De Nederlandse Kunstkring omvat ernstige serieuze werkers Mary Dresselhuys redt niet alleen Harold Uitstekende pakken voor primapr ijzer] KUNST LE1DSE COURANT DEN HAAG Het is met dt kunsten precies zo gesteld als met alle sectoren van het le ven: er zijn koplopers, een middenpartij en 'n achterhoe de. De eerste categorie heeft gewoonlijk de tijdgeest bij zich en de beide andere krijgen daardoor minder aandacht van hen die kunst met „het nieu we" vereenzelvigen. Maar het komt voor dat de besten zich niet altijd haasten en daardoor veronachtzaamd worden. De Nederlandse Kunstkring be hoort ongetwijfeld tot de mid dengroep en enkele van haar leden zelfs wel tot de achter hoede. Maar het fenomeen kunst heeft daar niets mee te maken. Met andere woorden: zij is aanwezig in de meest- progessieve vormen maar ook daar, waar de resultaten op een behoudende de mentaliteit wijzen. Nu Museum Mesdag niet meer beschikbaar is, heeft de Kring haar onderkomen gevonden in het Tollenshuis van Rijswijk waar de bovenzalen, net als in Mesdag, een uitgezochte omge ving zijn voor d^ze reeds vele jaren bestaande kunstenaars vereniging. Onlangs is daar de najaarstentoonstelling 1981 ge opend die vrijwel het zelfde beeld geeft van vroegere expo sities: goed werk van mensen die niet voorop lopen in de bo ven beschreven zin, maar ern stig en met enthousiasme schilderen, tekenen, etsen of beeldhouwen en die vanuit de grondbeginselen hun metier verstaan. Vierentwintig deel nemers waarvan een deel „be roeps" en anderen die er „hun brood niet mee behoeven te verdienen". Maar ook dit raakt de kern van de zaak al lerminst. Ontelbaren „be roeps" zijn vergeten, maar de schilderijen van een Franse douane-beambte zijn door de hele wereld bekend en een kunstenaar als Chabot heeft zijn hele leven moeten restau reren omdat hij zo weinig ver kocht. De tekeningen van Jan Delf- gaauw, hoewel zo summier en teer van opzet, doen het toch altijd door hun natuurlijke be- korjng (geen haaltje meer dan nodig is) en wie ook de bedoe ling heeft de dingen zuiver en zonder bijkomstigheden aan te bieden is W.T.A. Paymans van wie er twee potloodtekeningen en één olieverf te zien zijn. Men heeft druk geaquarel leerd en vaak met succes, zoals dat sfeervolle wintergezicht op Overvoorde van Piet Bekker en de technisch perfecte land schappen van Frans Hoek in volle kleur en geur. August Jansen, een hartstochtelijk sportvisser had 'n paar snoek baarzen gevangen en wilde ze terug in 'de vaart gooien maar „nee", zei z'n vrouw Cathy en zij greep snel haar verfdoos en penselen. Het is een uitstekend stilleven geworden. Maar de „groene fles met schaal" van J.J. Pantus behoort eveneens tot de echte, rijk geschakeerde aquarel van Hollandse makelij die je zó terstond pakt. Er zijn felle koloristen bij: C. van der Laan met een land schap dat uit honderden met een zijn palet doet kennen, terwijl Kees Mulder net even te heftig met het blauw is ge weest. Sfeer zonder pathos is Piet Bekker: Bij Overvoorde bereikt door George van der Valk met een devoot Winter gezicht. En als leuke afwisse ling staat midden in de zaal de keramiek van Jeanne Eilas- Roefs die bij haar technische vaardigheden graag „gezellige dingen" bakt, kleine kadertjes en huisjes, vlinders en niet te vergeten een merkwaardige „brief". E.Wiebering heeft denkelijk dikwijls gekeken naar de oude kleurendrukken uit de vorige eeuw, want zijn aquarellen-gouaches hebben daar veel van weg, ze behoren o.i. tot die stille verdienstelijke aandachtskunst die velen met hun grote haast wel zal ont gaan. Deze Najaars- die nu een „Winter-tentoonstelling is ge worden, duurt tot en met 10 januari. Leo van Puyvelde, groot ken ner van de Vlaamse primitie ven, schreef eens over Joos van G,ent dat hij een fijn ge dempt koloriet vertoont met een echte Gentse „hardheid van vormen" die echter de „bevalligheid" niet buitenslui- Zoiets is ook aanwezig bij de aquarellen van Bé Massie, tot en met de 9e te zien in de Haagse Kunstkring: een stren ge lijnopdracht die zich toch in een melancholische mildheid openbaart: de kassen van Wa teringen, een parkeergarage, het duistere duin, de IJzer- vlakte bij Nieuwpoort en een Haags balkon. Zij pleegt een hoogst objectieve stijl die di rect aanspreekt maar waarin toch het peinturale de voor rang heeft op de lineaire com positie. En dan lezen we „be koorlijkheid" als expressie waaraan de toeschouwer niet ontkomt. Pien Hazenberg, aan de tegen- over gestelde wand, doet het wel luchtiger met de geestige ABC's en schetsjes voor schut- terstukken, maar haar grote werk lijkt toch wel de sportta- ferelen te zijn en ook die heeft Kees Mulder: Vraatzuchtige meeuwen zij, naar het schijnt, met ge mak neergezet in lijn en kleur. Nu weet iedereen hoe ontzag lijk moeilijk het blijft om be weging in beeld om te zetten, maar alsof het.'n foto voor de sportrubriek gold, je ziet ze spelen en botsen bij „Ameri can Football I en II". En de portretstudie Doug Mar tin, vol ironie, het zijn stuk voor stuk heerlijke dingen. Maar er zit wel 'n oerdegelijk stuk vakwerk achter. „Kleine beelden" heten de plastieken van Lon Pennock (de man van de schuine staven in de plantsoenen en terzijde van het Malieveld waarvan men zich afvroeg waarvoor die moesten dienen - een nieuw soort sport of kinderspeeltui: gen?). Aluminium en cor-ten- staal is de-materie van de eige naardige constructies die hier nu staan of liggen in hun har de strakheid, in hun simpel heid van opgerichte beeldte kens wat heel iets anders is dan de min of meer volledige uitdrukking van een driedi mensionaal sculptuur. Het zal nog wel lange tijd durèn eer de mens, ook hij of zij die zich losgemaakt heeft van alle tra ditie (als dat mogelijk zou zijn) de taal van deze kunst kan verstaan. Eerlijk gezegd: wij verstaan er niets van. JAN VERHEYEN Wie niet mocht weten dat Mary Dresselhuys een voortreffelijke comédien ne is, kon het gisteravond nog eens ervaren in „Ha rold en Maude", een stuk van de Fransman Jean- Claude Carrière naar het filmscenario van de Ame rikaan Colin Higgins: Het verhaal van een jongen, Harold, die het moeilijk met het leven heeft en uit zijn perikelen wordt bevrijd door een bijna tachtigjarig excentriek da metje, Maude. Dat dametje is uiteraard Mary Dressel huys en het aantal „la chen" dat zij uit haar tek sten weet te krijgen is verbazend. Terwijl die tekst echt niet om te gil len is. Een kwestie van een perfecte beheersing van komedie-techniek, in tonatie en timing. Zij zet die Maude wel helemaal naar haar hand, en waar schijnlijk moeten we daar maar blij om zijn, want ze houdt zo een voorstelling overeind die verder niet zo best is. ..Harold en Maude" is - hit einde waarbij Maude in het niets verdwijnt bewijst het af doende - in feite een modern sprookje. Geen van de bijfigu ren staat erg driedimensionaal op papier, en in feite draait al les om het proces van Harolds min of meer poëtische bevrij ding uit zijn gefrustreerde pu berteit, waarbij het levenslus tige, positivistische dametje Maude de katalyserende to verfee is. Zij puurt poëzie, of wat daar voor moet gaan, uit de meest ongebruikelijke din gen: Begrafenissen o.a. die haar en Harold in de eerste plaats samenbrengen, maar bovendien steelt ze met het grootste gemak auto's, koopt winkels leeg zonder te betalen en haalt zelfs een zeehond uit het dierentuin haar badkuip in. Harold daareentegen is een tobber, die de aandacht van een egocentrische society-moe- der probeert te trekken via geënscèneerde zelfmoordpo gingen. Het stuk opent als hij zich zogenaamd aan de lamp heeft opgehangen, per huwe lijkscomputer geinviteerde meisjes worden op revolver schoten en een afgehakte h?nd getracteerd. Een luguber knaapje dat via Maude opleeft, en haar ten huwelijk vraagt op de dag dat zij besloten heeft zelf een eind aan haar oude le ven te maken. Wil je in zoiets jnee kunnen gaan, dan moet het een lichte toets hebben die de regie van Guus hermus te enen male miste. Hij nam het stuk stevig in zijn knuisten, boetseerde wat mallotige tiepjes en gaf het geheel enkele kluchtige draaien. Van een eventueel mogelijke poëzie blijft dan ook niets qver, waardoor het slot nergens op slaat en de centrale figuur van Harold (nieuweling Huub Stapel) in de verdruk king komt. Van Paul van Gor- cum (psychiater), Manfred de Graaf (kapelaan) komen dan ook wat houterige typeringen, Renée Soutendijk bewijst in elk geval de mogelijkheid van méér in drie „computermeis jes". Mary redt het dus: Haar poëzie is een half afwezig, su perieur over alle moeilijkhe den heenfladderen. Ze maakt de scènes met Harold inder daad waarr (niet gemakkelijk), wordt bovendien nog eens de nok van het toneel in gehesen, en mag op de grond met haar benen omhoog bewijzen dat ze ook fysiek haar mannetje nog staat. En daar is het publiek meer dan dankbaar voor. BERT JANSMA Schilder Bram van Velde (86) PARIJS In zijn woning in het Zuidfranse Gri- maud is gisteren op 86-ja- rige leeftijd overleden de Nederlandse schilder Bram van Velde. Evenals zijn broer Geer en zuster Jacoba heeft Bram, die zich de laatste jaren vrij wel uitsluitend in het Frans uitdrukte, naam ge maakt over de hele we reld. De Van Velde's stammen uit Zoeterwoude en hebben ook in Den Haag gewoond. Ook Geer schilderde; Jacoba was ba- letdanseres en schreef. Toen Geer van Velde zich in Parijs vestigde, woonde Bram daar al, nadat hij in het begin van de jaren '20 in de Duitse kunstenaarskolonie Worpswe- de had gewerkt. In 1925 ves tigde Bram zich in Parijs, waar hij aanvankelijk schilderde in expressionistische stijl: land schappen, bloemstillevens en figuurstukken. Later ging hij non-figuratief werken, waarbij hij werd beïnvloed door het kubisme en fauvisme. Bram van Velde illustreerde tal van boeken, waaronder werk van Samuel Beckett. Van Velde was autodidact, maar de kunstenaar, die even als zijn hele familie als „zeer zwijgzaam" bekend stond, kreeg op 75-jarige leeftijd een grote overzichtstentoonstelling in Parijs,, de grootste eer die Frankrijk een levend kunste naar kan brengen. Toch heeft het vele jaren geduurd voor Bram van Velde, die zich lan ge tijd miskend voelde, zich als schilder enige naam verwierf. De eerste grote tentoonstelling kreeg Bram van Velde in. 1948, de laatste in november vorig jaar. Van zijn werk is in Ne derland echter nauwelijks iets te vinden. Kerstboom gestolen LEIDEN Een acht meter hoge kerstboom is, compleet met buitenverlichting, gistera vond gestolen vanaf een dek schuit aan de Nieuwe Rijn. Ook werden acht terrasstoelen ontvreemd. De reusachtige spar is vermoedelijk via het ijs weggevoerd. SPORTWERELD GRONINGEN - Het Neder landse damesschaakteam re miseerde met Engeland: 3-3. Het tweede deel van de inter land wordt vandaag gespeeld. Rubens gestolen GLASGOW B een inbraak inl priorij van M j schotse dorp Af chattan zijn ad schilderijen v| „nationaal lang" gestolen, 5 dus de politie v< Glasgow. Onder de gestolJS] schilderijen is ej bekend doek vi y Rubens, waarvj de naam niet kend werd gV( maakt. Verder wéér den door de dade o] zilveren en antie^ voorwerpen buital, maakt. No. 10721 DIJKGRAAF EN HOOGHEEMRADEN VAN HET HOOGHEEMRAADSCHAP VAN RIJNLAND; maken hierbij bekend dat: - ter voldoening aan het be paalde in de artikelen 12, 13 en 29 van de Wet Alge mene Bepalingen Milieuhy giëne. met ingang van 30 december 1981 voor een ieder ter inzage ligt een ont- werp-beschikking alsme de de aanvraag - met bijla gen - om vergunning tot het door middel van een over stort, zijnde het regenwa tergemaal Maredijk en deel uitmakende van het riole ringsstelsel van de ge meente Leiden, lozen van afvalstoffen in oppervlakte- - genoemde aanvraag - met bijlagen - en de ontwerp beschikking met ingang van 30 december 1981 tot en met 30 januari 1982 ter inzage liggen: a. in de leeszaal van de Openbare Bibliotheek van de gemeente Lelden. Nieuwstraat 4 te Leiden, gedurende kantooruren en donderdags van 17.30 tot 20.30 uur; b. ter secretarie van de gemeente Leiden. Stad huisplein'1. gedurende kantooruren en donder dags van 17.00 tot 21.00 - van 30 december 1981 tot en met 30 januari 1982 door een ieder gemotiveer de bezwaarschriften tegen het afgeven van de ge vraagde beschikking kun nen worden ingebracht. - bezwaarschriften kunnen worden gezonden aan het college van dijkgraaf en hoogheemraden van het hoogheemraadschap van Rijnland, Breestraat 59 te Leiden; - gedurende de termijn van terinzageligglng kunnen belangstellenden zich voor nadere informatie in ver binding stellen met het hoogheemraadschap van Rijnland te Leiden, telefoon 071-211711; - degene die een bezwaar schrift indient kan verzoe ken zijn persoonlijke gege vens niet bekend te maken. Een dergelijk verzoek dient afzonderlijk bij het Be zwaarschrift te zijn ge- - naar de mening van ons college geen termen aan wezig zijn welke een open bare zitting vereisen. In verband hiermede kun nen tegen het afgeven van de gevraagde beschikking van 30 december 1981 tot en met 30 januari 1982 ook mondelinge bezwaren bij het college van dijkgraaf en hoogheemraden worden ingebracht; - alle op de aanvraag betrek king hebbende stukken tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden Ingesteld tegen de beschikking kosteloos kunnen worden ingezien ter secretarie van het hoog heemraadschap van Rijn land. Desgevraagd worden tegen vergoeding copieön verstrekt. Leiden. 16 december 1981. J. VAN KNOBELSDORFF. dijkgraaf. B. PLOMP. secretaris-rentmeester. Hoogheemraadschap van Rijnland Bij P&C hoeft een goed pak met duur te zijn. Dat ziet u al aan dit sc| terende kostuum voor maar 195.-. En dat is nog maar één vca,kqq .uit onze uitgebreide kollektie kostuums. Een kollektie van s tweedelig tot gedistingeerd driedelig. Van vrolijk blauw tot stemmig grijs. En alles bijzonder laag gepnjsd, dus u moet er wel snel bij zijn. DINSDAG 29 DECEMBER 1981

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 10