male Diepte zien een sensatie "eel de natie morgen met rood-groen-bril voor de buis ZATERDAG 27 FEBRUARI 1982 hdelijk komt er morgenavond weer eens iets op I televisie dat echt helemaal nieuw is. Op de tele- |ie tenminste. Wie een kleurentelevisie heeft en I moeite heeft genomen een rood-groen-brilletje jn te schaffen,kan zondagavond eerst op Duits- lid 3 (zowel NRD als WDR, om kwart over ze- n) en daarna op Nederland 1 (NOS, om vijf over llf elf) programma's zien, waaraan de derde di- ensie is toegevoegd: diepte, diepte begint niet bij het glas van de beeldbuis, die komt zo te zien echt de kamer binnen. Op Iderdelen gaan de programma's van Duitsland en ^derland verschillen. De NOS laat een deel weg I komt daarvoor in de plaats met eigen opnamen. maart gaan NDR en WDR verder met de drie- nensionale uitzendingen. Op 7 maart om kwart VERSUM Vijftien jaar al ter hebben we in Nederland urentelevisie. Op het eerste ge- iht lijkt er in die vijftien jaren tinig aan de ontvangers te zijn randerd, zeker wanneer we uit- litend naar de voorkant kijken, at dat betreft wekken de ontwik- jlingen van destijds in het zwart- It-gebeuren de indruk spectacu- Irder te zijn geweest: de giganti- 'le kasten met minimale beeld- isjes en wazige beelden naar pre- s het tegendeel. Toch is er de af lopen vijftien jaren in de kleu- itelevisie een ontwikkeling aan gang geweest, die veel ingrijpen- is dan ooit bij wart-wit-televisie geval was. Zet de kast van vijf- i jaar terug maar eens naast itje anno 1982. De uiterlijke ver- illen zijn dan toch wel evident, van het inwendige maar niet is te spreken. Het stroomver- 'k en de warmte-ontwikkeling tot een fractie teruggebracht, seconden na het inschakelen hijnt het beeld, een veelheid zenders is programmeerbaar, voorkeursinstelling kan in het leugen worden gezet. En intus- n zijn er ook hoogst interessante ndverschijnselen bij gekomen, ideoregistratie bijvoorbeeld, vijf- >n jaar geleden voor de technici )g een probleem van de eerste orgedsde, kan nu simpel in de huiska- de 2jer gebeuren en informatie via t zou fcletekst en Viditel doet schoor- rslonzletend zijn intrede. In vaktermen geloofcrdt nu gesproken van één-, sp<yee_ 0f driechipsontvangers. ons ^hter, bij al die werkelijk giganti- technische ontwikkelingen is ^j°|s'n^s de introductie van de kleu- dudJn televisie aan de werkelijkheids- over zeven 's avonds brengt Duitsland 3 een pro gramma als dat van morgen. Op 17 maart ('s a - vonds vijf over tien) en 23 maart ('s avonds kwart voor tien) volgen oude driedimensionale films. Stellig zullen veel bezitters van videorecorders proberen de uitzendingen op beeldband vast te leg gen. Zij moeten zich echter voorbereiden op een grote teleurstelling. De voor particulier in gebruik zijnde recorders zijn technisch niet geavanceerd genoeg om de frequenties, waarmee het program ma wordt uitgezonden, goed te ontvangen. Gevolg is, dat het rood en het groen bij weergave niet het zelfde zijn als bij de uitzending. Bij het bekijken door de rood-groen-bril kan dat dubbelbeelden en hoofdpijn opleveren. Sieving van de kijker nauwelijks ,ts toegevoegd. Goed, de beeld- 8edjvaliteit is iets toegenomen en de "^"luidskwaliteit is en wordt aan- e Mïnlijk verbeterd. In Duitsland experimentele uitzen- jngen met stereogeluid verzorgd Nederland zal in dat opzicht fi^S nnenkort stellig volgen. Onge- vf^e'd za* kwaliteitsgeluid de pkelijkheidsbeleving opvoeren. ,,°uiettemin heeft het beeldscherm dak als vijftien jaar geleden nog een van hoogstens 67 centi- !eSeK|eter. Daarmee blijft het een klein instertje waarmee we vanuit onze liskamer in de wereld kijken. Nu in tegenwoordig dat beeld wel irden opgerekt door projectie op scherm, maar daarmee neemt jjet I hoeveelheid informatie, die ons jer Jreikt, nog niet toe. Dat was des- art mf*5 het Êeval bÜ de introduc- luidef van de Z06enaamde cinemasco- tfilm. Op het superbrede doek is de Jet alleen alles groter te zien, 's voora^ méér te zien. nog lillen we via de televisie een in- deerdjnSencle kiJk °P het gebodene mina}^en' dan z'jn er veel close-ups 3 mer'g- Gevolg is dan meteen, dat de 'dat Fker s^ecbts een detail van het ge- dan iuren ziet, met het gevaar dat hij \r contact met de wereld verliest. datror een bredere „visie" is daarom Ia"rtv|sProken K:< wel-"beerlijk. van de bij het gebodene te betrekken vergroting van het beeld op de janier van de cinemascopefilm. ichnisch kan dat wel; de uitvin- rs hebben er zelfs al een naam -wetoor bedacht: high fidelity televi- kenin, ook wel high definition of •na agh resolution television. Intro- Zwfctie van zo'n systeem is voorlo- nog niet haalbaar, want het is genen zowel produktie- als consump- Cfzijde nog onbetaalbaar. Voorlo- gaan de uitvinders ervan uit, ewei t de betrokkenheid moet worden n en rgroot door de onrust uit het rótis eld te halen (reflecties, flikkerin- plefn, e.d.) n in dan bhjv eken /ant n tweede manier om de betrok- nheid van de kijker te vergroten toevoeging van een extra dimen- t aan de beelden. Op dit moment eft de kijker nog niet meer dan ^_n illusie van diepte, opgeroepen or schaduweffecten vervaging i.is e n kleuren en vooral door pers- al ïctiefwerking. Echter, die illusie alleen zolang bekende voor in hrpen worden getoond waarvan is kijker de omvang kent. Bij on- rim< kende voorwerpen is de kijker Da et meer in staat te onderscheiden •ns it de afstanden zijn. clus it onderscheidingsvermogen imt pas, wanneer de kijker in lat is met elk oog het betreffende en orwerp vanuit een iets verschil- ide hoek te bekijken. Die hoek >rdt veroorzaakt door de afstand sbor sen de ogen; bij de mens onge- jde« er zeven centimeter. Hou maar sanihs een opgestoken duim op een v lve meter voor uw gezicht en leidiiijp één oog dicht. U ziet dan de ~_1" im op een bepaalde plaats voor rtf achtergrond. Open het dichtge- *g d epen oog en sluit het andere: de w{ im staat nu op een andere plaats or de achtergrond. Kijkt u met hng ide ogen naar de duim, dan d irdt de achtergrond vaag. Kijkt u et beide ogen naar de achter mond, dan vervaagt de duim. Die 'formatie van de ogen naar de Ril1 rsenen laat ons weten welke af- nd er zit tussen de duim en de Met z'n allen kijken naar driedimensionale televisiebeelden, zoals hier televisiemedewekers, levert een grappig gezicht op. achtergrond. Natuurlijk, ook met één oog kun nen we redelijk diepte schatten, zo lang we naar de werkelijkheid kij ken. Informatie als vervaging, grootte-verschillen en weglopende lijnen (perspectief) staat daar borg voor. Toch komt men kijkend met één oog in de problemen, zodra on bekende voorwerpen worden beke ken. Pas gelijktijdige vergelijking met een bekend voorwerp levert dan de noodzakelijke informatie over afmetingen en afstand. Willen we in plaatjes echt diepte kunnen zien (en een tv-scherm is ook een plat plaatje), dan moeten we er vo.or zorgen, dat er gelijktij dig twee plaatjes zichtbaar zijn en wel zodanig dat we met één oog al leen het ene en met het andere al leen het andere plaatje zien. De plaatjes zelf moeten dan zodanig van elkaar verschillen, dat ze het onderwerp laten zien vanuit een onderlinge afstand die minstens overeenkomt met de afstand tussen onze ogen. Maken we de afstand, van waaruit het onderwerp wordt bekeken veel groter, dan krijgen we een overdreven dieptewerking. De wetenschap maakt van dat ge geven handig gebruik. In de land meetkunde wordt bijvoorbeeld veelvuldig gewerkt met kijkers waarvan de objectieven ver uit el kaar staan. Ook artilleriekijkers hebben ver uit elkaar staande len zen, zodat de waarnemer goed kan zien of de afgeschoten granaten niet te ver of te dichtbij neerko men. En in feite werkt de gewone prismakijker net zo. De objectieven staan verder uit elkaar dan de ogen. Door die kijker zijn we in staat ook tussen voorwerpen op grotere afstanden nog redelijk af- standsverschillen te constateren. 3D-viewers Terug naar het driedimensionale effect (3D) in de platte plaatjes. Hoe zorg je ervoor dat de kijker met één oog maar één plaatje tegelijk kan zien? Dat kan op verschillende manieren. De bekendste is die met het stereokijkertje, in de moderne versie bekend als viewmaster en te koop in warenhuizen en speelgoed winkels. Bijna anderhalve eeuw ge leden waren er al dergelijke 3D- kijkertjes, gemaakt van hout. Wie twee identieke bolle lensjes heeft met een brandpuntsafstand van een centimeter of twintig, kan daar gemakkelijk een 3D-viewer om heen bouwen, om er vervolgens zelfgemaakte dieptefoto's mee te bekijken. Het maken van zulke foto's is ook heel simpel. Je maakt gewoon twee opnamen van één onderwerp, maar verschuift tussen de opnamen de camera een centimeter of acht (voor onderwerpen op grote af stand kan die verschuiving rustig tot een halve meter worden ver groot). De foto's plak je naast el kaar op een kartonnetje en dat ge heel wordt in de viewer bekeken, zodanig, dat per oog maar één foto zichtbaar is. Zorg er wel voor dat de links genomen foto ook links wordt opgeplakt. Anaglyfen Een nadeel van dit 3D-systeem is, dat maar één kijker tegelijk de plaat kan bekijken. Logisch dus, dat inventieve geesten hebben ge probeerd manieren te vinden, waarbij een hele groep tegelijk naar de 3D-beelden kon kijken. Dè vondst was het rood-groen-brilletje, in combinatie met groen-rood af drukken of projecties, ofwel anaglyfen. Door een rood glaasje is een gelijkgekleurde afdruk of pro jectie nagenoeg onzichtbaar, maar bekeken door een groen glaasje is dat rode beeld duidelijk zichtbaar. Precies andersom gaat het met groene beelden, bekeken door res pectievelijk groen en rood glas. Met gebruikmaking van dit principe konden de beide beelden voortaan over elkaar heen worden geprojec teerd (film) of afgedrukt (foto's, te keningen), terwijl er meer mensen tegelijk naar konden kijken. Voor de Tweede Wereldoorlog nam de anaglyfenfilm een geweldige vlucht. In kleine kermistheatertjes, maar ook in gerenommeerde bio scopen, zaten horden kijkers met rood-groene brilletjes te geniegen van horror, sensatie en liefde in drie dimensies. Ook na de oorlog waren er enkele 3D-filmmakers ac tief, maar de filmzalen waar hun produkten werden vertoond, trok ken steeds minder publiek. Geen wonder, want inmiddels was de kleurenfilm opgerukt en kwam de cinemascopefilm. En voor die toe gevoegde waarden wilde het pu bliek de toch onhandige en soms hoofdpijn veroorzakende brilletjes graag inleveren. Hét grote nadeel van de anaglyfenmethode was en is dat dieptekijken in kleur niet mogelijk is, ondanks het feit dat het gebruik van kleuren voor het systeem voorwaarde is. Zonnebril Intussen zijn er al lang systemen bekend, waarbij kijken in kleur èn diepte mogelijk is. Ze kwamen ech ter pas op een moment, dat de hele dieptekijk-rage alweer voorbij was. Het handigste systeem maakt ge bruik van polarisatiefilters: zowel bij het projecteren als bij het kij ken. Gepolariseerde beelden wor den over elkaar heen geprojec teerd. Wie daar naar kijkt door een polariserende zonnebril, waarvan één glas een kwart slag is gedraaid, ziet diepte met behoud van het hele kleurengamma. Wel moet een flin ke dosis licht worden gebruikt, want polariserende filters laten maar vijftig procent van de oor spronkelijke hoeveelheid licht door. We kennen nóg een manier om in kleur diepte te zien zonder stereo- kijker. In dit geval zelfs zonder speciale rood-groen-bril of polarisa- tiebril. Hier .wordt gewerkt met ci linderlensjes die op het gedrukte beeld worden gemonteerd. Een goed voorbeeld daarvan is de an sichtkaart-met-diepte-werking. Echter, wil dit systeem bruikbaar zijn voor het gelijktijdig met meer mensen bekijken, dan wordt de uit werking wel erg ingewikkeld. Er zijn gauw zes foto's nodig, die op kunstige wijze in elkaar moeten worden gemonteerd. Diepte-tv Tot nu toe hebben we het gehad over de mogelijkheden en onmoge lijkheden van de televisie en ver volgens over de verschillende ma nieren van dieptezien in een plat vlak. Een intrigerende vraag is na tuurlijk, of televisie en dieptezien met elkaar te combineren vallen. Op die manier wordt 3D-kijken bij het publiek thuis gebracht. De vraag is jaren geleden al bevesti gend beantwoord. Alleen werd toen nog allerminst aan huiskamer gebruik van het dieptezien gedacht. Op verzoek van een Utrechtse her- senchirurg maakte Philips tien jaar geleden e^n driedimensionaal tele visiesysteempje volgens de anagly fenmethode. Door met een rood groen brilletje naar het beeld scherm te kijken, kon de hersen- chirurg eindelijk een gemakkelij ker operatiehouding aannemen en konden tegelijk anderen de ver richtingen gadeslaan. De hersen- chirurg bleek er niet zo blij mee te zijn. Hij was zozeer aan de moeilij ke operatiehouding gewend, dat hij niet meer in de normale houding kon opereren. Wel bleef het diepte- kijken voor de toeschouwers hoogst informatief. Het wordt dan ook nog steeds gebruikt. Philips heeft intus sen ook nog met 3D-beelden geëx perimenteerd in vluchtsimulatoren bij luchtvaartmaatschappijen. Polarisatie Technisch is het heel gemakkelijk televisiebeelden met diepte te pro duceren en tegelijk het volle kleu rengamma te behouden. Philips, maar ook menige concurrent, heeft daar al lang proefopstellingen van. Het kunstje is twee beeldschermen onder een hoek van 90 graden te plaatsen en daartussen, onder een hoek van 45 graden, een halfdoor latende spiegel te monteren. Wan neer nu de ene beeldbuis de (gepo lariseerde) beelden voor het linker oog krijgt en de andere de (anders om gepolariseerde) beelden voor het rechteroog, krijgt de kijker wanneer hij met een polariserende bril door de halfdoorlatende spiegel ziet voortreffelijke driedimensiona le beelden. Hetzelfde principe heeft Philips ook al toegepast met televi sieprojectie. De halfdoorlatende spiegel kan dan vervallen, maar de polarisatiebril blijft uiteraard nood zakelijk. Het nadeel van 3D-televisie in kleur is, dat de thuiskijker er met zijn huidige kleurentelevisie niets aan heeft. Immers, er zijn twee toe stellen nodig om één 3D-beeld te construeren. En voor het zenden van de signalen zouden waarschijn lijk twee kanalen nodig zijn. Wie nu driedimensionaal televisie wil kijken, zal daarom genoegen moe ten nemen met de „ouderwetse" anaglyfenmethode en dus met het malle rood-groen-brilletje. Die bril letjes zijn a één gulden de afgelo pen weken bij honderdduizenden in de handel gebracht met het oog op de komende driedimensionale uitzendingen via Nederland 1 (NOS) en Duitsland 3 (NDR en WDR). Wie zijn kinderen een leu ke tijdpassering wil geven, kan ze ook zelf zo'n brilletje laten maken, want rood en groen cellofaan is op veel adressen te koop. Let er wel op dat het rode filter voor het lin keroog komt en het groene voor het rechter, want wie verkeerd om door zo'n bril naar de 3D-beelden kijkt krijgt geen diepte, maar wel hoofdpijn. Vanwaar nu die plotselinge belang stelling in, Nederland en Duitsland voor driedimensionale televisie beelden? In principe is er niets nieuws aan de hand, nietwaar? Eerlijk gezegd hadden Philips, NOS en de Duitse omroepen ook helemaal niet gerekend op zo'n plotselinge dieptekijk-belangstel- ling bij de televisiekijkers. Het be gon een half jaartje geleden als een aardigheidje in een vrijetijds- en hobbyprogramma van de Nord- deutsche Rundfunk. De program mamakers lieten zien dat je met be hulp van twee camera's, een kleu- renontvanger en een rood-groen- brilletje heel gemakkelijk diepte- beelden in de huiskamer kunt brengen, simpel gebruik makend van een principe dat al meer dan een eeuw bekend is. Uitdaging Prompt werd de NDR overspoeld met reacties en verzoeken, meer driedimensionale bewegende beel den te laten zien. Wat bleek? Er is inmiddels een hele generatie, tot zo'n dertig jaar, die nog nooit bewe- Een schematische voorstelling van driedimensionale televisie met behoud van het volledige kleurengamma. Er zijn twee kleurentelevisie toestellen voor nodig. gende dieptebeelden heeft gezien. Logisch, want de 3D-films als ker mis- en bioscoopattracties zijn ver dwenen. Nu had de NDR de ge makkelijkste weg kunnen kiezen en rustig enkele voor- dan wel na oorlogse 3D-films kunnen draaien, maar daarmee was meteen de uit daging verdwenen om eens te kij ken, welke nieuwe mogelijkheden de elektronica en het medium tele visie openen. De NDR nam de uitdaging aan en zocht contact met Philips. Inmid dels heeft ook de NOS zich bij dat tweetal aangesloten. Gedrieën Is men aan het experimenteren gesla gen, met als voornaamste resultaat de conclusie, dat de elektronica het maken van 3D-programma's aan merkelijk eenvoudiger, aantrekke lijker en goedkoper heeft gemaakt. Er hoeft geen duur filmmateriaal meer te worden gebruikt, men hoeft niet meer te wachten op het ontwikkelen van de films om te kunnen zien of de opnamen zijn geslaagd. Een mislukte scène kan direct worden overgedaan. Kortom, het proces tot en met het eindpro- dukt kan veel beter in de hand worden gehouden. Met als gevolg dat er een kwalitatief aanmerkelijk beter produkt kan worden gemaakt dan de oude 3D-films. Dat is dan ook wel te zien. Morgen, zondag 28 februari, kan ie dereen die een kleurentelevisie be zit (èn een rood-groen-brilletje) constateren, waarin de moderne toepassing van de oude anaglyfen methode bij het trio NDR-Philips- NOS heeft geresulteerd. De resulta ten zijn af en toe werkelijk verba zingwekkend, want menige scène blijkt zich zo te zien vóór de beeld buis af te spelen. Wel is het nood zaak een goede kijkafstand aan te houden. De ideale afstand is onge veer vijf keer de diagonaal van de beeldbuis: voor een grootbeeld-tv dus goed drie meter. Kleurenblin den hoeven zich niet af te laten schrikken, want in veel gevallen zullen zij de anaglyfenbeelden zelfs beter kunnen zien dan mensen met normaal kleurengevoelige ogen. Belangrijkste voorwaarde is, dat de kijker met beide ogen goed moet kunnen zien, al dan niet geholpen door een bril. Brildragers kunnen de rood-groen brilletjes het best over hun gewone bril heen dragen. De poten van de kartonnen bril kunnen eventueel met kleefband aan die van de eigen bril worden vastgeplakt. Naar schatting tien procent van de mensen zal het diepte-effect niet kunnen waarnemen wegens slechte ogen of onvoldoende coördinatie vermogen (in het laatste geval blijft men twee beelden zien). De uitzendingen in drie dimensies hebben vooralsnog het karakter van de vroegere kermisattracties. Voor de kijkem tenminste. Aan de produktiekant van het televisiege- beuren is de spanning heel anders van aard. De ingenieurs en ver koopdeskundigen van Philips bij voorbeeld zouden dolgraag willen weten, in hoeverre het dieptezien de werkelijkheidsbeleving van de kijkers vergroot. Pas wanneer er inderdaad een grote vraag zou ont staan naar driedimensionale televi sieprogramma's, wordt een vervolg op de experimenten van nu voor Philips en zijn concurrenten van groot belang. Vandaar dat de tele visie-industrie toch wel met grote belangstelling de reacties van het publiek op de 3D-uitzendingen be kijkt. Het feit, dat het initiatief nu eens niet van de producenten maar van de consumenten komt, is voor de elektronica-industrie een aange name verrassing. RINK DROST Ook de cameraman moet om het beeld op zijn monitor te kunnen zien, een rood-groen-bril op zijn neus zetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 15