1 Clown in Klompenland •KUNST Peek Cloppenburg.Waarom zou je nog verder zoeké^ Uitgevers uit negen landen met één boek: „Vrouwen" Kun je de verleiding nog met zulke prijzen! Toons kapsel, succes en malaise, natte stoelen, en de gala-bal Omslagtekening van Francien van Wes tering voor „Clown in klompenland" Ruud Kuyper, journalist en ex-musicus van One man show over Hermans: AMSTERDAM - Boeken óver Toon heeft het nog niet geregend in uitgever- sland. Voor zoiets moeten er in Nederland eerst cala miteiten gebeuren. Maar de naam Hermans ligt niette min goed in de boeken markt. (We hebben het weer over Toon, en niet over die andere, Parijse en mentale tegenvoeter W.F.). Daar is Toon zelf debet aan want zijn gedichtjes en ge- dachtetjes leveren hem zelfs stuntje van uitge ver Elsevier in navolging van de platenmaatschap pijen goud en platina in de prijzenkast op. Van zijn laatste werkje „Ik heb het leven lief" zijn een zes we ken na verschijnen zelfs 100.000 exemplaren ver kocht. Toon Hermans is za terdagmiddag a.s. in het warenhuis van V&D in Den Haag om verdere exemplaren te signeren en het een beetje te vieren. Het is te hopen dat hij dan en passant ook Ruud Kuy- pers boek „Toon Hermans: Clown in Klompenland", gisterenmiddag in zijn lie velingstheater Carré, Am sterdam aan hem uitge reikt, met een pennestreek meeneemt. Want dat verdient het: Nadat de als Haags Flaneur be faamd geworden wijlen Mr. E. Elias lang geleden zijn „Portret van Toon" uitgaf (mijn tweede druk dateert van 1951), is er geen boek meer óver Toon opengedaan. Kuyper (chef kunstredactie van het Algemeen Dagblad en een heel wat vrolijker mens dan zijn foto op de ach terflap doet vermoeden) had daartoe meer in huis dan heel wat andere schrijvende Nederlanders: Hij zat als mu sicus (in dit geval als fluitist) in de jaren '63, '64 en '65 in het orkest dat Toon Hermans tijdens 570 voorstellingen be geleidde en heeft aan die tijd een goede relatie met Toon en een heleboel aantekenin gen overgehouden. Wie mocht denken dat zijn „Clown in Klompenland" overloopt van de showpagi- na-achtige onthullingen ach teraf. heeft het falikant mis. Ruud Kuyper geeft een his torisch verhaal (met register achterin) van de unieke car rière van de op 17 december 1916 geboren Sittarder (die straks dus 65 wordt), maakt een analyse van het grote succes en de kleine misluk kingen, onderzoekt het „waarom niet" van Toons Amerikaanse plannen, gaat niet aan Toons inzinking voorbij en geeft Toons suc cessen, zoals het een goed journalist betaamt, bovendien nog even een keurig plaatsje in het tijdsgewricht. Want wat passeerde er in 1956 bij voorbeeld behalve de Greet Hofmans-affaire in Soestdijk, een kabinetsformatie van 177 dagen door een slecht ver staan tussen Rooms en Rood (l'histoire se répète) en het kampioenschap van Sparta in de hoofdklasse A? Juist, de eerste One man show van de 39-jarige Toon Hermans, die zich had losgemaakt van het Theater Plezier van Floris Meslier. Het begin van een race naar de top van het va derlandse amusement en en kele gewaagde schreden daarbuiten. Het onstaan van cliché-kwalificaties als De Grote Drie van het cabaret, gevormd door Kan, Sonne- veld en Hermans. Ruud Kuy per zet ze wat genuanceerder op een rijtje: Kan de Cabare tier, Sonneveld de Amuseur, en Hermans (in het boek di verse malen getooid met door Corrie Vonk gebreide shawls) de Clown. Wim Kan schreef trouwens een lief voorwoord met zijn reactie na een optreden van Toon: „Wat is er in godsnaam met me gebeurd? In mijn hart bloeien vierentwintig rozen! Het leven is eigenlijk best leuk". Caesar-koppie De „onthullinkjes" die Ruud Kuyper dan toch doet, zijn miniem en hij gebruikt ze om beter zicht op het fenomeen Hermans te krijgen. Hermans gaat zijn haar kortgeknipt voorover dragen (daarvoor: golvend achterover) wanneer hij een Amerikaan met zo'n Caesar-koppie ontzettend zelfbewust langs een terras ziet slenteren. Hermans! „De volgende dag heb ik precies zo op dat terras rondgelopen, het begin van een nieuwe zelfvorm. Een hele stap voor iemand die al een rooie kop kreeg wanneer hij een auto bus instapte". In eenzelfde licht staat de Toon die door zijn muzikanten Vader wordt genoemd, de Toon die altijd gele bloemen op het toneel moet hebben (verse!), de per- fectionnist Toon, die altijd schmink roobruin nummer 5 van Leichnér gebruikt en ook zijn handen schminkt, met benenbruin van Helena Rubinstein, de Toon die door Kuyper maar één keer ze nuwachtig is aangetroffen: Een kwartier vóór de Ween- se pemière van zijn show wanneer hij gitarist Robbie Pauwels nog even wil bij kleuren en zijn trillende han den de schminkstift niet kunnen vasthouden. Een Weense première waarbij Hermans naar eigen zeggen „gewoon Sittards praat, dat verstaan ze prima". Galabal „Clown in Klompenland" is doorspekt met mini-inter viewtjes en meningen van mensen die met Toon ge werkt hebben, liedjestekstjes van Toon, kritieken, en zelfs een staatje met wat zo'n One man show nu precies op brengt (in '64 bij een zaal van 900 man en een zaalbezetting van tussen de 95 en de 100 procent bruto 5000 gulden, waarvan 3000 voor Toons fir ma, en in '80 23.000 en 14.000 gulden voor Toons Showbiz BV; voor zalen als Carré en het Circustheater geldt het dubbele). Maar het aardigste blijven de observaties van Kuyper als hij tegen Toons nek aankijkt: Vanaf het podi um noteert hij het samenspel van Toon en z'n musici en van Toon met de zaal. Hij vertelt het verhaal van de la chende pianist Govert van Oest, die door Toon als aan gever in de handeling van de show wordt betrokken, „de specht die met zijn snavel tikt" destijds een succesnum mer. Afgesproken werk, maar als je het leest schiet je niettemin in de lach. Zo werkt Kuyper de Galabal- conférence uit met exact de lach er in seconden bij en vertelt hoe zo'n serie „one-li- ners" in de theaterpraktijk uitgroeit. Tot lachsalvo's soms die zo'n vaart lopen dat een zaal absoluut niet meer stil wordt. Een theaterdirec teur ging in zijn trots zelfs zover een lichtelijk huiveren de Kuyper na een optreden de als gevolg van dat alles benatte stoelzittingen te to nen. Toon, de man van de bloeme tjes, bijtjes, zonnetjes en ba- lonnetjes, zeiden zijn scherp ste critici. Gepensionneerd hoogleraar H.A.Gomperts zei het in 1957 als toneelcriticus van het Parool completer: „Het knappe van deze caba retier is dat hij lieftallige on zin, afgrijselijke kitsch, pure poëzie, grandioze kolder en enige matige flauwiteiten ten beste geeft met zoveel on-, weerstaanbare opgetogenheid en schijnbare moeiteloosheid, dat ook de hardnekkigste ernst eronder smelt". Her mans deed het in zijn laatste shows kalmer aan, ging de zaal meer rond als een huis kamer van vrienden die hij niet meer zo nodig hoefde te overtuigen. Maar wat jam mer zou het zijn als datzelfde moment komt, als waarmee hij een succesvol optreden op Soestdijk ter gelegenheid van de verjaardag van Koningin Juliana moest besluiten. Toons tekst, na eindeloos ko ninklijk applaus, luidde: „Mensen, ik héb niet meer!". BERT JANSMA Ruud Kuyper: Clown in Klompenland. Uitgeverij Tiebosch, Amsterdam. Prijs ƒ19,50. Toon Hermans voor Carré, zijn meest geliefde theater, waar hem gisteren Ruud Kuypers boek werd uitgereikt. Ruiten blouse. Helemaal meuw is de combinatie van een spor tieve ruit met een fijn lurexdraadje. Mt 36 t/m 42. PRÏMAFfUiS Chintz broek. Van binnen en van buiten. Dus extra warm. In bordeaux en marine. Mt. 36 t/m 42. PRiMAPRiiS Blouse met kant. Flannel broek. De schitterende kanten Met bandplooien en pas maakt deze blouse zijsluiting. Van wol/ heel feestelijk. In crème pol In manne en en rood. Mt 36 t/m 42. loden. Mt 36 t/m 42. PfUMAffUiS PRiMJUPlUJS LEIDSE COURANT HANNES MEINKEMA: „BELANGRIJKE SAMENWERKING" DINSDAG 10 NOVEMBER 1981 PEN LEIDEN Negen schrijf sters, uit Duitsland, Italië, Amerika, Engeland, Neder land, Spanje, Engeland, Is rael en Zweden hebben ge volg gegeven aan het ver zoek van evenveel uitgevers uit die landen om een ver haal in te sturen dat niet langer mocht zijn dan twin tig bladzijden en eigentijds moest zijn. Die verhalen zijn gebundeld en vertaald en in de betrokken landen in een totaal-oplage van - ruim 40.000 exemplaren uitgege ven. Voor Nederland werd de schrijfster Hannes Mein- kema gevraagd. Haar ver haal „De naam van mijn moeder", titelverhaal van een bundel, werd opgeno men in het boek dat onlangs in Nederland is verschenen onder de titel „Vrouwen". In Amerika verscheen het ver- halen-project als „Real Life", Zweden gaf er de titel aan: „Liv och kar lek", Ita lië noemde het boek „Donne Donne" en zo verzon iedere uitgever een voor zijn land passende titel. Het gaat ech ter steeds om dezelfde ver halen. Hannes Meinkema: „De Ame rikaanse uitgever schrijft op de omslag, dat in dit boek het leven van de moderne vrouw wordt belicht. Maar voor die uitspraak ben ik niet verant woordelijk; dat had vijf jaar geleden beter gepast. Wat dit boek betreft heb ik ook niet het gevoel van wij-vrouwen, eerder iets als: wij-schrijfsters. Ik geloof dat het samenwer kingsverband van de uitgevers erg belangrijk wordt gevon den. Dat.is het misschien ook; ze wilden iets gemeenschappe lijks en dachten, kom, laten we een bundel verhalen van alleen schrijfsters maken". Aanvankelijk waren Neder land en Israel niet bij het overleg betrokken. Later kwa men deze landen erbij, met Wim Hazeu voor Nederland (die toen voor Elsevier werk te). Hij heeft uiteindelijk het idee aangedragen dat tot deze uitgave leidde. Jan Bogaerts namens Elsevier: „Ik denk, dat dit het eerste in ternationale uitgevers-project is, dat een vervolg kan heb ben. Het zou me niet verbazen wanneer in 1983 een nog gro ter samenwerkingsverband tot stand komt rond het thema het kind. Tijdens de laatste bij eenkomst in Frankfurt is voorgesteld om na het project met de negen schrijfsters als thema de man te kiezen, maar daar waren te veel bezwaren tegen". De opdracht aan de schrijfsters van het boek dat thans in ne gen landen is verschenen, was verschillend. Hannes Meinke ma: „Het was de bedoeling dat in de bundel verhalen van vrouwen zouden verschijnen over. hedendaagse dingen in dat land. Die met vrouwen te maken hebben. Maar het re sultaat is niet extreem feminis tisch geworden, de bundel is gewoon een goed boek gewor den, met verhalen van een aantal goede auteurs." Bogaers bevestigend: „Eerste maatstaf was het literaire as- DIESEL NAAR AMERIKA AMSTERDAM Amerika is voor veel artiesten het beloofde land. Als je daar doorbreekt, zit je goed. Er was al een aantal Nederlandse groepen, die er iets wist te bereiken, Shocking Blue met 'Venus', The Golden Earring met 'Radar Love' de George Baker Selection en natuurlijk Focus scoorden er hoog. Het ziet er naar uit dat Diesel het er ook 'helemaal gaat maken'. Met de op Amerikaanse leest geschroeide single 'Sausolito Summer- night' hoog in de Top Honderd en de elpee 'Watt's In A Tank' die snel stijgt in de elpee-lijsten, is de groep vorige week naar het land van Uncle Sam vertrokken voor een veertigtal concer ten. Er zal onder anderen worden opgetreden met sterren als Foreigner, Journey, Garland Jeffreys en Crack The Sky. Diesel vlak voor het vertrek naar Amerika op Schiphol. Hannes Meinkema: tot dusver niet aan de oppervlakt® peet. Daarna kwam het idee om een bundel te maken met verhalen die door vrouwen ge schreven zijn. Maar het is zelfs de vraag of feministen wel zo gelukkig zijn met deze bun del". Hannes Meinkema: „De bun del is geen produkt van het fe minisme. De vrouwen die erin hebben geschreven, hebben een heel behoorlijke produktie op hun- naam staan, maar ze zijn wel ieder op een eigen manier bezig met het verschil tussen man en vrouw. Ener zijds is de bundel hedendaags te noemen, anderzijds ligt een accent op het vrouwelijke, al zijn daarin verschillen aan te wijzen als je de schrijfster per land bekijkt. Bij het lezen van de verhalen valt als gemeen schappelijke draad te onder scheiden dat de vriendschap tussen twee vrouwen herhaal delijk wordt behandeld, een onderwerp dat voor 1970 niet of nauwelijks ter sprake werd gebracht. Nu is het culturele klimaat er rijp voor." Voor alles wil Hannes Meinke ma benadrukken en daar mee is dan in feite alles gezegd dat de negen schrijfsters kwaliteitsverhalen hebben ge schreven. „De verhalen zijn stuk voor stuk uitingen van individuele schrijfsters, die goed om zich heen ki ken en goed nadenk* gevers hebben een ki zocht om daaraan werking op te hangel ben voor vrouwen die vrouwen verhalen Dat is het zo'n beetje haal van Hannes zit g kaar en bevat een na te tellen aantal dij dems. Ook de over) zijn uitstekend, bliem. Hannes :„Toen ik mijn stuurde, vond ik hej dat ik tot dusver ha<j ven. Het eindigt goq thema paste in de bi verhouding tussen rri dochter in een bepii van hun leven". jte Meer nog dan het it-gol, naai bewijs van va? v schap telt, dat door «r sters onderwerpen aaF c worden gebracht, die de ver niet aan de op(tij. kwamen. Hannes: „Dl dji halen over vrouwi houdt in, dat manner een ondergeschikte ri V1 len spelen. Dat is niéds€ der dan het feit, datj)ter in een bijrol wordenioxl de meeste boeken, S( 1 zijr^ g£schrej FRITS BRC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 14