1 Our Da ugh ters Wedding brengt mini-elpee uit Frans Brüggen formeert Orkest van de 18eEeuw Overleed Mozart aan aderlating Ruzie onder zendamateur kost secondant het leven Meijer tot Lubbers: stop met twijfel zaaien "II Alcohol fataal voor filmsterren Yoko Ono hoopt op vrede SCHUBERT DROEG EEN PRUIK ■KUNST LEIDSE COURANT MAANDAG 7 DECEMBER 1981 PAGI1 AMSTERDAM Om de verslechterde economische situatie, die ook voelbaar is in de platenindustrie, het hoofd te bieden, heeft pla tenmaatschappij EMI/Capi- tol een nieuwe stunt be dacht: de mini-elpee ofwel een twaalf-inch schijf met daarop vier of vijf num mers. die voor een prijs va riërend tussen een tientje en vijftien gulden in de winkel ligt. Hierdoor is het voor platenkopers toch mo gelijk op de hoogte te blij ven van de laatste ontwik kelingen op popmuziekge bied. De eerste groep, waarvan zo'n mini-elpee (vijf num mers) is verschenen, is de Amerikaanse formatie Our Daughters Wedding. Hoewel het publiek waarschijnlijk nog aan het nieuwe idee zal moeten wennen, vindt de op synthesizer-leest geschoeide Wedding het een goede ma nier om een nieuwe band te introduceren. „Vooral in de Verenigde Staten is dit een belangrijk concept. Met de muzieksoort die op „Digital Cowboy" is terug te vinden, heeft het grote publiek na melijk nog geen kennis ge maakt. Bij de Amerikaanse FM-radio-stations maken (hard-rock) groepen als Fo reigner en Van Halen nog al tijd de dienst uit. Door de aantrekkelijke prijs wordt de plaat waarschijnlijk eerder gekocht, dan wanneer het een (dure) elpee was gewor den", zegt zanger/synthesi- zerspeler Keith Silva in een hoofdstedelijk hotel. „Zo geeft de mini-elpee de groep eerder de kans om een relatie met het publiek op te bouwen", aldus saxofo nist/synthesizerspeler Scott Simon. „Wanneer de opvol ger van „Digital Cowboy" verschijnt, zullen veel men sen zeggen: die groep ken ik, daar wil ik wel een langspe- ler van hebben". De in New York wonende Our Daughters Wedding be gon jaren geleden in San Francisco. „Scott (Simon), Layne (Rico) en ik speelden in „normale" rockgroepen, die opgebouwd waren rond gitaar, basgitaar en drums. Eind '78 wilde ik wel eens wat anders", aldus Keith Sil va. „Ik wilde experimente ren. Het materiaal dat ik schreef kwam voor het grootste deel tot stand op de piano. De synthesizer leek me daarom het juiste instru ment om er iets mee te gaan doen. Mijn oude vrienden Scott en Layne voelden daar ook wel iets voor. We wilden een compacte, mobiele een heid zijn en drie synthesizers en een saxofoon leken de op lossing voor dat probleem". Eind 1979 was Our Daugh ters Wedding een feit en kwamen de problemen. De naam, afkomstig van een stencil dat in een fotoboek zat, was voor veel New Yorkse clubs reden om de groep niet voor concerten te boeken. „Tijdens de Engelse tournee werd in hotels wel eens gevraagd of de receptie er ook gehouden zou wor den", aldus een lachende Keith Silva. De mensen moesten dus even aan de naam wennen. Maar toen een aantal clubs Our Daughters Wedding boekte, was dat probleem snel ver holpen en werd de groep een begrip. De nieuwsgierigheid van mensen zorgde voor vol le zalen. Bovendien werd de naam min of meer gevestigd toen ze als voorprogramma van de Engelse synthesizer- groep Orchestral Manoeuvres In The Dark (OMD) speel den. „Bij die concerten kwa men mensen luisteren, die geïnteresseerd waren in syn- thesizer-muziek". Om een plekje op de Ameri kaanse platenmarkt te ver overen, richtte Our Daugh ters Wedding zich op de ra diostations die voor universi teiten uitzenden en onafhan kelijke radiozenders. Scott Simon: „Die disc-jockeys staan meer open voor nieuwe muziek van Europese groe pen". Op die manier verwierf Wedding langzaam erken ning bij een grotere groep luisteraars. „De tweede sin gle, die we op ons eigen onaf hankelijke Design label uit brachten, kwam op nummer 31 in de Billboard-hitlijst te recht. We waren de eerste groep in de Amerikaanse muziekhistorie, die met een filaat op een onafhankelijk abel zo'n succes boekten. Hiermee braken we de markt open voor groepen als Duran Duran, A Certain Ratio en OMD". Gekunsteld De muziek van Our Daugh ters Wedding is in tegenstel ling tot andere synthesizer bands niet gekunsteld. Keith Silva: „We bespelen de syn thesizers alsof het akoestische instrumenten zijn. We zijn niet afhankelijk van de tech nische snufjes. Hierdoor heeft onze muziek ruwe kan- ges". De zeer Engels klinkende Wedding, die in Amerika vaak wordt aangezien als een Britse band „totdat er met ons wordt gesproken" ge bruikt op het toneel in tegen stelling tot de plaat gëen drummer. „In de studio wer ken we anders dan op het to neel. Tijdens een tournee zijn we een drie-eenheid en dat willen we verlopig zo hou den, al bood Simon Phillips aan mee op tournee te gaan. Als het tijd wordt om iets ook muzikaal in de groep te veranderen, dan beslissen wij dat zelf. We laten ons niets opleggen. Wij creëren de trend. We laten ons er niet door beïnvloeden". HANS PIËT Our Daughters Wedding met v.l.n.r. Layne Rico, Keith Silva, Scott Simon. DEN HAAG Blokflui- tist Frans Brüggen heeft een Orkest van de 18e Eeuw geformeerd. Het is met 37 man een getrouwe 'copie van de orkesten van de late 18e eeuw en is sa mengesteld uit specialis ten die de authentieke in strumenten bespelen. Op 10 december stelt het en semble zich voor in de Nieuwe Kerk aan het Spui te Den Haag. De orkestleden zijn gerecru- teerd uit zes verschillenden landen van Europa en Ameri ka. Zij komen telkens bij el kaar voor een periode van twee maanden, waarin concer ten worden voorbereid en uit gevoerd. Het repertoire is dat van absolute meesterwerken en wil een indruk geven van hoe het toen geklonken heeft en hoe het door de componis ten is bedoeld. Frans Brüggen wordt thans al gemeen beschouwd als de meest briljante vertolker op zijn instrument. Op 18-jarige leeftijd voltooide hij zijn gym nasiumstudie en de opleiding aan het Muzieklyceym van zijn geboorteplaats, Amster dam, voor het hoofdvak blokf luit. Na enige jaren musicolo gie te hebben gestudeerd aan de Gemeente Universiteit van Amsterdam, en daarnaast blokfluit, bleek weldra dat zijn carrière voornamelijk die van blokfluitist zou worden. Hij is als leraar oude muziek ver-, bonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Daarnaast treedt hij veelvul dig op in binnen- en buiten land, als solist bij kamerorkes ten of in recitals met clave- cimbel. Er zijn talrijke grammofoon platen verschenen met het spel van Frans Brüggen, met ongeveer het gehele belangrij ke 18e-eeuwse solorepertoire voor blokfluit. Bovendien heeft hij menig componist, vooral van de jongste genera tie, ertoe weten te inspireren werken voor zijn instrument te schrijven, terwijl hij zelf re gelmatig uitgaven van 18e- en 19e-eeuwse blokfluitmuziek redigeert. Gedurende de laat ste jaren vervult Frans Brüg gen tevens tijdelijke leerop drachten aan de Amerikaanse universiteiten van Harvard en Berkeley. Op het concert in de Nieuwe Kerk treedt Frans Brüggen zelf als solist op in een Concer to voor blokfluit, strijkers en basso continuo van Bach in een eigen reconstructie naar BWV 49, 169 en 1053. Hij leidt het orkest voorts in werken van Rameau (Suite uit Darda- nus), Vivaldi (Concerto in G voor strijkers en basso conti nuo) en Mozart (Jupiter-sym- fonie). LOS ANGELES Wil- liam Holden en Natalie Wood zouden nog in leven zijn als de alcohol er niet was geweest. De nieuws media moeten geen aan dacht schenken aan dege nen die kritiek hebben gehad op het bericht over hun dood, verklaarde za terdag de filmacteur Dana Andrews, een alcoholiste die aan een ontwennings kuur bezig is. Andrews, lid van de advies raad van de Nationale Raad voor Alcoholisme, zei op een persconferentie dat hij over de dood van zijn vriend Bill Hol den en Natalie Wood geschokt was, maar niet boos op de me dia omdat zij hadden ver klaard dat beiden op het ogen blik van hun dood teveel ge dronken hadden. „Dat feit moet krachtig ter kennis van het publiek wor den gebracht. Dat hebben zij gedaan en ik vraag u het te blijven doen en uw criciti te negeren", aldus Andrews. „Het moet ons allen duidelijk zijn dat Bill en Natalie nu nog zouden leven als de alcohol er niet was geweest", zei hij. William Holden is een aantal weken geleden gestorven aan een bloedende hoofdwond, die hij opliep toen hij, beschonken, tegen een nachtkastje viel. Na talie Wood verdronk in het vorige weekeinde toen zij. Waarschijnlijk, bij het stappen in een bootje, uitgleed. Door alcoholgebruik had zij niet he lemaal greep meer op haar be wegingen. Los Angeles De wedu we van de vermoorde voormalige Beatle John Lennon, Yoko Ono, heeft zondag verklaard dat de moord op haar man uit eindelijk zal helpen vrede in de wereld te laten heersen. In een bandopname die door een vriend van haar- bekend werd gemaakt, zei ze Lennon te beschouwen als een slachtoffer in de oorlog tussen de dwazen en de verstandigen. „Laat Johns dood niet tever geefs zijn. Laat het een start punt zijn van waaruit uitein delijk het gezonde verstand en vrede in de wereld zullen ze gevieren ten bate van ons en onze kinderen", aldus Yoko Ono. Lennon werd op 8 december vorig jaar voor zijn apparte ment in Manhattan doodge schoten door Mark Chapman, die voor zijn daad 20 jaar ge vangenisstraf kreeg. Yoko Ono vertelde ook dat een stichting die enkele jaren geleden door het echtpaar is opgezet dit jaar 285.829 dollar heeft ontvangen. Het geld wordt geschonken aan vredes- groeperingen, sociaal werk in pauperbuurten en organisaties voor de burgerrechten. DUSSELDORF Mozart overleed waarschijnlijk aan een aderlating. Beethoven zat niet alleen met doof heid, zijn lever speelde ook op, en Schubert droeg een pruik nadat hij door een geslachtsziekte al zijn haar verloren had. Het zijn conclusies over de gezondheid en ziektes van grote componisten die professor Anton Neu- mayr in Wenen heeft getrokken uit bestudering van dagboekaantekenin gen, brieven en berichten van oogge tuigen. Wat Neumayr, medicus en muziekminnaar, in de eerste plaats interesseert, is in hoe ster ke mate ziekte inwerkte op het componeren van de grote meesters. De professor gaat wat Mozart betreft voorbij aan de geruchten dat jaloerse Italianen, zoals zijn rivaal Antonio Salieri aan het hof in We nen, Wolfgang Amadeus met kwik vergiftig de of dat hij naar de andere wereld werd ge holpen door broeders in de vrijmetselarij, die hem kwalijk namen dat hij in Die Zauberflö- te de riten van de loge onthulde. Volgens professor Neumayr leed Mozart al als kind aan gewrichtsreumatiek. Vader Leopold schreef meer dan eens: „Onze Wolferl kon op geen voet staan, geen teen en geen knie be wegen". Aangezien de kwaal niet kon gene zen door de zware concertreizen van de Mo- zarts, vermoedt Neumayr, met collega's, dat er hartspier- en nierontstekingen bij geko men zijn. Mozart berustte Aan chronische ziekte van Mozart gelooft de professor echter niet. Aan zijn muziek is die in elk geval niet af te lezen. Zou Wolfgang Amadeus anders in het jaar van zijn overlij den het hupse lied „Komm lieber Mai und mache die Fluren wieder grün" hebben kun nen schrijven? Zoals bij veel componisten is aan latere wer ken van Mozart te bespeuren dat hij zijn ein de voelde naderen. Hij stond er evenwel be rustend tegenover en zag de dood als een goe de vriend, aldus Neumayr. De reumatische koorts die Mozart op het ein de van zijn leven had, werd zoals de genees kunst van die tijd het voorschreef, behandeld met herhaalde aderlatingen. Men tapte de pa tiënt dikwijls meer dan eens per dag onge veer een kwart liter bloed af een verlies van drie liter per week. Deze aderlatingsthe rapie was in het geval van een toch al zeer verzwakte Mozart, volgens Neumayr, fataal. „Het waarschijnlijk grootste muzikale genie van de hele geschiedenis van de mensheid" overleed op 7 december 1791 om één uur 's nachts. Beethoven: met vreugde de dood tege moet. Schubert: verlossing. In tegenstelling tot Mozart was voor Ludwj van Beethoven de dood de verlossing uit oL draaglijk lijden. In zijn „Testament van HeiL genstadt" schrijft hij: „met vreugde snel ik <r,. dood tegemoet. Kom wanneer ge wilt..." Neumayr is van mening dat Beethoven, oig danks toenemende doofheid, zijn innerlijHl; klankvoorstellingsvermogen volledig had b|d houden. Aanvankelijk opstandig, berust hij 4 tenslotte in met: „Wat een verootmoediging wanneer iemand naast mij staat en van verf de fluit hoort en ik niets hoor". f0 De vertwijfeling is volgens de professor hooi baar in zwaarmoedige pianosonates als d 1 Sturm en Mondschein (opus 27/2: geen liet deslied voor de Ferne Geliebte Giullietf Guicciardi, maar een klaaglied in cis-mol. I Oorzaak van Beethovens doofheid was ee$ sclerose van het labyrintgebeente in het ooL. binnenste. Daarnaast wees de sterk vergroi, „titaanse" schedel op de symptomen van <P' „morbus paget", waarbij al in de derde lp* vensdecade gehoorstoringen kunnen optr< p den. De lijkschouwing steunt deze theorjsc volgens Neumayr. [ft De professor vermoedt voorts een beschadig ging van de hoorzenuwen van het binnenoo veelal het gevolg van een infectie. Neumaj- wijst de theorie van doofheid als gevolg vj3 syfilis af. Zij wordt zijns inziens weerleg door het verloop van het ziektebeeld en lijkschouwing. Volgens professor Neumayr is Beethovd overleden aan levereirrhose. Hij was „zek*^ geen drinker", maar hij dronk zijn glas wi) wel „met zekere regelmaat". Bij een dagelijk alcoholrantsoen van 60 tot 80 gram (dat is ed halve liter wijn) kan zich levercirrhose ont wikkelen, aldus de professor. Ludwig van Beethoven had daarnaast laj van darmstoornis en leed aan diarree, astml1 een oogontsteking en geelzucht. De darra ziekte zou zijn dodelijke leverlijden med hebben kunnen beïnvloeden. Op Beethovi werd kort voor zijn dood driemaal een punl tie toegepast. Op 18 december 1826 wefn daarbij 25 pond water afgevloeid. Schubert uitbundig Franz Schubert heeft volgens Neumayr zij1 buien van zwaarmoedigheid tegenwicht prj beren te geven door uitbundig ja tegen het li ven te zeggen: tegenstellingen die niet naliP ten hun stempel op zijn werk te drukkefci Schubert leed aan syfilis en door de uitsldk en haaruitval die daaraan verbonden zij waagde hij zich het huis niet meer uit, fyj, droeg een pruik. j Het doodsverlangen van de componist zoals Mozart zag hij het sterven als een we) kome verlossing weerspiegelt zich in hj€ strijkkwartet Der Tod und das Madchen e in de. liederencyclus die Winterreise, meejn Neumayr. Als doodsoorzaak neemt h buiktyfus aan, een ziekte die toen in Wen^i heerste. Geplaagd door koorts en waanden^, beelden overleed Schubert op 19 novemb^j 1828 onder de uitroep: „Hier, hier ist mejn Ende'Y Jc (Vervolg van de voorpagina Fractievoorzitter Wim Meijer leverde ook kritiek aan het adres van zijn collega Ruud Lubbers, vooral naar aanlei ding van een interview met deze CDA'er in een dagblad. Meijer verweet hem het beleid van het kabinet te willen bij sturen met pehulp van de VVD. Daarbij wees de PvdA'er op de houding van Lubbers tegenover zaken als de solidariteitsheffing en de inkomens-afhankelijke kin derbijslag. Wat dat laatste be treft is de PvdA niet van plan een stap terug te doen. „Dat had je gedacht". Meijer nodig de het CDA over dit punt uit tot een „zakelijk gesprek". Ook deed hij een beroep op Lubbers om nu eens „zijn ver trouwen in de coalitie uit te spreken en op te houden met het zaaien van twijfel". Herman Bode. bestuurslid van de FNV, toonde zich minstens éven boos over het optreden van de minister van financiën, i Eveneens voor de radio sprak hij van een overval, omdat Van der Stee pas daags na de eerste ronde van het centraal overleg naar buiten was geko men met de bewering dat er nog eens voor miljarden bezu- nigd zal moeten worden. „Zul ke dingen verzin je niet van woensdag op donderdag". Ook bespeurde de FN V-man over eenkomsten tussen de woor den van de CDA-minister en de houding van de werkge vers. „Legt de één soms de bal voor het doel. zodat de ander hem er maar in behoeft te koppen?" De FNV wil dat, de regering voor aanstaande woensdag op heldering verschaft over haar standpunt betreffende een ont koppeling van lonen en uitke ringen. „Als ze daar met ons (tijdens het centraal overleg) over willen praten, kunnen ze beter thuis blijven", aldus Bode. De staatssecretarissen De Boer (CDA) en Kombrink (PvdA) blijken de mening van minis ter Van der Stee niet te de'?n. Hans de Boer, bewindsman op CRM, vindt niet dat er nood zaak bestaat voor een ontkop peling. Bovendien zou zo'n maatregel zijns inziens in strijd zijn met het regeerakkoord. Zijn ambtgenoot Hans Kom brink, staatssecretaris op Fi nanciën, sloot zich daarbij aan. Hij erkent weliswaar de nood zaak van extra bezuinigingen, maar gelooft niet dat die de orde van grootte van vijf mil jard behoeven te hebben. Dat laatste bedrag spruit voort uit de wens van het CDA dat het financieringstekort vol gend jaar wordt teruggebracht tot 6,5 procent. Kombrink meent dat het regeerakkoord slechts voorschrijft dat het te kort in 1982 (en in 1983) met één procent omlaag gaat. „We moeten dus eerst even afwach ten wat het dit jaar is, voordat we weten hoeveel het volgend jaar moet worden". Kombrink wil dus niet ongeacht de fei ten, zo verduidelijkte hij, terug naar 6,5 procent FNV wil nader onderzoek chromosomen - afwijking bij Shell MOERDIJK Zeven FN V-leden van onderne mingsraad bij Shell Moer dijk en de onderzoeksraad bij dat bedrijf willen dat een externe deskundige gaat bekijken wat er pre cies aan de hand is met de honderd werknemers van de MSPO-fabriek van Shell. Al deze medewer kers hebben namelijk af wijkingen in de chromo somen. De zeven FN V-leden vinden het vreemd dat de directie de OR niet heeft ingelicht en zij betwijfelen de juistheid van de directie-mededelingen na het bekend worden van de chro mosomenproblemen. Volgens Shell zullen er wel fouten in het onderzoek zijn gemaakt De fabriek is een jaar geleden in bedrijf gesteld; men past er benzeen, styreen en propeen- oxyde toe. UTRECHT Een ruzie onder zendamateurs heeft op Sinterklaasochtend 5 december een man het le ven gekost. Een bemidde lingspoging van twee „se condanten" C.V. en A.J. de Rijk, beiden uit Utrecht liep uit de hand, waarop V. zijn op ponent vanaf korte af stand met een dubbel loops jachtgeweer in de borst schoot. Dit heeft V. tegenover de politie be kend. De ruzie tussen de zendama teurs, A.M. en J.D., ontstond toen de 28-jarige M. niet vlot genoeg betaalde voor van D. gekochte zendapparatuur. Om zijn geld te innen zocht hij M. op en bedreigde deze met een pistool. M. gaf de spullen te rug, behalve een „zendbak- kie", en deed bij de politie aangifte van de bedreiging. Dit gebeuren maakte de ver houding tussen M. en D. er niet beter op, en de ruzie werd voor een deel via de ether voortgezet. Zaterdagochtend om vijf uur meldde D., in gezelschap van een 14-jarige zendamateur en de genoemde V., zich bij M., die op de hoogte was van hun komst en De Rijk had ge vraagd hem te steunen. Bo vendien had hij de politie ge waarschuwd. Vanaf het eerste moment hield V. het tweetal onder schot, ook toen M. het restant van de schuld had betaald en iedereen een biertje dronk. Op dat mo ment belde de politie bij M. aan, maar verdween weer toen niet open werd gedaan. Kort daarna ontstond een woorden wisseling tussen V. en De Rijk en viel het fatale schot. Hoofdinspectuer C.G. Viïjt van de Utrechtse politie noem de het voortijdig vertrekken van de politie-ambtenaren in feite „gelukkig", omdat V. bij een inval misschien schoten zou hebben gelost wel V. als D. zijn in voorlo hechtenis genomen. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Haven Gent de dupe door beperkt schutten zeesluis Terneuzen TERNEUZEN Rijkswater- staat heeft de havenautoritei ten van het Belgische Gent la ten weten dat er voorlopig geen autoschepen geschut zul len worden in de zeesluis bij Terneuzen. Ook voor de ande re zeescheepvaart zijn beper kende maatregelen afge digd. Deze maatregelen zijn men nadat begin deze wee brug over de zeesluis 1 tweede maal in twee jaa ernstig beschadigd werd een autoboot. Deze sch een soort drijvende ga met een hoge windgev opbouw, zijn in de sluis lijk zeer moeilijk ma vreerbaar. De nu afgeko de maatregel dupeert de sche haven vna Gent in mate omdat de sluis dbij neuzen de enige toegang de haven. Illllllllllllllllllllllllllll

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 6