]ok voor 82 maakte Michelin zich er met een Jantje van Leiden vanaf Flip Pieters blijft lijsttrekker D'66 ferktheater oor camera Japanse dirigent Hiroyuki Iwaki dirigeert Residen tie-orkest sGIO LEIDSE COURANT VRIJDAG 12 MAART 1982 PAGINA 5 \ODEGIDS TEST DE HOLLANDSE HORECA MET DE FRANSE SLAG Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. Ad vorige maand heb u u deelgenoot mogen, ken van de vreugde er in Noordwijk heer bij de restaurateurs p en Ine Droogh, even etfaaf en gravin". Geen i ntane vreugde, maar "Mschap die gevoed rd via de brievenbus, int daar in verscheen mededeling, dat hun uise restaurant „Graaf ifli het Hoogveen" was i j enomen in de adel- ïid van Michelin. t r degenen die het aanleg en instandhouden van etablissement dat de st verwende fijnproever ipreekt als een eer en be- te ervaren, moeten de u en van de Franse ban- nagnaat betoverend zijn. 1 moet een enerverend ge- zijn voor patrons, gérants vooral chef-koks, welke ste toch maar eventjes dit 's varkentje gewassen heb- Het is alsof zij werden 'nomen in de gedistin- de rijen van het Legioen Eer; Légion d'Honneur uisine, wat nooit Napole- fa bedoeling zou zijn ge- ?>st, omdat hij niet „echt" is was en niet bepaald een t mant. ig dan de Graaf van het {veen. als een wat jonge tut, nog niet begiftigd zijn de eerste klasse binnen egioen" (dat konden dan ie sterren van M. zijn, en ugdige Graaf kreeg één ster, en werd dus derde klas se), maar het opgestapelde bandenmannetje, de „pneu" van de vlakte, is toch wel gul geweest. En andere „edellie den" in de omtrek, zoals Hans Martens van De Beukenhof in Oegstgeest ook al weer eni ge jaren getooid met een ster namen, met grote waarde ring, hun directie-petje af voor de gravelijke keuken meesters, en gepatenteerde chefs rondom neigden hun hooggemutste hoofden. Niet onmiddellijk jaloers op chef Savelberg van de Graaf, maar wel waardig. Rode gids Sinds onheuglijke tijden geeft deze Franse autoriteit rode gidsen (vol sterren, sterretjes, kasteeltjes, halve en verder gedecimeerde kasteeltjes, huisjes, gekruiste vorken en lepels) uit. Met een zeker dé dain worden oordelen afge drukt, en ook wordt er hoog geprezen, in de „guides rou ges". Sinds enkele jaren ook in een jaarlijkse bundel „Be nelux", geredigeerd vanuit Brussel. Nu zijn de noorde lijke Nederlanden nooit de grootste troetelkinderen vap pneu Michelin geweest. Want ze kunnen daar misschien wel eten en drinken, maar de sfeer en de bereiding laat er (bijna per definitie) nog veel te wensen over. Althans, dit lijkt de redenatie van de be heerders van het mannetje die de bourgondische wijsheid in pacht wensen te houden. Daarom zien restauranthou ders en hoteliers in Nederland weinig „sterretjes". Hooguit als ze een fikse dreun op het hoofd hebben ontvangen, na het verschijnen van de laatste Rode Gids; ster weg, een vorkje en lepeltje weg; of ze zijn afgezakt van „vrij gerie felijk" naar „eenvoudig, cor rect". „Grote luxe", „Luxe", komen in het handboek van M. voor hotels en fijne keu kens in Nederland maar zel den voor. Te dien aanzien moet je in Frankrijk zijn, of in België. In Engeland is het ook al een armoe, als je eens verfijnd wil slapen of eten. In de Benelux-gids hoort Neder land uiteraard thuis. Kou we kermis Ik heb nu de gids 1982 in han den. Voortreffelijk werk hoor, van de mannetjes van „pneu", maar een Hollander komt er in van een kouwe kermis thuis. Beneden onze staats grens wordt het gebraad als Vlaams of Waals reukoffer aan de gast opgedragen, om van de Franse vleescascade maar niet te spreken. Kunnen we het nou, of kunnen we het niet Wel, het is maar la la, vinden de voorproevers van Michelin; ook in La Haye. Mi chelin schrijft ook, traditio neel, het cultureel apprecië ren van „monumenten" voor. Door middel van sterretjes: 3. 2 of 1. Drie sterretjes, en het is een hele reis waard. Dan kun je het best, van het zui den komend, in Brugge, Ant werpen of Brussel stoppen, en niet verder doorreizen. Want hogerop kom je in een cultu rele gribus terecht: de glorie rijke St. Jan van Den Bosch slechts twee sterretjes, het Leidse Rapenburg („Europa s mooiste gracht", leerde ik vroeger uit sommige geschrif ten) ook twee sterretjes, en „een omweg waard". Gent, daar barst het van de twee en drie sterretjes; Brus sel: hou maar op, Antwerpen idem, Brugge pater dito, Luik telt er ook aardig wat. Maar naarmate Michelin het pol derland nadert, worden de sterretjes (en ook de sterren van het „Leckerbissen") steeds geringer in aantal. Am sterdam kan er nog mee door, en Maastricht (maar dat is zo goed als Frans). Verder, hoger op, schijnt Michelin weer bo ven de geriefelijke „boom grens" te zijn beland, in de „poolgebieden" van zowat al les wat het leven buitenshuis kan veraangenamen. Karig met toonaangevend „bestek", verre van royaal met het aan geven van kasteeltjes. Alsof onze vaderlandse menu's uit quasi bouwvallen zouden be staan. Overdreven, natuurlijk, van me. Maar toch. Immers ik kan tientallen plaatsen met name opnoemen, van de west kust tot op het Veluwse zand, in saksische gebieden tot en met in mosselplaatsen, in het hoge Groningse en zelfs Frie se noorden, waar de tafel alle eer wordt aangedaan. In alle gedistingeerde stilte, bij het geritsel van changements, omringd door zachte, stemmi ge tafelmuziek, onhoorbare obers, waardevaste koks die even toevallig om de hoek ko men kijken, bij servetten die. even de lippen aantippen, de weelderige desserts, het ge dempt en lang niet altijd in ons noorden gewaardeerd ge fluister, het nonchalant, maar discreet tekenen van een cheque, het ingehouden ge kuch, de stijlvolle kinderen aan tafel, de nog halfvolle glazen na afloop, de gedistin geerde resten op het bord („alleen een Hollander vreet en zuipt alles op"; dat krijg je te horen, en voorwaar, de meer romaneske figuren heb ben gelijk), de natuurlijk aan doende charme van niet-Hol- landers. Dit alles bepaalt het gezichtsveld van de Guide Michelin. En toch, hoe vaak de Galliërs ook gelijk moch ten hebben, teken ik daar protest tegenaan. Kritiek Onaf, niet volledig, niet terde ge, wat slordig, met de Franse slag, met een Jantje van Lei den zelfs, gaat Michelin al een stuk beneden de grote rivie ren te werk. De heren van de „pneu" nodigen zelf uit tot kritiek, tot commentaar. „Aarzel niet, en schrijf ons uw op- of aanmerkingen; we zijn er voor de doorgaande automobilist". Dat is eerlijk:' het hoeft niet te beklijven, ëen doorgang door Leiden, met z'n opgebroken straten en verarmde rijkdom. Nu is onze historische rijkdom niet zo intens als die in vroegertijds welvarender zuidelijke stre ken. Wij hadden immers de handen vol aan het ontginnen van moerassen en ander mon nikenwerk, zoals 't leggen van dijken rond polders; we lagen een beetje buifen de in tensieve Europese „bedoe ning". Maar dat hoeft nog niet te betekenen ik lijk wel te lijden aan een soort minder waardigheidscomplex, maar als „Hollander" krijg je dat al gauw, als de al dan niet aan geboren wellevendheid in het geding is dat het in Leiden een ratjetoe is op het terrein van dineren en logeren. Daarom trof het me pijnlijk te moeten constateren, dat Mi chelin er soms een slag naar slaat. Zelf wil de gids niet „volledig" zijn, maar om som mige horeca-nederzettingen loop je niet zo maar heen. Neem nu, bijvoorbeeld, in Leiden het museale hotel-res taurant Nieuw Minerva, waar het uitmuntend eten en sla pen is. Staat niet in de Guide. Mollie Geertsema, Gelders commissaris der koningin maar nog steeds een hang naar het Leidse vertonend, heeft het een keer gezegd: „Mevrouw Favier", zei hij, „Engel" zo heet mevrouw Favier dus „ik begrijp wer kelijk niet waarom uw eta blissement niet in die gids is opgenomen". Ook de super- eet-en-feesttent der Faviers, de Engelbertahoeve, ont breekt. „Jawel", zegt de En gel, „maar dan had ik eerst een uitnodiging moeten <>tu- In Voorschoten wordt van De Gouden Leeuw alleen het motel aangegeven: „geriefe lijk". In Warmond heb je Meerrust, toch niet bepaald een ondergeschoven snack bar, maar de gids loopt er met een boog omheen. Ik kan zo doorgaan, maar laten we eens zien wat Michelin wél in ge nade heeft willen aannemen. Met een boog omheen Beginnen we met Leiden, waar de „pneu" zich er met een Jantje van die naam heeft afgemaakt: Mayflower „vrij geriefelijk", Oudt Leyden en Doelen „geriefelijk", „vrij ge riefelijk" zijn Le Forestier en Tre Galli, evenals Bistro Steenstraat, In den Gapenden Eter en Bistro Le Cloche. Ho liday Inn en In den Hout kamp (Leiderdorp) komen niet verder dan „geriefelijk", Haagsche Schouw en Bij d'Ouwe Kerk zijn „vrij gerie felijk". Daarmee is de Leidse- Leiderdorpse kous af. Alphen a.d.Rijn: Toor, 's-Mo- lenaarsbrug, In de Blauwe Druif, Baarthuys en Avifau na: „vrij geriefelijk". Boskoop: Neuf, „vrij geriefe lijk". Hazerswoude-Rijndijk: rest. Groenendijk,,,vrij geriefelijk". In Hillegom zijn Flora en Treslong „vrij geriefelijk". Hoogmade: Van der Ploeg, „vrij geriefelijk". Katwijk: „Noordzee" is „ge riefelijk", „Parlevliet", Zwaan. Marina en Pizzeria Giovanni, „vrij geriefelijk". Keukenhof en bollenvelden: dat is „de reis waard". Leidschendam: Chagall, „zeer comfortabel", evenals Villa Rozenrust, dat er bovendien nog een ster bij heeft; Grand William en L'Abri zijn „gerie felijk" en Tinnen Bord „vrij geriefelijk". Lisse: „Duif" is „geriefelijk", het Oude Dijkhurjs (Lisser- broek) „zeer comfortabel": Nachtegaal, „geriefelijk" Nieuw-Vennep: De Rustende Jager en D'Oude Molen zijn „vrij geriefelijk". Noordwijk: „geriefelijk" zijn daar Baak. Marie-Rose, Asto ria, Alwine, Zeerust en Graaf van het Hoogveen (de laatste plus een ster), „vrij geriefe lijk" Belvedere en Claren- wijck, Le Diplomate is „zeer cdmfortabel", „geriefelijk" Herbergh, Cleyburch, Hof van Holland; „vrij geriefelijk" zijn Gouden Spit en Zegers: De Witte Raaf staat te boek als „zeer comfortabel". Oegstgeest: De Beukenhof prijkt met een ster en is „een zeer aangenaam restaurant". Rijnsburg: De Monyé is ■ï.vrij geriefelijk". Sassenheim: Motel Sassen- heim, „geriefelijk". Voorschoten: Allemansgeest en motel De Gouden Leeuw, „geriefelijk". De Knip is „zeer comfortabel". Wassenaar: Bianca is „vrij ge riefelijk", Duinoord „geriefe lijk", De Kieviet heeft een ster en is bovendien een „luxe restaurant". Zoetermeer: City Hotel is „zeer comfortabel". Hoeve De Sniep „geriefelijk". Zoeterwoude: De Vriend schap, „vrij geriefelijk". Dat was het; meer smaken had Michelin niet voor deze omstreken. al eerder duidelijk dat de mede- iden aan het Werk- meer dan hun col- van andere gezel- een zekere vrij- beweging voor imera hebben. Zij een vorm van on- [enheid uit en de klinken al ;t helemaal ver veel natuur- ls het Werkthea- een film maakt, i dat ze zich al heie hun rollen heb- [eleefd. het in zo'n absurde s bijvoorbeeld „Cam- T een door zijn onder- aangrijpende film als woele zomeravond" gezelschap jarenlang nt gespeeld. Iedere si- an deze feestavond, s misloopt, is zorgvul- »s. probeerd voor een pu- n regisseur Frans lie deze voorstelling van Shireen Strooker voor de filmcamera vastlegde, kreeg eigenlijk een kant en klaar pakket in handen. Het is de verdienste van de kleine Frans Weisz, die na het mis lukken van „Heb medelij, Jet" zich teleurgesteld terugtrok om met „Charlotte" een ge slaagde come-back te maken, dat hij er iets aan heeft weten toe te voegen en niet helemaal te vervallen in een filmregi stratie van de toneelopvoering. Op die bewuste „Zwoele zo meravond" geeft het tweede rangs artiestenechtpaar Nel en Koos Jansen met hun combo en nevenattracties een feest avond in een circustent voor de notabelen en jeugd van een stad, die zijn 500 jarig bestaan viert. Vóór de voorstelling meent Koos Helmert Wou denberg liedjeszanger en con ferencier, die het voorname- Marja Kok en Helmert Woudenberg als de kibbelende Nellico's in „Een zwoele zomeravond" van het Werk theater. lijk van Belgen-moppen moet hebben, even ophartig te moe ten zijn tegenover Nel,' door haar op te biechten dat hij een verhouding met een ander heeft De sfeer, die door een aantal kleine organisatorische oneffenheden toch al gespan nen was, wordt dan om te snij den. Zeker als tot tweemaal toe het licht uitvalt, de echtgenote van de ambtenaar van kunstzaken lichtelijk beschonken zich met de show gaat bemoeien en een Belg verontwaardigd op de grappen gaat reageren. Het wordt helemaal een dolle boel als een Surinaamse even een gastoptreden geeft. „Een zwoele zomeravond" zit boordevol absurde grappen. En toch, juist door het hinken op twee gedachten de ge kwetste Nel, een prima rol van Maija Kok, die ook het scena rio schreef en de interrupties van bijvoorbeeld een Joop Ad miraal als een jengelende baby krijgt de film iets wichtigs. Frans Weisz heeft dat niet helemaal weg kunnen werken. Aan de ene kant heb ben we de huwelijksmoeilijk heden van de Nellico's, aan de andere kant een voorstelling die door een paar volwassen kinderen volledig in de war wordt gestuurd. Door bijvoor beeld de conferences uitvoerig in beeld te brengen, ligt het tempo ook soms vrij laag, wat bij een toneelvoorstelling mis schien niet opvalt, maar in een film waarbij de camera de aandacht toch op allerlei de tails kan vestigen wel in het oog springt. Helmert Woudenberg en Mar- ja Kok weten dit met hun uit stekende mimiek vergelijk hun slonzig uiterlijk met hun „opgedofte" verschijning tij dens hun optreden zeer goed op te vangen en er zal ongetwijfeld hartelijk worden gelachen om deze film, die ei genlijk niet helemaal film is geworden. MILO STADSGEHOORZAAL: Residentie-Orkest o.l.v. Hiroyuki Iwaki, m.m.v. Her man Jeuri8sen (hoorn), Peggy Walsh (hoorn) en Mark Gigliotti (fagot). Vrij dag 12 maart (20.15 uur). „Als de mensen hier maar niet zo formeel deden. Het hoeft echt niet altijd zo akelig beleefd. Liever eerlijk boe-geroep, dan mat applaus". Aldus de Japanse dirigent Hiroyuki Iwaki, een oude bekende voor het Residentie-Or kest: Iwaki is een echte reisdirigent geworden. Hij bekent, dat hij eigenlijk een hekel heeft aan reizen en aan hotels, maar hij zegt: „Voor het type musi cus waartoe ik behoor is er geen andere^oplossing. Op één plaats blijven be tekent voor mij artistiek stilstaan en artistiek stil staan is achteruitgaan". Iwaki heeft lang geaarzeld of hij honkballer zou worden of musicus. Achter zijn favoriete sport heeft hij een punt gezet nadat hij een tijdje met een in gips verpakte voet en vinger moest dirigeren. Het gips is er weer af en Iwaki kan zich weer met zijn gebruikelijke energie wijden aan het pro- Hiroyukl Iwaki. gramma, dat hij met het Kesi- dentie-Orkest zal uitvoeren Gespeeld worden het concert voor twee hoorns en strijkers van Joseph Haydn, een deel uit 'Rosamunde' van Schubert, het fagotconcert van Weber. 'An American in Paris' van Gershwin en dansen uit 'West Side Story' van Bernstein HAAG/DOR- 1 T Flip Pieters gehandhaafd als v|ker van D'66 voor inciale staten-ver- n. Pieters positie rekker was onze- vorden, nadat de dagen bekend t hij een tiental ja- ïden tot drie we- werd veroordeeld. inJiad toen gefrau- u net de opbrengst ■e** postzegelveiling slfiad georganiseerd. heeft hij niet te- a|an zijn mede-kan- |0p de kieslijst ver- s de afgelopen da- v ft hii de helanp- GEVANGENISSTRAF MAAKT GEEN VERSCHIL: hebbenden in zijn partij zowel mondeling als schriftelijk van dit verle den op de hoogte gesteld.' De 49-jarige Pieters wilde gis teren niet meer uitgebreid in- gaan^op deze voor de meeste gens de lijsttrekker van de De mocraten, zelf afkomstig uit Dordrecht, behoort de publici teit die rond zijn persoon is ontstaan tot de categorie „goedkope sensatiezucht". De informatie over zijn voor D'66 politiek ongunstige 'verleden kwam dezer dagen uit het dag blad De Dordtenaar uit Pieters woormHats Tn Hip inf<-»rp->atip worden naast de postzegel-af faire ook enkele van zijn fail liet gëgane bedrijfjes genoemd, waarvan de schulden nog steeds niet zouden zijn afge lost. Pieters noemde de informatie gisteren „pertinent niet waar. Ik word op een verschrikkelij ke manier onder uit gehaald. kend. Het heeft dertien jaar geleden plaatsgevonden, nog voor ik politiek actief werd. Er was geen reden meer om het omhoog te halen. Om dat nu weer op te rakelen wind ik ge tuigen van een dermate sme righeid, daar heb ik geen woorden voor. Mijn mede kandidaten zijn op de hoogte ties plaatsvonden. Daarbij heb ik geen schulden meer, die zijn allemaal afgelost",aldus de nummer 1 op de D'66-verkie- zingslijst. Politiek onbesmet Pieten vindt zelf het meest ven onbesmet is. De in het verleden opgedane ervaringen op persoonlijk gebied moeten voor zijn politiek functioneren geen verschil uitmaken, zo vindt hij. De handelwijze van De Dordtenaar, die eerst D'66 op de hoogte stelde en deze partij verzocht de lijsttrekker terug te trekken, noemt hij De lijsttrekker van de Demo craten is met name in de Haagse regio nog een grote on bekende. In zijn woonplaats Dordrecht en in de omliggen de plaatsen is hij al vele jaren voor D'66 in de weer. met name in wat wordt genoemd de „zachte sector",, het wel zijnsbeleid, cultuur en recrea tie. Pieters passeerde tijdens de D'66-verkiezingen van kan didaten voor Provinciale Sta ten de gedoodverfde nummer 1, Tom Smit uit Zoeterwoude, na eerst op de dertiende plaats gestaan te hebben. Dal gebeur de in zijn eigen woonplaats, volgens velen de belangrijkste bijdrage tot zijn lijsttrekker schap. Pieters verklaarde on langs tegenover deze krant 13 dan ook te zien als zijn geluks getal Erg lang heeft die ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 5