POP-TIEK ''Stomme van Kampenwerd een van de markantste schilders uit de 17e eeuw Schitterend samenspel van Van Helsdingen en Taber Melina Mercouri wil beelden Acropolis terug KUNST LEIDSE COURANT DONDERDAG 18 MAART 1982 PAGI1 Waarschuwing van Richard Pry or Hollywood In zijn nieuwste film praat de acteur Ri chard Pryor openhartig over het door druggebruik veroor zaakte ongeluk dat hem bijna het leven heeft gekost, en hij laat er geen twijfel over bestaan dat cocaine een groot ge vaar is: „Je gebruikt het twee weken en je bent een junk. Je kunt er niet meer mee ophouden". Met deze waarschuwing - midden in een macabere, maar dolkomische scène in Pryors nieuwe film „Live on the Sun set strip" - brengt de acteur de harde les over die het onge luk hem heeft geleerd. Door drugs verdoofd, liep hij derde graads brandwonden aan het bovenlijf op toen zijn kleren in brand raakten. Voor een collega kwam Pryors waarschuwing te laat De zelfde week dat „Live on the Sunset strip" in première ging, werd in Hollywood bekend dat acteur John Belushi aan een overdosis was overleden. Zijn ontzielde lichaam, de armen overdekt met littekens van de cocaine- en heroi- ne-injecties, werd gevonden in een huis niet ver van de Sun set Boulevard, de verkeersader die het hart van Hollywood vormt. AMSTERDAM De Stomme van Kampen' werd hij genoemd. Hen- drick Avercamp, in 1585 te Amsterdam geboren, was doof. Tegenwoordig kunnnen doofgeborenen leren spreken. In die tijd waren ze vrijwel levens lang doofstom. Alleen de heel-intelligenten kon den zich als doofstomme staande houden en dan alleen nog als de maat schappelijke omstandig heden gunstig waren. Hendrick was intelli gent, kunstzinnig en hij had het geluk van een maatschappelijk goede kom-af. Hij werd een der markantste schilders van onze Gouden Eeuw met een geheel eigen genre: het ijsgezicht. Alle belangrijke musea van oude kunst hebben wel een of meer werken van zijn hand. maar slechts zelden kan men een flink aantal pa nelen van hem bijeen zien. Die kans is er nu. Tot 18 april is er een tentoonstelling van werk van Hendrick, van zijn neef Barent Avercamp en van enkele tijdgenoten te zien bij Kunsthandel K. en V. Waterman, Rokin 116 Amsterdam. Later gaat de collectie nog naar het Pro vinciehuis te Zwolle. De ten toonstelling heeft als titel Frozen Silence (Bevroren Stilte), een treffende titel want met alle levendigheid die uit de schilderijen spreekt, de kunstenaar heeft dat leven alleen vanuit de stilte beleefd. Het is niet mis wat hier bijeen is gebracht. Tal van vooraanstaande musea heb ben hun medewerking willen verlenen, zodat werkelijk eersterangsstukken bijeen zijn bijeengebracht. Boven dien werden panelen door particulieren uitgeleend, stukken dus die men nor maal gesproken nooit te zien krijgt. Er is een (Engelstalige) catalogus waarin een aantal deskundige medewerkers alle (soms pas sinds kort) be kende feiten over de Aver- camps, maar bijvoorbeeld ook over de 17e-eeuwse stad Kampen vermelden. Dat boek is schitterend geïllu streerd met tal van kleurpla ten en soms indringende de tailfoto's. Vooraanstaande familie Hendricks vader, Barent Avercamp was in Amster dam leraar aan de Latijnse Detail van dit schilderij. maatschappelijke leven van zijn tijd. Op een van zijn schilderijen zouden leden van het grafelijke hof te Den Haag met hun gasten zijn af gebeeld, deftig bijeenstaand in een groepje en zich voort bewegend in arresleden, maar. er zijn ook handelaren, lui van simpeler allooi en be delaars. En op de achter grond is er een galgenveld. Juist die gevariëerdheid ver leent zo'n paneel een extra charme, waarbij dan die typi sche atmosfeer komt, dat merkwaardige licht van een gedekte winterlucht. Een knap schilder deze Hendrick Avercamp. Geen wonder dat zijn schilderijen in zijn eigen tijd al gezocht waren. Altijd gezocht zijn gebleven ook. Barent Merkwaardig daarbij was, dat men er zich lang over heeft verwonderd dat de 'la tere' schilderijen van de meester zoveel minder wa ren. Zonder die echte Aver- camp-atmosfeer, de figuren houteriger, de compositie minder geslaagd. Totdat ar chiefonderzoek het tijdstip van Hendricks dood aan het licht bracht: mei 1634. Toen bleek dat veel van die 'latere' schilderijen van een jongere- datum waren, dus niet van Hendricks hand konden zijn. Toen kwam Barent Aver camp op de proppen, Hen dricks neef. Hij was koopman en fabrikant en schilderde waarschijnlijk voor zijn ple zier. Hij moet het nodige van zijn oom hebben opgestoken, bereikte een zekere vaardig heid, maar haalde nooit het peil van zijn oom. Omdat deze bekend was en bleef was het voor de kunsthandel aantrekkelijk om ook zijn pa nelen als werk van de 'Stom me van Kampen' aan te bie den. Toen het kaf eenmaal van het koren gescheiden kon worden bleek Hendricks kunst van een constantere hoge kwaliteit dan men ooit vermoed had. In Amsterdam, en straks in Zwolle, kan men naast werk van Hendrick ook dat van de begaafde amateur Barent zien. Het is zeker aardig werk, al kan het niet tippen aan wat Hendrick te bieden heeft. Ter illustratie zijn er op de tentoonstelling ook enkele schilderijen van tijdgenoten: Pieter Brueghel de Jongere, Van de Venne, Van Breen, Cabel, Es. van de Velde en Verstralen. Zij completeren het beeld van het 17e-eeuwse wintergezicht waarin de 'Stomme van Kampen' zo'n grootmeester was. VOLKERING Een paar steltpotten met een blauw de cor van drie driemasters in een cartou che. Delft, einde 18e eeuw. Bijzonder grote veiling Amsterdam AMSTERDAM Een bijzonder grote veiling wordt van 23 maart tot 5 april gehouden door Sotheby Mak van Waay te Amsterdam. Er zijn maar liefst 3820 lotnummers, waaronder veel Chinees en Japans porselein. Groot is het aanbod schilderijen, aquarellen enz. uit de 19e en 20e eeuw. Voorts een 353 nummers tellende rubriek meube len, juwelen en zilver, klokken en horloges. Kijkdagen zijn op 19, 20 en 21 maart (10-16 u.) in de geitou wen aan het Rokin 102 en Nes 75. Belgen kijken nog veel naar dec Nederlandse tv 4*x Concert in Dlligontla door loden van het Residentie Orkest met werken van Mozart, Oebuaay, Rathaus, Kraft en Martinu. Herhaling op 24 maart a.a. Wat staat je te doen, wanneer je geen idee hebt wat je gaat ho ren? Er blijft je dan niets ander over dan te luisteren. Natuurlijk, maar wanneer het een werk betreft dat nogal geavanceerd klinkt, dan heb je nauwelijks aanknopingspunten. Het pleit dan ook voor het grote publiek gisteravond, dat het in ieder geval de uitvoering van William Krafts Encounter III heeft weten te waarderen (een enkel protest daargelaten). Kraft (1923) moest een Amerikaan zijn, niet te verwarren met zijn collega en naamgenoot Robert, dat was alles wat men wist. William is zonder meer een interessante componist, getuige de wijze waarop hij het hedendaagse slagwerkidioom met de eigen taal van de jazztrompetist Miles Davis heeft gecombineerd. Het werk vergt uiterste preciese en timing, zoals John van Helsdin gen en John Taber, resp. slagwerk en trompet, hebben aange toond. Door hun toedoen is het een indrukwekkende uitvoering geworden. Karol Rathaus (1895-1954) vormde het andere grote vraagteken van de avond. Hij blijkt een Pool van origine, die vooral in Berlijn heeft gewerkt. Hoewel Rathaus een leerling van Schreker is, leunt hij tegen zijn landgenoot Szymanovsky aan. Zijn Sonate voor viool en piano (1925) is in handen van viö- list Wybo van Biemen een zuiver violistisch werk gebleken. Hoewel de proporties ervan in de stijl der twintiger jaren wel wat omvangrijk zijn, is het zeker mooie, warme muziek. V§ji Biemen verdient overigens alle lof. Hij is veelzijdig, de vorige keer toonde hij bijv. in Prokovief de brutale glamour van zijn instrument, nu klonk zijn spel heel intens. Van Biemen zal deze volslagen onbekende muziek ook in het programma „Berlijn uit de jaren twintig" laten horen, ook dan samen met pianist Jan van der Meer. Laatstgenoemde verscheen gisteravond nog twee maal op het podium. Eerst samen met de klarinetist Jan Cober in de Rapsodie van Debussy en met vijf blazers in een sextet van Martinu. Beide vertolkingen waren zeer de moeite waard. Mo zart was in dit programma eigenlijk een vreemde eend in de bijt, vooral in zijn „Musikalischer Spass". Daarin speelden o.a. Peggy Walsh en Herman Jeurissen, de twee hoornisten die vorige week ook zo uitstekend in een concert van Haydn op dreef wa ren. Hoewel de vier strijkers hier niet altijd even goed op elkaar reageerden, was de vertolking heel treffend. Na tionaal geluidsarchief beplei t DEN HAAG Er is geen geld van de rijksoverheid te ver wachten, maar er dient een nationaal geluidsarchief te ko men. Dit is gisteren in Den Haag duidelijk geworden. Direc teur-generaal mr. R. Hotke van CRM had het rapport gekre gen waarin het Comité Nationaal Geluidsarchief de oprich ting van dit instituut bepleit Jasperina de Jong, Emmy Verhey en Jerney Kaagman boden het als de nota „Toen en nu voor later" aan. Voor het eerste jaar is er volgens de voorlopige begroting van zo'n archief ongeveer één miljoen gulden nodig, waarvoor een beroep op de rijksoverheid wordt gedaan en op instanties als de NOS, Buma/Stemra, Unesco, Prins Bernhard Fonds en andere. De Nederlandse grammofoonplatenmaatschappijen hebben aan gekondigd het archief van alle uitgaven tenminste twee exem plaren te geven. Een grote doorbraak naar een breder publiek zit er vooi Amerikaanse ster-gitarist J.J. Cale ook nu weer niet Voor de Cale-liefhebber is „Grasshopper" echter een weeltje. De nummers komen sterker uit de groeven dan de voorganger „Shades". J.J. heeft voor een wat eenvoi ger aanpak gekozen en gaat op deze langspeler min meer terug naar de basis. Dat betekent korte flitse nummers zonder té veel franje en met ruimte om te a men. Voordeel van die open structuur is dat in teg stelling tot het instrumentaal overvolle „Shades" aan Cale toegeschreven laid-back" gitaarspel (Dire Str< Mark Knopfler werd er door beïnvloed) weer duidelij hoorbaar wordt. Hij vlecht als geen ander zijn losse, vri delijke, solo-gitaarspel door de nummers. Luister bijvc beeld naar „Downtown L.A". Bij J.J. als vanouds weer noeg variatie. Van het zeer swingende instrumentale Jive" tot het country western-achtige „Drifters Wi Als ondersteuning van zijn stem maakt hij in de lan§ nummers gebruik van Christine Lakeland, die de ach grondvocalen voor haar rekening neemt. Voor de moet de luisteraar het doen met de donkerbruine stem J.J. Cale zelf. Allez Allez De New-Funk levert over het algemeen lekkere swing de muziek, waarop het goed dansen is. Het uit België komstige zestal Allez Allez kan er van meepraten. De e ste mini-elpee van deze groep „African Queen" staatj van dansbare muziek. In "de stijl van ABC, Haircut 0 Hundred en Linx is ook hier het concept weer zeer a voudig maar doeltreffend: over een zeer ritmische bi worden eenvoudige teksten gezongen. Die rijmelarij dij eigenlijk alleen maar om de stem als extra instrument kunnen gebruiken. Als er la la la gezongen zou worden het effect even groot," ofwel wat er gezegd wordt, is min belangrijk dan de muziek. Geen doemdenken dus, m vrolijkheid alom. Titels als „Maraton Dance" met een sn le funky gitaar en „She's Stirring Up" met prettig tromp geschal, geven dat al aan. De groep bedient zich van| Engelse zangeres Sarah, die alleen in België vertoeft als een plaat gemaakt wordt of concerten gedaan. De gri maakt hierdoor gelijk al een meer volwassen indruk. 1 enige bezwaar dat je tegen „African Queen" zou kunt hebben, is dat de elpee muzikaal misschien té weinig riëert. Spandau Ballet Spandau Brillat „Diamond", Chryaalia/Ariols Op de aankleding van het laatste Spandau Ballet-prod valt niets aan te merken. De hoes is een lust voor het o de vraag is alleen hoe brengt het oor het er vanaf. De c clusie na beluistering is: veel minder, helaas. Na de fra debuut-elpee, vorig jaar, is de opvolger „Diamond" stuk minder. Na meerdere keren draaien blijven slet drie nummers overeind, de twee singles „Chant No (zeer swingend, en met goed gebruik van blazers), „5 Loved Like Diamond" (prima melodielijn) en „Insti tion". Muzikaal vernieuwende ideeën zijn bij Spandau I let niet terug te vinden. Het vijftal hobbelt mee in stroom New Funk/latin-music groepen. Bijkomend p bleem is dan ook nog dat Spandau Ballet fantasieloos werk gaat en dus duidelijk bij andere achterblijft. 1 tournee is waarschijnlijk het enige redddingsmiddéi v de Spandau-muziek. Hierdoor worden ze misschien I boven deze depressie uitgetild. De plaat is verdeeld in i swingende a-zijde en rustige b-kant. Vooral de rus! nummers die in elkaar overvloeien hebben niets het lijf. Bij een eerste beluistering lijken ze indrukw kend, maar al gauw vallen ze stuk voor stuk door de mi in hun nietszeggendheid. Spandau Ballet kan beter... ze met zoveel talent in huis. HANS t van de Atheense Acropolis het beroemdst. „Wij socialisten geloven dat het culturele erfgoed van Griekenland de gehele wereld toebehoort. Natuurlijk zal vol gens de wet toezicht worden gehouden op de activiteit van buitenlandse archeologische instituten. We denken erover de bestaande wetgeving op dit gebied te moderniseren, maar wij zullen de activiteit van buitenlandse oudheidkundigen niet beperken", aldus de mi nister. Zij was zeer nadrukkelijk over de terugkeer van de naar het buitenland verdwenen kunst schatten. „Wij willen deze te rug hebben, omdat zij deel uit maken van de Acropolis die het symbool vormt van ons land" Roberto Aussel geeft d dag 18 maart een gitaal in Diligentia. De jonge i tijnse musicus concerted op zijn 13e, won concouj prijzen in Latijns Amel in Europa en kreeg opj taarfestival in Amsterdj staande ovatie. In zijl gramma brengt hij vrot| sieke en romantische i en stijlen uit de 20ste ej Moderne batiksch. van Yogyakarta word maart geëxposeerd in Nusawi, Pasadenha. straat 23g Den Haag. :hil< rdef in I Hendrick Avercamp: Wintergezicht. Privè-collectie. De oude man links op de voorgrond komt vaker op schilderingen van Hendrik Avercamp voor en symboliseert waarschijnlijk de winter Barent Avercamp: Schaatsers op een stadsgracht. School, maar verhuisde al in 1586 naar Kampen, waar hij stadsapotheker werd, later zelfs stadsdokter en weldra een van de vooraanstaandste burgers van de Hanzestad. Archief-onderzoek, geciteerd in de catalogus, maakt duide lijk dat de beide ouders zich veel moeite gaven om hun kinderen een voortreffelijke opvoeding te geven. Aange nomen mag worden dat Hen drick, toen eenmaal zijn ar tistieke aanleg vast stond, in de leer is gegaan bij de schil der Pieter Isaacz te Amster dam. Hij moet er ook geleerd hebben van Vlaamse immi granten als Hans Bol, Gillis van Coninxloo en David Vinckboons. Die Vlamingen beoefenden het winterland schap eerder dan in Noord Nederland het geval was. Hendrick voelde zich spe ciaal tot dit genre aangetrok ken. Hij werd er hier de eer ste en de beste in. Toen hij volleerd was ging Hendrick terug naar Kam pen, maar hij was voor de verkoop van zijn schilderden niet op die betrekkelijk klei ne provincieplaats aangewe zen. Er zijn duidelijke aan wijzingen dat er in Amster dam een goede markt voor zijn schilderijen was en hij kon er ook goede prijzen ma ken. Normaal gesproken moest een schilder, zeker in een kleine provincieplaats, alle genres beoefenen: por tret, stilleven enz. om aan de kost te komen. Avercamp kon zich helemaal uitleven in zijn zelfgekozen specialis- Pieter Brueghel De tentoonstelling toont aan dat er na de eerste winterge- zichten een duidelijke voor uitgang te bespeuren valt. Het is aannemelijk dat onze schilder kennis heeft kunnen nemen, via prenten wellicht, van het werk van Pieter Brueghel, de grote Vlaamse meester van het winterge zicht. De compositie wordt levendiger, hij gaat kunst middelen toepassen als een boom die terzijde een soort coulisse vormt, een brug op de achtergrond die extra diepte geeft en toch de twee helften van het schilderij bij eenhoudt. En bovenal zijn stoffage wordt levendiger, met keurig neergepenseelde groepjes van mensen op het doorsnee van het groepjes ijs. Een Anton Pieck: Amazone voor een buitenplaats te Aerdenhout, aquarel. HILVERSUM De belangstelling van de B sche kijkers voor Nederlandse programma's 1 iets terug, maar is nog steeds aanzienlijk. In het tweede kwartaal van 1981 keken de mingen gemiddeld 64 pet. van de tijd die zij aa Jj televisie besteden naar de programma's van d 1 gen BRT I en II. In het eerste kwartaal bed J dit percentage 61. Daarnaast werd 8 respecti lijk 12 pet. van de kijktijd besteed aan Ned. II. De relatieve belangstelling voor Ned. I w; Vlaanderen het grootst op de vrijdag.Met bet king tot Ned. II was in het tweede kwartaal gemiddeld kijkvolume-aandeel het grootst maandag met 24 pet. voor de TROS.De perct ges voor de overige dagen in het tweede kwa luiden: vrijdag (AVRO) 15 pet., woensdag 14 pet., dinsdag (NCRV) 11 pet., zaterdag (KR pet., donderdag (VARA) 7 pet. en zondag (VP 5 pet. De Belgische groep Allez Allez J.J. Cale Mellna Mercouri: „Geef ons lis terug." ATHENE De Griekse mi nister van cultuur, de voorma lige actrice Melina Mercouri, heeft verklaard dat het oud heidkundig erfgoed van Grie kenland weliswaar de wereld toebehoort, maar dat de naar het buitenland verdwenen kunstschatten, zoals de beel den van de Atheense Acropo lis, terug moeten komen naar Griekenland. Zij kondigde een nieuwe cam pagne aan om bijvoorbeeld de „Elgin Marbles" die zich nu in l het Brits museum in Londen de beelden van de Acropo- bevinden, terug te krijgen. Deze collectie werd in het be gin van de 19de eeuw door Lord Thomas Bruce Elgin bij eengebracht. Deze Britse ge leerde die van 1799 tot 1802 gezant was in Constantinopel, kreeg destijds van de Turkse sultan die toen ook over Grie kenland heerste, toestemming om zijn verzameling mee te nemen naar Londen. Van deze beelden die sinds 1816 als staatseigendom in het Britse museum zijn te zien, zijn de marmeren sculpturen van het Parthenon en het Erechtheicn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 12