Jan Meulendijks en
Bart Schuil
beroepsmatige
bedenkers van
Babbelonië en
Holland-België
Langer tv op vrijdag en zaterdag
Schok van het nieuwe:
Cultuur als natuur
TERUGBLIK
RADIO/TELEVISIE
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE WOENSDJt
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
LEIDSE COURANT
DINSDAG 15 DECEMBER 1981 PAG
In een modern wit inge
richt kantoorpand aan de
Amsterdamse Weterings
chans zetelen Jan Meulen
dijks en Bart Schuil, spel
letjesmakers van beroep.
Het tweetal verdient de
dagelijkse boterham met
het bedenken van kruis
woordraadsels, crypto
grammen, prijsvragen,,
puzzels en spelletjes voor
kranten, weekbladen en
televisie. Hun parade
paard is het AVRO-televi-
siespel „Babbelonië", we
kelijks goed voor zeven
miljoen kijkers. Een gat in
de markt.
Jan Meulendijks: „Nou ja, een
gat in de markt. Ik zag ge
woon een mogelijkheid. Ik
werkte bij de Geïllustreerde
Pers, op de radio- en televi
sieafdeling. Een algemene re
dactie. Nou had ik altijd al een
gevoel voor puzzels, dus heb ik
daar de puzzelredactie aan toe
gevoegd. Prijsvragen beden
ken en zo. Leuke rare dingen
voor de mensen. Toen dacht
ik, nu moet ik maar eens in de
voetsporen van mijn vader en
mijn broer treden, zakenmen
sen en eigenlijk van de ene op
de andere maand ben ik hier-'
mee begonnen".
Bart Schuil, al elf jaar zijn
compagnon: „Het bleek dus in
derdaad een gat in de markt".
Jan: „Dat vind ik zo klinken.
Ik zeg liever dat je je op den
duur waardevol hebt gemaakt.
Je geeft de mensen iets wat ze
ergens anders niet kunnen
krijgen. Op een gegeven mo
ment weet je wat een bepaald
blad nodig heeft. Voor ons is
een kruiswoordraadsel maken
een schema pakken en woor
den invullen. Maar je houdt
wel in je achterhoofd voor wie
je bezig bent, voor een krant
of voor een damesblad".
Kwaliteit
„IK bedoel niet dat daar zo'n
verschil in kwaliteit in zit, je
weet alleen wat voor woorden
in een bepaald blad beter pas
sen. Maar een vrouw heeft
vaak een betere woordkennis
dan een man. Dat hebben we
wel geleerd in dit vak. De
mensen die mee willen doen
moeten daarvoor als selectie
een formulier invullen met
een puzzel. Behoorlijk pttig.
De vrouwen brachten dat er
over het algemeen beter af".
Bart: „De vrouwen speelden
ook beter".
Jan: „Ja. Gehaaider. Ik be
denk het nu net hoor, maar
zou dat niet te maken hebben
met het feit dat veel vrouwen
ook meer vrije tijd hebben?"
Uit een stapel papieren vist hij
een leeg schema voor een
kruiswoordraadsel. Hij vult
het in en bedenkt de omschrij
vingen er tussendoor even bij.
„Een kwestie van routine",
verklaart Bart. Als de foto
graaf zijn intrede doet wordt
het vel snel terzijde gelegd.
„Momentje, even reclame ma
ken", roept Jan, opent zijn
koffertje en vist er twee papie
ren uit met daarop het woord
„Babbelonië". Het tweetal be
kent zijn enthousiasme.
Jan: „Babbelonië" is voor ons
heerlijk om te- doen".
Bart: „De jus over de aardap
pelen. Het is gewoon een dagje
uit, zo'n opname".
Jan: „Een ontzettend fijne be
zigheid. Goede sfeer en om
gaan met heel aardige mensen.
We staan het panel geheel ten
dienste. Voor de uitzending
gaan we bij elkaar zitten en
nemen de boel door, want die
wisselgasten vragen natuurlijk
honderduit".
De inbreng van het tweetal
gaat dus heel wat verder dan
de levering van het idee al
leen. Dat bleek wel duidelik
toen zij de uitzending van één
van de afleveringen met Jan
Blaaser en Caroline Kaart ver
boden. Jan is bereid nog even
precies uit te leggen hoe dat
nou zat.
Publiek
Bart: „Volgens de AVRO
moest het programma terug
van 35 naar 25 minuten. Bo
vendien zou het niet meer in
een theater, maar in de studio,
zonder publiek worden opge
nomen. Maar zeven bekende
Nederlanders kun je niet in 25
minuten afdoen. En er hoort
publiek bij „Babbelonië".
Jan: „We hebben geprotes
teerd tegen deze planning.
Men wilde niet naar ons luis
teren, toen hebben we de uit
zending verboden. Het was
een onzettend leuk program
ma, alleen het liep wel uit tot
veertig minuten. Nou, vijf mi
nuten kun je daar wel afhalen,
maar de AVRO heeft er een
hele ronde uitgeknipt. Op dat
moment is er sprake van ver
minking van je produkt en
hebben we ingegrepen".
Waar Jan en Bart zich hoge
lijk over hebben verbaasd ïs
de talrijke publiciteit rond
„Babbelonië".
Jan: „We hebben gewoon een
amusementsprogramma ge
maakt. Leuk. Maar zodra iets
succes heeft beginnen ze je ka-
pot 'te schrijven.* Worden er
rare of nare dingen over je
verteld".
Jan Meulendijks (links) en Bart Schuil:
lachen?"
,Wat is er op tegen de mensen eens te laten
Bart: „Je mag in Nederland
blijkbaar niets doen wat leuk
of aardig is. Eén op de twee
Nederlanders kijkt naar „Bab
belonië". Theaterprodukties
waar drie man en een paarde-
kop in de zaal zitten krijgen
lovende recensies, maar een
volle zaal is direct verdacht".
Jan: „Het interesseert me niet
zoveel, want tegen alle hetzes
in staat het programma zo
recht overeind als maar zijn
kan. Ik maak me alleen af en
toe wat kwaad. Wat is er nou
in Godsnaam op tegen om
mensen eens te laten lachen?,
Vandaar ook dat we bezig zijn
in Amerika. Een Amerikaan
vindt het leuk als een andere
Amerikaan succes heeft. Heel
verfrissend".
Bart: „We worden zo moe van
al die roddels. Dat het doorge
stoken kaart is, dat het dub
belzinnig zou zijn. Er komt
geen onvertogen woord in
voor".
Buitehi „Babbelonië" bedenken
Jan en Bart ook twee andere
AVRO-programma's, de Wie-
kèntkwis en Holland-België.
Jan: „Alles wat wij bedenken
gaat eerst naarv de AVRO".
Bart: „De mensen denken wel
eens dat wij bij de AVRO in
dienst zijn. Dat is dus niet zo".
Jan: „De AVRO heeft ons al
tijd de kans gegeven. John
Schelfhout heeft de mogelijk
heden met ons zeer goed door
zien. Het is een soort trouw.
Frank Kramer vroeg laatst in
de studio nog of wij niet iets
rondom zijn show wilden
doen. Dat doen we dus niet,
omdat we al eenzelfde pro
gramma maken".
Bart: „Dat lijkt me normaal.
Maar als de KRO zou vragen:
„Willen jullie een nieuw spel
letje voor ons maken, dan doet
we dat ook".
Tijd
Al thet al gaat in de spelletjes
makerij aardig wat tijd zitten'.
Jan: „We werken vaak in het
weekeinde. Ga maar na.. Al
die televisieprogramma's moe
ten voorbereid worden. Dan
zit je nog eens een paar uur in
de studio. We doen mee aan
Viditel, we worden gebeld
door reclamebureaus om een
prijsvraag te verzinnen en we
zijn druk bezig met de voorbe
reidingen om in Amerika vas
te voet aan de grond te krij
gen. Dan moet je wel vaak in
het weekeinde werken. Maar
dat geeft niet, ik werk graag.
En ik kan er op het moment
weinig saaie kanten aan ont
dekken".
Bart: „We doen alles met
evenveel plezier. Het is een
aardig idee dat zoveel mensen
met je werk bezig zijn. „Bab
belonië" heeft zeven miljoen
kijkers, de Wiekentkwis ook.
Dat is leuk. Ik vind het fijn als
ik de mensen 's morgens in de
tram over je programma hoor
praten Of als iemand mijn
puzzel zit op te lossen. Per slot
van rekening hebben we geen
boodschap. We willen de men
sen alleen leuk bezighouden"
BAS MARTENS
HILVERSUM Het alge
meen bestuur van de NOS
is akkoord gegaan met
een voorstel van het dage
lijks bestuur om de minis
ter van CRM te verzoeken
de televisiezendtijd per 1
april 1982 met vier uur uit
te breiden. Deze zendtij-
dujtbreiding zal voorna
melijk worden benut om
de zendtijd op vrijdag- en
zaterdagavond te verlen
gen.
Bij de langdurige behandeling
in het bestuur bleek overigens.
dat niet alle leden gelukkig
zijn met de wijze, waarop die*
zendtijduitbreiding tot stand is
gekomen. Na een in een
VARA-televisieprogramma
gedane suggestie van minister
Van der Louw om in de strijd
tegen de piraten de zendtijd op
vrijdag- en zaterdagavond te
verlengen (de minister sprak
toen over drie uur per week)
kwam het onderwerp opnieuw
ter sprake bij de CAO-onder-
handelingen. Om 25 extra ar
beidsplaatsen te realiseren
werd toen de uitbreiding met
vier uur in principe aanvaard.
Een deel van de bestuursleden
sprak zich er voor uit dat zich
een dergelijke situatie niet op
nieuw zal voordoen.
Het bleek ook dat het bestuur
die vier uur wil zien als een
„voorschot" op de derde fase
van een NOS-meerjarenplan
om in de periode van 1 okto
ber 1982 tot en met 1 oktober
1984 de televisiezendtijd met
in totaal 32 uur uit te breiden.
Gepland was uitbreiding met
acht uur op 1 oktober 1982
voor middaguitzendingen van
half vier tot half zes, met zes
uur op 1 oktober 1981 om het
gat tussen middag- en avon
duitzendingen op te vullen en
ten slotte met achttien uur per
1 oktdber 1984 om dagelijks de
televisiezendtijd te vervroegen,
tot twee uur 's middags en ten
behoeve van de vrijdag- en za
terdagavond.
Het bestuur ziet nu de vier uur
van 1 april volgend jaar als
een voorschot op die laatste
achttien uur, die dus, ais ten
minste het ministerie met de
afzonderlijke fasen van het
meerjarenplan akkoord gaat,
zullen worden teruggebracht
tot veertien uur.
Bezwaar bleek er ten slotte bij
het bestuur te bestaan over de
onzekerheid rond het betalen
van de directe programmakos
ten door het ministerie van
CRM. De kosten van de vier
uur per 1 april zullen geheel
uit de omroepbegroting moe
ten komen.
Maar de NOS verlangt wel,
dat dan van de eerste fase van
acht uur per 1 oktober volgend
jaar er vier door de minister
zullen worden vergoed. Mocht
dat niet het geval zijn, dan zal
de hele zendtijduitbreiding op
nieuw in het bestuur aan de
orde komen.
Het zevende deel van de serie „De schok van het nieuwe",
waarin de onderlinge samenhang en de wisselwerking van de
sociale'en politieke ontwikkelingen en de visuele kunst centraal
staan, begint vanuit het Haags Gemeentemuseum. De door Da
vid Richardson geregisseerde aflevering heeft als thema de ver
stedelijking in de twintigste eeuw en het verdwijnen daardoor
van de eeuwenlang als inspiratiebron dienende natuur. De
meeste kunstenaars, die evenals hun publiek in steden wonen,
gingen rond de eeuwwisseling de indrukken die bij de moderne
stad behoren, in hun kunst verwerken; de natuur, die eeuwen
lang als inspiratiebron had gediend, deed een aantal stappen te
rug. De film laat het gebruik van de stedelijke overvloed zien en
de invloed van televisieprogramma's op de kunst. We zien ook
hoe andere media nieuwe materialen voor onderwerpen van
kunst aandragen; de effecten van deze media op de kunst in dit
programma: „Kuituur als natuur".
Ned. I. 22.10 uur.
Marieke Tichelman praat In De christen en depressie (2)
met deskundigen over soorten depressies en hoe Je er
van af komt
Waltons
De Waltons worden verblijd
door de komst van Tip, een
oude dienstmakker van pa. De
twee hebben heel wat herin
neringen uit te wisselen. Maar
John Boy en Jim Bob merken
op, dat er wat bijzonders aan
de hand is mej Tip.
Ned. 1.19.30 uur.
Interludium
Begeleid door Hennie Olthof
aan de piano speelt de violist
Peter Ligtermoet „Nigun", im
provisaties van de Joodse com
ponist Ernest Bloch en twee
mazurka's van de Pool
Henryk Wieniawsky.
Ned. 1. 20.50 uur.
Depressies
In het tweede deel van het ge
sprek dat Marieke Tichelman
heeft met de arts dr. M. Ash-
ton en de maatschappelijke
werkster mej. Freeman in „De
christen en depressie", wordt
verder gesproken over depres
sies: hoe men eraan komt, wat
de verschillende vormen zijn
en hoe men van die depressie j||
af kan komen.
Ned. I, 21.00 uur. m
Babbelonië
De onderwerpen die in Babbe
lonië aan de orde komen, moe
ten deze keer worden geraden
door Conny Vandenbos,
Lenny Kuhr en Benny Ney-
man.
Ned. II, 19.25 uur.
Conny
Vanden
bos, een
van de
deelnemers
aan „Bab
belonië".
Mies
Mies Bouwman ontvangt in
haar programma van een uur
„Miesweer een aantal ver
kwikkende gasten, waarvan Schilderijen
de twee laatsten koppelsgewijs
op tien vragen een antwoord
moeten bedenken. Ala arties
ten komen de zangeres Helen
Reddy uit Australië en de
chansonnière Eve Duteil.
Ned. II. 2027 uur.
Dallas
In de Amerikaanse serie Dal
las moedigt J.R. Alan Beam
aan met Lucy te trouwen. Dit
tot verwondering van ieder
een; het zou immers eerder
voor de hand liggen als J.R. de
jonge jurist de laan uit zou stu
ren.
Ned. II. 2L30 uur.
De vijf-delige serie „Honderd
beroemde schilderijen", die de
jacht als thema heeft, wordt
geopend met het schilderij
Diana en Calisto van Titiaan,
geschilderd in het midden van
de 'zestiende eeuw. Opmerke
lijk van dit openingswerk is
het feit, dat het schilderij nau
welijks iets met de jacht te ma
ken heeft. Diana is de godin
van de jacht en de kuisheid en
daarmee houdt het verband
met het thema op. Titiaan
werd geïnspireerd door een
Romeins verhaal, gebaseerd op
de Griekse godenwereld, en
niet door jachttaferelen.
Ned. II, 23.05 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen komen mor
genmiddag Bolke de Beer,
Frans en René op de skie, de
fluit en de bombardon, de gro
te klok, de familie Knots en
meneer Rosi.
Woensdag Ned. 115^0 uur.
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.28 Mlcro-electronlca In
bedrijf (4)
NOS
18.58 Journaal
EO
19.00 Kinderkrant
19.30 The Waltons
20.20 Tijdsein
20.50 Interludium
21.00 De Christen en
depressie (2)
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag vandaag
22.10 De schok van het
nieuwe (7)
23.05 Journaal
23.10 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.25 Paspoort voor
Joegoslaven en Italianen
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
AVRO
18.59 AVRO'sToppop
19.25 Babbelonie
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.27 MIES
21.30 Dallas
22.20 Televizier Magazine
23.00 De toestand in de
wereld
23.05 Honderd beroemde
schilderijen
NOS
23.20 Journaal
23.25 Nieuws voor dol
slechthorende!)
DUITSLAND 1
18.00 Die Leute von Kors.
rle. 18.30 Asphalt-Artiste^
18.40 Die Leute von Korsbl
rie. 19.15 Aktual. 19.451
neckt, das liebt slch, tv-s
Journ. 20.15 Amus.progr.*
form, progr. 21.45 Dallas,
22.30 Aktual. 23.00 Filmpot)
Journ.
DUITSLAND 2 'U
18.20 Tekenfilmserie. 18.57,
verz. 19.00 Journ. 19.30 Diar]
guste, muzikale klucht. 2UM
21.20 Reportage. 22.05 Info
Aansl: Journ.
DUITSLAND WDR 3
18.00 Kleuterprogr. 18.30 b
rle. 19.00 Popconcert. 19.4,,
3. 20.00 Journ. 20.15 GalJ1J
Markt. 21.45 Filmreportage.!"
falschen Fuffziger, tv-serjhi.
Schaken. 23.30 Journ.
BELGIE NED. 1 12
18.00 Kinderserie. I8.05itet
progr. 18.35 Inform, progr. i
ligieus progr. 19.38 Lotto, ii
morgen. 19.45 Journ. 20.T
progr. 20.15 Muzikaal prq b
Medisch magazine. 22.00 Q
Toto en journ. jfti
BELGIE NED. 2 |uf
Van 18.00 tot 20.10 Zie Njde
Documentair progr. 20.55 a
talre. 22.20 Open School. iUN
BELGIE FRANS )k<
19.00 Region, journ. 19.25nd
weerbericht. 19.30 Journ. ,aa
19.55 Amus.progr. ca. 21.(Lp
progr. ca. 22.00 Volksmuz.
Journ. en weerbericht. !ul
BELGIE-FRANS 2 )b;
Tot 19.00 Zie Net I. 19.00 Le&
mes amis. 19.30 Journal
Point de mire. 21.00 Ericn
filmcyclus. De zedenverhalsj
nou de Claire, psychologlscLj
Hi O I li* 1Q7n UnnIHrnllsn |711J
mand en Laurence de
22.45-23.35 Vidëographiefi1
Deel 1 van een video-docuq e
lig
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-10.17 Schooltelevisie
11.30-12.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
OPEN SCHOOL
15.00 Open Schooltijd
NCRV
15.30 Bolke de Beer
15.40 Frans en Renee
gaan skieen
15.45 De fluit en de
bombardon
15.55 De grote klok
16.40 De familiQ knots
17.05 Meneer Rossie
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
DUITSLAND 1 lie
10.00 Journ. en aktual. 10gri
s.progr. 11.10 Inform, prof j
Umschau. 12.10 Report. 12.!
verz. 13.00-13.15 Journ. 16."g,
16.15 Amus.progr. 17.00 Kinis
17.50-18.00 Journ. |e
DUITSLAND 2
10.00 Journ. en aktual. 1(r
s.progr. 11.10 Inform. prcP
Umschau. 12.10 Report. 12£k
13.00-13.15 Journ. 16.Jte
iderproj.
Kuesli
progr
tv-serie. 17.40 Gevar. progr
DUITSLAND WDR 3 ich
8.00 Gymn. 8.10-11.40 Scl^c
sie. (9.45 Kleuterprogr.»er
Schooltelevisie. j{j(
BELGIE NED. 1 eic
15.30-16.30 Open School. »sc
var. klnderprogr. jr(
BELGIE NED. 2
15.30-16.30 Open School, tbi
var. kinderprogr. ir(
BELGIE FRANS
16.00 Gevar. jeugdprogr. lFr
var. kinderprogr.
HILVERSUM t
18.06 AVRO's Radio (oom. 18.25 Toppers
van toen. 19.02 13 Speciaal. 19.30 Fragm.
uit Die Ozardasturstin, operette. 20.30 Hoor-
speUerie. 21.02 (S) Crinoline. 22.02 AVRO's
Sportpanorama. NOS: 23.02 (S) Met het oog
op morgen. VARA: 00.02 (S) Elpee tuin. 1.02
(S) Groot lichl. 5.02 (S) Truck.
20.15 Drempelvrees. 20.30 Sp«
LEAC: 21.30 D.abetesvoorl, (3). i
log ie (13). KRO: 22.30 Nieuws. 22t
schap. 23.00 (S) Zin in muzk
dlokabaret. 23.55 Nieuws.
HILVERSUM 2
18.00 Nieuws. 18.10 Sultenl. commentaar.
P.P.: 18.20 Ultz. van de PvdA. HUM. VER
BOND: 18.30 Na vijven en zessen. KRO:
00 (S) Vensters op vrede (3). .19.25 Kruis
punt. 20.00 Nieuws. 20.03 Bidden om vrede. <S) Guitariteiten.
Popdonder 21.02 Nashville. 22.0?n
all that jazz. 23.02 Elpee-tuin. |gj
iic
VOO: 7.03 Ook goeie morgen
9.03 (S) Muziek terwijl u werkt
10.02 (S) Kletskop. VPRO: 10.45
(S) Villa vpro. 12.03 (S) Ville vpro
Verzet. 13.06 (S) Welingellchtte
kringen. 13.35 (S) Een klap op je
kop. EO: 14.20 <S) Theologische Verkennin
gen. 14.35 (S) Radio Kleuterkrant. 15.02 (S)
Open Huls. 16.15 EO-Aktief. 16.20 Licht en
uitzicht. 16.55 EO-Metterdaad. 17.02 Tijd
en. 17.45 EO-Metterdaad.
12.30 Nws. VAHA: talnghe - certTl'
volg. 13.00 Nws. 13.11 Dingen vahr
13.30 Nws. 13.32 Dingen van de S
Oude schoolliedjes. 14.20 De Sché31
(14.30 Nws.). 14 50 Kinderen eera<
-1jJ(J aenflp
KRO: 7.02 Manr
s4
weekblad - De VARA rr
en informatie: 7.20 De Wekkerra
dio 7.30 Nws. 7.45 Mijheer de
voorzitter. 8.00 Nws. 8.11 Aktual.
8.30 Nws. 8.33 Reaktletelefoon. 8.40 De
Vooruitgang. NOS: 9.05 Gymn. v.d. huls
vrouw. 9.15 Werkbank. 9.25 Waters!. 9.30
Nws. TELEAC: 9.32 Avantl, avanti. VARA:
10.02 Hoor haar. (10.30 Nws.) 11.10 Schooi-
1.32 Ezinghe -
NOS: 12.26 Medad. v
12.34 Popslag. 13.30 H
8.00 Nws. 8.05 Ptatf
8.45 (S) Musica SacraUi
Onder de hoogtezon. f
Orkest palet. 12.0C
mento 13.00 Nws. 1JJ.05 (S) H
14.00 (S) Muziek uit de tijd va
14.30 (S) Bartolotti ensemble,
ne bezetting. 15.30 (S) Muziek
16.30-17.00 (S) Literama-woensda»r
De AVRO begon met een
nieuwe serie onder de titel
„Mensen zoals jij en ik". Dat
zijn dan een hele ris (26 naar
ik meen) door de Duitser Her-
bert Reinecker, de auteur van
o.a. ook „Derrick", geschreven
eenacters. Gisteravond werden
de eerste drie vertooijd. Zij
bleken wel wat weg te hebben
van Roald Dahl-verhalen, die
wij op gezette tijden op het
scherm kunnen waarnemen.
Alleen moet gezegd dat die
wel iets ingenieuzer zijn „ge
componeerd". Maar toch, ook
deze verhalen zijn (ofschoon
de afloop wel een tikkeltje
voorspelbaar is) alleraardigst.
Maar ze zijn vooral hierom zo
amusant omdat zij, zeker voor
Nederlandese begrippen zo
goed" zijn geënsceneerd. Kees
Brusse is de steeds weerkeren
de vaste hoofdrolspeler en hij
is nu eenmaal een meester in
dit soort werk van mento
typetjes uitbeelden. Er L
ter ook gezorgd voor i
kend tegenspel. Zo zagfe
in „schilderen in Ierland
voorbeeld Ina van Fë
Hoe dan ook, het is onf,
feld een serie om eikel
met genoegen naar uit
En zij siert in ieder gel,
lopende televisieseizoen
lijk eens wat op. j,
Met Koning Klant kondif
ons al enigszins in de kof;
feestdagen storten. Zo C'
men wij onder meer hr<
verantwoorde kerstbonw
evenzeer verantwoorde p
lie konden kopen en telt
ook wat wij eventueel
doen als de vlam in Af
slaat. Enfin, per slot vai*
ning is de kerst al op d«f
hand zo wit als ik we*
wat.
HERMAN HOFHlL