Mitchum in gangsterdrama
RADIO/TELEVISIE
gekleurd gezien
TELEVISIE VANAVO
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
Haasje over van
Faye Dunaway tussen toneel,
televisie en film
Wat te doen met tv?
LEIDSE COURANT
MAANDAG 15 FEBRUARI 1982 PAGlfjf
Journaal. 16.15 Filmdoc. 17.00r\
stick. 17.15 Die teute vom Dof u
17.50 Journaal an<
OUnSLAND 2 Nj
10.00 Journaal. 10.03 Kurre 4ltS
boxt sich durch. 11.35 Repf
12.10 Opvoedingsmagazine. jr.
Persoverz. 13.00 Journaal. 16.2^
gramma voor ouderen. 17.00p
naai. 17.10 Jeugdserie. 17.40h vi
rieerd progr.
DUITSLAND WDR 3 J
8.00 Gymnastiek. 8.10-12.00
televisie. (9.25 Kleuterprogr.)!
Schooltelevisie.
BELGIE NED. 1 Ff
14.00-16.00 en 17.00-18.00 ScT*
HILVERSUM 3
NOS 18.04 De Avondspils. AVF
Praatpaal. 20.02 Folk live. 20.30 I
nen Tijdperk. 21.15 Bluea, ballad:
22.02 Candlelight. 23.02 AVRO's S'
«bQP* Spits - Roel Koeners. 12J
-spel. 13.30 Peter Holland
Post. 15.30 Popkrant.
fiËggfl TROS 7.00 Nws. 7.02 (SU
JOL. ^^(S^TRO^klassiekj
i r1 teert live music now. 9.30]
v/ItuA heinde en verre. 10.00 <9
tien tot tweah. 12.00 (3
mezzo. 13.00 Nws. 13.05 (S) De mei
kochte klassieke tien. 13.30 (S) M
Korpsen. 14.00 (S) Belcantorium. J
Het carnaval behoeft geen
rechtvaardiging en geen ver
dediging. Het steunt op een
traditie van een jaartje of dui
zend. Het staat of valt met het
afstand nemen van wereldse
zaken in de zes weken voor
Pasen, eigenlijk een naar bui
ten barstend binnengebeuren,
dat hoegenaamd niets heeft te
maken met het buiten zetten
van de bloemetjes. Geen mees-
tampers over wollen dekens,
hits of ander hoswerk bepalen
het geinig gehalte. Mounties of
Meloen, de diepere zin van
deze driedaagse uitgelatenheid
blijft nergens hangen in hun
prethoofden. Dansmariekes
rekenen zij ten onrechte tot de
carnavalsgeneugten in plaats
van tot opwiekende wezens,
die in hun gespring los van
laag bij de grond pogen te ko
men. Nogal wat artiesten leg
gen linken naar de commercie,,
brengen groeven vol deining'
op de markt, in de hoop dat er
voor gedokt en op gehuppeld
zal worden. De binding van
dit feest met het volkse cul
tuureigen ontgaat hen, terwijl
er op dat punt nogal wat loop
jes te nemen zijn, bijvoorbeeld
muzikale loopjes met het con
certwezen, zoals gistereavond
KRO-tv prinselijke pret pre
senteerde.
Geen leeggedraaide groeven,
maar het Eindhovense Prin
senconcert door het Brabants
Orkest met André Vander-
noot, alias Dirk Dissonant, als
dirigent ervoor. Toen de
wiekslag van Strauss' „Fleder-
maus" inzette, dirigeerde hij
voor lege stoelen achter welge
vulde muziekstandaards. De
muziek was al een maat of
tien op weg, toen de musici
traag kwamen binnendruppe
len, de een met een vioolkof-
fer^vol noten, de ander met
een hobo onder de hoge be
scherming van een paraplu.
Bij een violiste bleef een brei
werkje aan de strijkstok han
gen. Langzaam verving de ei
gen muziek dé band-play
back, waarbij geen wanklank
werd vernomen, zodat de diri
gent zich naar achteren in de
zaal kon begeven om vandaar
vast te stellen of zijn directie
ook met terugwerkende
kracht effect sorteerde. Ap
plaus bleek bij voorbaat verze
kerd, omdat een der musici uit
zijn instrumentkoffer een hen
gel te voorschijn had gehaald,
waarmee hij naar bijval uit de
zaal begon te vissen, na het rij
kelijk met aaas te hebben be
sprenkeld.
Nadien voegde ook violiste
Emmy Verhey zich als soliste
bij dit orkest om noten als con
fetti uit de snaren te strijken.
Het clownsduo Mini en Maxi
schroefde met een solsleutel de
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.28 Vaarbewijs
TROS
19.00 Donald Duck en
Mickey Mouse
19.15 Slmonskoop
19.50 The friends of
Eddy Coyle
TROS
21.5& Misdaad op de
renbaan
22.45 Overleven.doc.
NOS
23.25 Journaal
23.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.30 Staatsloterij
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
VARA
18.59 Captain Caveman
19.10 Tarzan, heerser
van de jungle
19.32 Zeg 'ns AAA
VARA
20.27 Achter het nieuws
21.10 Malu, een vrouw
22.00 Ombudsman
22.30 Pisa
22.40 Sonja op maandag
NOS
23.45 Journaal
23.50 Nieuws voor
en
DUITSLAND 1
18.00 Tekenfilmserie
ge. 18.40 Wte das
19.15 Aktualiteiten.
ges. 20.00
Dank, Genossen.
21.45
23.00
DUITSLAND 2
18.25 Pollzelarzt Simon Larkf J
Programmaoverz. 19.00 Jet
19.30 Popmuz. 20.15 Opvoedtóop
gazine. 21.00 Aktualiteiten. In c
Kurre - elner bost alch durchi r
Fllmportret. 23.20 Journaal. 5
DUITSLAND 3 WDR i—
18.00 Kleuterprogr. 18.30 Info^
ve serie. 19.00 Fllmreportage
Journal 3. 20.00 Journaal. 20.I
valreerd progr. 21.45 Info! i
progr. 22.00 TV-spel. AanaJ.: I
naai.
BELGIE NEDERLANDS
18.00 Kinderserie. 18.05 Kleut»
18.20 Kleuterprogr. 18.35 mm
school. 19.10 Tekenfilm. 19.16:
doe. 19.27 Uitzending door f
19.37 Mededelingen, morgen ej#
19.45 Journaal. 20.10 Weerl/
20.15 Nelson. 21.05 Sportshowf
Doe. 22.30 Journaal. 22.451
School.
BELGIE FRANS
19.00 Sport. 19.25 Toto en
richt. 19.30 Journaal. 19.55 VI
Francois, Paul et Ie3 autres, I k
fllmcomedle. Aansluitend: dlsf fl
23.00 Journaal en weerbericht
BELGIË FRANS 2
Tot 19.00: Zie Net I.
19.00 Senlorama. Vandaag: def
lige dienst (dl. 1). 19.30 Jourr
simultaan vertaling. 19.55 ChJ
Francais. Franstalige liedjes.
Waals toneel: Les trwes Cabuj
die In dialect van Charles-Hei
che, opgevoerd door Le C
Ion uit Mont-sur-Marchlenn<
Jeanlne Bayot, Marte-Paule i
Franclne Burton e.a. 22.15 ln{
dants votre service. Infor
serie. Aft.: La révolutlon t
22.50-23.20 Ulysse. Programmj
doven en slechthorenden.
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
8.10 Schoolteteviste. 9.25 Kleuter
progr. 10.00 Journaal. 10.03 Kurre -
elner boxt slch durch. 11.35 Reportz-
ge. 12.10 Opvoedingsmagazine. 12.55
Persoverz. 13.00 Journaal. 16.10
leder heel uur nieuws. 8.30
AVRO-s Radiojournaal. 7.02 en
8.02 Per Saldo. 9.03 Steunpunt.
9.08 Arbeidsvitaminen. 10.03 De
Zandbakshow. 10.30 Biels en Co.
11.03 UIT is IN. 11.15 Komponls-
pjatenacala.
KRO 7.00 Nws. 7.10 Och
tendgymnastiek. 7.20 Het leven
de woord. 7.30 Nws. 7.35 Echo
(8.00 en 8.30 Nws.) 9.00 Scheep-
iNFÖ spraat. NOS 9.05 Gymnastiek
II" voor de huisvrouw. 9.15 De
Werkbank. 8.25 Waterstanden. 9.30 Nws.
9.33 Wel en wee m Nederland (10.30 Nws.)
11.00 Schoolradio. 11.30 Nws. 11.33 Ratel.
OVERHEIDSVOORLICHTING. 12.16
ding voor de landbouw. NOS 12.26 Mede
delingen voor land- en tulnl
KRO 12.36 Echo. 13.00 t
13.30 Nws. 13.33 Schoolradio.
OS: 14.32 Engels voor beginne
Recht op... 15.03 Postbus 900. 15*
hart op de tong. 15.30 Nws. 15.32 G
boden toegang. 16.30 Nws. 16.32 El
17.30 Nws. 17.36 Echo.
„The Friends of Eddie Coyle"
is een Amerikaans gangster
drama, dat door de TROS
wordt uitgezonden. Eddie Coy
le is een ruige Ier, die met zijn
klusjes voor de onderwereld
nauwelijks geld genoeg ver
dient om zijn vrouw en kinde
ren te onderhouden. Om aan
een gevangenisstraf te ontko
men, verlinkt hij zijn vriendjes
aan de politie, maar die
vriendjes nemen dat natuur
lijk niet. Robert Mitchum is de
ruige Ier. Een film van Peter
Yates uit 1973
Ned. I 19.50 uur.
Donald Duck
Donald Duck en Mickey Mou
se beleven nieuwe avonturen
in twee Walt Disney-teken-
films.
Ned. I 19.00 uur.
Simonskoop
Simon van Collem besteedt in
„Simonskoop" aandacht aan
Dudley Moore naar aanleiding
van de film „Arthur". Hij was
aanwezig bij de opnamen van
„The Cannon Ball Run" met
Roger Moore, Farrah Fawcett,
Burt Reynolds en Sammy Da
vis jr. Ook aandacht voor de|
films „Litle Miss Marker" met
Walter Matthau en Julie An
drews, alsmede „S.O.B." een
satire van Blake Edwards op
Hollywood
Ned. 119.15 uur.
Misdaad
In „Misdaad op de renbaan"
worden alle paarden van de
zakenman Jack Beater steeds
verslagen door onbekende
nieuwkomers. Hij voelt dat er
iets mis is en hij roept de hulp
in van Sid Halley.
Ned. 1 2L55 uur.
Leven
Een aflevering uit de serit
programma's over diverse ope
raties. Een aanvankelijk ont-
vruchtbare vrouw brengt na
een operatie een kind ter we
reld. Nederlandse begeleiding:
dr. M. E. Sluyter
Ned. I 22.45 uur.
Tarzan
Tarzan neemt het op tegen een
robot.
Ned. II 19.10 uur
AA
In de laatste aflevering van
„Zeg 'ns AA" besluit Nancy
ontwikklingshulp te gaan bie
den in Kenia.
Ned. II 19.32 uur.
Malu
Malu krijgt plotseling de
schrik van haar leven, als zij
een knobbeltje in haar borst
voelt.
Ned. II 21.10 uur.
Ombudsman
Frits Bom praat over foutieve
berichtgeving over paspoorten,
over schoonheidsspecialistes in
opleiding die nooit slagen en
over het Geleidehondenfonds.
Ned. II 22.00 uur.
Pisa
Henk Spaan en Harry Ver-
meegen laten zien wat volgens
hen niet door de beugel kon.
Ned. 11 22^0 uur.
Sonja
Sonja krijgt in de studio Mar
leen Gorris, de maakster van
de film „Christine M" met de
drie hoofdrollen Henriëtte Tol,
Nelly Frijda en Edda Ba-
rendsz. Voorts de nieuwe gul
den, alsmede de zangeres
Astrid Seriese en de bluesband
Flavium.
Ned. II 22.40 uur.
Robert Mitchum als Eddie Coyle in „The Friends of Ed*
die Coyle".
losse onderdelen van een "o
in elkaar om vervolgen® r1
een tuinslang de klassiek
gerrag „Where's the tiger
klassieke repertoire binn ffr,
blazen. Dit leek inderdar
iets op carnaval met a 21
prinselijke pretkoppen ifff
zaal, voorzien van wuiv
veren en goedlachse dam
Als „Clowns in Gloria"
men Mini en Maxi later
om puur pantomimisclr
zwijgend hun werk te i
waarbij zij in hoge mal Hl
met krasse streken hun
ziek een eigen taal lieten KI
ken. e l
Bie van Koot vertoefde oten
in de muzieksfeer. Hij kfre
een uiteenzetting verz< tin
over hoe je muziek moet i v
aliseren, met een vertro
gezicht laten zien dus, ened
proviseren. Op die m I u,
verschaft de muzikant :ht
een reden om ook eens nflig
tasten. Zo kun je van dik jee!
notenbalken zagen en Kit
modern worden versleten nei
Méér muziek moet moj lage
zijn nu de belastingen hi e ei
BTW gaat rekenen voor ff r
grappen. Anders zal dit 1 got
tot goedkopere grappen, ffm
debiteerde daar een paar aal
proefjes van. Fiscaal aftre ze!
re humor, maar minder d t
send in de traditie van hel itat
naval. he
TON OLIEMUI t
Faye Dunaway als een pittige
sergeantsdochter in de tv-serie
„Country girl".
Van de film „Bonnie
and Clyde", het lepe en
louche misdadigersspan,
kennen we Faye Duna-»
way als een filmster met
een duidelijke drang tot
daden. In ruim een do
zijn andere films geeft
zij eveneeens van opval
lende aanwezigheid
blijk, zelfs in die films
die als verhaal flopten.
Maar zij begon in 1965 op
het toneel in de rol van een
zielige echtgenote in het
stuk „Hogan's goat", dat net
niet goed genoeg was voor
Broadway en daarom een
plaats kreeg op één van de
kleinere podia terzijde van
deze beroemde wereldthea
terstraat De pers wist haar
daar te vinden en schreef lo
vende kritieken, meer over
haar dan over het eigenlijke
spel.
Sindsdien speelt zij met haar
opvallende en aanvallende
verschijning haasje over.
Van het toneel naar de film,
zoals „Network" over de
machinaties in tv-studio's, de
bespeling van de kijker ook.
Voor die rol kreeg zij een
Oscar. Niet minder zag men
naar haar op, toen zij de
aanbeden Joan Crawford
moest naspelen in de biogra
fische film „Mommie dea
rest" - moeders liefste.
Het kon niet anders, of zij
kwam ook bij de tv terecht.
Zo juist werden de tv-opna-
men voltooid van „Country
girl", een serie over een
schalkse sergeantsdochter,
die in haar omgeving en ver
daarbuiten opzien baart door
levendig gedrag. Maar vergis
je niet, het gaat om een
meisje, dat weet wat zij wil.
De Hilversumse omroepen
zullen er wel al weet van
hebben. Misschien in het ko
mende seizoen.
Intussen keerde zij terug
naar haar eerste liefde, het
toneel. En niet meer in een
zijstraat van Broadway,
maar in een bekend theater
aldaar. „De vloek van een
gepijnigd hart" heet dit stuk
van de auteur William Al
fred, die ook het eerste stuk
schreef, waarin zij destijds zo
opviel. Dit nieuwe stuk
schreef Alfred min of meer
voor haar en handelt over
een arbeidersgezin in
Brooklyn, één van de New
Yorkse armoe wijken. Zij
speelt daarin de rol van een
vrouw, belaagd en geplaagd
door de armoe en door alle
ellende die daar in de per
soonlijke sfeer mee samen
hangt.
Vertelt Faye aan een New
Yorkse journalist: „Ik zie
mijn rol in dit toneelstuk als
een nieuwe begin. Niet meer
het misdadige meisje in
„Bonnie and Clyde", niet
langer de pittige punk uit de
country, dochter van een
sergeant, zelfs heel anders
dan de ambitieuze bazin van
het Amerikaanse tv-station
in „Network", maar een ge
teisterd mens, overgeleverd
aan een hongerlijdersbe-
staan. Veel mensen zien in
mij een gekunstelde vrouw,
die zich in alle bochten
draait om mannen te beha
gen, desnoods mannen te
overspelen. Als artieste weet
ik hoe ik dat doen moet,
maar in mijn hart ben ik an
ders. In mijn nieuwe rol
kom ik veel meer van me
zelf tegen. Ik ben daarin
arm en kleurloos, een
vrouwtje zoals je er zoveel-
langs de weg ziet. Zo'n
vrouw die vindt, dat zij er
bij ingeschoten is, maar toch
zoveel van de rauwe kant
van het leven heeft meege
maakt, dat zij meent niet te
vergeefs geleefd te hebben".
Aan dit treurige verhaal
voegt zij de opmerking toe,
dat het niet om een somber
toneelstuk gaat, dat er wel
degelijk ook komische kan
ten zichtbaar worden. Zij
noemt dit toneelstuk een
„comedie over een tragedie".
Zij voelt zich geen filmster
en heeft ook nooit in Holly
wood willen wonen. Zij huist
sedert jaren in een apparte
ment in New York met uit
zicht op het Central Park.
Wel werkte zij in de beginja
ren als serveerster in Holly
wood om de kosten te kun
nen betalen van haar oplei
ding aan de acteursschool
daar. Nadien trok zij echter
naar New York, waar zij
niet meer vandaan wilde,
omdat daar het echte theater
wordt gemaakt en de tv ook
niet ver van huis is.
Zij vindt wel, dat het succes
in haar leven snel gekomen
is. Daar is zij dankbaar voor.
Het valt haar op, dat colle
ga's, die pas op latere leeftijd
echt slaagden in dit vak,
daar een soort verbittering
aan over hebben gehouden.
Vol plannen zit zij nog
steeds. Er wordt een nieuwe
film gemaakt van de destijds
bekende film Sweet smell
of succes", die handelt over
de roddeljournalistiek. Zij
gaat daarin de schrijvende
'roddeltante spelen, maar
zegt zich te blijven verbazen
over de voorkeur van het
publiek voor roddelbladen.
Zij is er zelf geruime tijd
slachtoffer van geweest. On
gecontroleerde verhalen
waarvoor zij zich tegenover
de buitenwereld moest ver
antwoorden. Daar heeft zij
het lang erg moeilijk mee
gehad. Met behulp van een
psychiater is zij daar weer
bovenop gekomen.
Vertelt Leontlen Ceulemans altijd de waarheid?
Aan de schrijftaal van kin
deren merkt men in het on
derwijs, dat boek en blad
niet meer de belangrijkste
bronnen zijn waaruit kinde
ren hun kennis putten. Zij
hebben leren leven met het
beeld, met de tv. Via het
scherm krijgen zij ook le
vensvoorbeelden aangereikt.
Kunnen vader en moeder
het goed vinden met elkaar,
dag aan dag zien kinderen
op de tv hoe het niet botert
tussen echtelieden en gelief
den, menigmaal ook hoe het
spaak loopt. Zij vernemen
uit de monden van ouders,
toeziende voogden en men
sen werkzaam in het onder
wijs, dat botsingen met hun
omgeving beter met het
woord kunnen worden opge
lost, maar zien avond aan-
avond hoe vuisten en ander
krachtdadig tuig hun werk
doen om conflicten in eigen
voordeel te buigen.
De Stichting Nederlandse
Schoolradio, waarin AVRO
en VARA een vorm van sa
menwerking hebben gevon
den, heeft nu een idee opge
pakt, dat eerder ontstond in
Amerika. Het Children's
Broadcasting Institute te To-
ronto en het Media Action
Research Centre te New
York houden zich al enige
jaren bezig met het betude-
ren van veranderend jeugd
gedrag als gevolg van de tv,
die overstelpt met nieuwe
levenswijzen, welke heel
vaak niet stroken met wat
de ouders hebben geleerd en
met hun leven voorgedaan.
Uit de conclusies vloeide be
zorgdheid voort, alsmede
ideeën en initiatieven om
aanhakend aan de tv-moraal
eigen inzichten een plaats in
de opvoeding te laten behou
den.
Hieruit ontstond de vraag:
„TV wat doe je er mee?", zo
ook het plan om kinderen
bij te brengen waar ze nu ei
genlijk naar kijken in de
hoop te bereiken, dat zij
daar ook eens over gaan na
denken.
Het leek voor de hand te lig
gen de radio daarbij in te
schakelen. Op het program
ma van de Stichting School
radio staan nu vijf program
ma's, te beginnen op 3 maart
en vervolgens nog vier
woensdagen op Hilversum 2
van 11.10 tot 11.29 uur. Hier
in zullen de verschillen tus
sen programma's behandeld
worden. Het kind moet dui
delijk worden, dat in een do
cumentaire naar de werke
lijkheid wordt gezocht, naar
hoe iets gebeurt, en dat in
een drama verzonnen ver
halen ten beste worden ge
geven.' En hoe ziet de mens
er eigenlijk uit, wie leeft nu
een echter leven, een ver
volgde in een rechteloos
land, of een popster in een
wereld van louter klater?
Moet je kiezen voor discussie
of voor demonstratie? Daar
heb je als kind niet zo'n die
pe kijk op. Vandaar dat in
die radio-uitzendingen al dat
soort zaken aan de orde ko
men. Ze moeten er ook op
letten naar welke omroep ze
kijken. De TROS doet het
toch weer anders dan de
VARA en zo. En ze moeten
er ook leren doorheen kij
ken of iets voor de reclame
gemaakt is of dat het „ver
kocht" wordt als iets dat
echt is gebeurd.
Bij die radio-uitzendingen
hoort ook een drukwerk,
waarin een reeks opdrach
ten wordt gegeven. Bij de
foto van Ad Visser moeten
vragen beantwoord worden
als of je een popster zou wil
len zijn. Of dat ome Willem
altijd aardig is en ook wel
mensen voor de gek houdt.
Vertelt Leontien Ceulemans
van het Jeugdjournaal altijd
de waarheid en dient Jos
Brink alleen maar om je te
laten lachen? Of zit er ook
veel waars in wat hij zegt?
Wat moet je met Willem
Ruis, toch ook een man die
je voortdurend op het ver
keerde been zet. Om over
Bassie en Adriaan maar niet
te spreken. Kijken kunnen
de meeste kinderen wel,
maar ze moeten er ook bij
•leren nadenken. Ze worden
avond aan avond onbekende
werelden binnen gevoerd,
naar de cowboy's of het rij
den in superauto's of gehei
me grotten binnengebracht
of verplaatst naar het front,
waar de mensen elkaar echt
dood schieten. Hoe moet je
daar als kind tegenaan kij-
ken?