Annie, Conny en Trudy leven zich uit in „Madam'1 i j1 a ,'Va ,-*v,plX' ,-.. jT ;.;r «£?$jrJU», jf DEN HAAG Voor haar musical „Ma dam", eerst in Amsterdam, nu van 23 de cember tot en met 1 januari in het Scheve- ningse Circustheater, waagde Annie M. G. Schmidt zich in twee omstreden werelden. Zij koos tot onderwerp de veelzijdigheid van het verschijnsel vrouw en tuimelde daarmee het theater binnen. De vrouw als zwaartillende, fervente feministe en de vrouw als het lichtgewicht wezen, dat het rijk der relax voor zich alleen meent te hebben. Voor zich aan het schrijven te zetten, nam zij nauwgezet poolshoogte in beide krin gen. Water en vuur tussen die twee. De man-afwijzende vrouwen in het huis „Blijf van mijn lijf" tegenover de dames die vol strekt averechts reageren op die kreet. Als twee belendende percelen heeft Annie M. G. het bordeel en het ban-de-man- pand op het toneel gezet. Die vrouwen moeten wel over elkaar struikelen. De bot singen liggen voor het oprapen, ook al wordt er gezongen: „Meiden, meiden, je moest je schamen, we moeten strijden, dat doen we samen, dus geen vijandig heid". Die „Madam" weet van wanten. Met Conny Stuart voor ogen schreef zij uit die rol een bijdehande tante te voorschijn, die er in haar bezig bedrijf de wind onder heeft, de klandizie door de voordeur naar binnen haalt en door de zijdeur laat af gaan. Zij lijkt evenwel niet opgewassen te gen de arbeidsonvrede onder de van alle markten thuis zijnde meisjes. Haar oogap pel, Trudy Labij, laat zich niet langer pin nig bejegenen. Er bestaat voortdurend verschil van mening over de secundaire arbeidsvoorwaarden bij het inpakken van de man. Daarom kiest de rechterhand van „Madam" de kant van de feministen, stapt over van de zijden flutjes in de -spijker broek. Zij gaat ook de taal der feministen spreken: „Hun hebben de macht, hun hebben de poen", woorden zoals Annie M. G. ze optekende uit de monden van de felle vrouwen. Voor de feministes staat in deze musical Winnifred Bosboom model, die nog goede herinneringen heeft aan „Heerlijk duurt het langst" en zingt van mannen als tirannen, die je buiten lopen na te fluiten. Dit pakt allemaal nogal eens pittig uit, maar de schrijfster overgoot het pikante in de keus van de woorden met de bruiswijn van haar humor. Harry Bannink strooide daar zijn muziekjes overheen en Paddy Stone zette de boel in beweging. Bellen blazen in de geest van Annie M. G. Niet dat benauwde. De mannen spelen in deze musical een rol op het tweede plan. Zij komen en gaan, boeren, burgers en buitenlui, met op de voorgrond Ton Kuyl, die zich uiteindelijk door „Madam" om de vinger laat winden. Eigenlijk een vaatdoek van een vent, maar zo zie je ze wel in die wereld. Protesten Pas op dreef in januari van dit jaar daalde er een kletterende regen van protesten neer op deze musicial, een stortbui losge laten uit de zwaarbewolkte hemel van het feminisme. Zij hadden zich gestoord en gestoten aan de inhoud. Die zou vrouw onvriendelijk zijn en bovendien te zeer het luchtige leventje der lichte dames verheer lijken. Zodoende liepen die vrouwen venij nig te hoop voor het Amsterdamse Nieuwe de la Mar-theater, waar de musical van start ging. Bordeelbezoekers zijn in wezen mannen die de vrouwen als slavinnen op trommelen, zo betoogden zij. Trudy Labij: „Ik heb die kritiek nooit zo goed begrepen. Het gaat om een musical geschreven door een vrouw en met drie hoofdrollen gespeeld door vrouwen. Echt een stuk vrouwenwerk waaraan mannen mogen bijdragen. Natuurlijk, in de samen leving zit het nog lang niet goed met de verhouding man-vrouw, maar deze musical Madam Conny Stuart houdt haar „meisjes" stevig onder de duim. als een stuk theater plaatst de vrouw in een bevoorrechte positie. Als de hele maatschappij net zo in elkaar zat als deze voorstelling zouden de feministen juist hun handen dicht moeten knijpen. In het hele theaterleven trouwens gedragen de vrou wen zich geëmancipeerd. Zij krijgen er daar de kans voor en pakken die ook. Ik vind vrouwelijke artiesten dan ook de laat- sten tegen wie de feministen te hoop zou den moeten lopen. Zij kunnen als voor beeld dienen voor tal van vrouwen in vele andere beroepen waarin zij een onderge schikte rol spelen. Overal zie je om je heen, dat wij in een mannenmaatschappij leven. Er zijn altijd nog meer mannelijke directeuren dan vrouwelijke. In de opvat ting van heel veel mannen hoort de vrouw nog uitsluitend in huis thuis. Om dit denk patroon te doorbreken hebben de feminis ten erg veel goeds gedaan. Ik heb op dit punt al veel zien veranderen. Meer meisjes mogen nu leren, maar een nog zeer gang bare opvatting bleef luiden dat meisjes niet hoefden te leren, dat je die beter met een thuis kon houden. Dat gaat er nu lang zamerhand een beetje af. maar we zijn er nog lang niet. Ik heb het ook niet voor het zeggen en daarom vind ik, dat die feminis tes met hun protesten bij mij aan het ver keerde adres waren. Ik kan op mijn eentje de vrouw niet aan haar recht helpen". Johan Kaart-prijs Voor haar theaterwerk kreeg Trudy Labij intussen de Johan Kaart-prijs. De jury speelde niet specifiek in op haar rol in „Madam" van pittig en potig publiek we zen, maar roemde vooral haar rol in An nies toneelstuk „Er valt een traan op de tompoes". Hierin gaf zij gestalte aan de dochter van een tot sterven gedoemde va der, een uitbeelding van verdriet en mee leven tegelijk, waarin zij ook onontkoom bare melancholie opriep. Weer ander werk leverde zij zeer onlangs op de tv in het stuk „Jan Rap en z'n maat", waarin Yvonne Keuls haar ervarin gen vastlegde met jongeren in een Sche- venings opvanghuis. Als Gemma leefde Trudy een jonge vrouw voor, die als maat schappelijke verstotelinge alle hoeken van de samenleving al heeft gezien en van wie toch wordt verwacht, dat zij overeind zal blijven. Ook hierin wist Trudy Labij een ze kere deernis op te roepen, waarin tevens begrip voor zulk een gespeelde figuur op rijst. Trudy Labij speelt geen typen maar men sen, of liever telkens één mens, want vol gens haar bestaan er geen twee eendere. Zo ook in haar rol in „Madam". Het kost haar zichtbaar geen moeite om van de lichte toer over te stappen op de zwaarder aangezette feministenrol. In deze musical eet zij van twee wallen om het conflict met haar „Madam" in haar voordeel te be slechten. Maar in de wereld van welke vrouwen zij ook zou leven, overal onder scheiden zich de verschillen in karakters. Er bestaan feministes zo fel en fantasie loos, dat zij anderen afstoten. Maar er zijn er ook die zoveel inzicht aan de dag leg gen, dat zij anderen weten te overtuigen van hun gelijk. Niet anders staat het er voor in het gewraakte wereldje van de luchtiger levende vrouwen. Ook daar uit baatsters naast wie noden heten te leni gen. Annie M. G. heeft in beide kringen menig gesprekje uitgelokt om achter de aldaar heersende levensopvattingen te ko men. Zij heeft bij die gelegenheden ook de ontdekking gedaan, dat die vrouwen in beide kampen niet zijn te benijden. Te ener zijde wordt een veeleisend vak uitge oefend, aan de andere kant wordt er soms hopeloos tegen de bierkaai gevochten met opvattingen die maar moeilijk gemeen goed willen worden. Een en ander daarvan komt men ook in deze musical tegen. Ja, er wordt gelachen tijdens de voorstellin gen. maar deernis met de mens heerst er niet minder. Die kant van het welzijnswerk liegt er niet om. Ingeluisd In de zaal treedt vereenzelviging op met de vrouwen op het toneel, actrices toch die hun werk doen. Trudy Labij: „Je weet dat theater die wer king kan hebben. Ik ken dat, want het is mijn vak. Maar toch. Een tijd geleden ben ik in het Haagse HOT geweest, gewoon omdat ik in mijn vrije tijd graag theater zie. Kijken hoe anderen het doen. Er trad toen een Britse groep op, de naam ben ik vergeten, trouwens ook de titel van het stuk. Het spel speelde in het Londense Hyde Park, waar op zeepkisten iedereen zijn zegje kan doen. Het werd erg natuur getrouw gespeeld. Het toneel liep vol ver loederde figuren, die als ze de kans kre gen op de zeepkist stapten om te zeggen waar het naar hun mening aan schortte in deze wereld. Ik ging daar volkomen in op. Na afloop zat ik in de foyer met een drankje na te genieten. Daar kwamen toen ook al die Britsa spelers binnenwandelen, gewoon in een fris overhemd en een gave spijkerbroek. Daar had ik toen de'grootste moeite mee. Ik kon me hun aanwezigheid niet voorstellen, daar. Voor mijn gevoel waren die verloederde mannen allang weer terug in Londen, omdat ze in mijn gedachten zo daar uit het park waren ge plukt, zo levensecht. Dat vond ik toen een heel vreemde ervaring. Ik dacht: Nu beoe fen je toch zelf het vak en toch word je er nog ingeluisd". Die werking moet ook „Madam" hebben. Nu al een kleine 150 voorstellingen voor volle zalen. Elke avond bij aankomst in het theater van de acteurs en de actrices staan er alweer lange rijen voor de deur. Er wordt wel beweerd, dat Annie M. G. be paalde rollen op het lijf schrijft van zekere actrices. Natuurlijk houdt Annie rekening met de mogelijkheden waarover iemand beschikt, maar de acteur of actrice komt om een rol te spelen en niet om zichzelf neer te zetten. Trudy Labij wijst hierop om dit verhaal uit de spraakmakende gemeen te te helpen, dat zij in het toneelstuk van de „Tompoes" een heel andere rol heeft dan in „Madam". Zij wil daarmee zeggen, dat je een rol op grond van aangereikte tekst uiteindelijk toch zelf in zal moeten vullen. Een paar jaar geleden in de musical „Foxtrot" stond Trudy Labij als een mis leid tienermeisje, nu als een monter vrouwmens. Dat heeft natuurlijk met Annie te maken, maar niet minder met wat je zelf aan zo'n rol nog meer meegeeft. Terzijdes Annie M. G. heeft er wel voor gezorgd zelf onzichtbaar in deze musical aanwezig te blijven. Zij legt „Madam" Conny licht-sar- castische terzijdes in de mond, die zowel op het ene als op het andere kamp slaan. Dit verhoogt aanzienlijk de amusements waarde van deze musical, die uiteindelijk speelt in een werkelijkheid waar wezenlijk plezier in het leven nogal eens tevergeefs gezocht wordt. Annie maakt zich ook niet vrolijk ten koste van dit tweeërlei slag vrouwen, puurt er wel de elementen uit die in samenhang met elkaar humor wekken. Vooral vedette Conny kan daar uitstekend mee uit de voeten, nu eens op een aan minnige manier, dan weer komt zij met maatschappijkritische snieren uit de hoek. Intussen wordt er gewerkt aan de ontraad seling van het eeuwige mysterie vrouw. Voor de één is trouw opwindend, voor de ander een vervelende karaktertrek. Mier zoete serpenten wisselen af met: een ster ke vrouw wie zal haar vinden. Daar doet het soepele decor dapper aan mee. Enkele verschuivingen van wandjes en men stapt over van vrouwenhuis in dellenbedoening. Dit is nog maar de buitenkant. Ook de bei de sfeertjes moeten elke avond opnieuw worden gewekt. Anders zou het geen ge loofwaardige geschiedenis worden. En dat is het blijkens de toeloop toch wel. Men herkent er meer in dan alleen maar een schildering van randverschijnselen. Dat moet ook iets te maken hebben met de in stelling van de actrices die dit spel spelen. Zowel Conny als Trudy houdt het êrop, dat naarmate je ouder wordt er meer afstand wordt genomen van wat bij grote groepen medemensen voor verwerpelijk wordt ge houden. Mensen kunnen het slachtoffer worden van hun omgeving, in een andere hoek van de samenleving terecht komen dan ze zelf ooit hebben gedacht. Ook het Leger des Heils trekt zich het lot van deze vrouwen aan en waarom zou Annie M. G. dan niet een tipje lichten van de sluier die nogal eens verdoezelend wordt heenge- legd over de wrange kanten die onder een welversneden pen meer opleveren dan al leen maar galgehumor. In elk geval gelooft Annie en met haar Conny en Trudy niet in een categorische opdeling van vrouwen in goed en slecht. Als vrouwen kennen zij zichzelf te goed dan dat zij over anderen een veroordelende houding zouden willen aannemen. Dan toch liever er eens ferm mee gelachen: „Nee, we hebben ze niet nodig, alle kerels overbodig", en: ,,ln de pedaalemmer met ons, als een lege doos bonbons, de bedelstaf is onze straf, en niemand die zal huilen op ons graf". Op het lijf Trudy Labij en Ton Kuyl aai begin van toenadering. y De van alle markten thuis zijnde Madam-meisjes in een oogbetoverend optreden. Trudy Labij: „Daarvan kun je toch niet be weren dat dit op mijn lijf geschreven is. "Je kunt hoogstens zeggen, dat Annie je een dergelijke tekst aangeeft. En het publiek geniet ervan. Dat merk je niet alleen aan persoonlijke reacties, mensen die behoef te hebben om je dat te vertellen, maar dat stijgt ook op uit de zaal. Voor mij persoon lijk is een leuke kant van de musical, dat ik ontdekt heb te kunnen zingen. Over het al gemeen ben ik bezig als toneelactrice. In de musical moet je echter ook kunnen zin gen. En dat lukt heel aardig. Ik heb daar ook wel wat lessen voor genomen, maar in beginsel zit mijn stem voor dit werk goed. En om het zo te houden heb ik het roken er aan gegeven". „In al die liedjes zit meer nog dan in het spel ironie. Daarom begrijp ik die feminis tische reacties ook niet zo goed. Ze heb ben van een mug een olifant gemaakt. In haar teksten gaat Annie wel recht door zee. De meeste zaalbezoekers verstaan dat uitstekend. Zonder een zekere ironie is het leven niet te leven. Alleen door die be nadering al vormt „Madam" een positieve musical. Al hou je natuurlijk mensen die overal een probleem van maken. Was het een negatief stuk, dan zou ik er niet eens in meespelen. Je speelt dan wel een rol, maar ik moet wel dingen kunnen zeggen waar ik achter sta. Anders stap ik er uit. Ik zou het niet eens mijn mond uit kunnen krijgen. Maar met radicale mensen, die zich vastbijten in hun eigen gelijk, heb ik altijd een beetje moeite. Dan moet je met pamfletten gaan lopen en niet theater be drijven aan de hand van teksten die ten dele vernomen zijn uit de monden van de mensen over wie het gaat. Dat mag dan toch wel levensecht heten. Ik speel in hoofdzaak een lichte dame in deze musi cal, maar ik voel me vooral een feministi sche vrouw, die meer kan dan boodschap pen doen, en ook meer wil. Ik ben wat blij met mijn toneelgaven. Voel me daardoor bevoorrecht, maar vind ook dat ik dat waar moet maken". „Elke avond heen en elke riacht terug ben ik daarvoor op pad. Ofwel in mijn eigen auto dan wel in de medewerkersbus. Door het hele land heen. En denk niet, dat ik overdag niks doe. Het huis moet schoon en de plee doe ik ook zelf. Maar het is na tuurlijk onzin, dat ik het feminisme afval als ik daarmee bezig ben. Ze zeggen wel, dat ik daarom die rol in „Madam" goed kan spelen, omdat iedere vrouw iets fri vools over zich heeft. Dat vind ik volkomen geklets. Ik kan net zo goed staande hou den, dat iedere man in wezen een homofiel is. Dan protesteren de meesten ook". „Voor al die voorstellingen avond aan avond moet ik me telkens weer opladen, mezelf voorstellen en wijs maken, dat ik die vrouw ben. Daar moet je geestelijk ook helemaal bij betrokken zijn. Soms lukt dat wel eens in mindere mate. Dan maak je De feministen met Winnifred boom aan het hoofd overle wat te doen tegen „Madam". het rare verschijnsel mee, dat je jez het podium hoort praten. Een heel gewaarwording is dat eigenlijk. Dan ik tegen mezelf zeggen, dat het echt blijven. Dat is best wel een vermoe bezigheid. Elke keer als ik 's avonds in de kleedkamer terugkeer, valt dat maal van me af. Dan voel je je vrij va figuur, die je de hele avond met je m dragen hebt. De volgende dag begin weer naar diezelfde figuur toe te lev( werk mag nooit een sleur worden, c je in elke rol toch weer een ander uitbeeldt. En die mag je ook niet do kaar halen". Allemaal mensen Annie M. G. en Conny en Trudy zijn f vinden voor de opvatting, dat in de cal „Madam" de werelden van twe< vrouwen worden opengelegd, in die z het helemaal om twee verschillende ten mensen gaat. Dit spel is geschrev wordt gespeeld in de geest dat we maal mensen onder elkaar zijn. Er lichtekooien in rond met een gouden maar ook met inhalige trekjes. Zo men er ook feministen, die verschillei tonen in vrouwwaardigheid en -aardi( Welke kant van de samenleving ie ook kiest, hij of zij brengt zijn of ha; rakter daarmee naar toe. Zo ook in „Madam". Daar botsen werelden. En veelal onder de nodige I ieit. Daar heeft Annie M. G. het wel toe geschreven. En het er ook naa maakt: „Want al die hoge heren, di veel ontberen, komen hier parkeren hun dure Peugeots. We zullen dus d ren veel drankjes te serveren, ze fli animeren en dan gaat het loos". Maa de andere kant niet zo gemakkelijk heren wel denken. „Kijk om je heen w leiding geeft en wie de touwtjes in h; heeft. Het is de man. Ook in de polit alles even ziek". Dit is meer dan een musical. Annie I biedt een tijdsbeeld, waar je zelfs je bij vast kunt houden: „Kijk in de k kijk naar het journaal. Wat is er aa hand, wie doet dat allemaal? Crisis de deur, overal terreur". Inderdaad, z rommel kunnen alleen mannen make dan de vrouw als van oudsher het wezen dat dat allemaal weer opruimt TON OLIEMU FOTO'S: CEES VERI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 32