„Sabbijnse maagdenroof onder apen heel gewoon „Jongens vlieg mee, wordt ook wild ZATERDAG 13 MAARTj WILDE GANZEN 25 JAAR IN DE LUCHT HILVERSUM Dat de hulp vragers soms achteloos om springen met de adressering, brengt de PTT al lang niet meer in de war. „Wilde Zwa- nen-Hilversum" wordt te be stemder plaatse afgeleverd. Ook een brief voor „Mister Wild Geese-Holland", komt keurig in de bus van wat offi cieel heet: Stichting Wilde Ganzen - IKON. Op 20 juni a.s. viert deze organisatie haar 25-jarig bestaan, wat betekent dat ze dan dertienhonderd zondagen achtereen, steeds na afloop van een IKON-kerk- dienst, luisteraars en kijkers heeft opgeroepen om geld over te maken op giro 40.000. Gemiddelde projectopbrengst per zondag: tussen de dertig en de veertigduizend gulden. Doel van de collecte: een fi nancieel steuntje in de rug ge ven aan mensen die, waar ook ter wereld, in de put zijn ge raakt en die proberen daar weer uit te komen. „In het begin was het nog een hele toer om aan geschikte projecten te komen", herinnert zich de secreta ris van de Wilde Ganzen, ds. H. Noordermeer, „Nu zuchten we zeer regelmatig: Wat jammer toch, dat er maar tweeënvijftig zondagen in een jaar zitten. We worden over stroomd met hulpaanvragen. Zowel organisaties op het gebied van zen ding en ontwikkelingssamenwer king als individuele hulpverleners doen voortdurend een beroep op ons. Ook mensen die zich nauw be trokken voelen bij een bepaald project in de Derde Wereld probe ren ons in te schakelen. Een moe der bijvoorbeeld van een verpleeg ster die in Zambia werkt en ons schrijft: Mijn dochter doet wat ze kan, maar in dat ziekenhuis van haar hebben ze niet eens schoon water. Kunt u misschien voor dat doel eens een ganzenvlucht hou den?". De selectie, kortom, van die projec ten die voor een radio- en televisie collecte in aanmerking komen, is dikwijls een pijnlijke aangelegen heid. De uiteindelijke beslissing daarover wordt genomen door het bestuur van de stichting. Welke maatstaven worden er aangelegd? „Een eerste vraag die we ons stel len is: kunnen we de aanvraag zon der gewetensbezwaar van de hand wijzen? Is het verantwoord het niet te doen? Vaak immers word je met noodkreten geconfronteerd die zo urgent zijn dat je het domweg niet kunt maken om een negatieve be slissing te nemen. Verder vragen we ons af: is het een project dat hoop geeft? Is het een onderneming die de vicieuze cirkel van honger en ellende kan doorbreken? Dat vinden we erg belangrijk. Het project moet bij voorkeur meer be helzen dan een eenmalige verlich ting van de nood. Het moet uitzicht bieden op een nieuw bestaan en liefst ook een voorbeeld-functie hebben voor mensen die er niet di rect bij betrokken zijn". „Ook het element „verzoening" speelt voor ons een belangrijke rol. Als een project twee strijdende par tijen dichter bij elkaar brengt, dan Secretaris ds. Noordermeer: „In de maar twee projecten herinneren i men". (Foto: Cees Verkerk). spreekt dat ons zeer aan, katholie ken en protestanten in Noord-Ier- land bijvoorbeeld, of Arabieren en joden". „Twee essentiële criteria zijn ten slotte ook: het bedrag dat gevraagd wordt en de mate van zekerheid die men kan bieden, dat het geld ook werkelijk goed besteed wordt. Het komt wel voor, dat ons finan ciële steun gevraagd wordt in de orde van grootte van enkele ton nen. Daaraan kunnen we niet be ginnen. Elke collecte, elke ganzen- vlucht -zoals wij dat noemen- is be stemd voor een bepaald doel. Een bedrag van enkele tonnen halen we op één zondag eenvoudig niet binnen". Om inzicht te krijgen in het bonafi de karakter en de kwaliteit van een bepaald project winnen de Wil afgelopen achttien jaar kan ik me aarvan echt niets is terecht geko- de Ganzen informatie in bij be vriende relaties die in staat zijn om ter plaatse poolshoogte te nemen. Die relaties kunnen in dienst zijn van een zendings- of ontwikke lingsorganisatie. Of anderszins over kwaliteiten beschikken waardoor ze zich een betrouwbaar oordeel kunnen vormen. Waar mogelijk worden van twee verschillende kanten inlichtingen ingewonnen. Armen over elkaar „Toch kun je onmogelijk uitslui ten", erkent ds. Noordermeer, „dat er eens een project binnensluipt waarvan je achteraf moet toegeven, dat het de mist is ingegaan. Sinds 1964 ben ik werkzaam bij de stich ting en in al die jaren kan ik me maar twee gevallen herinneren waarvan echt niets is terecht geko men. Zet dat af tegen de kleine duizend projecten die we in de af gelopen achttien jaar gesteund heb ben, en je komt uit op ongeveer twee promille mislukkingen. Daar moet je je maar bij neerleggen, vind ik. De enige manier om élke mislukking uit te sluiten is je ar men over elkaar te houden". De Wilde Ganzen zijn ontstaan als commissie van de toenmalige IKOR, de Inter Kerkelijke Omroep inzake Radioaangelegenheden, die later is omgedoopt tot IKON (Inter Kerkelijke Omroep Nederland). Ei gen rechtspersoonlijkheid kreeg de organisatie in 1972. „De Amster damse zakenman H. J. Timmer is onze oprichter. Die hield in 1957 Nederland begon net de eigen oor logsperikelen weer wat te vergeten een voordracht tijdens een mid- dagpauzedienst in de Domkerk in Utrecht. Hij vertelde daar over de lijken-ophaaldienst in Madras, In dia. Hoe de vrachtwagens daar 's morgens vroeg rondreden om de stoffelijke overschotten van ver hongerde mensen van straat te ha len. Na afloop van de dienst kwam een van de aanwezigen geëmotio neerd de kerkeraadskamer binnen en zei: „Ik kom daar juist vandaan. Ik heb het zelf gezien. Maar wat dóet u er aan?". Uit die gebeurtenis is het idee ontstaan om na afloop van elke IKOR-radiodienst een mi nuut te besteden aan een oproep tot financiële steun aan een bepaald noodgebied in de wereld of de noodsituatie varv bepaalde mensen. De eerste uitzending ging op 30 juni 1957 de lucht in en was gewijd aan een aardbeving in Turkije. Er kwam 167 gulden binnen". Midden-Amerika De aandachtsgebieden van de de Ganzen zijn in de loop der enigszins verschoven. In de b tijd werd betrekkelijk veel gen" voor projecten in Eu Oostenrijk en Frankrijk krege voorbeeld veel aandacht, werden vooral veel projecten frika en Azië gesteund, terw laatste tijd opvallend veel hul vragen uit Midden-Amerika nenkomen. Vorig jaar werde voorbeeld de opbrengsten van ganzenvluchten aan El Sal toegewezen. Een keer was he voor een mobiele kliniek ii berggebied daar, en een keer geld overgemaakt voor hulp a slachtoffers van de burgero In Colombia kreeg een bejaa tehuis een financiële bijdrage Guatemala werd een coöp van Indiaanse landarbeiders de ganzen gesteund. Waar kor naam, Wilde Ganzen, eig vandaan?. „Die is ontleend aan een v dagboeken van de christelijk! soof Sören Kierkegaard. Hi bruikt ergens het beeld var vlucht wilde ganzen die neen temidden van de makke ganz een boerderij. De makke g worden onrustig, realiseren dat achter de horizon a werelden bestaan en willen wild worden, meevliegen. K gaard zegt tegen de mak gew christenen: „Jongens vlieg wordt ook wild". Door die o willen we ons laten leiden". WILLEM SC Mannetjes ontvoeren zuigelingen ook wel om gunsten af te dwingen van de moeder, bijvoorbeeld een grondige haar- en huidverzorging. Onbaatzuchtigheid komt voor in de dierenwereld. Ontvoeren eveneens, vooral bij apen. Guardianmedewerker Keith Laidler gaat in onderstaand artikel in op de betrekkelijke ethische waarden van de aap, een diersoort waarvan de mens de genen in zich draagt. LONDEN De roof van de Sa- bijnse maagden, uitvoerig herdacht in gedichten en schilderijen, is een van de eerste op schrift gestelde voorbeelden van mensenroof. Het motief in dit geval was puur sexu- eel. Bij gebrek aan vrouwelijke le venspartners vielen de Romeinse pioniers onder leiding van Romu lus het in de bergen gelegen ko ninkrijk van de Sabijnen aan, doodden de mannen en namen de vrouwen mee als hun echtgenoten. Maar ontvoeren om sexuele of an dere redenen komt niet alleen bij mensen voor. In het apenrijk is de gewoonte zelfs wijdverbreid. Het gedrag van de mantelbavianen lijkt griezelig veel op de gedurfde escapade van die eerste Romeinen. Mantel bavianen wonen in grote aantallen bij elkaar, waarbij elk mannetje, als hij daar sterk génoeg voor is, een harem van drie of meer vrouwtjes heeft. De jaloerse mannetjes houden hun levensgezel linnen nauwlettend in het oog en straffen hun ontrouwe vrouwtjes met een flink pak slaag. Doordat de volwassen mannetjesapen er een harem op na houden, zijn er niet genoeg vrouwtjes voor de jongere apen. En als die niet sterk genoeg zijn om een hele harem af te ne men van een oudere aap rest hun vaak maar één andere oplossing: ontvoering. Jonge mannetjes ont voeren zuigelingen en moederen over hen totdat die aapjes zelf vol wassen zijn en jongen ter wereld kunnen brengen. Bij apensoorten waar één aap qua aanzien hoog boven de rest uitto rent, is er sprake van een andere ontvoeringsstrategie. De heerseraap en enkele minder belangrijke „aan- zienlijke"-hebben als eerste toegang tot vrouwtjes en voedsel. Ambitieu ze jonge mannetjes die deze genoe gens willen delen, staan voor grote problemen. De mannetjes aan de top van de piramide vinden het maar niks dat een beginneling zich in hun selecte groep probeert in te dringen en zijn bereid hun voor rechten met bijten en dreigen te verdedigen. De jonge aap die op deze manier voor de deur is gehou den, reageert soms door een jong bij een moeder te stelen en het met zich mee te nemen bij zijn volgende poging om zich een plaatsje te ver overen temidden van dat hoge ge zelschap. Meestal werkt deze truc. Mannetjes vinden het moeilijk om een vol wassene aan te vallen als hij een zuigeling bij zich heeft. De aanwe zigheid van het kleine bundeltje is voldoende om zelfs de agressiefste heerser tot andere gedachten te brengen. Gewapend met dit leven de paspoort blijven de ongenode gast verdere aanvallen bespaard en kan hij zich veilig gaan wijden aan de belangrijke taak contacten te leggen met zijn superieuren. Gunsten Mannetjes ontvoeren zuigelingen ook wel om gunsten af te dwingen van de moeder. Een volwassen aap maakte er een gewoonte van een bepaald jong te ontvoeren en het slechts aan de moeder terug te ge ven in ruil voor een grondige haar- en huidverzorging. De mannetjes zijn echter niet de enige, ook de vrouwtjes maken zich schuldig aan kinderroof. Maar in tegenstelling tot de mannetjes die de jongen vaak alleen voor hun ei gen doeleinden gebruiken, vinden de vrouwtjes de pasgeboren apen zelf een bron van onweerstaanbare aantrekkingskracht. Een vrouwe lijke slingeraap roofde het jong van een ander soort, een brulaap, ging ermee in het hoogste topje van een boom zitten en weigerde het terug te geven totdat het jonge aapje stierf van de honger. Vrouwen met veel aanzien in de apenhiërarchie wier eigen jongen zijn gestorven, roven soms een jong van hun ondergeschikten en voe den het op als ware het hun eigen kind. Hoewel zoiets natuurlijk traumatisch is voor de natuurlijke moeder, hoeft het niet per se nade lig te zijn voor het jong. Net als bij de mensen hebben de nakomelin gen yan aanzienlijke apen een voorsprong in de strijd om status in het latere leven. Binnen een apengemeenschap staat een jong bij de vrouwtjes vaak in het middelpunt van de belangstel ling. De vrouwtjes verdringen zich om de moeder en aaien en kussen de nieuwe aanwinst voor de groep. Soms wordt het jong bij de moeder weggehaald. Maar zo'n ontvoering is meestal maar van korte duur en de natuurlijke moeder wordt dan ook zelden ongerust. De „tante" neemt het jong dan mee, knuffelt het en verzorgt het totdat de echte moeder het komt terughalen. Op het eerste gezicht lijkt het heel ris kant dat de moeder het goed vindt dat andere vrouwen haar jong vast houden. Het jonge aapje zou im mers makkelijk in de nanden van een vrouw kunnen vallen die wat opvoeden betreft van toeten noch blazen weet en die het kind pijn zou kunnen doen. Wat zou het voordeel van deze gewoonte kun nen zijn voor moeder en kind? Hulp van tante Een antwoord is dat het gedrag een vorm van verzekering is. Als de moeder ziek wordt, kan de tante haar taak overnemen en voor het jong zorgen totdat de moeder beter is. Apenkenner, Sarah Hardy, be schrijft hoe een Guenonaap plotse ling ziek werd na de geboorte van haar jong. De zorg voor het jong werd al snel overgenomen door een ander vrouwtje en om het jong ver zamelden zich talloze hulptantes die stuk voor stuk bereid waren de helpende hand te bieden. De zieke moeder werd genegeerd en zelfs bedreigd toen ze probeerde bij haar jong te komen. Had zich op dat mo ment een moeder met moedermelk onder de tantes bevonden, dan zou het jong uitstekend verzorgd zijn totdat de moeder was hersteld. He laas was er in dit geval geen melk beschikbaar zodat het jong na vier dagen van de honger stierf. Een andere reden om de inmen ging van tantes toe te staan kan zijn dat daarmee die genen ver sterkt worden die het jong, de moe der en andere familieleden ge meenschappelijk hebben. Deze re cente theorie van „inclusieve ge schiktheid" stelt dat biologisch suc ces niet afgemeten kan worden aan de levensduur van één individu, maar aan het totale aantal genen van dat individu dat bij de bevol king blijft voortbestaan. Daar broers of zussen gemiddeld vijftig procent van hun genen ge meenschappelijk hebben is het vol komen logisch dat een dier zichzelf opoffert op voorwaarde dat het daarmee tenminste twee bloedver wanten van de dood redt. Neefjes en nichtjes hebben minder waarde, je zou op zijn minst acht neefjes en/of nichtjes moeten kunnen red den voordat het de moeite waard is om je eigen leven op een onzelf zuchtige manier weg te gooien. In wezen zal de mate van altruïs tisch gedrag die twee dieren tonen uiteindelijk afhankelijk zijn van de Moeder, pas op uw baby I genetische relatie tussen hen. De moeder toont een beetje onbaat zuchtigheid als ze haar jong (dat haar genen heeft) afstaat aan ande re vrouwen. Maar als de tante de jongste zuster van de moeder is, be gint het altruïsme van de moeder meer op eigenbelang te lijken. Doordat de zuster van de moeder zo al vast ervaring met kinderen heeft opgedaan is er als ze zelf een jong ter wereld brengt minder kans dat ze haar jong schade berokkent door het verkeerd te behandelen. En als de jongen van haar zuster overleven zullen de gemeenschap pelijke genen in de bevolking toe nemen en is iedereen gelukkig. Be halve natuurlijk het jong dat de dupe is. Als het kind waarmee geoefend wordt, op geen enkele manier fa milie is, dan heb je alle voordelen en geen enkel risico. Recent onder zoek in Jodhpur in Noordwest-In- dia heeft aangetoond dat een be paalde apensoort, de slankaap, een nogal slinkse methode heeft om dat resultaat te bereiken. Ze stelen ge woon een baby van een niet ver wante, naburige troep apen. Slaan en dreigen S. M. Mohnot, een antropoloog ver bonden aan de universiteit van Gottingen, heeft 38 van dergelijke ontvoeringen gezien in de negen jaar dat hij de slankaap heeft bestu deerd. De ontvoering vindt altijd plaats als de troepen elkaar in het kader van hun dagelijkse bewegin gen ontmoeten. Een jong vrouwtje van de ene troep kruipt steeds dichter naar moeder en jong van de andere troep. Als ze vlakbij is, springt ze ineens naar voren, pakt het jong en rent terug naar haar ei gen troepgenoten. Als de beroofde moeder haar achterna komt, slaan de vrouwtjes van de ontvoerende partij haar en alle andere vrouwen die het kind proberen te redden. Soms dragen de mannen een steen tje bij door te dreigen, maar ze be moeien zich nooit rechtsstreeks met de ontvoering. De roof is ongetwijfeld een trauma tische ervaring voor de natuurlijke moeder. Ze dwaalt rusteloos rond en blijft bange en nerveuze blikken naar de ontvoerder en haar jong werpen. Als de ontvoerders dan uiteindelijk vertrekken, klimt de beroofde moeder vaak in een boom of op een heuvel om haar jong nog zo lang mogelijk te zien. Hqt ontvoerde jong gaat een nog slechtere tijd tegemoet. Het wordt- bijna met minachting behandeld. Hoewel de meeste ontvoerde jon gen bijna constant om voedsel schreeuwen, wordt hun nooit een tepel aangeboden. Het komt voor dat de ontvoerders het hongerende jong volgen om' het als het zich naar de tepel buigt, wreed weg te trekken. Als het jong te veel te keer gaat, wordt het geringeloord, opgehangen aan enkels of poten of zelfs onder de poten van de ont voerders gezet, weggeschopt en ge negeerd. In dergelijke gevallen wordt het in de steek gelaten jong vaak opg door jonge vrouwtjes die er i spelen totdat een volwassene jong opnieuw opeist. Vrouwr slankapen die nog geen me waren, behandelden het jong j voorzichtiger, hetgeen het idee sterkt dat de gestolen apenjo in elk geval Voor een deel gebruikt om maagdelijke vr< ervaringen te laten opdoen me jong zonder dat de troep daal zijn eigen jongen hoeft te risk i Zoals viel te verwachten liete: natuurlijke moeders niets n< hun baby's terug te krijgen en meeste gevallen lukte dat ook, wel ze het vaak wel een paar moesten proberen. Maar M< heeft drie keer gezien dat de voerders de baby hielden, jongen verdwenen een dag of na de geboorte om nooit meei zien te worden. Mohnot geloof deze aapjes de combinatie van i handeling, spanning en hong veel is geworden. KEITH LAIDLER/THE Gt I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 20