangst opgewekt weg. Bijna verteder*tuur aan te zien. Waarschijnlijk op hoog gezag en op het welg g de advies: „Laat Freek maar praten, dan heb je automati e» goed programma", gaf zij het woord aan Freek weg. Ni vee'. ben je het goed kwijt ook, in tegenstelling tot bijvoorbeel 'te-ir die zelf te graag babbalt. Freek nam Sonja de woorden com£ mond, dezelfde mond die hij na afloop sereen zoende. werP Toch waagde zij het te informeren waar Freek de moe' m0< daan had gehaald om tijdens een interview (in weekh lUf»6| Tijd) te stellen, dat hij zich bijna een Messias voelde. Een >f ge vraag over hemeltergende opschepperij. De Beatles kri l'e stl destijds ook een hoop last mee, toen zij zich met Jezus vst ken, omdat zij zoveel volgelingen hadden. Wat verbeeli >P'el' jongens zich eigenlijk wel, was toen de vraag, die over i 'n "•wereld ging. En dan nu weer Freek. Wordt die jongen no c- zer? v En dan alleen maar omdat hij nu Carré plat heeft en me voorverkoop tienduizend kaarten op één dag. Als Feijen\|' zijn beste jaren. Freek: „Er zijn mensen die in mij een soo Vj sias zien. Met het oog op de kaartverkoop kan ik daar maar plezier van hebben. Misschien maak ik die mens wel gelukkig. Anderen zien meer in Bhagwan en bescl mij als een warhoofd". w Waarom vroeg Sonja niet door? Hoe verklaart Freek, dat y veel bewonderaars telt? Hij zou dat onderwerp aangeroei ben zoals eerder in interviews. Zoekende mensen zien Freek, omdat hij oud- en nieuw-testamentisch thuis in d speelt met levensvragen, in zijn twijfels daar zelf een an op lijkt te geven. Daarnaast stoeit hij met de ongewished het leven, toont zichzelf als een slachtoffer daarvan. Gee sias is hij, maar een Mens, geschapen naar het beeld van c sias. In zulk een mens herkent het publiek zichzelf. En d zegt Freek weer dat dat dan mooi is meegenomen. Met op de kaartverkoop. Gewiekste Freek speelt met grap met Sonja d'r manier van interviewen. Hij maakt lachend geen geheim van ook zijn tegenslagent artistieke leven. Treedt hij voor de zaal met de bedoeliij ernstige dingen in zijn publiek te werpen. Ieder schiet dal lach. Of hij vertelt over bijvoorbeeld vroeger, toen blauw van het lachen onder tafel lag, als Freek voor het ff de bijbel moest voorlezen over de toornende Jaweh, die tveld verkoren volk strafte, omdat het zich aan lichtzinnijl tw overgaf. Zelfs zijn ernstige teksten komen lachwekker^ Is terwijl hij toch zichtbaar in het zweet zijns aanschijns staat te verdienen? Voor een vaderlijke vorm van interviewen moet men tf v.d. Heuvel terecht, die in „Sport op Zaterdag" door Keep ma en Vivian Boelen wordt bijgestaan. Die halen in hjnier sprekken leuke dingen boven water. Dat kan zo gedegen inin£ hullend niet geschieden of nestor Aad verleent bijval en tf we door zulke gesprekken af te ronden met een beslissen<jnaa] vraag van zijn kant. Dat is te prijzen in zo'n man, dat |pcra* medewerkers saar buiten toe zichtbaar steunt. Kees en zitten op beschermde arbeidsplaatsen. Dat is een sociaaPe Goed sociaal zou beter wezen. flieu' Voor een vormloos interview kon men afgelopen zondag j H< bij „Tijdsverschijnselen" van de VPRO. Ad 's Gravesandewijk mannen, die tegenover het voortschrijdende feminisme eéje j mannenemancipatie willen stellen, een „stuk", niet alleenL dit begrip in het moderne jargon past, maar ook omdat hPeer' naar de vrouw wordt verwezen en bovendien het voorden stukje bij beetje inhoudt. Want zij willen niet alles ineeletW' zou te overdonderend overkomen. Zij wensen omzichtig. Da wicht te bieden tegen die wichten. Négeren of negéren^e mannen zien vrouwen steeds mondiger worden en hoe nL* meer en meer op hun mondje gevallen lijken. Zij verborg? •huiver voor het vrouwelijke achter een zekere spits vondP1?.1 Ad liet dit zo, al straalde de faalangst er van af, bijvocj Vil toen zij over knuffelen begonnen, dat heel behoedzaanpeei omschreven als „knuffeltjes". Ad zette de heren sudderj, d€ sidderend op een laag pruttelpitje. Meer een vaag gespri een vraaggesprek.TON OHEMl^g Zie voor radio- en televisieprogramma's zondaar maandag en dinsdag pagina 4. pk' Televisie vandaag NEDERLAND 1 15.30 TROS 15.32 18.58 VARA 19.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. Journaal. Het rijk der dieren. Te kenfilmserie, waarin de nijlpaardenfamilie be licht wordt. Great Barrier Reef - Australisch zorgen kind. Documentaire over de kolossale rifke ten, die 15 tot 150 km in de Stille Oceaan ligt bij het Australische vaste land en tegenwoordig bedreigd wordt door de olie. Ren je rot. In het pro gramma van Martin Brozius vertellen Mark en Jeffry Reichart over hun emigratie naar Au stralië. En treedt een Portugese dansgroep op en er is een echte valkenier in de studio. Carambolel Biljartles- sen met Raymond Ceu- lemans. Nieuws voor doven en slechthorenden. Journaal. De wildernis leeft. Do cumentaire over de laat ste wildernissen op aar de. Vanavond: De woes te Colorado. Commen taar: Guus van der Steen. VARA's artiestencafé. Harry Touw ontvangt tal van artiesten achter de tap. Muzikale begelei ding Combo Ronny Buhre. Bruce Forsyth en Sammy Davis. In een vrolijke show met veel liedjes combineren Sammy Davis jr. en Bru ce Forsyth hun veelzijdi ge talenten. NOS 21.37 Journaal. VARA 2-1.55 Voetbal '80. Reportage van de wedstrijd Man chester City - Liverpool en aandacht voor de door FC-Groningen ont slagen Herman Dijkstra. Splintervrij. Een afleve ring uit de serie bizarre verhalen van Roald Dahl met Eli Wallach, Ant hony Shaw, Caroline Langrishe en Godfrey Talbot. Gerry Williams een succesvol zaken man gokt op mensen en hun gedrag. Hij heeft zijn lot nooit aanvaard, hij vecht ertegen en meestal wint hij. Als hij een keer 's avonds thuiskomt wacht een Richard Kiley als de piloot en Steven Warner als de kleine prins in de musical-film „The Little Prince", die op BRT 1 om 16.00 uur wordt uitgezonden. Scène uit de film „The Wind and The Lion" met Candice Bergen als de Amerikaanse weduwe Eden Pedecaris en Sean Connery als Ralsull op Duitsland 1 om 22.20 uur. gehuurde moordenaar hem op. Hij gokt nog een keer... NOS 23.05 Journaal. Met Nieuws voor doven en slechtho renden. KRO 23.15 Paaswake. Viering van de liturgie van de Paas nacht in de St. Joriskerk te Amersfoort. NEOERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.25 Paspoort. Informatie voor de Marokkaanse werknemers. 18.35 Sesamstraat. 18.50 Toeristische tips. 18.59 Slakkie en Puntmuts. Tsjechische tekenfilmse rie. 19.05 De lieverdjes van Gran ge Hill. BBC-serie voor de jeugd. Douglas, Dua- na en Michael willen zelf de fietsendieven betrap pen. En hoe zou het met Sally zijn? 19.30 De woord in beeld kwis. Speelse puzzel- tocht door de doolhof van de Nederlandse taal met Gerard van den Berg. NOS 20.00 Journaal. 20.27 Ten Oosten van Eden. Epos van John Stein beck met Jane Sey mour. Timothy Bottoms en Sam Bottoms. De idealistische Adam wil onvruchtbare grond om toveren in vruchtbare. De eerste oogst mislukt. Caleb gaat zijn moeder opzoeken in de stad. 21.20 Hier en nu. Actualitei tenrubriek van Rene Eij- bersen. Aandacht voor de economische situatie in België en een repor tage over de gevolgen voor de armen in de Verenigde Staten van de economische politiek van de regering Reagan. 22.00 Pasen in Palestina. In deze religieuze docu mentaire gaat de Utrechtse hoogleraar dr. Gilles Quispel op zoek naar wortels van ons Paasfeest. 22.50 Komm, du susse To- desstunde. Cantate van Johan Sebastian Bach door het Contentus Mu sicus Wien o.l.v. Niko- laus Harnoncourt. Met medewerking van het koor van de Weense Staatsopera, Ortrun Wenkel, alt en Kurt Equiluz, tenor. NOS 23.25 Journaal. Met Nieuws voor doven en slechtho renden. 23.35 Studio sport. Aandacht voor het betaalde voet bal. DUITSLAND 1 12.10 Buitenland* journaal. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Journaal. 13.40 Overzicht programma's. 14.10 Journaal. 14.15 Sesamstraat. 14.45 ARD-raadgever. Techniek. 15.30 Robin Hood, rebel van de ko ning. Pseudo-hlstorlsche film van Ken Annakln (1952) met Richard Todd. Joan Rice, Peter Finch en James Hayter. 17.00 Emil Nodle - bijbelse beel den. Portret van deze bijbelse schil der. 17.30 Actualiteiten. Regionaal nieuws. 17.55 WWF 19.00 Gezichtsveld Düsseldorf. 19.22 Gewoon Lamprecht. Serie. 20.00 Journaal. 20.15 Wunach dir was. Drie families met bekende vaders. Hans Rosent hal, Joachim Fuchsberger en Han s-Peter Heinzl In de kandidatenstoel. Gasten: Udo Jürgens en Vivi Bach. 22.00 Journaal. Met het woord voor de zondag. 22.20 The wind and the lion. Ameri kaanse avonturenfilm van John Millus (1975) met Candice Bergen. Sean Connery en Brian Keith. Berberhoofd man Ralsul schaakt een Amerikaanse weduwe en haar twee kinderen. Hier mee wil hij de koning van Marokko compromitteren. 00.15 Journaal. DUITSLAND 2 12.00 ZDF - IHR programm. 12.30 Buren in Europa. Voor de gastarbeiders. 14.45 Journaal. 14.47 Pfaft in Leugenland. Teken film. 15.10 1, 2 of 3. Raadselspel voor kin deren door Michael Schanze. 15.55 Kijk toe, doe mee. Tips en in formatie. 16.10 Merlin. Het geheimzinnige le ven van een magiër. 16.35 De Muppet show. Met Hal Lin- 17.05 Journaal. 17.10 Spiegel van het land. 18.00 Herkent u de melodie? Raad selspel met Günther Schramm. 19.00 Journaal. 19.30 De lange trek (The Chis- holms). Amerikaanse pioniersserie met Ben Murphy. Afl.r De slavenjager. 20.15 Het begon in Napels. Ameri kaanse comedie van Melville Shavel- son met Clark Cable. Sophia Loren en Vittorio de Slca. Michael „Mike" Hamilton moet de nalantenschap van zijn broer gaan regelen. Maar zijn broer woonde samen met een knap Italiaans meisje, welke relatie niet zonder gevolgen is gebleven. 21.50 Journaal. 21.55 De actuele aport-atudio. 23.10 De commissaris. Duitse poli tieserie. 00.10 Journaaloverzicht. DUITSLAND 3 scheikunde, beschrijvende statistie- 17.30 Beroepsopleiding. 18.00 TV-cursua Spaans. Herhaling. 18.30 School en media: Airport. 19.00 Fazit. 19.15 Sport in het westen. 19.55 Journaal 3. 20.00 Journaal. 20.15 L'orfeo. Favola in muslca van Monteverdi. 22.00 Veertig jaar geleden. 22.30 Play misty for me. Amerikaan se speelfilm van Clint Eastwood (1971) met Clint Eastwood, Jessica Walter en Donna Mills. 00.10 Journaal. BELGIEBRT 1 15.00 Bonjour la France. Herhaling: De Atlantische kust. 15.30 Dag a&n dag. Herhaling cultu rele actualiteiten In Vlaanderen. 16.00-17.25 De kleine prins. Ameri kaanse musical van Stanly Donen (1974) naar het boek van de Saln- t-Exupery op muziek van Frederick löwe. Als één piloot een noodlanding maakt in de Sahara, maakt hij daar kennis met een jonge prins, die op zoek Is naar de ware zin van het le ven. Met Richard Kiley en Steven Warner. 18.00 De Bereboot. 18.05 Ringo, de wasbeer. Jeugdfilm uit de serie „Disneyland". 18.55 Dit leuke land. Gewestelijk nieuws. 19.30 Trekking van de lotto-getal len. 19.35 Morgen. Overzicht program ma's en mededelingen. 19.45 Journaal en sportberichten. 20.10 „Matches", de liedjestoto. Twaalf zangers en zangeressen ko men tegen elkaar uit met een lied naar eigen keuze. De kijkers kunnen ook meespelen. Presentatie: Luc Ap- permont. 21.20 De laatste rit van de Daltons. Met Larry Wilcox, Jack Palance, Bo Hopkins e.a. Emmett Dalton, het eni ge lid van de beruchte Daltonbende dat nog in leven is. vertelt het verhaal van de laatste klus van de bandieten. 23.40 Journaal en sportuitslagen. Voorat tierce- uitslagen. BELGIE FRANS 1 12.00 Interwalloniö. Voor de Italia- 14.30 Le Wailon al l'ecole. Poezie en chansons in Luiks dialect. 15.30 Bangkok, capitals bicentenai- re. Documentaire over de festiviteiten n.a.v. de tweehonderdste verjaardag van de stad. 16.05 A chacun sa musiqua. Klok kenspel. 16.45 Capital nature. Tuinbouwru- briek. 17.15 Ligne rock. Rockprogramma door Gilles Verlant. 17.55 Generation 80. Jeugdprogram- 18.50 Pitilipop. Kleuterprogramma. 19.00 Tele-tourisme. Toeristische rubriek. 19.23 Lotto-getallen. 19.30 Journaal. 19.55 Le jardin extraordinaire. Het Yvris-Hir-re3ervaat in Wales. 20.30 Le petit Bougnat. Franse co medie van Bernard T. Michel (1969) met Claude Amazon, Isabelle Adjani 22.00 Cineacope. Selim Sasson ont vangt Guy Marchand. 23.00 Journaal en sportberichten. ENGELAND BBC 1 10.05-13.27 Jeugdprogramma. 13.30 Grandstand. Prograrftèlb sportieve gebeurtenissen. 18.20 Duke* of Hezzard. sche Serie. f? 19.00 Journaal. 'Jn 19.10 Sport. uijn 19.15 Pop quiz. t Vi 20.20 Speelfilm. ,i upi 20.45 Ken Dodd'a ehowbli1 programma. °e 22.00 Dallas. Is Bobby onstfost 22.50 Journaal. Aansluitendiet z 23.05 Match of the day. FVmin sportgebeurtenis. i7npk 00.05 Parkinson. Talkshow.! 01.20 Weerbericht. ij ENGELAND BBC" tn r 15.15 Udy b. good. Md 1941. PJ8e 17.25 The unsinkabl* Moll# wo Muzikale comedie met Debt ool nolds. fema 19.30 Open door. 20.00 Journaal en sport. 20.15 Did you see? Kritisclj" blik op de tv. 20.55 The trial TV-film. 23.35 Concert. 00.50 Joumeal. 00.55 Play it again Sam. A n film uit 1972. apri kur [t o{ Algi bou Radio vai /andaagn HILVERSUM - 12.03 (VARA) Tussen stl nisch. - 13.06 Gevarieerd ma. - 15.03 Muziek uit St 18.02 De speeldoos. - 18.0 van de dag. - 19.02 Het Pr Orkest o.l.v. Ian Sutherland Zing zomaar simpel een 20.03 Blaastest. - 20.30 (NO de lijn. - 22.30 (VARA) Wa^ middernacht. HILVERSUM 2 - 12.30 (TROS) Nleuwsbei aktua met achtergrondinfo 13.10 Dokumentaire. - 14.0 sen. - 15.00 Jan, Jans ren. - 15.05 Han en allemai Aktua en nieuwsberichten. Coulissen junior. - 18.30 C voorlichting. - 18.40 V breekbaar. - 19.00 het Hei recht. - 20.05 De Snijder 1 20.45 (E.O.) De rustdag 21.25 EO-aktief. - 21.30 Micro-electronica in bedrijf peuters en kleuter. - 22.40 lector. - 23.00 Deze week. Klassieke klankjuwelen. HILVERSUM 3 - 12.03 (NCRV) Jan Rietma teert Los Vast. - 14.03 O 15.03 Peter Blom en zijn press. - 16.03 Zaterdag-J amateur-voetbalreporlages Noordwijk - Dovo en ACV - der zaalhandbal, interlan Duitsland - Nederland en Hipique in Winschoten. - 18 De avondspits. - 19.02 (NC vers. - 20.02 Elpee-pop. - pee-pop-special: De Rolling 22.02 Country style. - 23.02 HILVERSUM 4 - 13.05 (AVRO) Kamermuzie Klassiek met Caroline. - 15. en de muziek. - 15.45 E 17.00 Sluiting. - 20.00 Goel muziek. - 20.00 Ouverture 20.10 Lied. - 20.40 Pial opus 3 nr. 3 in b.kl.t. - 21.10 reis door Italië. - 21.30 l door de sopraan Mitsuko 22.00 De Oostduitse zang Hans Radloff zingt iedereen van Goethe. NIEUWSBERICHTEN Nieuwsuitzendingen zijn op 1 elk heel uur. 24 uur versum 2 op elk half u tot 17.30 uur. voorts 13.00, 18.00, 20.00, 22,30 uur. Op Hilversum 3 op van 7.00 tot 24.00 uur en HU om 7.00, 8.00 en 13.00 kui va L GI i i EN 'aac gee nge ant' ids€

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 2