Zakelijk brein achter successen fan ^ndré van Duin sen keiharde (nokker Producent Joop van den Ende lanceert zingende wonderkubus André Hazes als circusartiest André Hazes: volgend jaar trekpleister en spullenbaas tijdens de avond voorstellingen van „Joop van den Ende's Nationale Show Circus". len in krankzinnig hoog tempo spuien. Ik heb niks tegen Toon Hermans en Wim Kan. Voor mij zijn dat ook grandioze ar tiesten, waar we zuinig op moeten zijn. Maar als je vergelijkt, wat zij produceren en wat André schijnbaar achteloos uit zijn mouw schudt, zul je toch moeten toege ven, dat André uniek Is. Nee, de TROS mag blij zijn met zo'n medewerker". „Denk overigens niet. dat André een mak kelijke jongen is. Dat werken met hem een fluitje van een cent is. Dat was misschien zo in het begin, toen hij alles nog met Jon gensachtige bravoure deed. In de loop der Jaren Is hij steeds veeleisender geworden voor zichzelf en voor anderen. Die heidens moeilijke opgaaf om almaar leuk te zijn is een loodzware druk, die hem angstig maakt". „Als producer heb ik nu de taak om hem optimaal te laten functioneren. Dat Is geen kwestie van een kwartje in de automaat gooien en hopen, dat er een gulden uitrolt. Vergeet dat maar. Het is een keihard ge vecht, waarin wij beiden proberen om er uit te halen, wat er In zit. Van mij wordt verwacht, dat ik kan beoordelen, wat het publiek wil. En met die kennis probeer ik zijn talent te sturen. En naar mijn beschei den mening is dat tot nog toe voor zo'n tachtig procent gelukt". Een schande „Heus, als Je je niet voor mensen interes seert, als je uitgangspunt niet is: „Het beste is voor deze man of vrouw nog niet goed genoeg", deug Je niet voor dit vak. Dan ben je een centendief en moet je bankdirecteur worden". „Wat er nou weer met Jos Brink is ge beurd in dat televisiespelletje „Holland- België" is daar een sprekend voorbeeld van. Er is met die jongen op schaamteloze wijze gesold en gehannest. En dat is een schande. Gelukkig is hij zelf zo verstandig geweest om er mee te stoppen. Maar als ik zijn manager was geweest had ik gelijk na de eerste uitzending gezegd: „Kappen met die handel". Het was Immers overdui delijk, dat Brink niet past in zo'n bombas tische opzet. Je moet een artiest, die het moet hebben van woordgrappen niet los laten op een zaal met 2200 blèrrende mensen, die als gekken hun toeters en bellen laten loeien. Als zo'n markttafereel je voor ogen staat, moet je Barry Hughes uitnodigen. Want die heeft ér wel de bij passende grote mond voor". „Het blijft voor mij een raadsel, dat de AVRO zich niet gerealiseerd heeft, waar de fout zat. Ze hebben in allerijl de spelletjes wat leuker proberen te maken. Maar dat was het punt niet. Ze hadden tevoren moeten bedenken, dat Jos Brink zo'n pot senmakersprogramma onmogelijk kan presenteren. Daar is hij namelijk net even te intelligent voor. Brink moet zich concen treren op Babbelonië en op zijn eigen theaterprodukties". Wonderkubus Joop van den Ende „Ik ben de man voor het brede publiek" heeft Inmiddels ook de zingende wonderkubus André Ha- zes aan zijn voortdenderende zegekar ge-, bonden. Volgend jaar zal deze goeddoor- regen vertolkpr van het hevig .gein ün deer-. Totaalprogramma „Dat Is de reden, waarom André Hazes het volgend seizoen bij ons circus komt werken. Die jongen is momenteel onvoor stelbaar populair en zal zo goed als zeker een publiek binnenhalen, dat tot nog toe bij ons is weggebleven. Bassie en Adriaan nemen de middagvoorstellingen voor hun rekening en André presenteert het pro gramma 's avonds". „Pas op, ga nou niet meteen rondbazui nen, dat Van den Ende van plan is om Ha- zes te misbruiken. Dat zou ik natuurlijk kunnen doen. Maar dat is mijn stijl niet. Ik voel er niks voor om die Jongen uit te mel ken en over zeven maanden weer te laten vallen. Dan heb ik misschien wat verdiend mag ik asjeblieft? maar mijn circus kan ik dan wel vergeten". „Ik werk graag anders. Ik ga serieus pro beren om het onmiskenbaar talent van Hazes te lanceren in een totaalprogramma van hoog niveau. Als zanger-presentator krijgt hij de beste circusnummers om zich heen, de beste entourage, uitgekiende lichteffecten en muzikanten van formaat. Daarnaast wordt er momenteel hard ge werkt aan een clownsnummer, waarin hij een werkzaam aandeel zal hebben. En als het lukt komt-ie straks ook nog als acro baat in de piste". „Het moet een happening worden, die vol le tenten trekt. Zie je het al voor je? 's Middags een huis vol kinderen, die ge nieten van Bassie en Adriaan en 's avonds duizend bromfietsen tegen het hek. En een tent vol fans, die uit volle borst meezingen: „Een beetje verliefd". Als dat geen suc cesformule is, heet ik geen Joop van den Ende meer". Commerciële bulldozer En zo heet-le toevallig al 39 jaar. Joop van den Ende. gevreesd en bewonderd, ver guisd en verafgood. Een commerciële bull dozer, die van maandag tot en met zater dag elke ochtend de echtelijke sponde verlaat en daarna In zijn hoogsto versnel ling doorjakkert tot 's nachts twaalf uur. Hij begint de dag met een simpel ontbijt, dat hij persoonlijk klaar maakt voor zich zelf en zijn vrouw An. En om acht uur 's morgens tekent hij aan zijn bureau in Badhoevedorp zijn eerste brief. Soms droogt zijn haar niet snel genoeg en meldt hij zich een kwartier later op zijn hoofd kwartier. „Een hoge uitzondering", tekent hij daarbij aan. Hij rookt niet, nipt mondjesmaat aan alco holhoudende dranken en heeft alleen zijn werk als hobby. Vorig jaar heeft hij zich serieus voorgenomen om te gaan fotogra feren, maar het toestel ligt nog ongebruikt in de kast. „Ik heb er geen moeite mee", zegt hij, „ik ben gelukkig een uitstekende slaper en laat me elffcjaar uitgebreid door de medische ^mangel halen. Dan krijg ik een zpgenaafade vliegerskeuring;, Tot nog toëiffunctionërén alle organen ndari tévre- denheld. Afkloppen dus maar". In zijn jeugd was hij een fervent lid van het 5EVEDORP Dit zijn spannende voor Joop van den Ende, de alom- tordige, een meter negentig lange het warrig web van de Nederlandse liz. Opnieuw heeft hij zijn stierenek loken en zijn duiten op het spel ge- 2 miljoen gulden investeerde hij met lef in de film van Joep Meloen met idgemalen troetelkind André van als voorbestemde kassa-magneet, laast hoestte zijn knip drie en een ton op voor een grootscheepse, lan- reclamecampagne en voor de 70 die vanaf deze week in even zo- lerfandse bioscopen door de pro- s spoelen. itlopend op de reacties van pers en heeft hij alvast het besluit geno- rondom het verschijnsel Van Duin de film te maken, die bij leven en volgend jaar onder de kerstboom lie schaterlach zal moeten garande- ,lk waag me niet aan een oordeel loep Meloen", deelt hij gelaten mee, alleen zeggen, dat ik er zelf erg ;ig mee ben. Het is in elk geval een de richting, die wij beiden op het ibben. André bewijst in deze film, |j meer kan dan gekke bekken trek- ben er van overtuigd, dat hij met Meloen internationaal gaat scoren". en ik zijn geboren onder het ster- ild van de vissen. Hij op 22 februari, en dag later. En dat schept een band. vjenken op dezelfde golflengte en zijn op ons eigen terrein onmogelijke jlctionisten, die zelden met een resül- ^evreden zijn". Ïef een voorbeeld. Een paar dagen n hebben we een bejaardenclub uit 'dam met aanhang naar de Phono- ot-studio in Hilversum laten komen. Dat honderdvijftig mensen in drie bus- wZe kregen een aangeklede koffietafel tïken daarna naar een aantal oude te- van André. Kosten van die <J pak-weg vijf mille. Maar dat geld vjer dubbel en dwars uit, want nu heb- 3iwe de beschikking over een band met geluidsdecor, dat een komiek 3ikan wensen. Tot nóg toe kwamen de van André op de buis met de reac- llJiit de zaal. En daardoor wist je tevo- x^ooit, of er genoeg lach onder zat. Je |de mensen nu eenmaal niet dwingen Is leuk te vinden. Maar het vervelen- wel, dat André nergens Is, als hij optimale lach krijgt", alen we bij de montage zelf, welke leunende geluiden bij elke scène Een vette lach, een loeier, een een grinnik of een zenuwhinnik: we in ze allemaal in voorraad. André dus voortaan de lach, die bij hem een procédé, dat door buitenlandse istations al jaren met succes wordt ast bij tientallen producties zoals i, Wordt U al geholpen? en de shows icy Ball. En daarmee Is bewezen, dat lij ingeblikte reacties de timing per- is en het eindresultaat beter wordt". 4 !£an je strot roducer ben je voortdurend op zoek dat soort verbeteringen. Een produ- 5 niet de man, die zorgt voor warme ite en belegde broodjes. Daar heeft hij nensen voor. Als je dit vak serieus it en dat probeer ik zit je voort- 1 tot aan je strot in creatieve pro- i. Je denkt met een artiest mee, ver rappen, die misschien bruikbaar zijn. televisieserie „De Fabriek", waar de tussen haakjes Indertijd niks in zag, zeker tien scènes, waaraan ik mijn tje heb bijgedragen. In Joep Meloen dito". Andrè al uit de periode, waarin hij 1 een bandrecorder optrad. De eer- dat hij zijn mond open deed. was /*ens In een programma, dat ik gepro- léerd heb. Andrè is een natuurtalent «een waanzinnig grote, komische uit- dHng. Jij en ik kunnen een grap vertel baar geen hond om lacht. Maar met ifïles dezelfde witz krijgt hij een zaal ttwee seconden finaal plat", maar rustig van mij aan: André is 'Ijöon de beste komiek, die we In Neder- I hebben. En daarbij is hij ook nog on- Apoflljk produktief en blijft hij zijn inval Joop van den Ende en André van Duin: op dezelfde golflengte en beiden onmogelijke perfectionisten, die zelden met een resultaat tevreden zijn. Amsterdams Jongeren Toneel, dat zich gespecialiseerd had in klassieke hoogvlie gers: Driekoningenavond, Maria Stuart. Daarnaast had hij met vrienden een caba retgroep, waarmee ze bruiloften en par tijen afschuimden. Ome Joop als aan- smoezenier met courante grollen en grap pen. Het mag achteraf geen naam hebben. Tijdens zijn diensttijd bij de luchtmacht begon hij een theaterbureau, dat onder de vleugels van de Welzijnszorg de parate hap tracteerde op onversneden amuse ment. Terug In de burgermaatschappij werkte hij zes jaar op de decorafdeling van de Nederlandse Opera, waar hij leer de, hoe je een theaterproduktie moet aan kleden. Daarna begon het grote werk. Voor de te- levisieproduktie van Ted de Braak „Met liedjes het land in" huurde hij zalen, die hij daarna, compleet met consumpties en ver plichte garderobe, aan de NCRV leverde. „Soms zat er een winstje tussen van vijf honderd gulden", herinnert hij zich met smaak. „Soms schoot ik er tweehonderd gulden bij in. Alle begin is nou eenmaal moeilijk". Op uitnodiging van KRO-regisseur Warry van Kampen nam hij vervolgens de pro- duktie van „Citroentje met suiker" voor zijn rekening. In die tijd was hij ook al het onzichtbare brein, dat met commerciële klinkers de weg plaveide voor Imca Mari na, Sjakie Schram. Frans van Dusschoten en Andrè van Duin. „Het is een kwestie van feeling", meent hij met stelligheid. „De oude theaterrot Flink uit Den Haag heeft ooit tegen me gezegd: „Succes kun je niet beredeneren. Dat ruik je. Je moet het in je vingertoppen voelen". En hij had gelijk. Ik kan achteraf ook niet zeggen, waarom ik rotsvast geloofde in een peperdure produktie als Cyrano. De vakmensen verklaarden me voor gek, maar in Den Haag had ik wel twaalf avon den het Congresgebouw vol. Dat waren twaalf maal 2200 mensen. Welke directeur van een gesubsidieerd gezelschap kan me dat nazeggen?" Hart en ziel „Elke theaterproduktie blijft natuurlijk een gok. Ook ik kan morgen lelijk in de fout gaan. Maar toch, als je met hart en ziel aan iets werkt, wordt het zelden een flop. Waarom, denk je, zijn de grootste actrices en acteurs van Nederland met mij in zee gegaan? Kelen als Ko van Dijk, Guus Her mus, Mary Dre^selhuys? Omdat ze wisten, dat ik even bezeten van theater ben als zij zelf. De successen van „Twee op de wip" en „Slippers" zijn echt niet uit de lucht ko men vallen. Dat was ook geen natte-vin- ger-werk. Daar is op alle fronten aan ge ploeterd". „Mary Is nu op tournee met het stuk „Ha rold and Maude". En overal speelt ze voor uitverkochte zalen. Voor de serie voorstel lingen, die ze deze maand in Den Haag geeft, zijn nu al bijna geen plaatsen meer te krijgen. Dat bewijst, dat het publiek een neus heeft voor kwaliteit. De mensen wil len ondanks de Inflatie best nog een twin tig gulden neertellen voor een avondje-uit. Maar ze eisen dan wel bij voorbaat zeker heid. Ze wensen geen risico's te lopen. Pas als je ze bij voorbaat een fijne avond kunt garanderen, komen ze". „Als je Mary aan het werk ziet, kun je je overigens niet voorstellen, dat ze in januari vijfenzeventig wordt. Op het toneel speelt ze haar leeftijd schijnbaar moeiteloos weg. Mary is een vrouw, die me mateloos blijft boeien en inspireren. Daarnaast behoedt ze me keer op keer voor uitglijpartijen. Zorgt ze er voor, dat ik mijn niveau houd. Met haar heb ik zo'n zelfde affinitiet als in dertijd met Ko van Dijk. Ko was voor mij ook één machtig brok inspiratie. Een spar ringpartner uit duizenden. Ik denk nog vrij wel dagelijks aan hem". Harde rotzak Op een andere wijze is hij ook nog steeds bezig met Jeroen Krabbé, die na een ja renlange samenwerking vertoornd af scheid van hem heeft genomen. De ruzies tussen beiden zijn toen in de roddelpers tot kwaadaardige proporties opgeblazen. En dat zit Van den Ende nog steeds hoog: „Als mensen je opeens gaan kwalificeren als een harde rotzak", zegt hij, „kun je dat misschien als een compliment opvatten. Een producent, die over zich heen laat lo pen, wordt nu eenmaal gegarandeerd on dergesneeuwd. Maar het blijft doodzonde, dat ik een goede vriend heb verloren. Dat die genegenheid tussen ons Is verdwenen is een waarheid, waar ik moeilijk aan kan wennen". „Een deel van de fouten ligt uiteraard bij mij. Ik ben in die jaren zeer veranderd. Vroeger was ik een nog grotere zenuwlij der dan nu. Ik was een bezeten, dolle stier, die dwars door het behang ging. Dat is over. Ik ben zakelijker geworden. En harder. Het is een hardheid, die je wordt opgedrongen door de mensen om je heen., En door je eigen fouten. Telkens als je door jezelf of door anderen belazerd bent, lever je weer een stukje spontaneïteit in". Passé Het is een handicap, die hem van tijd tot tijd parten blijft spelen. Maar de vijanden, die hij tijdens zijn bliksemopmars maakt, neemt hij graag op de koop toe. „Er is nog zoveel in dit vak te doen", voorspelt hij, „neem een man als Gerard Cox. Van hem wordt beweerd, dat hij passé Is. Nou ver geet het maar. Hij heeft voor mij een film? scenario geschreven, waar de kenners straks van zullen opkijken. Nee, die komt op een grandioze manier terug". „Het is mieters als je aan zo'n come-back mag meewerken. Ik herinner me, dat ik in dertijd met de show van André van Duin de boer opging. De schouwburgdirecteu ren zagen er niks in. En daarom besloot ik om er een koppelverkoop van te maken. Als ze „Slippers" wilden boeken, moesten ze André van Duin er bij nemen. Dat kun je ook hard noemen, maar voor zo'n hard heid wens ik mij niet te schamen". LEO THURING televisieclowns Bassie en Adriaan, die tot nog toe het voortouw hebben genomen van Van den Ende's circusavonturen in schoffiesland. Circus Bassie en Adriaan derhalve exit. Lang léve het Nationale Show Circus. „Bassie en Adriaan", heeft de producer achteraf vastgesteld, „trekken een te be perkt publiek. En daar kun je een miljoe- nenproduktie onmogelijk aan blijven op hangen. Toen het nieuwtje er eenmaal af was, werden we gedwongen om vrijwel elke dag te verkassen. En dat komt de sfeer in een circus nooit ten goede. Je bent voortdurend bezig met opbouwen en afbreken. En die onrust vreet op den duur aan de kwaliteit van je programma. Eén- daagsplaatsen, dat heb ik aan den lijve ondervonden, zijn de pest voor een circus. De ellende was alleen, dat we geen andere keus hadden". „In Den Haag hebben we dit jaar tien da gen gestaan. En dat waren er welgeteld vijf meer dan in 1980. Het resultaat was, dat we met pijn en moeite hetzelfde aantal bezoekers in de tent hebben gekregen als vorig jaar. Begrijp je? Op die manier kun je een winkel, die 2,6 miljoen gulden ge kost heeft, niet open houden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 31