xra if AN REES !en gala-avond met linatra zou nu aijn faillissement letekenen" ZATERDAG 27 MAART 1982 IEN Na 1690 con- die drie en een half bezoekers trokken en aan artiestengages al ailjoen gulden op houdt superorganisa- van Rees het hartelijk ;ien. De vergoedingen, vedettes van hem eis- gden allang de pan laarbij kwam als recen- onder de gordel ook J verhoging van de btw -leegelden van vier naar fi procent. Daarmee jor hem de maat over ig één keer omdat hij Ji niet kan laten zal /„Lichte Muze" tijdens 'lüzikale monstermara- 16,17 en 18 april in de ïden Hal laten opdra- laarna „En dat is Graatje voor de vaak", Jrt hij dreigend zet jnitief een punt achter rks artistieke vuurwer- ,jie hij sinds 1950 met aef en vakmanschap in 'tod heeft ontstoken. geweest en komt wat mij ftiet meer terug", voorspelt 1 grote beslistheid, „ik zie ps meer om internationale in voor een gala te en gage- de dames en heren vra- laag de dag astronomische ik met de beste wil van I niet meer kan doorbere- de entreeprijzen: Het Ne- publiek is namelijk niet ereid om honderdvijftig n meer voor een avondje te tellen. Dat kun je rustig >en me pas nog gevraagd of ourneetje voor Diana Ross ganiseren. En daar had ik in, want ze is een geweldi- res met een kolossale uit- Maar mevrouw vraagt an- niljoen voor een handjevol -n. En dat is niet op te -1» ander voorbeeld. Sammy and laatst in Carré in Am- Toch ook een artiest van irmaat. Dat zul je moeten l Een jaar of wat geleden em ook naar Nederland ge- ie enorme zaal was toen tot ok gevuld met mensen, die „WhI je, wat de peet ie in dit land? Dat de impresario's eikaar het licht in de ogen niet gunnen grif honderd en tweehonderd gul den voor een plaats hadden neerge teld". „Nu was datzelfde Carré amper voor drie kwart gevuld. Ik geef je dan ook de verzekering, dat die grap de organisatoren tien- en tien duizenden guldens verlies heeft op geleverd. Want toevallig heb ik ook leren rekenen en weet ik tot op de gulden nauwkeurig, wat je moet vangen om alleen maar uit de kos ten te komen". „Sammy Davis was me trouwens deze keer ook aangeboden. Maar ik heb geweigerd. En dat blijf ik voor taan doen. En geloof me: ik zal er geen uur minder dóór slapen. Als er morgen een telefoontje uit Ame rika komt en Frank Sinatra wordt me op een presenteerblaadje geof freerd, zal ik antwoorden: „Frank blijft voor mij de grootste entertai ner. Dat staat buiten- kijf. Maar ik peins er niet over om hem over te laten komen". Want een gala avond met hem zou mijn faillisse ment betekenen. Daar durf ik ver gif op in te nemen". Zonnekanon Lou van Rees, vakkundig gebla kerd door een zonnekanon en ge stoken in modieuze outfit, die zijn leeftijdloze tors hevig opwaardeert, denkt er overigens niet aan om volledig af te haken en stil te gaan leven in zijn Vinkeveense wel- vaartsstulp. Zijn organisatiebureau in Amsterdam blijft op afroep wel doortimmerde feesten bouwen voor bedrijven, die wat te vieren heb ben. En ook de spraakmakende muzikale minicruises vanuit Am sterdam vinden onverminderd voortgang. Begin april zal Van Rees in "zijn glansrol als Neptunus alweer met 150 potverterende va derlanders van wal steken om op volle zee drie dagen lang het 40-ja- rig jubileum van Appie Molenaars swingende formatie De Millers te vieren. Kroontjespen Bij het opruimen van zijn werkka mer vond hij gisteren nog bij toeval twee vergeelde, penetrant naar vol tooid verleden geurende schriftên, waarin hij eens met een kroontjes pen zijn eerste successen als organi sator heeft gekapitaliseerd. Met zijn eigen orkest trok deze onderne mende zoon van de kapelmeester van het Haagse Scala Theater tij dens de Tweede Wereldoorlog volle feestzalen. Na afloop van die con certen noteerde hij nauwgezet in komsten en uitgaven: entreegelden 224 maal 75 cent, drukwerk 8,76, fooien en diversen 12 cent, huur drumstel 1,50, belasting 21,96, hono rarium trompettist Cor van Lier 11,75, honorarium saxofonist Piet van Dijk 20 gulden („Maar dat was dan ook een wereldblazer", seint van Rees terzijde), honorarium overige musici samen 60 gulden. Batig sal'do 40-gulden. „Terecht heb ik dat dik onder streept", zegt hij, „want voor dat bedrag kon ik royaal een tweede hands auto kopen. Een Adler, als ik me goed herinner. Ik werkte in die tijd bij het ministerie van sociale zaken en verdiende daar het koste lijke maandsalaris van 91,72. Maar 's morgens kwamen de referenda rissen en administrateurs op de fiets en deze ambtelijke krullenjon gen arriveerde in zijn eigen auto. En dat werd mij door de topambte naren niet in dank afgenomen". Na deze eerste vingeroefeningen begon in de jaren vijftig de onstuit bare opmars van Lou van Rees. De eerste buitenlandse groep, die hij vol trots aan het Nederlandse pu bliek presenteerde was Deep Pur ple. Daarna volgden in ijltempo on der anderen Shirley Bassey, Tom Jones, José Feliciano, Sammy Da- vis jr, Danny Kaye, Diana Ross, Johnny Cash, Count Basie, Stan Kenton, de Glenn Miller Band, Dionne Warwick, Peggy Lee, Cliff Richard, de Pointer Sisters, Lionel Hampton, de Moody Blues, Black Sabbath, Tina Turner, Don Mcclean, Gilbert Bécaud, Charles Aznavour en tientallen andere gaaf Alle activiteiten, die dit benijdens waardige zondagskind wél onder nam, resulteerden overigens in een snel, eclatant succes. Nauwelijks een dag, nadat zijn beroemd gewor den zwart-wit-affiches met de na men der optredende coryfeeën op blinde muren en aanplakzuilen wa ren opgedoken, verdrongen duizen den Nederlanders zich al bij de fcassa van het theater, waar Lou's volgende spektakel zou plaatsvin den. Lou was de tovenaar met de gouden handjes, die van zijn dro men spijkerharde, commerciële stunts maakte. „Judy Garland", herinnert hij zich, „trad op 10 december 1960 in Ne derland op. Voor dat concert vroeg ik entreeprijzen, die varieerden van één vijftig tot twee gulden. En daar werd in die tijd volop schande van gesproken. Achttien jaar later haalde ik haar dochter Liza Minelli naar Nederland en zonder met npjn ogen te knipperen vroeg ik 300 gulden voor een toegangsbe wijs. En de zaal zat vol. Over infla tie gesproken". Ontclekking „Ik heb de cijfers eens op een rij gezet en kwam daarbij tot een merkwaardige ontdekking. Tot 1975 was de gemiddelde entreeprijs 17,50. Daarna werd ik gedwongen om elk jaar meer te vragen, zodat de gemiddelde entreeprijs tenslotte 132,50 was. Maar zolang we met zijn allen in de welvaartstrein za ten, pikte het publiek dat en draai de ik met winst". „In 1977 moest je 400 gulden beta len voor een beetje behoorlijke plaats bij het concert van Sinatra in het Amsterdamse Concertgebouw. Een krankzinnig bedrag. Ik geef het volmondig toe. Maar de zaal was wél binnen een kwartier uit- „Ik weet, dat er die avond tiental len mensen in de zaal hebben geze ten, die daarna weken krom heb ben gelegen. Die aten niet meer en gingen niet uit. Maar ze hadden het er blijkbaar voor over. Er waren ook Nederlandse artiesten, die bij hun bank een persoonlijke lening afsloten om die vierhonderd piek te kunnen betalen". „Dat is allemaal voorbij. En als des ondanks organisatoren door blijven gaan met die peperdure concerten, kan ik alleen maar denken: Zij lie ver dan ik. Ik wacht rustig op hun faillissement". „Weet je, wat de pest is in dit land? Dat de impresario's elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Vroeger kwam je met een manager een ho norarium overeen en daar werd niet aan getornd. Zo'n man kende je persoonlijk. En die vond het prettig om met jóu zaken te doen. Nu is het organiseren van een con cert een openbare aanbesteding ge worden. Het verschil met de aanbe steding van een brug is alleen, dat niet de laagstbiedende de klus krijgt, maar de ijdeltuit, die omwil le van de vermeende glorie en het applaus de collega's met een onver antwoord bod de markt uitprijst. Ik geef je de verzekering, dat door die praktijken op korte termijn koppen gaan rollen". „De mijne zal daar dus niet bij zijn. Want ik blijf op zeker spelen. Dat heb ik mijn leven lang gedaan. En dat is prima bevallen. Niemand krijgt een cent van me. En dat is een heerlijk gevoel". „Laat mij voortaan maar rustig wat leuke feestjes bouwen en als ta lentscout fungeren voor de TROS. Ik kijk thuis vrijwel elke avond naar tien televisieprogramma's te gelijk. En op die manier spaar ik voor de TROS een hoop reiskosten uit. Iedere artiest, die iets bijzon ders presteert, of het nu, in Duits land is of in Engeland of Frankrijk, verschijnt vroeg of laat op één van mijn monitoren. En daarna is het een kwestie van één simpel belletje om die man te contracteren". „Louis Armstrong heeft eens tegen me gezegd: „Ik blijf net zolang op mijn trompet blazen, totdat de dood er op volgt. En daarna neem ik de hoorn van Gabriël over". Het zit er dus dik in, dat ik straks daar boven nog goeie zaken met Louis ga doen". „Want ik ben van plan om na mijn dood een reeks fijne concerten voor de engeltjes te organiseren". LEO THURING Foto's: CEES VERKERK r^»fT-Tj, 11.,js=^=q EES* i r-";.;,"-«scra Nog één keer laat Lou van Rees de „Lichte Muze" tijdens een muzikale monstermarathon opdraven. PAULACKET: ou van Rees blijft gek op oweffecten" „Ik heb ook vernomen, dat Lou van Rees stopt met het organiseren van grote concer ten met internationale ster ren", zegt de Haagse organisa tor Paul Acket. Deze geestelij ke vader van het terecht reeds legendarische North Sea Jazz Festival, dat elk jaar geduren de één weekend van het Haagse Congresgebouw een. kolkende heksenketel maakt, voegt daar glimlachend aan toe: „Het heeft me nauwelijks verbaasd. Want Van Rees heeft in de afgelopen jaren ze ker zes, zeven keer het ge rucht verspreid, dat hij er mee zou kappen. Dat is nu eenmaal zijn stijl van werken en leven. Hij is dol op showeffecten. En als hij iets organiseerde, moest je dan ook verduveld goed op letten. Want anders wist je niet, wie nu de artiest was: hij of de man of de vrouw, die op de affiches stond aangekon digd". „Je mag je trouwens afvragen, waar Van Rees eigenlijk mee op houdt. Want hij heeft de laatste drie jaar vrijwel niks opmerkelijks meer georganiseerd. In feite veran dert er dus maar bitter weinig". „Ik ben er overigens van over tuigd, dat hij zijn afscheid van de grote showbussiness spontaan ver geet, als het hem zou lukken Bar bara Streisand naar Nederland te halen. Ik zeg er gelijk bij: „Dat ge beurt niet". Want Streisand barst van de plankenkoorts en weigert live op te treden. Dat kun je dus rustig vergeten". „Dat weet Van Rees ook donders goed. Dus weet hij ook, dat hij geen buil kan vallen, als hij regelmatig rondbazuint, dat de onderhandelin gen met Streisand in een beslissend stadium zijn gekomen. Daarna wordt het weer doodstil om hem heen". „Maar mocht er alsnog éen wonder gebeuren en geneest Streisand van haar plankenkoorts, dan is Lou ge garandeerd de eerste, daar ben ik van overtuigd, die zich kandidaat stelt om haar tournee te organise ren. En als hij door haar honorariu- meisen gedwongen wordt vijfhon derd gulden voor een plaats te vra gen, zal hij dat zonder aarzelen doen. Want hij is vakman genoeg om te weten, dat er in dit land lief hebbers genoeg zijn, die zich zo'n extreme financiële aderlating kun nen permitteren. En als hij zich mocht terugtrekken, dan neem ik zijn taak maar al te graag over". Acket, die sinds twee jaar geen popconcerten meer organiseert „Ik heb dat besluit toen in stilte ge nomen. Ik ga dat niet aan de grote klok hangen" concentreert zich nu het grootste deel van het jaar op de organisatie van zijn Jazz Festi val. „De entreeprijzen moeten dit jaar eigenlijk met tenminste vijf tien procent omhoog", meent hij, „maar ik doe het niet, want ik wil het leuk houden". Vanwege de vreugde, die hij er zelf aan hoopt te beleven, organiseert hij ook twee concerten met Miles Davis (28 april in het Congresge bouw in Den Haag, 30 april in het Amsterdamse Concertgebouw). Voor die avonden variëren de en treeprijzen van 60 tot 90 gulden. „Dat is zeker niet overdreven", vindt hij, „want Davis is een insti tuut. En de echte jazzkenner heeft datgeld er voor over. Als beide voorstellingen uitverkocht raken," sleep ik er een kleine winst uit". „Had ik Davis nu in de Jaap Eden Hal in Amsterdam of in de Rotter damse Ahoy gezet en van zijn manager mocht het dan zou ik een financiële klapper met die man kunnen maken. Maar ik wens niet het odium van een gewetenloze or ganisator op me te laden. Zo'n enorme artiest gooi je niet in een kale hal voor de zwijnen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 19