Radiopastor Alje Klamer: „Ik loop nooit met zekerheden te koop" Kerstrobot EEN OMBUDSMAN OOR GEESTELIJKE ZAKEN Kerstmis, daar maken de Ameri kanen wat van. Ze zijn ai weken bezig zichzelf, kerstbomen, etala ges, huizen, tuinen en gebouwen op te tuigen. Maar in die winkelcentra mag het dan gezellig druk zijn, gekocht wordt er volgens de meeste win keliers niet of in elk geval niet ge noeg. De economische teruggang heeft de Verenigde Staten aardig in zijn greep. En ais de kerstpe riode tegenvalt, hakt dat er bij de meeste winkeliers stevig in. Het merendeel van de Amerikaanse winkets is voor 60 tot 75 procent afhankelijk van de verdiensten in de kerstperiode. Hoewel al vaker na een aarzelend begin in de laat ste dagen voor Kerst een ware run op de koopwaar ontstond, is de stemming ditmaal over vrijwel de hele linie erg somber. Maar er zijn uitzonderingen, die bovendien een aardig inkijkje ge ven in de huidige sociale situtie van het land. Er zijn de goed ge dijende lokale economieën als in het olierijke Houston (Texas), waar men trouwens een recessie ook al zou die zich daar aan dienen gewoon zou ontkennen. voorbeeld dat ik met de homofilie te ver was gegaan in sommige uitspraken, maar ze staan wel achter je". Hij vertelt binnenkort mee te zullen doen aan een tv-rubriek van de IKON. ,.Op zon dagmiddag vijf uur als heel Nederland op het andere net naar sport kijkt, ga ik vra gen beantwoorden. Samen met anderen. Een soort Margriet-weet-raad op tv. We zullen duidelijk maken, dat je niet te gauw klaar bent met een antwoord. Dus ook hier trekken we geen zekerheden open. Wat we wel zullen doen is het bedenken van een soort richtinggevend antwoord". Welke zekerheden verschaft de bijbel u? Is dat voor u een soort spoorboekje waar mee je op je bestemming komt? ..Voor mij niet. Ik vind de bijbel een heel moeilijk boek. Ik doe elke eerste zondag van de maand radiodiensten en ik zwerf ook nog door het land als gastpredikant, maar met de preek heb ik altijd moeite. Ik bereid hem altijd heel enthousiast voor, maar ik loop altijd vast. Ik vind. als je preekt, moet het door te heengaan, anders is het oneerlijk. De bijbel, ik vind het een weerbarstig boek. waar je niet eventjes in leest. Ik ben ook geen trouwe gewoontele zer. Dat boek moet je veroveren. Ook niet te veel achter elkaar lezen. Ik wil zo graag dicht komen bij degene die het verhaal schreef. Dan ontdek ik. dat ik bij mezelf terecht kom. Dat je op een heel verrassende manier geconfronteerd wordt met je stemmingen, je opvattingen, je vra gen. Dat verrast elke keer weer. Op dat moment zeg je heel voorzichtig het woord God. Hier is God. die een bedoeling met ons mensen heeft Maar asjeblieft geen volzinnen, bol van zekerheid. Die wan trouw ik als de pest. Ik kreeg laatst een brief van mensen van wie een zoon voor de trein gesprongen was. Daar moest ik een brief op terug schrijven. Ik heb ge schreven: sorry, ik kan geen mooie volzin uit m'n pen krijgen. Dat zou een vloek we zen". De Comro-1, zoals de robot heet, is niet goedkoop, ruim 30.000,- voor de standaarduitvoering, 50.000,- met alle extra's erop en eraan, maar dan hebt u ook een niet makkelijk te overtreffen presentje. Je kunt er uit piëteit met de robot ook nog een robot- huisdier bij kopen. Het elektroni sche dier (slechts f 1500,-) kwis pelt, geeft kopjes en doet andere lieftallige huisdierendingen zonder het kleed vuil te maken of de gor dijnen te vernielen. De niet voor een kleintje vervaarde Ameri kaanse geschenkenmarkt heeft trouwens nog veel meer interes sants te bieden: een elektrische visschoonmaker (60 dollar), een geprogrammeerd watergevende plantenpot (15 tot 35 dollar), een instrumentje waarmee je op kou de dagen vanuit je huis de auto alvast kunt starten (330 dotiar), een telefonische babysitter (83 dollar), sprekende horloges en klokken, die op commando ook de tijd meedelen (vanaf 100 dol lar), een elektrische kurketrekker (20 dollar), een automatische aardappelschiller (40 dollar), een zelfbouwvliegtuigpakket (5000 dir.), een „bionische'diplomaten- koffer met allerlei James Bond- achtige accessoires (26000 dol lar), een persoonlijk Monopoly- spel met zelfgekozen benamingen (150 dollar). Aan de meeste Ame rikanen zullen deze kostbare ca deaus echter voorbij gaan. De in druk bestaat, dat er tot en met de top van de middenklasse flink be zuinigd wordt, aldus een Was- hingtonse warenhuismanager. Voor een paar honderd kinderen in Chicago is de kerstpret nu al flink bedorven. Zij belden het door een radiostation verstrekte nummer van Santa Claus. Ze kre gen echter niet Santa aan de lijn, maar mevrouw Phillis Wegrzyn, een pronte weduwe met zeven kinderen. Mevrouw Wegrzyn, die meende met een maniak of in elk geval een sadistische plaaggeest te doen te hebben, schold drie degen lang de prille huidjes van enkele honderden niets vermoe dende kinderen vol. Toen belde ze de politie en werd ontdekt, dat het radiostation per abuis haar nummer had doorgegeven. Me vrouw Wegrzyn was zeer ontdaan over het door haar ongewild be rokkende kinderleed. Inmiddels kan ze er alweer een beetje om lachen. DICK TOET Er zijn de Amerikaanse rages als de persoonlijke fitheid en het SDe- len van elektronische en video spelletjes, waarvan de fanatieke beoefenaars zich niet door de eerste de beste recessie uit het veld laten slaan. En er zijn de wel gestelde Amerikanen die het, ge holpen door het opstrijken van het merendeel van de doorge voerde belastingverlaging, wel zien zitten met Reagan. De mana ger van Cartier in Beverly Hills mocht dan onlangs klagen, dat er een opvallend grote belangstelling is voor de goedkope parfumftes- sen van onder de 250,-, welge steld Amerika laat het ook in deze kerstperiode breed hangen. De boutique van Dunhill op Fifth Ave nue in New York, waar een kroko dillenleren goud-op-snee diplo- matenkoffer f 12.500,- doet en een bladgouden tandenborstel net beneden de f 1000,- blijft, doet goede zaken. En voor degenen, die ook dat allemaal al heeft, is er altijd nog Neiman-Marcus, het su perwarenhuis uit Texas, dat in middels in het hele land vestigin gen heeft. Voor de echt verwende man of vrouw heeft het warenhuis het absolute topgeschenk in huis: een robot, die deuren opent, gas ten bedient, het vuil buitenzet, de krant binnenhaalt, veegt, zuigt, ramen lapt, de planten water geeft, de rotzooi van de kinderen opruimt, de hond uitlaat, de golf banen opraapt en nog veel meer. Radiopastor Alje Klamer: „Altijd zijn het de ouders die het gedaan hebben .VERSUM Elke dag gt radiopastor Alje Klamer wel een anonieme scheld- :f of scheldtelefoon. Dat r hij ook verwachten als s^iinee, die begrip predikt Jr homo's, pedofielen en aderen van NSB'ers. In zijn irersumse villa (deels wo- g, deels kantoor) zegt Kla- r: „Sommige mensen kun- i mijn uitspraken niet rij- n met wat ze aan zekerhe- i in de kerkdienst thuis ho- j. Dan zeggen ze: het klopt 11 wat die Klamer zegt. Die 'n is behartiger van zeden- s icten en smeerpijperij, de ijvel in eigen persoon. An il en raken in verwarring. liegt er nou? Die Klamer J daar op de radio over pe- n ilie staat te preken of de »n dominee op de preek- >i?" ij o Klamer zegt op te komen voor slacht- e s van vooroordelen. Bijvoorbeeld voor 0 eren van ouders, die ,,fout" waren in orlog. ben geen groot verzetsheld geweest, r ik ben wel opgegroeid in de joden- /efrt van Groningen. Ik heb daar veel el- ;eJe van nabij meegemaakt. Daar heb ik )p de dag van vandaag verdriet over. ïieb een hekel aan mensen die toen met itroom zijn meegeroeid'\ tl een kast diept hij een vergeeld katte- etje op. Het is tijdens een transport Auschwitz door joodse vrienden uit j rein gegooid. Een schreeuw van hoop. geefse hoop. Ontroerd laat Klamer het 1 zien. iaar nu die kinderen van NSB'ers", pakt de draad weer op. „Weet je dat die inmiddels al jaren getrouwd vaak, pt verhalen rondlopen die ze aan hun ei- >n man of vrouw niet kwijt kunnen. De fren rijzen je te berge. Er is ontzettend el onverwerkt leed. Ik heb nu een groep- étóvormd en een dag belegd voor die Ben, om te zien of ze wat voor elkaar Ben doen. Zij worden overal buiten ge- Eden in Nederland. Toch zijn zij ook «togsslachtoffers in zekere zin. Net als eex-NSB'ers die in onze samenleving le- islang hebben gekregen. Eenmaal fout. ld fout". i dreigd mosexualiteit. Voor de radio is hij er al «ëntwintig jaar mee bezig. Tegen het Sroordeel, de discriminatie. „De strijd is ddeels gewonnen. De COC levert nu en nog achterhoedegevechten, mag je zeggen. Homofilie is maatschappelijk iccepteerd. Dat is niet meer te verande- I; die ontwikkeling gaat door", ermalen is hij bedreigd, ook lijfelijk, kens na een praatje over homofilie, rie keer heb ik de politie moeten waar- luwen na een telefonische bedreiging, lavond om negen uur staan we bij je or de deur. Nee, nooit wat gebeurd. Wel ellig tot twaalf uur 's nachts met een Itieman zitten kletsen", zegt nog altijd geen dikke huid te heb- n, iedere tegenstander serieus te ne- in. Zo ook de man die hem de vreselijk- verdoemenissen in z'n oor toeterde en avondjes bij hem thuiskomt om een ölogisch boompje op te zetten en te sproeien. >oor m'n werk in het radiopastoraat help de mensen de problemen een beetje te ativeren", zegt Klamer bescheiden. „En ider een probleem versta ik alles waar- lor je in dit leven op je gezicht kunt val- i, waar je niet omheen mag", leem de kinderen van zestien jaar die jgroeien. Dat is me een probleem zeg", i met gevoel voor theater declameert hij: )uders willen die kinderen vrijheid ge- 2n, Ze willen niet autoritair zijn. Dat heb- fize uit boekjes geleerd. En dan zien ze il ze falen. Ze zien hun kinderen een vol- agen andere weg gaan dan zij met ze •or hadden. Die kinderen zijn niet meer bereiken. In de allerergste gevallen gaat 11 dan om kinderen die het leven niet eer zien zitten, die zich voor een trein nijten, die vluchten in de alcohol en ugs, die hun studie opgeven. bndebok motioneel nu: „Dan krijg je het geklets in ouders, die denken dat het hun schuld Kijk de rapporten maar na, de zachte ictor staat er bol van. De jacht op de ndebok. de ouder, want die is de bron 'n alle ellende. Dat is een epidemie in iderland. Altijd zijn het de ouders, die it hebben gedaan. Zij zijn altijd tekortge- choten en daardoor gaat het mis met nze jeugd. Maar ik vind, dat je ook moet urven zeggen, dat ze het voortreffelijk ibben gedaan. En dat jongeren zich ten irechte achter hun ouders verschuilen het misgaat. Dat klachtenboek moeten e nu maar eens sluiten. Verantwoorde nd. Ook zo'n vies woord. Jongeren aan nogal gauw klaar met de uitroep, 11 hun toekomst hun verantwoordelijk- niet is. maar van de ouders. Alsof ze ftt mede-verantwoordelijk zijn. Ik ben et verantwoordelijk, hoor je dan. Als ik at hoor moet ik grinniken". 'i zagt „tientallen telefoontjes van hope- jze ouders" te krijgen. °ie ouders zijn helemaal in de ban van et denkbeeld: er moet een fout gemaakt ft- Is er natuurlijk ook gemaakt. Maar je unt het niet zo generaliseren, alsof die °ut de bron van alle ellende is, alsof zo'n lr)gere geen andere contacten heeft ge- Ik wil vooral geen instituut worden"... Een ouderpaar klampte Klamer aan. Hun zoon liep met stroopwafels langs de deur om z'n reis naar India te bekostigen. .Wachten is het enige wat erop zit, heb ik gezegd. Niet gelaten, maar positief wach ten. Hij weet best. dat z'n moeder van hem houdt. Een jaar later belt die vrouw. Zoonlief was op kerstavond teruggeko men. Hij is nu bezig voor arts. Ja, het lijkt wel een verhaal van een kalenderblaadje, maar daar kan ik ook niks aan doen. Ik heb ook een ander verhaal hoor. Van een meisje dat zich dood heeft gespoten". Opnieuw loopt hij naar de kast, haalt er een map uit met het opschrift „begrafenis sen". Een foto voor mijn neus toverend zegt hij: „Moet je 'ns kijken, wat een meid. Achttien jaar. Als je dan haar dagboek leestOngelooflijk, wat een ellende. Ze was van de drugs af, maar komt weer in een onzekere periode in haar leven, zoekt steun bij haar moeder, maar die is niet thuis. Nog èèn keer spuiten. Wat gebeurt? Ze spuit te veel ineens. Haar lichaam was die troep ontwend en ze bezwijkt". Veel aanloop Als gevolg van de vele telefoontjes en vijf tien brieven per dag krijgt Alje Klamer nogal wat mensen op bezoek. „Het merendeel dat hier komt is niet ker kelijk. Er zitten ook wel trouwe kerkleden bij. Ze hebben vaak wel een goeie relatie met hun dominee of pastoor, maar willen het probleem waarvoor ze hier komen daarbuiten laten. Helaas zijn we niet erg vaardig meer met de biecht. Ik hoop dat er binnenkort eerherstel komt van de biecht. Dat je iets kunt uitspreken en het daarbij laten. Iets waar een ander iets be- vrijdends op gezegd heeft. Lang niet ie dereen hoeft in therapie. Het gaat er vaak alleen maar om, dat de mensen h.un ver haal kunnen uitvertellen. Waar kun je dat nog? Als iemand even wil klagen, mag dat niet meer." Veel mensen, zo is zijn ervaring, hanteren een moraal van de kouwe grond, hun ge lijk al of niet bevechtend met de bijbel als dodelijk wapen. „Ze oordelen veel te snel en duwen de ander weer terug in z'n isole ment met hun eigen verhaal". ,,lk zit hier niet om de mensen als dominee te behandelen, maar vooral om hen aan dacht en vertrouwen te geven. Ik heb twee assistentes en dat houden we zo. Ik wil vooral geen instituut worden. Ik wil het hier zo klein mogelijk houden, waarbij ook wel een beetje meespeelt als ik eerlijk ben, dat ik een solist ben die geen anderen naast zich duldt. We doen het trouwens niet echt met z'n drietjes. We zijn met nul begonnen, maar we hebben nu elfhonderd mensen naar wie we mogen verwijzen. Ze zitten in heel het land. Dat kan een hoogleraar zijn, landbouwer of schoenwinkelier. Ik heb het hen stuk voor stuk persoonlijk gevraagd. Het zijn mensen van wie je weet dat ze niet zo erg belemmerd worden door hun eigen principes, alhoewel ze die best. mo gen hebben, graag zelfs. Mensen die het luisteren moeten kunnen volhouden en niet te snel verwijzen. Wat niet wil zeggen, dat ze geen beroepshelpers mogen in schakelen." Geen ombudsman Klamer zou zichzelf geen ombudsman voor geestelijke zaken willen noemen. „Daarvoor ben ik er te persoonlijk bij be trokken. Het gaat meer om vragen in de persoonlijke sfeer, in relaties, om vereen zaming. Successen zijn niet aanwijsbaar. Een heel enkele keer is het even vruchten plukken. Zoals laatst met die oudere dame die me vertelde dat ik haar zes jaar gele den iemand had aangeraden toen ze van plan was haar leven te beëindigen. Die helpster was haar vriendin geworden. En ze had weer plezier in haar leven". Hoewel pastor Klamer beluisterd wordt door massa's mensen die de kerkdeur al lang achter zich dicht geslagen hebben, zegt hij geen enkele behoefte te hebben aan een eigen soort elektronische kerk. „Alsjeblieft zeg, geen Amerikaanse toe standen. Oh ja, ik zou het zeer goed kun nen bespelen, dat weet ik. Maar ik ben dubbel op m'n hoede. Met slaapliedjes en mensen sussen kom je een heel end. Het levensgevaarlijke van die electronic church is de zoete-broodjes-bakkerij. Geen inge- wikkeld-doenerij, geen vaagheden. Ze we ten precies de zonde aan te wijzen. God zegt dit, God zegt dat dat rolt ze zo uit de mond. Ja, ze schijnen enorm te ver dienen. Een omzet van zestig miljoen heb ik me laten vertellen. Het is allemaal mik ken op angst en schuldgevoelens. En dat is kassa ping". Geen subsidie Zijn eigen radiopastoraat draait op een jaarlijkse geldinzameling rond de Kerst van de IKON-rubriek „Wilde Ganzen". „Daar komen we er net niet mee, maar elk jaar krijgen we wel twee of drie legaten. Gelukkig hebben we geen subsidie nodig. Leve de vrijheid. Ja, als we zouden willen, zou je de opbrengst van de „Wilde Gan zen" enorm kunnen opkrikken met trieste verhalen. Maar die zult u niet horen". Wat voor zekerheid verkondigt Klamer in zijn radiopraatjes? „Ik loop nooit met zekerheden te koop. En ik hanteer zeker nooit een zekerheid als slotwoord. Ik heb het wel eens gedaan in de trant van „ho effe, is er dan geen God die ons helpt?". Nou. je had m'n jongste zoon moeten horen. Die uitsmijter had je niet moeten zeggen, pa. Ja, ik heb een kri tische achterban. Ik heb een lieve vrouw en kinderen en twee assistentes die me niet sparen. En een begeleidingscommis sie. Daar knap ik meestal van op. Ze ma ken het je niet makkelijk. Ze vonden bij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 35