?lan Stevenshof laat onvoldoende uinte voor aanleg rijksweg 11 Japanse min of meer curieuze houtsneden ook al met het oog op het dure morgen Onderwijswinkel geeft muziekboekje uit Maredorp boos op gemeente Veiliger vervoer gevaarlijke stoffen ■ST~AD/REGIO LEIDSE COURANT DONDERDAG 4 MAART 1982 PAGINA 5 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch'vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. ernaast! Dat zegt ze als de waarschijnlijk enige, echt ge specialiseerde Japanse pren- tenhandel in het Hollandse. Galerie Hofland begint inter nationale bekendheid te krij gen, en Rita stuurt brochures over de ganse wereld. Verzamelaars Haar bedoeling is: prenten kopen die een ander niet heeft, en het „voeden" van verzamelaars. Daarbij zijn ook "doorsnee prenten" die voor iedereen betaalbaar zijn. Aardige bijkomstigheid: Rijksmuseum (Amsterdam, uiteraard) en Haags Gemeen temuseum tonen interesse voor de dingen die Rita op touw zet. „Ik noem dat de krenten uit het vak", vindt Rita Meijer zelf. Ze zal zich blijven concentreren op be taalbare prenten van 150 tot, zeg maar 400 gulden: „een ei gen stock, van een goed ver koopbare klasse. En dan het exposeren van thema's rond „trouvailles", opgedoken vondsten. Japan: de mooie vrouwen en vliegende kraaien, de courtisanes en neerhurkende (want in Ja pan moet de mens neerhur ken, in het dagelijks fatsoen) liefdesparen (ik zag daar maar één van), karpers en goudvissen in een vijver, en neerhangend loof; doorge voerde symboliek en aange vlogen langstaarten en ande re vogelachtigen. Ik hou er mee op. Ga zelf maar eens kijken, bij Hofland Galerie, halverwege de Langebrug. Heus, het zit allemaal prach tig in elkaar, wat mensen aan kunst opbrengen. Nou, en in dit geval zit er een aardig woord Japans bij. Rita Meijer-Hofland: „Je gaat din gen zien, ontwikkelt je eigen smaak tot een boeiend ge heeld". DEZE MAAND IN GALERIE HOFLAND AAN DE LANGEBRUG SOVINQLE PLANOLOGISCHE COMMISSIE: f)EN Een W van Jen houd) in het P voor de tevenshof- fóder onvöoende re- fcig met irisweg 11. A-dvinciaUplanologi- SQommissws tot deze cojsie gekcien. Mor- geuigt het trovinciaal oeir zich oh* alle be zwaarschriften, die tegen het plan zijn ingediend. Met name rijkswaterstaat heeft bezwaren tegen het be stemmingsplan naar voren ge bracht. In de zuidwesthoek van de Stevenshof zou ruimte ontbreken voor realisering van het knooppunt rijksweg 11/rijksweg 44. Tevens heeft de gemeente er geen rekening mee gehouden, dat de realise ring van de rijksweg gevolgen heeft voor de ontsluiting van de nieuwe woonwijk. In het plan wordt uitgegaan van aan sluiting van de Stevenshof op rijksweg 44 ter hoogte van de Haagse Schouw. Rijkswater staat is van mening, dat die oplossing in verband met de realisering van rijksweg 11 moet vervallen. De werkgroep Milieubeheer Leiden heeft gisteren juist bij minister Zeevalking geprotes teerd tegen de aanleg van rijksweg 11. De werkgroep verzet zich tegen de aanleg, omdat allereerst de effecten van frequentieverhoging van de spoorlijn en de verbetering van de afwikkeling van het busverkeer. Daarbij zou de verkeersdruk op de binnen stad de pan uit rijzen. De mi nister wees op het feit, dat re gering en parlement aan de rijksweg prioriteit hebben ge geven. Wel zou de minister onderzoeken of de urgentie van de omlegging om de wijk Kerk en Zanen in Alphen aan den Rijn moet leiden tot fase ring van de aanleg van de weg. De fasering is nu gepland van Leiden naar Alphen. LEIDEN De onderwijs winkel Leiden-Noord heeft in eigen beheer een muziek-werkboekje voor het basisonderwijs uitge geven. Het personeel van de onderwijswinkel heeft gedurende twee jaar op de basisschool in Noord met muziek gewerkt. Daaruit is het boekje voortgeko men. Met het boekje 'Liedjes van al ledag' wil de onderwijswinkel leerkrachten een aantal voor beelden en suggesties aanrei ken. In het boekje staan vijf entwintig liedjes met noten, accoorden en tekst. Daarbij wordt tekst en uitleg gegeven over hoe de liedjes in samen spel met de kinderen zijn ont staan. Tips voor de uitvoering en het gebruik van muziekin strumenten completeren het geheel. Het is niet de bedoeling, dat de leerkrachten kant en klare liedjes voorgeschoteld krijgen, ze dienen de gegevens naar ei gen inzicht te gebruiken. „Liedjes zingen en muziek ma ken is immers niet zomaar klakkeloos iets navolgen. Een ieder dient er op zijn eigen manier mee om te gaan," aldus het team van de onderwijs winkel. Als eventueel hulp middel is een cassette-opname gemaakt, waarop de liedjes in dezelfde volgorde als in het boekje staan uitgevoerd. Het boekje kost ƒ4,- en is ver krijgbaar door het bedrag (en ƒ2,10 verzendkosten) over te maken op rekeningnummer 566513315 vanb de ABN tnv: Stichting Onderwijswinkel Leiden Noord. De cassette kost 7,50 (bij de aanvraag van cas sette én boekje bedragen de verzendkosten 2,60). LEIDEN Buurtvereniging Maredorp heeft een brief op poten gestuurd naar het Leid- se college. Reden van de boos heid is het uitblijven van over leg over de organisatie van projectgroepen. De buurtvere niging herinnert aan een brief die men in december van het afgelopen jaar stuurde, waarin werd gevraagd om een stuk, dat als basis zou kunnen die nen voor de discussie over de organisatie van projectgroe pen. Op die brief is taal noch teken vernomen, terwijl er in de tussentijd wel allerlei zaken besloten zijn rondom de pro jectgroepen. Voorbeelden daarvan zijn besluiten om de informatiestroom naar de ver tegenwoordigers in de project groep fors te kappen, de amb telijke bezetting te wijzigen en de groepen minder vaak bijeen te laten komen. De buurtvereniging Maredorp laat in de brief weten, het thans goed zat te zijn. Op basis van de Wet Openbaarheid van Bestuur vraagt de vereniging op korte termijn om een copie van de ontwerpnota 'functio neren projectgroepen stadsver- nieuwingsbieden'. M. Wilson, Siebe Ludovicus z.v. H. C. B. Winnubst en A. G. F. Hoogeveen, Rolf z.v. L. M. E. Schouteten en V. G. J. M. van der Wielen, Maria d.v. M. Laaouaj en F. Lakrad. Overleden: H. Valentgoed, geb. 2-11- 1898 man, A. H. G. Burghart, geb. 25- TFI1 i 4-1945 man, C. Bontje, geb. 21-6-1914 Vebore,Ed^ard Corné man, F. Z. Rama, geb. 11-11-1979 vrl., A. M. G. de Jong, geb. 27-10-1896 vrl. geh. gew. met W. J. A. G. Bergers, W, J. Verwegen, geb. 29-10-1906 RT~Kolijn, geb. 4-2-lï iandewiel n C. de Mol, J. van d- Meij en S. E. h Raymoncz.v. J. Flamari *n Jerofl z v G A M Tnh,,- Te®uw- laarten Danlei M. P. Hoogendoorn, geb. 25-10-1906 y J- L van Kempen vrl., N. de Mooij, geb. 26-4-1898 vrl., jy- Elzenga en C. E. M. Waaijiisabeth Shone d.v. J. L. VerheM. L. J. Taalwijk, Shah- naaz 2, Ghatoenl.v. M. S. Dost- C Z C Ghafoérkhan. acobanelia d.wC. W. Ouwe and e n. Plug.Marloes Maria iendripetrone]]. d v L M Ne"st- E. M. J.Smets. Mehmet unan g yaviz en q t a ÏPÜ« z v D- van der Plas n u. JVij Emmerk, Maarbe d.v. r-ïf." ?nd en 4 Heemskerk, Mooij, geb. an der Mee, geb. 12-3-1904 vrl. geh. g«sw. met P. Homborg, C. Hes, 22-5-1 1. Janssen, geb. 16-8-1891 vrl. geh. gew. met P. C. van Vliet, C. H. Gantvoort, geb. 2-6- 1911 ifian, P. C. den Hoed, geb. 31-3- 1886 vrl. geh. gew. met W. van Iter- son, B. van Maanen, geb. 24-4-1913 man.D. C. Jesse. geb. 13-11-1914 man, *W. Bavelaar, geb. 24-6-1903 man1, J. Oomen, geb. 25-12-1904 man, M. J. op 't Landt, geb. 20-7-1905 vrl. echtg. van C. H. Voorsluijs, W. Holswilder, geb. 25-3-1885 man, 1 Störth, geb. 30-6-1911 vrl. echtg. v; L: Rogier, A. de Jong, geb. 27-4-1967 man, S. G. de Groot, geb. 4-7-1917 man. J. S. F. Koek, geb. 12-1-1931 man, Th. Slierendrecnt, geb. 20-9- 1931 vrl. echtg. van R. Kluyver, J. J. van Tongeren, geb. 5-11-1901 vrl. C. Piasmeijer, W. Beij, lan, J. Slotboom, geb. J. Robbers, geb. 23- .ri d "p"""*""1 uailld mccMe n-1344 vri. ecntg. van J. G. W. Die- J. eter cnC' G Baak' bek' c H Somerwil. geb. 2-10-1900 m t de Bruin en G. Veer- vrl. geh. gew. met A. A. Leget, P. JJ; wuicharles Louis z.v. S^.jsReumerman, geb. 20-5-1916 man, R. A",Zeemjn, Eleonore^Remmelzwaal, geb. 28-8-1898 vrl. 'értv S" W- Hofman geh. gew. met C. W. Westdo™ 15 Ri ,e> Frouke d.v. J. van "la Sainte Croix Marquez, J p Vreugd' Patrick z.v. 1 1914 man. Neuteboom, Domi-i'3 Gehuwd: H. W. de Wind en J. Rol, Ch£»d.v. J. M. A. F. M_ P. Sajtos en L. M. de Jong, G. M. deiy Stipdonk en C. J. van den Eijkel, A. T"-' J. Bruin en H. H. Zimmermann, A. Disseveld en A. W. M. Lammerse, F. L. A. Baart en S. M. A. Spijker, W. Barnhoorn en A. C. Montanje, J. D. de Vries en A. M. Heruer, R. de Meij en G. E. de Jong, B. Keemink en E. Weiss, P. H. Cremers en A. W. A. Aben, G. W. Wurzer en M. D. C. Oostrom, G. C. Pinas en J. H. Cheong. A schild, Markus Jan z.v. «b S ,en?n A- Ibevenagel, Lin- d v- I- Oudslborn en J. C. aasnoo_Vianne Erigitte Adriën- d.v. van HöTel tQt Wester. m,?n Veld, G. A. M. en A. J. tnirT yP^Susanne Maijolijn d.v. ecntg. van c. /\J- Viss*- Maartje Pe- geb. 2-10-1907 r tnella Clia d.v. s,^ e„ ;8.5.l911 man, J ™®?waal, Eianca Nicole 11-1924 vrl. echtg. van J. G. W. Die- B»b"a- i, riJ" M-lteman, Antonius Jo nt! VV F J Kanis en J/ rTi £|Paul Diedericus Cor- en w. E,Dik. keCorneluhanne, Joiel uv. J. tiiV, en B M M v»de- gaaPeter D VarkevissCT en w ;hem z v E. J:1 van r y ^"KoppenLisette-Ma- ria< J vu. Nederstigt ea.Th. Twee Courtises en een bediende; Tsukimaro, 1805-1820. de vrouw is herkenbaar aan haar geschoren wenkbrau wen en zwarte tanden. Travestieten Ik leerde bij Rita, aan de hand van kostbare catalogi met kostelijke reproducties, nog meer. Nederland mag op het moment de grootste ho mofiele belangengroepering ter wereld hebben, in Japan leek men destijds niet minder tolerant. Het was bij de oude Grieken af. Dat is op de ex positie bij Hofland ook ge waar te worden: binnen een aantal passe-partouts raakt men de kluts bijna kwijt. Zijn het nu „mooie vrouwen" of aangeklede kerels, die wij doorgaans als travestieten aanmerken? Jawel, het zijn travestieten; acteurs in goe den doen, van faam, en wel gevallig in de ogen van pu bliek en censurerende Japan se overheden. Als het maar binnen een afgebakende con centratie bleef. Op een soort „Tivoli" bij Tokio, bijvoor beeld. Men dient, bij het in ogenschouw nemen van de prent, te letten op het hoofd van de afgebeelde „courtisa ne". Draagt het model een lapje op het voorhoofd, dan behoeft de toeschouwer zich niet voor 't lapje gehouden te voelen: dan is het een „als vrouw verklede man". Ach, het is maar een onder- deel van die opmerkelijke, vlugwegge tentoonstelling bij galeriè Hofland. Was je lauw bij het betreden, je wordt al vrij snel vurig en meege sleept. Daar zorgt Rita wel voor (gespecialiseerd in Ja panse kunst en begeesterd), en ook de aanlopende verza melaars en kunsthandelaars zwepen door hun duidelijke en priemende aanwezigheid de belangstelling op. Men loopt nauwlettend rond, ver gelijkt signaturen van mees ters en leerlingen. Kenners onderkennen scheidslijnen en overgangen: daar waar de leerling de naam van de meester mag gaan voeren. Allemaal Japans. In hoge mate. En in hoge voorhoof den. Pennestreken en de poëzie van waterverf. Vast gelegd in houtsneden. Koffie Ik ga de categorieën nu niet opnoemen. U zult zelf naar de Langebrug moeten om die Japanse streken in u op te kunnen nemen. Koffie wordt eventueel geserveerd, boven, De Leidse universiteit heeft de beschikking over een speciaal ingerichte auto, die het vervoer van 'gevaarlijke stoffen' met nog minder risico's moet laten verlopen. De voorzitter van het college van bestuur van de universiteit, K.J. Cath (3e van links), wijdde de auto dinsdag middag In. Sinds 1976 besteedt de univer siteit gerichte aandacht aan de veiligheid binnen de Instituten. Een van de besluiten, die daar uit voortvloeiden was, dat het transport yan gevaarlijke stof fen verbeterd zou worden. De nieuwe auto kost 75.000 gul den. De wagen moet radio-ac tief en chemisch afval weg brengen, maar tevens zal het voertuig dienst moeten doen bij vervoer van gevaarlijke stoffen van het ene naar het andere universitaire instituut. Het gaat om kleine hoeveelhe den afval (ongeveer 70 ton chemisch afval per jaar en om radioactief afval met een lage activiteit). De wagen kan overi gens ook worden benut voor verhuizingen. Tevens sluit de universiteit niet uit. dat de wa gen kan worden verhuurd aan derden. 'Al na vijf minuten „galerie"' 'komt bij Rita Meijer-Hofland ëen andere wereld aan het' jicht. Enige tijd later kómen fer zelfs een paar Japanse kpen uit de kimonomouw, hoewel er niets verdoezêra was. Om een juist beeld te Icrijgen van wat Rita beoogt, noet je langer toeven aan de Langebrug 32a in de Leidse •innenstad. Je mag nog zo'n |oed verstaander zijn, er is och wel meer dan een half roord nodig om een paar euwen in houtsneden op je te laten werken. Galerie lofland, propriétaire Rita [eijer, presenteert tot 29 |aart bijna zestig bewonde- jnswaardige prenten in het jtgekalkte kunsttempeltje, -ipanse houtsneden uit de Je en 19e eeuw. Nog geen jjmeengoed, in de Lage Lan- qn, maar er wordt aan ge- \5rkt. Nu en dan, in Leiden, lgt het rijksmuseum voor \>lkenkunde er ook een shepje bovenop. Maar de ga- lcie Hofland predikt sinds neh jaar of drie niet anders 'kin de blijde Japanse bood- 'soap van een rijke picturale cütuur. Deze eerste lente- mand is bij Hofland gewijd aa „Bijin Kacho-Ga": mooie vrouwen en natuur studies, gegroepeerd naar pe riode en karakter. Wat mooie vrouwen zijn, is een vraagstelling apart. Wat is mooi? Hoe zien Japanners de schoonheid; ookbij hun mooie vrouwen? Handelaren hebben zich ervan meester gemaakt en zo worden trou vailles uitgedragen naar gale ries en museums of art en naar huiskamers, althans de salons en corridors van wes terlingen die oog en hart hebben voor de streken en lijnen, de composities in vaak symbolische kleuren of vage colorieten. Als in vroeger tij den de Heer zwaarlijvig was en de onderste knoop van z'n vest los moest maken, volgde hem het hele Hof na, en nog vandaag knopen vestdragers die onderste knoop niet dicht. Een Japanse samoerai, misschien wel een keizer of roofridder, mocht een slecht gebit hebben, tot en met zwarte snijtanden: zijn vleiers en nabootsers zagen het hoogste goed in het zwart kleuren der zichtbare tanden. Ziedaar een stukje schoon heid bij een Japanse vrouw. Je leert het in een wip, bij galerie Hofland: de getrouw die Japanse kunst. Zo tussen de 3000 en 4000 gulden. Maar over een jaar of vijf zijn de prenten onbetaalbaar, of he lemaal niet meer te koop. De Japanse kunst is in opmars. Maar het is een hausse die over een aantal jaren geset teld zal zijn. Dan ben ik „out of business", vermoed ik. Dit is een hectisch vak: slopend en opwindend. Het bloeit in Amerika en in Engeland, en hier is het nog vrij rustig. Gek, eigenlijk, wat die Ja panse kunst betreft: we heb ben, als Hollanders, al eeu wen een sterke binding met Nippon gehad". Wat Rita Meijer-Hofland maar wil zeg gen is: mensen, wees alert, koop nu, want straks grijp je Nu de filosofie achter het rei len en zeilen van galerie Hofland. Rita Meijer ontbloot haar intentie ten dele. Tien jaar geleden begon ze naast 33a een antiekwinkeltje. Japans liefdespaar, Kunisada, (1786 - 1864). „Slapende schoonheid" („Dre 1839-1892. in een optrekje. Zelf drinkt Rita geen koffie meer, want enige tijd geleden begon haar maag daartegen in opstand te komen. Opgeklopt schuim, ja dat wil het nog wel doen. Of karnemelk. De prijzen aan de wand spreken een duidelij ker taal: van zeer gematigd (300, 400 gulden) tot vrij fors (1100 en 3400 zijn geen uit zonderingen). Maar na aan koop bezit men exponenten van een kunst, die niet alleen uit de kunst is maar ook nog beloften inhoudt van een „steigering" der prijzen. Men zal er derhalve vlug bij moe ten zijn, bij het vastleggen van een min of meer waarde vaste collectie of het aan schaffen van enkele specimi na. Al was het maar een een ling. Daar is zowel Rita als de Japanse prentkunst mee ge baat In elk geval is het geen „Rita eenling" meer, want in de eerste week van de expo sitie zitten er al aardig wat rode rondjes (verkocht) op de opgestelde houtsneden. beauty"), van Yoshitoshi, Daar kwamen ook wat Ja panse prenten in. „Ik werd gegrepen door het perfectio nisme van de Japanners en de boeddhistische wijsbegeer te sprak me 't meest aan. Die is prachtig weergegeven, ze ker in de pentekeningen. Ik wil zo twee of drie keer per jaar (maar dat is wel moei lijk) thema's houden in m'n galerie. Schetsen, bijvoor beeld, of over een bepaalde kunstenaar en die „school" verder uitdiepen, 's Vrijdags en 's zaterdags ben ik hier open; verder, de rest van de week, schrijf ik brieven, be zoek handelaren, ga naar vei lingen, in Londen of zo. Ik laat prenten zien en probeer ze te verkopen". Haar Man fred nee, haar man Fred Meijer laat Rita daartoe alle ruimte. Fred is niet zo Wagneriaans en dwingend. „Het is nu nog betaalbaar en interessant voor beleggers,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 5