Oorspronkelijk Nederlands, maar niet zo 99 Echtpaar speelt rollenspel om huwelijk te redden h kadio/televisie VARA MET ACHTKORTE TV-SPELEN TELEVISIE VANAVONfe TELEVISIE ZATERDAI RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG la Eerste popmuziek video- verzamelcassette is uit gekleurd gezien LEIDSE COURANT VRIJDAG 19 FEBRUARI 1982 PAGIJ HILVERSUM „De moeilijkheid met ons is, dat we onze emoties niet durven te tonen. Dat geldt voor veel Nederlandse, maar ook voor Belgische acteurs. Dat is wellicht de reden, waarom Neder lands drama soms zo snau werig overkomt. Wat ik wilde, was oorspronkelijk Nederlands drama, maar dan niet zo houterig. Acht korte spelen van vijftig minuten, met emotioneel warme inhoud". Aldus de Belgische Lou de Vel, die twee jaar geleden als dra maturg bij de VARA kwam en er heel eigen ideeën op na hield, die bij deze omroep overigens precies bekend waren. De Vel: „Het eerste spel is in middels uitgezonden, „Het oponthoud", waarvan het script al was geaccepteerd, voor ik bij de VARA kwam. Welke kwaliteiten dit spel ook had, het paste nóg niet helemaal in mijn opzet Wat ik precies be doel, komt tot uiting in het volgende spel op zon dag 21 februari „De nachttocht" van Mare Fio- let Dit verhaal is gesitueerd rond een jongen, zoontje van een gescheiden vrouwelijke arts, die roeilessen krijgt. De jongen gaat de roeileraar beschouwen als vertrouwensman, als held, als vervangende vader. Tot de jongen merkt dat de roeileraar een verhouding met zijn moe der heeft En dat kan hij niet verwerken; de roeileraar ver andert van held in een concur rent De Vel: „Deze dingen gebeu ren. Mijn vraag is nu, hoe vol wassenen tegen de emoties van zo'n kind opkijken. Er is geen schuldige aan te wijzen en toch is er spanning. Daar om wordt in dit spel geen ech te oplossing geboden; de span ning wordt gesignaleerd, er wordt iets aan de oppervlakte gebracht dat zo vaak wordt verstopt en niet wordt onder kend. Maar dan wel verpakt in drama". Maar wat is drama. Lou de Lou de Vel: „Warm menselijk m drama, zonder dat snauwe rige". Vel: „Met een mooi uitgespon nen verhaal over zo'n jongen alleen ben je er niet. Dan krijg je hoogstens een portret, een nouvelle. Drama is: een slak probeert de overkant van de weg te halen. Voor de kijker rijst de vraag: haalt hij het, of haalt hij het niet. Spanning tussen ja of nee. Of anders: je krijgt geen drama als je vertelt dat een man rijk wordt. Dra ma krijg je wel, als je de vraag stelt: gaat hij de auto die hij zijn leven lang wilde hebben kopen of niet. Drama krijg je niet, als je vertelt dat een man verliefd wordt, ook al maak je daar nog zo'n mooi verhaal omheen; drama krijg je wel, als je de vraag stelt: krijgt hij die vrouw of niet. Daar gaat het om". De zeven komende spelen hebben met elkaar gemeen, dat getracht wordt het publiek te boeien met een origineel, heel menselijk gegeven dat on troert. De Vel: „Het moet ook iets te vertellen hebben, met maatschappelijke betrokken heid. De kijker moet zichzelf kunnen herkennen of in elk geval een element uit het ver haal". Een spel van Ger Verrips, dat' 21 maart wordt uitgezonden, houdt een thema in dat de laatste jaren populair is gewor den: afrekenen met een verle den dat is gebaseerd op een fa milietraditie. Een vrouw die zich van haar moeder los maakt en een eigen leven aan durft. De Vel: „In het spel van Ger Verrips gaat het over een meisje en naar vriend, de moe der van het meisje en haar grootmoeder. De grootmoeder was in verwachting, toen haar man sneuvelde. Nu is het meisje in verwachting. Groot moeder heeft haar angsten die behoorden bij haar ervaring van het in verwachting zijn overgedragen op haar dochter en deze inmiddels volwassen vrouw brengt die angst weer over op haar dochter". Het is De Vel en Verrips niet ontgaan, dat jonge mensen zich bij de keuze van hun hu welijkspartner laten leiden door een gevoel van herken ning. De Vel: „Als iemand een kreng van een moeder heeft gehad, is de kans groot dat hij met een kreng van een meisje trouwt. Daar komt hij later dan wel achter. Hoe dan ook, zijn moeder was hem ver trouwd. En dat zoekt hij vaak in zijn huwelijkspartner. Dat gegeven heeft Verrips goed uitgewerkt". Tony De Belgische schrijver Rogier van Ransbeek heeft zich ge worpen op het gegeven van Tony, de jongen die verliefd wordt op een twee keer zo oude vrouw; zijn spel wordt 18 april uitgezonden." In dit tv- spel wordt het gegeven drie keer verdiept weergegeven. Aanvankelijk wordt de liefde, van een twaalfjarige voor een 32-jarige actrice getoond. Acht jaar later komen de twee weer bijeen: de dan 20-jarige jongen verklaart zijn eeuwige liefde voor de actrice die dan veertig is. De Vel: „Die vrouw heeft alles al achter de rug; voor haar is de relatie maar tijdelijk. De jongen echter heeft zijn eerste grote liefde te pakken en ver klaart die dus voor eeuwig. Wanneer de relatie eindigt, stort de jongen zich in Italië in het bordenwassen, hij zal wachten, hij heeft de tijd, hij zal eeuwig op de actrice blij ven wachten. Ze heeft immers gezegd, dat ze elkaar over. twintig jaar wel weer zien. La ter in dit spel zit de jongen in een vliegtuig. De maaltijd wordt geserveerd. Tony heeft1 een koud buffet, een oudere vrouw naast hem een warme maaltijd. Die vrouw kijkt de jongen aan en zegt: ik ga nu eten, voor het koud wordt. Uiteindelijk loopt dit spel in zoverre goed af, dat Tony om zich heen leert kijken; mis schien ontmoet hij toch nog een ander, dan de actrice". Uitgangspunt Het uitganspunt was aanvan kelijk, dat de schrijvers zich zouden houden aan het gege ven, dat jonge mensen in het spel de hoofdrollen moesten hebben. De Vel echter: „Dat leek me een leuke band als rode draad, maar zelfs dat standpunt heb ik in principe laten varen, al hebben inder daad in zeven van de acht spe len jonge mensen de hoofdrol. Enig standpunt is nu: goed, oorspronkelijk Nederlands drama. Ik heb achttien schrijvers aan gesproken, waarvan er zeven zijn overgebleven. Over het al gemeen kan ik stellen, dat van alle manuscripten die we krij gen, maar weinig echt bruik baar is. Nick van de Boezem en Eimert Kruithof, die de spelen regiseren, moeten werk krijgen, waarin warm mense-# lijk gevoel is verwerkt. Zonder* dat de kijker zich hoeft af te vragen, wat de les er nu eigen lijk van is. Er is geen les, geen boodschap. En toch zal men na afloop van elke uitzending het gevoel krijgen, iets te hebben beleefd,' met begrip voor situaties en het gevoelsleven van anderen, waarbij men normaal gespro ken niet zo snel bij stilstaat. Daarom kan de kijker na af loop zelf invullen; met de ge dachte: ja, als je het zó be kijkt..." FRITS BROMBERG Het huwelijk van George en Emily lijkt te zijn vast gelopen. Zij vermommen zich en kruipen in de huid van een ander om met el kaar te kunnen blijven le ven. Via deze omweg, die hen beiden veel energie en inzet kost, ontdekken ze, dat ze niet buiten el kaar kunnen. Hank On rust regisseerde de come- die „Wie is wie?" van Ro ger O'Hirson, die vana vond door de TROS wordt uitgezonden. De rollen van het echtpaar worden gespeeld door Pleuni Touw (Emily) en Hugo Metsers (George). Ned. II 20.27 uur. Tweetie Het ondeugende volgeltje Tweetie beleeft een nieuw avontuur. Ned. 119.00 uur. voor vrouwen in Dar-es-Sa- laam. In dit grensgebied van Tanzania leven gevluchte vrouwen in erbarmelijke om standigheden. Een coöperatie die door Duitsland werd opge richt, probeert verandering in die situatie te brengen. Daar is echter geld voor nodig. Twee scholen zullen proberen dat geld bij elkaar te spelen. Ned. I 19.10 uur. Galactica In de Amerikaanse science- -fictionserie „Galactica" wordt Apollo opgepakt door een vreemdeling. Hij moet mee werken om de planeet Terra te redden. Ned. I 20.15 uur. hou f1 het lJ scherm in het oog ontmoeting tussen een aantal mensen van diverse partijen, waarbij de anti- discriminatie- wet besproken wordt Ned. I 22.05 uur. Hulk Yes minister Whitehall en Westminster zijn het middelpunt van milde spot in de komische serie „Yes mi nister". In deze aflevering gaat het om een bouwproject in midden-Engeland, waarbij de minister danig in verlegenheid wordt gebracht. Ned. I 2L00 uur. Na een auto-ongeluk belandt- David Banner in een rolstoel en is getuige van een bank overval. Als de groene man Soap BB-show Gast in de Berend Boudewijn- >tJ show is Marlies Breeuwsma uit Vrijheid Tanzania. Berend praat met Marlies o.m. over een project In „Vrijheid en vrijheid" een Dutch doet moeite om Eunice te blijven boeien en Jessica wordt als gijzelaar gebruikt in deze nieuwe aflevering over de families Tate en Campbell. Ned. II 22.55 uur. Sport van de halve finales en finales Staten. Het commentaar is van In de extra sport-uitzending' van het WCT-tennistoernooiKoen Verhoeff. van de TROS hoogtepunten in Richmond in de Verenigde Ned. II 23.20 uur. NEDERLAND 1 NOS 18.20 Nieuws voor doven en slechthorenden OS 18.28 Open Schooltijd KRO 19.00 Tweetie 19.10 De BB-show 20.15 GalacticaAmerikaanse science-fictionserie 21.00 Yes Ministerkomische serie KRO 21.55 Prat8n met de Minister-President IKON-KRO-RKK 22.05 Vrijheid en vrijheid NOS 23.40 Journaal 23.45 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND2 NOS 18.25 Paspoort voor Spanjaarden 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal TROS 18.59 De Hulktv-serie TROS 20.27 Wie Is wiecomedie 22.10 AktuaTV 22.55 Soapserie 23.20 TROS Sport Extra NOS 00.15 Journaal 00.20 Nieuws voor doven en slechthorenden n —loc DUITSLAND 1 (Reg. progr.: NDR: 18.00 OhJDE? Vater, tv-serle. 18.30 Actualnje', Kleuterserie. 18.55 Kumo H^nw tv-serie. 19.25 Reg. magaz-,-. Progr. overz. WDR: 18.00fü_ progr. 18.30 Chicken slehiINO tv-serie. 18.40 Gevar. progrJen Actual.). 20.00 Journ. en actualin a Carnavalsprogr. 23.45 Journ. fljjn DUITSLAND 2 18.20 Slapstick. 18.35 Weste^uwi 18.57 Progr. overz. 19.00 ftgej 19.30 Buitenlandse reportagesr0m Malgret, tv-serle. 21.39 Eln L,an sches Vergnugen, gellebter L mann, speelfilm. 22.00 Actual1 vr' Amus. muz. emb gesj DUITSLAND 3 WDR lnt tot ibon 18.00 Das kalte Herz, sprookje Cursus geschiedenis. 19.00 VrL-,, magaz. 19.45 Journal 3. 20.0oL I Aansl.: Actual. 20.30 RepJ-jJ 1.15 Docum. serie. 21.45 Fllq tage. 22.15 Das Licht der Gep tv-serle. 23.10 Docum. serl Journ. BELGIE NED. 1 18.00 Kinderserie. 18.05 Kleut 18.20 Kleuterprogr. 18.35 School. 19.00 Tekenfilm. 19.(f" door derden. 18.37 Meded. e gen. 19.45 Journ. 20.10 Vty 20.10 Ontsnappingsroute, tv-serle. (herh.). 21.05 The tn]£ Connection, Amerikaanse sjj (originele versie met Nederlanfsw' derschriften). 22.45 Journ. BELGIE NED. 2 19.00 Culturele agenda. 19.301 ultz. 19.37 Morgen. 19.451 20.00 Lulsa Miller, opera van de pauze: gesprekken. >ta' jvoc BELGIE FRANS 'rijg 19.00 Heg. |oum. 19.25 VI °P 19.30 Journ. 19.55 Actual. 21.tr C pe court, Tsjechische filmcj 0f 22.50 Journ. en weerber. vo BELGIE FRANS 2 lak Tot 19.00: Zie Net I. -t 19.00 Spectacle Magazine. 4 kroniek. 19.30 Journaal. 195)S 1 Lulsa Miller. Opera van VerdU^ voerd door het Orkest van heT tre Royal de la Monnaie o.l.v. I Cambrellngs, m.m.v. o.a. Frarf ne I,l|nr lonstantln en Ellen Shade. NEDERLAND 1 OS 10.30 Fries voor Fries taligen (herh.) TELEAC 10.50 Micro-electronica in bedrijf, herh. les 11 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden 15.30 Journaal VARA 15.32 VARA's Filmclub 15.33 Charlie Brown en het kleine grut 15.40 zomer aan de Zuidpool, natuurfilm 16.24 ScoobyDooen Scrabby Doo 16.49 Captain Caveman, tekenfilmserie 17.00 De film van Ome Willem NEDERLAND2 NOS 12.10 100 Jaar Schaatsen, documentaire 12.25-17.45 Studio Sport- extra: WK Schaatsen voor heren te Assen DUITSLAND 1 10.00 Journ. 10.03 Malgret, 11.30 Fllmreport. 12.00 Ui| 12.10 Aktueel. 12.55 Pe|' 13.00-13.15 Journ. 13.40 Progl 14.10 Journ. 14.15 Kleutè 14.45 Inform, progr. 15.30 I 16.15 Docum. 17.00-17.300 progr. (Region, progr.: NDRj Progr.overz. 17.31-18.00 OnkJ slg, tv-serie. WDR: 17.30 progr. 17.55-18.00 Tips). DUITSLAND 2 10.15 Progr.overz. 10.45 F buitenlandse werknemers, f Sport. 13.40 Journ. 13.45 Tei serie. 14.10 Helmatlos. 15.00$ progr. 15.10 Jeugdserie. 15.S penshow. 16.00 Sport. 17.03 f 17.05 Journ. 17.10 Aktual. DUITSLAND 3 WDR BELGIE NED. 14.00 Open School. 15.00 I WK Veldrijden voor amateuurl narvilly. 16.15-17.40 Tarzan c avonturenfilm. BELGIE FRANS Geen opgave ontvangen HILVERSUM 1 NOS: leder heel Uur nws. KRO: 18.06 Echo. 18.20 Punt uit. 19.55 Overweging. 20.03 Country Time. 21.02 Nine o'clock |azz. 22.02 Goal. NOS: 23.02 Met het oog op Morgen. VPRO: 0.02 Rust zacht, met Joop van Tljn. 2.02 Muz. terwijl u slaapt.-6.02 Vpro-Och- tend Wijding. HILVERSUM 2 VOO: 18.00 Nws. P.P.: 18.20 Ultz. van de PPR. OVERHEIDSVOORLICHTING: 18.30 De Nederlandse Antillen. VOO: 18.40 Info- -magaz. 20.00 Nws. 20.03 Mono. NOS: 21.00 Suara Maluku. OS: 21.40: Thema: NOS-Jazz. NOS: 22.30 Nws. 22.40 NOS-kultul HILVERSUM 3 NOS: leder heef uur nws. 18.04 C spits. 19.02 De Rock en Roll VPRO: 20.03 Ook zo. 20.30 Radlfl 22.02 De Radlola Improvisatie S De andere wereld. HILVERSUM 4 PjdtL 17-00 kan worden onderbroken voor het Wereldkampioenschap Schaatsen voor heren te Assen). 13.06 In de Roole Haan. 15.03 Muziek uit Holiday In te Lelden. 16.02 De Speeldoos. 17.55 Meded. en SOS-ber. BgfEsca TROS: 7.00 Nws. 7.10 Och- VJjÊ tendgymn. 7.20 Rollebolleradlo. den en slechtzienden. 9.24 Waterst. 9.30 Nws. TROS: 9.33 Bosboom en Bekkoy (10.30 Nws.). 11.30 Nws. 11.33 Docum. OS: 11.58 Thema: Niks voor niks. 12.12 Ik heb u lief mijn Nederlands (7). NOS: 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. TROS: 12.36 Aktua. 13.00 Nws. 13.1| (13.30 Nws.). 14.00 Coulissen. (14J 15.00 Jan, Jans en de kinderen. 1 en alleman. (15.30 en 16.30 Nws.). tua. 17.30 Nws. 17.36 Aktua. fcmrfrJita NCRV: 7.02 Popfrlssa BV Tussen 60 plus en 70 r» 0L. Gospel-Rock. 10.03 Pol rU) 11-03 Pop non stop. 1ï -WjF- Vast. 14.03 Op Stap. 15 co-express. 16.30 NCr dag-sport. r »i klein statloneethe. 's mdl C de vroegte. 9.00 Passé ufiSSttK 10.00 Concerto MattlnaL Liever de lucht In. 13/6 13.05 Kerkelljke-concerterende strooiende muziek. 15.00 Volksn Mexico. 15.15 Opera 16.00-17.00 Klassiek met C« LONDEN Na een twee jaar durende strijd met uit gevers- en platenmaatschappijen, artiesten en mana gers is de eerste popmuziek video-verzamelcassette verschenen. De cassette heeft een speelduur van zo'n tachtig minuten. Er staan eenentwintig nummers op, die door twintig artiesten en groepen worden uitge voerd. „Videostars" uitgegeven door EMI is de titel van de verzameling popsongs. De videoband, die doet denken aan een visuele K-Tel-elpee, brengt de hits van groepen, die vo rig jaar in de hitlijsten stonden. Niet alleen Phil Collins' „In The Air Tonight", maar ook Depeche Mode „Just Can't Get Enough" en Linx's „Intuition" is op de video terug te vinden. De kijker, die regelmatig de popprogramma's op de televisie volgt, krijgt geen spectaculaire dingen te zien. Het zijn in principe aan elkaar gezette promotiefilmpjes als de zeer fraaie Buggles-hit „Video Killed The Radio Stars" en Dire Straits* „Tunnel Of Love" tot het zeer simpele „Quiet Life" van Japan. Kinderen voor kinderen krijgt platina Hilversum Morgen zal tij dens het radioprogramma „Muziek uit Studio 1" een platina grammofoonplaat worden uitgereikt aan me vrouw Flory Anstadt, produ cer van „Kinderen voor kin deren 2". Platina staat voor een verkoop van meer dan 200.000 exemplaren. Dit concert zal worden uitge zonden vanuit het Holiday Inn Hotel in Leiden van 15.00-16.00 uur. Aan „Muziek uit Studio 1" werken mee het VARA-dansorkest onder leiding van Charlie Neder- pelt, de combo Lex Jaspers, zangeres Sandra Reemer en VARA's Kinderkoor. Pre sentatie: Eddy Becker. Het leven wordt steeds duur der. Daarom wordt het steeds belangrijker goed uit te kijken waaraan je je geld besteedt, en op te letten of je voor je geld wel het beste krijgt dat in de handel is. Ik denk dat daarom de consu mentenrubrieken op de televi sie gretig aftrek vinden bij het kijkersvolk. Vroeger had je er maar één, Koning Klant van de VARA. Ooit begonnen door Gerrit Eerenberg, die al gauw assistentie kreeg van Wim Bosboom, die het presentatie- vak had geleerd bij Achter het Nieuws. Koning Klant werd al snel behoorlijk populair, hele maal toen nadat Eerenberg was overleden, Bosboom daar de macht overnam. Eerenberg was een wat houte rige man, die niet zo ver schrikkelijk veel overtuigings kracht in huis had; Bosboom daarentegen heeft op de beeld buis een heel indringende per soonlijkheid en straalt een grenzeloze zekerheid uit. Ove rigens: zonder dat dat ontaardt in de irritante gelijkhebberig heid die de Ombudslieden bij de VARA na het vertrek van Marcel van Dam altijd heeft gekenmerkt (met Frits Bom, de huidige aanvoerder van het ombudsteam, als treurig diep tepunt). Geen wonder daarom dat de TROS, die een paar jaar terug plannen had voor een eigen consumentenrubriek, aasde op de inlijving van Wim Bosboom als centrale presentator daar van. Dat lukte: Bosboom liet naar de TRC Dat werd algemeen be schouwd als een soort verraad van Bosboom, vooral natuur lijk in VAR A-kringen. Ik denk dat ze nu, nu de TROS- rubriek alweer een poosje draait onder de titel Kieskeu rig, nog meer spijt hebben dan ooit dat ze zich Bosboom heb ben laten ontglippen. De hui dige presentator van Koning Klant, Joep Bonn, kan immers met de beste wil van de we reld niet in Bosboom's scha duw staan, en dientengevolge heeft de TROS-rubriek een veel grotere aansprekendheid dan die van de VARA. Sneu, maar waar. Intussen is het natuurlijk heel raar dat omroepmedewerkers zich juist op het vlak van con sumentenvoorlichting bezig houden met een vrij intensie ve concurrentieslag. Dat komt de overzichtelijkheid van de informatie bepaald niet ten goede; je wordt bij het be schouwen van die program ma's vrijwel verpletterd onder een enorme lading telefoon- en gironummers en adressen waar je aanvullende informa tie moet zien te krijgen. En de hoeveelheid consumentenclubs en consumentenbladen en con sumentenfolders en consu mentenberoepsinstanties is niet meer te tellen, en er ko men steeds nieuwe bij. Het wordt tijd dat er eens schoon schip wordt gemaakt. Wat betreft die beroepsinstan ties is dat al mogelijk geble ken: alle geschillencommissies (voor frikadellen tot en met vierweekse luxe cruises) zijn te bereiken op een en hetzelf de adres in Den Haag. En zo hoort het ook. Zo moet het ook met de consumentenclubs en de consumentenbladen en ook met de consumentenvoorlich ting op de televisie. En trouwens: waarom is er nog geen klachtennummer voor de televisiekijkers om te klagen over de kwaliteit van de aangeboden progratt Of over de tijden dat dir gramma's beginnen? Jir kijker wordt algemeer1 schouwd als een vrijwr mondige consument die fn9 voortdurende stroom eef tingsverkeer maar moePve ken wat hem door de „h#mr (de almachtige zuilen iïn, Gooise dus) in de strot isvi geduwd. laa Natuurlijk, hij kan een an schrijven naar zijn 01ïn blad. En als het een bee d plaatsen ze het ook nog >st er wordt geen enkele rellaa mee gehouden. Voorbei oe volstrekt vergeefse briewer nonnades die de VARA de duren heeft gekregen o\hd< afschaffen van Tweeiet Twaalf en over het r% late aanvangstijdstip vai%g( op Maandag. Nee: het wordt tijd dat ker ergens kan klagen, f instantie die dan de betr omroep op de vingers ki ken. RENE DE COCQ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1982 | | pagina 2