Robert de Niro als ambitieuze priester trinity-duo herenigd als schatgravers René Ver hoeff: „Men zal paf van ons staan in de Hartebrug" UIT DE CONSUMENTENGIDS NOVEMBER 1901= Undré van Duin's sprong naar de speelfilm IAAL HET BIJ DE GOEDKOOPSTE! KERSTCONCERTEN RIJGEN'ZICH AANEEN EN WORDEN STEEDS MAAR DUURDER Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt'u mij telefonisch vertel len wie u'graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. mmm fflD/REGIO LEIDSECOURANT VRIIDAG 18DECEMBER 1981 PAGINA5 Robert de Niro is een van de meest veelzijdige filmacteurs van deze tijd. Of hij nu een halve onderwereldfiguur moet spelen in een van Martin Scor- cese's films, dan wel een dolle bokser als in „Raging bull" of een ambitieuze priester zoals nu in Ulu Grosbard's „True confessions", je gelooft in hem. Met Robert Duvall ligt het iets anders. Jarenlang een be trouwbare bijna onopvallende figuur op het tweede plan zoals in „M.A.S.H." en „The godfather", zo ingehouden dat het je bijna zou ontgaan hoe goed hij was. Maar in „True confessions" krijgt hij gelijke kansen en zonder regisseur Grosbard iets te kort te doen, mag je wel constateren dat de twee Roberts de film maken. In „True confessions" spelen zij twee broers. De oudste, Tom, is een politieman, die de vuile karweitjes mag opknap pen zoals het zoeken naar de dader van een op gruwelijke wijze vermoord meisje, dat in pornofilms optrad. De jongste, Desmond, is priester en lang zamerhand een soort rechter hand van de kardinaal (Cyril Cussack) geworden door zijn vaardigheid gelden voor de kerk los te krijgen van parti culieren, waarbij hij nog wel eens door de vingers wil zien waar dat geld vandaan komt. De twee broers hebben ieder een geheel eigen loopbaan en de film speelt zich dan ook af wisselend in twee milieus af, totdat blijkt dat enkele van Desmond's relaties het ver moorde meisje goed hebben gekend. Zij eisen van de pries ter, dat hij zijn broer zal dwin gen de zaak te laten rusten. Zo niet, dan zullen zij ook Des- mond in het schandaal, dat bo ven hun hoofd hangt, mees leuren. Inmiddels heeft Tom de ware toedracht van de moord ont dekt, maar is van plan om de gehate aannemer Jack Am sterdam (Charles Durning) niet vrijuit te laten gaan... De Niro als de eens idealisti sche priester, die langzamer hand steeds commerciëler moest gaan denken en niet voor een lichte chantage te rugdeinst en Robert Duvall, als de zich driftig in de jacht STUDIO True Confessions Met Robert de Niro en Ro bert Duvall. Regie: Ulu Gros- bard (16 jaar). op de moordenaar vastbijtende politieman, vormen een prach tig duo. Een genot om naar te kijken. Grosbard weet met en door dit tweetal de aandacht gemakke lijk gevangen te houden, al zijn in het begin de manipula ties waarmee de priester op een society bruiloft of tijdens een spelletje golf het geld bijeenkrijgt voor de kerk, niet altijd even duidelijk. Tom's milieu is overzichtelijker. We kennen het uit vele politie films maar Robert Duvall maakt van de cynische, soms opvliegende politieman iets heel aparts. VERGELIJKING PRIJSPEIL LEVENSMIDDELENZAKEN 1) goedkoopst goedkoopste zaken b„ DIRKSON /6ïrk v.d. Broek/ l- Bes v.d. Heyden/ Jee. Hermans Prrjsslag /oirkv.d Broek Bas v.d. Heyden/ M a i is Tref center Berko Profimarkt (Zuid-Holland) Fred v.d. Werf» 5 a 10% duurder Albert Heijn, De Boer. Profimarkt (Groenwoudt). Co-op. Nieuwe Weme. Profimarkt (Groenwoudt). Simon. Spar super. Végé. Vendet. Vivo. V&D. 4.6 10 a 15% duurder A O 2000 15 a 20% duurder Profimarkt (Zuid Holland) 20 a 25% duurder Nieuwe Weme. Vendet. V&D meer dan 25% duurder A O 2000. Centra. Co-op. Spar-super.Végé.Vrvo. 4.6 onvoldoende artikelen aanwezig 11 de volgorde binnen de vekk en is alfabetisch >dst fen het publiek een beetje 'gekeken was op de rauwe J(| 'oghetti-western, kwam een n E. B. Clucher noemende [isseur met een vondst, die een bom insloeg het Tri- 'ty-duo. Een tweetal, dat als n'g wapen een paar mokers vuisten gebruikte en als soort Laurel en Hardy van ilde westen te keer ging, dat verschil dat de dunne ce Hill de slimmerik was de kolos Bud Spencer s voor het vuile werk liet LUXOR De vier vuisten heb ben de tropenkolder met Terence Hill en Bud Spencer. Regie Sergio Cor- bucci. opdraaien. Na de eerste „vier vuisten"- films, zagen we Hill en Spen cer ook nog op dezelfde wijze als piraten opereren of als Amerikaanse motoragent. Spoedig daarna ging het twee tal uiteen. Hill om in Amerika de Supercop te spelen, terwijl Spencer „thuisbleef" om af wisselend de Napolitaanse po litieman Platvoet en de sheriff met het knulletje uit de ruimte te spelen. Maar nu heeft Sergio Corbucci ze voor zijn „De vier vuisten hebben de tropenkolder" weer samengebracht en er is niets veranderd in hun optreden. De slimme Hill op de vlucht voor gangsters verbergt zich op de zeilboot, waarmee de lobbes Spencer net een door een marmelade-fabrikant ge- sponcorde wereldreis zal ma ken. Hill weet Spencer in de richting van een Zuidzee-ei- land te loodsen, waar een schat verborgen moet zijn. Wat zij daar aantreffen zijn vreemd brabbelende inboor lingen, die zij redden uit de handen van slavenhandelaren, een schietgrage Japanner die nog niet weet dat de Tweede Wereldoorlog is afgelopen én tenslotte voor miljoenen aan dollarbiljetten, die vals zouden zijn. Aan het eind arriveren de op Hill jagende gangsters samen met de slavenhandelaren ook op het eiland en dan kunnen de „vier vuisten" weer eens ouderwets van leer trekken. Een film van het bekende Tri- nity-recept met veel vaart en enkele hele gekke grappen in elkaar gezet. MILO Handel, het Gloria uit de Boheemse herdersmis van de Tsjech Ryba, tijdgenoot van Mozart. Voorts is Bach vertegenwoordigd en worden er Engelse carols gezongen op een ongetwijfeld heel mooie maar on-Engelse manier. Enfin, Louis en Liselore zijn de vrij kostbare hoofdmoten van dit Hartebrugse neusje van de kerstzalm, die Verhoeff namens het kerstplaat '82. „En radio hè, concerten; ja wat wil je, als uitvoerend musicus. Zou er treurig uitzien als dat niet zo was. Verbeeld je, dat je als journalist op 2 januari niets meer te schrijven had. Ook in mijn geval moet de directie doorgaan, het maatwerk moet doorstromen, het stokje dient geheven te blijven, auf Flüglen des Gesanges moeten mijn ensembles weer een nieuw jaar door zien te komen, 't Liefst gesponsord. Door oliebaronnen, bollenmarkiezen, snijbloemprinsen, bierbrouwers. Het geeft niet wie iets wil steken in de muziek. Maar de dagen van het onbekommerd, vrijuit zingen en zorgeloos kwinkeleren zijn voorbij. Het zijn de pegels die concerten op niveau in stand moeten houden". René Verhoeff vertrok spoorslags naar z'n kerstconcert in de Haagse Jacobuskerk. Gedecideerd dirigent op hoop van zegen. Maar als je de muziek hoort die hij teweeg brengt, zoals zondag in de Leidse Hartebrug, dan zeg je algauw: „verrekte mooi aigenlijk. Crimineel. Dat zouden ze meer moeten doen". Dan is een Verhoeff al snel op uw pad te vinden, met in zijn kielzog een jitgelezen rij van executanten, grote en kleine, die met z'n allen glans willen verlenen aan elk feest dat de muziek kan oieden. Voorlopig aan het Kerstfeest, dat weer in sneltreinvaart op til is. Toonkunstorkest onder contract heeft. Een concert met enigszins dure „jongens en meisjes", en zoiets vereist wel een volle kerkzaal die openstaat voor „heel Leiden". Geen Gloria of zalig wegdromen, geen cantique of lullabye, geen romantiek van Louis of Lies, wier voordracht tranen zal doen opwellen in menig oog, geen Kindje, ach Kindje, of er moet geld voor op tafel worden gelegd. Ook Kerstmis wordt alom vertoond in een zakelijke setting. Dat is iets, dat René tot schreiens toe bewogen heeft. Waarvoor hij graag desnoods uitglijdt, onder de gevelsteen waarop St. Frans aan de wolf een poot, pardon een hand geeft. „Als die kerk maar volkomt, zondagmiddag. Please, help me, en moge het Kerstkind je zegenen". Och, alles is mogelijk; ook Scrooge werd bekeerd en liet de grootste en vetste gans bij zijn behoeftige boekhouder Bob Cratchit bezorgen, waarvan „tiny Tim" dan weer kon profiteren. Dat is Kerstmis. Ook in de Hartebrug. Zondagmiddag. Kaarten, die recht geven op dit menu, zijn verkrijgbaar bij de VVV Leiden, Stationsplein, bij K&O, en vóór de aanvang van het concert in de kerk, vanaf half drie. Overigens kijkt Verhoeff al weer over Kerstmis '81 heen. Hij ziet aankomen, dat ie in januari t.v.- opnamen moet maken in verband met de verjaardag der koningin. En een IDO 1 Ik ben Joep Meloen )gt ,l.) met André van Duin en iten orrie van Gorp. Regie Guus erstraete jr. a de „André van Duin-pret- 'oo lm", eigenlijk niet meer dan m n opgeblazen video-registra- nti van de hoogtepunten uit n shows, heeft Nederlands >pulairste komiek van dit «ment de sprong naar de hte speelfilm gewaagd met eefi in doorlopend verhaal. e schreven deze week reeds t met „Ik ben Joep Meloen" ?i:nin uiterst overwogen sprong gemaakt. Meer karakter, inder karikatuur, maar toch stuntelige show-figuur met ,jj,l et ziekenfondsbrilletje nog et helemaal loslatend. Dat ordt het duidelijkst in de dia gen, geen opeenvolging van ose-ups, maar André van uin met gesprekspartner last elkaar voor een statische fan jtnera. Waarschijnlijk een ijs besluit, want in de mono- vn igen bijvoorbeeld voor de 0f tegen de papegaai in zijn terzijdes is Van Duin ïeigd te overdrijven en te tel bekketrekkend op de ca- era en dus rechtstreeks op Pt publiek te spelen. Maar dat eeft hij bij een volgende film- dt °ging en die komt er zeker wel afgeleerd. We hebben aall snslotte in Nederland nog iet veel ervaring met het ma- en van filmkomedies. MILO Onder de mensen die rond Kerstmis nauwelijks aan ademhalen toekomen bevinden zich hele groepen muzikanten. Mensen van het hoogste lied en andere looggestemde uitvoeringen. Zangers, solisten, - instrumentalisten en dirigenten werken zich deze dagen naar een bepaald niet gezegende instorting toe. Ze laten zich gelden, en „the blessed virgin and her offspring" zal hen een zorg zijn, althans in hun uitingen „naar binnen toe". Gisteren rei iiep ik even te niksen in de Haarlemmerstraat, ter hoogte van de franciscaanse pastorie, toen ik een de gefloten, verbonden H akkoord van consonanten ij hoorde, plotseling uitlopend fa in een schrille dissonant. j)f Een gebroken akkoord, had je kunnen zeggen. De voortbrenger van dit alles hield er bijna een gebroken been aan over, want hij was over een ijzig heuveltje op het wegdek uitgegleden. Hij herkende me en zei meteen met een, mij welbekende, grijns: „Dit uitglijden kan ik r<' me zondagmiddag, en trouwens vanavond in Den Haag ook niet, beslist niet veroorloven. Ik bedoel dan: tijdens de directie niet hè. Toch leuk, dat ik je zie, want je kunt wat voor mij sa en de mijnen doen. Het "aai moet wel gratis, want het ee geld is op". Toen wist ik al genoeg en pakte m'n blocnootje. Het was René Verhoeff, de onvermoeide, niet onscherp getekende koor- en orkestdirigent, die thuis in Noordwijk eet, drinkt, slaapt en mint, maar verder overal in het land de noten van zijn métier rondstrooit. De man van Haagse, niet eens bluf, en Rotterdamse koren, van het Toonkunstorkest Leiden, de il* robuste leider die nimmer i - Liselore Gerritsen, die in de Hartebrugkerk, Lei den, haar Janna komt voorlezen. aarzelt als hij in mijn kolommen kan kruipen. René Verhoeff, die onder aan de toonladder roept: „je moet maar weer eens een stukkie over me schrijven". Niet dat Verhoeff vandaag als een veelgeplaagd man wil overkomen, maar de Kersttijd ziet hij anders dan Charles Dickens deed. De heilige tijd is voor hem weliswaar een bewogen tijd, maar ook een periode van aanpoten. Geen pilsje drinken, want avond aan avond is het kerstconcerten geblazen. René kent rust noch duur en hij zal zeker niet te vinden zijn bij de herders die zich intussen opmaken om naar de stal van Bethlehem te trekken zogauw het koor der engelen hen daartoe met schalmeien opwekt. Nee, Verhoeff kent het stalletje slechts van buiten. want zijn gehonoreerde taak is het, met spel en snaren de Geboorte van het Kind op te luisteren en gelovigen en ongelovigen te stichten, met de stille hoop dat de laatste toch nog gelovig zullen worden. Toch is dit niet op de eerste plaats zijn pakkie an. „Ik heb dit jaar dertien kerstconcerten te verzorgen, en dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten. Volle bak overal, hoor, maar je moet behoorlijk aan de weg timmeren wil je het publiek naar de kerken krijgen om de mensen een wijding en betrokkenheid aan te spelen en aan te zingen. Nee, over gebrek aan belangstelling heb ik niet te klagen. Wat niet weg neemt dat je best wel weer eens een opwekking zou mogen plaatsen". Welnu, zondagmiddag aanstaande, 20 december, wordt om drie uur de Hartebrugkerk gevuld met een glorieus en veelzijdig kerstconcert. De organisatie (Leids Toonkunstorkest) heeft daartoe een uitgebreide „cast" samengesteld. Onder de medewerkers bevinden zich Louis van Dijk, die kerstmatig improviseert op de vleugel („uniek", noemt Verhoeff dat), Liselore Gerritsen, uit de Gelderse Achterhoek, maar van Leidsen universiteitsbloede, zal een eigen kerstverhaal voorlezen („in Den Haag kwam dat heel geëmotioneerd over, heb ik gemerkt", aldus Verhoeff, die het zelf niet gehoord heeft omdat hij alweer in de partituren was gedoken, „maar ik heb veel reacties gehoord"), daar zijn ook Anja van Wijk, mezzo, Hubert Waber, bas, een slaggroep en koperblazers van het Residentie Orkest, Jan Schmitz gaat op zijn schitterend gerestaureerde orgel op de Franse kersttoer en laat het Noël de kast uitgalmen. Dit alles omspeelt de zang van het gemengd koor Hagacantare, het knapenkoor van het Haagse Aloysiuscollege, het optreden ook van het Toonkunstorkest. Alles ferm en artistiek in de hand te houden door René Verhoeff, esquire. Uit te voeren composities: o.a. de Christmas Cycle, met internationale kerstliederen, van Marius Monnikendam Verhoeff; „drie uur vóór zijn overlijden, vier jaar geleden, nog aan mij opgedragen" een deel uit The Messiah van René Verhoeff, de veelgeplaagde; dirigent tevens. gevlucht In „Ik ben Joep Meloen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 5