De winkels liggen weer vol kerstplaten Serie over rechtspraak op radio gtudio dubbeWiKKerstnifflimer twee weken jitidiê entochmaar... J50 SS5® TERUGBLIK „Op volle toeren vooruit in Rijnsburg TELEVISIE VANAVO TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG ÜS."®! RADIO/TELEVISIE LEIDSEgOURANT DONDERDAG 17 DECEMBER 1981 P NEDERLAND 1 NOS 18.25 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18.28 Avanti! Avanti! (herh. 9) TROS 19.00 De werkplaats van de Kerstman 19.08 Op volle toeren 20.00 Onze ouwe 21.00 Kieskeurig NOS 21.37 Journaal 21.55 Den Haag vandaag 22.10 Oten hoe zit het nou met Sien? 23.00 Journaal 23.05 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 NOS 18.25 Paspoort voor Turken 18.35 Sesamstraat 18.50 Jeugdjournaal KRO 18.59 De Muppet Show 19.25 Willem Bosman: In goud en slaven KRO 20.27 De legende van Koning Arthur (slot) 21.20 Brandpunt 21.55 De Sullivans KRO-RKK 22.20 De ver van mijn bed show 23.10 Bidden met St. Jan van het Kruis NOS. 23.30 Journaal 23.35 Nieuws voor doven en slechthorenden irti n iha (Region, progr. 18.00 vom Grill, tv-serie. 18 18.45 Kleuterserie. 18.116 progr. 19.25 Sport. 19.5 1 verz. WDR: 18.00 Inform? Der Leidensweg, tv-serie. al. 19.45 Was sich neck sich, tv-serie.) 20.00 Jour form, progr. 21.00 Pop Cult, progr. 22.30 Aktual, progr. 24.00 Journ. ker DUITSLAND 2 L< 18.20 Der Bastian- tv-szlJ Progr.-overz. 19 00 Jo ti£ Spelprogr. 20.50 Inform. Aktual. 21.20 Reportage, cussieprogr. 00.30 Journ. f DUITSLAND WDR 3 ,5'oi 3. 20.00 Journ. 20.15 Scheideweg (The Doolins ma). Amerik. speelfilm. 2 progr. 22.30 Inform. Journ. BELGIE NED. 1 18.00 Kinderserie, progr. 18.35 Kinderpr< form, progr. 19.27 Uitz. 19.37 Meded. Nieuws. 20.10 Spelprogr, al. 21.45 Dallas, tv-.' 23.00 Nieuws. BELGIE NED. 2 Van 18.00 tot 21.00 Zie Documentaire serie. 21.00rK de midi, speelfilm. 22.55 I BELGIE FRANS 19.00 Region, magazine, bericht. 19.30 Nieuws. 1! progr. 20.20 Filmrubr. Me vj (Convoy), speelfilm. 23.051 weerbericht BELGIE-FRANS 2 Tot 19.00 Zie Net I. 19.00 se uitzending. De honger 19.30 Journaal. 20.00 Le livre. 20.30 Modern Style: nirs de Paul Collaer. Gt Belgische musicoloog 21.25 Le Chateau de Barl pera van Bartok (met oi k( Uitgevoerd door het Lom i0, monisch Orkest o.l.v. Sir^ met Sylvia Sass (Judith) vacs (Blaauwbaard). 22.309' la Fète aux Images. Filmri is Zf 't do NEDERLAND 1 ROF 10.00 Tumeltsje: Bliid en fertriet NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden NEDERLAND 2 NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden DUITSLAND 1 10.00 Journ. en aktual. progr. 11.10 Popmuz. schau. 12.10 Reportage, verz. 13.00 Journ. 16.15 Filmportret. 17.05 KinderJ— Journ (Region. 8.10-9.20 Schooltelevisie. DUITSLAND 2 9.15 Kinderprogr. 10.00 tual. 10.23 Cult, progr. 1 11.55 Sport. 16.15 Int 16.45 Journ. 16.55 17.40 Gevar. progr. DUITLAND WDR 3 8.00 Gymnastiek. 8.10-11. Schooltelevisie BELGIE FRANS. 12.00 Teletekst. 17.15 h Kinderprogr. Richting. 19.30 (S) h o.l.v. Rob Pronk. 20.00 Nleuwi het kuiltje. 21.15 Spel met p 21.30 Micro-electronica in Management, les 6 22.30 Ni 22.40 Trefpunt. 23.00 Jazz spt y ;RV: 11.30 Jou scholen.) 12.15 (S) Nieuwe mi l terwerken NOS: 13.00 Niei Nederi Muz.magazine. VPRO: Behalve in het journaal werd Polen gisteren niet noemens waard gevolgd op de buis. Een klein verschil overigens tussen het Westduitse en Nederlandse nieuws: bij ons worden de nieuwe Poolse stedennamen gebruikt. In het Westduitse journaal is sprake van Danzig, Stettin en Breslau. Wel kwa men de gebeurtenissen in Po len even ter sprake in de vrij uitvoerige reportage van Ken merk over het in Berlijn ge houden schrijverscongres, een boeiend gezelschap van hon derd schrijvers uit oost en west. Men kreeg een reeks soms spectaculaire standpun ten te horen over het machtse venwicht tussen oost en west v en de aan een dunne draad bengelende vrede. In aanmer king genomen dat dit congres plaats vond in de DDR, was er sprake van een openhartige en onpartijdige gedachtenwisse- ling. Günther Grass zei bij voorbeeld minstens zo bang te zijn voor de Russische als voor de Amerikaanse atoomraket ten. In hetzelfde Kenmerk werd Polen ook nog even aan getipt naar aanleiding van de annexatie van de Golaft-vlak- te. Begin zou van dep digheid dat Amerika^ land het nu te drulj met Polen gebruik hi maakt om zijn slag Het kan best waar z dit soort opportunism vertoond. Waar in schendingen van alle gewoon doorgaan is dor. Weer opnieuv Kenmerk, nu de VN mers zijn vertrokkene De NOS bracht een n Vlaamse tv-film gecoi op de flash-back. Ni drukkelijk gespeeld, gegeven gauw de me tische kant op zou he trokken. En eens me Vlaamse spelers dal doorgaans tegenkom gaf de tweede afleve „Allemaal tuig". All in deze serie rond hel voor midden-Nederli krant waarop je je f abonneren, maar die kunt bestellen. Den H daag liet een Joop zien, nog in de vol! van zijn strijdlust en ging- HAN J( Stereotest in „Hobbyscoop HILVERSUM Op zondag 3 januari zendt het NOS-radio- programma „Hobbyscoop" de vijftiende stereotest uit. Deze stereotest zal een uur duren. Het gewone „Hobbyscoop"- programma komt in verband daarmee die avond te verval len. De (vernieuwde) stereo test heeft als doel, de luiste raar thuis een indruk te laten' krijgen van de kwaliteit van zijn Hi-Fi-installatie. Jong en oud kan die kwaliteit zon der ingewikkelde meetappara tuur op het gehoor beoorde len. Dat gebeurt met behulp van speciale testtonen, waarbij tevoren wordt verteld, wat men zal horen als de installatie slecht is en wat, indien de ap paratuur in orde is. Verschil lende delen van de Hi-Fi-ke- ten komen in de test aan de orde. Aan de hand van spe ciaal voor dit doel uitgezochte muziek zal de geluidsweergave worden gecontroleerd. Tevoren kunnen tekst, een overzicht van de testtonen en de muziek worden aange vraagd bij postbus 1200, 1200 BE in Hilversum. (ADVERTENTIES] lemaal zo gecultiveerd en eli tair wordt. Integendeel, Elly Amelings zang heeft aan men selijke warmte en gloed aan zienlijk gewonnen. Haar tech niek is natuurlijk buiten kijf. Dat blijkt ook weer uit „Weih- nachtsgefühl" van Richard Strauss, „Maria Wiegenlied" van Max Regar en het expres sieve en ook geestige "Epipha- nias" van Hugo Wolf. Behalve uit de Berceusa van onze eigen Alphons Diepenbrock en „Vil- lancico Castellano" van de Spanjaard Josquin Nin, bestaat de B-kant uit de Weihnachts- lieder opus 8 van Peter Corne lius. Hierin is Elly Ameling op haar allerbest en straalt haar stem in al zijn allure. Kerstdiner En nu maken we een heel gro te sprong naar een andere kerstsfeer. HoewelTiental len jaren geleden ontmoette ik voor de krant eens een pianist- hammondorganist-entertainer, die op weg was naar een sjiek hotel, om daar het kerstdiner van de plaatselijke hogere kringen luister bij te zetten. Net zo gecultiveerd en zo eli tair als die klassieke sopraan zang, waar ik het zojuist over had. Dat dacht ik tenminste, ./ant die hogere kringen zag je altijd vooraan zitten bij de Beethoven-cycli van de pro vinciale orkesten. „Jij moet dus de hele avond Beethoven spelen"?, vroeg ik. „Dat had je dacht", antwoordde de enter tainer. „Geen noot klassiek is er bij. Eerst begin je met wat bekende kerstwijsjes - „Jingle bells" en zo - en dan komen ze na een tijdje over de vleugel hangen en schreeuwen om de Zangeres Zonder Naam en Johnny Hoes en Johnny Jor- daan". Daarom schaam ik me niet om direct na de kerstplaat van Elly Ameling die van haar col lega Mary Servaes-Bey (de Zangeres Zonder Naam dus) bij u aan te bevelen: „Bijna 2000 jaar geleden" (EMI Hol land, 1A064-26596). Hoe je ook over deze vrouw mag denken, het is een door-en-door goed mens, die heel wat ellende heeft moeten verstouwen van zichzelf (jarenlang ziekbed) en anderen (koffers vol brieven met menselijk leed). Geen wonder, dat ze in de meeste nummers een beetje morali seert over bijvoorbeeld de ver wereldlijking van het feest („Kerstmis door de jaren heen"), het egoïsme („De we- Thijs van Leer middelpunt van Pedal Point. reld moest vol mensen zijn"), de eenzamen („Als er sneeuw ligt in de straten"), degenen die je zomaar in de steek laten en zelfs met kerstmis geen vrede met je willen bewaren of sluiten („Vrede gaat voor bij") en over onze onvrede („De kerstman", „Misschien zit God te huilen"). Er zitten ech ter ook luchtiger nummers tussen, zoals het grappige „Op de purpuren hei" en een nieu we versie van „De herdertjes": een goede gemoderniseerde tekst en een aardig country western-arrangement. Huub-virus Tenslotte toch maar weer te rug naar de rooms-katholieke kerk van de mis, waarmee deze recensie begon. Ik erger me daarin nogal eens aan het Huub Oosterhuis-virus: goede en eigentijdse gedachten, zo verschrikkelijk somber, maar introvert, intellectualistisch en daardoor-meestal voor „de ge wone man", onbegrijpelijk, vaak ook nog op droefgeestige muziek. Zouden ze daar nou neit eens een paar van die oer- simpele. maar erg zuivere evangelische liedjes kunnen zingen, zoals die voorkomen op „Kom en zie" van Elly Rikkert en een stel kinderen (EMI Holland IA058-26735)7 Een goed lied, of dat nu reli gieus is of niet, moet je altijd na kunnen zingen, tot in de spreekwoordelijke badkamer toe. Dan ook heeft kerkelijke woord verkondiging via mu ziek pas echt effect, denk ik Daarom: probeer eens „Als je liefde hebt onder elkaar", „Hosanna", of „Zo hoog als de hemel". De titels zegen het al: daar zit volop vrede op aarde in. En met of zonder Elly Rikkert wens ik u die van harte toe. JAN VAN DER KLEIJ HILVERSUM NOS-radio zal vanaf zondag 3 januari wekelijks op Hilversum 2 van 13.10 tot 13.55 uur tot en met mei 1982 een nieuwe serie radiodocumentaires over de rechtspraak in ons land gaan uitzenden. Ook in 1980 werd onder eindredactie van Maarten Neder- horst een dergelijke serie uitgezonden. Toen had de reeks primair tot doel datgene, wat zich in de rechtszaal afspeelt, begrijpelijk te maken voor de luiste raar. Nu is volgens Nederhorst het uitgangspunt wat bijge stuurd in die zin, dat vooral daar opnamen zullen worden gemaakt waar in de rechtszaal maatschappelijke verhou dingen en situaties worden weerspiegeld. De nieuwe serie zal volgens hem dan ook minder schools en meer informa tief zijn. Evenals voor de reeks van 1980 heeft Nederhorst ook nu toestemming van het ministerie van Justitie om tijdens de rechtszaken opnamen te maken. Daarbij zal altijd de pri vacy van de verdachte worden gehandhaafd, terwijl alle betrokkenen, rechters, officieren van justitie, advocaten en verdachten, steeds hun toestemming moeten verlenen, zo wel voor de zitting als na de uitspraak. Elke uitzending begint met opnamen tijdens de zitting. Het tweede deel bestaat dan doorgaans uit een discussie met betrokkenen en eventueel een deskundig panel onder lei ding van drs. Herman van Run. HILVERSUM Ver draaid, dacht ik een paar maanden geleden, nu al een kerstplaat? Het ging om „Dona nobis pacem" (geef ons vrede) van de groep Pedal Point (CBS 88531). De titel is ontleend aan het Agnus Dei uit de Latijnse mis. En aangezien er toen ook nog geen spra ke was van een succesvol le vredestocht in Am sterdam en er bovendien in andere sferen actuele elpees moesten worden besproken, besloot ik het risico te nemen om deze dubbelaar nog even in de hoes te laten. Daar is ie dezer dagen dan uit geko men en jawel hoor: een prima kerstplaat. Voor degenen die er intussen nog niet van gehoord hebben, moet ik wel beginnen met te vermelden, dat Pedal Point bestaat uit Thijs van Leer (commentaar overbodig) op piano, synthesizer, fluiten en als zanger en drie buitenlandse vrienden: de Chileense zanger en drummer Mario Aragandoa Galetti (die eens de Christusrol vervulde in de Chileense ver sie van Jesus Christ Super star), diens landgenoot Tato Gomez (bas en ook zang) en de Japanse gitarist Paul Shigiha- ra. Thijs van Leer is van alle markten thuis, van barok tot pop en jazz en „sfeertje". Nu heb ik nooit hoog opgegeven van de muziek van zijn vroe gere formatie Focus: wel knap, ook interessant van sound, maar door de wat weeë modu laties en de vaak wat gewild lijkende hoge zangpassages van met name Thijs van Leer althans naar mijn gevoel wat aanstellerig en kitscherig. Ik vreesde dus het ergste: bestond er werkelijk (religieuze) be hoefte om de eeuwenoude La tijnse teksten op eigen, eigen tijdse muziek te zetten of had men toevallig wat muzikale ideeën, waarbij men zomaar een tekst zocht en daardoor even toevallig bij de mis te recht kwam? eens tijdens het koraalachtige, op rock uitlopende Kyrie en het Gloria (reggae, later jazz- waltz), maar het Credo, dat de B-kant van deerste en de A- kant van de tweede plaat in beslag neemt, is voor honderd procent overtuigend. Er zijn prachtige hymnische passages, vol close-harmony enn specia le, verre van kitscherige ge luidseffecten. „Et incarnatus est" bestaat uit stevige funk- rock, het „Crucifixus est" be vat veel dramatiek die onont koombaar aan oorlog doet denken. „Et ressurexit" is eerst heel rustig en bijna zwe vend, vervolgens heel opwin dend. Via het „In spiritum sanctum" komen we dan bij een „Confiteor" terecht, dat qua sfeer en intensiteit gemak kelijk te vergelijken valt met identieke gedeelten in meer stemmige klassieke missen. Op de laatste kant komt de „ciassicus" Thijs van Leer te voorschijn: het „Sanctus" met bijzonder fraaie zang en een goede gitaarsolo in een Bach- achtig fugathema, het prachti ge „Hosanna" in Renaissance stijl en het „Agnus Dei", dat echo's laat horen van de Fran se romantiek (die „hemelse" stemmen, een beetje a la „Jeanne d'Arc au bücher" van Arthur Honegger). Tenslotte een eenvoudig „Pater Noster", unisono bij de piano gezongen. We blijven nog even in de klassieke kersthoek, want „Christmas with Elly Ame ling" (CBS 76977) brengt on bekende en onbekende kerst liederen uit diverse landen, door de befaamde Nederlandse sopraan gezongen met een ba- rokensemble en-of de pianist Dalton Baldwin. „La Ame ling" begint met de kerstcan tate „O di Betlemma altera" van Alessandro Scarlatti, fijn gevoelig en uitgebalanceerd voorgedragen, zonder de over dreven accentuering, die de zang van dit soort zangeressen (soms ook Ameling) wel eens kenmerkt en waardoor het al- Koraalrock Wanneer je het project als ge heel overziet is van het laatste gelukkig geen sprake. Op de A-kant van de eerste plaat twijfel je af en toe nog wel Zangeres zonder naam in kerstsfeer. Chiel Montage gaat in de Florahal te Rijnsburg weer „Op volle toeren" vooruit met Hollandstalige artiesten, zoals Rob de Nijs die graag vastgehou den wil worden, Hepie en Hepie die over niets anders dan een foto de be schikking hebben, Miggy die alsmaar d'r tassie aan Annie wkijt wil voor een gozer die alsmaar wil dansen, The New Four die niet verder komen dan „Halverwege" en Bennu Ney- man, die opnieuw zijn niet met de werkelijkheid in overeenstemming zijnde verhaal over de vrijgezel zingt. Bovendien begint het carnaval naar onze contreien door te dringen. Ned. I 19.08 uur. Onze ouwe Een ingewikkelde zaak met „Onze ouwe" commissaris Koster. In een parkeergarage wordt een vrouw beroofd en een man vermoord. De samen hang tussen beide schokkende zaken mag de commissaris uit zoeken. Ned. II 20.00 uur. Kieskeurig Twee weken televisie en [adi°ui.geb-^ toegelicht Kees "Er is maar een kerst «ert»»'" ""STees J^nge-Vleermuizen zijn alleen nog mei Kerstmis THEMA: OE VROUW bevrijding wan rol patronen. r een abonnement: 035 - 284 333. Of schrijf n 1000 RA Amsterdam. Dan krijgt u de eerste vier n kerstnummer) GRATIS. Wim Bosboom en Mireille Be- kooy stellen samen weer alles in het werk om de consument het verschil bij te brengen tus sen goedkoop en duurkoop in de meest ruime zin des woords. Ned. II 21.00 uur. Ot en Sien Weer een uitgebreid scala van onderwerpen in „Ot en hoe het met Sien zit". De dames blikken ditmaal terug op het afgelopen jaar, op wat er alzo tot stand werd gebracht en wat nog steeds is blijven lig gen. Abortus, porno en werk loosheid krijgen aldus de aan-, dacht. Hedy d'Ancona van Emantipatiezaken praat hiero ver mee. Verder kijken naar brokjes uit de film „De stilte rond Christine M", die staat aangemerkt als een vrouwen film. Ned. I 22.10 uur. Muppetshow In de „Muppetshow" ditmaal een oude gast, t.w. Wenceslao Moreno, die al diep in de tach tig is, maar als naam nog steeds geldt in de showbiz. Hij begon als stierenvechter, stap te over op de sprekende pop en deed heel wat tv-shows, al was hij daarop jarenlang niet meer te zien. Daarom zagen de Muppets hem graag komen. Ned. II 18.59 uur. Rob de Nijs vraagt of u hem even vast wil houden. Willem Bosman Aad v.d. Heuvel vervolgt de weg van de vroegere slaven handelaar Willem Bosman, die niet wist, dat zijn dagboek nog eens op de tv zou komen. An ders zou hij wellicht niet zo openhartig geweest zijn over zijn handel en wandel. Ned. II 19.25 uur. Sullivans Weer allerlei verwikkelingen in de Sullivan-familie. Bert misdraagt zich en zo loopt een gezellig uitje fout. Maar John slaagt voor zijn examen. Hoe ra. Tom en Christine zoeken elkaar, maar er loopt altijd wel een storend element rond. Ned. II 21.55 uur. Ver van mijn bed Han v.d. Meer en de mensen om hem heen gaan in de Am sterdamse „Krakeling" weer diep in op de problemen in onze relatie met de derde we reld. Ned. II 22.20 uur. St. Jan Een groep gelovigen zoekt met elkaar in gesprek naar de zin van het geloof in deze dagen van de advent. Ned. II 23.10 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 2