'Als je op een podium gaat staan met je hele hebbenen houwen ben je vogelvrij' zeepost sportprogramma Theo Bitter door heel Pulchri gehuldigd LISELORE GERRITSEN TERUG MET KLEIN CONCERT 4 JNST LEIDSE COURANT DONDERDAG 17 DECEMBER 1981 PAGINA lï estelijke opening olse expositie at niet door TERDAM De officiële opening een expositie van Poolse volkskunst Rotterdam gaat morgen niet door in and met de omstandigheden in Po- Dit heeft Ahoy' Rotterdam, waar de oonstelling wordt gehouden meege- tVoor de opening zou de Poolse am- eur in Nederland, Bartoszek, naar erdam komen. lat het, aldus Ahoy\ moeilijk was genodigden nog op tijd in te lichten de beslissing, gaan de bijeenkomsten e tentoonstelling wel door. Alle fees- kheden komen echter te vervallen. Carré-trofee uitgereikt AMSTERDAM In theater Carré in Amsterdam is gis termiddag de eerste Oscar Carré-trofee uitgereikt. Deze prijs werd ingesteld door de club van circusvrienden en is bedoeld om artiesten te sti muleren en de circuscultuur op te vijzelen. De eerste trofee, die voortaan jaarlijks zal wor den uitgereikt, ging naar de Westduitse familie Jeanny Bu gler. Deze circusfamilie trok het afgelopen jaar met het Ne derlandse circus Holiday. Zorg overheid voor podiumkunsten AMSTERDAM De rijksoverheid dient rechtstreeks medeverant woordelijk te blijven voor het be leid ten aanzien van de podium kunsten zoals muziek, toneel en ballet en de kunstinstellingen in deze sector. Deze opvatting stelt het contactorgaan van Nederlandse Orkesten (CNO) in Amsterdam tegenover de voorstellen tot een grotere decentralisatie van de vorige minister van CRM, mevrouw Gardeniers, neergelegd in haar zoge naamde knelpuntennota. Nep-prijs voor schrijfster van keukenmeiden - romans LONDEN Barbara Cartland, de Britse schrijfster van keukenmei den romans en stiefgrootmoeder van Diana, Prinses van Wales, heeft een twijfelachtige onderschei ding gekregen: het „roosje-marse peinzwijntje" van de vereniging van vrouwen in het publiciteitswe- zen. Het „bekroonde" boek van de vooral in de Ver. Staten gretig gelezen schrijfster draagt de sprekende titel: „Rein en onberoerd". De romans van Barbara Cartland gaan bijna altijd over perikelen in adellijke families. (Van onze kunstredactie) Pulchri-voorzitter Munnik heette gisternamiddag een talrij ke schare welkom die in de grote zaal van deze oude Haagse Kunststichting bijeen was gekomen om Theo Bitter, be kend kunstschilder en Pulchri-lid, te feliciteren. Hij werd namelijk 65. Een van zijn goede vrienden, Simon Carmiggelt, was uit Am sterdam gekomen om het eerste exemplaar van het boek „Theo Bitter, Tekeningen in inkt, crayon, potlood" aan te bieden en dat deed hij vanzelfsprekend op de bekende Carmiggeliaanse manier: doorspekt met de droge, puntige humor van „je bent dan wel 65 Theo, maar toch nog echt 'n jongetje hoor, ja, eh héus, echt nog 'n jongetje. En wat zal je het nu druk gaan krij gen, want iedereen die 65 wordt, krijgt het veel drukker dan voor hij 65 werd...." intussen kwam tot grote hilariteit van de stampvolle zaal nog even het verschil tussen de Haagse en de Amsterdamse humor aan de orde. drie jaar van hardnekkig twijgen („Ik wilde lang- ïerhand eens wat anders zinnen") is Liselore Ger en weer teruggekeerd op, Nederlands theaterfront, een behoedzame start in schede gaf ze een succes- Ie reeks voorstellingen haar Klein Concert 4 in Haagse theater PePijn, ar indertijd haar artistie- I carrière is begonnen. In 'achting van de tournee 2, die ze kris-kras door Ierland gaat maken, akte Leo Thüring vast t haar een tussenbalans i HAAG Twee maal Liselore Gerritsen, intro- petekind van de IJssel, dat door zijn rusteloze wa ll is gewassen bij tij en tegentij, t een zaterdagavond in het Haagse PePijn-theater, rnalig ijspakhuis, nu de alkoof van de muze, waar anwezigen automatisch de rollen krijgen opgedron- van aangetrouwden, die nieuwsgierig samendrom- rondom een bevlogen familielid. Het podium is veel groter dan een zeepkist; laatkomers, die naar chterste rij zijn verwezen, blijven daar voyeurs met logeplaats. week later heeft ze zich genesteld in het hoofd- irtier van PePijn aan het Haagse Smidswater. De lense salon, waar ze jaren lang, spinnend op de k, heeft doorgebracht, is nu het kantoor van de za- jke leidster Annet Riezebos. Zwart leren fauteuils, 1 met glazen dekplaat, affiches aan de wand en in kast de gouden langspeelplaten, die Paul van Vliet eenzame solist in hoog tempo vergaard heeft. gouden plaat zit er voor niet in", meent ze met ge erde opluchting, „wat ik is niet geschikt voor het publiek. Daarvoor is p repertoire misschien net 6 te literair. In een land als inkrijk is duidelijk meer angstelling voor mensen, bij hun optreden de taal la- i prevaleren, die woorden Werk laten doen. Maar in arland hebben ze nog weinig op met deze van theater. Ik ben ook van de weinigen, die met formule werkt. Maar rom doe ik dat? Juist. Om- ik niet anders kan en wil", rsta me nu asjeblieft goed: ust mikken op een groot liek vind ik niet vies. Het er maar aan, hoe je het Paul heeft dat talent en ^ikt er fantastische resulta- mee. Ik heb zijn laatste in Carré gezien. En met ie het deel vóór de pauze ik schitterend. Dat is iter van grote klasse". lerpe kantjes (fonisch had ze laten we- dat ze pas in de namiddag insulteerd kon worden, or die tijd", legt ze achter- it, „is geen enkele stad in- ssant. Pas als de scherpe tjes er door de schemering vijld zijn, voel ik me er s. En dat gebeurt zo rond uur. 's Winters uiteraard vroeger. Dan zijn er da- waarop het 's morgens al r is". blijf een vrouw, die zich iet platteland het jofelst ft. Maar zo nu en dan moet :h even naar Den Haag tij te tanken: in oude win es rondom de Denneweg felen, een film bekijken, s vijf achter elkaar, wat raten met vrienden. Den g is daarvoor een ideale I. Daar hangt een geur van rbije romantiek, die me aanstaat. Amsterdam is me te schreeuwerig, te veel ouwe jongens krentenbrood". „Ik opereer altijd vanuit de stilte. Maar tegelijk heb ik ook graag mensen om me heen. Die kluizenaarstic is bij mij dan ook duidelijk een dunne laag vernis. Geloof me: de mensen, bij wie ik me echt prettig voel, hebben aan mij een gemakkelijke. Bij Paul is dat precies omgekeerd. Die is gelijk joviaal. Hij doet een hoop. Maar dat is ook vernis. En daaronder zit zijn een zaamheid". „Er is nog een reden, waarom ik om vijf uur heb afgespro ken: ik ben gevoelig voor licht. Juli en augustus zijn daarom niet mijn favoriete maanden. Want dan is alles te schel, te brutaal. Geef mij het voorjaar maar. En de herfst uiteraard. Dan heb ik ook de zon niet per se nodig. Dat grij ze decemberweer vind ik ook prima". Vacuüm Het is alweer drie jaar gele den, dat ze met haar liedjes van verlangen de hordes nam in het circuit van de kleine za len in Nederland. Daarna volgden drie maten rust van elk twaalf maanden. Een ver borgen bestaan aan de boorden van de Zuidhollandse droom- rivier de Meye, met dotter, meizoen, speenkruid, vogels, zwanen en schapen als ver trouwde bronnen van inspira tie. Freewheelend in dat va cuüm leende ze haar hese stem uit aan de hoorspelkern en speelde ze met José Ruiter in drie één-acters, die als vage dagsluitingen door de televisie werden uitgestraald. „Toneel spelen", heeft ze zich toen gerealiseerd, „is een avontuur, dat alleen de moeite waard is, als je met teksten werkt, waarvan je denkt: ver rek, dat had ik precies zó wil- Liselore Geritsen, na drie jaar weer terug met haar nieuwe, ij- zersterke solo-programma Een klein Concert 4. Concert 4 Is het broosheid alom, die nog geac- leerd wordt door het ijle fluitspel van Martijn Als- öfs en de muzikale onderstroom van pianist Ccn van- r Linden. len zeggen. Je moet het er vol ledig mee eens zijn. Anders loont het de moeite niet". „Ik merkte wel, dat ik on kwetsbaar was. Als een toneel stuk de mist in ga^Jt, pakken de critici vrijwel nooit de ac trices en acteurs. Die worden hooguit beklaagd. Maar als je op een podium gaat staan met je eigen werk, ben je vogelvrij. Dan geef je je bloot met je hele hebben en houwen. Het is griezelig, maar ook een stuk spannender". Handje liefde Die avond in PePijn is het weer zover. Liselore Gerritsen terug van weggeweest met Een klein Concert 4. Nieuw repertoire, waarin de natuur als vanouds de universele pas munt is, waarmee ze haar ge dachten verzilvert. Een handje liefde, wat gesorteerde over peinzingen. Broosheid alom, die nog geaccentueerd wordt door het ijle fluitspel van Mar tijn Alsters en de muzikale on derstroom van pianist Ben van der Linden. Zelf staat ze een avond lang terzijde, gevangen in een koker van licht en na het slotakkoord van elk lied als een nachtvlinder oplossend in het duister. „Ik maak liedjes", houdt ze vol, „het is beslist geen poëzie. Want daarvoor gelden andere maatstaven. Als ik een beeld spraak gebruik, doe ik dat om mijn bedoeling duidelijk te maken. Mijn teksten blijven concreet. En daarin verschil ik duidelijk van dichters, van een vrouw als Ida Gerhardt, die, zoals ik, in het land van de IJssel geboren is. Wat zij ge schreven heeft is wél poëzie. Poëzie zit onder de woorden. Soms lees je een gedicht,waar van je geen bal snapt. Het laat je zwemmen, zoeken naar de betekenis. Maar toch ontroert het je". „Als je mijn teksten er naast legt, merk je dat het heel wat anders is. Ik laat weinig te ra den over. En gelukkig maar, want anders kwam er hele maal geen hond meer naar me luisteren". Duel Ook deze avond is de confron tatie met het publiek een duel, waarvan de afloop voor haar lang onzeker blijft. „Ik begin elke keer weer opnieuw met de angst in mijn lijf aan zo'n klus", bekent ze, „maar dat lijkt mij niet abnormaal. Ik ge loof, dat er weinig collega's zijn, die handenvrijwend het podium opstappen". „Daar komt nog bij, dat de in timiteit van PePijn een artiest naar de strot springt. Het is te klein, te benepen. Je moet je hier waanzinnig op je gemak voelen om geloofwaardig over te komen. Daarom is het ook niet zo verwonderlijk, dat ar tiesten, die gewend zijn om in grote zalen te spelen, PePijn doodeng vinden". Ze geeft overigens royaal toe, dat haar vrijwillige verban ning uit de Nederlandse thea ters lang genoeg geduurd heeft. „Van nature ben ik een solitair, die geen problemen heeft met alleen zijn. Ik kruip graag in mijn schulp. Maar als je te lang aan één plek vastge bakken zit en alleen wat boe ren en gapende koeien om je heen ziet, komt je leven gaan deweg tot stilstand. Je droogt op. Automatisch raak je daar na in een meditatieve trance, waar niks hoeft, niks meer be langrijk is. Het is de lethargie van de binnenvetter. En die toestand gaat op den duur zelfs op mijn zenuwen werken". „Gelukkig heb ik een moto riek, die is afgesteld op ener giebesparing. Dat zal ook de reden zijn, waarom ik niet die hete drang heb om avond aan avond op te treden. Twee, drie keer per week vind ik al mooi. Dan houd ik tenminste ook nog wat tijd over om door het polderland te banjeren en wat bloemen te plukken". Continu-proces „Met schrijven ligt het duide lijk anders. Dat is een continu- proces, waar ik ook in de afge lopen drie jaar mijn handen vol aan heb gehad. Helaas mis ik de adem voor een boek en daarom heb ik maar weer tek sten voor liedjes geschreven en zo nu en dan kleine verha len over mensen en dingen van vroeger". „Vertaal dat nu niet als heim wee. Want dat heb ik niet. Ik kijk nooit terug. Er zijn alleen stukken verleden, die voor mij nu razend actueel zijn. Heden is het onloochenbare feit, dat we nu tegenover elkaar zitten. Maar heden zijn ook gedach ten, die in me opkomen. En gedachten hebben nu eenmaal aan de werkelijkheid van het moment zelden genoeg. Het is een keuze, die je niet zelf maakt, maar waar je toe ge dwongen wordt. Afscheid neem je ook niet. Dat gebeurt. Er zijn genoeg momenten in je leven, die vervMaaien. Maar wat je niet vergeet is ook niet verloren". lijk uit luiheid en gemakzucht. Ik was trouwens bang, dat ik te zware accenten zou leggen, als ik ze uit mijn hoofd leerde. En dat gevaar was er niet, zo lang ik ze voorlas". „Ik moet trouwens toegeven, dat ik het vreselijk vind om teksten in mijn kop te stam pen. Ik ben telkens weer doodsbang, dat ik stukken oversla en op puur technische gronden de boot in ga". „Een man als Ramses Shaffy heeft daar geen last van. We zijn een seizoen samen opge treden en regelmatig kwam het toen voor, dat hij zijn tekst kwijt was. Dan ging hij soepel over op een zelfverzonnen Chinees, dat nergens op sloeg. Maar het klonk zo overtui gend, dat geen mens zich reali seerde: „Hij staat onzin uit te kramen". Ik heb dat vermo gen helaas niet. Als ik mijn tekst kwijt ben kan ik de voorstelling verder wel verge ten. Dan wordt het gegaran deerd een rot avond". Denkpatroon Over inspiratie zegt ze op de valreep: „Die komt uit de gek ste hoeken. Je hoort een stuk muziek, dat je boeit, je loopt door een weiland, je vangt een kreet op. die je aan het denken zet. Soms is het één regel van een gedicht, die je op het spoor zet van gedachten, die vaak achteraf niks meer te maken hebben met die regel". „Ik verwerk al die indrukken uiterst persoonlijk. Ik heb net een paar feministische boeken gelezen en onbewust beïnvloe- Heel puur Klein Concert 4 is drie maan- den geleden in Enschede in §en"dirsindsdIeTmijn d'enk- premiere gegaan Het wel ge- troon Dje ervaring had ik lijk goed merkt ze op „en ^et de Vredesmars in Amster- dat was een hele opluchting. dam Da, massale wanhopige Je kunt immers alleen probe- verlangen naar vrede vind je ren om een goed programma een 0j andere manier gega- te maken. Je schrijft en blijft r£ndeerd in mijn teksten schrappen. En dan nog weet je rug.> J niet, of het de moeite wel 0ëvcr polltiek ik niet. waard is Ofschoon ik me er mateloos .Jk schrijf graag als ik net aan A, die ruzies in de wakker ben^ Regelrecht uit Kamer6 dal schaamteloze be- bed in mijn badjas achter het kvechten om futiliteiten. Er is bureau. Op die momenten ko- jn Nederland geen politicus, men de beste gedachten aan dje ,k kan pru,men lk ben bod. Je bent een paar uur weg- 2iek van di/ hap. Ik ga wel geweest en even heel puur Je stemmen Maar gan wej vol. «ens een dom stemgedrag. Ik or» van a pi inocmanncnurpc kijk Welke partij Zich het en van afleidingsmanoeuvres" „Als ik nou van tevoren niet wist, dat ik met mijn teksten het theater in ging, zou ik ze waarschijnlijk niet schrijven. Ik moet ze aan een ander kun nen vertellen om te weten, of sterkst maakt voor de proble men, die mij bezig houden. Te gen de bom, vóór een gezond milieu, voor een groen land. Die krijgt mijn stem". Ze gooit er voor het laatst een het klopt wat ik zeg. Als die schfterlach tegenaan, die grof confrontatie niet plaats vindt. van korre, js blijf ik in mezelf ronddarren Mijn ,cven is een moeizame en komt er niks meer uit tochJ, van de ene meevaUer „In mijn nieuwe programma naar de anden,.. schreef ze zitten ook weer wat kleine QQ^ verhalen. Vroeger las ik ze Nee'. die komt er wel utt LEO THURING voor, maar dat deed ik duide- Met de volgende schepen kan zee post worden verzonden. Oe data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip ver- Argentinië ms. „Alhena" 24 decem ber; Australië ms „Mairangi Bay" 21 december; Brazilië ms „Alhena" 24 december; Canada ms „Atlantic Pre lude" 23 december; Israël ms „Na- host Kurier" 21 december; Japan ms „Thames Maru" 23 december; Kenya. Oeganda, Tanzanië ms „N11 Katwijk" 23 december; Ned. Antillen ms „Caribia Express" 24 december; Nieuw-Zeeland ms „Mairangi Bay" 21 december; Ver. Staten van Amerika ms „Atlantic Saga" 23 december; Zuid Afrika (Rep.) ms „City of Dur ban" 21 december. Sir Adrian Boult stopt met dirigeren LONDEN De Britse diri- gent Sir Adrian Boult heeft officieel bekendgemaakt dat hij niet meer zal dirigeren. De 92-jarige orkestleider was al sinds 1978 niet meer in het openbaar opgetreden. Wel maakte hij nog steeds grammofoonplaatopnamen in studio's. Sir Adrian leed al enige tijd. aan rugklachten waardoor hij niet staande kon dirigeren. In de studio kon hij zittend het orkest leiden. Zijn carrière omspant een pe-" riode van ongeveer 60 jaar. Gedurende 20 jaar leidde hij het symfonie-orkest van de BBC. Ook trad hij op in lan den op het Europese vasteland en in Noord-Amerika. Sir Adrian was een opvallende figuur met zijn militaire voor komen met grote walrussnor. Hij heeft wel eens gezegd dat hij het prettig vond in kerken, op te treden, omdat daar niet mag worden geapplaudisseerd; In zijn lange loopbaan deed hij veel voor de uitvoering van werken van Britse componist- ten als Elgar, Vaughan Wils. liams en Holst. Daarnaast was hij bekend om zijn interpreta ties van werken van Brahms en Schubert. CX3 BOEKEN Bijbellanden in woord en beeld Als de Schrift zichzelf ver klaarde, waren er geen com mentaren nodig en die vullen bibliotheken. Zou iemand iets begrijpen van primo Jesaja wanneer hij niets weet van de geschiedenis van die tijd? Het is een goede zaak dat er steeds verklaringen verschijnen, vooral voor leerlingen van het voortgezet onderwijs. De nieu we Bijbel-atlas van Catling Al len en Porter lijkt op een ver eenvoudigde uitgave van de prachtige atlas die van der Meer vroeger samenstelde, maar hij is helemaal op het onderwijs gericht; duidelijke kaarten in kleurendruk en fo to's door één van de schrijvers onlangs genomen waarbij het accent valt op de topogratie en de archeologische vondsten die, zoals men weet, een nieu we kijk op de aloude gewijde verhalen hebben gegeven. Maar bovenal waarderen we de historie-beschrijving uit de contekst waardoor eveneens veel vragen opgelost werden die vroeger naar het rijk van de mythe verwezen zijn. Om het met Keiler te zeggen: „Und die Bijbel hat doch recht". Het ware te wensen dat er voor het onderwijs meer van zulke instructies versche nen omdat kijken en leren hoe langer hoe meer samen gaan. J. Catling Allen en Malcolm Porter: „Bijbellanden in woord en beeld" 'n Educa- boek van Tjeenk Willink Noorduijn-Culemborg. Prijs 16.-. ZATERDAG Basketbal Eredivisie (heren); Noordkop-Haaks- bergen, Punch-Leiden. Amstelveen- Den Bosch, Donar-The Stars, Land- lust-Rowic. Eerste divisie A; Orca's-Wolves, De Germaan-ASVU. Akrides-Groningen, Anguilla-Pokai, Uitsmijters-Cange- Eerste divisie B: Rotterdam Zuid- BOB. Eindhoven-Achilles. Paulus- Wyba. Hoofddorp-Black Eagles, SOVB-Racing R. Eredivisie (dames); Amstelveen-BOB, Rotterdam Zuid-Leiden, Flash-Jum pers, The Stars-Voorburg, Landlust- Groene Uilen. Promotiedivisie: SOVB-AMVJ Am sterdam. DAS-US, Sea Devils-Gronin- gen. Eerste divisie: Dragons-Dynamo, Ra cing Amsterdam-Cangeroes. Black Eagles-Gr. Eagles. Volleybal Eredivisie (heren): Maasticht-Brevok, Zaan '69-Starlift Voorburg, Lycurgus- EAW, Animo-Geldrop, VVC-Orion. Eerste divisie A: Dynamo-Dunamiek. Eerste divisie B: Radius-Starlift Voor- Eredivisie (dames): AMVJ-Sarot, VCH-The Samsh. Sudosa-Dynamo. Van Santen Haag-VVC. Zaalhandbal Eerste divisie B (dames): V en L-Zon- nebloem Zaalkorfbal Hoofdklasse A: Rohda-PKC. Hoofdklasse B: Blauw Wit-KVS. Overgangsklasse B: HKV-VES. Overgangsklasse C: PSV-ZKC '31. ZONDAG Basketbal visbericht voor sportvissers in het binnenwater Liselore Gerritsen: „Nog steeds ga ik met de angst in mijn lijf het toneel op". -r Promotiedivisie (dames): Olympia- Zeemacht. Rugby Ereklasse: NFC-HRC. Thor-DIOK, KMD-LSRG. AAC-RCC, RCH-DSRC. Promotieklasse: Wageningen-As- crum, West-Friesland-USRS. RRC-Be Quick, Haarlem-HRC 2. Te Werve-'t Gooi (vriendschappelijk). Promotieklasse: RSRC-Rams, RCH 2- Oemoemenoe, URC-Minerva, Castri- cum-Delft '74. Zaalhandbal Eredivisie (dames): DVO-V en K, Swift Arnhem-Niloc, Hellas-SEW, Switt Roermond-Quintus, PSV-Trajectum*" ad Mosam. Eerste divisie A: Volewijckers-WWV. HMS-HMS, Hellas 2-Quick '20, E en O-Ookmeer, Bornerbroek-ESCA. Eerste divisie B: Foreholte-Hercules, Animo-Ancora, Loreal-DES. EBHV- Wings. Zaalhockey Hoofdklasse A: Kampong-Tilburg, Wageningen-Schaerweijde, MEP- Groningse Studenten. Hoofdklasse B: HC Klein Zwitserland- Den Bosch. Hattem-HDM, Quick Sticks-Oranje Zwart. Zaalkorfbal Hoofdklasse A: Deetos-Steeds Hoog- er, AKC-Fortuna. Archipel-Ons Eiber nest. Hoofdklasse B: LDO-Luto, Samos- SCO. DOS '46-Allen Weerbaar. Overgangsklasse A: Driehoek-Drach ten. ROG-Ritola, HKC-Dalto, VEO- DKOD. Overgangsklasse B: Asko-NIC, Fides Pacta-Wordt Kwiek, Trekvogels-Stan- Overgangsklasse C: Rigtersbleek-Da- naïden, OEC-Oost Arnhem, Wester kwartier-Die Haghe. Overgangsklasse D: Achilles-Geldropy Rapiditas-DOS. BEP-Deto. Pams- Ados.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 17