Mysterieuze moord op
Haagse vrouw
bij toeval opgelost
Liesbeth
List
maakt
uitstapje
naar
cabaret
Finale van Nederlandse cyclus
sterk in Wagenaar en Loevendie
MARKTEN
Handtekeningactie
voor Haagse Comedie
op"
OVERDOSIS CHLOROFORM WERD HAAR FATAAL
De 63-jari-
Doortje
mons,
op 13 fe
bruari dood
Zoeter-
meer werd
gevonden.
Vervolg voorpagina)
ZOETERMEER/DEN
HAAG De mysterieuze
zaak van de 13 februari
levenloos in Zoetermeer
aangetroffen 63-jarige me
vrouw Doortje M.J.Simons
is opgelost. De vrouw
blijkt door een 43-jarige
Hagenaar te zijn ver
moord met een overdosis
chloroform, een chemi
sche stof met een bedwel
mende werking. Dit is
duidelijk geworden nadat
de man, die al voor een
ipbraak in het hoofdbu
reau van de Haagse politie
was ingesloten, afgelopen
vrijdag tegenover de re
cherche bekende haar
„per ongeluk" te hebben
gedood. Hiermee is licht
gekomen in een zaak, die
door sommige politie
ambtenaren wel werd
omschreven als de „lastig
ste sinds jaren".
Dader, motief, doodsoorzaak,
en plaats van het misdrijf wa
ren voor de Zoetermeerse poli-
tie en het regionale bijstand
steam van de Haagse recher
che, voortdurend open vragen.
Bij toeval is men dan ook ach
ter de identiteit van de moor
denaar gekomen. Nadat het
grootscheepse onderzoek in de
kennissenkring van het slacht
offer niets had opgeleverd,
zonk de politie de moed in de
schoenen. Omdat de vrouw
een zeer geïsoleerd leven leid
de, was er weinig over haar
bekend. Buren van de Bezui-
denhoutseweg omschreven
haar als een zonderling type,
dat zich vaak ophield in en
rond de omgeving van Cen
traal Station.
Snikken
Dat was dan ook de enige hou
vast van de politie: Centraal
Station. Besloten werd alle
„goede bekenden" (zwervers,
jeugdbendeleden) van de
Haagse politie, die zich regel
matig in de buurt van Cen
traal ophielden, te horen. Elke
informatie was op dat moment
namelijk goud waard, maar de
poging leverde niets op. Toen
besloot men uiteindelijk de in
voorarrest zittende 43-jarige
Hagenaar, die zich ook regel
matig op het Centraal Station
ophield, te horen. De man
barstte meteen in snikken uit
en legde een volledige beken
tenis af. Hij vertelde de vrouw
voor haar woning „per onge
luk" te hebben gedood en haar
vervolgens met een auto in
Zoetermeer, op een toegangs
weg van een melkschuur aan
de Voorweg, te hebben „ge
dumpt".
Geld
De verdachte zei te weten dat
de zonderlinge vrouw veel
geld had. Dat verhaal deed de
ronde in kringen van CS. Hij
besloot haar dan ook te vol
gen, en in haar woning te be
roven van het geld, „waar zij
toch niets mee deed". Toen hij
zijn slachtoffer voor haar huis
aan de Bezuidenhoutseweg
overmeesterde, maakte hij
echter de grote fout te royaal
te zijn met chloroform. Dit
werd de vrouw fataal. In pa
niek bracht hij haar naar Zoe
termeer, waar hij het ontzielde
lichaam achterliet. In de wo
ning van het slachtoffer is hij
echter niet geweest. Ondanks
het feit dat de Zoetermeerse
politie de dader heeft gearres
teerd, verzoekt zij eventuele
getuigen van de fatale bero
ving zich te melden onder
nummer 079-511551.
AP VAN DER MEULEN
VEEMARKT LEIDEN
LEIOEN. 1 maart Aanvoer: totaal 1334,
- slachlrunderen 966. schapen én lammeren
368. Prijzen In gulden per Kg: «tieren 1e kw.
8 70-9.20. 2e kw. 8.05-8 65. vaarzen 1e
- kw.7.70-8.60. 2e kw. 7.10-7.65. koelen Ie
few. 7.60-8.60. 2e kw. 7.10-7.65. 3e kw.
6.85-7.25. worslkoolen 6.00-7.10. dlkblllen
extra kw. 9.50-13.75. Prijzen In gulden per
stuks: schapen 25-300. lammeren 225-325.
Overzicht: (resp handel en prijzen): slachl-
runderen: matig. vlot. prijzen let» hoger,
stieren stabiel, schapen rt elammeren: matig
vlot. atabiei. y
Groenteveiling Lelden, 1-3-'82 An
dijvie 80-325. Boerenkool 99-144. Ne
ro's 80. Prei 145-165. Rabarber 145-
200. Spinazie 255-360. Stoofsla 59.
Spruiten A 277-286. Spruiten B 340.
Spruiten D 240. Uien 28-40. Witlof
11-255. Sla 24-70. Bleekselderij 71-
Poeldljk. Westland-Noord. maandag
1 maart 1982
aardbeien 580-840; alicanten 260-
315; bloemkool 8 435-480; bloemkool
10 295; bloemkool 12 240; boeren
kool 127-140; courgettes 130-160;
knolselderij 32; komkommers 61 158;
komkommers 51 123-135; komkom
mers 41 102-108; komkommers 36
81-88; komkommers 31 65-70; kom
kommers 26 53-55; komkommers
krom 160-165; komkommers grof
stek 130-140; komkommers fijn 60;
komkommers midi 80; krulpeterselie
79-105; paprika groen 75 530-580;
paprika groen 65 460-510; paprika
groen 55 340; pepers groen 1140;
prei 170; raapstelen 33-39; radijs 60-
87; selderij 28-62; sla 25-63; snijbo
nen 1450-1680; spinazie 245-295; to
maten a 4830-5030; tomaten c 3610-
4630; tomaten cc 2410.
's-GRAVENZANDE Westland-
Zuid, maandag 1 maart 1982. Andij
vie 225-335. Boerenkool 175. Peen
41. Prei 185-225. Raapstelen 32-42.
Radijs 70-94. Rettich 55-72. Selderij
56-57. Sla 17-72. Spinazie 260-33?).
DEN HAAG De vereniging „Vrienden van de Haagse Comet r
die" is een handtekeningenactie begonnen voor het Haagse ge»
zeischap dat kortgeleden hevige kritiek van de Raad voor Kunst
onderging. Bij de voorpremière van „Passiespel" werden 50C j.
handtekeningen verzameld. Formulieren liggen ter verdere on<
dertekening in het kantoor van de Haagse Comedie.
Voorzitter mr. E.W.Nijgh van de „Vrienden" stelde dat de subsi. C
diënten zich achter het artistieke beleid van de Haagsde Come-
die zouden moeten strellen en zich bij hun beleid niet zouden i
mogen laten leiden door de kritiek van de Raad voor de Kunst
Die kritiek is vplgens Nijgh „van waarde ontbloot omdat de uit- i
eraard persoonlijke voorkeuren van de leden van de toneelsectie: f
van de Raad voor de Kunst op geen enkele wijze gemotiveerd
worden aan de hand van de voorstellingen van de Haagse Co-
medie zelf".
Vanuit Nederland 400 jaar Neder
lands* muziek IV. Het Residentie
Orkeet o.l.v. Rudolf van Driesten.
Solisten: Marjann* Kweksilber, so
praan; Ronald Brautigam, piano;
Mefnard Kraak, recitant. Uitgevoer
de werken: symfonie In c kl. t. (1807
of eerder) van Johann Wilhelm
Wilms; „Aveux de Phèdre" voor so
praan en orkest (1935) van dr Johan
Wagenaar (op tekst uit Racine's tra
gedie); Drie zangen uit Tagore's
„Gitanjali" voor sopraan en orkest
(1915) van Jan van Gilse; Concert
voor piano en orkest (1927) van Wil
lem Pijper; „De Nachtegaal",
sprookje van Andersen, voor vertel
ler en groot orkest (1974-1979) van
Theo Loevendie. M.m.v. het Resi
dentie Strijkkwartet voor Strijk
kwartet in a kL L (1874, herzien
1885) van Julius Röntgen.
De bijzondere series van
het Residentie-Orkest
waarvan de programma's
naar inhoud en lengte
buiten de normale propor
ties vallen, worden ont
worpen volgens het zoge
heten ,,vanuit"-principe.'
Dat betekent dat als Jané-
cek of Messiaen centraal
staat, er behalve muziek
van deze componisten ook
werken van anderen wor
den gespeeld die op hun
muziek vooruitlopen, er
uit voortvloeien of er op
de een of andere manier
nauw verband mee hou
den. Natuurlijk kan zo'n
opzet zonder moeite ook
worden toegepast voor
kunstrichtingen of kunst
stijlen, maar wat te den
ken bij „Vanuit Neder
land", zoals de zojuist
beëindigde cyclus officieel
heette?
Consequent geredeneerd had
er ook muziek uit den vreem
de moeten klinken die door
ons land werd geïnspireerd of
er anderszins verband mee
hield. Dat was niet het geval,
maar wel was het zo dat het
Nederlanderschap van menige
gespeelde componist discutabel
was, ófwel omdat ze pas als
volwassene in ons muziekle
ven een plaats innamen óf er
juist als volwassene uit ver
dwenen en elders gingen wo
nen en werken. Zouden de
meeste bezoekers van deze
concertserie dat nu wel begre-
S»n hebben?
oe dat zij, het laatste pro
gramma „Vanuit Nederland"
begon met een symfonie van
Johann Wilhelm Willms, een
Duitser die zich als negentien
jarige in 1791 in or.s land ves
tigde en zo inburgerde dat hij
de tweede 1 in zijn naam
schrapte. Inderdaad ging hij in
ons muziekleven, voorname
lijk in Amsterdam, een be
langrijke rol spelen en waar
lijk niet alleen omdat hij
„Wien Neerlands bloed" en
„Wij leven vrij, wij leven blij"
componeerde. Zijn symfonie
uit de eerste jaren van de 19e
eeuw was voor die tijd goed
progressief vakwerk dat toen
al vroeg-romantisch mocht he
ten en zelfs een grotere bezet
ting vergde dan Beethoven.
Wilms schreef heel innemende
muziek, maar helaas liet de
uitvoering ervan in de ensem
ble-eenheid nogal te wensen
over.
Uit het eind van de 19e eeuw
dateerde een strijkkwartet van
Julius Röntgen, weliswaar in
Leipzig geboren en daar ge
vormd, maar wel als zoon van
een Nederlandse vader. Het
vroegere strijkkwartet hij
was nauwelijks 20 jaar toen hij
het schreef verraadt sterk
de invloed van Brahms en ook
van Grieg, wat hij daar zelf
ook over gezegd mag hebben.
De muziek is zeker dichterlijk,
maar doet nu nogal verbleekt
aan, wellicht mede door de ui
terst middelmatige vertolking.
Kwalitatief waren de beide
nummers voor de sopraanso
liste veel sterker. Met name
Wagenaars „Aveux de Phè
dre" spreekt direct aan, maar
vraagt feitelijk een sopraan
rnet een groter volume en
meer dramatische zeggings
kracht, ook omdat Racine een
stukje Grieks noodlotsdrama
behandelt wat de componist
ook ter dege besefte. De Tago-
re-liederen van Van Gilse zijn,
de mèrkbare invloed van Ri
chard Strauss ten spijt, heel
treffende uitingen. Het deed
echter heel vreemd aan in het
programmaboekje te lezen dat
Van Gilse's componeertrant
zich omstreeks 1925 op het La
tijnse esprit richtte en dat de
Tagore-liederen déarvan zou
den getuigen. De Tagore-liede
ren ontstonden echter al 10
jaar eerder en zijn in wezen
Duitse late-romantiek.
Het pianoconcert van Pijper
vond in Brautigam een knap
pleitbezorger en gelukkig
werd hij, evenals de sopraan
soliste, goed door het orkest
ter zijde gestaan. Natuurlijk
heeft dit pianoconcert zijn ver- 1
rassende werking van de jaren.
dertig verloren, maar voor die.-
tijd en voor deze componist
blijft het een karakteristiek en
intelligent werk.
Tenslotte Andersens fijnet j
sprookje over een echte en een
artificiële nachtegaal met leu- j
ke illustratieve muziek van.
Loevendie. De uitgevoerd^
versie verschilde geheel en al
van die welke zojuist op de i
plaat is gezet. Op de plaat is
Andersens tekst verkort en
bewerkt en staat de muziek
voor slechts zeven instrumen
ten: een versie die voor jonge
ren in een kleine zaal geknipt
is. Nu hoorde men de volledige
tekst van Andersen met een
vaak subtiel uitgewerkte, soms:
ook heel expansieve muziek
voor groot orkest. Voor een
enkele maal in de grote con
certzaal is deze versie zeker
aantrekkelijk, al komt de ver
staanbaarheid zelfs bij een zo
goed verteller als Meinard
Kraak wel eens in het ge
drang. Helaas bracht het pro-
grammaboekje ook ten aan-
zien van de gebruikte versie
van Loevendie de concertgan
ger door tegenstrijdige infor
matie lelijk in de war.
John Kasandei
LEIDSE COURANT
geweest die ontzettend veel optrad.
Tachtig optredens per jaar en niet
meer. Een zeer bewuste keuze. Je
moet oppassen dat je niet afstompt.
Er is nog zoveel meer. Ik moet er
niet aan denken om alleen maar de
auto, de kleedkamer en vervolgens
weer de autoweg te zien. Met nog
meer optredens zou mijn leven niet
meer bestaan. Ik wil tijd hebben
voor mijn vrienden, lezen wat er in
theaters gebeurt en praten over po
litiek".
Publiciteit
„In Nederland is het niet noodza
kelijk een elpee te maken als je op
tv wilt, maar in Duitsland is dat
anders. Laatst kwam hier een jour
nalist uit Hamburg. Of List nog wel
bestond. Sinds drie jaar was daar
geen elpee van me uitgekomen en
als je geen elpee hebt, kom je niet
op televisie. En dat hoort er nu
eenmaal bij. Het is een wezenlijk
onderdeel van ie vak. Publiciteit is
heel belangrijk
„Ik weiger vrijwel nooit een inter
view. Al zijn er bladen waarvan ik
van tevoren het verhaal wil lezen.
Als ze nu iets over me schrijven dat
kant noch wal raakt, dreig ik on
middellijk met mijn advocaat. Ik
heb sommige bladen een jaar ge
boycot. Dat weten ze nu. Ze zijn in
mijn geval integer geworden. Ze la
ten de verhalen keurig netjes lezen.
Ik zou ook niet weten wat voor rot
tigheid ze over me zouden moeten
schrijven. Ik geef daar geen enkele
aanleiding toe".
„Maar om op de televisie terug te
komen, je moet af en toe op het
scherm. Welke omroep dat is
maakt me niet uit. Alleen voor de
Belgische tv maak ik een uitzonde
ring. De taalstrijd is daar een zeer
ingewikkeld probleem. Als ze lie
ver niet hebben dat ik Frans zing
dan zing ik Nederlands. Repertoire
genoeg. Voor een optreden geldt
hetzelfde. Ik heb voor studenten in
Leuven gezongen. Daar maakte het
niet uit. Maar in Antwerpen horen
ze liever geen Frans. Dan niet. Ik
maak er geen probleem van. Ik
kom voor het publiek. En of dat nu
in Nederland, België of Duitsland
is, ze reageren ongeveer hetzelfde".
Ook in Nederland moet je niet te
kieskeurig zijn. Vaak is de akoes
tiek heel erg slecht. Er worden in
dit land schitterende culturele cen
tra gebouwd, maar lang niet iedere
architect houdt er rekening mee,
dat in hun gebouwen artiesten op
treden. Sommigen denken alleen
aan het toneel en vergeten zangers
en zangeressen, die met een elek
tronische installatie werken. Het
halve programma is dan naar de
knoppen. Neem nu het beroemde
Concertgebouw. Prachtig voor een
concert, maar het is bijna onmoge
lijk om met boxen en andere elek
tronische apparatuur te werken.
Het valt echt niet mee om je ver
KUNST/BINNENLAND
DERTIG TRY-OUTS
MET HENK ELSINK
AMSTERDAM Liesbeth List be-
gint aan een nieuwe periode van
haar bestaan. Nog nooit stond ze sa
men met een humorist in één pro
gramma. De komende maanden
gaat het gebeuren. Met Henk El-
sink gaat ze het land in met een
kersverse show. Elsink heeft de za
ken rigoureus aangepakt en tast
door middel van een dertigtal try-
outs zijn publiek af. Pas in septem
ber zijn ze klaar voor het grote
werk, dat minstens een seizoen
lang de zalen moet vullen. Ooit
sloeg Liesbeth een aanbod van
Wim Sonneveld af omdat ze zich
niet grappig genoeg vond. In het
jaar, dat ze zich rijp achtte om met
Sonneveld in zee te gaan, stierf de
theatergigant. Nu, zes jaar later, wil
ze het graag proberen. „Weer een
facet in mijn leven", zegt ze. „Het
is leuk weer eens iets anders te
doen".
„Elsink is waarschijnlijk op het
idee gekomen door het liedje Sjaan-
tje, dat ik vroeger heb opgenomen.
Ik heb zijn laatste show gezien en
goed bevonden. Er zaten zeker vijf
tot zes hoogtepunten in. Fantas
tisch. Ik heb zo gelachen dat ik
mijn make-up moest vernieuwen.
Ik vind het enig om te doen. Elsink
heeft goeie ideeën. We gaan samen
sketches doen, zingen een paar du
etten en verder heb ik een eigen
gedeelte van zo'n twintig minuten.
Mijn eigen repertoire ja. De negen
tiende maart beginnen we. We
doen een heleboel kleine plaatsjes
aan. Henk wil kijken hoe het pu
bliek reageert. Na de dertig try-
outs de zaak herschrijven en dan
wordt het echt".
„Toen Sonneveld me vroeg durfde
ik niet. Ik wist niet of ik het zou
kunnen. Tot nu toe heb ik nooit
iets gedaan, waarvan ik niet hele
maal zeker was. Ik heb in de laat
ste zes jaar toneel gespeeld en films
gemaakt en daardoor ben ik rijper
geworden. De onzekerheid van
vroeger is weg. Je moet in dit vak
zoveel leren. Pas op dit moment
acht ik me rijp voor cabaret".
Niet bang
„Bang dat het zal mislukken ben ik
absoluut niet. Ik weet dat Elsinks
shows op televisie matig zijn ont
vangen, maar dat zegt me niet zo
veel. Het contact met de zaal breng
je op tv heel moeilijk over. Zelf ben
ik de laatste tijd nauwelijks op tv
geweest. Vroeger was dat minstens
tweemaal per jaar, maar de tijden
zijn veranderd. Dat geldt overigens
ook voor de schouwburgen en cul
turele centra. De schouwburgen
brachten enige jaren geleden 175
programma's per jaar. Nu is dat te
ruggebracht tot 75. Heel veel pro
gramma's zijn eruit gevlogen".
„Wat de televisie betreft eenzelfde
beeld. Ik kom eenmaal per jaar bij
Sonja. Daar mag ik nog in. Mijn re
pertoire past niet meer bij Mies
Bouwman. De kijkcijfers zijn heilig
in Hilversum. Meedoen met de
smaak van de massa. Naar gehalte
wordt niet meer gekeken. Schande
lijk. Persoonlijk vind ik het jam
mer, maar voor mensen die net be
ginnen is het catastrofaal. Ik heb
daarover onlangs gesproken met
Jan Simon Minkema. Wat die jon
gen doet is werkelijk fantastisch,
maar niemand kent hem. Vier jaar
lang heeft hij een kinderprogram
ma gedaan. Het bracht geen cent
„Ik ben zelf trouwens nooit iemand
MAANDAG 1 MAART 1982 PAGINA 6
staanbaar te maken. De enige mo
gelijkheid om dat op te vangen is
zeer duidelijk te articuleren. Zeker
als je Nederlands zingt is dat erg
moeilijk. Als je Brell zingt dan wil
men ook de teksten horen. Ga je
naar Diana Ross dan kom je vrijwel
alleen voor de muziek. In de RAI
in Amsterdam en het Congresge
bouw in Den Haag is een fantasti
sche akoestiek. Ik treed daar erg
graag op".
Lolbroeken
„Maar het hele culturele beleid is
in Nederland een moeilijke zaak.
Er wordt ontstellend veel gedaan
aan culturele centra, maar soms
denk je, had het niet wat goedko
per gekund. Zeker als je in aan
merking neemt, dat het aantal pro
gramma's in de schouwburgen hard
is achteruit gelopen. Als ik met
Ramses of met Louis van Dijk op
treed, dan is dat in elke stad één
voorstelling. Zoals ik al gezegd heb,
heel veel programma's zijn er uit
gevlogen en wij zijn de eersten die
dat voelen. De schouwburgen kie
zen voor de lolbroeken. Succes en
volle zalen zijn verzekerd. De, zeg
maar, chiquere programma's zijn
niet meer in trek. Voor veel arties
ten betekent dat wel minder brood
op de plank".
DAVID LEVI! I
Liesbeth List31
„Het is leuk
weer eens M
iets anders t o]
doen" b
b
„Wij worden trouwens al jaren ge^1
pakt. De vette tijd zoals in het be3-
gin van de jaren zeventig is voorbij t*
Als Henk Elsink en ik straks oj^
toernee gaan, komen we aan taqhv
tig voorstellingen per jaar. Voo7
mij een ideaal aantal. Gaat het goer"
dan gaan we nog een jaar door. He g
is voor mij een nieuw onderdeeF
van een vak, waar ik bewust vooin
heb gekozen. Het is fijn om te zin
gen. Daardoor heb ik een onafhan v
kelijk leven kunnen leiden, zondeiS(
een baas boven me te hebben. Ojy
zich een heel luxueus bestaan". h