P
Sn
<1
Rembrandt
deed zijn
werk in de
Nachtwacht
niet goed
Veertien karakterrollen van Kees Brusse
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVO
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
MAANDAG 14 DECEMBER 1981 PA<
Rik Felderhof: „Je krijgt te doen
met mensen die hun eigen pro
gramma maken".
„Kijk, die „Nachtwacht"
heeft Rembrandt niet
goed geschilderd. Daar
staan de leden van het
Amsterdamse schutters
gilde op, allemaal trotse
kerels in vol ornaat.
Echt mannen die iets
bereikt hebben. Maar
geen man schopt het ver
in het leven zonder een
„goed wijf" achter zich.
En dat is, Rembrandt
vergeten. Hij had op dat
schilderij de vrouwen
van die mannen op de
voorgrond moeten zet
ten. Dat is geen feminis
me, maar de waarheid".
Aan het woord tante Anne
Schweinsbergen uit de Jor-
daan, omschreven als een
echte Amsterdamse, met een
hart en twee tanden van
goud. Eerlijk tot op de
draad, maar zonder ook
maar het kleinste blaadje
voor de mond.
Zij fungeert als een van de
gasten in het NCRV-radio-
programma „Rozegeur en
prikkeldraad", dat as. don
derdag voor de 250e maal
ether kiest, op Hilversum 1
van half vijf tot zes.
Zij behoort tot het tiental
mensen, dat deze feestelijke
uitzending glans komt verle
nen. Zij komen samen in het
rijkelijk van guirlandes
voorziene Huize den Treek
in leusden. Daar maken
vanouds de makers van dit.
programma, Rik (zoon van
de beroemde Herman) Fel
derhof en Aart van Bergeyk,
een pas op de plaats om hun
gasten alle ruimte te bieden
tot het slaken van je reinste
ontboezemingen.
Makers Rik en Aart werken
er al zes jaar aan om zodani
ge gasten voor de micro te
krijgen, dat hun werk als
gangmaker eigenlijk overbo
dig Wordt. Zij zoeken de
mens achter de mens. Zetten
die op zijn of haar voetstuk
en praatstoel en komen dan
tot gesprekken, die weke
lijks driekwart miljoen vaste
luisteraars trekken. Die
mensen zorgen voor de roze
geur van alles wat in het le
ven vervoerend en fantas
tisch mag heten. Niet min
der dragen zij ook prikkel
draad aan, omdat het leven
met zijn ongewisheden niet
altijd een pretje is. Ook dat
mag en moet met veel be
grip, maar onomwonden in
de ether geworpen worden.
Daar zit een groot stuk her
kenning in voor alle mensen
wier leven niet van een
leien dakje loopt
GEWONE MENSEN
Een jaar of zes zijn Aart en
Rik nu met deze rubriek in
de weer, die begon als een
reeks interviews met men
sen die wat te vertellen heb
ben. Niet mensen hoog te
paard of met een hogre
functie of met gezag om
kleed, nee, gewoon mensen
zoals je ze alledag om je
heen ziet, maar aan wie wel
de gave van het woord is
verleend. Die zijn niet met
een eenvoudige handgreep
van straat op te pikken.
Daar moet naar gezocht
worden. En als je die een
maal hebt, dan moeten die
ook aangesproken worden,
eerst door de aard van het
programma en ten tweede
door de programmamakers,
die een geschikte voedings
bodem moeten scheppen.
Daarin ligt de kracht en de
belangrijkste taak voor de
makers van zulk een ru
briek, die mensen aan het
woord laat.
Rik Felderhof zit al jaren bij
de NCRV. Hij riep om, inter-
Aart van Bergeyk:
zo „Rozegeur" blr
ben eigenlijk
ngetulmeld".
viewde, maakte „Poptater"
voor de tieners, liet zich in
met „Kindervisie", zo ook
met „Plein publiek", en trok
een keer met kinderen uit
een Amsterdamse volks
buurt naar Afrika om die te
laten zien hoeveel slechter
hun leeftijdgenootjes het ge
troffen hadden dan zij. Op
die manier krijg je op de
duur het radiowerk wel in je
vingers en dat is het waar
hij nog dagelijks van profi
teert met zijn activiteiten
voor „Rozegeur".
Hij vertelt: „In dat werk
krijg je te maken met beken
de of onbekende Nederlan
ders, maar uiteindelijk met
zeer boeiende exemplaren
daaronder. Mensen met wie
je geen programma in elkaar
hoeft te zetten, omdat zij
hun eigen •programma's ma
ken. Daarbij gaat het er om
hoe je die mensen opvangt,
ze op dreef helpt. Het mooi
ste is als ze in hun rol raken.
Dan moet je ze bijna afrem
men of bijsturen".
Aart van Bergeyk kan op
een niet minder actief radio-
verleden bogen. Hij kwam
na een stage vast bij „Los
vast" en „Globaal" en ook
zat hij in de nacht op 3, ge
sprekjes met mensen die om
allerlei redenen niet op één
oor liggen, maar juist dan tot
openhartige taal komen on
der het motto „Bent u daar
nog?" Aart liep nog cursus
op de Amsterdamse Acade
mie voor Kleinkunst en
kwam daar vandaan met
een programmaatje onder de
titel ,JHet nuttigen van
etenswaren istoegestaan".
Nu nog biedt hij op de radio
informatie over film. Jam
mer dat hij zelden films ziet
die de toets van zijn kritiek
kunnen doorstaan.
NAAR PARUS
Hij vertelt: '„Ik ben eigenlijk
de rubriek „Prikkeldraad"
binnengetuimeld. Ik deed er
zo nu en dan aan mee, maar
toen besloten Rik en ik onze
krachten te bundelen. Het is
goed om zoiets samen te
doen, omdat je op twee fron
ten een man moet hebben,
één langs de weg voor de in
terviews en één in de studio
om de zaak zendklaar te ma
ken".
Dat bundelen van krachten
hebben ze ook toegepast met
de al genoemde tante Anne
en tante Marie Tol, die in De
Rijp een tijdschriftenhandel
tje drijft. Samen naar Parijs
met de NCRV-micro onder
hun neus. Zo maakt een
mens nog eens wat mee.
Rik: „Beide dames staan
voor een originele kijk op de
dingen. Zij vertegenwoordi
gen daarmee een grote be
volkingsgroep. Bij één van
haar ben ik in het begin éen
avondje wezen praten. Hele
verhalen en er kwam ook
gelijk soep aan tafel. Dat
duurde de hele nacht. Ik ben
daar bij haar in slaap gesuk
keld".
Later in het Rijksmuseum
kwamen nieuwe verhalen
en visies los. Dat „Straatje
van Vermeer" had een stuk
schoner gekund en het
„Huishouden van Jan
Steen" daar moet flink de
bezem doorheen.
Later in Parijs niet minder
opmerkelijk commentaar.
Bij het graf van Napoleon
verluidde het, dat die man
meer moederlijke zorg be
hoefde en dat-ie dan mis
schien wat minder oorlog
zou hebben gemaakt Maar
ze zouden hem wel volgen
in de strijd om die vieze lok
uit zijn ogen te vegen en
voor warme melk voor zijn
zieke maag te zorgen. En
met die rollebollerij met
vrouwen in zijn generaal-
stent had het ook afgelopen
moeten zijn.
Over die Parijse belevenis
sen kwam ook een boek uit
van de hand van Rik. Daar
in kan men ook lezen hoe
beide dames in de Notre
Dame verzeilden, die im
mense kerk, waar zij hun
stemmen vol „Hallelujah"
voegden bijde koren die
hun ruisende zangen in de
gewelven wierpen. Een ge
beuren dat zich herhaalde in
een café-chantant, waar tan
te Marie Frida Boccara's
„Cent mille chansons" op
louter klank nazong.
PURE CHIQUE
Voor pure chique kan men
ook in „Rozegeur" terecht,
t.w. bij Lilly van Pareren-
Bles, ladyspeaker bij Max
Heyman en Ernst-Jan
Beeuwkes en doorgaans ge
tooid in hun hulsels, wijd ge
drapeerde parachute-crea
ties. Wars van muizig grijs
op haar hoofd spuit zij haar
coiffure purper en kondigde
daarmee de punkperiode
aan nog lang voordat daar
sprake van was. Van gastro
nomie, alles wat goed is voor
de inwendige mens, weet zij
ook het nodige af. Parijs ligt
haar goed met haar Franse
tongval en woordkeus. Zij zit
nooit onthand, hoogstens ge-
dérangeerd en acht bistro's
tegen de etiquette, wie eet er
nu van een plank, en prefe
reert exquise restaurants. Bij
een bezoek aan de beroemde
champagnemakers „Moët et
Chandon", óók (mee met de)
NCRV, verschafte zij mous
serende adviezen over de
bereiding van die drank en
op weg daarheen overnacht
te zij in het hotel, waar de
kamers geen nummer, maar
een naam hebben (Louis
XIV en zo) en waar destijds
ook Mariene Dietrich de
nacht in de armen van
Morpheus doorbracht.
Met veel van de 800 mensen
in deze 250 uitzendingen
ontstond een band. Die
wordt ter ere van het feest
vaster aangehaald. De Antil
liaanse schrijfster Sonia
Garmers, de zingende anti
quair Berry van Beursen, de
Durgerdamse campinghoud
ster mevr. Wolf, hónden-
kenster mevr. Siebrand,
huiscomponist Cees Ritman,
uiteraard drs. P en de Haag
se liedkunstenares Annie
Katuin-Walch, die zingt
over de seizoenen en over
trouwkoetsen met witte
paarden. Niet de geringste
onder de gasten blijft Ileana
Melita, dochter van een cel
list aan het hof van de
Tszaar, die op zijn vlucht
zijn dochter meenam en die
nu in „Rozegeur" dropte.
Niet te vergeten de'oude ba
ron Taets van Amerongen,
die aan zijn kasteelbehuizing
een balkonnetje mist en
wiens kasteelvrouwe klaagt,
dat zij zo'n eind moet lopen
als zij in de tuin borduurt en
vergeten is het schaartje
mee naar buiten te nemen.
Niet minder in aanzien staat
danseres -Miep, die nog
steeds ballet bedrijft met de
passen van Anna Pavlova.
geurend naar knofl
Daarvan zijn de wekelijks
700.000 luisteraars nauwkeu
rig op de hoogte.
Nochtans gaat het niet uit
sluitend om wat al die men
sen doen en te vertellen
hebben, of om het gesproken
portret van Bert Haanstra.
In „Rozegeur en Prikkel
draad" zoekt men het mee
voelen met de emoties in al
die grandioze mensen. Voor
al als zij zich laten gaan. Dat
maakt ze nog mooier dan ze
al zijn.
TON OLIEMULLER
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.28 Geologie (13)
AVRO
19.00 Het wonder der natuur
'Verborgen vallei'
19.25 AVRO's Sport Spektakel
presenteert Superstars
heren (deel 1)
20.15 Mensen zoals jij en ik
(1)
21.15 Hier Frankrijk, hier
Jan Brusse
NOS
23.00 Journaal
23.05 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
VARA
18.59 Scooby en Scrappy Doo
19.20 Het donkere bos
'Brendon Chase'
VARA
20.27 Achter het nieuws
21.10 Malu, een vrouw,
22.00 Koning Klant
22.25 Sonja op maandi
NOS
23.30 Journaal
23.35 Nieuws voor doi
slechthorenden
nda;
4l
DUITSLAND 1
18.00 Jeugdserie. 18.30 NatJ
18.40 Wie das Leben so spli
rle. 19.15 Actual. 19.45 M
neckt, das liebt sich, tv-serij
Journ. 20.15 Der GerichtsvL
tv-serle. 21.15 Kontraste}
Showprogr. 22.30 Actual. 23
come tot L.A., Amerlk.
00.40 Journ.
DUITSLAND 2
18.20 Polizeiartzt Slmon Lar(
rie. 18.57 Progr.overz. 19.0C
19.30 Amus.progr. 20.15
kroniek. 21.00 Actual. 21.20 0
elle Insenierung, comedie
Journ.1 I
DUITSLAND WDR 3 P
18.00 Kleuterprogr. 18.30 InlJ V
rie. 19.00 Inform, serie. 19.45hie
3. 20.00 Journ. 20.15 DiscusJ e
21.30 Documentaire serie. 22|> 1
doesn't live here anymore,] 1
speelfilm. 00.15 Journ.
BELGIE NEDERLANDS |aa
18.00 Kinderserie. 18.05 Tek*m
rie. 18.30 Korte film 18.45 Ref
19.12 Uitz. door derden. 19J1T
meded. en morgen. 19.45 }qi
20.10 Weerbericht. 20.15 Oa
mer, tv-serie. 21.25 Sporlshoi
Inform, prpgr. 22.50 Nieuws.} c
BELGIE FRANS Pc
19.00 Sport. 19.25 Toto en |dt
richt. 19.30 Nieuws. 19.5apC
(Morts suspectes), speelfilmiec
Discussie. 23.00 Nieuws entai
richt. '(j(
BELGIE-FRANS 2 L(
Tot 19.00 Zie Net 1. 19.00 Sip
gazlne. Uitzending voor oud
kers. Thema van vandaag: djBr
tussen jongeren en de oudeiv<
ratie. 19.30 Journaal. 19.55 A
Landbouwnieuws. 22.20-22.3
NEDERLAND 1
NOS-NOT
10.00-12.00 Schooltelevisie
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NOS-ROF
14.00 Tumeltsje: Bliid en
fertriet
NEDERLAND2
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1 E
10.00 Journ. en aktual. 10.2&U,
nisnacht. Duitse speelfilm. 1i
schau. 12.10 Kontraste. 12.5?,
verz. 13.00 Journ. 16.10 Jouifte
Filmportret. 17.00 Kinderserii
Journ. I
DUITSLAND 2 "e
10.00 Journ. en aktual. 10.2?te
nisnacht, Duitse speelfilm. 1ï
schau. 12.10 Kontraste. 12.S
verz. 13.00 Journ. 16.30,d
progr. 17.00 Journ. 17.10 Kinfte
17.40 Gevar. magazine. ia
DUITSLAND WDR 3 V
8.00 Gymn. 8.30-12.00 Sch[
sle. (9.25 Kleuterprogr.) 17.0a.
televisie. jm
17.30 Gevar. klnderprogr.
HILVERSUM 1
TROS: 18.06 Aktua. 18.43 (S) Molen aan de
Roos, hoorspel (7). 19.02 (S) TROS-Country.
20.02 (S) Een mondje Frans. 20.30 (S) Peek
ei - ongezouten. 21.02 (S) Johnny Mathla (2).
22.02 (S) Aktua Spon. NOS: 23.02 (S) Met
hel oog op morgen. AVRO: 00.02 (S) Easy
listening. 2.02 (S) AVRO's Servicestation.
6.02 (S) Auto In? AVRO aan. (6.30 AVRO's
HILVERSUM 2
P.P.: 18.20 Ultt. van de WD. NCRV: Ultz.
van de Mormonen. 18.30 Kerstmuz. 18.45
Ultz. van de Bond zonder Naam. 18.50 Er Is
dan Grote Pier. 19.00 Gospelmagazi
ne. 19.30 Een steen In de vijver. 20.30 In (152).
Management (5-herh.). NCRVt
Nieuws. 22.40 Focus. NOS: 23.0Q|
Hoop. 23.55 Nieuws.
HILVERSUM 3
NOS: 18.04 De Avondsplts. AVfl
Praatpaal. 20.02 Folk Uve. 20.3T
nen Tijdperk. 21.15 Blues. Balli
22.02 Candlelight. 23.02 AVRO's I
HILVERSUM 4
20.00 (S) Turkse klaas, muziek. 21.(
pans recital. 22.30 (S) Muziek opj
leder heel uur nieuws. AVRO
7.03 Per Saldo. 7.30 AVRO's Ra
dio Journ. 8.06 Per Saldo. 8.30
AVRO's Radio Journ. 9.03 (S)
Steunpunt. 9.08 (S-M) Arbeidsvi
taminen. (10.02 De Zandbak
show.) 10.30 Biel 6 Co. 11.02 (S) UIT Is IN.
11.15 (S) Componistenportret. 12.03 (S) Plm
Jacob's Platenscala. 13.06 AVRO's Rsdlo-
Joum. 13.30 (S) De AVRO Diligence. 13.57
Per Ssldo. 14.02 (S) Anne van Egmond.
15.52 De Zandbakshow. 16.02 Hersengymn.
16.30 (6) Kom 'ns langs in des Indes. 17.52
Per Saldo. 17.54 Meded.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Och-
tendgymn. 7.20 Het Levende
Woord. 7.30 Nieuws. 7.36 Echo
(8.00 en 8.30 Nieuws.) 9.00
iMCQ Scheepspraat. NOS: 9.05 Gymn.
voor de vrouw. 9.15 Werkbank.
9.25 Waterstanden. 9.30 Nieuws. KRO: Wel
en wee In Nederland. 11.00 Schoolradio.
11.30 Nieuws. 11.32 Ratel. OVERH.VOORL.:
12.16 Ultz. voor de landbouw. NOS: Meded.
voor land- en tuinbouw. 12.30 N
12.36 Echo. 13.00 Nieuws. 13.11 G
Nieuws. 13.32 Schoolradio. 14.3<
O.S.-RVU: 14.32 Engels voor beg*
14.47 Voorl.progr. Nederlands. 15|(
bus 900. 15.15 Drempelvrees. 15.3!
15.3Z Geen verboden toegang
Nieuws. 16.32 Babyion. 17.30 Nleut,
Echo. r
TROS: 7.00 Nieuws.
Special, a la carte (8.00
9.00 (S) Er staat een I
Nieuwer Ter Aa. 9.30
heinde en verre. 10.00
tien tot twaalf. 12.00
Kees Brusse maakte met
AVRO-tv in de regie van
Rob Herzet een serie
„Mensen zoals jij en ik",
die over een aantal weken
is uitgemeesrd, maar
waarvan vanavond alvast
de eerste drie verhalen
gaan. In totaal levert dat
veertien karakterrollen
op. Hierin treden ook op
Jeroen Krabbé, Willeke
Alberti, Jules Hamel,
Marlous Fluitsma, Joop
Doderer, Gerard Cox, El
len Vogel, Jan Retèl, Dolf
de Vries, Joan Remmelts
en Marijke Merckens. De
drie eerste stukken
draaien om resp. een Ierse
gokker samen met Ina
van Faassen, een vrien
dendienst samen met Wil
leke van Ammelrooy en
een huwelijksgetuige,
waarin we ook Guusje Ey-
bers en Guus v.d. Made
zien.
Ned-1 20.15 uur.
Superstars
Door hun sport bekende men
sen als Tscheu la Ling, Dick
Schoenaker, Jan-Roelof Kruit
hof, Jan Lammers, Huub Ver
meulen, Otti Roethof, Gerard
Rond en Larry van Wieren
hou e
het l
scherm
in het
oog
streden om de titel „Superstar
1981". Zij komen in verschil
lende sporten tegen elkaar uit
Ned. 119.25 uur.
Jan Brusse
Jan Brusse, de broer van Kees,
komt weer een smakelijk ver
haal uit Frankrijk vertellen.
Ned. I 21.15 uur.
Weerv drie onderwerpen in
DrieSter, t.w. de vluchtsimula
tor waarmee piloten oefenen,
het werk voor gehandicapten
in het instituut Zonhove in
Son en Breughel en een im
pressie van de caravan-RAI.
Ned. I 2L55 uur.
Scooby Doo
Nieuwe avonturen van het
hondje Scooby Doo en zijn
baasje Shaggie.
Ned. II 1&59 uur.
Donkere bos
Journaliste Monica en de veld
wachter zitten nog steeds ach
ter de jongens in het bos Bren
don Chase aan.
Ned. II 19.20 uur.
Malu
In „Malu een vrouw" aan
dacht voor de leeftijd tussen
de 30 en 40, van jong op weg
naar ouder.
Ned. II 21.10 uur.
Koning Klant
Joep Bon gaat het hebben over
zaken die de consumenten ra
ken.
Ned. II 22.00 uur.
Sonja
Sonja praat met de kinderboe
kenschrijfster Sonia Garmers,
die voor „Orkaan en Mayra"
de Nienke van Hichtumprijs
kreeg. Verder aandacht voor
de beeldvorming van borsten.
Voor het vermaak- zorgen de
Bolies, die met zelfgemaakte
instrumenten smartlappen
produceren. En dan ook nog
de zangeres Glenda Maurice.
Ned. II 22^5 uur.
Kees Brusse samen met Willeke van Ammelrooy In
„Vriendendienst".
Het alarmerende nieuws uit
Polen konden wij gisteren op
de televisie om 's middags 12
uur in een extra uitzending
van het NOS-journaal verne
men. Daarin had Harmen Sie-
zen trouwens ook een kort
vraaggesprek met dr.M.van
den Heuvel van het Oost-Eu
ropa Instiuut. Veel leverde dat
niet op, maar meer zat er op
dat moment waarschijnlijk ook*
niet in. Voor de rest van de
dag waren wij voor berichten
uit Polen op de radio aange
wezen, die zoals wel meer in
omstandigheden van deze
soort, aanzienlijk alerter rea
geerde, wat dan ook enigszins
voor de hand ligt.
's Avonds zorgde het journaal
uiteraard voor een wat meer
uitgebreider berichtgeving en
in Panoramiek was op het
laatste nippertje een interview
met weer een andere Oost-Eu-
ropa-deskundige ingelast, ter
wijl laat op de avond in
BGTV, het aktualiteitenpro-
gramma van de VPRO, ook
epige aandacht aan de kwestie
werd besteed. Dat was alles.
Er was, zo bleek, net een
Brandpunt-ploeg in Polen die
wij zaterdag en zondag overi
gens niet voor de KRO, maar
vóór de NOS zagen opereren.
Gisteravond nog interviewde
Willibrord Frequin in het
journaal Lech Walesa, maar
dat vraaggesprek dateerde van
VPRO heeft weer voldoende leden
HILVERSUM De VPRO heeft de afgelopen twee maan
den door een intensieve wervingsaktie een winst van 17.000
leden geboekt Daarvan zijn er 5.000 ook abonnee op de gids
en 12.000 zogenaamde tientjes-leden. Het totale ledenbe
stand van deze omroep nadert thans de 190.000.
Het bestuur van de VPRO besloot medio oktober tot de aktie na
een brief van minister Van der Louw (CRM) aan alle omroepen,
waarin hij aankondigde dat per 31 december de ledenbestanden
van de a- en c-omroepen door zijn ministerie zullen worden
doorgelicht.
Omdat niet precies bekend is welke kriteria het ministerie daar
bij zal hanteren werd uit veiligheidsoverwegingen (de mini
mumgrens voor de c-status is 150.000 leden) besloten tot de actie,
waarmee men nog voor het eind van het jaar dicht bij 200.000
leden hnoopt te komen.
vrijdag en de inhoud d 1
was dus inmiddels wel c t
gehele nieuwe ontwikke
danig achterhaald.
In Het Capitool het
schoppen" van de NOS I
zegd werd gistermidc I
discussieerd over de kal
visie en alle vraagstuk*
daaraan vastzitten. A
werd er over gepraat dl
heren Wilbere (D'66), B
Schoonhoven, progr i
commissaris van de NOS
Hendrikse, directeur i/1
VNU en H.Jacobse, di;
van de kabeltelevisie i
sterdam. Het werd ee
warrige conversatie, di«
een goed deel uit elkaai
rede vallen bestond. Ml
was ongetwijfeld vooral
wijten aan Toos Faber,
gespreksleiden kennelij
niet machtig is. Daar
nog bij, dat het progi
meteen na die extra i
ding over Polen viel,
menigeen zijn hoofd e
helemaal bij zal heoben
Bij de VPRO gisteravoi
een discussie. Nu ging h<
„Vrouwen en pornograf
ik weet niet of het aan
van het nogal ongewisse
ieder geval royaal tot i
misverstanden aanleid»
vende onderwerp, dan v
de samenstelling van he
nemende gezelschap lag
ik heb zelden in zulk e
trekkelijk korte tijd zovi
zin horen vertellen. Wa
den daar weer 'n ideeën
dachten op een rijtje
Foei, foei, foei.
HERMAN HOFH1