r
De bewogen jaren van Bram en Freek
ll
Jeugd met een zending
in „Koffiebar" van EO
V
TERUGBLIK
Inkrimping
dienstbetoon
bij de NOS
TELEVISIE VANAVI
TELEVISIE WOENSDl1
RADIO VANAVOND
ic
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT/
DINSDAG 10 NOVEMBER 1981
Bram en Freek, nu gescheiden werkend, hebben bewogen jaren
achter de rug. Als „Neerlands Hoop" kregen zij volgens hun eigen
devies en voornemen vele volle zalen plat, maar op zeker moment
achtten zij de maat vol en de tijd rijp hun eigen toekomst af te
snijden en zich open te stellen voor nieuwe ongewisse theateravon-
turen. Vermeulen koos de kant van de Nederpop en de Jonge ging
op de solotoer met tragische en komische inslag. Aan een koperen
„Bühnebruiloft" zijn zij samen nooit toegekomen. Voordien scheid
den zich de wegen. Maar wat zij samen hebben los en klaar ge
maakt in de zaal en in zichzelf hebben zij nog niet helemaal kun
nen verwerken, althans onvoldoende om er iets van onder woor
den te kunnen brengen.
Journalist/auteur Frits Oppe- kaar niet. maar wederzijdse
noorth kreeg van beiden geen vrienden wezen hen op el-
letter medewerking, toen hij kaar. Zij formeerden toen sa-
voor de Haarlemse uitgeverij men met ene Johan Gerten-
„In de knipscheer" een dezer bach de groep „Cabariolet"
dagen verschenen boek sa- om een studentenfeest van
menstelde over twaalf jaar het nodige gedruis te voor-
„Neerlands Hoop". Freek liet zien. Nog lang geen „Neer-
weten nu nog niet in staat te lands Hoop in Bange 'Dagen",
zijn tot een afgerond oordeel kwam Johnny Jordaan al op
over deze periode in zijn le- het idee om enkele van hun
ven. Bram is nog niet echt liedjes op de plaat te zetten,
weg uit zijn theatrale denken. Die gevleugelde plaat onder
Hij betrapt zich er zelf op. dat de titel „Paradijsvogels" flop
hij regelmatig droomt van te. maar Bram en Freek ble-
„Neerlands Hoop" en dat hij ken ambitieus niet meer van
dingen doet. gebaren maakt, het podium weg te slaan,
die duidelijk niet van hem. Zij schreven zelfs teksten
maar van Bram afkomstig voor de Joop Doderer-show,
zijn. Zozeer is de jarenlange maar dat klikte niet erg,
samenwerking hem in de ner- evenmin als hun voorstellin-
ven geslopen.
Bram liet wel iets van zich
horen. Hij kreeg weliswaar
gen met „Cabariolet". Van die
tijd weet Freek nog te vertel
len. dat hij als enige opvallen
geen enkele bevredigende de podiumfunctie beschouwde
formulering over die voorbije het in ontvangst nemen na af-
jaren op papier, maar tekende loop van de enveloppe met in-
wel een strip in de vorm van
een interview. Daaruit wordt
duidelijk, dat zij twaalf jaar
hebben gezwoegd en gezweet
om hun programma's van de
grond, op het podium en in
het juiste licht te krijgen. Met
van familie geleend geld be
gonnen kwam het later met
houd. zijnde de honorering
van die avond. De bedenkelij
ke indruk, die zij toen nog na
lieten na elke voorstelling,
werkte door tot in Delft, waar
ze deelnamen aan de traditio
nele Cameretten voor begin
nende cabaretiers. Bij de jury
kon er geen goed woord voor
bakken tegelijk weer binnen, ze af en zelfs Wim lbo, schrij-
maar gezien de huidige econo-
van de cabaretbijbel, zag
mische neergang verklaren er geen heil en geen brood in.
beiden zich bereid het „grote Hij schreef ze weg dan wel
geld" gelijk weer in te leve- liet ze onbeschreven. Hij zag
ren. Dus. zo vraagt de gete- er geen toekomst in. Maar
kende interviewer, geen ruzie „Neerlands Hoop" wist niet
tussen jou en Freek? Vraagt van ophouden. Zette door on-
Bram: „Freek, wie is dat?" danks „Bange dagen" en ge-
Hun wegen zijn inderdaad bruikte die toevoeging bij de
wel heel ver uiteengegaan, eerste grotere optredens.
Zijn zij elkaar vergeten of waarin zij met tekst en liedjes
willen zij elkaar vergeten, aansloten op het in die dagen
zoals eens ook de Beatles er algemeen heersende jeugdige
levensgevoel, dat trefwoorden
kreeg in provo, hoepla, weed,
flower power, Damslapers en
Hitweek.
Freek zei in die jaren eens:
„Ik wil over vijf jaar een one
de ander was. man-show op de planken
zo stonden ze er in 1967 ook brengen. Daar is behoefte
geen behoefte meer aan had
den elkaar nog langer te zien,
CABARIOLET
voor. Beiden studeerden in
Amsterdam, Freek Neder
lands en Bram psychologie.
n, want de drie grote man
nen worden ook een dagje ou
der. Ik wil niet beweren, dat
Overal rond hen in die stu- ik onmiddellijk beroemd zal
dentenkringen werd er in die zijn, eerder gevloerd, maar
jerja
baret gedaan. Freek kwam
daarbij in wisselend gezel
schap op het podium terecht.
het is wel zo, dat ons cabaretje
lekker werkt. De critici moe
ten maar uitmaken of dat
goed gaat of niet".
zo ook Bram, die al eerder Toen kwamen ook de eerste
teksten van anderen van mu
ziek voorzag. Zij kenden el-
interviews los. Met meer uit
spraken, die toen voorbarig
Bram en
Freek
samen een
nieuwe vorm
van theater.
leken, maar achteraf tamelijk
goed de roos getroffen blijken
te hebben. Het maakte Bram
en Freek niet uit of er hon
derd of vijfhonderd mensen
in de zaal zaten. Zij schopten
lol op een aanstekelijke ma
nier. Dan zag je het vreemde
effect optreden, dat mensen
in de zaal het gevoel kregen,
dat wat er wordt gedaan spe
ciaal voor hen gebeurt, hele
maal alleen voor hen ge
bracht wordt. Dan ontstaat de
relatie tussen het publiek en
de optredenden. Toen Bram
en Freek dit verschijnsel een
maal hadden leren kennen,
speelden zij er ook naar toe.
De zaal moet plat. Zij zeiden
het zonder omwegen. De
voorbarige grootspraak bleek
later op waarheid te berusten.
Het begon toen al menens te
worden met de voorstellingen
en Bram, landskampioen ge
worden met het volleybal
team AMVJ, stapte uit de
sport om zich als artiest hele
maal waar te gaan maken. Èr
moest ook een naam komen,
waaronder zij zouden optre
den. Die kwam uiteindelijk
van de altijd meelevende
moeder van Freek met haar
opmerking, toen zij de jongens
druk in de weer zag met .de
voorbereidingen: „Dit lijkt ty
pisch Neerlands Hoop in Ban
ge Dagen". Zo ontstond de
naam als een omschrijving
voor een zaalgebeuren, dat
twaalf jaar lang de theaterbe
zoekers bezig hield.
Neerlands Hoop heeft niet
van het begin af de grote za
len gezocht, al kwamen zij er
tenslotte wel terecht. Zij heb
ben hun jeugdige publiek in
het begin ook nagelopen in
hallen en verenigingsgebou
wen, waar niet met het plu
che van theaterzalen ver
trouwde jongeren hun avon
den kwamen doorbrengen.
Bram en Freek hebben op
wankele stellages gestaan.
Geen publiek weggehaald van
de Grote Drie, maar hun ei
gen publiek gezocht, gevon
den, gevormd en aan zich we
ten'te binden.
De kranten begonnen toen
ook recensies te produceren.
Naar verluidde bedreven zij
geen cabaret, evenmin een
show of een tour de chant.
Het duo bedrijft zichzelf en
dat op een aanstekelijke en
onvergetelijke manier. Na de
premiere in de Haarlemse
Stadsschouwburg liet de to
neelknecht bovendien weten:
„Ik had gehoord, dat je de
hele avond kon lachen, maar
ik heb eigenlijk de hele avond
moeten nadenken over wat er
in dat programma werd ge
zegd".
Tussen de bedrijven door
schreven zij in het begin van
de jaren '70 ook nog een musi
cal, die moest worden opge
voerd door de Leidse studen
tenmeisjes, die toen een lu
strum vierden. „De dag dat de
onschuld dood ging" heette
die musical die ging over aan
tasting van het milieu door
wijd om zich heen grijpende
industrie en aanverwante
vervuilers. Deze voorstelling
werd als een succes ervaren,
zowel door de zang en het
spel en de aankleding als door
de boodschap, die tegelijk
hard en poëtisch overkwam.
HUWELIJK
Al die drukte op het toneel
stond de liefde evenwel niet
in de weg. Freek trouwde met
Hella Asser, dochter van
tekstschrijver Eli Asser en
destijds danseres bij de Slees-
wijkrevue. Bram liet zijn
jeugdliefde Titia Kiewiet
nooit meer los en trouwde
•haar.
Het Bram en Freekboek (kos
ten f. 34,50) blijft het verhaal
missen, dat Bram en Freek ei
genlijk zelf over elkaar had
den moeten vertellen. Hier
staat tegenover, dat zij hun
kunst zozeer aan de weg heb
ben bedreven, dat er weinig
verborgen bleef en dat zij in
interviews altijd erg openhar
tig zijn geweest.
Zij kregen vele lovende kri*
tieken van mensen die hen
als een nieuw theaterver
schijnsel beschouwden, die
onderwerpen niet schuwden
wJar anderen voor terug
schrokken, zoals de bejege
ning van mensen in rolstoelen
en ook van automobilisten die
in de vanfgrail waren blijven
hangen of fruitmeisjes aan de
lopende band, die niets anders
deden dan blikken dekseltjes
op glazen potjes draaien.
Vooral Freek kon hiermee
ongekend fel uit de hoek ko
men. Zodoende schokte hij
ook veel mensen, o.a. de re
censent die over hen schreef:
„Mogelijk geleid door een
consumentengids eerder dan
door ook maar één sprank
van geest, hebben ze nu de
kindervoorstelling gekozen:
hard en infantiel brutalise
rend. Een katastrofe en een
beschamend en ellendig men
sonwaardig schouwspel".
En de man had nog gelijk
ook. Freek voerde de „Doden
sprong van vader op zoon" in
en mag als de eerste theater
man beschouwd worden, die
huilde om zijn gestorven
zoontje en zijn publiek vanaf
het podium durfde bespuwen.
Men vond het voorin een eer
om getroffen te worden, ge
raakt door de geest en hét
speeksel van de grote mees
ter.
TON OLIEMULLER
De Amerikaanse balletgroep
„Toymaker", onderdeel van
de evangelisatiegroep „Jeugd
met een zending" verschijnt
vanavond in „Ronduit" van
de EO, waar op het wezen
van de „koffiebar" wordt in
gegaan. Deze club bestaat 35
jaar en wenste een stukje
van het feest ook in Neder
land te vieren. Jan van den
Bosch laat deze balletgroep
enige evangeliserende scènes
spelen.
Ned. I 20.45 uur.
Nog meer
In „D'r kan nog meer bij"
houden Marja Hofstee en Aad
Peters dè kleintjes bezig.
Ned. I 19.00 uur.
Kop en staart
Leo de Vos vertelt en bespeelt
eigenaardigheden van dieren
waar wij iets van kunnen le
ren.
Ned. 1 19.15 uur.
Afrika inzicht
Afrika in het teken van drie
maal M - More Message in de
Media - Meer Boodschap in de
Ether. Te zien zijn filmactivi
teiten in Kenia, alsmede een
Ned. I 19.30 uur.
Van U wil ik
Onder het motto „Van U wil
ik zingen" andermaal zang
avond in de Grote Kerk van
Harderwijk met koor, orkest
en solisten.
Ned. I 20.15 uur.
Evangeliserende scène van de balletgroep „Toymaker" in de Ronduit-koffiebar van
de Ev. Omroep.
De schok
De Amerikaanse kunstcriticus
Robert Hughes is toe aan het
tweede deel van zijn kunstse
rie „De schok van het nieu
we". Hierin behandelt hij de
invloed van de woelige sociale
ontwikkelingen in Europa op
de kunst.
Ned. I 22.10 uur.
Toppop
Scholieren lieten Ad Visser
weten hoe de toplijst eruit
moet zien. Die lijst wordt door
standwerker Visser vliegens
vlug doorgenomen.
Ned. II 18.59 uur.
Wie van de drie
Een pensionhoudster en een
astroloog laten naar zich raden
door het koffiedik kijkende
panel in „Wie van de drie".
Ned. II 19.25 uur.
Mies
In „Mies" ontvangt Mies weer
allerlei gasten, waarbij zij
meer mikt op de gezelligheid
met bloemen toe dan op de ac
tualiteit. Bovendien zijn er
weer tien vragen voor twee
bekende Nederlanders.
Ned. II 20.27 uur.
Dallas
Alan Beam is in „Dallas" niet
bang voor de doortrapte JR en
daar ziet Lucy het nut wel de
gelijk van in.
Ned. II 21.30 uur.
Schilderij
In „Honderd beroemde schil
derijen" wordt ditmaal het
werk van Mark Rothko beke
ken. Hij schilderde heel mo
dern „Rood, bruin en zwart"
en daar zijn ze in het New
Yorkse museum voor moderne
kunst erg verguld mee. Er
wordt bij verteld waarom.
Ned. II 23.05 uur.
Morgenmiddag
Voor de kinderen komen mor
genmiddag Bolke de Beer, de
giraf, de fluit en de bombar
don, de grote klok, mijn oplos
sing, de familie Knots en mijn
heer Rossi. Dit alles in een na-
middagvullende voorstelling.
Woensdag Ned. I 15.30 uur.
HILVERSUM De omroepbegroting voor 1982, die ter
goedkeuring wordt voorgelegd aan het NOS-bestuur en
daarna naar de minister van CRM gaat, heeft een eindbe
drag van ruim 768 miljoen, dat is ongeveer 57 miljoen gul
den meer dan die over dit jaar.
Van dat bedrag is meer dan 472 miljoen bestemd voor de NOS,
ruim negen miljoen voor Teleac en ruim 3,3 miljoen voor de Ne
derlandse onderwijstelevisie. Van de grote omroepen krijgen
AVRO, KRO, NCRV, TROS en VARA bedragen variërend van
ruim 44 miljoen tot ruim 46 miljoen gulden. De c-omroepen EO,
VOO en VPRO moeten uitkomen met ongeveer 13,5 miljoen
gulden.
Van het NOS-deel wordt ruim 302 miljoen gulden opgeslokt
door het facilitair bedrijf (de techniek) en krijgen de program
madiensten radio en televisie tezamen ongeveer 96 miljoen.
In een toelichting wijst de economisch commissaris, drs. C.
Spaan, erop, dat in verband met het scheppen van arbeidsplaat
sen (het resultaat van de onlangs door de bonden gehouden ac
tie) de vervangingsinvesteringen zijn teruggebracht naar een la
ger niveau dan het gewenste. Daarbij dient .gerealiseerd te wor
den volgens Spaan, dat een dergelijke ingreep onherroepelijk
leidt tot een vermindering van het dienstbetoon van het facili
tair bedrijf en dat in verband daarmee een en ander zal moeten
worden afgewogen tegen andere noodzakelijke dingen.
STER-tarieven
onaangetast
DEN HAAG Minister van der Louw van CRM acht geen
termen aanwezig een ander tarievenbeleid te bepleiten voor
de STER. Hij heeft dit geantwoord op vragen van het Twee
de-Kamerlid Kosto (PvdA) over mogelijkheden de op
brengsten van de STER-reclame te vergroten.
Via een veilingsysteem zou reclametijd op radio en televisie te
verkopen zijn. Daarmee zou dan wel het prijsbeleid worden
doorkruist. De wellicht forse tariefverhoging kan ook belangrij
ke verschuivingen veroorzaken in de besteding van de reclame
budgetten van ondernemers. Zo zou o.a. schade kunnen worden
aangebracht voor bijvoorbeeld het persbedrijf.
Met een veilingsysteem zouden grote en kapitaalkrachtige on
dernemingen zich voorts een voorsprong kunnen verschaffen
ten opzichte van middelgrote en kleine bedrijven. De jaaromzet
van de STER zou gaan schommelen en nog nauwelijks volgens
opzet zijn te beheersen. Ook een eventueel gewenste in fasen in
te voeren en beheersbare vergroting van het STER-aandeel voor
de financiering van de omroep, is dan eveneens niet meer moge
lijk, aldus Van der Louw.
Komende zomer geen Jeugdjournaal
HILVERSUM - De raad van beheer van de NOS (het dage
lijks bestuur) is tegen de door een van de leden van het al
gemeen bestuur onlangs geopperde mogelijkheid al in de zo
mer van 1982 door te gaan met het Jeugdjournaal.
Zoals bekend wordt het Jeugdjournaal in de maanden juni, juli
en augustus niet gemaakt. Het bestuur vindt, dat men beter eerst
een proefperiode van twee jaar die eind 1982 afloopt, kan af
wachten alvorens een beslissing te nemen over doorgaan tijdens
de zomerperiode. Dat zou trouwens toch voor 1982 problemen
opleveren in verband met de personeelsbezetting.
NEDERLAND 1
NOS
18.20 Nieuws voor doven en
slechthorenden
TELEAC
18.28 Cursus micro
electronics
EO
19.00 D'r kan nog meer bij
19.15 Kop en staart
19.30 Afrika inzicht
20.15 Van U wil ik zingen
21.45 Ronduit
NOS
21.55 Den Haag vandaag
22.10 De schok
van het nieuwe,
doe. serie.
NOS
23.05 Journaal
23.10 Nieuws voor doven en
slechthorenden
NEDERLAND2
NOS
18.25 Paspoort
voor Joegoslaven en
Italianen
18.35 Sesamstraat
18.50 Jeugdjournaal
AVRO
18.59 AVRO's Toppop
19.25 Wie van de drie
AVRO
20.27 'MIES
21.30 Dallas
22.20 Televizier magazine
23.00 De toestand
in de wereld
23.05Honderd beroemde
schilderijen
NOS
23.20 Journaal
23.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden
DUITSLAND 1
(Regionaal progr. NDf
nach Lavkas. 18.30
19.45 Kleuterserie.
Levkas. 19.25 Regioi
19.59 Programmaove
18.00 Goldene Zeiten.
teiten. 19.45 Cultureel
Journaal 20.15 Ami
21.00 Actualiteiten
22.30 Actualiteiten. 23.(
24.00 Journaal.
DUITSLAND 2
1
19.00 Journaal. 19.30
DUITSLAND WON 3 ^ent
18.00 Kleuterprogr. 18.3tn h€
kunde. 19.00 Drunter p als
19.30 Amusementsprogr, jg
nal 3. 20.00 Journaal, z v
magazine. 21.00 PortrePf»
portage. 21.45 Discussifl Maai
Die falschen Fuffziger j bro
W.K. Schaken. 23.30 Joitfe rit
het c
BELGIE NED. 1
18.00 Kinderserie, ioj
progr. 18.35 Open schoPJ 1
zend9ing door derden, jinkei
mededelingen en morgeittend
20.10 Verkeerstips. 20.jd a
beursnieuws. 20.20 TalMn,ipr
Doe. progr 2.2.20 Kwis?'
en nws. j niJ
en si
BELGIE NED. 2 och
18.00 Kinderserie,
progr. 18.35 Open School de
zending door derden
mededelingen en morgen
20.10 Verkeerstips. 20.1f
progr. 20.55 Die van dt
ne. 22.45 Open School.
Ev
BELGIE FRANS
bov
Do<
"jiweg
wall
bele
iv am
19.00 Regionaal magazine1'11^'
to. 19.30 Journaal en totq ziel
tie 11.11.11. 20.00 Gevafloe I
sementsprogr. 21.00 Akt w
22.00 Reportage. 22.50 J Kl
weerbericht.
pr
BELGIE FRANS 2
Tot 19.00 uur: Zie Net I. f&esi'
nes èconómiques et so«en^€
matief programma. Vaijnde.
F.G.T.B. 19.30 Journaal ferdei
taanvertaling in gebarent^ v
point de la médecine. Md,
niek. Vandaag: Veilige la&es
ongelukken van kinderen a ee
zending van Paul Danblofte
22.40 Billy Wilder-cyclusVjte i
du Crèpuscule (Sunset __en
Amerikaanse speelfilm uit
regie van Billy Wilder, me m
Swanson. Erich von Strolft v<
liam Holden. Fr
-4zijn
-Ugsja
NEDERLAND 1
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
OS
14.45 Open Schooltijd
NCRV
15.30 Bolke de beer
15.40 De giraf
15.45 De fluit en de
bombardon
15.55 De grote klok
16.40 De familie Knots
17.05 Meneer Risso
tekenfilmserie
NEDERLAND 2
NOS
13.00 Nieuws voor doven
en slechthorenden
lm d
DUITSLAND 1 F Va
10.00 Journ. 10.03 Wer d< de
hattv-film, 11.35 Progj des
deren. 12.10 Actual. 12.55Ln
13.00 Journ. 16.10 Jofiirj
Amus. progr. 17.00 W'
17.50 Journ. (Reg. progr.:| w£
Kleuterprogr. WDR: 8.10 fchte
visie. 9.25 Kleuterprogr. ).[in
DUITSLAND 2 km
10.00 Journ. 10.03 Wer dn
haltv-film. 11.35 Progt
deren. 12.10 Actual. 12.55;
13.00 Journ. 16.15 KlrVas
16.30 Kinderprogr. 17.0s pi
17.10 Die Kustenpilotenis' di
17.40. Muz. en inform. lope
DUITSLAND 3 WDR - i re<
8.00 Gymnastiek. 8.10 Sfo u
sie. (9.25 Kleuterprogi
Schooltelevisie. lK
BELGIE NED.2 B,
15.00 Taptoe. 16.00 Opé°ac
17.00 Gevar. kinderprogr. -hte
vol
BELGIE FRANS
14.30 Moi Tintin, speelfi
Les enfants Plllards. tv-
Gevar. kinderprogr.
18.06 Radiojournaal 18.25 Toppers van
toen. 19.02 13-speciaal. 19.30 (S) Operette.
20.03 Attentie voor Roger West. 20.38 Spel
met poezie. 21 02 Crinoline. 22.02 Sporlpa-
NOS23.02JS) Met hel oog op mor-
HILVERSUM 2
23.40 (S) Radlokabarel. 23.55
HILVERSUM 3
pboi
fe-
ïdspits. vi scl
S'= 2V
NOS 18.04 De Avondspi
Popdonder 21.02 Na
that jazz. 23.02 Elpee
Ichti
'HILVERSUM 4 Ir f
20.00 (S) Concer a la carte. 21.5 Hel
Klassiek presenteert. 22.30 (S) 0
de
7.03 (S) Ook goeie morgen (7.30
en 8.30 Nws 9.03 (S) Muz ter-
- wijl u werkt. 10.02 (S) Kletskop.
icht VPRO: 10.45 (S) Villa VPRO.
13.06 (S) Welingelichte Kringen.
13.35 (S) Een klap op je kop. EO: 14.20 (S)
Theologische verkenningen. 14.35 <S) Ra
dio-Kleuterkrant. 15.02(8) Open Huis. 16.15
(S) EO-Actief. 16.20 (S) Licht en Uitzicht.
16.55 (S) EO-Metterdaad. 17.02 (S) Tijdsein.
17.45 (S) EO-Metterdaad (2).
I-De VARA met nwa. en
inform. (Mol om 7.20 De Wekker
radio. 7.30 Nws. 7.45 Mijnheer
de Voorzitter, parlementair nws.
6 00 Nws. 8.11 Actual, uit binnen- en bui
tenland. 8.30 Nws 8.33 Reactietelefoon.
8.40 De vooruitgang. NOS: 9.05 Gymnastiek
voor de vrouw. 9.15 Werkbank. 9.25 Water
standen. 9.30 Nws. TELEAC: 9.32 Avantla,
Avantl. VARA: 10.02 Hoor Haar. (10.30
Nws.). 11.10 Schoolradio. 11.30 Nws. 11.32
Swithc on. 11 42 Pljnacker-Cenlraal. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 12.16 Franco huls.
VARA: 12.26 Meded. voor land- en tuin-
IMP
NOS: leder heel uur
Om 8.30, 10.30.- 12ferru
16.30 en 17.30 Actua»era
7.02 Manneke POP.
plu. 10.34 Muz.. zanfPei
voor U 12.35 Popsjaa'
NCRV: 7.00 Nws. 7.02b
de Woord. 7.10 (S) I
8.05 (S)
DE NCRV vertoont eens in de
maand een oorspronkelijk te
levisie-spel van Nederlandse
herkomst. Een uitstekende ge
dachte natuurlijk. Gisteravond
ging het om „Verdachte om
standigheden" van Kees Ho-
lierhoek, die destijds ook be
trokken was bij de vele sociaal
getinte projecten, die de
VARA gedurende jaren op het
scherm bracht. Hij had zich,
zoals de titel al enigszins doet
vermoeden, nu meer op iets
thriller-achtigs geworpen. En
zeker niet zonder succes. Hij
schreef namelijk een onder
houdend en ook wel spannend
stuk, dat het wat dat betreft
zelfs enigszins kon opnemen
tegen buitenlands (Engels)
werk op dit gebied. Daar
kwam trouwens nog bij, dat er
ongewoon goed werd geac
teerd, met name door Onno
Molenkamp en Hennj,
die de hoofdrollen
Men zou alles bij elkL
van een verlichte veif,
kunnen spreken.
Madame Bovary begaf (i
de VARA, zoals te vervj
viel, op het slechte pat|
Ombudsman bleek ntfr
„goed nieuws" te hebbi
Bom bleek namelijk in |vo
sprek met de directie fin{
tv- en videoverhuur! vi
dat hij de vorige keertnd
kraag had gevat „ij 2
overeenstemming" te fcp 1
bereikt. Wat hierop u I
kwam, dat die directief
punten door de knieën i
gaan. Nou nog die mannat
het bij de blindengeleidj
den-opleiding voi
hebben.
HERMAN HOFHlf